Carcom Oy  Elekma

2006 V50 T5 AWD käyntihäiriö

  • 7 Vastauksia
  • 357 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Asdow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
2006 V50 T5 AWD käyntihäiriö
« : 29.06.2025, 22:36:41 »
Tuossa autossa on nyt välillä ollut selkeää sytkähäiriötä alhaisillla kierroksilla / kevyellä kuormalla joka tulee ja menee pois. Tänään ajellessa ongelma ilmaantui taasen, jolloin alle 3k rpm kierroksilla havaitsee selkeästi epätasaisen käynnin ja jos yrittää kiihdyttää niin auto vilkuttaa moottorin vikavaloa. Yli 3k rpm niin auto toimii normaalisti.

Vikakoodit viittasivat tällä kertaa sylinteri 4:seen, mutta aikaisemmilla kerroilla on ollu 4. ja 5. sekä "useita sylintereitä" tjms. Katsoin puristukset suht. lämpimällä koneella ja tulokset olivat seuraavanlaiset:
1. 11 bar
2. 9 bar
3. 9.5 bar
4. 8 bar
5. 11 bar

Sen vähän mitä endoskoopilla sain nähtyä, niin mitään selkeää vauriota missään sylinterissä ei ole. 2-4 ovat selkeästi karstaisemmat kuin 1. ja 5. Sytytystulpissa ei ollu merkittävää eroa. Tulpat ja puolat on vaihdettu 182 254 km kohdalla, nyt mittarissa ~199 tkm. Bensapaine on auton anturin mukaan ok. Mitenhän tämän kanssa voisi edetä?

Sylinteri 1


Sylinteri 2


Sylinteri 3


Sylinteri 4


Sylinteri 5



Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6933
  • Global alligator
Vs: 2006 V50 T5 AWD käyntihäiriö
« Vastaus #1 : 30.06.2025, 08:35:22 »
Koita etsiä imuvuotoja.
Meillä teki vähän vastaavia juttuja ja MAP anturin vaihdolla tokeni.
Vikakoodeja ei suoraan mapista tullut, tietenkään. :D
Koita vaikuttaako jos irrottaa maffin töpselin, toimiiko peruskartoilla?

Onhan nuo puristuksetkin melko hajallaan, nelkku varsinkin. Liekö sit ohipuhallusta vai venttiilivikaa.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: 2006 V50 T5 AWD käyntihäiriö
« Vastaus #2 : 30.06.2025, 11:46:44 »
Ohivuodot mittaisin seuraavaksi ja samalla kuuntelee vuotaako alakertaan männänrenkaiden ohi vaiko venttiileistä.

Puristuksissa on kyllä mielestäni liian isot heitot.

Poissa Asdow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: 2006 V50 T5 AWD käyntihäiriö
« Vastaus #3 : 01.07.2025, 17:06:14 »
Juttelin tuosta ohivuotomittauksesta paikallisen korjaamon kanssa ja siellä oltiin sitä mieltä että purkamaan joutuu vaikka testin tekisikin.

Endoskoopilla pääsin juuri ja juuri näkemään, että 4. pytyn venttiilit on kyllä aika karstaiset. 2. ja 3. vähän samaa vikaa mutta selkeästi vähemmän. 1. ja 5. taas on ihan puhtaat. Tähän tarvitsee muutenkin tehdä jakopääremontti niin pitäisiköhän se ottaa kansi irti samaan vauhtiin ja uusia/putsata venttiilit? Imusarja lähti suuremmitta ongelmitta pois, mutta onko tuossa kannen irroituksessa mitään erikoista mitä tarvitsisi tietää ennen kuin sohaisen muurahaispesää ja aloitan?

Poissa Asdow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: 2006 V50 T5 AWD käyntihäiriö
« Vastaus #4 : 13.08.2025, 23:30:10 »
Sainpahan vihdoin kannen irti, piti 5 viikkoa odottaa työkalua venakopan irroitukseen kun eihän tässä V50:ssä päässyt tulipellin ja moottorin välistä kunnolla vääntämään.

No, kaveri neuvoi että venojen tiiveyttä voi testata kääntämällä kansi ylösalaisin ja laittamalla esim. jarrunestettä palotilaan ja katsoo häviääkö sitä. Tein tuon 2. - 4. sylintereille joissa oli alhaiset puristukset mutta eipä noista puolentoista vuorokauden istumisen jälkeen ollut nestettä yhtään kadonnut. Ulkonäöltäänkin venttiilit olivat huomattavasti paremman näköiset kuin mitä endoskoopin näytössä näytti. Voikohan tuohon "tiiveystestiin" luottaa sen verran, että vika voisi olla kuitenkin mäntien öljyrenkaissa? Sylinterien seinämät ovat ihan priiman näköiset mitä niitä katselin.



4. sylinteri jossa 8 bar


Vertailuksi 5. jossa 11 bar

Poissa Pekka H

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • Auton korjausta ja ajoa 55 vuoden ajan
    • sivustot.net
Vs: 2006 V50 T5 AWD käyntihäiriö
« Vastaus #5 : 16.08.2025, 11:22:11 »
Voikohan tuohon "tiiveystestiin" luottaa sen verran, että vika voisi olla kuitenkin mäntien öljyrenkaissa?

4. sylinteri jossa 8 bar


Öljyrenkaat kyllä. Samalla läppäät venttiilit ja uusit venan kumit kun kansikin on jo irti. Männät irti alakautta ja kaikkiin mäntiin myös uudet männänrenkaat niin saat joka sylinteriin samat 12 -13 kilon paineet.
Koneeseen tulee eri tavalla voimaa, öljyä ei enää kulu, myyntiarvo nousee ja pirssillä ajaa taas tyytyväisenä  200000 km  :)
edit: tarkistettu tulevat puristuspaineet . . .
« Viimeksi muokattu: 16.08.2025, 11:38:58 kirjoittanut Pekka H »
Volvo S40 -2005 1.8      Entiset n. 15kpl ja 10 eri merkkistä.
https://www.sivustot.net/phweb/Auto/volvo/  |  Autodata -> https://tinyurl.com/y5nmq37q

Poissa Asdow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: 2006 V50 T5 AWD käyntihäiriö
« Vastaus #6 : 16.08.2025, 12:29:48 »
Kaipa se on niin tehtävä, kun autokin on sopivasti tallin ovien eessä, niin ei voi jättää puolitiehenkään tätä hommaa.  :buck2:

Onkos moottorin tukemiseen yläkautta jotain hyvää niksiä/työkalua, jotta saa öljypohjaa irti? Nythän se on alhaalta tuettu pukilla kun toinen moottorin tuki kiinnittyy kanteen eikä lohkoon. Kiertokankien laakerit/luiskat kannattaa varmaan vaihtaa samalla?

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • www.vrcf.fi
Vs: 2006 V50 T5 AWD käyntihäiriö
« Vastaus #7 : 16.08.2025, 12:56:57 »
No, kaveri neuvoi että venojen tiiveyttä voi testata kääntämällä kansi ylösalaisin ja laittamalla esim. jarrunestettä palotilaan ja katsoo häviääkö sitä.

Voikohan tuohon "tiiveystestiin" luottaa sen verran, että vika voisi olla kuitenkin mäntien öljyrenkaissa?
Itse käyttäisin nesteenä esimerkiksi petroolia, jos vuodot haluaa esiin.

Öljyrenkaalla ei taideta mäntää tiivistää, sillä lienee ihan eri funktio. Puristusrenkaat lienevät sitä varten? Näin ainakin joskus vanhoina, hyvinä aikoina ELK.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo