Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Juhizz - 04.05.2025, 16:23:27
-
Käytiin pojan kanssa Lahden reissulla ja menomatkalla 80-100km/h kiihdytyksessä veto puutui ja lopulta sammui ja siitä rullaten tien sivuun.
Mittaristoon ilmoitus "VAIHTEISTO VAATII HUOLLON" ja ajonvakautuksen keltainen merkkivalo vasemmalla.
Vikakoodien tsekkaus VDD:llä. Koodit BCM-U040168 sekä PBM-U040168.
Koodien nollaus, virrat pois ja oven käyttö auki. Tämän jälkeen pelasi lopun menomatkan normaalisti.
Paluumatkalla täsmälleen sama homma samassa tilanteessa 80-100km/h kiihdytyksessä. Ja vikakoodiproseduurin jälkeen matka jatkui kotiin ja siitä eteenpäin.
Johtosarjavikaa vai jotain muuta?
-
Voi hyvinkin olla mutta ensimmäiseksi vidan päähän kiinni auto niin saa muutamat testit ajettua. Voi paljastua muutakin vaikka tuo vdd hyvin koodit lukeekin.
-
Mahtaakohan Hyvinkään seudulla olla muita paikkoja kuin Autosalpa, josta Vida löytyy..
-
Kaverilla olis Porvoossa Vida, mutta lienee turhan kaukana? Muistelen että tollasen tehopuutoksen, vaihteistohärön ja DSTC kombon on yleisesti saanut aikaseksi ainakin huono kontakti suuttimien liittimissä. Käy ne ainakin läpi.
-
Kaverilla olis Porvoossa Vida, mutta lienee turhan kaukana? Muistelen että tollasen tehopuutoksen, vaihteistohärön ja DSTC kombon on yleisesti saanut aikaseksi ainakin huono kontakti suuttimien liittimissä. Käy ne ainakin läpi.
Hmm.. erikoista. Ne toki suht helppo ainakin tsekata ensin.
-
Koitin tänään uudestaan usemmankin kerran vastaavaa tilannetta mutta tuota häiriötä/vikaa ei ilmennyt ollenkaan.
-
Voi olla johtovika tai pumppu kypsymässä
-
Olin siinä toivossa että vika olisi ilmennyt uudestaan niin olisin päässyt koittamaan starttaamista heti uudelleen. Näkisi mitä tapahtuu sitten. Käynnistyykö heti, tuleeko muita koodeja jne..
Sunnuntaina tuli tosiaan vaan heti luettua ja nollattua koodit ennen uutta starttia.
-
Mulla kun bensavehkeessä pumppu kypsyi niin tosiaan sammui, ei lähtenyt heti käyntiin. Kun hetken kiroili tienposkessa ja mietti mitä tekis, kokeili kuitenkin uudestaan niin ei mitään outoo ja eikun menox.
Osaa muuten usein sammua siihen kaikkein kusisimpaan kohtaan kun taajamassa tekee sen. :facepalm:
Tutulla teki talvella S80 d5 saman. Hirvee pakkanen ja keskellä taajamaa. Sai jotkut työntämään auton p-paikkaan ja soitti mut avuks että saa perheen lämpöseen. Kirosin ja raapasin teevitosen kylmästä käyntiin ja kun pääsin paikalle niin auto kävi jo. :tickedoff:
Siinä oli johtovika siellä tankin päässä.
Oma korjaantu ihan vaan pumppuhässäkän vaihdolla
-
Tänään kun lähdin duunista kotiinpäin ajelemaan niin noin kilometrin päässä auto teki erittäin pienen nykäyksen ja näytti kun virrat olisivat käyneet aivan välähdyksen ajan pois. Siis ajossa, maantiellä. Vakkarikin putosi pois päältä.
Auto ei kuitenkaan sammunut vaan matka jatkui normaalisti ja vakkarikin meni napista päälle.
VDD tallensi vikakoodin BCM-U300317, BATTERY VOLTAGE. GENERAL ELECTRICAL FAILURES. CIRCUIT VOLTAGE ABOVE THRESHOLD.
Mikähän tätä nyt harmittaa?
-
Maadoitukset kannattaa käydä huolella ja rauhakseen läpi, näistä tulee monesti sekalaista häröilyä.
-
Olikos tässä se pääsulake kaapelissa lähellä akun napaa? Se musta lätty.
Niissähän on ollut murtumia ja voi oireilla vaikka miten ennen totaalikatkosta.
-
Ahaa.. täytyykin tarkistaa
-
Ei ole tullut tätä tutkittua vielä sen kummemmin kun ei normi päivittäisajossa ole temppuillut, mutta..
Nyt taas teki tuota hyytyilyä Hkää-Porvoo-Hkää reissulla.
Ja taas aina siinä 80 -> 100 kiihdytyksessä. Hyytyy n 90 kohdalla eikä vastaa kaasuun. Pysäkille rullatessa käy vielä mutta kun antaa kierroksia niin sitten sammuu ja mittaristoon "DSTC VAATII HUOLLON ja VAIHTEISTO VAATII HUOLLON". Samalla luistoneston ja abs:n valot palaa.
Vikakoodeja antaa ecm, tcm, bcm, pbm..
Pääkoodina kaiketi "P171900 moottorin signaalin vääntömomentti"
Mikähän sitten lie :idiot2:
-
Tuli pieni aikaikkuna niin kerkesin käydä tallissa ihmettelemässä auton kanssa.
Akkua aloin irroittelemaan niin jo heti miinusnapaa irrottaessa huomasin että eihän tuo edes ollut kunnolla kiinni. Pyöri paikallaan ihan sormivoimin.
Kiristysruuvista oli hieman kierteet "sorvattu" jossain vaiheessa. Sai tuon onneksi elvytettyä ja nyt kiristetty kunnolla paikalleen.
Aika näyttää oliko vain tuosta nyt sitten kiinni.
Kävin myös suuttimien liittimet läpi elektroniikka putsausaineella ja paineilmalla.
-
Veikkaan että se oli sit siinä vika. Ei se muuten kaikkia vikoja tekis yhtä aikaa, melkeen pakko olla päävirtapiirissä katkosta.
Sillä mä ehdottelin sen pääsulakkeen tsekkausta ensin. :P
-
Väylä viat nakkaa monesti kuule suuremman määrän vikoja päälle kuin jonkin virtapiuhan ongelmat, yleensä koodeja vähemmän ja helpompi kohdistaakkin vian haku jännite ongelmaisissa. Tuossa nyt todennäköisesi oli tuo huono kosketus syynä tai ainakin toivotaan niin ja kuitenkin pää virroista kyse.
-
No, nyt heti ensimmäisellä testilenkillä ja samanlaisessa kiihdytyksessä (80 -> 100km/h) jälleen kyykkäys noin 90 kohdalla ja jää siihen veivaamaan (cruise päällä). Heti kun kaasuun koskee, pudottaa cruisen pois päältä eikä kiihdy ollenkaan.
Pysäytys pysäkille ja auto käy normaalisti, ei vikavaloja. Sitten kun antaa kierroksia, sammuu ja dstc vaatii huollon ja vaihteisto vaatii huollon.
Kaikissa vikakoodeissa yhtäläistä se että kertovat moottorin ohjausyksiköltä tulevan väärää tietoa.
Siitä kertovat siis vaihteiston yksikkö TCM sekä seisontajarrun yksikkö PBM.
ECM:ltä itseltään ei kuitenkaan mitään koodia.
Akun jännite oli paikallaan noin 12.4 ja käynnissä 14 luokkaa
-
No voihan peeveli, ei siinä muuta kuin tutkimaan, koodien ja livedatan perusteella varmasti vian jäljille pääsee.
-
Sen verran tsekkasin ajossa että ainakin kaikki pyöräanturit näytti samaa nopeustietoa.
Enempää en nyt hoksannut katsoa ja tietämys loppuu kesken..
Eniten ihmetyttää se että tuo vika tulee päälle vain tuossa kyseisessä tilanteessa. Päivittäiajossa ei mitään ongelmaa.
-
Siellä vois ylittyä joku raja-arvo antureissa syystä tai toisesta ja heittää vikatilan päälle.
-
Tuota lukijaa selatessa vaihteiston osiosta, tällainen kiinnitti huomion.
(https://i.ibb.co/bjc2LR2G/20250621-151132.jpg) (https://ibb.co/cK4CtXCs)
Mitähän tuo "vaihde solenoidin mukaan" tarkoittaa?
Valitsin on P:llä mutta tuo näyttää että olisi R.
Kuitenkin kun katsoi valitsimen asentoja niin näytti aina samaa kuin missä keppi oli.
-
Sehän on monikossa, solenoidien mukaan.
Jotain siellä on hassusti mutta en ymmärrä tuon vehkeen "suomen kieltä", ite pidän sen englantina niin tulee tolkun juttua.
Ei kai siellä solenoidi jumi ja yrittää laittaa pakkia mutta ei mene jos siellä on joku suojajuttu kun auto liikkuu? :uglystupid2:
En tosiaan tiedä.
-
Sehän on monikossa, solenoidien mukaan.
Jotain siellä on hassusti mutta en ymmärrä tuon vehkeen "suomen kieltä", ite pidän sen englantina niin tulee tolkun juttua.
Ei kai siellä solenoidi jumi ja yrittää laittaa pakkia mutta ei mene jos siellä on joku suojajuttu kun auto liikkuu? :uglystupid2:
En tosiaan tiedä.
Joo solenoidien tosiaan, monikossa.
Ei hajua mitä tuo meinaa mutta kiinnitti vain huomion.
Johtosarjavikaa monessa paikassa veikkaillaan vastaavanlaisissa vikailmoituksissa mutta jotenkin mietityttää tuo että vikatila tulee vain tuossa tietyssä tilanteessa ilmi.
Toki tuon voisi viedä esim eräälle youtubestakin tutulle pajalle tutkittavaksi mutta mahdollinen satojen eurojen loppulasku hirvittää jo valmiiksi..
-
Koitas putsata ensin pnp kytkin ja liittimet, voi löytyä syy sieltä suunnalta, eikä ensimmäistä kertaa. Hubo on varmaan hyvä mutta samoja hommia tekee muutkin ilman youtubea. Tosin itsekkin noita videoita tulee katsottua silloin tällöin ja tutunnäköistä puuhaa.
-
Tein tuossa nyt "aikani kuluksi" vielä testiajon ja siellä videon kun vikaa taas ilmeni.
https://youtu.be/_KDOFyh3QH4?si=S2S7gzzcl2pQtRN3
-
Mitään en näiden syvemmästä sielunelämästä tiedä, mutta liekö ihan hullu ajatus, jos ajaisi ECM:ään alkuperäisen softan? Olettaen, että DPF ja EGR-venttiili ovat kunnossa. En tiedä onko urbaania legendaa, että jotkut softaajat poistavat joitain vikakoodeja käytöstä, jolloinka vianhaku tilanteessa X hankaloituu.
-
TCM-P171900 viittaa tiedon siirto vikaan eli katso se pnp kytkin minkä jo edelle mainitsin.
-
TCM-P171900 viittaa tiedon siirto vikaan eli katso se pnp kytkin minkä jo edelle mainitsin.
Voisihan sen katsoa. Tosin mitään siihen liittyviä "perinteisiä" oireita ei ole ilmennyt.
-
Mitään en näiden syvemmästä sielunelämästä tiedä, mutta liekö ihan hullu ajatus, jos ajaisi ECM:ään alkuperäisen softan? Olettaen, että DPF ja EGR-venttiili ovat kunnossa. En tiedä onko urbaania legendaa, että jotkut softaajat poistavat joitain vikakoodeja käytöstä, jolloinka vianhaku tilanteessa X hankaloituu.
Kyllähän sekin on käynyt mielessä.
Mahtaisikohan sen saada tehtyä niin että tuon autossa nyt olevan softan saisi talteen ja sitten takaisin jos vakiosoftalla ilmenee samaa ongelmaa?
Ei tosiaan ole mitään tietoa minkä/kenen softa autossa on..
-
Ilmeisesti kuitenkin tuolla softalla toiminut aikaisemmin? Tuo olis nyt hyvä ajaa vika päälle parempi testeri kytkettynä muutamaa parametriä tarkastellen, näin se usein vika saadaan paremmin ulos kuin pelkillä koodeilla.
-
Ilmeisesti kuitenkin tuolla softalla toiminut aikaisemmin? Tuo olis nyt hyvä ajaa vika päälle parempi testeri kytkettynä muutamaa parametriä tarkastellen, näin se usein vika saadaan paremmin ulos kuin pelkillä koodeilla.
Joo ihan normaalisti on toiminut. Vapun aikaan Lahden reissulla tämä esiintyi ekan kerran.
Se olisikin hyvä että saisi jonkun istumaan kyytiin vaikka VIDA sylissä :)
-
Jotenkin tuntuu myös että jos ilman cruisea ajelee ja kiihdyttelee niin ongelmaa ei ilmene :idiot2: En ainakaan jälleen tehdyllä testoajolla saanut ilmenemään niin.
Ja lisähuomiona nyt että kun pysäkille pysähtyy vikatila päällä, auto käy normaalisti mutta nostaa vain vähän kierroksia kun kaasua painelee. Muutaman kaasun painelun jälkeen sitten sammuu ja vikailmot tauluun.
Virrat pois, ovi auki ja auto taas käyntiin -> ilmoitukset ja vikavalot häviää ja taas ottaa kierroksia normaalisti.
Vikamuistiin kuitenkin tallentuneina:
(https://i.ibb.co/bM2V2dHm/Screenshot-20250622-162725.jpg) (https://ibb.co/0RFLFJB2)
-
Nuo kaksi alimmaista koodia, vdd dongle osaa antaa järkevät koodit, kannattaa tarttua niihin ja tutkimaan lisää.
-
Samat koodit näkyi iCarsoft:llakin.
Mutta joo.. tosiaan TCM koodit näkyivät ensin aktiivisina ja hetken päästä vasta muut.
Eli tuosta voisi ehkä päätellä että sieltä se juurisyy tulisi..
Josta taas johtopäätelmä että nimenomaan ECM:ssä ei vikaa ole (kun ei koodejakaan anna) vaan itse TCM ei saa sieltä tietoa haettua.
Vielä kun keksisi että miten tuo tietty vauhti ja cruise liittyvät asiaan.
-
Lähinnä mietin, että minkälainen vika TCM:n pitää havaita, että itse moottorikin sammuu, vai onko tämä ylipäänsä mahdollista. :idiot2:
-
Niinpä, kyllä voi, tcm voi sekoittaa ecm yksikköä ja toisinpäin myös, eihän tuo mitenkään tavatonta ole, tuossa nyt ei saada oikeaa signaalia suuntaansa.
-
Lähinnä mietin, että minkälainen vika TCM:n pitää havaita, että itse moottorikin sammuu, vai onko tämä ylipäänsä mahdollista. :idiot2:
Tuo väyläsähkö on niin hassua että kaikenlainen on mahdollista. Niinkuin tässäkin tapauksessa ilmeisesti (siis miten sen itse tajuan ja päättelen) menee..
Eli ensin TCM ei saa haettua oikeaa tietoa ECM:ltä -> yhteysvirhe -> aiheuttaa jonkin vikavälitilan jolloin auto liikkuu mutta vaivalloisesti -> ei vastaa kaasuun eikä cruisen kiihdytyskomentoon.
Kun taas kaasua yrittää väkisin painaa -> varsinainen vikatila menee päälle yhteysvirheestä johtuen ja pelit menee seis.
Se taas aiheuttaa koodti myös jarrumoduuleihin, luistonestoon ja jopa tuonne citysafetyn puolelle, siksi että niihin häviää yhteys epänormaalilla tavalla.
Saa korjata jos olen väärässä. Tämä vain amatööritason tulkinta :D
-
Kokeilin tänään myös aiemmin ajaa tuolla maantiellä siis ilman cruisea ja jokainen kiihdytys meni normaalisti.
Kokeilin myös vaihdella ajossa vaihteita manuaalipuolella ylös/alas ja nekin toimivat normaalisti.
-
Auto ilmeisesti Hyvinkään suunnalla, itsekkin huomenna siellä suunnalla lomareissulla, osaa kyllä aikatauluja sen enempää sanoa mutta vida roikkuu autossa mukana.
-
Hyvinkäällä juu mutta vasta iltasella "käytettävissä".
-
Ok, pitää pitää mielessä.
-
Tuossa työkaveri heitti ajatuksen että voisiko olla sellainen että kun vakkarilla antaa kiihdytyskäskytystä niin jos silloin ahtopainepyyntö karkaa liikaa ja sen johdosta veto puutuu ja vikatila alkaa vaikuttaa..?
-
Ahtopaineen puute ei sammuta autoa, itse juuri omalla jouduin ajamaan revenneellä ahtoputkella, auto kävi mutta tehot puuttui. Yleensä vielä antaa koodinkin tuosta, voihan siellä tietysti muuta ilmavuotoa olla..
-
Ahtopaineen puute ei sammuta autoa, itse juuri omalla jouduin ajamaan revenneellä ahtoputkella, auto kävi mutta tehot puuttui. Yleensä vielä antaa koodinkin tuosta, voihan siellä tietysti muuta ilmavuotoa olla..
Tarkoitan siis että ahtopainepyyntöä tulee liikaa kiihdyttäessä cruisella, en sitä että paineet karkaisi ulkoilmaan.