Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ovim - 17.08.2024, 10:01:42
-
V70 2001 2.4T ei käynnisty, aiemmin oli ongelmana että ilmoitti "jarruvika, huolla heti" ja matkamittari näytti ----.
Nyt mittaristossa ei pala mikään muu kuin moottorin vikavalo, jos yrittää käynnistää. Jos virtalukkoa renkkas edes-takaisin, mittaristo herää n sekunniksi ja sammu taas.
Onkohan tuo vika nyt mittaristossa vai voiko esim virtalukon pohja aiheuttaa moista?
Ennen kuin mittaristo pimeni, epäilin CEMmiä, ja käytin sen Sercapilla, joten se lienee pois laskuista.
-
Mittaristo testi. Vastaako mittaristo siihen, tinaukset voi olla väsyneet mittaristosta, on korjattavissa.
-
Eikös tuon auton pitäis käynnistyä vaikka mittaristo olis kokonaan pois?
-
Afaik sillä pitäisi pystyä ajamaan ilman mittaristoa, vilkut ja muuta sälää ei vaan toimisi.
-
Pitäisi kyllä pystyä ajamaan ilman mittaristoakin. Kokeile piruuttasi irrottaa ABS-yksikkö väylästä, ettei se ole risa ja kaada koko väylää.
-
Kiitos kaikille vastauksista. Nyt on ollut muita kiireitä mutta täytyy taas koittaa ruveta ratkomaan tätä ongelmaa.
Tosiaan tällä hetkellä käynnistäessä startti pyörii, mutta ei käynnisty.
ABS-moduuli on vaihdettu toiseen volvoon ja toimii siinä täysin ilman ongelmia. Ja tuon toisen toimiva abs-boxi on nyt tässä ongelmatapauksessa
Mittaristo testi. Vastaako mittaristo siihen, tinaukset voi olla väsyneet mittaristosta, on korjattavissa.
- voiko tuota itse jotenkin testata?
-
Vidalla ja ainakin parilla muullakin testerillä mitä itselläkin käytössä on nuo testit onnistuneet.
-
Itse ottaisin sen mittariston ensinnä irti ja kokeilisin starttaako sitten. Helppo homma ja youtubessa esim. https://www.youtube.com/watch?v=vz4JMhtVPEY (https://www.youtube.com/watch?v=vz4JMhtVPEY).
Pahin tapaus tietenkin on että autossa on mittaristovika ja lisäksi käynnistysongelma lisäksi
-
Noniin. Poika irroitti mittariston ja kokeili käynnistystä, kerran käynnistyi ja kävikin mutta muilla kerroilla startti pyöri ja kuului epämääräistä releiden naksahtelua.
Auton oma akku on täysin kuollut ja näitä testejä on tehty kahdesta samanlaisesta autosta lainatuilla (ja niissä toimivilla) akuilla.
Ostettiin nyt uusi akku kun kyllästyttiin lainaamaan akkua ajossa olevista autoista. Uudella akulla (ja mittaristo paikoillaan) auto toimikin eilen sitten täysin :o
Mitähän tässä tapahtui?
- Alkuperäinen vika johtui CEMmistä, kuten oletinkin?
- Käynnistymättömyys ja mittarin pimeys johtui huonoista akuista??
- Tai mittarin irroitus ja paikalleen asennus vaikutti tilanteeseen, oli huono kontakti tjms?
- Tai mittaristossa on vikaa, mutta suostui nyt taas toimimaan???
En ole vielä kovin luottavainen, että ongelmat ovat ohi, mutta täytyy alkaa ajelemaan ja katsoa miten toimii jatkossa.
-
Hommaa halpis-yleismittari ja tarkkaile mikä on akun jännite aamulla ennen starttia ja startin jälkeen, että sulla ei ole siellä vuotovirtaa tai latausongelmaa. Mutta muuten ehkä vaan kontaktit oli löysällä/likaiset.
-
Pojalla oli vuosia sitten S40 jonka akku veteli viimeisiään. Juuri ennen kuin päätin vaihtaa uuden akun, auto lähti käyntiin, kävi noin 15 sec mutta jännitteet kyykkäsi kai niin syvälle, että kaikki ohjainboxit käynnistyi uudestaan ja virhekoodia rekisterit täyteen.
Akun vaihdon jälkeen toimi sen pari vuotta mitä auto oli meillä, moitteitta.
-
Noniin, saaga jatkuu. Auto toimi yhden ajokerran uuden akun kanssa normaalisti.
Seuraavalla kerralla pystyi vielä jotenkin ajamaan mutta mittaristo oli pimeänä ja moottori nyki aika lailla.
Sen jälkeen ei enää edes käynnistynyt, mittaristo on pimeänä, keskuslukitus ei toimi (kaikki lävet lukossa
-
Mikä on akun jännite nyt? Ikä ei kerro kunnosta paljoa.
-
En ole vähään aikaan jaksanut tuota tutkia., mutta täytyy nyt taas yrittää.
Kun akku oli tyhjä, jännite oli muistaakseni 11,5V. Voi olla että sisävalo paloi, kun tuo tyhjeni...
Latailin akkua pikkuhiljaa ja n 30h? latauksen jälkeen vanha Einhell -halppislaturi näytti että ei ota enää virtaa vastaan.
Akku seisoi reilun pvän irti ja nyt näytti 13.09V jännitettä ennen kuin kytkin akun kiinni.
Ennen kuin kytkin akun ja yritin käynnistystä, irroitin ABS-yksikön ja Ardic:in johdot.
Käynnistyksessä mittaristo pysyi pimeänä ja auto ei käynnistynyt. Startti pyörii, ajovalot räpsyvät päälle ja pois ja kuuluu sekalaista releiden naksunaa, hetken aikaa vielä sittenkin kun avaimen on irroittanut paikoiltaan.
Avainta renkkaamalla mittaristo heräsi hetkeksi eloon, näytössä luki SRS-vika ja myös jarruvika vilahti (abs-yksikkö kytketty irti).
Positiivisena puolena ovien lukitus aukesi, mutta takaluukun ei
-
Jatketaan nyt vielä, jos tätä joku joskus lukee.
Jatkqn itsepäisesti vianhakua, lähinnä huterien nettihakutulosten ja mutuilujen ohjaamana. Edelleen siis käynnistäessä releet vaan naksuu, ajovalot vilkkuu, mittaristo pimeänä tai ainakin pimenee hetken päästä.
- Virtalukon pohja otettu toisesta V70:stä, ei muutosta
- Moottorinohjaus moduuli? ECM irroitettu, ei muutosta
- Vaihteistonohjausmoduuli? TCM irroitettu, ei muutosta
- Kuskin puolen oven kaikki sähköt irroiteltu (lukko renkannut aiemmin), ei muutosta
Olen koittanut joka paikassa myös tihrustaa johtonippuja, josko jossain näkyisi viallisia eristeitä tjms.
Seuraavaksi täytynee alkaa tutkimaan takaa eteen kulkevia johtoja, ja taidan irroittaa ilmastointipaneelin
-
Hei
Tulipas mieleen,että mahtaisiko tuo oikutella huonon maadoituksen takia
niitä maadoituspisteitä on siellä konehuoneessa ainakin 7 kpl ja akun maadoitus on jossain akun lähellä.
-
Työsähköreleet varmaan jo vaihdettu kojelaudan alla olevaan tauluun?
-
Hei
Tulipas mieleen,että mahtaisiko tuo oikutella huonon maadoituksen takia
niitä maadoituspisteitä on siellä konehuoneessa ainakin 7 kpl ja akun maadoitus on jossain akun lähellä.
Juu, kyllä noita on putsailtu ja raavittu, täytyy vielä katsoa onko joku jäänyt huomaamatta.
Työsähköreleet varmaan jo vaihdettu kojelaudan alla olevaan tauluun?
Ei ole, kiitos ehdotuksesta! Onko ne siellä CEMmin vieressä?
-
Edistystä! Irroitin ilmastoinnin ohjausmoduulin (CCM ?) eli ton paneelin tuosta radion alta ja auto heräsi henkiin!
En uskonut silmiäni ja laitoin paneelin takaisin paikoilleen niin sama mittariston pimeys ja releiden naksutus palasi. Paneeli uudelleen irti ja taas toimii!
Jossain luki että tuo CCM ei voi sekoittaa high-speed väylää, mutta näköjään voi (en ymmärrä kyllä näistä mitään :o)
-
Edistystä! Irroitin ilmastoinnin ohjausmoduulin (CCM ?) eli ton paneelin tuosta radion alta ja auto heräsi henkiin!
En uskonut silmiäni ja laitoin paneelin takaisin paikoilleen niin sama mittariston pimeys ja releiden naksutus palasi. Paneeli uudelleen irti ja taas toimii!
Jossain luki että tuo CCM ei voi sekoittaa high-speed väylää, mutta näköjään voi (en ymmärrä kyllä näistä mitään :o)
Ja sitten haukutaan Ranskalaisia sekaviks sähköistään...... :2funny:
Arvaas miksi käyttöautona nykyään ittellä Toyota.... ;D
-
Muistaakseni dim ja ccm on samassa väylässä, pitääpä tarkistaa kun taas työkalu auki.
-
Noniin. Vika ei poistunutkaan CCM:n irroituksella, mutta se esiintyy paljon harvemmin. Akun irroittamalla saa yleensä vian pois ja auton käymään.
Avasin tuon CCM:n ja maallikon silmään ei mitään erityisempää vikaa näkynyt. Ruskehtavaa kuivunutta fluxia? oli muutamissa paikoissa, liekö tuota korjailtu aiemmin.
CCM:ään tulee kaksi vihreää liitintä. Kun moduuli on irtikytkettynä tulee vikakoodit:
CEM-1A55 CCM communication
CEM-1A51 SRS communication
CEM-1A5B SWM communication
CEM-1A5C UEM communication
mikä lienee normaalia kun ovat näköjään samassa väylässä.
Lisäksi päällä on vikakoodit:
CEM-1D07 Control module internal fault
- CEM on ollut juuri Sercap:illa korjattavana, onkohan siinä nyt vieläkin vikaa??
CEM-1A52 DDM communication
-tämä oli äskettäin irti, onkohan jäänyt liitin huonosti vai viittaako tuo CEM-1A... alku että on samassa väylässä noiden muiden kanssa?
-
Joku piuha / liitin / yksikkö sekoittaa väyliä, olisko kuitenkin korjautettu ehjää cem yksikköä jälleen kerran :-\
Verkkotesti ja mittailemaan linjat. Nuo koodit normaaleja jos ccm yksikkö irti ja pitäis olla myös muutama lisää mikäli virrallisena tuota irroiteltu.
-
Joku piuha / liitin / yksikkö sekoittaa väyliä, olisko kuitenkin korjautettu ehjää cem yksikköä jälleen kerran :-\
Verkkotesti ja mittailemaan linjat. Nuo koodit normaaleja jos ccm yksikkö irti ja pitäis olla myös muutama lisää mikäli virrallisena tuota irroiteltu.
Juu, ei ole virrallisena irroitettu. Niin onko tuo DDM koodikin normaali kun CCM irti?
Koitinpa vielä semmoista että laitoin vain toisen liittimistä (pienempi) kiinni CCM:mään. Virrat päälle ja auto käymään, CCM:mässä ei ollut mitään eloa. Etsin kynää hanskalokerosta ja pamautin sen kiinni, niin CCM heräsi henkiin, valot syttyivät ja ainakin puhallussäätö toimi. SWM, SRS ja UEM koodit olivat lähteneet, päällä oli PDM, DDM ja CCM.
Täytyypä perehtyä tuohon verkkotestiin