Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: SummumD5 - 16.01.2012, 11:42:24

Otsikko: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: SummumD5 - 16.01.2012, 11:42:24
Onko muilla ollut samantapaisia oireita,että umpiot huuruttuvat/kostuvat kosteilla ilmoilla?
Onko millaisia konsteja auttaa ettei huuruttuisi?
Tulee lähinnä mieleen,että umpio olisi liian tiivis(ei hengitä kunnolla) Kaikki ilmareiät käyty läpi ja puhallettu paineilmalla..mikä avuksi?
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: Eagle| - 18.01.2012, 11:46:37
Onko muilla ollut samantapaisia oireita,että umpiot huuruttuvat/kostuvat kosteilla ilmoilla?
Onko millaisia konsteja auttaa ettei huuruttuisi?
Tulee lähinnä mieleen,että umpio olisi liian tiivis(ei hengitä kunnolla) Kaikki ilmareiät käyty läpi ja puhallettu paineilmalla..mikä avuksi?

Samanlaiseen vikaan oon törmännyt, umpiot näyttää ulkoisesti ehjiltä ei naarmuja jne. Silti huurtuu..
Auttoi kun otti umpiot pöydälle ja kävi kauttaaltaan sen "lasin" ja muovin saumakohdan läpi mustalla silikonilla.. eli levittää silikonin saumoihin (ne metalliset klipsit otin operaation ajaksi pois..) ja sormella käy läpi sen silikonisauman että levittyy tasaisesti...

Sen jälkeen ei kerännyt enää kosteutta.. Ennen keräsi jos auton vaikka pesi.
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: SummumD5 - 18.01.2012, 12:35:25
Ei kai tule liian tiivis tuolla tavoin umpiosta,jos lakkaa hengittämästä kun saumaa sen massalla ympäriinsä.
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: Eagle| - 18.01.2012, 14:45:50
Ei kai tule liian tiivis tuolla tavoin umpiosta,jos lakkaa hengittämästä kun saumaa sen massalla ympäriinsä.

Ei sen käsittääkseni kuulu hengittää muualta kuin niistä muovisista tuteista siinä takana, kantsii myös tarkistaa että ne on auki.. Sekin tosiaan aiheuttaa huurtumista.. Jos se siitä päälisaumasta sais vuotaa nii pestessä menis vedet sisään!! :D

Eli ainut josta sen kuuluu hengittää on ne reijät umpion takaosassa jossa on ne muoviset tötsät.
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: SummumD5 - 18.01.2012, 23:23:21
laittakaa nyt muut käyttäjät vielä neuvoja/niksejä kyseiseen asiaan.
ei oikein jaksa uskoa että nuo saumat vois vuotaa ja huuruttaa umpiota.
Muuten siis ihan ehjät kotelosta/umpiosta.
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: -jadi- - 19.01.2012, 10:12:55
Aikoinaan omassa V70-03 xenon umpiot veti aina pakkasella huuruun, sitä enemmän mitä kylmempää, vesisateessa ei mitään ongelmia. Laittoivat apupitkän kohdalle ylös ylimääräisen tuuletuksen poraamalla reijän ja sikaflexillä noin 10 sentin letkun pätkän. Huurut pysyivät poissa ko. operaation jälkeen. Muovilastut joutui kylläkin itse ottamaan myöhemmin pois heijastimista.
En nyt muista kuinka paljon tilaa on V50:n umpion ympärillä, onko edes mahdollista tuollaiset ylimääräiset tuuletukset ylimpään kohtaan.
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: Eagle| - 19.01.2012, 11:21:24
Sinuna kävisin sen sauman läpi, mitä merkitystä sillä on jos käyt sen silikonilla läpi ja märällä sormella sitten levität sen ohuen kerroksen sitä siihen saumaan.. :) Ei se ainakaan umpiota vahingoita, silikonin saa aina pois... Sanon vaan, että kun tein kyseisen operaation autolle niin ei ole sen jälkeen xenonvalot huurtuneet.
Ennen operaatiota umpio keräsi huurretta kun auton vaikka pesikin.. En ihan heti lähtisi porailemaan uusia reikiä, vaan tarkistaisin ne jo valmiit reijät.
Jos ne tehtaalla on noin suunniteltu, niin ei ne käytössä voi itsekseen alkaa keräämään huurretta mikäli ne on kunnossa kauttaaltaan.

V50:sen valot kun on vielä niin helppo ottaa käsittelyyn... Sokka vaan pois ja liitin irti.. Ei voisi helpompaa olla.  :)
Pakkasella kantsii olla varovainen, se umpiohan lähti muistaakseni silleen et keskeltä käännettiin ulospäin.. Eli asennetaan niin, että vilkunpuolella oleva muoviklipsi eka paikoilleen ja sitten käännetään loppu umpio paikoilleen.
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: SummumD5 - 19.01.2012, 13:13:40
Olen kanssasi Eagle samaa mieltä ettei kyllä kannata alkaa ylimääräisiä reikiä umpion koteloon poraileen,kyllä ne kaksi ilmareikää pitäisi toimia jos on tehtaalla suunniteltu toimivan niiden kautta.
Pitänee varmaankin käydä ostamassa jotain mustaa sikaflex-massaa tms.liimatiivistemassaa ja kokeilla saumat käydä läpi.
Onneksi noi umpiot on noin helpot irrottaa.
Jos jollain on vielä muita vinkkejä niin laittakaa tulemaan.
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: Eagle| - 19.01.2012, 20:26:19
Olen kanssasi Eagle samaa mieltä ettei kyllä kannata alkaa ylimääräisiä reikiä umpion koteloon poraileen,kyllä ne kaksi ilmareikää pitäisi toimia jos on tehtaalla suunniteltu toimivan niiden kautta.
Pitänee varmaankin käydä ostamassa jotain mustaa sikaflex-massaa tms.liimatiivistemassaa ja kokeilla saumat käydä läpi.
Onneksi noi umpiot on noin helpot irrottaa.
Jos jollain on vielä muita vinkkejä niin laittakaa tulemaan.

Näinpä. :) Varsinkin kun ne Bi-xenon umpiot maksaa 700€/kpl.
Ja kun laitat silleen järkevästi ohuen kerroksen sitä siihen saumaan niin hyvä tulee.. :) Ideahan ei ole, että tarvisi olla kauhean paksu vaan tiivistää vain sitä "lasin" ja muovisen takaosan saumakohtaa joka on vakionakin tiivistetty jollain lämmittämällä juoksevammaksi muuttavan tapaisella tiivistemassalla.
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: shift-up - 20.01.2012, 20:17:46
Mulla uusittiin volvo-vaihtoauto takuun aikana umpiot koska hikistyivät keskellä kesää, vika johtuu mitä ilmeisemmin (mekaanikko kertoi kun tivasin) siitä saumasta joka on "linsin" ja mustan rungon välissä. Saumaan jää vesi talvella ja kun tulee pakkasta niin prits... eli itse pistin mustaa sikaa siihen uraan niin ettei uudet umpiot mene pilalle.... näkyy pikkasen umpion ja lokasuojan välistä, mutta parempi niin kuin kallis umpio. Suunnittelun "kukkanen" :idiot2:
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: Eagle| - 20.01.2012, 22:48:18
Mulla uusittiin volvo-vaihtoauto takuun aikana umpiot koska hikistyivät keskellä kesää, vika johtuu mitä ilmeisemmin (mekaanikko kertoi kun tivasin) siitä saumasta joka on "linsin" ja mustan rungon välissä. Saumaan jää vesi talvella ja kun tulee pakkasta niin prits... eli itse pistin mustaa sikaa siihen uraan niin ettei uudet umpiot mene pilalle.... näkyy pikkasen umpion ja lokasuojan välistä, mutta parempi niin kuin kallis umpio. Suunnittelun "kukkanen" :idiot2:

Juurikin näin.  ;)
Hauskinta tässä on se, että se vesi löytää tiensä todella pienestä raosta sitten.. Itsekkin kun noi umpiot aikanaan (viimekesänä) tuollee korjasin niin en varsinaisesti löytänyt siitä saumakohdasta mitään vuotokohtaa, tulipahan laitettua silikonia siihen saumaan ja ei huurtunut enään. :)
Eli luultavasti käyny juurikin tuolleen kun Shift-up tuossa kertoi kuulleensa.. Eli talvella kun se massa on hieman jämäkämpää niin pääsee rakoilemaan...

Vanhassa V40 mallissa tätä ongelmaa ei ollut siksi, kun siinä on muovinen umpion pohja, valkoinen kuminen irtotiiviste jolle on hahlo, ja rihlattu lasi joka tulee pelkästään noilla metalli klipseillä tiukasti kiinni.. Siitäkin pystyy päättelemään ettei sen pohjan ja lasin sauman todellakaan kuulu vuotaa. :)

Ps. kertokaapa sitten korjautuko.. Jos useammalla korjautuu niin kantsis varmaan tehdä V50 umpion huurtumisen korjauksesta joku FAQ kun näyttää olevan varsin yleistä?
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: SummumD5 - 21.01.2012, 20:14:58
Vaikuttaa jotenkin V50-mallin ominaisuudelta ja ilmeisesti lähinnä Bi-xenon umpioiden ongelma tuo huuruttuminen.
Ilmeisesti se massa joka on tehtaalla laitettu lasin ja rungon väliin niin kovettuu aikaa myöden ja näin ollen alkaa vuotamaan.
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: VäLKKy - 22.01.2012, 11:42:10
Vaikuttaa jotenkin V50-mallin ominaisuudelta ja ilmeisesti lähinnä Bi-xenon umpioiden ongelma tuo huuruttuminen.
Ilmeisesti se massa joka on tehtaalla laitettu lasin ja rungon väliin niin kovettuu aikaa myöden ja näin ollen alkaa vuotamaan.

Ja siksi varmaan xenoneissa kun ne lämpenee halogeeneja vähemmän...
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: jukra - 03.09.2012, 09:27:51
Tuore V50 omistaja ilmoittautuu..

Auto vm 2009 ja viikonloppuna tuli pestyä & puunattua autoa. Pesun jälkeen oli toisen umpion sisällä vajaa puoli senttiä vettä. Otin umpion irti ja huomasin, että runko on parista kohtaa halki (ihan lasin vierestä).

Kumpikohan tuon paikkailuun olisi parempi, edellä ehdotettu silikoni vai (pika)liima? Mietin tuota liimaa, että meneekö höyryt umpion sisään ja tuhoaa lasin?
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: Eagle| - 03.09.2012, 11:46:19
Tuore V50 omistaja ilmoittautuu..

Auto vm 2009 ja viikonloppuna tuli pestyä & puunattua autoa. Pesun jälkeen oli toisen umpion sisällä vajaa puoli senttiä vettä. Otin umpion irti ja huomasin, että runko on parista kohtaa halki (ihan lasin vierestä).

Kumpikohan tuon paikkailuun olisi parempi, edellä ehdotettu silikoni vai (pika)liima? Mietin tuota liimaa, että meneekö höyryt umpion sisään ja tuhoaa lasin?

Silikonille ääni... Mietippä kun se umpio talvella lämpenee jonkinverran myös reunoiltaan.. Sitten jäähtyy, lämpenee, jäähtyy.. Mahtaako liima sanoa riks.
En toki väitä, etteikö joku kunnon muoviliima voisi kestääkkin (2-komponentti)? Mutta silikoni nyt on halpa ja hyvä. Paikkauskohtahan jääpi piiloon kuitenkin, musta silikoni vielä niin ei paista mistään raoista. Ainakin itse paikkasin tuollaisen silikonilla ja nyt on kestänyt 1½ vuotta ongelmitta.
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: VäLKKy - 03.09.2012, 11:59:34
Silikonille ääni...

+1

Samoin perustein kuin yllä.
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: SummumD5 - 12.09.2012, 18:29:54
Kunhan et silikonia lasipinnoille laita,etikkahappo saattaa tehdä lasin haaleaksi.
Suosittelen pikaliimaa jos ei kauhean pitkältä matkalta ole rikki ja sitten kannattaa umpion saumat käydä läpi sikaflex-massalla,yksi hyvä konsti on kun laittaa letkun pätkän toisen ilmareiän kumitutin tilalle ja muuten laittaa teipillä tms..kaikki ilmareiät kii umpiosta ja pyörittelet varovasti lasi alaspäin umpiota vesialtaassa ja samalla puhallat letkusta ja katsot nouseeko jostain saumasta ilmakuplia,jos niin niistä kohdista sitten saumaus.
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: jukra - 12.09.2012, 21:05:51
Eilen pistin silikonit - tuli tänään heti testattua tositilanteessa ku vettä sato koko päivän ja ihan täydellinen ei tunnu olevan mutta selkeesti parempi jo. Pitää vielä ottaa toisen kerran irti ja tiivistellä paremmin.
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: Eagle| - 12.09.2012, 23:05:12
Kunhan et silikonia lasipinnoille laita,etikkahappo saattaa tehdä lasin haaleaksi.
Suosittelen pikaliimaa jos ei kauhean pitkältä matkalta ole rikki ja sitten kannattaa umpion saumat käydä läpi sikaflex-massalla,yksi hyvä konsti on kun laittaa letkun pätkän toisen ilmareiän kumitutin tilalle ja muuten laittaa teipillä tms..kaikki ilmareiät kii umpiosta ja pyörittelet varovasti lasi alaspäin umpiota vesialtaassa ja samalla puhallat letkusta ja katsot nouseeko jostain saumasta ilmakuplia,jos niin niistä kohdista sitten saumaus.

Niin, tähän tarkennusta senverran, V50 umpioissahan ei ole lasia.. Vaan ABS muovia... Siksi tuo valoumpion pinta "naarmuuntuu / tulee kiveniskuja" ja olen pari umpiota kiillottanut autoglymin hiomatahnallakin... Tämä siis plussaa siinä ettei ne ole lasia.. Eli noita naarmuja ja kiveniskuja saa pois...
Muoville tuo silikoni tuskin pahaa tekee, mutta tosiaan oletukseni oli että kyseinen umpio vuotaa siitä mustan "pohjan" ja kirkkaan "lasin(muovin)" saumasta?

Yhden umpion olen korjannut silikonilla ja siinäkin oli joku 1cm halkeama siinä "lasissa" eli etupuolella kulmassa, ei se kosteus ihmekyllä siitä halkeamasta niinkään sisään mennyt mutta siitä pohjan ja lasin saumasta kyseisestä kohdasta menikin... Siihen silikonia ja homma pelas.. :) Nyt on tuo kyseinen auto katsastettu huomautuksitta, ennen oli merkintä otteessa tuosta ajovalon kosteudesta...

Vielä palatakseni, tuo pikaliima siinä kirkkaalla umpion etupuolella vetää halkeaman kohdan mattapintaiseksi.. Eli viimeisenä vaihtoehtona jotain tuollaista siihen laittaisin.. Joku 2 komponentti muoviliima saattaisi vielä toimiakkin.. Sitäkin kuitenkin niin, että pyyhkisi saumasta ylimääräiset pois huolellisesti.. Kokeile eka vain silikonilla kun sen saa helposti pois eikä mene pinnat.. :)
Otsikko: Vs: V50 Bi-Xenon umpiot vm.2008
Kirjoitti: Masked Jackal - 27.09.2012, 00:31:28
+1

Samoin perustein kuin yllä.

+1