Vähän jo rönsyilee, mutta Volvoandy siirryit ilmeisesti diesel V90CC:stä bensahybridi XC60:een. Miten koit erot tiloissa, ajettavuudessa ja käyttökustannuksissa? Muutkin tietysti saa mielellään kommentoida.
Itsellä varmaan ajojen kannalta tuo bensahybridi olisi järkevin, mutta jostain syystä itsellä tuo Cross Country himottaa kovasti ja siihen ei plugarivoimalinjaa saa. Ehkä sekin vaikuttaa että aina on ollut farmariautoja omistuksessa. Tuossa CC:ssä yhdistyisi parhaiten farkun tilat, kunnon maavara sekä ajettavuus. Toki XC60 on hieno auto, mutta hieman siinä saa takatiloissa ja varsinkin tavaratilan koossa tinkiä.
Kyllä tuo V90CC:stä pois siirtyminen mietitytti aika pitkään ja olihan se ihan loistava auto, ikävä kyllä jäi viimeistä Volvon dieseliä. Haldex-neliveto jne todella hyvä talvikeleissä ja tuli sillä ihan tahallaan melkein umpihangessakin kokeiltua... Oli omasta mielestä kyllä aika taloudellinen kokoonsa nähden, meni jopa alle 5 litraa matka-ajossa (muistaakseni ennätys oli 4,7L). Tilojen puolesta V90 ja CC ovat kyllä paljon suuremmat kuin V60 ja XC60. V60sta pidän todella matalana autona joten sen plugareita enkä oikeastaan V90kään plugareita juuri katsellut. Meillä oli V90CC:stä ennen BMW X3nen joten siirtymä samaan koriin/kokoluokkaan tuntui sen takia järkevämmältä ja lapset jo niin isoja/aikuisia ettei tilaa sinällään enää tarvi. V90CCseen mahtui koirahäkit ihan pitkittäinkin ja sama häkki meni XC60seen vain poikittain eli sekin aika hyvin kertoo tuosta takakonttitilasta jo. Koira kököttää nykyään valjaissa ja turvavöissä takapenkillä (keskikokoinen welssi/springerspanieli). Ajettavuuden puolesta molemmat erittäin hyviä, V90CC meni maantiellä kuin juna ja se alusta oli ihan perus lehtijousilla jne, erittäin sivistyneen oloinen ja "luihakka kartanomeininki". Otti pomput/töyssyt nöyrästi ja XC60 on vähän kiikkerämpi, kun on korkeampi ja omamassaa hieman enemmän, mutta olen siitäkin tykännyt kyllä. Molemmissa käytössä olleet kitkarenkaat eli ne kyllä lisäävät ajomukavuutta ja ovat erittäin hiljaiset. Etutilojen suhteen ei voi juuri vertailla, XC60ssa ajoasento luonnollisesti ollaan hieman korkeammalla ja autoon meneminen on mukavan vaivatonta. V90CC:ssä on aika iso kääntösäde eli XC60 on siten näppärämpi, mutta ei CCkään liian isolta tuntunut. Käyttökustannusten osalta V90CC n. 700€ käyttövoimaveron osuudella ajellaan nyt reilu 1/3 koko vuoden ajoista, mutta olihan väliraha nykyiseen melko iso eli se käyttökulujen vertailu on jälkikäteen vain jossittelua... Sama tekniikka periaatteessa polttomoottorin perushuoltojen suhteen eli öljynvaihdot jne osat/tarvikkeet käytännössä samat. V90CC kulutti n. 70tkm ajoilla 6,87L/100km ja nykyinen plugari n. 2,5L vähemmän satasella eli siinä se isoin ero kyllä tulee. Vakuutukset molemmissa käytännössä ihan samaa luokkaa. Jarrut varmaan ovat olleet V90CC:ssä kovemmalla (kun XC60ssa voi käyttää sähköajossa B-vaihdetta ja myös polttomoottoriajossa jarruttaa ihan ok tuo sähkömoottorivaihde) eli teetin siihen 1 kerran täyden jarruremontin ja seuraavalle omistajalle jäikin sitten erittäin hyväkuntoinen menopeli. XC60ssa ei ole ollut sen erad-voimansiirron pikkuvian ohella mitään muuta isompaa eli varsin luotettava tuokin on tuntunut olevan. 120tkm huolto tulossa nyt joulukuussa ja sitten helmikuussa pitää laitattaa 5v kohdilla jakohihna. Sen jälkeen pitäis olla aika edullista ajelua monta vuotta.
Kattelin mielenkiinnosta edellisen ykkösauton eli tuon V90CC tietoja trafilta ja näyttäis olevan seuraava katsastus vasta 04/2026 ja varsin vähän ajettu siitä mitä meiltä lähti 02/2023 vaihtoon eli vain reipas 18tkm oli 04/2024 katsastukseen ajeltu eli olisko nyt jotain 195tkm mittarissa (meiltä lähtiessä oli n. 171tkm) ja siitä on nyt kohta 3sen vuotta, kun vaihdettiin.
Työkaveri vaihtoi melko vasta V60CC D4sen eli sitäkin kannattaa miettiä, jos haluaisi pitää vielä dieselin mikäli on paljon ajokilometrejä vuodessa ja kovasti on tykännyt. Sehän on vähän kuin V90CC:n ja XC60:sen välimuoto, jos ei ota huomioon tuota voimalinjaa/käyttövoimaa... Bensana noita on kyllä tosi vähän ja omasta mielestä ne kevythybridit ovat vähän niin ja näin, mutta varmaan nekin kyllä ovat ihan ok. Hinnan puolesta nuo kevythybridit voivat varmaan uudempana käytettynä olla kalliimpia kuin aiempi perusdiesel tai joku ihan ok kohtuukilsoilla oleva "aito plugari". Ite ottaisin kuitenkin plugarin suunnilleen 2020/21 jolloin niissä on tehty jo ohjelmistopäivitykset mikäli huollatettu merkkiliikkeissä sekä on tuolla akun koolla jotain pientä merkitystä. Lataamattakin menee ihan kohtuudella n. 7L molemmin puolin eli ei ole ainakaan meidän yksilö mitenkään kovin janoinen. Ollut vähän yllätys tuo, että menee kohtuu vähällä vaikkei aina latailisikaan. Ei ole mikään itselataava Toyota, mutta jossain siellä välimaastossa kuitenkin eli kyllä tuossa T8:ssa ihan kelpo tuo taloudellisuuskin on.