Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: far960 - 28.11.2024, 22:21:07
-
Hei tietäjät;
Hyvä kun edes ryömi valoista,kaasu pohjassa,max30kmh,yllättäen kauppareissulla.
Perus OBDll lukijalla antoi PO121:
TPS/Pedal Position Sensor A CKT Range/Performance.
OT:Perhana mitä pelleilyä tämä muka ympäristön suojelu..
(autoilun päästöt 8%)
Manitpois.
Niin,onko mitä tuommoiseen hätäkorjausta-ilman vaihto-osia,kun hyytyy taipaleella.
Onko sensori se isolla liittimellä polkimessa?
Avasin sen taannoin,ottiko itseensä,ei tiijä.
Vai meneekö läppäkotelon piikkiin?
ETS valo palaa aina.
-
Mun veikkaus on että se on läppäkotelon menoo.
Lievissä tapauksissa sammutus ja uus startti auttaa hetkeksi.
Vikakoodi P0121 tarkoittaa, että moottorinohjausyksikkö on havainnut kaasuläpän asentotunnistimen piiri A lähtöjännitteen olevan sen viitealueen ylä- tai alapuolella verrattuna piirin B lähtöjännitteeseen. Ylitys on vähintään 1,6 V ja alitus vähintään 0,8 V.
-
Mulla tuli monta kertaa tuo sama symptoni. Kaasuläppä oli jo korjaussarjalla varustettu. Vika oli paskasessa ja kondessivettä keränneessä kaasupolkimessa.
Myös ecun moottorilämpötila-anturi voi tehä tätä vikaantuessaan. Ja älkää kysykö miks!!! ;D
Nää on Volvoja. Välillä niin henkimailman hommeja jotta oksat pois omenapiirakasta!!! :buck2:
-
Ai niin ja viime talvena tota samaa sekoilua aiheutti muuten läpeensä paskottunu välijäähdytin ja koko ahtoputkisto.
Vettä ja öljypaskaa oli siis liikaa ahtojärjestelmän sisäistä voitelua varten. ;D
-
Mun veikkaus on että se on läppäkotelon menoo.
Lievissä tapauksissa sammutus ja uus startti auttaa hetkeksi.
Vikakoodi P0121 tarkoittaa, että moottorinohjausyksikkö on havainnut kaasuläpän asentotunnistimen piiri A lähtöjännitteen olevan sen viitealueen ylä- tai alapuolella verrattuna piirin B lähtöjännitteeseen. Ylitys on vähintään 1,6 V ja alitus vähintään 0,8 V.
Kiitos vastauksesta.
Joopa,varmaan kallis osa.
Nyt on flekti pois,kun hajosi,olisi helpompi käyttää kotelo irti.
Viime syksynä en saanut edes sen liitin töpseliä irti,pelkäsin että taas muovikappaleet lentelevät
-
Mulla tuli monta kertaa tuo sama symptoni. Kaasuläppä oli jo korjaussarjalla varustettu. Vika oli paskasessa ja kondessivettä keränneessä kaasupolkimessa.
Myös ecun moottorilämpötila-anturi voi tehä tätä vikaantuessaan. Ja älkää kysykö miks!!! ;D
Nää on Volvoja. Välillä niin henkimailman hommeja jotta oksat pois omenapiirakasta!!! :buck2:
Kiitos tiedoista kokemuksista.
En ihmettele jos kaasupoljin paskoutuu.Täytyy käyttää sekin irti taas.Koivet apukuskin ovea vasten maaten kyljellään,kun alkusyksystä satoi silloin.
Nosturilla oletettavasti helppo homma.
Millä putsaa kenkiä kuin kopistamalla?Vaihtaa ajokengät
-
Mun veikkaus on että se on läppäkotelon menoo.
Lievissä tapauksissa sammutus ja uus startti auttaa hetkeksi.
Vikakoodi P0121 tarkoittaa, että moottorinohjausyksikkö on havainnut kaasuläpän asentotunnistimen piiri A lähtöjännitteen olevan sen viitealueen ylä- tai alapuolella verrattuna piirin B lähtöjännitteeseen. Ylitys on vähintään 1,6 V ja alitus vähintään 0,8 V.
Ei muuttanut sammutus.
Koodien luku aiheutti kunnon käynnistyksen tyhjäkäynnille,liikkeelle lähtö,alkoi tärisemään,ja voimaton.Kaikki pytyt ei olleet mukana.
Nilkutin 5 kmn matkan kotipihalle.Valoissa puhalsi putkesta vaaleata? usvapilveä,takana olijoiden valoissa näkyi.
Kaasua helläsi,niin veti vähän paremmin.
-
Ai niin ja viime talvena tota samaa sekoilua aiheutti muuten läpeensä paskottunu välijäähdytin ja koko ahtoputkissa
Vettä ja öljypaskaa oli siis liikaa ahtojärjestelmän sisäistä voitelua varten. ;D
Okei.
Jos sen moottorinpesu-tai konetiski-sitruunhappo yms? huuhtelulla putsailisi?
-
Mulla tuli monta kertaa tuo sama symptoni. Kaasuläppä oli jo korjaussarjalla varustettu. Vika oli paskasessa ja kondessivettä keränneessä kaasupolkimessa.
Myös ecun moottorilämpötila-anturi voi tehä tätä vikaantuessaan. Ja älkää kysykö miks!!! ;D
Nää on Volvoja. Välillä niin henkimailman hommeja jotta oksat pois omenapiirakasta!!! :buck2:
Juu,kyllä!(awd-n p-a tankki?!)
Ecun anturi,sekö termarikotelossa?
-
Mun veikkaus on että se on läppäkotelon menoo.
Lievissä tapauksissa sammutus ja uus startti auttaa hetkeksi.
Vikakoodi P0121 tarkoittaa, että moottorinohjausyksikkö on havainnut kaasuläpän asentotunnistimen piiri A lähtöjännitteen olevan sen viitealueen ylä- tai alapuolella verrattuna piirin B lähtöjännitteeseen. Ylitys on vähintään 1,6 V ja alitus vähintään 0,8 V.
Ok.Kovin monimutkaisen ja herkän näköinen kun avasin polkimen,josko näkyisi tuulilasitiivistyksen vuotoa ja muuta skeidaa siellä.Ei ollut.
Yksi ruuvi oli alkuperäisesti,maalilla sinetöity.
-
Niin se lämpöanturi on termarikotelossa mutta enpä sitten siitä tiedä...
Otat kai huomioon että se kaasuläppäkotelon liitintöpsä on siellä kauempana kotelosta, ei kotelossa.
Parhaassa tapauksessa jos se johto on alkuperäisellä paikalla niin joutuu startin irroittamaan että saa sen liittimen pois sieltä startin takaa. :idiot2:
Purkuosa
(https://i.ibb.co/m4pDsGc/s-l1600.webp) (https://ibb.co/m4pDsGc)
EI NÄIN
(https://i.ibb.co/xfjXfzs/o-936d39557932273f852977151961148f-volvo-s60-droseline-sklende.jpg) (https://ibb.co/xfjXfzs)
-
Okei.
Jos sen moottorinpesu-tai konetiski-sitruunhappo yms? huuhtelulla putsailisi?
Esimerkiks joo. Ja työntelin ahtoputkista vetovaijerilla rättiä läpitte.
Coolerin putsasin paikallaan kun en viittiny kun yhen syyläripaketin pultin katkasta kun totesin että jes! ;D Käänsin ahtoletkut vaan nurinniskoin ja lopotin täyteen rasvanpoistajaa. 24-h lillumista ja voi jeesus mitä paskaa.
Sitten tein vielä lopuks välijäähdyttimeen poistotulpan, eli kuskinpuoleiseen alanurkkaan tein reiän, 5-mm kierteen, ja ruuvi siähen. Aina välillä otin ruuvin irti, tienpäälle antaan monoo oikeen huolella että tulee vedet ja kurat pihalle.
-
Joissakin vanhemmissa malleissa siellä kuulerin pohjassa on ihan tehtaalta reikä joka on aina auki.
Olisko luokkaa 3mm?
Monet niitä poraili isommaksikin.
-
Niin se lämpöanturi on termarikotelossa mutta enpä sitten siitä tiedä...
Otat kai huomioon että se kaasuläppäkotelon liitintöpsä on siellä kauempana kotelosta, ei kotelossa.
Parhaassa tapauksessa jos se johto on alkuperäisellä paikalla niin joutuu startin irroittamaan että saa sen liittimen pois sieltä startin takaa. :idiot2:
Purkuosa
(https://i.ibb.co/m4pDsGc/s-l1600.webp) (https://ibb.co/m4pDsGc)
EI NÄIN
(https://i.ibb.co/xfjXfzs/o-936d39557932273f852977151961148f-volvo-s60-droseline-sklende.jpg) (https://ibb.co/xfjXfzs)
Just,PURKUosa.
Startti oli pois ja kotrlosta pitkä johtonippu,päässä iso harmaa liitin mitä en saanut auki
-
Hyviä nio kuuleriohjeet
-
Just,PURKUosa.
Startti oli pois ja kotrlosta pitkä johtonippu,päässä iso harmaa liitin mitä en saanut auki
Siis vaaleanharmaa.OiIn vienyt MM kotelon sisätiloihin.
-
Siis vaaleanharmaa.OiIn vienyt MM kotelon sisätiloihin.
Olisin.
-
Tässä on myös semmonen kun pitää kierrokset väkisin n.2500,ja painaa jarrua ne putoaa välittömästi ja nousee takaisin jarrupolkimen vapautuessa.
Automaattihan tämä volvo on.
Tutkimukset jääneet kelienkin takia
-
Semmoonen on,tuttua?
Siis auto paikallaan Peessä.
Kaasuläppäkotelon sain irti;niin oliko niin, jotta saa korjaussarjaa?
-
https://bjprace.se/en/car-specific/volvo/repair-conversion-kit-volvo-magnetti-marelli-etb/
-
Kiitos linkistä.
Näytti vähän oudolta,mittauskin.
Kun juurikaan ei ole praktiikkaa.
Voikohan mittaamalla selviä vika kotelosta,ennen kuin menee purkamaan?
Kaasupolkimen avasin sen verta että näkyi ne laahaimet.
Mitään likaa tms.ei ole.
Jos mittaisi töpselistä töpseliin johtojen vastukset,ettei ole poikki?.
Onko siinä välissä releitä,sulakkeita yms.
Kun se ETS valo palaa aina,silloinkin kun auto toimi ajossa hyvin.
-
Käykö tähän toisen loppunumeron kotelo:444,447 ym.
Saako yleismittarilla mitattua kotelon kunnon,ennen avaamista?
-
https://bjprace.se/en/car-specific/volvo/repair-conversion-kit-volvo-magnetti-marelli-etb/
Ok!
Onko kokemusta,toimiiko tuo kitti hyvin?
Entä kävisikö lämpöanturiksi jokin tarvike?
Hinnat n.5-20€.,Biliassa 63€
-
Käykö tähän toisen loppunumeron kotelo:444,447 ym.
Saako yleismittarilla mitattua kotelon kunnon,ennen avaamista?
Edit:
Ei kuulemma.
On numero vaihtunut;
36050563,
Biliasta:416€.
Pantillinen vaihto-osa.
Täytyy ohjelmoida.
Heillä kyllä,mutta onko siihen "kotikonstia"
-
Se on kertakäyttö-ohjelma joka ostetaan tehtaalta.
Eli ei onnistu kotona ohjelmointi tähän vanhaan malliin.
-
Se on kertakäyttö-ohjelma joka ostetaan tehtaalta.
Eli ei onnistu kotona ohjelmointi tähän vanhaan malliin.
Kiitos kun jaat arvokasta tietoa
-
Tilasin ecun anturin ja venttiilin-63€ per kpl S* imusarjan ja servon väliin,poikki meni.
Anturin pää oli yllättäen aika saissessa.
Järjestelmää spuulattu ainakin 5 krt.kansirempan yhteydessä.
Jos ei tokene,niin sitten bjpracelta mounting kitti.
Tarvinneeko ohjelmoida myös?
-
Ei tartte ohjelmoida. Samat sisäkaluthan siä pysyy.
Siinä pitäis tulla sarjan mukana ohjeet kaasuläpän säätöön.
Elikkä se on ainoo tarkka homma siinä, että se potentiometri tulee oikeeseen asentoon.
Mutta se sitten kun alat sitä asentaan. Ja siitä löytyy todennäkösesti vaikka juutuupistakin videoita kuinka tuo tehään.
-
Loistavaa
-
Loistavaa
Upeeta suorastaan viestin toimitus,jättää ylimääräiset?
"höpinät" pois.
Luurini huono?
-
En löytänyt mittaristojen irroituksille erityistä osiota,joten
kysyisin miten mittaristo ruuvien ne 2 torxia, poiston jälkeen tulee pois syvennyksestä?
240,740,940,960,V40 lähteneet ongelmitta.
Siellä on rele,kirjoitti taannoin joku täällä?
Kovin nakuttaa ja naksuttaa,usein.
Polttimoita myös voisi katella.
Otsikossa kulkine.
-
Eikö sitä mittaristoo pitele 4 ruuvia? :o
-
Eikö sitä mittaristoo pitele 4 ruuvia? :o
Jos tarkkoja ollaan niin mittaristoa ei pitelee yksikään ruuvi kiinni vaan kaksi metalli salpaa.
Mittariston jos haluaa irti tulee koko kojelaudan päällinen irrottaa ensin.
Tässä ohje videon muodossa.
https://youtu.be/nTa2oubwx6M?si=WaGwO-8q_gvR9yTJ (https://youtu.be/nTa2oubwx6M?si=WaGwO-8q_gvR9yTJ)
-
Ok.
Polttimoita saanee muutenkin vaihdeltua?
Kattoo ny.
Releitä on ahtaissa paikoissa päästä irrottamaan.
Vakkarissa onko rele ohjaamassa?
Entä onko releistä opastetta sijainneista?
Joku kojelaudan uumenissa naksuttaa.
Välillä vaikutti että turvavöistä aiheutuu.
Se ETS valo sammui aina kun cruise käynnistyi.
Alas nopeutta liukukytkimestä,niin syttyi sekä cruise pois päältä.
-
Aattelin että tää on jo uudempaa mallia kun -99 noita jo tuli.
Siinä on ruuvit.
Joo, lukeehan tuo otsikossa että on V70xc eikä xc70 mikä on uudempi 2000--->
Vanhemmasta oon saanu mittariston pois kun on ottanut kuskinpuolen ja keskiosan ruuvit pois suulakkeiden alta. On sen jälkeen noussut tarpeeksi
-
Jep.
-99 ois tämä.
Mittariston kaaren yläosassa on
kaksi torxia nro.20?
Alhaalta ylöspäin työkalulla aukeaa.
Teen jatkossa kuin neuvoit.
Ritilät pois ja ruuvit.
-
Aattelin että tää on jo uudempaa mallia kun -99 noita jo tuli.
Siinä on ruuvit.
Joo, lukeehan tuo otsikossa että on V70xc eikä xc70 mikä on uudempi 2000--->
Vanhemmasta oon saanu mittariston pois kun on ottanut kuskinpuolen ja keskiosan ruuvit pois suulakkeiden alta. On sen jälkeen noussut tarpeeksi
Ja tuokaan, elikkä V-70-XC ei takaa vielä mitään. ;D
Mun edellinen oli vuosikertaa 2001. -Rekisteröity 2000-Joulukuussa, eli selkeä MK-2 tämä oli ihan kaikkialta, mutta sekä papereissa, että peräluukussa luki V-70-XC. :idiot2: :idiot2: :idiot2: :idiot2:
Tää on taas tätä NIIIIN Volvoo että!!!!! :2funny:
-
Taas joo. :(
Tuo noi,ejektori,muistatko merkkiviivan tulipellin puolella?Servon ja imusarjan välissä,murtui kovettuneiden putkien ansiosta,kahteen osaan,jotta tuleeko merkki ylös vai alaspäin.
Sen verta muovi murtui ettei pakko ohjaudu kasaan.
-
Se merkki ehjässä ejektorissa on jarrutehostimelta tulevan kumiputken liitospäädyssä.Tuntee hyvin sormella.
Onko onko sen putken ylä vai alapuolella?
Ajattelin liimata nippuun.
Myös jos jollain olisi myydä se osa?
-
Ja tännekin kaikille erityisen hyvää vuoden jatkoa
-
Läppäkotelo kotona.
En ole aloittanut mitään vielä.
Dremelöidä joku akseli?,videolla näkyi.
Mitäkö kittiä olisi hyvä laittaa liitosten sekä kannen tiivistämiseksi.
Butyyli-tai PU massaa,jotain muuta?
Vaseliinia?
Toinen:
Erehdyin starttaamaan ilman tulppia, pumpun-1 sulake oli irti kyllä-,-2 sulaketta olisi pitänyt irroittaa,jottei pyöri.
Kotelon töpseli irroitettuna,
Katin mahdollisen vikaantumisen vuoksi.
Ottaakohan ECU heti itteensä?
Aika näyttää.
-
Tokkopa tuo ecu tuosta möttiinty. Koodien nollaus vaan.
Liimaksi jotain ns. "korikittiä" joka kestää liuottimia. Ja sellasta joka on kuivuttuaan puolikovaa. Moottorisilikoni esim.
Elektroniikka vaseliini olis hyvä laittaa juu sähköosiin. Tai sitten 2-K elektroniikka geeli. Lähinnä siis tietysti vain niihin päätyihin missä alunperinkin on tuo vaha jonka joudut kuopiin pois. Jää muutoin ne pinnit esille. Kerää kuitenkin kondensiovettä varmasti tuo kaasuläppäkotelo.
Ja siis se on ainoa Remellöinti kohde se akselin pää. Kaasuläpän akselin päästä vain nappastaan se vanhalle TPS-anturille menevä puolikuu-akselinpää pois lähes kierteeseen asti. Ja sen tilalle tulee sitten sarjan mukana tuleva murkula sen akselin mutterin alle.
Kyllä se selkiintyy kun alat tekeen. ;) Kyllä siä varmasti hyvät ohjeet on. Ja JuuTuupista varmaan löytyy myös, uskoisin.
-
Ok.
En saa selvää,pitääkö molemmista päistä kaivaa pinnit esiin
-
Katsoin youtubesta kaasuläppäkotelon korjausvideon,jonka lopuksi tuli teksti että tämän remontoinnin jälkeen kaasuläppäkotelo on ohjelmoitava.
Ohjelma on saatava vain tehtaalta.
Bjprace on myynyt satoja korjaussettejä,että asiakkailla ohjelmoinnit on tullut tehtyä.
Biliasta jos hommaa vaihtokotelon-416€-niin se on ohjelmoitava.
-
Ei tartte ohjelmoida. Samat sisäkaluthan siä pysyy.
Siinä pitäis tulla sarjan mukana ohjeet kaasuläpän säätöön.
Elikkä se on ainoo tarkka homma siinä, että se potentiometri tulee oikeeseen asentoon.
Mutta se sitten kun alat sitä asentaan. Ja siitä löytyy todennäkösesti vaikka juutuupistakin videoita kuinka tuo tehään.
Ei tullut mitään ohjetta paketissa.
On videossa vähän erilaisen näköinen moottori.
Potentiometrin asento mikä?
Youtubessa on,
mutta ruotsia,jäi epäselväksi toisen pään suojavahan alla olevista -3 kpl-pinneistä yhden kolvaaminen
-
Missä otsikon volvossa on bensapumpun rele?
-
Entä sytkä boxi tms?
B5254T-1999.
Kojelaudan uumenissa kuskin puolella on useita releitä.
Onko jollain opas"karttaa" näyttää?
-
Missä otsikon volvossa on bensapumpun rele?
Kohdassa 6 min
https://youtu.be/gLoO-D4yOcU?feature=shared
https://www.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-V70/88-FUEL-Fuel_Pump_Testing/88-FUEL-Fuel_Pump_Testing.htm
-
Okei.
Sulakeboksi näyttää tutulta,mutta toista kantta en ole edes huomannut.
Bensapumppu alkanut enemmän ujeltaa.Suodatin on melkein uusi.
Joku oli saanut pumpun vaihdettua raosta,joka tulee kun pannat,molemmin puolin pudottaa alas+viskokytkimen.
Myös tukivarsien monet pultit irti.
Ensi viikolla jos jaksaisi tutkia tuotakin?
-
Kohdassa 6 min
https://youtu.be/gLoO-D4yOcU?feature=shared
https://www.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-V70/88-FUEL-Fuel_Pump_Testing/88-FUEL-Fuel_Pump_Testing.htm
Löytyi neuvojen mukaan kiitos vastauksista!
Omat varalla olevat ovat eri mallisia.
Sulake/releboksin alta saakin jalkatilaan asti tilaa.
Mahtuu alla oleviin releisiin käpälä.