Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hydex - 02.06.2025, 20:26:43
-
Eli kumihanska testi tehtynä ja huohotusta ainaki tuntuisi olevan riittävästi kun imaisee samantien hanskan ihan lommolleen. Onko tämä normaalia että noin voimakkaasti huohottaa? Aiemmassa 140hp versiossa oli lievä alipaine kun testasin aikanaan. Onko liian kovasta huohotuksesta mitään haittaa ja mitä ongelmia se voisi aiheuttaa?
-
Liian kova imu tarkoittaa viallista huohotinpurkin kalvoa. Viimeistään siinä vaiheessa sen huomaa kun kone alkaa viheltämään käydessä ja loppuu nostamalla öljytikkua.
-
Liian kova imu tarkoittaa viallista huohotinpurkin kalvoa. Viimeistään siinä vaiheessa sen huomaa kun kone alkaa viheltämään käydessä ja loppuu nostamalla öljytikkua.
Näin siis jos on uudempi konemalli, muovi-imusarjalla.
Tommonen kummitus
(https://i.ibb.co/rKxqzgJy/J9-MTXKWAAMKNNM.jpg) (https://ibb.co/rKxqzgJy)
Vanhemmassa koneessa on erilainen huohotin.
-
Tosiaan vm 2004 ja vanha kunnon tinavitonen kyseessä. Ei ole tuommoista muoviviritystä. Mitään vihellyksiä koneesta en ole havainnut. Tässä mallissako ei ole mitään kalvoja siellä huohotinpurkissa?
-
Ei ole.
-
Tuon ikäisessä vaparissa on kalvo huohottimessa. Pönttö näyttää tältä: https://vparts.se/fi/oljeavskiljare-till-volvo-s40-v40-s60-s80-v70-1-8-2-4-utan-turbo-18111601.html
-
Toi on joku päivitys sitten noihin vapareihin vissiin kun en oo nähny? :o
En oo tosin p2 vapareita joutunu räpeltään kun on ollu vaan turboja. Tuossakin sanotaan että korvaa alkuperäisnumerot xxx
Onko noi moottorit tullu tehtaalta tommosella pöntöllä?
Ei vanhoissa tommosta ollu.
Tommosia pönttöjä ollunna.
(https://i.ibb.co/SX2sc5LG/21431988c-large-0.jpg) (https://ibb.co/SX2sc5LG)
-
Vähän mallista riippuen on kalvo tuossa purkissa. On noita tullut vaihdeltua ja monesti kalvo revennyt ja aiheuttaa melkoisen alipaineen koneeseen ja lohkon kanavat tukossa.
-
Eli kannattaisi varmaan vaihtaa kaikki letkut ja öljyloukko, autolla kuitenkin ajettu se 302tkm eikä tietääkseni ole edes putsattu näitä kertaakaan. Onko tietoa paljon operaatio maksaa sinisellä?
-
Veikkaisin että enemmän kuin muualla, kysymällä selviää, kannattaa kysellä muualtakin
-
Aikoinaan olis ollut 500, nykyään varmaan enemmän , ei tuo mahdoton ole tehdä itsekään jos ei kiire ole ja ainoa auto
-
Näin ja kauan tuota ei muutenkaan tee.
-
Tarviikos tuossa sitten muuta kuin ottaa imusarjan pois edestä ja laittaa vaan huohotinjärjestelmät osat paikalleen? Iskareita ja jarruja olen itsekkin ropannut niin jotain osaan tehdä mutta onkohan tuossa mahdollista näin suht amatöörinä särkeä jotain? ;D
-
Tarviikos tuossa sitten muuta kuin ottaa imusarjan pois edestä ja laittaa vaan huohotinjärjestelmät osat paikalleen? Iskareita ja jarruja olen itsekkin ropannut niin jotain osaan tehdä mutta onkohan tuossa mahdollista näin suht amatöörinä särkeä jotain? ;D
Eipä oikein pysty muuta särkemään kuin vanhoja hapristuneita osia:
https://www.youtube.com/watch?v=oEOzIoVxO4s
https://www.youtube.com/watch?v=KJU7KWBK9Zo
Turbollisessa on tuo ahtoputki edessä mutta vaparissa tuota riesaa ei ole:
https://www.youtube.com/watch?v=3fEjbMpVSfo
-
Vaikein homma omassa oli muistaakseni saada bensalinja pois tieltä, imusarja toki on hirveä järkäle
-
Eipä oikein pysty muuta särkemään kuin vanhoja hapristuneita osia:
https://www.youtube.com/watch?v=oEOzIoVxO4s
https://www.youtube.com/watch?v=KJU7KWBK9Zo
Turbollisessa on tuo ahtoputki edessä mutta vaparissa tuota riesaa ei ole:
https://www.youtube.com/watch?v=3fEjbMpVSfo
Kiitos hyvistä videoista! Pitää miettiä vaihdanko itse vai vienkö suosiolla pajalle
-
Noiden hapantuneiden putkien tilalle kunnollista letkua vaan jos hajoaa eikä muuta ole käsillä, yhtä lailla toimii. Imusarja helppo irroittaa niin kuin pa-linjakin. Imusarjan päätimmäinen mutteri hiukan haastava mutta aukeaa oikeilla työkaluilla ( lue muokatuilla :D )
-
Ei oo muuten omissa autoissa ollu huohotusprobleemii.
Saattaa vaikuttaa kun joka päivä ajellaan melko paljon ja öljyt vaihtuu n.6-7tkm välein.
Joku aattelee että on liioittelua mutta eipä oo koneissa eikä pcveessä ollu ongelmii ja turbotkin kestäneet tajuttomia km määriä.
Väittäisin että aika halpaa remonttia tuo öljynvaihto kun suodatin virosta 4€ ja öljy motonetista n30€.
Kukin tavallaan. ELK
-
Hajoaa niitä osia vaikka kuinka sitä öljyä lutraisi aina se ei ole huolloistakaan kiinni kun osalle vaan tulee loppu. Kyllä se päivä koittaa vielä että vikaakin tulee, varsinkin nyt kun pääsit kehumaan, äkkiä puutta koputtelemaan :)
Tapausta tullut vastaan kun konettakin hajonnut juuri öljynvaihdon jälkeen, mennyt siinä sitten hukkaan hyvät uudet ölpät.
-
Kyllä se on pitkät huoltovälit mikä saa nämä karstaantumaan.Huohotuksen osat eivät kulu loppuun vaan tukkeutuu karstasta.
-
Juu, ja omalla kohdalla oon varautunut henkisesti koneen hajoomiseen kun on pitkään jo ollut ohjelmoitu ja kilsoja joku vähän alle 540 000.
Mut ei sitä helposti rikki tunnu saavan jos ei tahallaan ala hajottaan. :D
Geartronick toimii kans vielä. :idiot2:
Sit kun joku poksahtaa niin pitää joku tonni taas uhrata kulkineeseen. Ostin tän nykyisen ja aattelin että kun nyt vuodenkin kestäis. Piru kun neljä vuotta jo vedelly meneen ja kuluvaa vaan vaihdeltu. :buck2:
Jotkut ostelee uusia singereitä ja kiroo korjausten hintoja. :2funny:
-
Et sä kyl neljässä vuodessa ole noita kilsoja ajanut, vaihtoiko edelliset omistajatkin öljyjä noin tiuhaan? Onhan siihen jo joku huohottimen ehtinyt tehdä 540tkm aikana. Joku 250-300tkm se kai on Suomessa kun ne letkut on valmiit
-
Ihan sama. :D
Itte ei oo tarvinnu vaihdella kuin öljyjä ja oon tuolla vedelly nyt meneen noin 120tkm.
On siinä aika tarkka huoltohistoria niin öljyt vaihdeltu 10-15tkm välein.
Kerran oli venttilikansi liimattu uusiks takuuseen motonet korjaamolla, en tiedä miks avattu. Ehkä vuotanu?
-
Eikös sulla just ollut vvt pyörätkin vaihdettu myös ainakin toisen ketjun mukaan vai oliko eri auto ???
Ihan tuo kuulostaa normi öljyn vaihto väliltä mutta silti niitä vanhuuttaan tukkoon ym menee.
-
https://vparts.se/fi/volvo-s80/s80-98-05/reservdelar/motordelar/vevhus/vevhusventilationskit-till-volvo-s60-s80-v70-utan-turbo-sen-variant-23010301.html Onko tässä setissä kaikki tarvittava? Banjopulttia näytti saavan myös niin senkin voisi vaihtaa samalla.
-
Eikös sulla just ollut vvt pyörätkin vaihdettu myös ainakin toisen ketjun mukaan vai oliko eri auto ???
Ihan tuo kuulostaa normi öljyn vaihto väliltä mutta silti niitä vanhuuttaan tukkoon ym menee.
Mulla ei oo kuin pakonokassa vvt. Joku sen on täytyny joskus varmaan vaihtaa kun noin paljon ajettu.
Väljäähän siinä jo oli viime kesänä kun kokeilin jakopään vaihdossa.
Pistää vähän miettiin jos se pitää vaihtaa, ei saa kuin siniseltä. 500€+
Pojalla oli uudempi T5 missä kaks vvt pyörää. Ne meni vaihtoon. Oon joskus siitä ehkä höpissy. ;D
-
No joo, viimeksi tänään :)
-
https://vparts.se/fi/volvo-s80/s80-98-05/reservdelar/motordelar/vevhus/vevhusventilationskit-till-volvo-s60-s80-v70-utan-turbo-sen-variant-23010301.html Onko tässä setissä kaikki tarvittava? Banjopulttia näytti saavan myös niin senkin voisi vaihtaa samalla.
Äkkiseltään näyttäisi olevan. Vaparissa ei ole banjopulttia huohotuksessa.
-
Hyvä että jonkinlainen seuranta täälläkin on. ::) :D
-
Äkkiseltään näyttäisi olevan. Vaparissa ei ole banjopulttia huohotuksessa.
Kiitos tiedosta
-
Sitten kun on turbovehje ja tarpeeksi vanha malli niin kannattaa tsekata mikä banjopultti siellä on.
Jos on vanha malli niin voi käydä kylmät jos tappi irtoo ja päästää kuulan koneeseen ja ahtimeen.
Uudenmallinen pultti siniseltä sitten
(https://i.ibb.co/kvZP7QR/DEEE5-B94-1-C44-47-A8-9703-F17-CECC19766.jpg) (https://ibb.co/kvZP7QR)
Vasemmalla uudempi parannettu malli. Siinä ei tappi pääse syömään itseään tuon supistuksen läpi.
-
Kiitos tiedosta
Juuri tein omaan vapariin samalla satsilla. Klemmarit on kyllä onnettomat, laitoin ASAn klemmarit tilalle.
Jos murenee se imusarjasta lähtevä lämmityksellä varustettu nippa(nipasta lähtee se huohotuspöntön yläletku)niin multa löytyy uusi alkuperäinen. Laita yv, jos tarvit sen.
-
Vähän vielä mietityttää uskallanko itse lähteä ropaamaan. Tarviiko tähän siis jotain erikoistyökaluja vai pärjääkö perus työkaluilla? Ja banjopulttia ei siis tarvita kun vapari kyseessä
-
Uskaltaa jos tuökalut kädessä pysyy.
-
Sitten kun on turbovehje ja tarpeeksi vanha malli niin kannattaa tsekata mikä banjopultti siellä on.
Jos on vanha malli niin voi käydä kylmät jos tappi irtoo ja päästää kuulan koneeseen ja ahtimeen.
Uudenmallinen pultti siniseltä sitten
(https://i.ibb.co/kvZP7QR/DEEE5-B94-1-C44-47-A8-9703-F17-CECC19766.jpg) (https://ibb.co/kvZP7QR)
Vasemmalla uudempi parannettu malli. Siinä ei tappi pääse syömään itseään tuon supistuksen läpi.
Onko tämä banjo pultti just tuolla imarin alla ?
-
On.
-
On.
Kiitos O0
-
Eipä oikein pysty muuta särkemään kuin vanhoja hapristuneita osia:
https://www.youtube.com/watch?v=oEOzIoVxO4s
https://www.youtube.com/watch?v=KJU7KWBK9Zo
Turbollisessa on tuo ahtoputki edessä mutta vaparissa tuota riesaa ei ole:
https://www.youtube.com/watch?v=3fEjbMpVSfo
Ostin sitten projekti Volvon, S60 vm. 2002, siis yhtä vanha kuin käyttöautoni S60 AWD turbo, mutta perusmalli ilman nelivetoa ja turboa. Lisää siitä ehkä toisessa ketjussa.
Lähdin purkamaan imusarjaa. Tarkoitus on vaihtaa/putsata PCV ja kaasuläppäkotelo.
Bensalinjan irrottaminen heti tökkii. Sain kiskon ja suuttimet irti, mutta bensan syöttöletkua en.
Ekassa videossa käsketään avaamaan vielä joku torxi mutta ei siellä ole sellaista.
Tilanne näkyy kuvassa. Mitähän tästäkin tulee? Ei varmaan mitään.
https://ibb.co/rj8krpz
Putkessa näkyy liitoskohta ja sain siitä metallisen lukitusklipsin irti, muttei se kuitenkaan irtoa.
Pitääkö olla joku erikoistyökalu?
Hyvää juhannusta kuitenkin!
-
Työkalu pitää olla. Niitä on myynnissä mutta voit tehdä vaikka kynästä tai silikoniprässin patruunan suuttimesta.
Mielikuvitus rajana. :)
Tossa nopee video niin näkee systeemin.
https://youtube.com/shorts/z6ehXlR9x2I?si=VUXwIPD_WciSJbpf
-
Mitä hemmettiä! Tässä videossa :
https://youtu.be/OlnE2WASLYc
heppu nykäisee putken liitoksen irti paljain käsin.
Minulle käy aina näin. Videolla kaikki tapahtuu helposti, mutta kun minä yritän samaa niin tökkii.
Ok, kiitos linkistä @laatikkovika. Idea alkaa selvitä. Huomenna jatkan tutkimuksia.
-
Kyl se puhui työkalusta nykäistessään, ehkä sillä oli semmoinen vaikkei näkynyt :) Joskus kyllä taisin tommoisen ranettaa auki pienellä ruuvarilla ja kiroilulla
-
Joo kyllä sillä työkalu oli. Siellä liitoksessa on semmoset hauskat kynnet mitkä pitelee sitä sen paksunnoksen takaa. ELK
-
Tarvii työkalun, itse 3d tulostin noita nipun kun huitaisee muutamassa minuutissa kasan noita ja jakelin kaikille tarvitsijoille facen puolella, toki vaikka tuolla em silikoni tuubin nokallakin aukeaa.
-
Työkalukaupassa muuten ne painonappiliittimen pihdit kympin luokkaa.
Semmoiset niinkuin b-suodattimella on.
Olis viimeks jääny naisen autoon vaihtamatta ellei niitä ois ollu. Se etummainen monesti jumii jos suodatinta ei oo aikoihin vaihdettu. Saa kaiken paskan itseensä.
Takimmainen aukes tutusti sormilla.
Hyvät vehkeet on ne pihdit. :o
https://toolfin.com/polttoainelinjan-irroitustyokalu-pihdit-pikaliitin.html
-
Tuossa vaan nyt ei tarkoiteta tuollaista liitintä mihin nuo linkin pihdit sopii. Näitä tulostin suoltanut ulos monelle ja hienosti avautuu liitin.
-
Kuva tähän kun liittäminen ei edelliseen onnistunut. No eipä näköjään onnistu tähänkään, kokeillaan joskus uudelleen.
https://ibb.co/9kh0VRWZ
-
Joo. Kuvan liittäminen ei suoraan onnaa pitää kopsata linkki tänne.
Jos luet äskeisen vuodatukseni tarkasti niin mainostin niitä pihtejä sinne suodattimen liittimiin.
Tuo linjan liitin tuli jo käsiteltyä aiemmin niinkuis huomasit.
Jajuu, tuo laittamas kuva näyttää sen linjan liittimeen sopivalta vempeleeltä.
-
Kuva tähän kun liittäminen ei edelliseen onnistunut. No eipä näköjään onnistu tähänkään, kokeillaan joskus uudelleen.
https://ibb.co/9kh0VRWZ
Hienoja! Onko noihin 3-D malli jossain? Ystävälläni on 3-D tulostin, hän ehkä onnistuisi tulostamaan samanlaisen.
Sain putken irti lopulta kynän hatusta tehdyllä holkilla mutta ei ollut kätevää. Nyt pidän taukoa projektin suhteen.
-
Ei noissa nyt taloo joudu myymään jos kaupasta hommaa.
https://toolfin.com/ilmastoinnin-tyokalut.html
-
Löytyy valmiit mallit, se vaan jos tulostin löytyy niin painat nappia ja sulla on työkalu kourassa parin minuutin päästä. Omalla tulostimella on nyt tehty mm autovanhuksiin osia joita ei mistään enään saa, hieno laite, ei tarvi kaikkea kaupoista hakea ja etsiä.
Tuosta vaikka:
https://www.thingiverse.com/search?q=Fuel+line+wrench&page=1
-
OK, kiitos linkeistä. Kaveri saattaa tulostaa myöhemmin, nyt on puutarhakiireitä.
-
silikoniprässin patruunan suuttimesta.
Juurikin silikoniprässin suuttimesta leikkasin itselleni työkalun putken irroitukseen. Toimii 100%. Sopivasta kohtaa kartiosta parin kolmen sentin palanen ja siitä kylki auki että saa putken ympärille. Sitten vain painaa liittimen uraan vaikka nokkapihdeillä ja vetää putken irti. :)
-
Mun ei vissiin tarvii huohotinremppaa tehä? ELK
https://youtube.com/shorts/ZQjyRlZUT5w?si=FIJaZJf2aDwTHJXY
-
Hyvin alko huohotinremppa. Polttoaineen jakotukki irti ja yhestä suuttimesta häviää tiiviste johonki ja nyt falskaa ilmaa niin paljon välistä ettei käynnissä pysy ;D voiko tuohon laittaa semmosen o-renkaan mitä myydään näissä o-rengas lajitelmissa?
-
Epäilen löytyykö helposti sopivaa?
Jos löytyy niin sinne vaan, kestosta en lupaa mitään.
Eikö sulla ole vanhoja tallessa vai uusitko ollenkaan niitä?
-
Epäilen löytyykö helposti sopivaa?
Jos löytyy niin sinne vaan, kestosta en lupaa mitään.
Eikö sulla ole vanhoja tallessa vai uusitko ollenkaan niitä?
Yhdestä puuttui tai sitten tipahti johonkin sopivaan väliin kun en löytänyt mistään. Tarkotus siis väliaikaisratkaisuna laittaa joku tiiviste sinne ja laittaa uudet kun saan tilattua oikeat tiivisteet
-
Laita semmonen.joka kestää bensaa mielellään
-
Nyt on laitettu o-rengas paikalleen. Ensi viikolla saan oikeat tiivisteet niin eiköhän tuo rokkaa siihen asti. Onko kenellekään vinkkejä millä sen imusarjan hankalimman pultin saa löysättyä? Eli termarin viereinen alapultti. 1/4 tuuman varsi ja 1/4 tuuman 10mm hylsy sekä nivel ollu nyt käytössä mutta ei asetu oikein millään paikalleen. Pitääkö tuota hylsyä lyhentää vai miten olette saaneet sen auki?
-
Onko kenellekään vinkkejä millä sen imusarjan hankalimman pultin saa löysättyä?
Itsellä lähti kun hommasin wobble-tyyppisen jatkovarren hylsylle. Lisäksi helpotti halpasarjasta löytynyt vähän ohutseinämäisempi hylsy. Tämä yhdistelmä asettui paikalleen ja sitten vaan kierti auki.
Eli tällainen jatko: https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/hylsytyokalut/jatkovarret/jatkovarsi-14-wobble-2-kpl-2000049959 (https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/hylsytyokalut/jatkovarret/jatkovarsi-14-wobble-2-kpl-2000049959)
-
Sitä pulttiahan ei tarvii kuin löysätä. Vanhan tiivisteen saa siitä pois leikkaamalla ruuvinaukon kohdalta.
Uus tiiviste menee paikalleen samalla tyylillä. Leikkaa vaan tiivisteen ruuvin kohdalta niin saa uitettua sen ruuvin läpi paikalleen.
Meinaan kun on se termarikotelo tiellä näissä uudemmissa, vanhemmissa ei niinkuin omassa.
En tiiä miksi tuokin muutettiin vaikeemmaks. Varmaan joku juotettu känniin ja annettu vähän voitelurahaa.
-
Itsellä lähti kun hommasin wobble-tyyppisen jatkovarren hylsylle. Lisäksi helpotti halpasarjasta löytynyt vähän ohutseinämäisempi hylsy. Tämä yhdistelmä asettui paikalleen ja sitten vaan kierti auki.
Eli tällainen jatko: https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/hylsytyokalut/jatkovarret/jatkovarsi-14-wobble-2-kpl-2000049959 (https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/hylsytyokalut/jatkovarret/jatkovarsi-14-wobble-2-kpl-2000049959)
Kiitos vinkistä! Pitää varmaan hakea tuo jatkovarsi vielä avuksi
-
Ton yhden imusarjan pultin löysäyksen lisäksi monelle aiheuttaa ongelmia se imusarjan alla oleva banjopultti. mutta sitä ei kannata yrittää avata imusarja kiinni, vaan ottaa ensin imusarja irti ja kääntää sitä niin, että banjo on siinä ihan näkyvillä esillä. Imusarja mahtuu kääntymään banjo kiinni. Sama neuvo kiinnitysvaiheessa, ei tarvitse pahemmin tapella.
-
Jos meinaa että siellä on se vanhempi banjopultti niin kantsii hakea uudempi malli valmiiksi. Se raja kulki jossain 2003-4 lähteestä riippuen.
Tää siis turbomalleissa tää banjo.
Kuvat tässä ketjussa kolmossivulla.
-
Vaihtelin tuossa kesälomalla huohotinsarjan V70 2.4 2007:een. Perjantai-ilta rauhallisesti tuusatessa meni vanhan irroitukseen ja uuden asennukseen. Pistin siinä irroittaessa merkille sen termarikotelon takana olevan imusarjan pultin että onpa hankalassa paikassa. Sain jatkovarsilla ja pienen nivelen avulla sen kohtuu helposti auki. Mutta kiristys olikin sitten ihan tuskaa. Lauantaina meni 4 tuntia että sain sen pultin oikeaan momenttiin. En tiedä mitä siinä tapahtui kun aukesi niin helposti mutta kiinnilaitto oli ihan täyttä tuskaa. Kyllä muutama kirosana pääsi. >:( Sitä pulttia ei tosiaan saanut irti mutta tein niinkuin täällä neuvottiin, leikkasin uudesta tiivisteestä pultinkohdan ulkokanttiin kolon niin sain tiivisteen pujotettua paikoilleen.
-
Itsellä hylsystä itse modattu versio niin sillä tuo vastustava pultti yleensä aukeaa ja kiinnittyy aika kivuttomasti, muuten on aika hankalassa paikkaa.