Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Asdow - 29.06.2025, 22:36:41
-
Tuossa autossa on nyt välillä ollut selkeää sytkähäiriötä alhaisillla kierroksilla / kevyellä kuormalla joka tulee ja menee pois. Tänään ajellessa ongelma ilmaantui taasen, jolloin alle 3k rpm kierroksilla havaitsee selkeästi epätasaisen käynnin ja jos yrittää kiihdyttää niin auto vilkuttaa moottorin vikavaloa. Yli 3k rpm niin auto toimii normaalisti.
Vikakoodit viittasivat tällä kertaa sylinteri 4:seen, mutta aikaisemmilla kerroilla on ollu 4. ja 5. sekä "useita sylintereitä" tjms. Katsoin puristukset suht. lämpimällä koneella ja tulokset olivat seuraavanlaiset:
1. 11 bar
2. 9 bar
3. 9.5 bar
4. 8 bar
5. 11 bar
Sen vähän mitä endoskoopilla sain nähtyä, niin mitään selkeää vauriota missään sylinterissä ei ole. 2-4 ovat selkeästi karstaisemmat kuin 1. ja 5. Sytytystulpissa ei ollu merkittävää eroa. Tulpat ja puolat on vaihdettu 182 254 km kohdalla, nyt mittarissa ~199 tkm. Bensapaine on auton anturin mukaan ok. Mitenhän tämän kanssa voisi edetä?
Sylinteri 1
(https://i.imgur.com/RKQYVym.jpeg)
Sylinteri 2
(https://i.imgur.com/jqXCDW0.jpeg)
Sylinteri 3
(https://i.imgur.com/4l3v1e4.jpeg)
Sylinteri 4
(https://i.imgur.com/hSAW13B.jpeg)
Sylinteri 5
(https://i.imgur.com/lCbwWZc.jpeg)
-
Koita etsiä imuvuotoja.
Meillä teki vähän vastaavia juttuja ja MAP anturin vaihdolla tokeni.
Vikakoodeja ei suoraan mapista tullut, tietenkään. :D
Koita vaikuttaako jos irrottaa maffin töpselin, toimiiko peruskartoilla?
Onhan nuo puristuksetkin melko hajallaan, nelkku varsinkin. Liekö sit ohipuhallusta vai venttiilivikaa.
-
Ohivuodot mittaisin seuraavaksi ja samalla kuuntelee vuotaako alakertaan männänrenkaiden ohi vaiko venttiileistä.
Puristuksissa on kyllä mielestäni liian isot heitot.
-
Juttelin tuosta ohivuotomittauksesta paikallisen korjaamon kanssa ja siellä oltiin sitä mieltä että purkamaan joutuu vaikka testin tekisikin.
Endoskoopilla pääsin juuri ja juuri näkemään, että 4. pytyn venttiilit on kyllä aika karstaiset. 2. ja 3. vähän samaa vikaa mutta selkeästi vähemmän. 1. ja 5. taas on ihan puhtaat. Tähän tarvitsee muutenkin tehdä jakopääremontti niin pitäisiköhän se ottaa kansi irti samaan vauhtiin ja uusia/putsata venttiilit? Imusarja lähti suuremmitta ongelmitta pois, mutta onko tuossa kannen irroituksessa mitään erikoista mitä tarvitsisi tietää ennen kuin sohaisen muurahaispesää ja aloitan?
-
Sainpahan vihdoin kannen irti, piti 5 viikkoa odottaa työkalua venakopan irroitukseen kun eihän tässä V50:ssä päässyt tulipellin ja moottorin välistä kunnolla vääntämään.
No, kaveri neuvoi että venojen tiiveyttä voi testata kääntämällä kansi ylösalaisin ja laittamalla esim. jarrunestettä palotilaan ja katsoo häviääkö sitä. Tein tuon 2. - 4. sylintereille joissa oli alhaiset puristukset mutta eipä noista puolentoista vuorokauden istumisen jälkeen ollut nestettä yhtään kadonnut. Ulkonäöltäänkin venttiilit olivat huomattavasti paremman näköiset kuin mitä endoskoopin näytössä näytti. Voikohan tuohon "tiiveystestiin" luottaa sen verran, että vika voisi olla kuitenkin mäntien öljyrenkaissa? Sylinterien seinämät ovat ihan priiman näköiset mitä niitä katselin.
(https://i.imgur.com/IxgqSrx.jpeg)
4. sylinteri jossa 8 bar
(https://i.imgur.com/nKi4xPw.jpeg)
Vertailuksi 5. jossa 11 bar
(https://i.imgur.com/iySZ0Oa.jpeg)
-
Voikohan tuohon "tiiveystestiin" luottaa sen verran, että vika voisi olla kuitenkin mäntien öljyrenkaissa?
4. sylinteri jossa 8 bar
(https://sivustot.net/images/4-venat.jpg)
Öljyrenkaat kyllä. Samalla läppäät venttiilit ja uusit venan kumit kun kansikin on jo irti. Männät irti alakautta ja kaikkiin mäntiin myös uudet männänrenkaat niin saat joka sylinteriin samat 12 -13 kilon paineet.
Koneeseen tulee eri tavalla voimaa, öljyä ei enää kulu, myyntiarvo nousee ja pirssillä ajaa taas tyytyväisenä 200000 km :)
edit: tarkistettu tulevat puristuspaineet . . .
-
Kaipa se on niin tehtävä, kun autokin on sopivasti tallin ovien eessä, niin ei voi jättää puolitiehenkään tätä hommaa. :buck2:
Onkos moottorin tukemiseen yläkautta jotain hyvää niksiä/työkalua, jotta saa öljypohjaa irti? Nythän se on alhaalta tuettu pukilla kun toinen moottorin tuki kiinnittyy kanteen eikä lohkoon. Kiertokankien laakerit/luiskat kannattaa varmaan vaihtaa samalla?
-
No, kaveri neuvoi että venojen tiiveyttä voi testata kääntämällä kansi ylösalaisin ja laittamalla esim. jarrunestettä palotilaan ja katsoo häviääkö sitä.
…
Voikohan tuohon "tiiveystestiin" luottaa sen verran, että vika voisi olla kuitenkin mäntien öljyrenkaissa?
Itse käyttäisin nesteenä esimerkiksi petroolia, jos vuodot haluaa esiin.
Öljyrenkaalla ei taideta mäntää tiivistää, sillä lienee ihan eri funktio. Puristusrenkaat lienevät sitä varten? Näin ainakin joskus vanhoina, hyvinä aikoina ELK.
-
Onkos moottorin tukemiseen yläkautta jotain hyvää niksiä/työkalua, jotta saa öljypohjaa irti? Nythän se on alhaalta tuettu pukilla kun toinen moottorin tuki kiinnittyy kanteen eikä lohkoon. Kiertokankien laakerit/luiskat kannattaa varmaan vaihtaa samalla?
Onhan niitä kaikenlaisia keinoja + vehkeitä moottorin tukemiseen. Moottorinosturi, konepelti pois ja puusta tehty 2m korkea pukki jne.
Voihan ne laakeriliuskatkin vaihtaa ja tarkista ainakin jako sekä apulaitehihnan kunto. Etsi vesipumpun vuotoja.
Hoonaa sylinterit niin saat puristus paineet nousemaan. Öljynkulutus loppuu kuin seinään. Läppää venat ja uusi kumit.
Kansi höylättäväksi, 5 sadasosaa - 20 sadasosaa pois niin suoristuu.
Mittaa jo nyt ehdottomasti suoralla linjaarilla moottorilohkon kunto. Kaikki tiivisteet pakettina. On paras ratkaisu.
Auto pitää olla niin paljon maasta irti että mahdut alla hyvin työstämään. (40 - 50cm)
Ole varovainen ja tue auto hyvin! 2kpl hyviä korjauspukkeja + 1-2kpl hallitunkkeja riittänee.
Käsijarru päälle ja kiilat takarenkaiden molemmin puolin.
Tuolla viimeisin moottoriremppani 10 v takaa: https://www.sivustot.net/phweb/Auto/vikaa.php
Sitä ennen lukuisista kieseistä laitoin motin paloiksi, uudet hilut sisälle ja auto ajoon.