Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: ÄkCee60 - 09.09.2025, 22:39:01
-
Onkos käyttökokemuksia diesel treatment aineista tai dpf puhdistus/hoitoaineista?
Esim Kent merkkiset mitä on kehuttu?
Kent Fuel Guard 2 Polttoaineen lisäaine 250ml Vähentää pääst
Kent DPF puhdistusaine 250ml Puhdistaa ja huoltaa hiukkassuo
Onko ollut hyötyä/ongelmia?
Aiemmissa autoissa on tullut käytettyä diesel puhdistus/hoitoainetta muutaman kerran vuodessa ja yhdessäkään ei ole tullut vastaan ruiskutus/suutin/moottori vikoja kun on ajellut tuonne about 400tkm asti.
Mutta mites Volvot...
-
ootko jo kysynyt tekoälyltä?
Tiedän Volvon jolla on ajettu 900tkm ilman lisäaineita ja ongelmia.
-
Korjaajat noita suosittelee juutuubissa....ja liikkeissä
Vanhoilla volvoilla on varmasti ajeltu...eikä ole dpf edes ollut saati hienoja uusia saastesysteemejä.
Lähinnä kiinnostaa nuo alle 10v kalusto noiden kempsujen suhteen. VEA koneet.
-
5syl D3:lla tullut rullattua 310tkm ilman lisälitkuja. Polttoaineena n. 99.9% ajosta Nesteen ilman FAMEa dieseliä. Biokomponentit voinevat lisätä riskiä levä yms. kasvustoon, jota nuo litkut lienee pyrkivät estämään.
-
Ne on nuo maamoottorit sallivampia kaiketi. Niissä öljytkin vielä w30siä.
-
Suuttimien puhdistusainetta olen käyttänyt vuosien ajan ja ne tekee ihmeitä. Edellinen auto minulle tullessaan pölläytti käynnistäessä sinistä savua. Suodattimen vaihto ja uuden suodattimen täyttö forten aineilla, ja pölläyttely loppui siihen, eikä palannut 180tkm aikana, kun teki samat temput vuosittain. Tämä ei ole suinkaan ainoa kerta, kun vuotava suutin "korjaantuu" noilla aineilla.
Tuntuu hurjalle, että pienimmissäkin suutinongelmissa foorumeilla tarjotaan aina ensimmäisenä suuttimien vaihtoa, vaikka läheskään aina suuttimen vuodossa ei ole kyse mekaanisesta viasta, vaan paskasta.
En näe mitään syytä, että miksi uudemmat Volvot tekisivät tässä poikkeuksen.
-
Tuota fortea käytetään monessa korjaamossakin, mm suutimien puhdistuksessa ja sen omalla kierrätys laitteella, käytetty jo vuosi kymmeniä, hyvin tuloksin.
-
Täällä ne vannoo tuon Kentin nimeen, en sit tiiä muuta.
Fortehan nyt on vanha tekijä näissä.
Ei kai niillä mitään särje vaikka ei apua oliskaan. :)
-
Kyllä noissa dieseleissä ja lämmitysöljyissä (joka käytännössä samaa kamaa) on aika paljon loppujen lopuksi epäpuhtauksia....
sen tietää siitä kun 10v välein putsaa maanalaisen säiliön josta sinä aikana pumpattu noin 20 000litraa löpöö....pohjalla on aina sakkaa.
-
Täällä ne vannoo tuon Kentin nimeen, en sit tiiä muuta.
Fortehan nyt on vanha tekijä näissä.
Ei kai niillä mitään särje vaikka ei apua oliskaan. :)
Oikein käytettynä ja tietyissä tilanteissa näistä on monesti ollut apua, tuhoakin näillä saa aikaiseksi, näitäkin on nähty. Jokainen tietenkin arvioi itse käyttääkö näitä, ilmankin näitä laitteiden kuuluu toimia ja yleensä näitä aletaan miettimään halpana korjaus keinona kun vikaa on jo päällä, joskus auttaa useimmin ei. Epäpuhtauksien vuoksi niitä suodattimiakin kuuluu vaihtaa ja sen vuoksi ne siellä onkin.
-
Lähinnä kiinnostaa ennaltaehkäisy ja käyttöajan pidentäminen ilman rikkoja.
Esim nuo diesel suuttimet on tänä päivänä erittäin tiukoilla mitoituksilla joten jos niiden pintaan jotain kertyy niin näkymätönkin kerros voi olla jo haitaksi....siis jos kertyy.
Suodattimet on tietty ja vaihdetaan määrävälein mutta suodatustekniikassa on aina suodatusaste/tietty partikkelikoko minkä suodatin pystyy suodattamaan. Itseasiassa vanhenevassa suodattimessa suodatustulos paranee kunnes se sitten hajoaa jostain.
Diesel suodattimen suodatuskyky on yleensä 2-10 mikronia. Ja suutinneulan ja rungon välys on vain 1-2mikronia.... Eli se ei paljoa hiukkasta tai "limaa" tarvi pintaansa niin tulee vuotoa tai huonoa suihkutusta.
No kokeilemalla aineita selviää toimiiko....
-
Suuttimien voitelun kannalta olen itse käyttänyt säännöllisen epäsäännöllisesti RedLinen lisäainetta, varsinkin talvella. Elän käsityksessä, että etenkin talvidiesel on melko "kuivaa" tavaraa voiteluominaisuuksiltaan, niin olen kaatanut tuota tankkiin silloin tällöin, sekä VEA-moottoriin, että vanhan liiton D5:seen.
https://www.motonet.fi/tuote/red-line-rl-2-diesel-lisaaine-443-ml?product=60-8012
-
Venehenkilöt lirauttavat tankkiin laadukasta 2-tahtiöljyä pumppuja ja suuttimia hellimään S*.
-
Venehenkilöt lirauttavat tankkiin laadukasta 2-tahtiöljyä pumppuja ja suuttimia hellimään S*.
Täähän on tää taivaanvanha konsti autoissakin käytetty.
-
Jättäisin itse commonrail-moottoreissa väliin. Tämä ei perustu varsinaisesti tietoon, vaan maalaisjärkeen. Jos karsta aiheuttaa nykydieseleissä muutenkin jos jonkinlaista ongelmaa, niin en lisäisi karstan määrää yhtään 2t öljyjä käyttämällä.
-
Vanhoissa tuo toimi ja pumpusta näki heti missä oli käytetty, paljon ajetuissakin pumppu kuin uusi, nykyvehkeisiin en laittaisi.
-
Suuttimien puhdistusainetta olen käyttänyt vuosien ajan ja ne tekee ihmeitä. Edellinen auto minulle tullessaan pölläytti käynnistäessä sinistä savua. Suodattimen vaihto ja uuden suodattimen täyttö forten aineilla, ja pölläyttely loppui siihen, eikä palannut 180tkm aikana, kun teki samat temput vuosittain. Tämä ei ole suinkaan ainoa kerta, kun vuotava suutin "korjaantuu" noilla aineilla.
Tuntuu hurjalle, että pienimmissäkin suutinongelmissa foorumeilla tarjotaan aina ensimmäisenä suuttimien vaihtoa, vaikka läheskään aina suuttimen vuodossa ei ole kyse mekaanisesta viasta, vaan paskasta.
En näe mitään syytä, että miksi uudemmat Volvot tekisivät tässä poikkeuksen.
Onko tämä suodatinkipon täyttäminen Fortella sen oikea käyttötapa?
Itse olen lurauttanut sen Forte-putelin litkun vain tankkiin kerran vuodessa. Pieneksi aikaa on naftankulutus ajotietokoneen ilmaisemana hieman pienentynyt. Vollessa kilometreja nyt noin 340 tuhatta.
Forte Advanced Diesel Fuel Conditioner kyseessä
-
Mitkähän on normaalit volvo dpf filtterin lukemat?
Katselin tuossa analysaattorilla että viime poltosta 66km ja hiilijäännös 5g ja vastapaine tyhjäkäynnillä 0.3kPa 1500rpm 0.45kPa...
-
Vanhoissa tuo toimi ja pumpusta näki heti missä oli käytetty, paljon ajetuissakin pumppu kuin uusi, nykyvehkeisiin en laittaisi.
Näitä ”nykyvehkeitä” veneissäkin on ja laadukkaat 2-tahtiöljyt ovat tuhkautumattomia ja ainakin myyntipuheiden mukaan jopa vähentävät karstoittumista. Toki venemoottoreissa tärkeintä on selvitä talven yli, ei niinkään käyttötunnit.
-
Onko tämä suodatinkipon täyttäminen Fortella sen oikea käyttötapa?
Itse olen lurauttanut sen Forte-putelin litkun vain tankkiin kerran vuodessa. Pieneksi aikaa on naftankulutus ajotietokoneen ilmaisemana hieman pienentynyt. Vollessa kilometreja nyt noin 340 tuhatta.
Forte Advanced Diesel Fuel Conditioner kyseessä
Käsittääkseni ei ole oikea tapa, mutta yleisesti käytetty jopa korjaamoilla. Sitä en tiedä, että onko korjaamoilta valmistajalta jotain sellaista ohjeistusta, joka ei purkin kyljestä selviä. Suodattimen täytöllä saa tehokuurin kerralla suuttimille. Tuo fortehan on minun käsittääkseni vain rankasti lisäaineistettua dieseliä, enkä ole koskaan kuullut, että tälläinen toimenpide saisi aikaan mitään vahinkoa. Esim. auton käynnissä sitä ei huomaa käynnistyksen jälkeen.
-
Kyllä tuolla käyttöohjeessa näyttää olevan se suodattimen täyttökin valinnaisena käyttötapana. Taidanpa seuraavassa suodatinvaihdossa tehdä tuon vaikka ei mulla mitään vikaa ole ruiskusysteemissä ilmennytkään.
https://www.forte.fi/Download/22148/Advanced%20Diesel%20Fuel%20Conditioner%20esite.pdf