Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: fireatdesire - 12.05.2025, 13:56:24
-
Katalysaattori todettu merkkihuollossa vialliseksi.
Uutta ei saa tehtaalta. Syyksi kerrottu komponenttipula, eikä toimitusaikaa voida luvata. Jälleenmyyjillä ei ole hyllyssä ja käytettyä ei löydy. Tehty kirjaus myös tämän sivuston varaosapalastalle. Kysytty 100+ eri Suomen ja Ruotsin autopurkaamosta. Ilmeisen tarkkaa että osuu kaikki runkonumerot, sarjanumerot yms. jotta katin yhteensopivuus on taattu.
Volvolla ollut kivaa ajella tähän asti ja mielellään jatkaisin mutta nykykunnossa leiman saaminen taitaa olla märkä uni.
Onko tämän foorumin asiantuntijoilla kokemuksia vastaavasta tai hyviä ideoita miten kannattaisi toimia?
-
En tiedä aiheesta juurikaan, mutta yleismalliset Bilteman tms. katit eivät toimi näissä?
-
Kiitos ehdotuksesta. En osaa ottaa kantaa yleismallin soveltuvuuteen.
-
Entäs ebay ja vastaavat myyntipaikat?
-
Entäs ebay ja vastaavat myyntipaikat?
Tähän viitaten Ovoko voisi olla tarkastamisen arvoinen. Ei kovin paljoa tarjontaa, eikä auton yksilöiviä tietoja ole annettu...
https://ovoko.fi/haku?man_id=8&cmc=119&cm=290&mfi=8%2C119%2C290%3B&cpc=1407
-
Tähän viitaten Ovoko voisi olla tarkastamisen arvoinen. Ei kovin paljoa tarjontaa, eikä auton yksilöiviä tietoja ole annettu...
https://ovoko.fi/haku?man_id=8&cmc=119&cm=290&mfi=8%2C119%2C290%3B&cpc=1407
Ovokon tarkastelu ollut päivittäisrutiini jo jonkun aikaa. Ei tunnu löytyvän
Runkonumero: YV1FW45HBE1177310
Moottorikoodi: B4164T3
Toinen runkonumero (72375>>)
DPF alkuperäinen S/N: 36012447
Entäs ebay ja vastaavat myyntipaikat?
Katsottu myös, ei toistaiseksi vastaavuuksia.
-
Käykö siihen T4 koneen katti, eikös mekaniikka ole sama? Ero tehty softalla?
-
Eikö toi moottori ole Foordin 1.6 ecoboost. Vastaavasta foordista irroittaa ja sovittaa?
-
Eikö toi moottori ole Foordin 1.6 ecoboost. Vastaavasta foordista irroittaa ja sovittaa?
Näyttäisi olevan https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_V40_(2012%E2%80%932019)
Tuon ikäkauden 150hv Focuksia ja C-Maxeihin löytyy uusiakin katteja alle 300,-
Jospa sellaisen saisi sovitettua vanhaan putkeen, mutta menenee pienemmän pajan hommiksi, kun menisi rakenteluksi.
-
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä katin rikkoi ja miten todettiin rikkinäiseksi? Oli nimittäin samanlainen tapaus jossa myös muualla todettiin katti vikaiseksi mutta eipä ollutkaan. Mitä oireena?
-
Vähän mietin samaa. Varmaan joku lambdavika vaan tai jotain muuta helppoa.
Oisko menty jonkin koodin perässä. ELK
Päästöt mitattu?
-
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä katin rikkoi ja miten todettiin rikkinäiseksi? Oli nimittäin samanlainen tapaus jossa myös muualla todettiin katti vikaiseksi mutta eipä ollutkaan. Mitä oireena?
Taustana alkoi nykimisella ja runsaalla savuttamisella, tehon hiipumisella. Tuolloin sytytyskatkoksia kaikissa sylintereissä. 2. ja 3.sylinterin tulpat bensan peitossa.
Tuon myötä vaihdettu polttoainesuuttimet, sytytystulpat, moottoriöljyt ja suodatin.
Huollon jälkeen vikakoodit P042009(Katalysaattorin hyötyaste) ja P013716(Lambda-anturin lämmitys) aktivoituivat.
Tämän jälkeen molemmat lambdat vaihdettu, tehty sylinterien vuototesti/puristuspaine mittaus, uusittu viallinen huohotinletku, uusittu ahtimen imuputken tiiviste.
Huoltojen jälkeen P042009 aina palautunut parin päivän ajon jälkeen. Päästöt mitattu, ei ole edetty pelkästään koodin varassa.
Auto tuntunut muuten ihan vakaalta mainitsemani sytytystulppa rempan jälkeen.
Huollon mielestä nyt on tutkittu/mitattu ja vaihdettu kaikki mitä vaihdettavissa on ja vika on rajattavissa kattiin. Itsellä ei valitettavasti ole kompetenssia kyseenalaistaa edellä mainittua. Käyty muutamassa eri huoltopisteessä, joista jälkimmäinen valtuutettu Volvo huolto.
-
No mitä ne päästöt oli? Olis ihan kiva tietää, oon niin utelias tyyppi. :D
Ootko käyny raapaseen oikeen kunnolla että katti putsaantuu?
Voihan se katti sitten olla entinen, en tiedä tämän ikäluokan katin laatua. 2000 luvun alun vehkeissä tuo tuntuu olevan lähes ikuinen.
Nää uudemmat saattaa olla jo keraamisia, vanhemmissa on jalometalleja ja sen takia niin kestäviä.
Oisko tuollanen? https://www.autodoc.parts/jmj/23258354
Ainakin vuosihaarukkaan sopii tuo T3.
Jaa, tuo on kyl 72374 asti..?
-
Saattaa olla ihan turhanpäiväinen kommentti, mutta hiukkaspönttöjä saa koneellisesti pestyä ja joku suomalainen firma sitä mainosti.
Vois luulla että tukkeutuneen katin sais samaan tyyliin elvytettyä oikeilla aineilla ja taidoilla. Millään tavan painepesurilla se ei onnistu.
-
Eikö tämän suhteen riitä, että
1) OBD on tyytyväinen
2) katsastuksen päästömittaus menee läpi
Eli muutoin tyylilaji vapaa = ei tarvitse käyttää mitään tietyt leimat sisältävää varaosaa?
Tarvikekatalysaattori tai johonkin toiseen automalliin tarkoitettu voisi pakokaasujen puhdistuksen osalta täyttää tehtävänsä, mutta voi olla vaikeaa löytää ulkomitoiltaan identtistä mallia, joka menisi paikalleen "heittämällä". Mutta tämä viimeinen ongelma ratkeaa rälläkän ja hitsipillin avulla. Siiretään liitoslaipat uuteen paikkaan tai pistetään katalysaattori kiinni ilman avattavia liitoksia. Moisen operaation jälkeen pakoputkisto ei enää ole standardimalli eli ei voi enää käydä "marmoritiskiltä" ostamassa uutta, jos putki happanee puhki. Kannattaa ehkä uusia samalla vaivalla pakoputkesta ainakin etuosa, jos se on huonossa kunnossa. Eihän ruosteen hitsaaminen edes onnistu.
Luonnollisesti purettavan katalysaattorin kyljessä oleva lambda-anturi pitää ottaa talteen ja asentaa uuteen systeemiin.
Lähestyisin muutamaa pakoputkikorjaamoa asian tiimoilta.
Pesulla tämä ei korjaannu, kun kat vähän eri asia kuin hiukkassuodatin. Sytyskatkot = palamatonta bensaa katalysaattoriin -> lienee ylikuumentunut/sulanut piloille.
-
Niin sitä nyt vaikea arvioida täältä kotisohvalta käsin millä tavoin se katti on menny rikki. Tukossa, mytyssä vai räjähtäny. Siinä taitaa myös olla jokin säädös ettei pakoputkea saa muutella ennen katalysaattoria, tai vaihtaa jotain mitä sattuu osaa tilalle, ainakaan uudemmassa autossa. Ties vaikka jälkikäteen tulee seuraamuksia virittelystä.
Mutta rakentelu ja hitsailulinjalle jos lähtee, niin mikä estää avaamasta sen vanhan katin kuoria ja istuttamasta sinne sisälle uutta elementtiä ja kuoret takas kiinni. Katsoo jonkun uuden pöntön joka mittojen puolesta menee vanhan sisälle. Siististi kun toteuttaa, niin tuskin tulee sanomista kunhan päästöt sallitun rajoissa.
-
Vähän mietin samaa. Varmaan joku lambdavika vaan tai jotain muuta helppoa.
Oisko menty jonkin koodin perässä. ELK
Päästöt mitattu?
Just tuttavalla tuli katsastuksessa hylky "katalysaattori rikki". HC:t korkealla, lambda alhaalla. Katalysaattorin sijaan syylliseksi löytyi muutaman kympin MAP-anturi.
-
Näin näissä monesti käy kun aletaan oikein tukimaan eikä ensimmäiseksi sitä kalleinta osaa ruveta paikoilleen tunkemaan.
-
Niin sitä nyt vaikea arvioida täältä kotisohvalta käsin millä tavoin se katti on menny rikki. Tukossa, mytyssä vai räjähtäny. Siinä taitaa myös olla jokin säädös ettei pakoputkea saa muutella ennen katalysaattoria, tai vaihtaa jotain mitä sattuu osaa tilalle, ainakaan uudemmassa autossa. Ties vaikka jälkikäteen tulee seuraamuksia virittelystä.
Mutta rakentelu ja hitsailulinjalle jos lähtee, niin mikä estää avaamasta sen vanhan katin kuoria ja istuttamasta sinne sisälle uutta elementtiä ja kuoret takas kiinni. Katsoo jonkun uuden pöntön joka mittojen puolesta menee vanhan sisälle. Siististi kun toteuttaa, niin tuskin tulee sanomista kunhan päästöt sallitun rajoissa.
Olen näistä asioista hieman tippunut kärryiltä viime vuosina, mutta ainakin ennen riitti, että katissa oli e-hyväksyntä. Ei pakoputken muuttelua ole käsittääkseni kielletty missään vuosimalleissa, mutta jos sitä putkistoa muuttelee, niin sen tulee täyttää ko. vuosimallia koskevat määräykset.
-
En tiedä noista sen paremmin. Trafin säädös vuodelta 2015 ja luonnos kuvassa 2019 sanoo samaa. Tuskin se nyt vapaammaksi oo muuttunut. Alkuperäisen tai vastaavan varaosan saa varmasti vaihtaa. Jos alkuperäistä muuttelee, muutoksesta pitää esittää selvitys.
Korjatkaa jos olen väärässä
(https://i.ibb.co/sppQpvCd/Screenshot-20250517-080759-Word-Reader.jpg) (https://ibb.co/sppQpvCd)
-
Väittäsin että kun siellä katti on ja menee päästömittauksesta läpi niin kelpaa.
Aika kyrpänaama saa olla jos silloin jostain mussuttaa. :o
Onhan noita putkia tehty ja hitsailtu ja pantu tarvikekatteja eikä mitään ole sanottu kun päästöt on hyvät.
-
Samaa mieltä. Siististi toteutettu, eikä laita mitään kisakattia sinne. Kunhan katastuksessa ei tulkita korjausta päästömanipulaatioksi, niin ei ongelmaa.
-
En tiedä noista sen paremmin. Trafin säädös vuodelta 2015 ja luonnos kuvassa 2019 sanoo samaa. Tuskin se nyt vapaammaksi oo muuttunut. Alkuperäisen tai vastaavan varaosan saa varmasti vaihtaa. Jos alkuperäistä muuttelee, muutoksesta pitää esittää selvitys.
Korjatkaa jos olen väärässä
(https://i.ibb.co/sppQpvCd/Screenshot-20250517-080759-Word-Reader.jpg) (https://ibb.co/sppQpvCd)
Niimpäs näkyy olevan. Voi olla, että ennen vuotta -15 asia on ollut toisin ja muistelen niitä aikoja.
-
-13 mallisen pitää täyttää euro 5 luokitus.
https://www.autotuojat.fi/uutishuone/autoalan_termistoa/euro-paastoluokat
-
Itse lähdisin varmistamaan että seos on oikea, lambda on jokun tunneteun merkin tuote (bosch tms). Eri lambdat reagoi eritavalla ollessaan suoraan pakokaasuvirrassa, nuo on joskus korjaantuneet laittamalla lambdan alle korotusholkki.
-
nuo on joskus korjaantuneet laittamalla lambdan alle korotusholkki.
Joka on mielestäni myös laiton temppu. :P
Jos katsuri huomaa niin hommia tulee.
Tuohan ei korjaa mitään, sillä vaan huijataan ecua.
-
Joka on mielestäni myös laiton temppu. :P
Jos katsuri huomaa niin hommia tulee.
Tuohan ei korjaa mitään, sillä vaan huijataan ecua.
Ei huijata mitään, hiukan muutetaan pakokaasun virtausta anturille. Mitataan edelleenkin samaa pakokaasua samasta kohtaa putkistoa. Tasoittaa hieman piikkejä mittauksessa mutta kokonaisuutena mikään ei muutu. Eikä ole mitenkään laiton.
Tuskin kyllä auttaakaan kun ei nämä kärsi japsien päästömääräyksistä ja niistä johtuvista ongelmista.
-
Se on sitten muuttunut lailliseksi. Jonkun aikaa sitten olivat ei tieliikeennekäyttöön.
https://erikoisosat.fi/tuote/lambda-korokeholkki-365mm/
No juu, oli huono ilmaisu tuo huijaus, ei vaan ole siinä missä valmistaja on sen tarkoittanut olevan.
-
Tuskin kyllä auttaakaan kun ei nämä kärsi japsien päästömääräyksistä ja niistä johtuvista ongelmista.
Tämä voi olla se oikea totuus, japseissa nämä on auttanut. Harvoin noistakaan on katti hajonnut, ei volvostakaan.