Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: kimruu - 19.09.2024, 16:42:40

Otsikko: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: kimruu - 19.09.2024, 16:42:40
Seuraavaa onglemaa pukkaa.

Taustaa, että öljyt pysyneet hyvin koneessa aiemmin eikä ole tarvinnut lisäillä koskaan vaihtovälien aikana. Nyt sitten 800km reissun jälkeen katsoin, että lähtiessä lähes max mitassa ollut öljyntaso oli laskenut lähellle minimiä. Lisäilin vähän öljyä, mutta ei vaikuttanut tasoon. Ajattelin vaihtaa sitten öljyt kun sen kuitenkin talvea vasten olisin tehnyt.

Pohjamuovi pois ja sitten näkyikin paikkoja öljysotkussa mm. Ahtoputki öljyssä sekä muutenkin ympärys öljysotkussa vähän sieltä täältä. Päätin sitten kurkata vielä moottorin suojamuovin alle niin siellähän oli imussrjan päällä "öljylammikko" ei siis mitään kuivunutta töhnää vaan märkää öljyä.

Sitten se kysymys: mikähän paikka mahdollisesti vuotaa, mistä lähteä paikantamaan vikaa? Ideoita kellään? Joko saa ehtiä vaihtokonetta :-\

Koneena D5
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: tuomaril - 19.09.2024, 17:56:45
Venakopan tiiviste näissä tuppaa vuotamaan. Muista, että se näytön "mittatikku" reagoi viiveellä, vaatii hiukan ajoa ja sen jälkeen hetki paikallaan tasamaalla ja sitten pitäisi näyttää vasta oikea öljymäärä, varo siis ettet täytä vahingossa liikaa öljyä. Mietin, että olisiko se moottorin suojamuovin alla oleva lammikko peräisin huollosta, jossa öljyä on vahingossa kaadettu vähän aukon ohi?
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: kimruu - 19.09.2024, 18:28:17
Venakopan tiiviste näissä tuppaa vuotamaan. Muista, että se näytön "mittatikku" reagoi viiveellä, vaatii hiukan ajoa ja sen jälkeen hetki paikallaan tasamaalla ja sitten pitäisi näyttää vasta oikea öljymäärä, varo siis ettet täytä vahingossa liikaa öljyä. Mietin, että olisiko se moottorin suojamuovin alla oleva lammikko peräisin huollosta, jossa öljyä on vahingossa kaadettu vähän aukon ohi?

Eli ei pitäisi kauhean kallis korjaus olla jos on tuo venakopantiiviste tässä syynä, huh. Jospa huolto vielä ensi viikolla vahvistaisi tämän olevan syynä.

Onhan sekin tietysti mahdollista, että olen epähuomiossa kaatanut hieman ohi ja siten päätynyt tuohon imusarjan päälle. Toki se olisi outoa kun lätäkkö oli keskellä imusarjaa kun taas öljykorkki toisessa laidassa.

Juu sehän näissä tikuttomissa on että kun ei tiiä "oikeasti" sitä öljyn määrää ja miten se päivittää sitä näkymää. Illalla nyt jokatapauksessa vielä ne öljyt vaihtaa niin tietää ainakin sit että on just se määrä mitä kuuluukin.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: Lankku - 19.09.2024, 20:44:02
Jos öljy on imusarjan keskellä olevassa pultinkolossa, niin silloin voi olla imusarja halki siltä kohdalta ja puskee huohotusöljyä läpi. Näkyy olevan hyvin monessa samaa vaivaa joka ei sinällänsä aiheuta muuta kuin sotkua. Venttiilikopantiivisteen vuoto ei ole sille kohdalle työntänyt öljyä.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: kimruu - 19.09.2024, 21:21:20
Jos öljy on imusarjan keskellä olevassa pultinkolossa, niin silloin voi olla imusarja halki siltä kohdalta ja puskee huohotusöljyä läpi. Näkyy olevan hyvin monessa samaa vaivaa joka ei sinällänsä aiheuta muuta kuin sotkua. Venttiilikopantiivisteen vuoto ei ole sille kohdalle työntänyt öljyä.

No juuri siinä ylhäällä keskellä olevan pultin kolossa oli eniten öljyä ja toki niissä koloissa siinä imussrjan päällä välittömässä läheisyydessä. Voisi olla siis imusarjakin, mutta luulisi auton jotain ilmoittavan vuodosta?

Nytpä öljyt vaihdettu ja putsailtu paikkoja, seurataan mistä alkaa enempi kostua jos pääsis jäljille.

Kiitos tähän astisista vinkeistä, foorumilla on tietoa!
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: Lankku - 20.09.2024, 11:07:19
Tuollaisista ahtovuodoista auto ei vielä tiedä mitään, koska ulostuleva ilmamäärä on niin pieni.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: Niclashki - 20.09.2024, 14:50:50
Seuraavaa onglemaa pukkaa.

Taustaa, että öljyt pysyneet hyvin koneessa aiemmin eikä ole tarvinnut lisäillä koskaan vaihtovälien aikana. Nyt sitten 800km reissun jälkeen katsoin, että lähtiessä lähes max mitassa ollut öljyntaso oli laskenut lähellle minimiä. Lisäilin vähän öljyä, mutta ei vaikuttanut tasoon. Ajattelin vaihtaa sitten öljyt kun sen kuitenkin talvea vasten olisin tehnyt.

Pohjamuovi pois ja sitten näkyikin paikkoja öljysotkussa mm. Ahtoputki öljyssä sekä muutenkin ympärys öljysotkussa vähän sieltä täältä. Päätin sitten kurkata vielä moottorin suojamuovin alle niin siellähän oli imussrjan päällä "öljylammikko" ei siis mitään kuivunutta töhnää vaan märkää öljyä.

Sitten se kysymys: mikähän paikka mahdollisesti vuotaa, mistä lähteä paikantamaan vikaa? Ideoita kellään? Joko saa ehtiä vaihtokonetta :-\

Koneena D5

Mulla oli myös D5 2018 ja siitä kun irroitti pohjamuovin, niin tosiaan se pohjapanssari oli öljytöhnässä aina ja ahtoputki. Se ahtoputki falskaa jonkin verran tiivisteestään aina. Ei saa pysymään kuivana. Muutaman kerran putsasin kunnolla ja uusin kerran tiivisteenkin putkeen, mutta 6kk ja oli taas saman näköinen :D Ei se isoa vuotoa ole, että jättäisi edes tippoja alleen, enemmänkin öljysumua tullut mikä sotkenut. Missähän sekin EOP- nykyään menee.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: kimruu - 24.09.2024, 17:54:53
Päivitellääs tähän, että venttiilikannentiivistehän se vuotaa reilusti öljyä.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: kimruu - 27.09.2024, 19:35:20
Ja olihan siinä myös imusarjassa joku halkeama yläkeskipultin kohdalla kun se pultin kolo jatkoi öljystä täyttymistä.

Imusarjakin siis vaihdettu ja nyt öljyvuotoa ei enää näyttäisi olevan. Ainakin nyt pari sataa kilsaa päässy ns. kuivana kun aiemmin riitti 20km ajo niin oli se pultin ympärys täynnä öljyä.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: tuomaril - 27.09.2024, 20:18:11
Paljonko maksoi remontti?
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: kimruu - 27.09.2024, 21:59:07
Paljonko maksoi remontti?

Sininen otti venttiilikanneen tiivisteen vaihdosta 900€ sis. polttoaineputket, suuttimien tiivisteet yms. ja kiinnityspannat. Itse tiivistehän oli vain 54€ tuosta summasta ;D

Imusarjan vaihdoin itse. Uusi imusarja makso 520€ sisältäen sen mootorin siellä päässä mikä ohjailee läppiä. Volvo pakkonaittanut tuon moottorin siihen uuteen imusarjaan eli iman sitä ei saa ostettua.

Jospa nyt taas jonkun kilsan pääsis ilman ongelmia.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: tuomaril - 27.09.2024, 22:02:41
Kiitos infosta. Täälläkin venakoppa hikoilee ja remontti on edessä...
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: VolvoNyyppä - 29.09.2024, 23:11:56
Itsellä 150tkm ajettu D3 ja venakopan tiiviste vuotaa öljyä. Ilmeisesti viallisesti tehty tiiviste on syynä ja paremmin suunnitellun saa sitten korjatessa.

Olisko ihan toiveajattelua että joku paja ottaisi näitä ihan teemailtana sisään ja samalla kouluttaisi vaikka junioriasentajia. Nimittäin työn osuus on oikeasti hurja verrattuna itse korjaavan osan hintaan.
Jokainen tietyn ikäinen Diesel-Volvo kuitenkin tuon ongelman kohtaa.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: Lankku - 30.09.2024, 11:09:10
Nimittäin työn osuus on oikeasti hurja verrattuna itse korjaavan osan hintaan.
Työn osuushan ei ole kummoinen. Polttoaineputket ja suuttimien kiinnityspannat nostaa hintaa mikäli ne vaihtaa suosituksen mukaan. Toimii ja pitää myös pidemmän päälle ilman niiden vaihtoakin. Suuttimien tiivistesarjat ei ole montaa euroa/kpl.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: hessu80 - 30.09.2024, 15:37:37
Mä vaihdoin venakopan tiivisten itse omassa autotallissa. Tiiviste oli muistaakseni n. 20 euroa (Aeromotors). Alkuperäiset suuttimien tiivisteet olivat noin 50 euroa (KL-varaosa), kun mistään en keksinyt tiivisteen kokoa irrottamatta suutinta. Vaihdoinpa suuttimien kiinnityspultitkin n. 25 euroa (KL-varaosat). Laitoin vanhat painikkeet ja suuttimien putket. Olen ajanut tuolla nyt ehkä 15 tkm remontin jälkeen ja lopputulos on havaittu onnistuneeksi. Ihan täysin hikoilu ei lakannut, mutta nyt ei ollut enää öljytippoja koneen pohjassa, kuten aiemmin. Tarkistin juuri viime viikolla, kun vaihdoin öljyt.

Työhön meni ensimmäistä kertaa tehdessä aikaa noin kaksi tuntia. Ammattilainen suoriutunee tunnissa. Suuttimet lähtivät muuten irti ihan vaan nostamalla, vaikka autolla oli ajettu jo vajaat 140 tkm.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: Volga2018 - 02.10.2024, 11:30:09
Työn osuushan ei ole kummoinen. Polttoaineputket ja suuttimien kiinnityspannat nostaa hintaa mikäli ne vaihtaa suosituksen mukaan. Toimii ja pitää myös pidemmän päälle ilman niiden vaihtoakin. Suuttimien tiivistesarjat ei ole montaa euroa/kpl.

Omassa D3:ssa tiivisteen vuoto huomatiin noin 65tkm kohdalla. Tuolloin meni onneksi myyjän piikkiin ja edellä mainittujen lisäksi vaihdettiin myös koppa. Paikallisessa merkkiliikkeessä sanoivat tämän olevan suositeltu käytäntö tiivisteen vuodon ilmetessä. Tiedä sitten onko tuossa perää vai ei. Jos oikein muistan niin hinta taisi olla  noin 1100-1200€.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: VolvoNyyppä - 02.10.2024, 22:43:35
Kyllä se nelinumeroinen luku on ollut itselläkin merkkiliikkeiden tarjous. Poislukien yksi merkkiliike, joka sen lupasi 600 euroon jos ei vaihdeta kaikkea Volvon suosittelemaa.

Se itse syyllinen, eli toimiva tiiviste kai liikkuu jossain muutaman kympin hinnoissa, niin tottahan nuo vähän sylettää.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: BigSpell2713 - 14.02.2025, 19:24:03
Huomasin saman ongelman omassa V90 D4 2018 -mallissani, kun vaihdoin öljyt autoon. Onko tämä nyt sitä kuuluisaa venttiilikopan öljyvuotoa?

Kysyin asiasta huollolta, ja heidän mukaansa kampiakselin tiiviste tai stefa vuotaa.
Korjaukselle olisi hintaa 1 500 €. Voiko kyse todella olla siitä? Mitä mieltä olette? Kannattaisiko tiiviste vaihtaa? Vai kuitenkin kyseessä venttiilikoppa?

(https://i.imgur.com/nL6j834.jpeg)

(https://i.imgur.com/xQBJUcg.jpeg)

(https://i.imgur.com/sKepZfo.jpeg)

(https://i.imgur.com/BT5BHCi.jpeg)

(https://i.imgur.com/isYhaMq.jpeg)

(https://i.imgur.com/Sii0ejJ.jpeg)

(https://i.imgur.com/w1yadhV.jpeg)
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: BigSpell2713 - 14.02.2025, 22:05:55
Googlettelin tässä vähän ongelmaa ja tuntuu olevan eniten tuota venttiilikopasta johtuvaa öljyn vuotoa monessa paikkaa tai sitten ahtoputken o rengas tiiviste vuotaa tai sitten turbo vuotaa öljyä tai jokin turbon öljy putkista vuotaa mutta yhtään keskustelu en löytänyt että nuo kampiakselin stefat vuotaisi... Joku vaan mainitsi että olisi todella harvinaista jos näin olisi. Mitä olette mieltä? ???
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: hessu80 - 14.02.2025, 22:40:26
Miten minun silmään näyttää, että pisarat ahtoputkessa olisivat ennemminkin glykolia kuin öljyä?
Venttiilikoppa vuotaa melko usein, mutta kait se kampuran stefa voi vuotaa joskus myös.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: BigSpell2713 - 14.02.2025, 23:04:33
Miten minun silmään näyttää, että pisarat ahtoputkessa olisivat ennemminkin glykolia kuin öljyä?
Venttiilikoppa vuotaa melko usein, mutta kait se kampuran stefa voi vuotaa joskus myös.

anteeksi luolamies tietämykseni mutta kampura=kampiakseli?
ja joo ihan öljyä se on. Kuvassa näkyy muutama vesipisara ahtoputkessa mutta ihan öljyä siinä on myös kun haistoi ja maistoi! :)
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: McCloud - 15.02.2025, 00:21:03
Tuosta ei nyt ihan varmuudella näe tuleeko tuota öljyä ylempää (ehkä 3. kuvan perusteella jotakin tulee ylempääkin), mutta tuo ahtoputken mutka (Henn-liitoksen tiiviste vuotaa) on joka tapauksessa näissä lähes poikkeuksetta öljytöhnästä märkä - omassa D4:ssa alkoi tuo liitos fuskaamaan vähän päälle 40tkm:n kohdalla ja fuskaa edelleen. Voisihan siihen tuon mutkapätkän vaihtaakin, mutta kohtahan se vuotaisi taas, kun parannettua osaa ei kuulemma ole tarjolla, vaan ainoastaan samanlainen korvaava. Eipä tuo ajamista tunnu haittaavan.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: BigSpell2713 - 15.02.2025, 00:29:20
Kiitos, huomenna taas tarkoitus jatkaa tutkimista, onko vinkkejä miten löytää vuoto? eli lähinnä lamppukäteen ja tutkimaan mutta mitä paikkoja kannattaa erityiesti tarkistaa? Venttiilikopan ympäristö nyt ainakin vielä pitää käydä.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: hessu80 - 15.02.2025, 08:45:51
Ota moottorin koppa / äänieriste pois ja katso venttiilikopan vuoto. Yleensä vuotaa matkustamon puolelta ja jakopään reunalta.

Sitten voit raottaa jakopään koppaa ja katsoa  onko hihna kuiva vai märkä. Jos on märkä, niin silloin kampiakselin stefa vuotaa todennäköisemmin. Välttäisin ajoa, jos hihna on märkä.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: T-Row - 15.02.2025, 10:40:52
Mulla mehii ahtoputki itselläni samasta kohdasta. En ole koskaan edes itse miettinyt, että vuoto tulisi jostain muualta kun siitä ahtoputkesta. Vuodon selvittämiseen hyvä keino on siivota öljysotku pois ja katsoa, mistä alkaa hiljalleen uudelleen öljyyntymään ensimmäisenä.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: BigSpell2713 - 15.02.2025, 10:46:31
Ota moottorin koppa / äänieriste pois ja katso venttiilikopan vuoto. Yleensä vuotaa matkustamon puolelta ja jakopään reunalta.

Sitten voit raottaa jakopään koppaa ja katsoa  onko hihna kuiva vai märkä. Jos on märkä, niin silloin kampiakselin stefa vuotaa todennäköisemmin. Välttäisin ajoa, jos hihna on märkä.

Kiitos. Itse asiassa hihna näyttää kuivalta, mutta kampiakselista valuu selvästi öljyä. Tämä etunmainen stefa menee siis vaihtoon korjaamolla nyt.

Kuitenkin korjaamo epäilee, että kampiakselin etummaisen stefan lisäksi myös takimmainen vuotaa. Koko operaatio tulee melko kalliiksi, mutta mietin, kannattaisiko vaihtaa ensin vain etummainen stefa, koska sen vuoto näkyy selvästi? Jos vuoto jatkuu, voisi myöhemmin vaihtaa myös takimmaisen stefan erikseen. Vai olisiko kuitenkin parempi hoitaa molemmat samalla kertaa? ???

Venttiilikoppaa on nyt tutkittu ja hutkittu, enkä löydä siitä vuotoa. Joten kai se on tuo kampiakselin stefa tai stefat...
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: Keninto - 15.02.2025, 11:43:14
Minulla vuoti edellinen V60 D4 samannäköisesti, kuin kuvista voi päätellä. Epäilivät syyksi venttiilikopan tiivistettä, vaihtoivat sen, mutta vuoto ei kokonaan loppunut. Uusi diagnoosi oli, että vuotaa vielä nokka-akselin pukilta stefa. Tämän, kun vaihtoivat niin vuoto loppui.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: T-Row - 15.02.2025, 13:59:58

Kiitos. Itse asiassa hihna näyttää kuivalta, mutta kampiakselista valuu selvästi öljyä. Tämä etunmainen stefa menee siis vaihtoon korjaamolla nyt.

Kuitenkin korjaamo epäilee, että kampiakselin etummaisen stefan lisäksi myös takimmainen vuotaa. Koko operaatio tulee melko kalliiksi, mutta mietin, kannattaisiko vaihtaa ensin vain etummainen stefa, koska sen vuoto näkyy selvästi? Jos vuoto jatkuu, voisi myöhemmin vaihtaa myös takimmaisen stefan erikseen. Vai olisiko kuitenkin parempi hoitaa molemmat samalla kertaa? ???

Venttiilikoppaa on nyt tutkittu ja hutkittu, enkä löydä siitä vuotoa. Joten kai se on tuo kampiakselin stefa tai stefat...
Minä laitattaisin ensin sieltä jakopään puolelta vuodot kuriin, ja kattelisin takastefaa myöhemmin. Äkkiseltään kuvittelisi, että työmäärä on sama teetättipä nuo hommat erikseen tai yhteydessä, joten tuskin vaikuttaa kokonaiskustannuksinkaan, jos jättää myöhemmäksi.

Huohotuksen toiminta kannattaisi myös tarkastaa. Paljonko autolla on ajettu? Moottorityyppi ei ole itselleni vielä kovin tuttu, mutta vuotavista stefoista en juuri ole keskusteluja aiemmin nähnyt. Sillä hieman ihmetyttää, että mikä on saanut oletettavasti molemmin puolin moottoria stefat hikoilemaan.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: BigSpell2713 - 15.02.2025, 15:41:28
Minä laitattaisin ensin sieltä jakopään puolelta vuodot kuriin, ja kattelisin takastefaa myöhemmin. Äkkiseltään kuvittelisi, että työmäärä on sama teetättipä nuo hommat erikseen tai yhteydessä, joten tuskin vaikuttaa kokonaiskustannuksinkaan, jos jättää myöhemmäksi.

Huohotuksen toiminta kannattaisi myös tarkastaa. Paljonko autolla on ajettu? Moottorityyppi ei ole itselleni vielä kovin tuttu, mutta vuotavista stefoista en juuri ole keskusteluja aiemmin nähnyt. Sillä hieman ihmetyttää, että mikä on saanut oletettavasti molemmin puolin moottoria stefat hikoilemaan.

Joo kallistun samaan eli jakopuolen stefa uusiksi huollossa. Autolla ajettu 230 000km
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: BigSpell2713 - 15.02.2025, 15:43:19
Minulla vuoti edellinen V60 D4 samannäköisesti, kuin kuvista voi päätellä. Epäilivät syyksi venttiilikopan tiivistettä, vaihtoivat sen, mutta vuoto ei kokonaan loppunut. Uusi diagnoosi oli, että vuotaa vielä nokka-akselin pukilta stefa. Tämän, kun vaihtoivat niin vuoto loppui.

Hmmmm onko tuo nokka-akselin pukin stefa se mikä on jakopään puolella nokkien hammasrattaan yhteydessä?
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: Keninto - 15.02.2025, 17:16:46

Hmmmm onko tuo nokka-akselin pukin stefa se mikä on jakopään puolella nokkien hammasrattaan yhteydessä?

Juurikin siellähän ne on jakopään kopan sisällä. Sieltä se öljy noro oli alkanut valua ja sitten sotkenut ajoviiman kanssa kaiken alapuolelta..
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: BigSpell2713 - 01.03.2025, 23:18:26
Soittelivat huollosta ja kertoivat, että kampiakselin stefoja vaihtaessa he huomasivat myös nokka-akselin stefan vuotavan. Sanoivat, että sekin on vaihdettava...
Tuleeko tällaisessa tilanteessa minulle lisäkustannuksia, vai pysyykö hinta ennallaan aiemmin sovitun tarjouksen mukaisesti?
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: BigSpell2713 - 01.03.2025, 23:20:20
Juttelin erään Bilia-omamekaanikon kanssa, joka totesi, että kyseessä vaikuttaisi olevan vuotava nokkien pukki (en itsekään ole ihan varma, mikä se on).

Mutta miten voidaan varmistaa, että vuoto on nokkien stefassa eikä juuri näissä pukeissa?
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: Lankku - 02.03.2025, 00:51:06
Soittelivat huollosta ja kertoivat, että kampiakselin stefoja vaihtaessa he huomasivat myös nokka-akselin stefan vuotavan. Sanoivat, että sekin on vaihdettava...
Tuleeko tällaisessa tilanteessa minulle lisäkustannuksia, vai pysyykö hinta ennallaan aiemmin sovitun tarjouksen mukaisesti?
Nokan stefan vaihto vaatii jakopään purkamisen. Jos se on purettuna, niin ei ole iso homma.

Pukin liimaus(nokkapyörän takana, stefa on osittain sitä vasten) vaatii vähintään venttiilikopan ja suuttimien irroituksen. Ulkoa en muista onnistuuko pukin irrotus samalla tavalla kuin vitosdieseleissä eli imusarjan irrottamisen lisäksi siirtämällä nokkapyörää ulospäin koneesta niin paljon kuin pultit antavat myöden. Silloin ei tarvitse purkaa jakopäätä jollei se ole tosiaan jo purettuna.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: BigSpell2713 - 02.03.2025, 15:00:53
Nokan stefan vaihto vaatii jakopään purkamisen. Jos se on purettuna, niin ei ole iso homma.

Pukin liimaus(nokkapyörän takana, stefa on osittain sitä vasten) vaatii vähintään venttiilikopan ja suuttimien irroituksen. Ulkoa en muista onnistuuko pukin irrotus samalla tavalla kuin vitosdieseleissä eli imusarjan irrottamisen lisäksi siirtämällä nokkapyörää ulospäin koneesta niin paljon kuin pultit antavat myöden. Silloin ei tarvitse purkaa jakopäätä jollei se ole tosiaan jo purettuna.

Joo erottaako selvästi kummasta vuotaa vai näyttääkö vuoto samalta kummassakin kohdas?
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: Lankku - 02.03.2025, 18:28:52
Joo erottaako selvästi kummasta vuotaa vai näyttääkö vuoto samalta kummassakin kohdas?
Pukin liimauksen vuoto sotkee samaan tyyliin kuin venttiilikopantiiviste eli ylempää kuin stefa.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: BigSpell2713 - 02.03.2025, 21:59:09
Tota, jos huolto vaihtaa nokan stefan, eikös siinä pidä samalla purkaa venttiilikoppa irti? Pitäisikö venttiilikoppa vaihtaa uuteen, kun se kuitenkin hajoaa jossain vaiheessa auton elinkaarta?
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: Lankku - 03.03.2025, 11:18:53
Jakopään joutuu purkamaan sitä varten.
Venttiilikopantiivisteitä ja imusarjoja näissä menee yhtenään. Vielä ei ole risoja venttiilikoppia tullut vastaan vaikka Volvolla taitavat suositella myös sen vaihtoa jos tiiviste vuotaa.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: BigSpell2713 - 17.04.2025, 09:27:03
Nyt on vaihdettu sekä molemmat kampiakselin tiivisteet että nokka-akselin tiiviste.
Autolla on tehty kevyt reissu Suomi–Liettua–Latvia–Viro, eikä öljyvuotoja ole ilmennyt sen jälkeenkään.  :)
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: jarimink - 12.05.2025, 18:49:58
Hei itse huomasin omassa xc90 d5 mallissa tuollaista öljymössöä pohjapanssari päällä vähän eli tippoja vuotanut  ja paikallistin nopeasti koneen jakopään puoli päähän kohtuu ylös jakoremmi on kuiva ja toinen on tuo imusarjan keskellä =ruuvin kupissa vähän öljyä auto ajettu 201tkm onko nämä sellaisii korjattava heti vikoja vai jakopää remontin yhteydessä 40tkm
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: T-Row - 12.05.2025, 22:19:42
Tuo imusarjan vuotopaikka on ainakin jossain määrin vakio. Itselläni vuoti tuosta kohtaa ja netistä löytyi saman tyyppisiä tarinoita. Imusarjan joutuu vaihtamaan. Vuoto tulee saumasta ja voi olla todella haasteellinen korjattava muuten kuin imusarjan vaihdolla. Jos haluaa kaikessa rauhassa tutkia asiaa ja tehdä halvan kokeilun, niin ->
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/20381413
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: jarimink - 13.05.2025, 07:08:39
Mitä tarkoitetaan pukin liimauksella?
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: jarimink - 13.05.2025, 11:44:46
Mitähän tollanen imusarja nykyään maksaa vaihdettuna
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: Moottoripää - 13.05.2025, 11:55:52
Mitä tarkoitetaan pukin liimauksella?
Laakeripukkihan on moottorin lohkossa tai kannessa  se kohta , missä laakeri on. Nyt varmaan puhutaan kannen laakeripukeista, kun vuoto on moottorin yläpäässä. Onko noissa sitten laakeripukeissa joku "liimattu tiiviste" ?
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: Lankku - 13.05.2025, 14:12:14
Mitähän tollanen imusarja nykyään maksaa vaihdettuna
Volvolta imusarja on 480e paikkeilla. Noin tunnin voi laskea työlle.
Vielä viime vuonna pyörreläppien säätömoottori tuli imusarjan mukana, koko setti oli noin 550e. Nyt ne on erikseen ja säätömoottori taitaa olla 200e paikkeilla jos sen tarvitsee.
Otsikko: Vs: V90 öljyvuoto
Kirjoitti: Ralli B 20 - 01.06.2025, 10:34:24
Mitä tarkoitetaan pukin liimauksella?

Nokan laakeripukki tulee kannen ja venttiilikopan väliin ja tiivistykseen käytetään tiivisteliimaa(tai massaa). Aina kun olen näihin vaihtanut vk tiivisteen olen myös liimannut laatikon puoleisen pukin uudelleen. Omalla kohdalla aina vuotaneet sieltä päästä,ei jakopään puolelta.