Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => V40/V40CC (vm. 13-19) => Aiheen aloitti: o--o - 26.01.2025, 20:11:13
-
Auto ilmoitti että on huollon aika. (Volvo V40, vm 2019, 122 hv bensakone.) Olin varaamassa aikaa Bilialta rekisterikilven perusteella. (Ostin auton sieltä vajaa 2 vuotta sitten.) Yllättäen sivusto ehdotti lisätyöksi jakohihnan vaihtoa. Ihmettelin sitä sillä autolla on ajettu vasta 46000 km ja ikää on 4,5 vuotta laskettuna auton rekisteröintipäivästä. Soitin Bilialle sieltä nimetylle omamekaanikolle. Hän sanoi että vaihtoväli on 180000 km tai 5 vuotta kumpi tulee ensin. Sanoin että en ota nyt tätä lisätyötä, selvitän asiaa ensin. Huoltokirjasta ei löytynyt jakohihnan vaihtoväliä. Netistä löysin tiedon että Volvo V40:ssä 122 hv bensakoneessa jakohihnan vaihtoväli on 240000 km / 10 v. Mutta tämä koski vuosimallia 2015. Onko nyt niin että vuosimallissa 2019 onkin jakoketju eikä jakohihnaa? Ketjunhan pitäsi kestää auton eliniän.
(Ihmettelen myös Bilian ilmoittamaa kovin tiuhaa jakohihnan vaihtoväliä. Tosin sillä ei ole väliä jos omassa autossani on jakoketju.)
-
Eiköhän se mekaanikko tiedä, mikä autolle on hyväksi? Suomessa tuo 5 vuotta on aika yleinen vaihtoaika hihnalle, vaikka muualla ajetaankin pidempään. Ei Volvo ilmeisesti kovin kriittinen ole, mutta riski on omistajan.
Onko autosi 1,5 vai 2-litrainen? Eikös näissä automaatti ollut tuo pienempi ja manuaali isolohko :)?
-
Autoni on 1,5 litrainen automaatti. Kyselin asiaa sähköpostilla mekaanikolta, mutta ei ole vastannut. Jos autossa on hihna, niin miksi sen vaihtoväliä ei ole auton mukana tulleessa oppaassa? Edellinen autoni oli Saab ja siinä vaihtoväli oppaassa oli 120000 km tai 8 vuotta.
Tämän nettisivun mukaan vaihtoväli olisi 240000km/10 v mutta se pätee vuosimallille 2015:
https://www.autodoc.fi/autonosat/jakohihna-10504/volvo/v40-kombi/v40-viistopera/111884-t2
Tekoäly sanoo näin:
2015-malli (1.6-litrainen T2-moottori):
Tässä moottorissa käytetään jakohihnaa. Suositeltu vaihtoväli on 180 000 km tai 10 vuotta, kumpi tahansa täyttyy ensin.
2019-malli (1.5-litrainen T2-moottori):
Jakoketju: Tässä moottorissa käytetään jakoketjua, joka on suunniteltu kestämään moottorin koko eliniän eikä vaadi säännöllistä vaihtoa.
Tekoäly puhuu välillä viisaita mutta välillä ihan höpöä. Nyt en tiedä onko autossa jakoketju vai hihna ja mikä sen vaihtoväli oikeasti on, kun siitäkin on ristiriitaista tietoa.
Sivulta https://www.motonet.fi/varaosat näen rekisterinumeron perusteella että moottorikoodi on "B 4154 T5; B 4154 T3" ja sylinterit 4 (1498cm3).
Jompi kumpi on väärässä, Bilian mekaanikko tai tekoäly.
-
Ymmärtääkseni sinulla on B4154T5, mutta saat siitä varmuuden avaamalla tekoälysovelluksen sijaan autosi konepellin. En tunne noita pikku-Volvoja, mutta ehkäpä moottorikoodi löytyy tarrasta mahdollisen jakohihnan suojakotelosta. Samalla voit kurkistaa, näkyykö siellä hammashihna :).
Jos tämä on liian vaativa suoritus, osta mekaanikolta se lisäpalvelu. Saat varmasti rahasi takaisin, jos autostasi löytyykin jakoketju. Muussa tapauksessa seuraavat viisi vuotta on taas jakopään suhteen huoletonta!
-
Ymmärtääkseni sinulla on B4154T5, mutta saat siitä varmuuden avaamalla tekoälysovelluksen sijaan autosi konepellin. En tunne noita pikku-Volvoja, mutta ehkäpä moottorikoodi löytyy tarrasta mahdollisen jakohihnan suojakotelosta. Samalla voit kurkistaa, näkyykö siellä hammashihna :).
Jos tämä on liian vaativa suoritus, osta mekaanikolta se lisäpalvelu. Saat varmasti rahasi takaisin, jos autostasi löytyykin jakoketju. Muussa tapauksessa seuraavat viisi vuotta on taas jakopään suhteen huoletonta!
JUURIKIN NÄIN!!! Jos oma tietotaito on tuolla tolalla. O0
-
Ps. Vaikka olis jakoketju(mitä tässä ei varmaankaan ole ???)niin ei sekään ikuinen ole. :)
-
Ainoa näkyvillä oleva hihna on laturin hihna. Mitään muita hihnoja ei ole näkyvillä. En tiedä onko jossain piilossa ketjuja tai hihnoja.
En myöskään ymmärrä tämän foorumin ilkeämielistä henkeä. Olen maallikko, en autoharrastaja. Ei kaikki voi olla kaikkien alojen asiantuntijoita.
Jakoketjun pitäisi kestää auton eliniän.
-
Ei täällä kaikki kiusaa :) Toisilla on vain kovin suora ulosanti. Jotkut ajattelee ennen kirjoittamista ja jotkut vasta sen jälkeen. Ehkä?
Jakohihna on koteloitu eikä sitä näe ilman pientä purkua, samoin jakoketju.
Niinhän sen ketjun pitäisi kestää auton iän mutta kun ei kestä, syynähän on se että ajomäärät ovat kovin erilaisia ja ketjukin venyy jolloin ajoitus siirtyy pieleen. Ihan niinkuin polkupyörän ketjukin venyy.
Jos auton iällä tarkoitetaan 250-300 tkm niin ketju kestää.
-
En myöskään ymmärrä tämän foorumin ilkeämielistä henkeä. Olen maallikko, en autoharrastaja. Ei kaikki voi olla kaikkien alojen asiantuntijoita.
No, ei tässä vielä ole juurikaan ilkeilty. Mietin vain, millä kompetensilla kyseenalaistit merkkiliikkeen mekaanikon pätevyyden?
Olen toki itsekin ollut hetkittäin huolestunut huollon tasosta, mutta näissä yksittäistapauksissa on myös ollut näyttöä epäonnistumisesta.
-
Se lähti siitä kun kysyin autoista paljon tietävältä kaveriltani että voiko jakohihnan vaihtoväli tosiaan olla viisi vuotta. Edellisessä autossani se oli paljon pidempi. Sanoi että ainakin Ruotsissa Volvolla on jakohihnan vaihtoväli 10 vuotta. Perässä tosin oli kysymysmerkki. Rupesin googlaamaan asiaa ja löysin jakohinan vaihtoväliksi 10 vuotta autodoc.fi sivustolta omalle automallilleni. Ilmeinen ristiriita.
Toinen syy kyseenalaistamiselle oli se että käännykaplikaatio suositteli tiettyjä huoltotoimenpiteitä autolleni eikä niiden joukossa ollut jakohihnan vaihtoa. Kolmas syy oli se että auton manuaalista ei löytynyt jakohihnalle vaihtoväliä matkan tai ajan suhteen.
Aika ylimielistä sanoa että olen avuton törppö kun en osaa kurkata konepellin alle. Nyt on kurkattu eikä se tuonut mitään selvyyttä. Melkein kaikki on piilossa. Laturin hihna on näkyvillä eikä siinä ole hammastusta.
-
Suomen viiden vuoden vaihtoväli on aikoinaan volvon pomojen saunassa keksimä rahastus :tickedoff:. Vetoavat mm ilmastosyihin.
Tuskin Suomessa nyt niin paljon rankemmat talvet on kuin esim Pohjois-Ruotsissa?
-
Käytän autoani lähinnä kesällä mökkireissuihin ja kun käyn sieltä lähimmässä taajamassa kaupassa välillä. Talvinen käyttö on hyvin vähäistä. Onko nyt niin että jakohihnan ikään vaikuttaa se miten kylmässä sitä käytetään? Jos auto seisoisi koko ajan tallissa, niin pätisikö silloinkin tuo viiden vuoden vaihtoväli?
Jos autossa on kumminkin jakohihna, niin ehkäpä kannataa käyttää tervettä järkeä vaihtovälinkin suhteen ottaen huomioon käyttöolosuhteet. Eli nyt se pitäisi vaihtaa jo 4,5 vuoden jälkeen eikä vasta ensi vuonna eli 5,5 vuoden jälkeen. Ajoa tulee nykyään vain vajaa 3000km/v.
https://www.autodoc.fi/ väittää: "VOLVO V40 Hatchback (525, 526) T2 1.5 Jakohihna (122 hv Bensiini B 4154 T5) Suositeltu osan vaihtoväli autollesi osakategorialle Jakohihna: 240.000 km / 10 vuoden välein"
Syötin chatGPT:lle kumminkin kysymyksen: "Jos syötän sivulle https://www.motonet.fi/varaosat autoni rekisterinumeron, niin se ilmoittaa että moottorikoodi on B 4154 T5; B 4154 T3 ja Motonet ehdottaa varaosaksi kahta erityyppistä hammashihnasarjaa: 25-9959 tai 25-9949."
Tässä otteita ChatGPT:n vastauksesta:
Miksi kaksi eri hammashihnasarjaa näkyy
Virheellinen luokittelu: Motonetin tietokanta saattaa sisältää epätarkkuuksia tai kattaa useita vaihtoehtoja samalle mallille.
Moottorikoodien eroavaisuudet: Koska B4154T5 ja B4154T3 ovat lähellä toisiaan, järjestelmä näyttää osia molemmille moottoreille.
Moniurahihna vs. hammashihna: Joissain tilanteissa järjestelmä voi näyttää väärän tyyppisiä osia, erityisesti jos kyseessä on moottori, jossa käytetään jakoketjua.
2019-mallin B4154T5 ja B4154T3 ovat jakoketjullisia moottoreita, joten hammashihnasarjat eivät todennäköisesti kuulu niiden jakopään huoltoon. Varaosakauppojen tietokannoissa voi olla epätarkkuuksia, mutta VIN-numerolla ja Volvon järjestelmillä saat varmuuden oikeista osista.
Tämä on mennyt jo mielenkiintoiseksi - siis se miten tekoäly käsittelee ongelmaa. Tekoälynkin kanssa voi kinata. :D Oli siinä hihna tai ei, niin asia selviää viimeistään ylihuomenna.
-
Osui tämmöinen silmiin:
"Kysy TM-toimitukselta: Miksi Volvo suosittaa Suomessa jakopään huoltoa 5 vuotta aikaisemmin kuin Ruotsissa?"
https://tekniikanmaailma.fi/__trashed-23-10-4/?shared=1125867-e9a04101-500
-
Yhdellä vilkaisulla varaosakaupan sivulta selvisi, että sama hihnasetti käy sekä 1,5 (B4154T- ) että 2,0 litraiseen ((B4204T- ) moottoriin. Ja oikein moniin Volvon eri mallien bensiini-VEA-moottoreihin, jopa Polestar 1!
Hihnan vaihto on oma asiasi, mekaanikko suositteli ohjeen mukaan, koska seuraava huolto menee yli viiden vuoden. Viisi vuotta on tosiaankin suomalainen suositus. Se, mitä joku Autodoc sanoo, on tekoälyäkin enemmän huuhaata. Tai ei, ei voi tietää :).
Hihna tuskin katkeaa, mutta voit kysellä, mitä tekoäly tietää jakohihnaongelmista Oulun tietämillä.
-
Pointti on juuri siinä että kyseisessä moottorissa ei ilmeisesti ole jakohihnaa vaikka varaosatietokannat väittävät niin. Siinä on jakoketju jota ei tarvitse vaihtaa säännöllisesti. Lue koko ketju ajatuksella.
Ajelen lähinnä kesällä joten Oulun pakkaset eivät kiinnosta. Eikä muutenkaan jos autossa on jakoketju eikä jakohihnaa.
-
Pointti on juuri siinä että kyseisessä moottorissa ei ilmeisesti ole jakohihnaa vaikka varaosatietokannat väittävät niin. Siinä on jakoketju jota ei tarvitse vaihtaa säännöllisesti. Lue koko ketju ajatuksella.
Ajelen lähinnä kesällä joten Oulun pakkaset eivät kiinnosta. Eikä muutenkaan jos autossa on jakoketju eikä jakohihnaa.
Kun katsot konehuoneeseen, jakoHIHNALLISESSA on muovinen jakopäänsuojus, jakoKETTINKI mallissa metallinen, tai sitten moottori vaan näyttää siltä ettei ole mitään koteloa. Siinä on hyvä nyrkkisääntö.
-
Olisin sitä mieltä että jakohihna siellä on.
Moottori on 1,5L VEA," B4154T5 automatic models only" :
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_V40_(2012%E2%80%932019)#V40 (https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_V40_(2012%E2%80%932019)#V40)
-
Pointti on juuri siinä että kyseisessä moottorissa ei ilmeisesti ole jakohihnaa vaikka varaosatietokannat väittävät niin. Siinä on jakoketju jota ei tarvitse vaihtaa säännöllisesti. Lue koko ketju ajatuksella.
Ajelen lähinnä kesällä joten Oulun pakkaset eivät kiinnosta. Eikä muutenkaan jos autossa on jakoketju eikä jakohihnaa.
Volvo siis mielestäsi myy alkuperäisvaraosana hihnasarjaa autoon, jossa on jakoketju?
Tekoäly on tietävinään, että Oulun seudun jakohihnaongelmat todennäköisesti johtuvat ferrokromikuonasta, ei suinkaan pakkasesta :).
-
Volvo siis mielestäsi myy alkuperäisvaraosana hihnasarjaa autoon, jossa on jakoketju?
En ole sitä mieltä. Olen sitä mieltä että tekoäly saattaa olla oikeassa kun se sanoo näin: "2019-mallin B4154T5 ja B4154T3 ovat jakoketjullisia moottoreita, joten hammashihnasarjat eivät todennäköisesti kuulu niiden jakopään huoltoon. Varaosakauppojen tietokannoissa voi olla epätarkkuuksia, mutta VIN-numerolla ja Volvon järjestelmillä saat varmuuden oikeista osista."
En tiedä onko se oikeassa vai ei.
Tekoäly on tietävinään, että Oulun seudun jakohihnaongelmat todennäköisesti johtuvat ferrokromikuonasta, ei suinkaan pakkasesta :).
Ei se niin sanonut. Epäilys pakkasesta tuli ihan muusta viestityksestä. Tekoäly ei ole sanonut mitään siitä miksi Suomessa on eri vaihtoväli kuin Ruotsissa.
-
Kun katsot konehuoneeseen, jakoHIHNALLISESSA on muovinen jakopäänsuojus, jakoKETTINKI mallissa metallinen, tai sitten moottori vaan näyttää siltä ettei ole mitään koteloa. Siinä on hyvä nyrkkisääntö.
Tässä pari kuvaa jotka otin päivällä. Toisessa näkyy generaattori ja sen hihna. Generaattorin hihan ei käsittääkseni ole sama kuin jakopään hihna. Tuossa hihnassa ei ollut hammastusta. Toisessa kuvassa sama kohta on kuvattuna vähän kauempaa. Miten on?
(https://i.ibb.co/1r4xw3c/generattori.jpg) (https://ibb.co/1r4xw3c)
(https://i.ibb.co/fSvSSpy/kokokuva.jpg) (https://ibb.co/fSvSSpy)
-
Tekoäly näköjään muutti mieltään. Aiemmin se sanoi näin:
(https://i.ibb.co/VwCggK3/Chat-GPT-1.png) (https://ibb.co/VwCggK3)
Nyt se sanoo näin:
(https://i.ibb.co/CzH1ts2/Chat-GPT-2.png) (https://ibb.co/CzH1ts2)
-
Tekoäly näköjään muutti mieltään. Aiemmin se sanoi näin:
(https://i.ibb.co/VwCggK3/Chat-GPT-1.png) (https://ibb.co/VwCggK3)
Nyt se sanoo näin:
(https://i.ibb.co/CzH1ts2/Chat-GPT-2.png) (https://ibb.co/CzH1ts2)
Ei muuta ko ajat 10 vuotta. Voit sitten lähempänä sitä kysyä sen hetkisellä tekoälyltä joko olis vaihdon aika.
Tuota suosittelisin, ja ei, en tarvitse turvakseni digiälyä tämän vastauksen sinulle antaessani.
-
Huoh... Missä olen väittänyt että aion toimia kuten tekoäly sanoo? Minua vaan on ihmetyttänyt miksi jakohihnan vaihtoväli on erilainen Suomessa kuin ja Ruotsissa sekä myös se miksi tekoäly väitti että autossa on jakoketju. Olen vaan sanonut että tekoäly saattaa olla oikeassa, en ole sanonut että se on varmasti oikeassa. Jos olisin luottanut tekoälyn väitteeseen, niin olisin heti lopettanut tutkimisen siitä onko siinä hihna vai ketju.
Minua ihmetytti myös se että miksi auton ohjekirjassa ei ollut mainittu hihnan vaihtoväliä. Päättelin siitä että ehkä hihnaa ei ole, todellinen syy saattaa olla se että vaihtoväli riippuu siitä missä maassa auto on.
Saabin huoltokirjassa vaihtoväli oli ilmoitettu eikä siinä ollut mitään maakohtaisia ehtoja.
-
Volvo ilmoittaa aiemmin linkatussa jutussa: "Olemme Suomessa asettaneet suositukseksi ajallisesti 5 vuotta vallitsevien sääolosuhteiden vuoksi. Meillä Suomessa päätös on tehty koko maan vallitsevien sääolojen vuoksi, koska suuri osa autoista on käytössä kohtuullisen kylmissä olosuhteissa pohjoisemmassa."
En ole käynyt omalla autollani ei Mikkeliä pohjoisemmassa, ja silloinkin kesällä. Eli minun pitää vaihtaa tiuhaan tahtiin jakohihnaa siksi koska pohjoisessa jotkut muut ajavat kylmissä sääolosuhteissa talvella. Asia selvä!
Eli Ruotsin Kiirunassa voi huoletta ajaa samalla jakohihnalla kymmenen vuotta mutta Helsingissä ei viittä vuotta.
Jos hihna hajoaa auton takuuajan jälkeen ja hihna on vaihdettu suositusten mukaan tai ei suositusten mukaan, niin vaikuttaako se mitenkään siihen mitä minä joudun maksamaan? Siis onko hihnan valmistajalla jokin takuu tai korvausvelvollisuus?
-
Uusissa autoissa nuo vaihtovälit on varmaan takuuehto. Oletan ainakin niin ja kuten aiemmin sanoin niin Suomessa keksitty rahastuskeino.
Jos autossasi nyt on jakohihna öljyssä niin en tiedä onko yhtä tarkka moottoriöljyn laadusta kuin esim. Ford merkkisessä keksinnössä.
Se nyt kannattanee selvittää tai jos huollattaa merkkiliikkeessä niin niiden vastuullahan sen öljyn sopivuus on. *taavih->
Asiaa hipoen, itse ajelen vanhuksella jossa Suomessa jakohihnan vaihtoväli on 4 vuotta ja olen vaihtanut näihin hihnan siinä 7-8 vuoden vaiheilla. Pääasia on että kilometrit ei ylity. Aika monta hihnaa olen elämäni aikana vaihtanut.
Vaihdettaessa vanha hihna on aina ollut moitteettomassa kunnossa ja ajoa on yhtä paljon kesät talvet. Joka päivä menossa.
Tottakai hihnan valmistajalla on vastuu mutta veikkaanpa että on vaikeaa saada korvauksia. Pitäis olla hihnan alkuperäispakkaus tallessa josta nähtäisiin valmistusajankohta.
Käsittääkseni varastossa makuuttaminenkin vaikuttaa hihnan ikään samoin kuin käyttövuodet.
Jos joku kauppaa uutta hihnaa joka on seissyt hyllyssä jo 10v niin kiertäisin kyllä kaukaa.
-
Tässä pari kuvaa jotka otin päivällä. Toisessa näkyy generaattori ja sen hihna. Generaattorin hihan ei käsittääkseni ole sama kuin jakopään hihna. Tuossa hihnassa ei ollut hammastusta. Toisessa kuvassa sama kohta on kuvattuna vähän kauempaa. Miten on?
(https://i.ibb.co/1r4xw3c/generattori.jpg) (https://ibb.co/1r4xw3c)
(https://i.ibb.co/fSvSSpy/kokokuva.jpg) (https://ibb.co/fSvSSpy)
Antaa olla.... loukkaannut kuitenkin taas.....
-
Eikä se jakohihna taida olla öljykylvyssä, ainakaan ehjässä autossa :).
Sinulla taitaa olla ChatGPT:n savolaisversio: ”Suattaappi olla että on, suattaapi olla, ettei olekaan”. Tiettävästi tämä kielialueversio tunnistaa käyttäjänsä geneettisen perimän ELK.
Kysy seuraavaksi siltä tekoälyltä, missä jakohihna B4154T5 moottorissa sijaitsee. Tai kokeile kuvahakua!
-
Joissakin ehjissä autoissa jakohihna on öljykylvyssä:
https://bgprod.fi/jakohihna-oljykylvyssa/
Sinulta en ole saanut ainuttakaan järkevää vastausta.
-
Kaksi sivua asiasta vääntämistä. Muovinen jakokoppa joten melko varmasti kuivalla jakohihnalla moottori. Tuskin muovinen kaksiosainen jakokoppa pitäisi öljyjä sisällään, minkä lävitse tulee vielä koneenkorva.
(https://i.ibb.co/rpwBnZR/N-ytt-kuva-2025-01-28-120233.png) (https://ibb.co/rpwBnZR)
-
Joissakin ehjissä autoissa jakohihna on öljykylvyssä:
https://bgprod.fi/jakohihna-oljykylvyssa/
Sinulta en ole saanut ainuttakaan järkevää vastausta.
Jos tekoälysi lukee Ilta-Sanomia, se osaa kertoa Stellantiksen pikku ongelmasta moottoreissa, joissa jakohihna keksittiin pilata öljykylvyllä. Ford menestyi samalla ratkaisulla yhtä surkeasti.
Puheena olevassa B4154T5 moottorissa ei ole jakokejua eikä sen jakopään hammashihna ole öljykylvyssä. Riittääkö tämä täyttämään järkevän vastauksen kriteerisi?
@nall3:n julkaisema kuva (lähde?) vahvistaisi tämän, jos sinulla olisi moottoriopin alkeet opiskeltuna.
Minulla on myös Saab, jonka moottorissa on jakoketju. Mitäs siihen sanot :)?
-
Jos tekoälysi lukee Ilta-Sanomia, se osaa kertoa Stellantiksen pikku ongelmasta moottoreissa, joissa jakohihna keksittiin pilata öljykylvyllä. Ford menestyi samalla ratkaisulla yhtä surkeasti.
Puheena olevassa B4154T5 moottorissa ei ole jakokejua eikä sen jakopään hammashihna ole öljykylvyssä. Riittääkö tämä täyttämään järkevän vastauksen kriteerisi?
@nall3:n julkaisema kuva (lähde?) vahvistaisi tämän, jos sinulla olisi moottoriopin alkeet opiskeltuna.
Minulla on myös Saab, jonka moottorissa on jakoketju. Mitäs siihen sanot :)?
Ihan ebayn ilmoituksesta otin kuvan(https://www.ebay.co.uk/itm/266376403728), vaikka samoja kuvia moottorityypistä löytyy ympäri internettiä moottorin koodin kirjoittamalla hakukoneeseen.
-
Kyllä määki osaan kuvahakua käyttää. *taavih->
(https://i.ibb.co/Dp3k8bR/SILNIK-Volvo-V40-II-1-5-T2-122-KM-4373km-B4154-T5-Numery-katalogowe-zamiennikow-ENGINE-MOTOR-KOMPLET.jpg) (https://ibb.co/Dp3k8bR)
Kaipa se bilian omamekaanikko tiesi mistä puhui? Tai sitten on väärässä hommassa.
-
Antaa olla.... loukkaannut kuitenkin taas.....
Irroitit tuon asiayhteydestä jolloin sait viestin näyttämään naurettavalta. Viesti oli vastaus hespan viestiin: "Kun katsot konehuoneeseen, jakoHIHNALLISESSA on muovinen jakopäänsuojus, jakoKETTINKI mallissa metallinen, tai sitten moottori vaan näyttää siltä ettei ole mitään koteloa. Siinä on hyvä nyrkkisääntö."
Siis kuvien tarkoitus oli näyttää että asiaa ei voi saada selville nostamalla pelkkää konepeltiä ylös.
Aiemmin joku taisi sanoa että kurkkaa sinne konepellin alle että näkyykö siellä hammashihnaa. Ei todellakaan näy. Näkyvissä ei ole myöskään minkäänlaisia jakopään suojuksia, ei metallisia eikä muovisia.
-
Irroitit tuon asiayhteydestä jolloin sait viestin näyttämään naurettavalta. Viesti oli vastaus hespan viestiin: "Kun katsot konehuoneeseen, jakoHIHNALLISESSA on muovinen jakopäänsuojus, jakoKETTINKI mallissa metallinen, tai sitten moottori vaan näyttää siltä ettei ole mitään koteloa. Siinä on hyvä nyrkkisääntö."
Siis kuvien tarkoitus oli näyttää että asiaa ei voi saada selville nostamalla pelkkää konepeltiä ylös.
Aiemmin joku taisi sanoa että kurkkaa sinne konepellin alle että näkyykö siellä hammashihnaa. Ei todellakaan näy. Näkyvissä ei ole myöskään minkäänlaisia jakopään suojuksia, ei metallisia eikä muovisia.
Nosta pois toi ympyröity suojamuovi niin näet edestäpäin katsottuna vasemmalta moottorin päädystä muovisen kopan, mitä tällä sivulla muutama kuva on laitettu.
(https://i.ibb.co/Ldhpxj1/kokokuva.jpg) (https://ibb.co/Ldhpxj1)
-
En kyseenalaistanut mekaanikkoa. Mekaanikko sanoi että jakohihnan vaihtoväli on 180 000 km tai 5 vuotta.
En ole koskaan kiistänyt tuota, olen vaan ihmetellyt miksi netistä löytyy tieto että se olisi 240 000 km/ 10v. Se pätee Ruotsissa. En tiennyt että Ruotsissa vaihtoväli on eri kuin Suomessa.
Mutta nyt tiedän että Ruotsissa voin ajaa kovassa pakkasessa 10 vuotta samalla jakohihnalla mutta Suomessa en voi ajaa viittä vuotta kesäajoa samalla hihnalla.
Kun kyselin asiaa tekoälyltä niin sain järjettömiä vastauksia. En missään vaiheessa sanonut että uskon niihin, toin ne vaan esiin ja ihmettelin syytä.
Tekoäly rupesi kinaamaan että juuri tuossa mallissa on jakoketju eikä jakohihnaa. Otin vaan asian puheeksi ja kysyin että onko näin.
-
En kyseenalaistanut mekaanikkoa. Mekaanikko sanoi että jakohihnan vaihtoväli on 180 000 km tai 5 vuotta.
En ole koskaan kiistänyt tuota, olen vaan ihmetellyt miksi netistä löytyy tieto että se olisi 240 000 km/ 10v. Se pätee Ruotsissa. En tiennyt että Ruotsissa vaihtoväli on eri kuin Suomessa.
Mutta nyt tiedän että Ruotsissa voin ajaa kovassa pakkasessa 10 vuotta samalla jakohihnalla mutta Suomessa en voi ajaa viittä vuotta kesäajoa samalla hihnalla.
Kun kyselin asiaa tekoälyltä niin sain järjettömiä vastauksia. En missään vaiheessa sanonut että uskon niihin, toin ne vaan esiin ja ihmettelin syytä.
Tekoäly rupesi kinaamaan että juuri tuossa mallissa on jakoketju eikä jakohihnaa. Otin vaan asian puheeksi ja kysyin että onko näin.
Laitan vielä lusikkani soppaan. Tuo 5 vuotta on todella suomessa vaihtoväli ja niin on myös pohjois-Ruotsissa, näin ainakin asentaja sanoi kun sitä huollossa kysyin. Itse olen tottunut luottamaan asentajaan, kun se noiden kanssa päivittäin touhuilee.
-
Tässä kyllä lukee 240tkm/10 vuotta, kuva on Wetterin huollon Volvo-mekaanikon koneelta:
(https://i.ibb.co/mCfqvMrW/1000004246-1.jpg) (https://ibb.co/mCfqvMrW)
-
Millä konstilla noille hihnoille luvataan surutta 240000km?
Onko ne jotain ihme hipo hihnoja vai onko mekaniikassa jotain poikkeavaa?
-
Tässä kyllä lukee 240tkm/10 vuotta, kuva on Wetterin huollon Volvo-mekaanikon koneelta:
Osittainen kuva yhdeltä sivulta lienee osatotuus, muilla sivuilla saattaa olla täydentävää tietoa ja markkina-aluekohtaisia suuriakin eroja.
Nyt joku hyväkäs luottaa sokeasti tähän osakuvan kilometrilukemaan, ja hihnan pettäessä itkee kuluttaja-asiamiehelle kurjaa autokauppiasta ELK.
-
Nyt en tiedä ollakko onnellinen vai ärsyyntynyt, molempiin allekirjoituksen VeeNelikymppisiin on vaihdettu jakohihna aika vasta viiden vuoden huollossa ja kyllä, oli kallista.
-
Itse vaihdatin hihnan 11/23, reilun 6 v. jälkeen (käyttöön otto 9/17), mittarissa vähän reilu 50K kilometriä. En taida seuraavaakaan hihnaa vielä seuraavan viiden vuoden kohdalla kyllä vaihdella, kilsoja nyt se 56K kasassa. 880 euroa maxoi tuo essential huolto hihnan vaihtoineen marmorilla.