Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Arzi95 - 15.03.2025, 07:46:46
-
Hyvää päivää arvon raati!
Olisi seuraavanlainen ongelma v70 D5 AWD vm03 auton kanssa..
Eli pakki ei toimi aina kunnolla, vaan kun pakin laittaa päälle niin tuntuu että kytkeytyisi, mutta kun päästää jarrulta niin auto ei liiku mihinkään, tai sitten rynkyttäen yrittää.
Hieman jos kaasulla auttaa niin joko ei tee mitään tai sitten rynkyttää aivan hulluna kuin yrittäisi kytkeä pakkia mutta aina putoaisi vapaalle.
Joskus sitten taas pakki toimii täysin normaalisti ja toimii vaikka pysähtyisi, kunhan vaan pitää vaihteen kokoajan pakilla.
Nyt tehty seuraavia toimenpiteitä vian etsimiseksi:
-Öljyt vaihdettu huuhtelemalla (10l)
-venttiilipöytä purettu atomeiksi, putsattu ja vaihdettu uudet pöydän välitiivisteet sekä vaihteiston ja venttiilipöydän väli tiivisteet.
-venttiilipöydän kaikki solenoidit purettu ja putsattu ja mitattu ja kokeiltu että toimii sähköisesti.
-laatikko nollattu ja kokeiltu sopeuttaa (ei saanut sopeutusta menemään läpi oikein huonostikkaan)
Ja mitä nyt autoa kokeillut, niin eteenpäin auto toimii normaalisti ja pakki toimii melkein jokakerta normaalisti kun ajaa D:llä ihan just auton liikkeelle ja pienestä liikkeest laittaa pakin päälle. Jos paikallaan yrittää niin ei toimi oikeastaan kertaakaan kunnolla vaikka käyttäisi vaihdekeppiä missä asennossa tahansa.
(keppiteline auton ja vidan mukaan toimii)
En oikein usko että itse laatikko olisi rikki vaan onko nyt vika venttiilipöydässä kuitenkin (kulunut?) vai ohjelmassa (ei laita tarpeeksi kytkentäpainetta?)
Vai voiko venttiilipöydässä oleva vaihteenvalitsimen "taaki" kulunut (jostain ulkomaan foorumilta luin että näin käynyt), toki siinä pakki toimi kun käytti ensin D:llä ja sitten laittoi pakin, mutta itsellä tuo ei auta.
Toki helpoin olisi korjata vaihtamalla koko laatikko toiseen..
Ps. Jos joltakin joensuusta/läheltä löytyy toimiva ja edullinen nelivedon laatikko niin saapi tarjota! Eli malli on AW55-51SN.
-
Kai mittasit laatikon ollessa auki että signaalit tulee kepiltä oikein solkuille?
-
Kai mittasit laatikon ollessa auki että signaalit tulee kepiltä oikein solkuille?
En mittarilla mitannu, mutta vidalla napsuteltu s1-s5 solenoidit läpi ja hyvin kuulu napse, solenoidien asennot myös kahottu läpi keppitelinettä liikuteltaessa että on oikeat solenoidit "vetäneenä".
-
Tuohan se kertoo että jos sopeutus ei mene läpi kunnolla niin siellä on sitten vikaa mitä ei ohjelmallisesti korjata.
-
Tuohan se kertoo että jos sopeutus ei mene läpi kunnolla niin siellä on sitten vikaa mitä ei ohjelmallisesti korjata.
Sitä epäilinkin, meinas nimittäin reippaan tunnin sopeutusajolla laatikkoöljyt vähän lämmetä (123°) ;D
Turbiinin lukko kyllä lukitsee hyvin, mutta miten muuten sopeutusajolla, tarviiko joka "kiihytyksen" jälkeen pysäyttää täysin vai riittääkö että hiljentää vauhtia tarpeeksi että pudottaa tarpeeksi pienelle (sille vaihteenvaihtovälille mitä ei ole sopeutettu)?
Viimekerralla pysäytin joka kerta kokonaan. Kiihdyttäessä ei 1400rpm onnistunu 3-4 vaihto ja 1800rpm 4-5 vaihto kuten ei myöskään 2500rpm 4-5 vaihto.
Ja N-D eikä N-R vaihdot menneet läpi.
Ei auton historiastakaan tietoa kun viallisena itelle tuli.
Mietin jo että onko edellinen omistaja polttanu pakin kitkalevyt, mutta ei kai silloin pakki toimisi kertaakaan kunnolla?
Venttiilipöydän sisällä oli melko reilusti metallimujua, mitä yleensä on noissa solenoideissakin (slu,slt ja sls) kun ne alkaa jumittelemaan.
-
Ettei olis vaan sitten sisäinen suodatin jo ajettu niin tukkoon että virtaus ei vaan riitä.
Tuleehan pyörintänopeustieto ihan oikein? Ettei ole anturi niin metallimoskassa ettei saa kunnolla inhvoa?
-
Ettei olis vaan sitten sisäinen suodatin jo ajettu niin tukkoon että virtaus ei vaan riitä.
Tuleehan pyörintänopeustieto ihan oikein? Ettei ole anturi niin metallimoskassa ettei saa kunnolla inhvoa?
Pitääpäs vielä kattoo kerkeiskö illalla tutkimaan, pitää kans kattoa noita lineaarisolenoidien virtoja kun laittaa vaihteita, että meneekö amppeerit niinkun pitääkin (paineita en nyt vielä ainakaan pääse mittaamaan kun ei ole mittaria).
Sen verta kahoin tuolta, että nuo lineaari solenoidit jos on väärin säädetty (purettu oli kyllä mutta laitettu takasin just samaan missä olleetkin), niin sillon pääsis lukko luistamaan ja öljyt lämpeemään joka kävikin tuossa tunnin ajolla.
Ja tuo sls säätö taitaa vaikuttaa pakkiin eniten ja tietty tuo s5 solenoidi.
https://www.sonnax.com/tech_resources/196-aw-55-50-af23-33-diagnosis-and-valve-body-information
Anteeksi nyt tyhmyyteni, mutta pitää varmistaa, eli tarkotat pyörintänopeudella kierroslukutietoa? (vähän järki jäässä kun kiirettä töissä ja unettomia öitä takana :idiot2:)
-
Metalli hilettä jos jo on niin eiköhän tuo jo kannata auki ottaa tai toista lootaa metsästää.
-
Metalli hilettä jos jo on niin eiköhän tuo jo kannata auki ottaa tai toista lootaa metsästää.
Ainakin mitä nuita korjailuvideoita kattonu, niin jokanen auki otettu ollu jotakuinkin vastaavassa kunnossa. Mutta joo en mie tuon kanssa paljoo päätä vaivaa, jos saa halvalla kuntoon joko korjaamalla tai vaihtamalla laatikon niin sitten ajoon.
Tahi lyöpi osiks koko auton ja myy osina ::)
-
Voiskohan vika olla vaan tuossa kytkeytymispaineessa, että jostain syystä kun käyttää D:llä ja ihan inan ajaa eteen niin keräis painetta ja sitten kun lennosta lyö pakin päälle niin silloin paine riittää ja muuten jostain kusee paineet karkuun..?
Tuosta alemman linkin kautta löytyi aika kattavan oloisesti tietoa, niin voiskohan olla että tuo SLS solenoidi ois vaan sen verran kulunu, vaikka liikkuu hyvin niin ei vaan sitten kuitenkaan toimi kunnolla.
Onkohan lie minkälainen homma mitata noita pakin paineita?
Vai voiko olla että on noiden lineaarisolenoidien jouset sen verta kuoliutunu että pitäisi sieltä kiriä säätöjä hieman?
Ei oo tullu näiden tomaattien kanssa niin tarkkaan puljauduttua niin menee ihan opetellessa (se oikeastaan olikin syy miksi auton ostin)
https://www.transmissiondigest.com/aw55-50sn-initial-engagements/
-
Tähän väliin muuten heräs kysymys, käykö bensakoneisesta samalla numerolla oleva laatikko heittämällä D5 perään paikalleen vai onko "kytkin" kopassa tai muualla eroja?
-
Kytkinlevyjä on ainakin bensavaparin laatikossa pienempi määrä, mutta tämä ei kaiketi vaikuta liiemmin lopputulokseen. Turbiineilla on eri stall speed, eli turbiinin olisi suotuisaa olla dieselistä, vaikka muu vaihteisto onkin bensamoottorista alunperin. Sähköjen osalta ei pitäisi olla ongelmaa, kunhan molemmat laatikot ovat samaa vuosikertaa tai max 2004.
-
Kytkinlevyjä on ainakin bensavaparin laatikossa pienempi määrä, mutta tämä ei kaiketi vaikuta liiemmin lopputulokseen. Turbiineilla on eri stall speed, eli turbiinin olisi suotuisaa olla dieselistä, vaikka muu vaihteisto onkin bensamoottorista alunperin. Sähköjen osalta ei pitäisi olla ongelmaa, kunhan molemmat laatikot ovat samaa vuosikertaa tai max 2004.
Tämä laatikko mikä olisi tyrkyllä on B5254T2 moottorin perästä, turbiinin voin silloin jättää omasta entisestä laatikosta sitten tuohon.
Pitää käydä vielä varmistamassa tyyppikilvestä vaan että oli varmasti sama laatikko kyseessä
Kiitokset!