Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: time - 31.01.2025, 18:04:39

Otsikko: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: time - 31.01.2025, 18:04:39
Aikeissa vaihtaa etupyörän laakeri eli napa ja on kuulemma tiukassa. Mitä työkaluja lekan ja rautakangen lisäksi olisi hyvä olla varattuna? Mökillä aikeissa homma tehdä, koska siellä enemmän kalustoa.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: laatikkovika - 31.01.2025, 18:33:02
Ei se yleensä nyt niin tiukassa ole, vähä vasaralla avittaa.

Se on toinen juttu jos vetarin poori on jumissa.
Ota keskipultti pois tai ainakin löysälle ja koita napauttaa jollakin pehmeellä välikappaleella. Voi kyllä liikkua sisäänpäin ihan pienelläkin voimalla elle joku ****** ole lukitetta laittanut pooriin.
Tietenkin sopiva, varmaankin torx avain on hyvä olla. Monasti alkuperäisessä ja tarvikelaakerissa on eri kokoiset avainpaikat.

Tän voi tehdä jo ennen remppaa niin tietää mitä on tulossa.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: time - 31.01.2025, 19:14:51
Ei se yleensä nyt niin tiukassa ole, vähä vasaralla avittaa.

Se on toinen juttu jos vetarin poori on jumissa.
Ota keskipultti pois tai ainakin löysälle ja koita napauttaa jollakin pehmeellä välikappaleella. Voi kyllä liikkua sisäänpäin ihan pienelläkin voimalla elle joku ****** ole lukitetta laittanut pooriin.
Tietenkin sopiva, varmaankin torx avain on hyvä olla. Monasti alkuperäisessä ja tarvikelaakerissa on eri kokoiset avainpaikat.

Tän voi tehdä jo ennen remppaa niin tietää mitä on tulossa.




Kiitos vinkistä. Voin kyllä kuvitella, että joku olisi sen myös liimannut kiinni pysyvästi. Joo normaalit kuusiokannat näyttää olevan pulteissa. Jossakin oli juttu, että pitkillä pulteilla voi vedättää ulos, eli mitä kokoa pultit ovat, M8, M10 vai M12, kun en vielä ole saanut uutta käsiini?
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: Turbo 242 - 31.01.2025, 19:30:56
Ei se yleensä nyt niin tiukassa ole, vähä vasaralla avittaa.

Se on toinen juttu jos vetarin poori on jumissa.
Ota keskipultti pois tai ainakin löysälle ja koita napauttaa jollakin pehmeellä välikappaleella. Voi kyllä liikkua sisäänpäin ihan pienelläkin voimalla elle joku ****** ole lukitetta laittanut pooriin.
Tietenkin sopiva, varmaankin torx avain on hyvä olla. Monasti alkuperäisessä ja tarvikelaakerissa on eri kokoiset avainpaikat.

Tän voi tehdä jo ennen remppaa niin tietää mitä on tulossa.

Ei se vetarin pää mene miksikään, vaikka siihen lyö lekalla esim. räikän jatkovarsi välikappaleena. Mulla oli seitenkymppisessä molempien etuvetareiden booreissa vihreää laakerilimaa ja hyvin lähti irti lekalla naputtelemalla ilman lämpöä. Jos vetareiden booreissa on jouduttu käyttämään liimaa, on laakerin boorin valmistuksessa käynyt joku käpy ja se on väljä. Sopiva boori ei tarvitse liimaa.

Jos nyt olisi tilanne, että boori olisi liimattu kiinni, eikä lähde ilman lämpöä irti, ei siitäkään tartte mitään maailmanlopun numeroa tehdä. Laakeriliima(kin) tottelee ihan tavallista kuumailmapuhallinta ja pehmenee niin että lähtee käsityökaluilla irti.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: Mustalaatikko - 31.01.2025, 19:48:27
Napa lähtenee irti olkavarresta pyöränpultilla ahdistamalla olkavartta vasten ja tarvittaessa kevyellä lekan koputtelulla
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: time - 31.01.2025, 20:41:25
Napa lähtenee irti olkavarresta pyöränpultilla ahdistamalla olkavartta vasten ja tarvittaessa kevyellä lekan koputtelulla


Okei, eli siis omalla pyörän pultilla lähtee. Tosiaankin, tuota en tullut ajatelleeksi. Hyvä vinkki, kiitos.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: Mustalaatikko - 31.01.2025, 22:03:47
Joo itse olen 2 napaa irroittanut niin että kiristän auton pyöränpulttia sisäänpäin ja sen ja olkavarren välissä on toinen pyöränpultti poikittain minkä kantaa vasten se painaa. Vielä on kierteet kestäneet mutta varapulttien olemassaolokaan ei ole väärin.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: laatikkovika - 31.01.2025, 22:24:20
Joo no kestää se vetari lyödä mutta otin vähän Haynes linjalla. :D
Se napa on lähteny kun normi pajavasaralla hutkii pari kertaa sivuilta siihen laippaan mihin pyöränpultit tulee, kas kun sitä ei tarvi varoa.
 :knuppel2:
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: jak900 - 31.01.2025, 22:35:00
Yleensä pulteilla vedättämällä lähtee, lekalla tuon vain saattaa paiskoa vinoon, jumiin ja paskoa muuta niinkuin muutaman kerran tullut vastaan ja joutunut muiden jäljiltä parsimaan, järkeä mukaan niin onnistuu paiskomatta hommat  *kahvia->
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: laatikkovika - 31.01.2025, 22:38:48
Joskus voima voittaa järjen. :uglystupid2:
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: jak900 - 31.01.2025, 22:42:49
Totta joo ja se on monesti nähty että voima häviää taidolle niin auto kuin muissakin jutuissa  :2funny:
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: laatikkovika - 01.02.2025, 00:12:38
Aina voitais jatkaa vänkäämistä tyhjästä mutta en jaksa. *nuqquun->
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: hespa - 01.02.2025, 07:52:56
Ylivoimasesti nopein ja helpoin tapa ottaa koko paska irti.

Alipalli, raidepää, satula, abs-anturi, kuningaspultti ja tolpan pultit. Sit pääsee antaan moskua kunnolla ja on helpompi siivotakkin tuo olka-akseli irrallaan.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: jak900 - 01.02.2025, 08:20:08
Aina voitais jatkaa vänkäämistä tyhjästä mutta en jaksa. *nuqquun->
Minä tässä mistään mitään ole vängännyt?? Oli pakko muokata kun tuli paha sana  :D
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: Jorma - 01.02.2025, 08:31:03
Onko S80 laakerointi erilainen kuin S60? Olen useampaan kertaan irrottanut vetarit ja molemmin puolin laakeritkin vaihtanut enkä ole koskaan lekaa tarvinnut. Vetarin pultti löysälle ja siihen kevyesti koputellut vasaralla niin vetari liukuu laakerista pois.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: laatikkovika - 01.02.2025, 08:49:17
Samanlainen paketti se on, eipä noitten kanssa vielä järki ole lähtenyt kun on sitä taitoa. ;) ;)

Ainii, jos viimesen päälle haluu tehdä niin hommaa sen tiivisterenkaan sinne akselille laakerin taakse. Sitä ei ehkä siellä enää ole. Ainakaan ehjänä.
https://aeromotors.fi/kataloog/article/10241708/477290-elring

Kattokaas muuten mitä löysin aeromotorsilta, napapultti jolla on tarkotus poistaa niitä klonks ääniä suuntaa vaihdettaessa.
Tuota sai joskus volvolta mutta ne lopetti sen.
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/s60-i-384/t5/vetopyorat/asennusosat?of=m4696;t15151;s10166
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: jak900 - 01.02.2025, 09:02:29
 :2funny: :) ;)
Irtoaa se laakeri sieltä, kaikkista se irtoaa tavalla tai toisella, reippaasti työkalut käteen vaan ja jos ei rohkeus riitä niin sitten vie sellaiselle jolla homma hoituu.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: Scraab - 01.02.2025, 15:10:48
Ei se vetarin pää mene miksikään, vaikka siihen lyö lekalla esim. räikän jatkovarsi välikappaleena. Mulla oli seitenkymppisessä molempien etuvetareiden booreissa vihreää laakerilimaa ja hyvin lähti irti lekalla naputtelemalla ilman lämpöä. Jos vetareiden booreissa on jouduttu käyttämään liimaa, on laakerin boorin valmistuksessa käynyt joku käpy ja se on väljä. Sopiva boori ei tarvitse liimaa.

Jos nyt olisi tilanne, että boori olisi liimattu kiinni, eikä lähde ilman lämpöä irti, ei siitäkään tartte mitään maailmanlopun numeroa tehdä. Laakeriliima(kin) tottelee ihan tavallista kuumailmapuhallinta ja pehmenee niin että lähtee käsityökaluilla irti.
Itse asiassa Volvo ohjeistaa pursottamaan vetoakselille 3 - 4 mm levyisen raidan ”metallfästmedeliä”, jota saa ostaa Siniseltä. Itse olen tyytynyt käyttämään käteen ensin osunutta Loctiten kiinnitettä. Tämä myös suojaa rihloja korroosiolta ja estää pahemmat jumit.

Ellei nyt jotain extra stark-liimaa sinne laita, aine ei hidasta purkutöitä eikä lämpöä ole toistaiseksi tarvittu.
Lekalla ei tarvi mätkiä, kun vetää laipan ulos, kuinka ollakaan: ulosvetäjällä :).


Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: laatikkovika - 01.02.2025, 16:04:27
Ulosvetäjä. Mikä se on? :o
No kun ei jaksa hakee sitä vaan tekee niillä mitä on jaksanu viereen kantaa. V:>
Monasti oon kyllä napannut koko olkatuen penkkiin, siinä ei mee kauaa ja helpottaa pirusti ite vaihtoa.

Enpä oo noita lukitteita tuossa käyttäny ja toimineet on ilmankin. Tiedostan kyllä tuon lukitehomman mutta se ei oo mua varten.

Tää nyt on ikuisuusaihe joka välillä putkahtaa pintaan ja aina herättää kiivaahkon keskustelun. Ehkä sen takia kun on niin helppo homma.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21654.0
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: jak900 - 01.02.2025, 17:42:34
Onhan se sekin että irroittaa koko hela hoidon mutta kulmat siitä sen jälkeen menee tarkistukseen / säätöön, todennut että vaikka kuinka merkkaa vanhat paikat niin aina tahtoo säädöt heittää.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: laatikkovika - 01.02.2025, 20:26:23
Joo mutta usein pelkän laakerinkin vaihto muuttaa säätöjä. Oon huomannu että niissä on pieniä mittaeroja eri valmistajien kesken.
Niillä on kai vähän väljää mikrometrissä siellä intiassa tai sitten johtuu lämpötilasta ja mitat on erilaisia kuin mitattuna stanu lämpötilassa. :o
Tai en minä tiiä mistä johtuu mutta kuitenkin. :D
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: time - 02.02.2025, 13:23:37
Tilasin perjantaina uuden laakerin ja lähettävät matkaan sen vasta ensiviikon tiistaina. Joo olen aika varma, että saan sen irti, aluksi pultilla ja lekalla houkuttelemalla ihan paikallaan ollessa. Toisaalta alapallokin olisi helppo vaihtaa samalla, jos olisi irti koko hoito. Saa nähdä sitten. Tuo välitiiviste oli ainakin viimekerralla ihan hyväkuntoinen, joten en ala tilailemaan uutta tälläkohtaa.
Hitonmoinen rumina kuuluu vasemmalle käätäessä eli kestäneekö kauaa ejella enää kun olisi pari juttuakin kylillä vielä alkuviikosta.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: Mustalaatikko - 02.02.2025, 14:23:48
Ei noista ikinä tiedä hirttääkö ne kiinni 10km vai 1000km jälkeen, vara-auto on hyvä olla
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: Jorma - 02.02.2025, 18:21:14
Tilasin perjantaina uuden laakerin ja lähettävät matkaan sen vasta ensiviikon tiistaina. Joo olen aika varma, että saan sen irti, aluksi pultilla ja lekalla houkuttelemalla ihan paikallaan ollessa. Toisaalta alapallokin olisi helppo vaihtaa samalla, jos olisi irti koko hoito. Saa nähdä sitten. Tuo välitiiviste oli ainakin viimekerralla ihan hyväkuntoinen, joten en ala tilailemaan uutta tälläkohtaa.
Hitonmoinen rumina kuuluu vasemmalle käätäessä eli kestäneekö kauaa ejella enää kun olisi pari juttuakin kylillä vielä alkuviikosta.

Eiköhän tuo kiinnihirttämättä vielä kestä vähän ajoa.

Semmoinen juttu tuli mieleen, jos edestä tunkkaa vain yhden kulman ilmaan (pukkia alle remontin ajaksi tietenkin), niin koiranluut vetelevät (kaikki kallistuksen vakautukseen liittyvät raudat siellä) pyöränasetelmaa (iskaritolppa yms.) aika tiukasti ja esimerkiksi koiranluun irrotus ja erityisesti takaisinlaitto on hankalaa. Koko homma helpottuu oleellisesti jos saa molemmat puolet edestä ylös yhtäaikaa.
Vetoakseli mahtuu tulemaan ulos navasta jos irrottaa iskaritolpan ylimmäisen pultin (napa kiinni kahdella pultilla iskaritolpassa) ja löysää alimmaista. Napa "kaatuu" ulospäin ja tekee tilaa sisäpuolelle. Se laakeri lähtee varmasti helposti tai melko helposti kunhan vain kiinnityspultit saa pois. 
Tärkeää: vetoakselia ei saa kiskoa ulospäin jottei laakeripallot karkaa ja putoa sinne kumin sisään. Eli vetoakselin liikkuvuutta booreissa pitää testata heti alkuunsa. Ennen navan liikuttelua vetarin pultti kokonaan pois ja koputtaa vetaria sisäänpäin kun liikuttaa napaa.
Tähän on varmasti muitakin taktiikoita ja itsekin luen niistä mielenkiinnolla jos joku viitsii kirjoitella. Minähän olen rassannut polttomoottorivehkeitä vasta vajaan 50 vuotta (eka monkey ostettu osina pahvilaatikossa kun olin noin 10v) ja aina oppii uutta.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: time - 02.02.2025, 19:00:33
Eiköhän tuo kiinnihirttämättä vielä kestä vähän ajoa.

Semmoinen juttu tuli mieleen, jos edestä tunkkaa vain yhden kulman ilmaan (pukkia alle remontin ajaksi tietenkin), niin koiranluut vetelevät (kaikki kallistuksen vakautukseen liittyvät raudat siellä) pyöränasetelmaa (iskaritolppa yms.) aika tiukasti ja esimerkiksi koiranluun irrotus ja erityisesti takaisinlaitto on hankalaa. Koko homma helpottuu oleellisesti jos saa molemmat puolet edestä ylös yhtäaikaa.
Vetoakseli mahtuu tulemaan ulos navasta jos irrottaa iskaritolpan ylimmäisen pultin (napa kiinni kahdella pultilla iskaritolpassa) ja löysää alimmaista. Napa "kaatuu" ulospäin ja tekee tilaa sisäpuolelle. Se laakeri lähtee varmasti helposti tai melko helposti kunhan vain kiinnityspultit saa pois. 
Tärkeää: vetoakselia ei saa kiskoa ulospäin jottei laakeripallot karkaa ja putoa sinne kumin sisään. Eli vetoakselin liikkuvuutta booreissa pitää testata heti alkuunsa. Ennen navan liikuttelua vetarin pultti kokonaan pois ja koputtaa vetaria sisäänpäin kun liikuttaa napaa.
Tähän on varmasti muitakin taktiikoita ja itsekin luen niistä mielenkiinnolla jos joku viitsii kirjoitella. Minähän olen rassannut polttomoottorivehkeitä vasta vajaan 50 vuotta (eka monkey ostettu osina pahvilaatikossa kun olin noin 10v) ja aina oppii uutta.



Hyvä vinkki mutta sitten pitää takuuvarmasri viedä suuntaikseen. Ei tarviis kaikkia romppeita irrotella.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: Jorma - 03.02.2025, 11:11:29


Hyvä vinkki mutta sitten pitää takuuvarmasri viedä suuntaikseen. Ei tarviis kaikkia romppeita irrotella.

Itse olen tehnyt tällä tavalla monta kertaa. Pari kertaa käynyt 4-pyöräsuuntauksessa eikä korjauksia ole tehty. Se kulman säätö siitä iskarintolpan pultista on vähäinen ja minun auton kulmat sattuu hyvin kohdilleen kun työntää liikkuvat täysin moottoriin päin ennen pultin kiristystä. Jotain on pakko irrottaa jotta vetari mahtuu tulemaan ulos.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: time - 03.02.2025, 20:03:38
Itse olen tehnyt tällä tavalla monta kertaa. Pari kertaa käynyt 4-pyöräsuuntauksessa eikä korjauksia ole tehty. Se kulman säätö siitä iskarintolpan pultista on vähäinen ja minun auton kulmat sattuu hyvin kohdilleen kun työntää liikkuvat täysin moottoriin päin ennen pultin kiristystä. Jotain on pakko irrottaa jotta vetari mahtuu tulemaan ulos.


Voisi kai kokeilla kääntää sisäänpäin kun on löysännyt pultit, että olisi joku tuntuma. Enivei onhan näitä ennenkin irroteltu ja on osunut kohdalleen ainakin riittävän hyvin, eli että menee suoraan urissa ja tasaisella tai sitten se oli moukan tuuria. (kuten useimmiten), mutta saatanpa kokeilla tuota sitten. Kiitos vinkistä.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: roilo - 04.02.2025, 15:31:13

Kattokaas muuten mitä löysin aeromotorsilta, napapultti jolla on tarkotus poistaa niitä klonks ääniä suuntaa vaihdettaessa.

https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/s60-i-384/t5/vetopyorat/asennusosat?of=m4696;t15151;s10166

Onko kellään kokemusta, toimiiko?
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: laatikkovika - 04.02.2025, 15:37:14
Itsellä ei ole kokemusta tuosta mutta moni vannoi sen toimivan ja jäivät kaipaamaan sitä kun volvo sen lopetti.
Syytä en tiedä miksi lopettivat.
Tuos jotain juttua anti-ping pultista
https://www.ipdusa.com/products/6251/Axle-Bolt-with-Rubber-Insulator-Anti-Ping-Front-IPD-114277-Volvo-30670602

Sitä näkyy olevan monessa paikassa, myös esim. Skruvatilla
https://www.skruvat.fi/varaosat/voimansiirto/vetonivelet/akselipultti-vetoakseli-p1125916
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: Scraab - 04.02.2025, 17:14:17
Jotain on pakko irrottaa jotta vetari mahtuu tulemaan ulos.
P80 alustaisesta olen avannut joko alapallonivelen tai irrottanut alatukivarren irti korista. Eikö näissä ole jokseenkin samanlainen rakenne?

Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: Jorma - 04.02.2025, 18:36:19
P80 alustaisesta olen avannut joko alapallonivelen tai irrottanut alatukivarren irti korista. Eikö näissä ole jokseenkin samanlainen rakenne?

Vaihdoin viime syksynä S60 molemmat alatukivarret ja siinä pitää olla samalla lailla tarkkana ettei vetaria kisko ulospäin (varminta irrottaa vetarin pultti). Mulla on vaan aina ollut se ongelma, että joudun tekeen remontit lattiatasossa ja vasta viime aikoina oppinut, että molemmat puolet ylös (kuski&appari) niin saa esimerkiksi alapallon pultin takaisin ilman suurempia kikkailuja.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: jak900 - 04.02.2025, 19:47:38
Lattialla jos joutuu tekemään niin kurmaliina alatukivarresta toiseen niin ei tarvi alapallojen paikoilleen saannissa tuskailla.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: Mustalaatikko - 04.02.2025, 22:51:57
Mä en napalaakereita vaihtaessa ottanut alapalloa irti tai olkavartta, abs-anturi, jarrut ja jarrukilpi, vetarin pultti pois, työnsin vetarin sisäänpäin ja ehkä ripustin narulla paremmin, kääntelin ohjausta että ylsin navan pultteihin paremmin
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: Jorma - 05.02.2025, 07:22:51
Mä en napalaakereita vaihtaessa ottanut alapalloa irti tai olkavartta, abs-anturi, jarrut ja jarrukilpi, vetarin pultti pois, työnsin vetarin sisäänpäin ja ehkä ripustin narulla paremmin, kääntelin ohjausta että ylsin navan pultteihin paremmin

Tämä vaikuttaa toimivalta ratkaisulta (myös). Toki vähän purkamista jarrujen kanssa.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: Markku Salminen - 05.02.2025, 08:41:55
Itse juuri eilen vaihdoin laakerin ja otin isksrin alapään auki ja jarrusatulan irti pitimen kanssa ja sitten levyn ja napapultin käänsin olkavartta ja akseli pois laakerin sisältä sitten laakeri irti ja pieni kopautus ja laakeri putos lattialle ja uusi paikoilleen. Tähän meni varmaan joku vajaa puoli tuntia. Olkavarren tönäsin ihan niin paljon kun sain koria kohti ja ei oo ajolleen mitään outoo ja näin olen tehnyt monta kertaa kun vaihtelen laakereita.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: Mustalaatikko - 05.02.2025, 10:35:27
Itsellä nuo renkaat niin kalliit niin kyllä pyörät suunnataan jos iskari käy irti.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: Markku Salminen - 05.02.2025, 13:26:10
Kyllä ne renkaat on yhtä kalliita kaikki. Itsellä on 215/45/17 nokian kitkat eli ei mitkään halpikset ja kuluu kyllä ihan tasaseen vaikka tollain oon vaihtanut laakerin.
Otsikko: Vs: Etupyörän laakeri S80 2,4 2001
Kirjoitti: time - 06.02.2025, 16:14:21
Homma tehty. Meni 1,5 tuntia, kun vaihdoin myös alapallon. Vanha laakeri putosi kun pari kertaa kopsautti vasaralla. Helppo homma. Kiitos vastanneille.