Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: nkm1998 - 21.05.2025, 20:46:02
-
Morjes,
Allekirjoituksen mukainen volvo kyseessä.
https://www.youtube.com/watch?v=dlqwiHae2Xc (https://www.youtube.com/watch?v=dlqwiHae2Xc)
Linkissä video itse ongelmaan. Eli ilmastoinnin kompura tuntuu olevan rikki kun tollain ääntelee, koitettu joskus ilman moniurahihnaa niin rohinaa ei kuulu.
Ton ns. ulomman kehän pitäs ilmeisesti pyöriä kun ilmastointi on päällä?
Kabiiniin tulee palaneen kumin käryä eli mahtaako tuo hihna laahata jotenkin, näyttäisi kuitenkin, että toi ilmastoinnin urapyörä pyörii. Vai mikähän lienee ongelmana. Ilmastointi tässä ei toimi.
Aika kamalaa ääntä pitää kaasuttaessa ja tänään kun kiihdytin niin huomasin että, kuulosti siltä kuin olisi remmiahdin. :D
Millainen homma mahtaa olla tuo ilmastoinnin kompuran irroitus.. :idiot2:
-
Äkkiä hihna pois/poikki ettei tule isoa vahinkoa ja kompura vaihtoon. Ei se vaihto kuitenkaan niin paljoa maksa että itse kannattaa sitä tehdä kun joka tapauksessa joutuu käyttämään tyhjennyksessä ja täytössä.
-
Ei nävy video, yksityinen video kuin Ounli Vanssissa ikään. :P
-
Ei nävy video, yksityinen video kuin Ounli Vanssissa ikään. :P
Joo vaan kuukausitilaajat näkevät ;) (nyt pitäisi näkyä)
-
Äkkiä hihna pois/poikki ettei tule isoa vahinkoa ja kompura vaihtoon. Ei se vaihto kuitenkaan niin paljoa maksa että itse kannattaa sitä tehdä kun joka tapauksessa joutuu käyttämään tyhjennyksessä ja täytössä.
Vaikka se tämmöstä tee-se-itse asentajaa riipasee viedä korjaamolle auto niin ehkä tässä tapauksessa voipi olla järkevää, kun kerta se täyttö tarvii tehdä kuitenkin ni ei tarvi uudella kompuralla sitten ilman aineita ajella :o
Toisaalta järjestelmä todnäk on tyhjänä, niin kai se vaihto iteltäkin kävisi. Lähinnä mietin, että vois olla saumaa vaihtaa samassa jakohihna+vp, kun kerta moniurahihnankin käyttää irti..
-
Taitaa olla se vapaakytkimen laakeri kun ääntää. Sen pystyy vaihtamaan jos haluaa.
Kannattaa jos itse kompura pyörii hyvin ja ääneti.
Hyvässä lykyssä saat huonon kompuran jos tarvikkeen otat eikä kestä sitäkään mitä vanhalla vielä menis.
Uusia kompuroita saa virosta vähän reilu 200€. Bosch, mahle ja nissens. Valeot on sitten jo paljon kalliimmat.
Mitään elstockkia en ottais.
-
Joo eihän itse kompura pyöri tuossa videolla kun pari kierrosta startissa, joten hihnapyörän laakerin vaihdolla pitäisi tulla kuntoon. Varmaan hiljenee kun magneettikytkin vetää kytkimen kiinni ja silloin ei pyöri tuo sama laakeri.
Haulla löytyy ohjeet tuon laakerin vaihtoon, joskus tuon vaihdoin omaan ennakoivasti. Hommaan tarvitsee askarrella ulosvetäjä. Ei tarvitse kylmäaineita poistaa, laturin purin edestä ja remppasin samalla.
-
En tiedä missä kunnossa mahtaa olla kompura, pari kesää sitten kävin ilmastoinnin täytössä ja seuraavana keväänä ei toiminut enää, että lieneeköhän jossain vuotokin. Tota rohinaa on saanut kuunnella aika kauan, aina on ollut suunnitteilla rempata, mutta jäänyt.. ;D
-
Aiheuttaako tuo laakeri myös sitä palaneen käryä ja vihellystä tai tätä "remmiahtimen ääntä", kun aiemmin sitä ei ole ilmennyt vaikka kompura on rohissut jo ennestään. Vai pitäskö olla huolissaan, että ois myös Turbo viallinen?
-
Jos se on kumin käryä niin varmaan alkaa oleen tuo kytkimen laakeri melkos jumissa ja hihna vähän luistaa jo.
-
Minulla xc60 äänsi kompura jonkin aikaa ja analysoin ääntä niin että auton alta stetoskoopilla kuuntelin kompuraa kun samalla ohjasin obd palikalla päälle pois jäähdytys pyynti täysillä.Selvä ääni naputus toisen pään laakerista vaihtoon meni mahle+kuivain uudet hihnat työt 800€ äänet loppui
-
Itselläni on myös S60 ’02. Vaihdoin ilmastoinnin kennon nokalle pari viikkoa sitten. 23 vuotta sään armoilla oli pehmentänyt kennon useasta kohtaa. Nissens kenno, sis kuivain, maksoi Aeromotorsilta tilattuna satasen. Pelkän kuivaimen vaihto edellyttää lähes saman työn. Kenno on luultavasti todennäköisin syy ilmastoinnin aineiden katoamiseen.
Ks:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=148078.0
-
Itselläni on myös S60 ’02. Vaihdoin ilmastoinnin kennon nokalle pari viikkoa sitten. 23 vuotta sään armoilla oli pehmentänyt kennon useasta kohtaa. Nissens kenno, sis kuivain, maksoi Aeromotorsilta tilattuna satasen. Pelkän kuivaimen vaihto edellyttää lähes saman työn. Kenno on luultavasti todennäköisin syy ilmastoinnin aineiden katoamiseen.
Ks:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=148078.0
Hohhojjaaa, mistähän sitä alottelis ;D
Taitaakin mennä puolet kesälomasta tähän projektiin :D
Joo käytin tosiaan pari kesää sitten ilmastointihuollossa ja täyttö sujui normaalisti eli luultavasti vuoto myös pientä, sillä jos vuotaisi isommin niin täyttö ei kait onnistuisi? Kesän ajan ilmastointi pelitti eli ainakin sen ajan on pysyneet aineet sisällä.
-
Otin hihnan irti ja löin käyntiin nii loppu epämääräset käryt ja rohinat. Kaipa se kompura täytyy ottaa irti ja käteen ja alkaa ihmettelemään viikonlopun aikana ja melkein voisi olla suotavaa vaihtaa myös laturin vapaakytkin, kun ei se kerran kallis ole, mutta ymmärtääkseni hankala vaihtaa? :buck2:
-
Otin hihnan irti ja löin käyntiin nii loppu epämääräset käryt ja rohinat. Kaipa se kompura täytyy ottaa irti ja käteen ja alkaa ihmettelemään viikonlopun aikana ja melkein voisi olla suotavaa vaihtaa myös laturin vapaakytkin, kun ei se kerran kallis ole, mutta ymmärtääkseni hankala vaihtaa? :buck2:
Vapaakytkimen vaihtoon tarvitaan erikoistyökalu. Työkalu ja itse osa maksaa sen verran, että harkitsisin vaihtolaturin hakemista Motonetista. Vapaakytkin voi olla varsin tiukassa, iso mutterinväännin tarpeen - ei aukea millään normiakkuvääntimellä.
-
Tuossa oli vähän kireellä. Vaikka korjaamolla ammuttiin ja väännettiin niin akseliin menevä avain alko vaan kiertymään. Ei ollu muuta vaihtoehtoo kuin palastella paska pois.
Ei oo mukavaa. *tumppuun->
(https://i.ibb.co/Pshm9wc4/IMG-20250113-205802.jpg) (https://ibb.co/Pshm9wc4)
-
Tuossa oli vähän kireellä. Vaikka korjaamolla ammuttiin ja väännettiin niin akseliin menevä avain alko vaan kiertymään. Ei ollu muuta vaihtoehtoo kuin palastella paska pois.
Ei oo mukavaa. *tumppuun->
(https://i.ibb.co/Pshm9wc4/IMG-20250113-205802.jpg) (https://ibb.co/Pshm9wc4)
Näin oon vähän kuullut joo, että saattaa olla piukassa ja vaatii erikoistyökalun. :D Ton kompuraryminän keskeltä, kun ei kuule, että ääntääkö tuo laturin pyöräkin niin käy kuitenkin niin, että kun kompura on kunnossa ja remmi kiinni ja lyö tulille niin myös tämä laturi ääntää, siksi ajattelin ennakoivana toimeenpitenä, että olisi vaihtanut myös sen, mutta...
-
Päivitystä.
Eli nyt oli aikaa ottaa tuo kompura irti autosta ja järjestelmähän oli tyhjä eli mitään ei tullut pihalle, kun letkut otti irti.
Kompuran pinta vihertää ainakin omaan silmään eli oiskohan kompurasta päässy aineet pihalle..?
Laitan taas linkin videoon missä pyörittelen tota nii joku viisaampi voi kertoa, että kuuluuko tuon kuulostaa tuolta vai ei. :D
Eli kuuluuko tosta kuulua tollanen "pulputtava" ääni kun pyörittelee, kuulostaisi että siellä olis hieman nestettä, mutta ainakaan mitään ei tullut pihalle? ja kuuluuko olla ton verran klappia ku kääntelee edestakasi? Jos pitäisi itse arvioida niin vialliselta tuo omaan korvaan kuulostaa :D
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=7aBSEgAgMeQ (https://www.youtube.com/watch?v=7aBSEgAgMeQ)
Ja tähän loppuun voi myös lisätä, että jos jollain tulossa sama homma vastaan, että tarvii ottaa kompura irti niin homma oli suht simppeli. Itsellä turbo kone eli ahtoputki pois tieltä niin tulee tilaa ja sitten jäähdyttimen flekti irti, joka on 2x 10mm kantasilla pulteilla yläpuolelta kiinni (Joutuu katkomaan vähän nippusiteitä ja ottamaan muutamia liittimiä irti, että saa flektin pois), sen jälkeen kompurasta näkyvillä olevat 4x 12mm kannalla olevat pultit irti.
-
Päivitystä.
Eli nyt oli aikaa ottaa tuo kompura irti autosta ja järjestelmähän oli tyhjä eli mitään ei tullut pihalle, kun letkut otti irti.
Kompuran pinta vihertää ainakin omaan silmään eli oiskohan kompurasta päässy aineet pihalle..?
Laitan taas linkin videoon missä pyörittelen tota nii joku viisaampi voi kertoa, että kuuluuko tuon kuulostaa tuolta vai ei. :D
Eli kuuluuko tosta kuulua tollanen "pulputtava" ääni kun pyörittelee, kuulostaisi että siellä olis hieman nestettä, mutta ainakaan mitään ei tullut pihalle? ja kuuluuko olla ton verran klappia ku kääntelee edestakasi? Jos pitäisi itse arvioida niin vialliselta tuo omaan korvaan kuulostaa :D
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=7aBSEgAgMeQ (https://www.youtube.com/watch?v=7aBSEgAgMeQ)
Ja tähän loppuun voi myös lisätä, että jos jollain tulossa sama homma vastaan, että tarvii ottaa kompura irti niin homma oli suht simppeli. Itsellä turbo kone eli ahtoputki pois tieltä niin tulee tilaa ja sitten jäähdyttimen flekti irti, joka on 2x 10mm kantasilla pulteilla yläpuolelta kiinni (Joutuu katkomaan vähän nippusiteitä ja ottamaan muutamia liittimiä irti, että saa flektin pois), sen jälkeen kompurasta näkyvillä olevat 4x 12mm kannalla olevat pultit irti.
Tommonenhan se on sisältä --> https://www.youtube.com/watch?v=Hlfu2aDdqhk <-- eli luulis että pitäs kuulua tommonen "pulputtava" ääni :) tosta klapista en osaa sanoa mitään mutta ei ainakaan laakerin mekkalaa kuulunut. Yleensä noi järjestelmät tyhjenee liitoksista ja lahonneesta lauhduttimesta.
-
Melkeen vois ajatella, että ongelma onkin laturissa tai ohjaustehostimessa? Kun kerta tossa aiemmassa videossa kaasuttaessa kuuluu kauheaa meteliä, mutta kompurassa ei pyöri muuta kun tuo kiilahihna, mikä ei pidä mitään epämääräsiä ääniä tossa, kun tutkiskelin sitä..? Mutta toisaalta tuota kompuran kytkintä, kun pyörittelee niin ei se ihan noin helposti kyllä pyöri mitä noissa videoissa mitä katsoin :D
Kokeilin pyöritellä yms. noita muita pyöriä eli laturi, ohjaustehostin, ohjurit ja kiristintä ja niissä ei ainakaan mitään erikoista tuntunut.. :idiot2:
Toki ilmastointi edelleen vuotaa jostain eli sitä ongelmaa ei ole ratkaistu.. :D