Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Jimipee - 15.07.2025, 20:53:39

Otsikko: Volvo XC70 D5 2007 puolenmiljonaan huollot
Kirjoitti: Jimipee - 15.07.2025, 20:53:39
Päivää!

Volvo tuli pitkästä aikaa talouteen kun sukulainen päätti päivittää uudempaan ja itse en voinut kieltäytyä. Ajokilometrit 519tkm.

Muutamia pieniä kommervenkkejä on kuitenkin päässyt siunaantumaan joista yritän päästä mahdollisimman nopeasti eroon. Huoltokirjan siirsin paperille niin on ns. kaksinkappalein tallessa ja turvassa  ;D

(https://i.ibb.co/NgPqvPKd/20250714-205210.jpg) (https://ibb.co/NgPqvPKd)

(https://i.ibb.co/DHmNH3q0/20250714-205217.jpg) (https://ibb.co/DHmNH3q0)

(https://i.ibb.co/62QbWY8/20250714-205224.jpg) (https://ibb.co/62QbWY8)

Vikoinahan nyt meidän taipaleen alussa oli moottorin vikavalo, ajonvakautuksen vikavalo, ajovalon vikavalo sekä ratin asentotunnistimen härö.

Moottorin vikavalon ja tehojen puutumisen sain rajattua moottorin tyynyihin tulppaamalla ahtopaineensäätimeltä ko. pusseihin menevän letkun. Vedot palautui eikä 15min kovemmassakaan vedätyksessä uusia tuonut joten kaikki moottorin kannakkeet uusia kerrallaan. Mistä nämä kannattaa hommata ja minkä merkkisenä? 2kpl vakuumipusseja alas on selkeä sekä 1kpl moottorin päälle, mitä muuta kannattaa samalla jos hyvän haluaa?

Ajonvakautuksen vika ja ratin asentotunnistimen herja taitaa olla puhtaasti vain jälkimmäinen. Ostaako tähän uusi varaosa vai puhdistella vanha netin ohjeen mukaisesti?

Takatutkat onkohan ne testattavissa yksittäin vai meneekö niiden johtosarjan selvittämiseksi?

Ajovalon vikavalo luultavimmin taka-akselin päällä oleva asentotunnistin? Käynnistäessä testaavat molemmat valot itsensä kuten kuuluukin.

Päivitän kuvia enemmän kun saan autoa kuntoon, aikomuksissa olisi koneellinen käsittely korille, muovinsuoja-aine Autodudelta sekä sisältä viimeisen päälle hinkkaus. Tietty nämä vikavalot saada ensin pikimmiten kuriin. Purettavana myös mitä luultavimmin vanhan Nokialaisen handsfree-systeemi. Kiitokset ja toivottavasti täältä Guruilta pieniä vinkkejä ja tipsejä irtoaa, katsotaan miten kauan saadaan Volvo pidettyä hyvänä tienpäällä  8)



(https://i.ibb.co/pgPrKm5/20250715-121919-1.jpg) (https://ibb.co/pgPrKm5)
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: Mustalaatikko - 15.07.2025, 21:05:09
Volvoon sopivalla koodinlukijalla kannattaa katsoa ne tarkemmat viat, ettei sokkona vaihda väärää osaa. Ajotietokoneen ilmoitukset antaa vaan suuntaa.
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: Jimipee - 15.07.2025, 21:19:51
Volvoon sopivalla koodinlukijalla kannattaa katsoa ne tarkemmat viat, ettei sokkona vaihda väärää osaa. Ajotietokoneen ilmoitukset antaa vaan suuntaa.

Nämä katottu icarsoftin vol v2:sella. Ohessa koodit mitkä jäi vielä päälle moottorityynyjen tulppauksen jälkeen

E: Ja vika saattaa pysyä poissa myös hetken, vasemmalle tappiin kääntäessä tulee takuuvarmasti esille  ;D

(https://i.ibb.co/qFgmxBy9/20250715-194201.jpg) (https://ibb.co/qFgmxBy9)

(https://i.ibb.co/7t7z9D01/20250715-194158.jpg) (https://ibb.co/7t7z9D01)

(https://i.ibb.co/dy9vJky/20250715-194155.jpg) (https://ibb.co/dy9vJky)

(https://i.ibb.co/dsbQjxfb/20250715-194151.jpg) (https://ibb.co/dsbQjxfb)

(https://i.ibb.co/GfMTpFND/20250715-194125.jpg) (https://ibb.co/GfMTpFND)
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: janne81 - 16.07.2025, 04:50:51
Eihän tässä ole enää alipaineella toimivaa ahtimen ohjausta kun on näin "uusi".

Valojen ei kuulu kunnossa ollessaan nousta ja laskea. Vika voi silti olla kyllä säätöpotikan tangossa, kannattaa tarkastaa.
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.07.2025, 08:17:58
Se säätöpotikka voi mennä mykäksi tai oikosulkuun tai tanko irrota, parista ekasta tuli omassa 2003-mallissa jopa piilevä vikakoodi. Valot voi testata seinää vasten seisomalla peräkoukun päällä, reagoiko korkekussäätö
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: Jimipee - 16.07.2025, 11:03:35
Eihän tässä ole enää alipaineella toimivaa ahtimen ohjausta kun on näin "uusi".

Valojen ei kuulu kunnossa ollessaan nousta ja laskea. Vika voi silti olla kyllä säätöpotikan tangossa, kannattaa tarkastaa.

Mihinhän se tuo sitten vaikuttaa kun moottorin vakuumipussien lähdön tulppasi niin sehän ahdot palasi normaaliksi ainakin persdynon perusteella. Tuleekohan sille sähköiselle säätimelle alipainetieto jostakin ja vuotava alipaine antaisi sille väärää tietoa sitten. Täytyy tänään hieman lenkkiä käydä vielä ajamassa antaisiko muita vikakoodeja moottorin osalta.
Ipartsilta tilatessa olisi kaksi vakuumityynyä, ylätuki, jakopään puoleinen kannake sekä apurungon ja vaihteiston välinen kannake 300e, merkkeinä Meyle, Febi ja Corteco. Skandixilla 400e samat mutta merkkiä ei anna tietoon, lukee vain OEM Quality. Onko noista kummastakaan kokemusta?

Täytyykin nuo säätöpotikat käydä läpi.
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: mheguli - 16.07.2025, 13:13:53
Se säätöpotikka voi mennä mykäksi tai oikosulkuun tai tanko irrota, parista ekasta tuli omassa 2003-mallissa jopa piilevä vikakoodi. Valot voi testata seinää vasten seisomalla peräkoukun päällä, reagoiko korkekussäätö

Itellä oli S80:ssä säätöpotikka ihan jumissa. Ei liikkunut enää käsivoimin. Oli lopulta katkaissut tangon kiinnityksen ja katsuri huomasi sen. Ostin ihan OE-osana kannattimen ja välitangon, joka sekin oli varsin juminen. Alla etuvedon osanumerot ja hinnat viime syksyltä. XC:ssä voi jopa olla eroavaisuuksia, kun alusta on vähän korkeammalla ja nelivedon takapää muutenkin vähän erilainen.

8622448   KANNATIN 11,45 e
8622449   NIVELTANKO 47,38 e

Säätöpotikaksi otin Topranin.
600 214 / TOPRAN Sensori, Xenonvalo (ajovalokorkeuden säätö)   27,61 €

Tuo parkkitutkajuttu on kyllä outo - jos vain yksi anturi on pimeänä, niin antaa oman kokemuksen mukaan vain ja ainoastaan siitä vikakoodin. Kun kaikista neljästä tulee koodit, niin epäilyttää, että onko johtosarjassa tai ohjaimessa vikaa.
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: Acke - 16.07.2025, 13:40:34
Se säätöpotikka voi mennä mykäksi tai oikosulkuun tai tanko irrota, parista ekasta tuli omassa 2003-mallissa jopa piilevä vikakoodi.
Mulla oli molemmat säätöhimmelit irti P2 XCstä, alkuperäinen kannattimen kiinnitysniitti(?) oli pettänyt ja säätöhimmeli roikkui sen vipuvarren varassa. Ruuvilla kiinni (https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-d20ce749c61ba4039d43b24538ca1c55.jpg) ja matka jatkui.

Skandixilla 400e samat mutta merkkiä ei anna tietoon, lukee vain OEM Quality. Onko noista kummastakaan kokemusta?
Skandixilta on yleensä tullut ihan hyvää tavaraa ja toimitus kohtuullisen nopea.
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.07.2025, 13:43:12
Joo jos se tanko irtoaa se jumittuu ennen pitkää yhteen asentoon.
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: Jimipee - 16.07.2025, 20:51:34
(https://i.ibb.co/Psjp4fjR/20250716-153315.jpg) (https://ibb.co/Psjp4fjR)

Jooh, perutaan sanat  ;D Vikakoodit on ja pysyy, kuitenkin auto toimii joten kuten paremmin sekä koodit muuttuneet hieman. Nyt toimii taajamassa hyvin mutta motarilla 100-120kmh väliin polkaisu tuottaa vikaa esiin ainakin persposkiin tuntuen. Moottorin vikavaloa ei anna itse näyttöön enää. Tuolla icarsoftilla pitäisi ajonaikana saada jotain lukemia ylös, löytyyköhän noihin jotain viiteohjetta netistä ?

Moottorille antaa vielä:
1540 - Turbo Control, pressure too high
1517 - Turbo Control, pressure too high
1600 - Charge pressure sensor

Vaihteistolle
0A31 - Control Module Communication, signal missing from Engine Control Module (ECM)

Sekä muuten ei moottoriin liittyviä:
0109
9C03
8F15

Vähän rupeaa jo uskomaan että se turbo olisi siivekkeineen karstan peitossa. Täytyy tutkia ahtoputket ja se resonaattori kuitenkin ensin vielä kunnolla. Uskaltaako tuollaisessa liipaista tehdaskorjatun Garretin taikka ihan uuden Lucasin. Täytyy myös tuo turbonsäädin ottaa irti ja kokeilla miten liikkuu siivekkeet sekä muovirattaiden kunto tarkistaa. Varaosana tuon hintaero on niin pieni koko pakettiin verrattuna että tuolloin on sama koko turbopaketti ostaa

Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: janne81 - 17.07.2025, 05:29:06
Pariin vastaavaan vaivaan oon uusinut vasemmalla coolerin päädyssä sijaitsevan map-sensorin, ja onhan sulla tuo yksi koodikin siihen viittaava.
Katso miten ahtopaine käyttäytyy ajossa jos se on icarilla mahdollista.
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: Jimipee - 22.07.2025, 11:35:07
Vikaa tutkittiin muutaman kaverin kera, turbon tangossa ei mitään liikettä. Kilometrejä jo sen verran niin laitoin tilaukseen tehdaskorjatun alkuperäisen Garretin, moottorin kumityynyt, venttiilinkopantiivisteen, xenonien säätöanturin sekä map-anturin. Nelikossa taitaakin olla kivasti työläämpi tuo turbon vaihto joten täytyy kiikuttaa sen osalta pajalle, purattaa luultavasti kulmavaihteen edestä, mutta helpottaa kaiketin samalla taaeamman kumityynyn vaihtoa. Kokemuksia Itä-Suomen alueelta että kuka kyläseppä näitä laittelee ja mieluiten laadukkaasti?

Jospa ne kelitkin viilenisi niin kehtaisi nahkapenkit käsitellä ja muutenkin siistiä entisestään sisäpuolen. Mistä näihin muuten löytää helpoiten varaosakoodin esim. juuri tuohon ratin kellojouseen? Ipartsin sivu oli puutteellinen DSTC:n yhteensopivuudesta ja Skandixilla maksaa kevyen 400e  ;D
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: J2K - 22.07.2025, 15:59:15
Kyllä sen turbon vaihtaa itsekin jos työkalut löytyy. Kulmavaihde tosiaan pois tieltä. Muistaakseni tarvitaan 1/4" pitkä jatko ja kulma jotta pääsee alhaalta käsiksi joihinkin turbon pultteihin. Meikäläisellä öljyputken banjopultti aiheutti harmaita hiuksia, kun en millään meinannut saada kierteelle. Putki otti hieman siipeensä kun irroitin. (Osaamattomuutta)
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: Jimipee - 23.07.2025, 15:16:48
Kyllä sen turbon vaihtaa itsekin jos työkalut löytyy. Kulmavaihde tosiaan pois tieltä. Muistaakseni tarvitaan 1/4" pitkä jatko ja kulma jotta pääsee alhaalta käsiksi joihinkin turbon pultteihin. Meikäläisellä öljyputken banjopultti aiheutti harmaita hiuksia, kun en millään meinannut saada kierteelle. Putki otti hieman siipeensä kun irroitin. (Osaamattomuutta)

Paitsi nosturia varmasti mieluusti käyttää, itselläni ilmainen pääsy vain pukeille. Nosturillisen tallin vuokraus viikonlopuksi helpottaa suoraan maksamaan tekijämiehelle  ;D Tällä viikolla pitkälti kaikki osat perillä. Laitoin vielä do88 - lafkasta tulemaan turbon resonaattoriputken tilalle normaalin silikoniputken.

Naapuri kyseli Volvosta että joko on paljon yli 200tkm ajettu yksilö... Tuli samalla tuo jälkiasenteinen handsfree purettua ja käytyä radion liittimet läpi. Vielä ei korjaantunut kun fader etukaiuttimille käännettynä säristää ääntä ja muutoinkin hiljaisempana soivat mitä takakaiuttimet. Taitaapi mennä radion vaihdoksi jossain välissä.


(https://i.ibb.co/9k9FqkHd/20250723-131008.jpg) (https://ibb.co/9k9FqkHd)
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: anssi68 - 23.07.2025, 16:32:57
Siistin XC:n olet löytänyt.

Nuo radiot tuppaa vanhemmiten hajoamaan kun konkat hajoaa.

Omaankin vaihdoin aikoinaan Pioneerin 2-dinin soittimen juuri tuon takia..
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: J2K - 24.07.2025, 09:00:02
Pukeilla tein omaani vaihdon ja myöhemmin vielä uudestaan kun vaihdoin vakioturbon takaisin ennen auton myyntiä.
Kävin lukemassa oman auton juttuja ja ei se turbon vaihto ihan helppo ollut.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72075.390
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: Jimipee - 24.07.2025, 11:10:33
Pukeilla tein omaani vaihdon ja myöhemmin vielä uudestaan kun vaihdoin vakioturbon takaisin ennen auton myyntiä.
Kävin lukemassa oman auton juttuja ja ei se turbon vaihto ihan helppo ollut.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72075.390

Täytyy muutamasta paikkaa kysästä tarjous kun on tutun tuttujen paikkoja. Luulisi ammattiliikkeen pärjäävän nosturi apunaan alle 8 tunnissa suorittamaan ko. operaatiot vaikka sattuisikin joku pultti vastustamaan? Tosiaan alipainetyynyt vaihtuu samalla. Mikäli tarjoukset hirvittää niin ajaa pukeille ja varata koko viikonloppu aikaa operaatioon  ;D

Innostuin nyt kuitenkin ja tilasin vielä tulppauslevyn egr:ään sekä imusarjan läppien "deletekitin" Puolasta. Koittaa saada tekniikasta mahdollisimman pomminkestävä
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: mheguli - 24.07.2025, 11:39:14
Paitsi nosturia varmasti mieluusti käyttää, itselläni ilmainen pääsy vain pukeille. Nosturillisen tallin vuokraus viikonlopuksi helpottaa suoraan maksamaan tekijämiehelle  ;D Tällä viikolla pitkälti kaikki osat perillä. Laitoin vielä do88 - lafkasta tulemaan turbon resonaattoriputken tilalle normaalin silikoniputken.

Naapuri kyseli Volvosta että joko on paljon yli 200tkm ajettu yksilö... Tuli samalla tuo jälkiasenteinen handsfree purettua ja käytyä radion liittimet läpi. Vielä ei korjaantunut kun fader etukaiuttimille käännettynä säristää ääntä ja muutoinkin hiljaisempana soivat mitä takakaiuttimet. Taitaapi mennä radion vaihdoksi jossain välissä.

(https://i.ibb.co/9k9FqkHd/20250723-131008.jpg) (https://ibb.co/9k9FqkHd)

Kannattaa miettiä myös kaiuttimien vaihtoa. Perusmalliset eivät ole kovin kummoiset. Itse vaihdoin S80:iin vaan jonkun Ground Zeron 6,5" erillissarjan etuoviin. Kaikenlaiset outoudet äänissä hävisivät sillä, ihme kyllä.
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: Jimipee - 14.08.2025, 14:46:25
Voi helskatti, turbo, alipainetyynyt, moottorin ja vaihteiston välinen tuki sekä resonaattorin tilalle DO88 silikoniletku vaihdatettu.

NYT TOIMII  8)

Seuraavaksi ajovalosensorin vaihto sekä radion vaihto.

Onko näihin järkeä mitään muuta kumia tunkea kuin orkkis 215/65r16? Tarkoituksena uusia nuokin samalla ja kulmat tarkistuttaa. Joko perus Linglongit tai kevyet Allterrainit esim. Toyo Open Countryt
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: Jimipee - 15.08.2025, 23:15:23
(https://i.ibb.co/DPCr0T9J/20250815-171612.jpg) (https://ibb.co/DPCr0T9J)

Volvoon tuli tänään vaihdeltua kuvan toverin kanssa Comman 0w30 öljyt, Volvon öljynsuodatin, ilmanpuhdistin sekä valuteltua syyläristä jäähdytysnesteet ja uudet tilalle. Täytyy 2000km jälkeen uudelleen valuttaa ja kierrätellä kun tuota helpointa reittiä myöten ei taida kuin vain puolet saada kerrallaan vaihdetuksi. Lisäksi tuli apulaitehihnan suoja sekä pohjamuovi hinkattua puhtaaksi niin onnistuu seurata mikäli seuraavaan vaihtoon mennessä on tippoja ilmestynyt. Tuli kyllä nätisti kehräävä vekotin tuoreilla öljyillä, johan aiemmasta vaihdosta oli hiukan yli 7tkm.

"Ajovalovikaa" tuli myös pähkäiltyä kun alkaa illat pimenemään. Vetokoukun päällä hyppiessä valot kyllä hyvin liikkuvat ja hakevat paikan missä ovat käynnistyksenkin jälkeen. Täytyy koittaa vikakoodilla tarkemmin selvitellä missä vikaa mutta tärkeintä että näkee ajella eikä sokaise vastaantulevia

(https://i.ibb.co/spBDN1w7/20250815-213603.jpg) (https://ibb.co/spBDN1w7)

On se vain ajattoman näköinen, renkaiksi taidan päätyä Yokohaman Geolandariin niin tuo sopivaa rouheutta ja ei ainakaan renkaasta jää kiinni tämän auton suorituskyky mukavuutta karsimatta  8)
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.08.2025, 08:55:47
Taannoin tuli vaihdettua ekaa kertaa ihan kaikki jäähdytysnesteet kennon vaihtoa varten, paineilmalla tulipellin letkuun niin ulos tulikin normaalia enemmän tavaraa
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: B-Man - 16.08.2025, 11:34:32

Onko näihin järkeä mitään muuta kumia tunkea kuin orkkis 215/65r16? Tarkoituksena uusia nuokin samalla ja kulmat tarkistuttaa. Joko perus Linglongit tai kevyet Allterrainit esim. Toyo Open Countryt

225/70R16 renkaat ainakin sopii vielä ihan suoraan alle. Sellaset on itellä samassa korimallissa :)
Otsikko: Vs: Volvo XC70 D5 2007 Huolteluita ja avunhuuteluita
Kirjoitti: Jimipee - 26.08.2025, 10:10:34
Autolla vain ajeltu kun toimii hienosti, polttoainelämmitintä tuli kokeiltua ja sekin hörrää nätisti. Pitänee vielä tilailla osat kasaan jakohihnan vaihtoa varten. Olikos näissä merkillä väliä? Kunhan vesipumppu olisi aisin?

Jakohihnasarja
Apulaitehihna + kiristin
Vesipumppu
Kannattaisiko jotain muuta samalla? Jakopään suojarauta asentuu samalla mielenrauhan vuoksi

Radio-ongelmat korjaantuivat jälkiasenteisella Pioneerin mankalla ja rattisäädinadapterilla. Fanaticin sarja yllätti positiivisesti istuvuudellaan pelkän katkoteräveitsen avulla.


(https://i.ibb.co/jPTBqmJR/20250823-104900.jpg) (https://ibb.co/jPTBqmJR)

Lisäksi autoon kevyt myllytys ja vahaus. Muovipuskureihin Carpron Dlux käsittely. Katsotaan kestääkö luvatun 1-2v mutta ainakin toi syvyyden takaisin muovin väriin



(https://i.ibb.co/B2PtwZfZ/20250823-105728.jpg) (https://ibb.co/B2PtwZfZ)

(https://i.ibb.co/PGqk5HwS/20250822-140142.jpg) (https://ibb.co/PGqk5HwS)

Viikonloppuna lukaistaan vielä Vidalla ajovalon häikkä josko se tarjoaisi suoraan vikapaikan ja kaksi viimeistä moottorintukea pitäisi saapua niin on ne kaikki nyt kerralla vaihdettu. Vaihtamatta siis enää jakopään alla oleva sekä moottorin yläpuolinen. Jyrinät kabiiniin hieman voimistuivat uusien alipainetyynyjen vaihdon jälkeen joten eliminoidaan vielä noiden kuluneisuus. Silminnähden apurungon puslat eivät pahalta näyttäneet