Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Larssi - 31.10.2024, 11:35:19
-
Hei,
Miten otsikon diesel-moottorien erot näkyvät käytännössä? Kulutusero taitaa olla hyvin marginaalinen, onko tuo "mild hybrid" B4 miten riskialtis monimutkaisemman rakenteensa vuoksi? Olen katsellut V90-malleja molemmilla voimalinjoilla, ostaisitteko samalla rahalla ennemmin vähän ajetun D4 vai enemmän ajetun B4?
Toinen huoleni liittyy DPF-asioihin. Jos ajo sisältää paljon lyhyttä matkaa, onko iso riski että tulee ongelmia vai toimiiko hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto kuin se kuuluisa junan vessa?
Kolmas asia on erilaiset "kolmannen osapuolen takuut" Fintakuu, SAKA-turva etc. Miten suhtautuvat näihin kuuluisiin Volvo-tyyppivikoihin; ajovaloumpiot, ovien lukot etc. Korvaako vai joutuuko taistelemaan?
-
Saka on korvannut mulle hyvin kustannuksia ekan vuoden ajalta vaikka en ottanut mitään turvia. Edellisen XC60sen 4-veto rempasta 1.600e maksoi puolet ja oven lukon vaihdon 400e kokonaan.
Eniten olisin huolissani urea asioista dieselissä. Kato jotain V90:stä vm 2017-2018 jossa ei ole vielä ureaa/adblueta.
-
Kiitos tiedoista. Onko noille ureavehkeille (adblue) pahinta kova pakkanen vai lämpötilan vaihtelu?
Voiko siis ajatella että jos auto on talvella yöt lämpimässä tallissa niin ongelmilta voisi välttyä?
-
Lämmin talli oikein hyvä lisä
-
Juttelin omamekaanikon kanssa diesel kevythybrideistä ja hän ei suosittele niitä kenellekään. Hänellä on käynyt tällainen auto huollossa ja kuusi kertaa siitä on ollut kattila lattialla, kun ei ole tilaa tehdä yhtään mitään ylimääräistä. EGR ongelmia ollut kuumalla ja kylmällä puolella. Kaikki EGR:ään liittyvät osat täynnä paksua nokea.
-
Näin kai se on että vanhempi D4 ilman mitään ureavehkeitä ja hybridiominaisuuksia on se turvallisin vaihtoehto. Alkaa vaan olla kilsoja aika runsaasti noissa 2017-2018 yksilöissä, toki nyt Volvo niitä tunnetusti aika hyvin kestää.
Toinen vaihtoehto tietysti olisi T6/T8 mutta onko niissäkin taas omat heikkoutensa? Neliveto ei taida vetää vertoja dieselin AWD:lle ja ainakin TM kyllä vähän lyttäsi juuri plugareita. Suotta vai syystä? Ja bensahybridillä pitäisi luopua CC-mallin haaveista kokonaan. Perus V90 on omaan makuun ja käyttöön maavaraltaan ja istuma-asennoltaan aika matala. Vai mitä olette kokeneemmat mieltä?
-
Tähän kun lisätään että pitää vetää 2 hevosen traileria niin olipahan todella ongelma päättää mikä on seuraava Volvo.
Valinta oli sitten V60 t6 2021.
-
Meillä oli 2019 V60 D3 AdBluella pari vuotta ja lähti 220 tkm ajettuna. Tuona aikana meni yksi NOx-anturi, muuten toimi todella hyvin sen puolesta.
Työkaveri vasta osti +200 tkm ajetun V90 CC:n ja on kuulemma hyvä auto. Siinäkään ei ole kusivehkeitä, niin ei tule niitä murheita.
Mulla lähtee vasta ensimmäinen talvi T8:lla, niin en nelivedon toimivuudesta osaa sanoa juuta enkä jaata. Joku muu osannee vastata siihen paremmin. Jos hybridiin päätyy, on syytä etsiä sellainen auto, johon ERAD:in öljyt olisi vaihdettu, tai sitten mahdollisimman vähän ajettu auto. Koeajolla tarkasti kuunneltava takapäätä, ettei sieltä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja liikkeellelähtö ja suunnanvaihto tapahtuu tasaisesti. On kallis paukku, jos itse pitää maksaa, mutta toisaalta, siihen nähden mitä näitä autoja on tehty, niin ei näitä ERAD-vikoja niin hirveästi ole ollut.
Mataliahan nämä ovat, mutta itse en ainakaan XC60:stä halua, kun ei tahdo pöly pysyä auton ulkopuolella johtuen takaovien ja pyöränkaarien toteutuksesta.
-
Meillä oli kans perus D4 moottori awd ja ilman ureaa, oli valmistettu 06/2017 V90 CC. Ajeltiin 71tkm sillä 3,5v aikana ja autossa ei ollut kerta kaikkiaan yhtään mitään ongelmia.
Oli kyllä periaatteessa toistaiseksi paras auto mitä ikinä ollut. Vaikutti erittäin luotettavalta tuo perus D4. Oli siinä vähän enemmän jerkkua, mutta hyvin kesti siltikin ::)
-
Omani on 2020 puolessävälissä käyttöönotettu V60 D4. Mitään murheita ei ole ollut ADBlue järjestelmän kanssa.
ADBlue-säiliön ajan aina lähes tyhjäksi, jotta vanhaa liuosta ei jää sekaan kiteytymään.
Jotkut kertovat pitävänsä ADBlue-säiliön aina mahdollisimman täynnä, mutta se on mielestäni huono juttu, koska ei se uusi neste uudista sitä vanhaa nestettä, vaan seassa oleva vanha neste alkaa kiteytymään keskimäärin 18 kk kuluttua (toki tämä riippuu lämpötilasta eli viileämmässä kiteytyminen on hitaampaa).
-
Meillä oli 2019 V60 D3 AdBluella pari vuotta ja lähti 220 tkm ajettuna. Tuona aikana meni yksi NOx-anturi, muuten toimi todella hyvin sen puolesta.
Työkaveri vasta osti +200 tkm ajetun V90 CC:n ja on kuulemma hyvä auto. Siinäkään ei ole kusivehkeitä, niin ei tule niitä murheita.
Mulla lähtee vasta ensimmäinen talvi T8:lla, niin en nelivedon toimivuudesta osaa sanoa juuta enkä jaata. Joku muu osannee vastata siihen paremmin. Jos hybridiin päätyy, on syytä etsiä sellainen auto, johon ERAD:in öljyt olisi vaihdettu, tai sitten mahdollisimman vähän ajettu auto. Koeajolla tarkasti kuunneltava takapäätä, ettei sieltä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja liikkeellelähtö ja suunnanvaihto tapahtuu tasaisesti. On kallis paukku, jos itse pitää maksaa, mutta toisaalta, siihen nähden mitä näitä autoja on tehty, niin ei näitä ERAD-vikoja niin hirveästi ole ollut.
Mataliahan nämä ovat, mutta itse en ainakaan XC60:stä halua, kun ei tahdo pöly pysyä auton ulkopuolella johtuen takaovien ja pyöränkaarien toteutuksesta.
Onko sulla ollut XC60 ennen vai kaveriko on kertonut että pölyt ei pysy ulkona? Itselläni on tuo xc60 vm. 2022 ja pölyt pysyy kyllä hyvin ulkona ja mölyt mahassa.
-
Onko sulla ollut XC60 ennen vai kaveriko on kertonut että pölyt ei pysy ulkona? Itselläni on tuo xc60 vm. 2022 ja pölyt pysyy kyllä hyvin ulkona ja mölyt mahassa.
SPA-alustaisista ei kauheasti ole kokemusta, mutta jo edeltävässä P3-alustassa pöly kertyy oven ja kynnyskotelon väliin. Ei se sisälle tule mutta sotkee sen leveän kynnyskotelon. Ovessa on kaksi tiivistettä mutta se ulompi ei onnistu pitämään pölyjä korin ulkopuolella.
-
Ei ole ollut XC60:stä eikä sellaista tule juuri tuon ongelman takia. Jos auto maksaa vajaan 69 000€, niin luulisi siihen rahaan saavan auton, joka pitää pölyt auton ulkopuolella, vai mitä? ;)
Onhan tätä ongelmaa yritetty korjata muovilipareella siinä onnistumatta. Hansin tallilla on tästä hyvä video Youtube-kanavallaan. :)
-
Onko sulla ollut XC60 ennen vai kaveriko on kertonut että pölyt ei pysy ulkona? Itselläni on tuo xc60 vm. 2022 ja pölyt pysyy kyllä hyvin ulkona ja mölyt mahassa.
Tuota pölyongelmaa on ratkottu ihan kuluttajariitalautakuntaa myöten, kun uusi auto vuotaa pölyt matkustamoon. Sinulle on sattunut hyvä yksilö, kun muilla eivät edes lisälipareet ole poistaneet ongelmaa.
-
Tuota pölyongelmaa on ratkottu ihan kuluttajariitalautakuntaa myöten, kun uusi auto vuotaa pölyt matkustamoon. Sinulle on sattunut hyvä yksilö, kun muilla eivät edes lisälipareet ole poistaneet ongelmaa.
No näin on näköjään sitten käynyt.
-
Tuota pölyongelmaa on ratkottu ihan kuluttajariitalautakuntaa myöten, kun uusi auto vuotaa pölyt matkustamoon. Sinulle on sattunut hyvä yksilö, kun muilla eivät edes lisälipareet ole poistaneet ongelmaa.
No miten kuluttaja-asiamies ratkaisi tuon riidan?
-
No miten kuluttaja-asiamies ratkaisi tuon riidan?
"Lautakunta suositti yksimielisesti, että myyjäliike antaa ostajalle 2 500 euron hinnanalennuksen ja 30 euron vahingonkorvauksen."
https://www.is.fi/autot/art-2000008260587.html
-
Vähän jo rönsyilee, mutta Volvoandy siirryit ilmeisesti diesel V90CC:stä bensahybridi XC60:een. Miten koit erot tiloissa, ajettavuudessa ja käyttökustannuksissa? Muutkin tietysti saa mielellään kommentoida.
Itsellä varmaan ajojen kannalta tuo bensahybridi olisi järkevin, mutta jostain syystä itsellä tuo Cross Country himottaa kovasti ja siihen ei plugarivoimalinjaa saa. Ehkä sekin vaikuttaa että aina on ollut farmariautoja omistuksessa. Tuossa CC:ssä yhdistyisi parhaiten farkun tilat, kunnon maavara sekä ajettavuus. Toki XC60 on hieno auto, mutta hieman siinä saa takatiloissa ja varsinkin tavaratilan koossa tinkiä.
-
Vähän jo rönsyilee, mutta Volvoandy siirryit ilmeisesti diesel V90CC:stä bensahybridi XC60:een. Miten koit erot tiloissa, ajettavuudessa ja käyttökustannuksissa? Muutkin tietysti saa mielellään kommentoida.
Itsellä varmaan ajojen kannalta tuo bensahybridi olisi järkevin, mutta jostain syystä itsellä tuo Cross Country himottaa kovasti ja siihen ei plugarivoimalinjaa saa. Ehkä sekin vaikuttaa että aina on ollut farmariautoja omistuksessa. Tuossa CC:ssä yhdistyisi parhaiten farkun tilat, kunnon maavara sekä ajettavuus. Toki XC60 on hieno auto, mutta hieman siinä saa takatiloissa ja varsinkin tavaratilan koossa tinkiä.
XC90 onkin V90 veroinen tiloiltaan. XC60 on V60 kokoa
-
Vähän jo rönsyilee, mutta Volvoandy siirryit ilmeisesti diesel V90CC:stä bensahybridi XC60:een. Miten koit erot tiloissa, ajettavuudessa ja käyttökustannuksissa? Muutkin tietysti saa mielellään kommentoida.
Itsellä varmaan ajojen kannalta tuo bensahybridi olisi järkevin, mutta jostain syystä itsellä tuo Cross Country himottaa kovasti ja siihen ei plugarivoimalinjaa saa. Ehkä sekin vaikuttaa että aina on ollut farmariautoja omistuksessa. Tuossa CC:ssä yhdistyisi parhaiten farkun tilat, kunnon maavara sekä ajettavuus. Toki XC60 on hieno auto, mutta hieman siinä saa takatiloissa ja varsinkin tavaratilan koossa tinkiä.
Kyllä tuo V90CC:stä pois siirtyminen mietitytti aika pitkään ja olihan se ihan loistava auto, ikävä kyllä jäi viimeistä Volvon dieseliä. Haldex-neliveto jne todella hyvä talvikeleissä ja tuli sillä ihan tahallaan melkein umpihangessakin kokeiltua... Oli omasta mielestä kyllä aika taloudellinen kokoonsa nähden, meni jopa alle 5 litraa matka-ajossa (muistaakseni ennätys oli 4,7L). Tilojen puolesta V90 ja CC ovat kyllä paljon suuremmat kuin V60 ja XC60. V60sta pidän todella matalana autona joten sen plugareita enkä oikeastaan V90kään plugareita juuri katsellut. Meillä oli V90CC:stä ennen BMW X3nen joten siirtymä samaan koriin/kokoluokkaan tuntui sen takia järkevämmältä ja lapset jo niin isoja/aikuisia ettei tilaa sinällään enää tarvi. V90CCseen mahtui koirahäkit ihan pitkittäinkin ja sama häkki meni XC60seen vain poikittain eli sekin aika hyvin kertoo tuosta takakonttitilasta jo. Koira kököttää nykyään valjaissa ja turvavöissä takapenkillä (keskikokoinen welssi/springerspanieli). Ajettavuuden puolesta molemmat erittäin hyviä, V90CC meni maantiellä kuin juna ja se alusta oli ihan perus lehtijousilla jne, erittäin sivistyneen oloinen ja "luihakka kartanomeininki". Otti pomput/töyssyt nöyrästi ja XC60 on vähän kiikkerämpi, kun on korkeampi ja omamassaa hieman enemmän, mutta olen siitäkin tykännyt kyllä. Molemmissa käytössä olleet kitkarenkaat eli ne kyllä lisäävät ajomukavuutta ja ovat erittäin hiljaiset. Etutilojen suhteen ei voi juuri vertailla, XC60ssa ajoasento luonnollisesti ollaan hieman korkeammalla ja autoon meneminen on mukavan vaivatonta. V90CC:ssä on aika iso kääntösäde eli XC60 on siten näppärämpi, mutta ei CCkään liian isolta tuntunut. Käyttökustannusten osalta V90CC n. 700€ käyttövoimaveron osuudella ajellaan nyt reilu 1/3 koko vuoden ajoista, mutta olihan väliraha nykyiseen melko iso eli se käyttökulujen vertailu on jälkikäteen vain jossittelua... Sama tekniikka periaatteessa polttomoottorin perushuoltojen suhteen eli öljynvaihdot jne osat/tarvikkeet käytännössä samat. V90CC kulutti n. 70tkm ajoilla 6,87L/100km ja nykyinen plugari n. 2,5L vähemmän satasella eli siinä se isoin ero kyllä tulee. Vakuutukset molemmissa käytännössä ihan samaa luokkaa. Jarrut varmaan ovat olleet V90CC:ssä kovemmalla (kun XC60ssa voi käyttää sähköajossa B-vaihdetta ja myös polttomoottoriajossa jarruttaa ihan ok tuo sähkömoottorivaihde) eli teetin siihen 1 kerran täyden jarruremontin ja seuraavalle omistajalle jäikin sitten erittäin hyväkuntoinen menopeli. XC60ssa ei ole ollut sen erad-voimansiirron pikkuvian ohella mitään muuta isompaa eli varsin luotettava tuokin on tuntunut olevan. 120tkm huolto tulossa nyt joulukuussa ja sitten helmikuussa pitää laitattaa 5v kohdilla jakohihna. Sen jälkeen pitäis olla aika edullista ajelua monta vuotta.
Kattelin mielenkiinnosta edellisen ykkösauton eli tuon V90CC tietoja trafilta ja näyttäis olevan seuraava katsastus vasta 04/2026 ja varsin vähän ajettu siitä mitä meiltä lähti 02/2023 vaihtoon eli vain reipas 18tkm oli 04/2024 katsastukseen ajeltu eli olisko nyt jotain 195tkm mittarissa (meiltä lähtiessä oli n. 171tkm) ja siitä on nyt kohta 3sen vuotta, kun vaihdettiin.
Työkaveri vaihtoi melko vasta V60CC D4sen eli sitäkin kannattaa miettiä, jos haluaisi pitää vielä dieselin mikäli on paljon ajokilometrejä vuodessa ja kovasti on tykännyt. Sehän on vähän kuin V90CC:n ja XC60:sen välimuoto, jos ei ota huomioon tuota voimalinjaa/käyttövoimaa... Bensana noita on kyllä tosi vähän ja omasta mielestä ne kevythybridit ovat vähän niin ja näin, mutta varmaan nekin kyllä ovat ihan ok. Hinnan puolesta nuo kevythybridit voivat varmaan uudempana käytettynä olla kalliimpia kuin aiempi perusdiesel tai joku ihan ok kohtuukilsoilla oleva "aito plugari". Ite ottaisin kuitenkin plugarin suunnilleen 2020/21 jolloin niissä on tehty jo ohjelmistopäivitykset mikäli huollatettu merkkiliikkeissä sekä on tuolla akun koolla jotain pientä merkitystä. Lataamattakin menee ihan kohtuudella n. 7L molemmin puolin eli ei ole ainakaan meidän yksilö mitenkään kovin janoinen. Ollut vähän yllätys tuo, että menee kohtuu vähällä vaikkei aina latailisikaan. Ei ole mikään itselataava Toyota, mutta jossain siellä välimaastossa kuitenkin eli kyllä tuossa T8:ssa ihan kelpo tuo taloudellisuuskin on.
-
Kiitos tosi paljon kun jaksoit vastailla, juuri tällaista käyttäjälähtöistä tietoa ja vertailua olen etsiskellyt!
-
Liekö jo myöhässä alottajan kannalta mutta kommentoinpa nyt minäkin kun tämän ketjun löysin.
About 4v/100tkm huristelin edellisellä, ruotsista laivatulla -18 V90d4 nelikolla. Vetarin ja laturin sain siitä napsahtamaan, muita vikoja ei ollu. Riittävästi nuissakin mutta kovasti tykkäsin. Nyt toukokuusta alla -21 v90b4awd kusivärkki, pitää koputtaa puuta, hyvin on toistaseksi menny. Suurin jännitys itellä tässä tuoreessa oli tuota ureakeksintöä kohtaan mutta, -35 pakkasista huolimatta on ensimmäisestä talvesta selvitty, tähän mennessä, yhtä ohimennyttä ureavikavalon polttoa lukuunottamatta(sulattelu riitti valon hävitykseen). Sähköpuolessa ei mitään hämminkiä. Auto viettää aikansa täälä napapiirin pinnassa pihalla, sillontällöin saan halliin yöksi pesua, sulattelua/kuivattelua varten.
B4<->d4 eroa en normi ajossa juurikaan huomaa, start/stop toimii aavistuksen jouhevammin ja liikkeelle lähtö valoista ehkä vähän rivakampaa tällä sähköavusteisella. Kulutus kompuutterin mukaan muutaman desin vähemmän satasella. Fiilispohjalta samanlaisia autoja aika pitkälti. Itse päädyin b4:een kun en uskalla nuihin lataus ja sähköperävehkeisiin sotkeutua, ja käyttö semmosta ettei niistä mitään apua olisi muutenkaan. Nelikko oli ainoa vaihtoehto, D4:a ei oikein sopivia ollut enää tarjolla ja omasta mielestä sain kohtuu kaupat sovittua niin ajattelin että kokeillaan nyt ”riskillä” tämmöstäkin vispilää. Mieluinen on ollu. Eniten ihmetyttää tuo päästö ja sitäkautta veropuoli näitten verrokkien kesken siittä on kysymys ollu mielessä jo pitemmän aikaa. Jos joku osais tämän mulle kertoa niin olisin kiitollinen: Miten nuita mitataan, luokitellaan ja mikä on logiikka kun edellinen d4 peruskiisseli oli päästöluokkaa C 129g/km ja tämä uudempi ekotykki, kusiruisku, maapallonpelastavahybridi on mallia E 158g/km? Kulutus pienempi mutta päästöt ja ennenkaikkea verot isommat? :idiot2: Noh, lunta on kyllä pikkusen vähemmän pihassa ku viimetalvena että kai ne insinöörien ja verottajan laskelmat paikkansa pitää?
-
Liekö jo myöhässä alottajan kannalta mutta kommentoinpa nyt minäkin kun tämän ketjun löysin.
About 4v/100tkm huristelin edellisellä, ruotsista laivatulla -18 V90d4 nelikolla. Vetarin ja laturin sain siitä napsahtamaan, muita vikoja ei ollu. Riittävästi nuissakin mutta kovasti tykkäsin. Nyt toukokuusta alla -21 v90b4awd kusivärkki, pitää koputtaa puuta, hyvin on toistaseksi menny.
...
Miten nuita mitataan, luokitellaan ja mikä on logiikka kun edellinen d4 peruskiisseli oli päästöluokkaa C 129g/km ja tämä uudempi ekotykki, kusiruisku, maapallonpelastavahybridi on mallia E 158g/km? Kulutus pienempi mutta päästöt ja ennenkaikkea verot isommat? :idiot2: Noh, lunta on kyllä pikkusen vähemmän pihassa ku viimetalvena että kai ne insinöörien ja verottajan laskelmat paikkansa pitää?
Oma arvaukseni: vanhemman volvon kulutus on mitattu vielä vanhalla NEDC-mittaustavalla, uudempi WLTP:llä.
https://tekniikanmaailma.fi/uusi-autoverolaki-astuu-voimaan-syyskuun-alussa-nain-wltp-paastomittaus-muuttaa-veroa-autoa-ostavan-on-oltava-tarkkana/
-
Oma arvaukseni: vanhemman volvon kulutus on mitattu vielä vanhalla NEDC-mittaustavalla, uudempi WLTP:llä.
Se on just näin esim. omassani v60 D4 2020 on tarjolla kaksi eri g/km lukemaa 122 NEDC = 150 WLTP.