Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Harmaalaatikko - 14.06.2025, 16:03:01

Otsikko: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Harmaalaatikko - 14.06.2025, 16:03:01
Tere, mistähän kutistunut öljynsuodatin johtuu? En ole aikaisemmin törmännyt.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Lankku - 14.06.2025, 19:21:37
Halvemmissa suodattimissa on joskus tullut vastaan lievää kasaanpainumista. Oisko sen verran kankeaa öljyä kylmällä kelillä, ettei meinaa mennä kunnolla läpi toisin kuin "paremmissa".
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Jorma - 14.06.2025, 19:34:58
Jos mietitään D5 suodatinpatruunaa, motonetin halvin maksaa 6,90 ja OE 12.90 ja Volvo alkuperäinen 19.90€
Säästöt on aika vähäiset noinkin tärkeällä osalla. Itse olen aina käyttänyt sinistä laatikkoa.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Harmaalaatikko - 14.06.2025, 20:09:10
Tarkastin milloin olin vaihtanut öljyt: 29.12.24, eli ainakin kylmempi kuin kesällä.

(https://i.ibb.co/jk1ymBYp/D5-Suodatin.jpg) (https://ibb.co/60fHzVSd)
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: modsman - 15.06.2025, 15:32:02
Vasen luultavasti halvasta päästä, selvästi kutistunut ja painunut keskeltä. Uuteen suodattimeen verrattuna ollut uutenakin pienempi arvelen..

Voiko öljynpaineet vaikuttaa?
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: laatikkovika - 15.06.2025, 15:59:06
Minä oon niin vihree että en käytä mitään noita muovipäätyisiä. V:>
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: jak900 - 15.06.2025, 19:47:53
No näitä on oikella ja väärällä pituudella tarjolla, onhan näihin halkaisija eroihinkin törmätty mutta siellähän ne kuitenkin toimivat. Pääty materiaalilla ole mitään väliä öljyähän tuo pahvi on täynnä tuosta riippumatta, turhaa piiperointiä  ;D
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: laatikkovika - 15.06.2025, 22:22:59
Tuppaa vaan ne paremmat merkit oleen täyttä pahvia. Ainakin näissä bensoissa.
Oem volvo, mahle sun muut.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: jak900 - 15.06.2025, 22:56:52
Niin no edelleenkään sillä ei merkitystä ole.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: laatikkovika - 16.06.2025, 09:43:18
Niin no on sillä mulle se merkitys että en sinne mitään halpasuodattimia laita.
Saahan jokainen laittaa sinne vaikka wix tai m-filterin jos tykkää. :D

Se toiminta on sitten oma juttunsa jos niitä aletaan testaamaan. :)
Se "vihreys"nyt tulee siinä sivussa, enhän mä mikään piiperö ole kun en edes jätteitäni lajittele. Ampukaa vaikka muoviämpäri!
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Shadow_Fi - 18.06.2025, 09:47:36
Veikkaan että halvoissa on paperissa muovipolymeereja jotka noin reagoi. En laittaisi mitään muuta volvoon kuin MANN tai Bosch suodattimiksi.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: laatikkovika - 18.06.2025, 14:06:00
Mahle... *karkuun->
piti kuva panna mut ei toimi tuo liittäminen just nyt.

Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Shadow_Fi - 18.06.2025, 14:28:02
Mahle... *karkuun->
piti kuva panna mut ei toimi tuo liittäminen just nyt.

Mahle on kuraa. Sama firma kuin Knecht. Halpa kylläkin.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: laatikkovika - 18.06.2025, 15:43:50
Mahle on kuraa. Sama firma kuin Knecht. Halpa kylläkin.
:D näin, sitä oot sitten mieltä. Samaa puljua on kylläkin niinkuin monet muutkin yhdistyneet nykyään.
Vaikka fag ja shaeffler tai lemförder ja ZF.
Ei se silti niistä sen paskempia tee.
Behr on myös mahlen kanssa kimpassa ja mahle tekee alkuperäissuodattimet moneen merkkiin.

https://ibb.co/3mxPyYNw
Eikö oo kummasti orkkiksen näköinen?
Tuossa ipd:n kuvissa näkee vähän vertailua. Yllättäen orkkis on made in austria niinkuin mahlekin. Molemmissa päädyssä huopa mikä tiivistää suodattimen asennettaessa.
https://www.ipdusa.com/products/12219/Engine-Oil-Filter-Cartridge-Genuine-Volvo-1275810-1275811

Kannattaa katsoa tuo videokin, siinä on hyvin selostettu miten vaihto tehdään ja miten suodatin asennetaan.
Varsinkin jos ei ennen ole hommaa tehnyt.
Ainoa mitä olisin lisäksi tehnyt itse on että olisin sipaissut vähän öljyä asennettaessa tuohon kotelon o-renkaaseen. ELK
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: jak900 - 18.06.2025, 19:25:53
Netistä lukenut vaan höpö kokemuksia ja juutuupista videoita katsonut  :D
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: ErnoP - 18.06.2025, 20:35:12
Törmäsin taannoin TM:n ö-suodatintestiin jossa kärkipaikan vei MANN nimenomaan suodatusteholla. Tästä voi jokainen vetää omat johtopäätökset. Itse siirryin ko. valmistajan suodattimien käyttöön.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: laatikkovika - 18.06.2025, 21:00:58
Olikohan kovinkin tuore testi? Mitä suodattimia vertailussa?
Kyllähän mann on hyvä ollut mutta alkuperäisosana ei ehkä näissä p80-p2 volvoissa.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: jak900 - 18.06.2025, 21:09:25
Kyllä ne suodattaa kaikki, kymmenien vuosien kokemuksella ei ole omalle kohdalle sattunut että suodattimen merkin vuoksi olisi kone pettänyt vaan sen että sitä ole ylipäätään vaihdettu, hurjan näköisiäkin on kyllä tullut vastaan mutta edelleen on moni mylly silti pyörinyt.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Jorma - 19.06.2025, 07:28:48
Kyllä ne suodattaa kaikki, kymmenien vuosien kokemuksella ei ole omalle kohdalle sattunut että suodattimen merkin vuoksi olisi kone pettänyt vaan sen että sitä ole ylipäätään vaihdettu, hurjan näköisiäkin on kyllä tullut vastaan mutta edelleen on moni mylly silti pyörinyt.

Saattashan tuo toimia niinkin, että vaihtaa öljyt vähän tiheämpään eikä laita suodatinpatruunaa ollenkaan, ei ainakaan ahista öljyn kulkua. 8)
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: jak900 - 19.06.2025, 08:27:32
Vois se olla  :D
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: laatikkovika - 19.06.2025, 15:34:34
Kannattaa varmaan samalla logiikalla jättää myös ilmansuodatin pois. Jos ajelis vaan useemmin kestopäällysteellä ettei pölyä...

..ja sitä rataa sitte...

Jos ei panis ollenkaan öljyä koneeseen niin ei suodatin tukkeennu. Mite ois? :juhau:
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: ErnoP - 19.06.2025, 16:23:28
Olikohan kovinkin tuore testi? Mitä suodattimia vertailussa?
Kyllähän mann on hyvä ollut mutta alkuperäisosana ei ehkä näissä p80-p2 volvoissa.

-Tässä:

https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu-oljynsuodattimet/


Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Shadow_Fi - 19.06.2025, 16:43:36
:D näin, sitä oot sitten mieltä. Samaa puljua on kylläkin niinkuin monet muutkin yhdistyneet nykyään.
Vaikka fag ja shaeffler tai lemförder ja ZF.
Ei se silti niistä sen paskempia tee.
Behr on myös mahlen kanssa kimpassa ja mahle tekee alkuperäissuodattimet moneen merkkiin.

https://ibb.co/3mxPyYNw
Eikö oo kummasti orkkiksen näköinen?
Tuossa ipd:n kuvissa näkee vähän vertailua. Yllättäen orkkis on made in austria niinkuin mahlekin. Molemmissa päädyssä huopa mikä tiivistää suodattimen asennettaessa.
https://www.ipdusa.com/products/12219/Engine-Oil-Filter-Cartridge-Genuine-Volvo-1275810-1275811

Kannattaa katsoa tuo videokin, siinä on hyvin selostettu miten vaihto tehdään ja miten suodatin asennetaan.
Varsinkin jos ei ennen ole hommaa tehnyt.
Ainoa mitä olisin lisäksi tehnyt itse on että olisin sipaissut vähän öljyä asennettaessa tuohon kotelon o-renkaaseen. ELK

Niin, siis mutustelua kuten kaikki muukin tässä palstalla. On toki suodatinkohtainen asia. Riippuu minkä suodattimen verailee, jne. Minun kokemus sanoo että Mahle on täyttä paskaa, vaikka olisi Itävalloissa vuoristopeikkojen kasaama. Todellinen tilanne suodattimien kohdalla selviää vain labratesteissä. Minulla ei ole mitään rahallista hyötyä kehua mitään merkkiä, mutta voin kertoa että esim. Saabin ongelmalliset karstoittuvat ja öljyä kuluttavat koneet ovat jo neljättäsataa tuhatta tuossa pihassa ilman ongelmia ja täydessä iskussa. Voi olla että Volvon kohdalla asia ihan eri tavalla, mutta minun luotto on menetetty täysin.

Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: laatikkovika - 19.06.2025, 19:30:24
14v sitten tehty testi.
M-filter ja teho filteriä ei enää oo. Menivät konkkaan.
Jos mahle on huono niin sitten on orkkiskin.
Sitä vähän tuumailen että miten mielipide mahlesta on muodostunut, meinaan että on paskaa. Kone kilahtanut? Jollain toisella suodattimella ei sitten varmaan ois niin käynyt.

Mulla ei oo saappia mutta volvossa alkaa oleen taulussa 540 tuhatta eikä oo hajonnu vaikka oon käyttänyt paskoja volvo orkkis ja mahle suodattimia.
Tuuria varmaan.

Jokaisella on ja saa olla mielipide, esitin vain vähän kuvia ja mielikuvitukseni tuotetta. :)

Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Scraab - 19.06.2025, 19:43:29
Saabin ongelmalliset karstoittuvat ja öljyä kuluttavat koneet…
Mistähän puhut? Ei Saabin kone kuluta öljyä, tuskinpa on karstaakaan :).
Ja jokainen kunnossapitotekniikkaa opiskellut tietää, monenko mikronin suodatinta käytetään missäkin kohteessa. Jos elementin suodatuskyky täyttyy, eikä ohivuotoa ole, lienee jokseenkin sama, mikä valmistajan nimi on. Jos suodattimessa on muodonmuutoksia, kuten otsikosta voi päätellä, mahdollisuus ohivuotoonkin saattaa olla olemassa. Joskus 80-luvulla, ehkä ennen :), testattiin myös WC-paperirullan suodatuskykyä.
Harrastusmaailmassa öljynsuodatin aukaistaan aina käytön jälkeen, ja etsitään sieltä mahdollisesti löytyviä partikkeleita.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Jorma - 19.06.2025, 20:53:34
Kannattaa varmaan samalla logiikalla jättää myös ilmansuodatin pois. Jos ajelis vaan useemmin kestopäällysteellä ettei pölyä...

..ja sitä rataa sitte...

Jos ei panis ollenkaan öljyä koneeseen niin ei suodatin tukkeennu. Mite ois? :juhau:

En malta olla tuomatta uutta näkökulmaa.
Ilmansuodatin suodattaa ulkoa tulevaa partikkelia mutta öljynsuodatin lähinnä moottorissa syntyvää likaa tai vikatapauksessa jotain metallilastua, mutta mites EGR - päästää tarkoituksellisesti samantapaista likaa koneeseen joka minun mielestä pestään öljyllä koneesta normaalisti pois ja tästä syystä dieselin voiteluöljyt muuttuvat mustaksi melko nopsaan öljynvaihdon jälkeen.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: jak900 - 19.06.2025, 23:55:46
Juuri näin, muistaa vaan huoltaa säännöllisesti niin tarvitse asiaa sen enempää murehtia, suodattimen merkistä riippumatta. Monikaan kuluttaja ole kiinnostunut minkä merkkinen suodatin siellä koneessa on, joillekin se voi olla elämää suurempi asia mutta sitten kuitenkin tungetaan muualle autoon osina temua, bilteemaa, ym harakiri skeidaa ja omia virityksiä, tätä vaan ei ymmärrä välillä  :idiot2:
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: 8-pätkä - 20.06.2025, 07:36:37
Taitaa olla vähän sama homma kuin se iänikuinen Suomalaisiin juurtunut Mobil 1-syndrooma... :2funny:
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Shadow_Fi - 20.06.2025, 08:48:18
Joka tapauksessa, suodatinmerkillä mitään isompaa merkitystä, kunhan vaihtanee ne öljyt tihempään, kuin luottaa maagisiin suodattimen ominaisuuksiin ja ajelee 30 000km samoilla öljyillä. Justiin Volvoon laitoin öljyt sisään viikoksi, koska vaihtoi omistajaa ja hyvä toi on vähän huuhdella, vaikka meneekin hiukan euroja ”hukkaan”.

Ja Saabeista kirjoittelu menee offtopicin puolelle ja omat jutunsa inisevistä öljysuodattimien ohitusventtiileistä kun softasi etanolille jne. Jotkut merkit eivät pitäneet ääntä, jotkut piti, vaikutti miten ohitusventtiili oli tuettu (tälläinen teoria). Jokaisella meistä on omat kokemuksensa ja varmoiksi todetut tavat.

Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: -jadi- - 20.06.2025, 11:05:59
Juuri näin, muistaa vaan huoltaa säännöllisesti niin tarvitse asiaa sen enempää murehtia, suodattimen merkistä riippumatta. Monikaan kuluttaja ole kiinnostunut minkä merkkinen suodatin siellä koneessa on, joillekin se voi olla elämää suurempi asia mutta sitten kuitenkin tungetaan muualle autoon osina temua, bilteemaa, ym harakiri skeidaa ja omia virityksiä, tätä vaan ei ymmärrä välillä  :idiot2:

Joo, se on tuo sana harakiri jo väärä siinä oikeassa yhteydessä, mitä sillä tarkoitetaan, jostain syystä tullut tänne länsimaihin, joten ei ihme, että täällä tarkoittaa esim. paskaa osaa. :D
Joten laittakaapa niihin autoihinne oikea, kunnioitettu seppuku -osa, niin kestää paremmin.  O0
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: harald - 20.06.2025, 22:07:54
Hei
Eikös tämäkin ongelma ratkea sillä,että investoi Alkupaeräiseen volvon öljybsuodattimeen ja vaihtaa öljyt suositusten mukaan ja käyttää suositusten mukaista öljyä.
,,, leppoisaa kesänjatkoa kaikille!
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: jak900 - 20.06.2025, 23:04:20
Ratkeaa mutta nykyisin kaikesta pitää vääntää ja kääntää  :D
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Shadow_Fi - 21.06.2025, 02:03:38
Olette varmaan melko nuoria (nykyään…..). Ei pitäisi luottaa liikaa valmistajan suosituksiin, kun ne rakentuu paljon muiden asioiden pohjalta paitsi moottorin maksimaalinsen kestävyyden. Joten, jos nyt vaikka edes kerran 15k kilsaa ne öljyt vaihtuis (perempi tuokin on puolittaa).
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: laatikkovika - 21.06.2025, 08:32:19
No, 6-8 tkm vaihtuu mulla ölpät ja halpa suodatin. Selittää ehkä osaltaan koneen kestoa?
Kulut n 32€ kaikkineen kun itse vaihtaa.
Halpa koneremppa mun mielestä.

Enkä ainakaan minä mikään murrosikäinen ole,  :D
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: 8-pätkä - 21.06.2025, 09:08:47
Onhan moottorit myös aika paljon tarkemmilla toleransseilla ja hienommin tehtyjä jo 2000-luvun alun autoissa jos verrataan vaikka 80-luvun peruja oleviin moottorityyppeihin, puhumattakaan ihan uusista autoista. Kyllä se valmistaja tietää minkä luokituksen, viskositeetin ja vaihtovälin moottori tarvitsee öljylle toimiakseen ja pysyäkseen kasassa.

Vai montako moottorivauriota tiedätte vakioautoissa (joo ei ohjelmoituja) tulleen ihan puhtaasti voitelun huonoudesta sen takia että on ajettu suositusten mukaisilla vaihtoväleillä ja öljyllä?

Omalleenhan saa jokainen tehdä mitä vaan ja ei se tiheämpi vaihtoväli varmasti mitään haittaa, mutta ei siitä juuri hyötyäkään ole.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: tuomaril - 21.06.2025, 09:13:13
Vai montako moottorivauriota tiedätte vakioautoissa (joo ei ohjelmoituja) tulleen ihan puhtaasti voitelun huonoudesta sen takia että on ajettu suositusten mukaisilla vaihtoväleillä ja öljyllä?
Harmaakantinen D5 ja huonoksi menneet nostajat, jotka hyvin pitkälti johtuvat juurikin tuosta 30tkm vaihtovälistä?
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: jak900 - 21.06.2025, 10:19:29
Olette varmaan melko nuoria (nykyään…..). Ei pitäisi luottaa liikaa valmistajan suosituksiin, kun ne rakentuu paljon muiden asioiden pohjalta paitsi moottorin maksimaalinsen kestävyyden. Joten, jos nyt vaikka edes kerran 15k kilsaa ne öljyt vaihtuis (perempi tuokin on puolittaa).
Kyllä sitä jo 50-kuoleman välillä jo ollaan, ja asennus hommistakin on "hieman" kokemusta ja vielä lisää tuleekin, ei kai nämä hommat kuitenkaan koskaan kokonaan jää kun asiakaskunta jo niin laaja.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Jorma - 21.06.2025, 10:34:34
Mä olen vaihtanut mustakoppaseen D5 (’02) öljyt jo pitkään noin 10tkm välein, motonetin volvo-suodatin ja suositetut öljyt A3/B4. Auton mittarissa oli 18tkm kun ostin sen 2003.
Nyt mittarissa 606 tkm, öljyä ei kulu lainkaan vaihtovälillä. Yhden kerran jouduin käynnistämään moottorin lähes kylmänä -15C, jaksoin odottaa ratin takana vain 5min Ardicin lämmitystä, yleisesti ottaen vain lämpöisenä käyntiin. Odotan pitkää ikää moottorille, vähän on pyöräkaarien reunaan tullut korroosion esiasteita.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Harmaalaatikko - 21.06.2025, 13:05:22
Mä olen vaihtanut mustakoppaseen D5 (’02) öljyt jo pitkään noin 10tkm välein, motonetin volvo-suodatin ja suositetut öljyt A3/B4.

Minkä merkkistä öljyä olet tarjonnut D5-jumalmoottorille?
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Jorma - 21.06.2025, 16:13:20
Minkä merkkistä öljyä olet tarjonnut D5-jumalmoottorille?

Olen käyttänyt monia merkkejä, pari vaihtoa on menty Shell Helix

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=140.msg1061716617#msg1061716617
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Huikkoster - 21.06.2025, 20:49:32
Vai montako moottorivauriota tiedätte vakioautoissa (joo ei ohjelmoituja) tulleen ihan puhtaasti voitelun huonoudesta sen takia että on ajettu suositusten mukaisilla vaihtoväleillä ja öljyllä?

Omalleenhan saa jokainen tehdä mitä vaan ja ei se tiheämpi vaihtoväli varmasti mitään haittaa, mutta ei siitä juuri hyötyäkään ole.
Todella todella monta. Ei laakerit leikkaa kiinni ekana vaan ennemmin hajoaa vvt pyörät, jakoketjut, venttiilinnostimet ja turbot. Ja näitä remontteja saa tehdä jatkuvasti.

Jos autolla ajetaan vuodessa 100tkm nättiä matka-ajoa niin voi hyvinkin 30tkm olla hyvä vaihtoväli.

Mutta pätkäajossa tai poljetaan konetta kuumaksi niin 15tkm/1v välein vaihtoon. Itse alan 10tkm jälkeen suunnittelemaan vaihtoa ja toteutan 1-3tkm päästä
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: jak900 - 21.06.2025, 20:57:22
Noi nyt on kuluvia osia muutenkin ja itsekkin noita vaihtellen, täydellisellä huoltokirjalla lyhyilläkin vaihdoilla noita menee ja toisissa taas saattaa kestää koko auton muun elin iän, nyt kyseltiin moottori vaurioista eli juurikin tarkoitettiin laakeri vaurioita jne.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Huikkoster - 21.06.2025, 21:13:32
Vähemmän niitä on koska käytännössä vaatisi imusihdin tukkeutumisen että laakerit leikkaisi kiinni.
 Jatkuvasti liikkuvat pinnat kestää paremmin epäpuhtauksia kuin vaikkapa juuri nostajat ja vvt solenoidit. Poislukien turbojen akselit jossa on suuret lämpötilat sammuttamisen jälkeen tai turbon öljyputki jossa virtaus on suhteessa pieni.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: laatikkovika - 21.06.2025, 23:55:01
Omalleenhan saa jokainen tehdä mitä vaan ja ei se tiheämpi vaihtoväli varmasti mitään haittaa, mutta ei siitä juuri hyötyäkään ole.
Mitenkähän on?
Joskus kattelin testiä missä koemoottorilla porruutettiin menemään ja testattiin öljyjä aina välillä.
Halvimmat öljymerkit menettivät ominaisuuksiaan jo noin 7 tkm käytön jälkeen kun kalliimmat merkkiöljyt veteli melkein tuplasti ennen kuin ominaisuudet alko putoomaan.

Varmaan joku maksettu mainos mutta niin ne väitti. Eihän hinta muuten selittäis mitään öljyn laadusta jos ne kaikki olis yhtä hyviä. :idiot2:
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Juhizz - 22.06.2025, 00:03:57
Simolammikoltahan (VAGEN) tuli juuri video öljyistä ja niiden ominaisuuksista. Ihan mielenkiintoista tutkimusta niistä.

Suosittelen katsomaan.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: JuhaManninen - 22.06.2025, 18:02:15
Kylmäkäynnistysten määrä ja ajomatkojen pituus merkitsee paljon. Jos ajaa moottoritiellä isolla vaihteella niin kilometrejä tulee paljon vaikkei moottori kierrä sen enempää kuin kaupunkiajossa.
Minunkin käsitykseni on, että pitkät huoltovälit on markkinointikikka. Valmistajalle ja maahantuojalle riittää, että auto kestää takuuajan. Ongelmat jäävät sitten käytetyn auton ostajalle joskus myöhemmin.
Ei mikään öljy kestä hyvänä 30000 km, koska siihen sekoittuu muita aineita.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Shadow_Fi - 23.06.2025, 22:11:21
Kylmäkäynnistysten määrä ja ajomatkojen pituus merkitsee paljon. Jos ajaa moottoritiellä isolla vaihteella niin kilometrejä tulee paljon vaikkei moottori kierrä sen enempää kuin kaupunkiajossa.
Minunkin käsitykseni on, että pitkät huoltovälit on markkinointikikka. Valmistajalle ja maahantuojalle riittää, että auto kestää takuuajan. Ongelmat jäävät sitten käytetyn auton ostajalle joskus myöhemmin.
Ei mikään öljy kestä hyvänä 30000 km, koska siihen sekoittuu muita aineita.

Jep, loppuisi tämäkin paskanjauhanta jos autoissa olisi käyntituntilaskuri ja sen mukaan suositus, eikä kilometrien mukaan. Kuitenkin on selvää, että noin 5-7tkm jälkeen öljy ei ole enään lähellekään niin suojaava, ja kaikki sen jälkeen on kohonnutta riskiä. Jokainen tekee kuten haluaa, mutta moottori kuin moottori - tiheämpi öljyn vaihtoväli pahimmassa tapauksessa ei tuota hyötyä. Onneksi öljyt ja suodattimet ovat kohtuuhintaisia vakuutuselementtejä.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: tuomaril - 23.06.2025, 22:23:03
Jep, loppuisi tämäkin paskanjauhanta jos autoissa olisi käyntituntilaskuri ja sen mukaan suositus, eikä kilometrien mukaan.
Onhan tuo mainitsemasi käyntituntilaskuri ollut jo iät ja ajat. Käyntituntiraja on esimerkiksi 2003 D5:ssa 750 tuntia. Hyvin usein aika ja kilometrit tulee täyteen ennen tuota, poislukien ehkä taksit.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Shadow_Fi - 23.06.2025, 22:32:58
Onhan tuo mainitsemasi käyntituntilaskuri ollut jo iät ja ajat. Käyntituntiraja on esimerkiksi 2003 D5:ssa 750 tuntia. Hyvin usein aika ja kilometrit tulee täyteen ennen tuota, poislukien ehkä taksit.

Tarkoitit varmaan Vidassa? Ei taida saada autoa inisemään Servicea tunti/km yhdistelmällä (esim. 350h/15000km - mikä tulee ensin)? Olishan toi aika hieno ominaisuus jos voisi itse konffata.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: tuomaril - 23.06.2025, 22:51:12
Tarkoitit varmaan Vidassa? Ei taida saada autoa inisemään Servicea tunti/km yhdistelmällä (esim. 350h/15000km - mikä tulee ensin)? Olishan toi aika hieno ominaisuus jos voisi itse konffata.
Tarkoitin sitä mitä sanoin, eli auto alkaa pyytämään itseään huoltoon 750 käyttötunnin/20 000 kilometrin / 365 päivän jälkeen, mikä noista parametreistä nyt ikinä tuleekaan ekana täyteen. Ja kyllä, noita rajoja voi itse muokata muistaakseni Vidalla ja/tai VDASH:lla, itse ei voi heittää rajoja, mutta listalta voi valita mieleisensä.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: jak900 - 23.06.2025, 23:03:17
Vdashillä ainakin saa muokattua.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Shadow_Fi - 23.06.2025, 23:17:04
Tarkoitin sitä mitä sanoin, eli auto alkaa pyytämään itseään huoltoon 750 käyttötunnin/20 000 kilometrin / 365 päivän jälkeen, mikä noista parametreistä nyt ikinä tuleekaan ekana täyteen. Ja kyllä, noita rajoja voi itse muokata muistaakseni Vidalla ja/tai VDASH:lla, itse ei voi heittää rajoja, mutta listalta voi valita mieleisensä.

Ok, ei ollut mainintaa että auto käyttää tuntilaskuriakin hälytykseen (tai en ymmärtänyt tätä niin). Tiesin vain että Vidalla voin tuntimääriä kyllä nähdä. Täytyy huomenna kurkata mitä Vidalla voi näpytellä, kunhan löytää oikean parametrin/valikon.

P.S. Laskivat tunnit, noin 27km/h nopeudelle keskimäärin. Laskisin itse 40km/h jos itse saisin konffata mielensä mukaan.
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: jak900 - 24.06.2025, 07:28:18
Tuossa donglen näyttämä tällä hetkellä.
Noh nyt sivuaa jo alkuperäistä aihetta, tiedä onko suodatin jo kutistunut  :D
(https://i.ibb.co/gZnnrxVC/IMG-3273.jpg) (https://ibb.co/gZnnrxVC)
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: laatikkovika - 24.06.2025, 09:07:57
Ei siitä tällä ihmettelyllä oo mitään jäljellä.(Lähtee vaihtamaan öljyjä ja jupisee jotain painokelvotonta mennessään). :)
Otsikko: Vs: V70 D5 -07. Kutistunut öljynsuodatin
Kirjoitti: Harmaalaatikko - 24.06.2025, 12:56:30
Aikoinaan oli t5:ssä kovettunut suodatin. Vaihdatin tuolloin jossain nyrkkipajoissa. Liekkö unohtaneet suodattimen pitemmäksi aikaa vaihtamatta..