Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: J.N - 10.09.2024, 10:02:36
-
Oireena vapinaa & tutinaa 80-90kmh ympäristössä ja lisääntymässä myös 30-40kmh ympäristössä. Vedon määrä pitkälti suoraan verrannollinen oireisiin, ilman kuormitusta vähäisempää tai olematonta hieman tilanteesta riippuen. Oire on ailahteleva, mutta selkeä.
Ongelma lienee vetonivelissä...? Kardaani tähän on ulkonäön perusteella ehkä joskus vaihdettu, eikä tutinat tuntemuksien perusteella tule takapäästä. 2005 S80 2.5T (B5254T2) AWD (n.260tkm).
Sinisellä tiskillä ei tämän ikäisiin ole enää vetoakseleita saatavilla. Osanumerot kyllä sain matkaan omaa varaosavertailua varten, joten palvelu oli oikein kelpoa. Vpartsilta sain haarukoitua tällaiset, jotka voisivat olla sopivat:
https://vparts.se/fi/volvo-s80/s80-98-05/reservdelar/drivlina/drivaxel/drivaxel-till-volvo-s60-s80-v70-hoger-automat-awd-turbo-18013001.html
https://vparts.se/fi/drivaxel-till-volvo-s60-s80-v70-automat-med-turbo-vanster.html (tässä ei kylläkään osanumerot täsmää, joten vaatii tarkempaa tutkimista)
Onko kokemuksia laadusta, vertautuuko lähimainkaan OEM osiin? Samoissa hintaluokissa saanee muualtakin euroopasta, jos osaa haarukoida tarjonnasta sopivat.
Entäpä sitten alkuperäisten restaurointi uusilla ulkonivelillä ja sisänivelien sisäosilla, onko yleisesti järkevää / kustannustehokasta? Tässä taitaa olla riskinä että ongelmasta ei pääse eroon, jos sisempien nivelien kulhoissa on kulumaa, jolloin pelkkä sisäosien vaihto ei ongelmaa korjaa...?
-
Oireena vapinaa & tutinaa 80-90kmh ympäristössä ja lisääntymässä myös 30-40kmh ympäristössä. Vedon määrä pitkälti suoraan verrannollinen oireisiin, ilman kuormitusta vähäisempää tai olematonta hieman tilanteesta riippuen. Oire on ailahteleva, mutta selkeä.
Ongelma lienee vetonivelissä...? Kardaani tähän on ulkonäön perusteella ehkä joskus vaihdettu, eikä tutinat tuntemuksien perusteella tule takapäästä. 2005 S80 2.5T (B5254T2) AWD (n.260tkm).
Sinisellä tiskillä ei tämän ikäisiin ole enää vetoakseleita saatavilla. Osanumerot kyllä sain matkaan omaa varaosavertailua varten, joten palvelu oli oikein kelpoa. Vpartsilta sain haarukoitua tällaiset, jotka voisivat olla sopivat:
https://vparts.se/fi/volvo-s80/s80-98-05/reservdelar/drivlina/drivaxel/drivaxel-till-volvo-s60-s80-v70-hoger-automat-awd-turbo-18013001.html
https://vparts.se/fi/drivaxel-till-volvo-s60-s80-v70-automat-med-turbo-vanster.html (tässä ei kylläkään osanumerot täsmää, joten vaatii tarkempaa tutkimista)
Onko kokemuksia laadusta, vertautuuko lähimainkaan OEM osiin? Samoissa hintaluokissa saanee muualtakin euroopasta, jos osaa haarukoida tarjonnasta sopivat.
Entäpä sitten alkuperäisten restaurointi uusilla ulkonivelillä ja sisänivelien sisäosilla, onko yleisesti järkevää / kustannustehokasta? Tässä taitaa olla riskinä että ongelmasta ei pääse eroon, jos sisempien nivelien kulhoissa on kulumaa, jolloin pelkkä sisäosien vaihto ei ongelmaa korjaa...?
Itse en ole Vpartsilta koskaan tilannut - eikö tilatessa saa tietää, kuka on osa valmistaja? Vähän kuin motonetissa että osan valmistaja selviää kun se nostetaan varaosatiskille ;)
Itse olen suosinut SKF vetoakseleita - muitakin hyviä on varmasti olemassa. Itse en lähtisi rakentamaan osista vetoakselia - säästöt on vähäiset ja jos vika ei korjaannu, näkee unia menikö kasauksessa jokin pieleen tai jäikö kulunutta osaa kummittelemaan
-
Monesti noita tutinoita aiheuttaa myös viallinen pyöränlaakeri mutta ne lienee jo tarkastettu.
-
...eikö tilatessa saa tietää, kuka on osa valmistaja? Vähän kuin motonetissa että osan valmistaja selviää kun se nostetaan varaosatiskille ;)
Riippunee tapauksesta. Ehkä saa, jos erikseen tiedustelee tarkennuksia. Toki vastaus voi olla vaikka sellainenkin, että kyseessä on "hyvälaatuinen tarvikeosa". Joskus tiedustelin jonkun osien valmistajaa ja tarkennuksia Skandixilta, niin eivät kertoneet valmistajaa. Kenties epäilevät, että tarvikeosan valmistajan paljastamalla ihmiset etsivät samat tuotteet edullisempia kanavia pitkin. ::)
Monesti noita tutinoita aiheuttaa myös viallinen pyöränlaakeri mutta ne lienee jo tarkastettu.
Ei ole erityisemmin tarkastettu, kuin rutiinin omaisesti tunnusteltu pyörästä / navasta välyksiä eri suuntiin aina pyörien kausivaihdon yhteydessä, sekä juuri tuossa syyskuussa katsastuksessa katsurin toimesta. Näissä ei ole havaittu mitään muuta erikoista väljyyttä, kuin pieni vetoakselin pituussuuntainen liike, molemmilla puolilla aika saman tuntuisena. Laakerivaivaksi en omalla autoilukokemuksella tuota itse osaa toistaiseksi mieltää, mutta vastoin parempaa tietoa ei sitäkään kai kannata sulkea toistaiseksi pois.
Kokonaisten vetoakselien tutkimusta ja ristiinvertailua on tullut muutamana iltana tehtyä, oikeanpuoleiselle vaikuttaa olevan huomattavasti paremmin tarjontaa jostain syystä, kuin vasemmanpuoleiselle. Löbron voisi varmaan olettaa olevan lähimpänä OEM laatua, joten luultavasti se on ainakin varma valinta, jos vaan saa varmistettua mittojen perustella oikeat tuotteet.
Vertailun perusteella oikeanpuoleinen vetoakseli voisi olla sama kaikissa AWD S60/V70/S80 (978mm), mutta olisiko vasemmanpuoleinen hieman pidempi S80 (538mm), kuin S60/V70 (527mm), vai onko sekin sama kaikissa, osaako tuota joku vahvistaa...? Suluissa olevat mitat Löbron osista kaiveltuja, Vpartsin tarjonnan osat näköjään ilmoitettu parisen milliä lyhyemmiksi.
-
Vpartsista:
Kaikenlaisia osia. Hyviä ja huonoja, mutta yleensä niissä hyvissä osissa mainitsevat valmistajan tai jos on kaksi samaa osaa myynnissä, niin hinta sen näyttää. Halpa on propartssweden tai joku vastaava. Miinus on se, ettei noissa niitten tuotetiedoissa juurikaan osien merkkejä mainita. Taitaa olla yleisin joku: ”alkuperäistä vastaava” tai jotain, mikä nyt voi olla ihan mikätahansa yhteensopiva osa. Samoja osien valmistajia, kuin saksalaisista, baltian, suomen tai puolan verkkokaupoista. Osan valmistajan näet, kun avaat kuljetuslaatikon. Yleisesti ottaen ei mikään halpakauppa, Suomea halvempi kyllä, tosin suhteellista, riippuu osasta.
Hyvä asiakaspalvelu on muuten ollut. Nopea ja palvelualtis. On ollut muutamaan otteeseen tarvis. Toimitus on ollut nopeaa. Olen käyttänyt aika usen tätä kauppaa.
Aktiivisia sähköpostimainostajia, mainosposti on geneeristä, kaikkien mallien osien mainontaa, vaikka kyselevät Volvosi mallia, ei se ole mitään vaikuttanut mainoksiin. Varastoon saapuneita osia, tuunausosia ja kausiosia mainoksissa.
-
Kyllä ainakin Aeromotorsilta tilatessa näkee aina valmistajan ja saa itse valita. :o
-
Kyllä ainakin Aeromotorsilta tilatessa näkee aina valmistajan ja saa itse valita. :o
Näin on. Tilasin juuri yhteen rakkineeseen takajarrut, Atea kaikki tärkeät osat. Ainoa kauneusvirhe toimituksessa olivat kengät ilman vaijerivipua, vaikka piti olla vivulla. Laatuosat tuli jokseenkin samalla, mitä paikallisen peruslaatuiset maksoivat. Ja merkkejä oli tosiaankin valittavana laatuosissakin useita, peruslaatuisista nyt puhumattakaan.
-
Keskustelussa oli puhe Vpartsista.
-
Minä kun luulin että kyse oli vapinasta ja tutinasta.
Itse en noita hintoja maksais Vpartsin osista kun ei tiedä mitä sieltä tulee.
Spidanin ja Gsp:n uskaltaisin laittaa mutta ei taida kuulua Vpartsin osiin.
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/s80-i-184/2-5-t-awd/vetopyorat/vetoakseli?of=m3550;t17283;s10162
Jos Vpartsia haluaa käyttää niin aika riski on mitä saa.
-
Minä kun luulin että kyse oli vapinasta ja tutinasta.
Itse en noita hintoja maksais Vpartsin osista kun ei tiedä mitä sieltä tulee.
Spidanin ja Gsp:n uskaltaisin laittaa mutta ei taida kuulua Vpartsin osiin.
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/s80-i-184/2-5-t-awd/vetopyorat/vetoakseli?of=m3550;t17283;s10162
Jos Vpartsia haluaa käyttää niin aika riski on mitä saa.
Niin, Vpartilta saa muutamia artikkeleita, mitä muualta on vaikea löytää, lähinnä sen takia, kun ovat Volvoon erikoistuneita ja sitten niitten autojen ”laittoon” myös. Mutta sitten näissä joka paikassa myydyissä osissa, ne ei kyllä erotu edukseen. Se on iso vajaavaisuus, että eivät kerro aina myymiensä osien valmistajia.
Motonetti meininkiä…
Viimeaikoina ostanut Trodolta.
-
Täälläkin alkoi ilmenee tätä sama vika vajaa vetoisessa automaatissa V70 -06 570tkm. Vapina/tutina(70-90kmh) loppuu,kun jalan nostaa kaasulta.
-
Täälläkin alkoi ilmenee tätä sama vika vajaa vetoisessa automaatissa V70 -06 570tkm. Vapina/tutina(70-90kmh) loppuu,kun jalan nostaa kaasulta.
Kirjoittelin muutama kuukausi tästä samasta omassa autossa. Vaihdoin alatukivarret, katsastuksessa kaksi insinööriä syynäsi välykset, ei löytynyt mitään. Autossa oli uudehkot vetarit. Lopulta vaihdoin vetarit uudestaan, yksi kerrallaan. Magneti Marellin (oikeanpuolinen) vaihto SKF ei muuttanut mitään. Kuskinpuolen motonetista ostettu BGA (myyty alkuperäislaatuisena) vaihtui SKF:ksi ja samalla pyöränlaakeri FAG:ksi jonka jälkeen ongelma katosi. Itse veikkaan pyöränlaakeria vialliseksi, katsuri ei löytänyt siitä vikaa, mutta vetarin poisto ja takaisin asennus oli vaikeaa, booreissa oli jotain vikaa.
-
Joskus meinannut usko loppua ulkopään asennuksessa ja pooreja on laskeskeltu...
Kerran oli pyöränlaakeri joka paketin perusteella oli jo käynyt jollakin. Ei sitten millään mennyt vetari sisään.
Sitten tein "sisäänvetäjän" kierretangosta, mutterista ja isosta levystä, tais olla skootterin variaattorista. :D
Sillä sai vedettyä vetarin napaan sisään.
Oli vähän ahtaat poorit, bilteman laatua. Laakeri kyllä yhä ajossa, hyvin kestänyt. :o
-
Varmaan hilpeä erottaa se vetari aikanaan navasta
-
Varmaan hilpeä erottaa se vetari aikanaan navasta
Juuh... :D onneks ei oo oma auto.
-
Keskustelussa oli puhe Vpartsista.
”Samoissa hintaluokissa saanee muualtakin euroopasta, jos osaa haarukoida tarjonnasta sopivat.”
:)
-
Kirjoittelin muutama kuukausi tästä samasta omassa autossa. Vaihdoin alatukivarret, katsastuksessa kaksi insinööriä syynäsi välykset, ei löytynyt mitään. Autossa oli uudehkot vetarit. Lopulta vaihdoin vetarit uudestaan, yksi kerrallaan. Magneti Marellin (oikeanpuolinen) vaihto SKF ei muuttanut mitään. Kuskinpuolen motonetista ostettu BGA (myyty alkuperäislaatuisena) vaihtui SKF:ksi ja samalla pyöränlaakeri FAG:ksi jonka jälkeen ongelma katosi. Itse veikkaan pyöränlaakeria vialliseksi, katsuri ei löytänyt siitä vikaa, mutta vetarin poisto ja takaisin asennus oli vaikeaa, booreissa oli jotain vikaa.
Ajattelin aloittaa pyöränlaakereista selvittelyn ja nyt vaihdettu molemmat etupyörien laakerit(FAG) ja tutina jatkuu! Korjaantui aavistuksen paremmaksi mutta vetarit varmaan seuraavaksi vaihtoon.
-
XC90 -05 aut. 370tkm.
Ajaessa alkoi yhtäkkiä täristämään ohjauspyörää vain vedossa (40-85kmh kokeilin nopeuksia ja täristi) aika kovasti ja loppui sitten 10km ajon jälkeen yhtäkkiä. Ei ole sen jälkeen tuntunut. Pyörän pultit ovat kireällä ja vetoakseiden suojakumit ovat ehjät.
Joskus on vaihdettu eteen pyörän laakerit, vetoakseleita ei tietääkseni koskaan.
Edit:
Pesin autoa, niin vanteissa (20") oli paljon likakokkareita. Varmaan siitä hetkellinen ratin tärinä oli.
Sain parkkipaikalla pyörittäessä kuulumaan hienoista napinaa oikealta edestä. Ilmeisesti vetarissa jotain...
Onko tuo yleensä vaarallista, meniskö vielä pitkään? Ilmeisesti kannattaa korjaamolla vaihdattaa koko vetari, jos vikaa.
Mitkä ovat hyviä merkkejä ja onko millasta kokemusta halvemmista? (K27, LPr, Point Gear, GSP, Euro, Ridex, NTY, Max Gear, SKF...)
-
Vertailun perusteella oikeanpuoleinen vetoakseli voisi olla sama kaikissa AWD S60/V70/S80 (978mm), mutta olisiko vasemmanpuoleinen hieman pidempi S80 (538mm), kuin S60/V70 (527mm), vai onko sekin sama kaikissa, osaako tuota joku vahvistaa...? Suluissa olevat mitat Löbron osista kaiveltuja, Vpartsin tarjonnan osat näköjään ilmoitettu parisen milliä lyhyemmiksi.
Spidan 36370 ilmoitetulla 538mm kokonaismitalla oli sopiva. Löbron 306549 on sama tuote. Sitä en tiedä olisiko se n.10mm lyhyempi S60/V70 tarjolla oleva tuote ollut myös soveltuva, kun siitä en hoksannut pajalla haastella.
GKN Automotive ei toimita tällä hetkellä oikeanpuoleisia vetoakseleita, joten se jäi vielä toistaiseksi saamatta ja vaihtamatta. Tulee kenties saataville 2025, tai ainakin tämä oli osatoimittajalta toistaiseksi saatu viimeinen tieto. Tuo vasemmanpuoleisen vaihto ei tässä tapauksessa ongelmaa korjannut.
-
Mitkä ovat hyviä merkkejä ja onko millasta kokemusta halvemmista? (K27, LPr, Point Gear, GSP, Euro, Ridex, NTY, Max Gear, SKF...)
Ite laitoin GSP:n oikenpuoleisen vetoakselin ja toistaiseksi on toiminut niin kuin pitääkin (V70 -05 automaatti). Hintahan oli ihan hävyttömän halpa, 42,50 e, joten oli pakko kokeilla. Nythän tuokin maksaa jo 90 e Virossa (ak24.fi), eli liekö silloin keväällä joku hinnoitteluvirhe (GSP 262017). No ei se 90 e paha hinta ole, jos vaan kestää.
-
Moi,
Itsellä samaa ongelmaa ja 18" kesävanteilla ja matalaprofiilirenkailla tärinän ja tutinan huomasi selkeästi 80+ vauhdissa ja lakkasi, kun otti jalan pois kaasulta. Nyt auto ollut muutenkin vähän remontissa ja vaihdoin talvivanteet alle ja nyt tärinä on lievempää (toki ei varmaan tunnu niin pahasti 17" normi renkailla, kuin mitä kesärenkailla), mutta täristää myös vaikka ei olisi veto päällä - tätä se ei kesärenkailla tehnyt. Omana veikkauksena myös vetoakseli. Vaihdoin öljyt ja siinä pisti silmään laatikon pohjassa oleva musta "lieju?" eli siis siinä vetarin paikan kohdilla. Lähinnä mietin, että eihän vaihdelaatikon stefa oo vuotanut vai mistä tämä lieju on voinut ilmestyä vetoakselin vaihdelaatikon puoliseen päätyyn?
Ipartsilta sais SKF:n akselin n. 180€ onko sieltä kellään mitään kokemuksia? Trodolla jo päälle 200e eli melkeen sama hakea siinä vaiheessa jo motonetistä.
-
Voiko se olla rasvaa vetarin suojakumin alta? Laatikon öljyjen pitäis olla punaista. Oman auton vetotutinan korjasi vetoakseleiden ja moottorin hydraulitukikumien vaihto. Uudet vetarit oli transmaxia. Oireet oli just noin vaan 80 vauhdista ylöspäin ja loppui kaasun päästämällä, täyskiihdytyksessä tuntui 80-100 välillä selkeä tutina polkimeen mut hämäävästi ei muualla
-
Voiko se olla rasvaa vetarin suojakumin alta? Laatikon öljyjen pitäis olla punaista. Oman auton vetotutinan korjasi vetoakseleiden ja moottorin hydraulitukikumien vaihto. Uudet vetarit oli transmaxia. Oireet oli just noin vaan 80 vauhdista ylöspäin ja loppui kaasun päästämällä, täyskiihdytyksessä tuntui 80-100 välillä selkeä tutina polkimeen mut hämäävästi ei muualla
En usko, koska onhan tuo oikean puolen akseli aika pitkä ennen sisempää vetoniveltä ???
Kuva : https://www.trodo.fi/vetoakseli-skf-vkjc-4942
-
Jaa se oli oikea puoli, mites moottorin öljykorkin tiiviste, puhaltaako sieltä? Tai jostain turbon putken välistä
-
Jaa se oli oikea puoli, mites moottorin öljykorkin tiiviste, puhaltaako sieltä? Tai jostain turbon putken välistä
Täytyy tsekkailla kunhan vaan saan auton taas pukkien päälle ja päivittelen sitten kuvan kera.
-
GKN Automotive ei toimita tällä hetkellä oikeanpuoleisia vetoakseleita, joten se jäi vielä toistaiseksi saamatta ja vaihtamatta. Tulee kenties saataville 2025, tai ainakin tämä oli osatoimittajalta toistaiseksi saatu viimeinen tieto. Tuo vasemmanpuoleisen vaihto ei tässä tapauksessa ongelmaa korjannut.
Harmillisesti tilanne on edelleen sama, viimeisimmän tiedon mukaan saatavuutta voi olla toukokuussa 2025. Tämäkin voi kuitenkin hyvinkin siirtyä vielä eteenpäin...
Koska asiassa oli jotenkin edettävä, tilasin (väliaikaisratkaisuksi) edullisemman vaihtoehdon, GSP 262140 ilmoitetulla 977mm kokonaismitalla oli sopiva. Sisempi nivel olikin varsin väljä, joten siitä se syy alkuperäiseen ongelmaan löytyi. Nyt muutaman kymmenen kilometrin koeajojen perusteella vapinoita ei enää esiintynyt missään ajotilanteessa. Sopivuus tuollakin tuotteella OK, mutta yleinen laadun tuntu, suojakumien ja klemmarien olemus yms. seikat eivät kyllä vakuuta.
Laitetaan tähän vielä lisätiedot, jos joku muu vastaavan välineen omistaja joskus täältä sopivien varaosien tietoja kaivelee:
Vasen etuvetoakseli, 538mm: Spidan 36370 / Löbro 306549
Oikea etuvetoakseli, 987mm: Spidan 25343 / Löbro 305566 / GSP 262140
-
Oireena vapinaa & tutinaa 80-90kmh ympäristössä ja lisääntymässä myös 30-40kmh ympäristössä. Vedon määrä pitkälti suoraan verrannollinen oireisiin, ilman kuormitusta vähäisempää tai olematonta hieman tilanteesta riippuen. Oire on ailahteleva, mutta selkeä.
Ongelma lienee vetonivelissä...? Kardaani tähän on ulkonäön perusteella ehkä joskus vaihdettu, eikä tutinat tuntemuksien perusteella tule takapäästä. 2005 S80 2.5T (B5254T2) AWD (n.260tkm).
Sinisellä tiskillä ei tämän ikäisiin ole enää vetoakseleita saatavilla. Osanumerot kyllä sain matkaan omaa varaosavertailua varten, joten palvelu oli oikein kelpoa. Vpartsilta sain haarukoitua tällaiset, jotka voisivat olla sopivat:
https://vparts.se/fi/volvo-s80/s80-98-05/reservdelar/drivlina/drivaxel/drivaxel-till-volvo-s60-s80-v70-hoger-automat-awd-turbo-18013001.html
https://vparts.se/fi/drivaxel-till-volvo-s60-s80-v70-automat-med-turbo-vanster.html (tässä ei kylläkään osanumerot täsmää, joten vaatii tarkempaa tutkimista)
Onko kokemuksia laadusta, vertautuuko lähimainkaan OEM osiin? Samoissa hintaluokissa saanee muualtakin euroopasta, jos osaa haarukoida tarjonnasta sopivat.
Entäpä sitten alkuperäisten restaurointi uusilla ulkonivelillä ja sisänivelien sisäosilla, onko yleisesti järkevää / kustannustehokasta? Tässä taitaa olla riskinä että ongelmasta ei pääse eroon, jos sisempien nivelien kulhoissa on kulumaa, jolloin pelkkä sisäosien vaihto ei ongelmaa korjaa...?
Itsellä samaa vikaa oli ja ensin vaihdatin kuskin puoleisien vetoakselin.Ei tullu kuntoon, Sitten yksi asiantuntija sanoi, että johtuu yleensä aina apukuskin puoleisesta vetoakselista.Laakerit yms eivät aiheuta ainakaan hänelle kuvailemaani tärinää.Vaihdatin siis myös oikeianpuoleisen vetoakselin Motonetin osaan ja tärinät loppu siihen !
-
Ratin tärinään voi vaikuttaa minun mielestä:
- vetarit
- pyörän laakerit
- kökköä vanteiden sisäpinnoilla
- puuttuvat keskiörenkaat tarvikevanteilla
- viallinen renkaan rakenne
- - listaa saa jatkaa/korjata
-
Jumivat/kierot etujarrut
Pudonneet etupyörän tasapainot
-
listaan:
-kökköä jarrulevyn ja vanteen välissä, esim vanteissa epätasaisesti hapettumaa/likaa laipassa.
-kökköä jarrulevyn ja navan välissä (ravistaa jarruttaessa enemmän)
-aurauskulmat pielessä, etuvedolla vedossa tärinä voimistuu = auraa liikaa, moottorijarrulla tärinä voimistuu = harittaa liikaa
-alapallo/alatukivarsi väljä
-raidetangon nivel väljä