Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: time - 10.12.2024, 14:27:44
-
Valot ei enää tahdo syttyä, kun auton käynnistää. Kun sitten kääntää käynnissä valot pois ja päälle niin syttyy. Arviot, onko relevika vai valokytkin rikki? Releet tutkin ratin alta mitkä sain irti, niin oli siistit ja ei hapettumaa ym. Valokytkimen meinasin avata, mutta jos joku tietäisi mitä vikaa etsiä, niin olisi hyvä juttu. (kannattaako)?
-
Jos olisi valokytkimen vika niin luulisin että mittaristo ja ilmastointipaneeli ja radiokin pimentyisi. Ehkä yleismittarilta sinne releen suuntaan seuraamaan mihin virta menee tai sit jos on samanlaista relettä vieressä vaihtaa tilalle kokeeksi. Ei kai uusikaan kallis ole. Onko halogenivalot vai xenonit?
-
Halogeenit ovat. Onko tietoa, mikä rele se on? Yritän löytää vielä viring diagramista. Joo mitään muita vikoja ei ole, joten kytkin lienee ehjä. Rele maksaa alle n.4€. Tosiaan siellä on samanlaisia useitakin, kunhan tietäisi oikean releen. Valoja rumppaamalla kuuluu nakse, mutta ei millään tunnu sormissa. Pitänee vielä uudelleen tutkia. Tosi paha paikka kun ei kunnolla yllä/mahdu yläosaan paneelia.
Vielä se, että saako sen relepaneelin irti ja alemmaksi?
-
Käytin releitä irti ja kai siinä oli jossakin välissä virtakin päällä ja nyt on SRS turvatyyny hälytys.
-
En nyt löytänyt tästä tietoa että mikä auto ja varsinkin vuosimalli sulla on, sähköt vaihtuu näissä muutaman vuoden välein. SRS-virheen saa järeämmällä testerillä kuitattua pois(moni volvospesifinen, autocom, korjaamotesterit)
-
Sorry tosiaankin unohtui, eli S80 2001 2,4 bensa. Tuo juttu, että kun auton käynnistää, niin valot syttyy niin onko siihen vielä oma rele lyhyiden ja pitkien lisäksi? Tulikohan tuo hiukka epäselvästi sanottua?? No nyt kun käpälöin releitä oikein huolella, niin vikaa ei ole tullut eli voihan olla kontaktijuttukin?
Se SRS pitänee käydä vidalla kuittamassa, vai voitko suositella kotilaitetta jolla se onnistuisi?
-
En tiedä onko enää halvin vaihtoehto mutta esim. tuolla onnistuu
https://www.motonet.fi/tuote/quicklynks-t75-professional-volvo-jarjestelmat-2001-geneeriset-obd2-moottorikoodit?product=49-3150
(https://www.motonet.fi/tuote/quicklynks-t75-professional-volvo-jarjestelmat-2001-geneeriset-obd2-moottorikoodit?product=49-3150)
Jos alkupään s80:ssa cemmit on kaikki samanlaisia (luulisin releiden osalta 2003 asti) niin tuossa on mikrorele sekä pitkille että lyhyille:
(https://i.ibb.co/TmdrLsH/v70-cem-relays.gif) (https://ibb.co/TmdrLsH)
Releet myös käy monet ristiin, itse kokeilisin vaihtaa ajovalojen ja parkkien releet ristiin. Jos tota paneelia jo tutkit niin tubessa löytyy videoita miten sen saa irroitettua, en neuvo itse kun en ole kokeillut vielä.
-
Kyllä ne releet vaihtaa käsikopelollakin vaikka ei tuo cemmin pudotus hirvee homma ole näissä.
Releitähän oli jo kopeloitukin...
-
Käytin releitä irti ja kai siinä oli jossakin välissä virtakin päällä ja nyt on SRS turvatyyny hälytys.
Yleisesti ottaen mistään kuulu irroitella sähkövermeitä ilman akun irti kytkentää järjestelmästä, pahimmillaan kärvähtää jotain hintavampaakin, näitäkin on sattunut.
-
Yleisesti ottaen mistään kuulu irroitella sähkövermeitä ilman akun irti kytkentää järjestelmästä, pahimmillaan kärvähtää jotain hintavampaakin, näitäkin on sattunut.
Näinhän se on, mutta valojen tutkiminen on aika hankalaa jos ei ole virtaa. Kaikenmaailman oikkaritkin ovat toki aina mahdollisia myös ja silloin kyllä voi tulla ihan mitä tahansa eteen.
Tuleeko ongelmia, jos ei ihan heti nollaa SRS hälyä?
-
En tiedä onko enää halvin vaihtoehto mutta esim. tuolla onnistuu
https://www.motonet.fi/tuote/quicklynks-t75-professional-volvo-jarjestelmat-2001-geneeriset-obd2-moottorikoodit?product=49-3150
(https://www.motonet.fi/tuote/quicklynks-t75-professional-volvo-jarjestelmat-2001-geneeriset-obd2-moottorikoodit?product=49-3150)
Jos alkupään s80:ssa cemmit on kaikki samanlaisia (luulisin releiden osalta 2003 asti) niin tuossa on mikrorele sekä pitkille että lyhyille:
(https://i.ibb.co/TmdrLsH/v70-cem-relays.gif) (https://ibb.co/TmdrLsH)
Releet myös käy monet ristiin, itse kokeilisin vaihtaa ajovalojen ja parkkien releet ristiin. Jos tota paneelia jo tutkit niin tubessa löytyy videoita miten sen saa irroitettua, en neuvo itse kun en ole kokeillut vielä.
Kiitti linkistä. Melkein tuonverranhan se maksaa vidallakin ja tuon voi tehdä sitten itsekkin, kun tulee sotekneeksi sähköt kuten näkyy aina välillä käyvän.
-
Tuleeko ongelmia, jos ei ihan heti nollaa SRS hälyä?
Niihän ne puhuu jotka jotain tietää että voi mennä SRS jumiin jos pitkään ajelee häly päällä. ELK
-
Juuri näin ja näitä välillä tulee vastaan, tuon srs-boksin softan kuitenkin yleensä auki saa. Nollailee mahdollisimman nopeasti pois vaan niin säästyy lisä hommilta.
-
Joo kai se nollattava pikaisesti. Pitänee käydä motonetissa tutkailemassa tuota ehdotettua laitetta josko sitä osaisi käyttää.
-
https://www.youtube.com/watch?v=lRdXsCdvhVg Tuossa videossa paneeli irtoaa aika helpon näköisesti. Omassa ei kääntynyt voimallakaan ja en tiedä mitä tein väärin. Onko siellä joku lukitus vai..
-
Ostin tuon koodinlukijan ja sillähän lähti vikakoodi kerralla. Tosi helppo käyttää ja itsekkin ihmettelin siinä että mites tää toimii jä koodi katosi kuin itsestään parilla painalluksella.
Mustalaatikolle erityiskiitos vinkistä ja muillekkin kiitos hyvistä ohjeista.
-
https://www.youtube.com/watch?v=lRdXsCdvhVg Tuossa videossa paneeli irtoaa aika helpon näköisesti. Omassa ei kääntynyt voimallakaan ja en tiedä mitä tein väärin. Onko siellä joku lukitus vai..
Onhan siinä kun katsot videota kohdasta 3:40--->
-
Onhan siinä kun katsot videota kohdasta 3:40--->
No niinpä onkin kun laittaa vähän ääntäkin mukaan. Vähän jäi hämäräksi että minkalainen se lukitus olikaan?
-
Äsken kauppareissulla laitoin auton käyntiin niin eipä valot syttyneet odotin hetken ja sitten syttyi....sammui....syttyi taas ja sammui, rumppasin kytkimestä edestakaisin niin sitten jäi päälle. Kai se on hommattava nippu mikroreleitä ja otettava uudelleen auki, vai voisiko vika olla muualla?
-
Koska vika koskee molempia ajovaloja se lienee jossain cemmissä, sulakkeessa tai jossain niiden välillä. Vaihtelemalla osia tai mittailemalla se selviää.
-
Meillä toisessa vanhuksessa teki päinvastoin, valot syttyi itsekseen kun auto oli parkissa ja avaimet pois.
Relevikahan se cemmissä oli, löytyi katkaisijaa remppaamalla käsi releellä. Ei aina vetänyt ja vetäessäkin ääni vaihteli.
Onneks oon keränny romuista releet talteen niin ei muutaku ämpäristä rele ja vaihtoon...
-
Meilläkin ämpärissä varaosat, jotenkin huvittavaa kun ajattelee että pitkin nurkkia ja hyllyissä olis ämpäreitä ja hilut siellä, siinä olis varaosa kaveri ihmeissään V:>
No meni vähän aiheen ohi.
-
No minä nyt olenkin yksityishenkilö enkä mikään yritys ja jossakinhan niitä romuja pitää säilöö.
Parempi noin kuin levällään ympäriinsä.
Laatikko tai ämpäri tai pussi ja siihen tussilla mitä sisältää niin on tominut.
Muistan kyllä melkeinpä ilman tekstejäkin missä mitäkin on.
Mulla ei oo varaosakaveria sotkemassa systeemiä. :2funny:
Siis yhdessä paikassa on vaan yhtä tavaraa eikä oo mitään miljoonalaatikoita.
-
Tässä muuten aika hyvä sivu, jossa releet ja sulakkeet. Moniin muihinkin merkkeihin.
https://fuseandrelay.com/volvo/s80.html