Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: ÄkCee60 - 09.09.2025, 22:39:01
-
Onkos käyttökokemuksia diesel treatment aineista tai dpf puhdistus/hoitoaineista?
Esim Kent merkkiset mitä on kehuttu?
Kent Fuel Guard 2 Polttoaineen lisäaine 250ml Vähentää pääst
Kent DPF puhdistusaine 250ml Puhdistaa ja huoltaa hiukkassuo
Onko ollut hyötyä/ongelmia?
Aiemmissa autoissa on tullut käytettyä diesel puhdistus/hoitoainetta muutaman kerran vuodessa ja yhdessäkään ei ole tullut vastaan ruiskutus/suutin/moottori vikoja kun on ajellut tuonne about 400tkm asti.
Mutta mites Volvot...
-
ootko jo kysynyt tekoälyltä?
Tiedän Volvon jolla on ajettu 900tkm ilman lisäaineita ja ongelmia.
-
Korjaajat noita suosittelee juutuubissa....ja liikkeissä
Vanhoilla volvoilla on varmasti ajeltu...eikä ole dpf edes ollut saati hienoja uusia saastesysteemejä.
Lähinnä kiinnostaa nuo alle 10v kalusto noiden kempsujen suhteen. VEA koneet.
-
5syl D3:lla tullut rullattua 310tkm ilman lisälitkuja. Polttoaineena n. 99.9% ajosta Nesteen ilman FAMEa dieseliä. Biokomponentit voinevat lisätä riskiä levä yms. kasvustoon, jota nuo litkut lienee pyrkivät estämään.
-
Ne on nuo maamoottorit sallivampia kaiketi. Niissä öljytkin vielä w30siä.
-
Suuttimien puhdistusainetta olen käyttänyt vuosien ajan ja ne tekee ihmeitä. Edellinen auto minulle tullessaan pölläytti käynnistäessä sinistä savua. Suodattimen vaihto ja uuden suodattimen täyttö forten aineilla, ja pölläyttely loppui siihen, eikä palannut 180tkm aikana, kun teki samat temput vuosittain. Tämä ei ole suinkaan ainoa kerta, kun vuotava suutin "korjaantuu" noilla aineilla.
Tuntuu hurjalle, että pienimmissäkin suutinongelmissa foorumeilla tarjotaan aina ensimmäisenä suuttimien vaihtoa, vaikka läheskään aina suuttimen vuodossa ei ole kyse mekaanisesta viasta, vaan paskasta.
En näe mitään syytä, että miksi uudemmat Volvot tekisivät tässä poikkeuksen.
-
Tuota fortea käytetään monessa korjaamossakin, mm suutimien puhdistuksessa ja sen omalla kierrätys laitteella, käytetty jo vuosi kymmeniä, hyvin tuloksin.
-
Täällä ne vannoo tuon Kentin nimeen, en sit tiiä muuta.
Fortehan nyt on vanha tekijä näissä.
Ei kai niillä mitään särje vaikka ei apua oliskaan. :)
-
Kyllä noissa dieseleissä ja lämmitysöljyissä (joka käytännössä samaa kamaa) on aika paljon loppujen lopuksi epäpuhtauksia....
sen tietää siitä kun 10v välein putsaa maanalaisen säiliön josta sinä aikana pumpattu noin 20 000litraa löpöö....pohjalla on aina sakkaa.
-
Täällä ne vannoo tuon Kentin nimeen, en sit tiiä muuta.
Fortehan nyt on vanha tekijä näissä.
Ei kai niillä mitään särje vaikka ei apua oliskaan. :)
Oikein käytettynä ja tietyissä tilanteissa näistä on monesti ollut apua, tuhoakin näillä saa aikaiseksi, näitäkin on nähty. Jokainen tietenkin arvioi itse käyttääkö näitä, ilmankin näitä laitteiden kuuluu toimia ja yleensä näitä aletaan miettimään halpana korjaus keinona kun vikaa on jo päällä, joskus auttaa useimmin ei. Epäpuhtauksien vuoksi niitä suodattimiakin kuuluu vaihtaa ja sen vuoksi ne siellä onkin.
-
Lähinnä kiinnostaa ennaltaehkäisy ja käyttöajan pidentäminen ilman rikkoja.
Esim nuo diesel suuttimet on tänä päivänä erittäin tiukoilla mitoituksilla joten jos niiden pintaan jotain kertyy niin näkymätönkin kerros voi olla jo haitaksi....siis jos kertyy.
Suodattimet on tietty ja vaihdetaan määrävälein mutta suodatustekniikassa on aina suodatusaste/tietty partikkelikoko minkä suodatin pystyy suodattamaan. Itseasiassa vanhenevassa suodattimessa suodatustulos paranee kunnes se sitten hajoaa jostain.
Diesel suodattimen suodatuskyky on yleensä 2-10 mikronia. Ja suutinneulan ja rungon välys on vain 1-2mikronia.... Eli se ei paljoa hiukkasta tai "limaa" tarvi pintaansa niin tulee vuotoa tai huonoa suihkutusta.
No kokeilemalla aineita selviää toimiiko....
-
Suuttimien voitelun kannalta olen itse käyttänyt säännöllisen epäsäännöllisesti RedLinen lisäainetta, varsinkin talvella. Elän käsityksessä, että etenkin talvidiesel on melko "kuivaa" tavaraa voiteluominaisuuksiltaan, niin olen kaatanut tuota tankkiin silloin tällöin, sekä VEA-moottoriin, että vanhan liiton D5:seen.
https://www.motonet.fi/tuote/red-line-rl-2-diesel-lisaaine-443-ml?product=60-8012
-
Venehenkilöt lirauttavat tankkiin laadukasta 2-tahtiöljyä pumppuja ja suuttimia hellimään S*.
-
Venehenkilöt lirauttavat tankkiin laadukasta 2-tahtiöljyä pumppuja ja suuttimia hellimään S*.
Täähän on tää taivaanvanha konsti autoissakin käytetty.
-
Jättäisin itse commonrail-moottoreissa väliin. Tämä ei perustu varsinaisesti tietoon, vaan maalaisjärkeen. Jos karsta aiheuttaa nykydieseleissä muutenkin jos jonkinlaista ongelmaa, niin en lisäisi karstan määrää yhtään 2t öljyjä käyttämällä.
-
Vanhoissa tuo toimi ja pumpusta näki heti missä oli käytetty, paljon ajetuissakin pumppu kuin uusi, nykyvehkeisiin en laittaisi.
-
Suuttimien puhdistusainetta olen käyttänyt vuosien ajan ja ne tekee ihmeitä. Edellinen auto minulle tullessaan pölläytti käynnistäessä sinistä savua. Suodattimen vaihto ja uuden suodattimen täyttö forten aineilla, ja pölläyttely loppui siihen, eikä palannut 180tkm aikana, kun teki samat temput vuosittain. Tämä ei ole suinkaan ainoa kerta, kun vuotava suutin "korjaantuu" noilla aineilla.
Tuntuu hurjalle, että pienimmissäkin suutinongelmissa foorumeilla tarjotaan aina ensimmäisenä suuttimien vaihtoa, vaikka läheskään aina suuttimen vuodossa ei ole kyse mekaanisesta viasta, vaan paskasta.
En näe mitään syytä, että miksi uudemmat Volvot tekisivät tässä poikkeuksen.
Onko tämä suodatinkipon täyttäminen Fortella sen oikea käyttötapa?
Itse olen lurauttanut sen Forte-putelin litkun vain tankkiin kerran vuodessa. Pieneksi aikaa on naftankulutus ajotietokoneen ilmaisemana hieman pienentynyt. Vollessa kilometreja nyt noin 340 tuhatta.
Forte Advanced Diesel Fuel Conditioner kyseessä
-
Mitkähän on normaalit volvo dpf filtterin lukemat?
Katselin tuossa analysaattorilla että viime poltosta 66km ja hiilijäännös 5g ja vastapaine tyhjäkäynnillä 0.3kPa 1500rpm 0.45kPa...
-
Vanhoissa tuo toimi ja pumpusta näki heti missä oli käytetty, paljon ajetuissakin pumppu kuin uusi, nykyvehkeisiin en laittaisi.
Näitä ”nykyvehkeitä” veneissäkin on ja laadukkaat 2-tahtiöljyt ovat tuhkautumattomia ja ainakin myyntipuheiden mukaan jopa vähentävät karstoittumista. Toki venemoottoreissa tärkeintä on selvitä talven yli, ei niinkään käyttötunnit.
-
Onko tämä suodatinkipon täyttäminen Fortella sen oikea käyttötapa?
Itse olen lurauttanut sen Forte-putelin litkun vain tankkiin kerran vuodessa. Pieneksi aikaa on naftankulutus ajotietokoneen ilmaisemana hieman pienentynyt. Vollessa kilometreja nyt noin 340 tuhatta.
Forte Advanced Diesel Fuel Conditioner kyseessä
Käsittääkseni ei ole oikea tapa, mutta yleisesti käytetty jopa korjaamoilla. Sitä en tiedä, että onko korjaamoilta valmistajalta jotain sellaista ohjeistusta, joka ei purkin kyljestä selviä. Suodattimen täytöllä saa tehokuurin kerralla suuttimille. Tuo fortehan on minun käsittääkseni vain rankasti lisäaineistettua dieseliä, enkä ole koskaan kuullut, että tälläinen toimenpide saisi aikaan mitään vahinkoa. Esim. auton käynnissä sitä ei huomaa käynnistyksen jälkeen.
-
Kyllä tuolla käyttöohjeessa näyttää olevan se suodattimen täyttökin valinnaisena käyttötapana. Taidanpa seuraavassa suodatinvaihdossa tehdä tuon vaikka ei mulla mitään vikaa ole ruiskusysteemissä ilmennytkään.
https://www.forte.fi/Download/22148/Advanced%20Diesel%20Fuel%20Conditioner%20esite.pdf
-
On tullut käytettyä lisäaineita joskaan tähän nykyiseen en muistini mukaan ole laittanut. Lisäaineet on vaihtuneet toisenlaiseen uskoon eli että tankkaan nesteellä aina kun mahdollista. Se ainakin joskus oli parasta ja puhtainta. Sitä MY en käytä, liian kallista.
Jotenkin tuntuu vaikealle uskoa että jokin ei-niin-agressiivinen kemikaali hetkessä pesisi pois jotain mitä hyvälaatuinen diesel ei suuripaineisena pesisi. Mutta ajatus on niin houkutteleva että siihen haluaisi kyllä uskoa ja siksi sitä itsekin kokeillut aikoinaan. Vähän kuin jokin vitae-pro :)
-
Lisäaineet on vaihtuneet toisenlaiseen uskoon eli että tankkaan nesteellä aina kun mahdollista.
Ala on viime aikoina muuttunut, mutta ainakin aikaisemmin, kun jalostamojakin oli vielä kaksi, aika monen brändin säiliöautot ”tankkasivat” Naantalissa samasta pytystä. Ja vastahan uutisoitiin, että Neste lopettaa toimitukset Teboilille. Mutta hyvä se on aina johonkin uskoa!
-
Kun savuttavat ja epänormaalisti käyvät autot tarpeeksi useasti lopettavat savutuksen ja epänormaalin käynnin, alkaa lisäaineiden tehoon uskoa.
-
Mä meinasin lurauttaa näin loppusyksystä tyhjähköön tankkiin kondenssiveden poistamiseksi jäänestoainetta. Oisko etanoli tai isopropanolipohjainen tuote, johon vesi liukenee. Sit hetki ajelua, tankki täyteen ja suodatin vaihtoon ennen pakkasia.
Edit. Oiskohan suodattimen pohjassa ollu vedenpoistoproppu, se varmaan kannattaa tyhjentää ennen jäänestoaineilla lotraamista.
TDI moottorin kylmäkäynnistykseen paras lääke lienee suuttimien kärkien vaihto. Tosin just hain päästolapun ja euro 4 mukaan läpi, vaikka 1999 rekisteröity auto. Kilsoja 410tkm. Ei ne suuttimet nyt ihan huonot vielä oo.
Aine missä korkeampi setaaniluku, sellanen auttaa ehkä ennakoiden tankissa kovemmilla pakkasilla jos ei tolppaan saa autoa.
D5 moottorin suuttimia kuuntelin isolla rukarilla ja yks kirkui kuin petolintu. Se sama varmaan myös fuskaa vähän kiihdyttäessä kun vaimeaa naputusta kuuluu joskus. Mutta hyvin on vielä käyntiin lähteny pakkasellakin.
Ei ne käärmeöljyt mekaanisia vikoja korjaa, mutta ei kait niistä haittaakaan oo. Tuohon D5 vois kokeilla jotain tököttiä muuttuuko ääni suuttimessa jos satun innostumaan.
-
Naputuksesta tuli mieleen.. Yhden tuttavan toisen merkin common rail moottori piti lähes viiden vuoden ajan kummallista "läpätystä" kiihdyttäessä kovalla kuormalla. Ääni kuului aina ja siihen oli kerennyt jo tottumaan vuosien varrella, vaikka alkuun sitä ihmeteltiin. Sitten auto tuli minulle huoltoon ja vaihdoin siihen polttoainesuodattimen, sekä täytin suodattimen fortella. Tuo läpättävä ääni ei kuulunut enää koskaan tämän jälkeen. Onneksi tutulla on ollut aina kevyt kaasujalka. Muuten olisi varmasti jossain vaiheessa ollut männässä reikä tai halkeama.
Mekaanista vikaa nämä aineet eivät tietenkään korjaa, mutta paskasta johtuvia vikoja ja ongelmia varsin tehokkaasti.
-
Suutinten välykset on mikroskooppisen pieniä joten sitten ei tarvi kertyä juurikaan näkyvää likakalvoa kun on homma sekaisin....
tuommoseen putsausaine auttanee.
-
Mutta mikroskooppisen pieni on se lisäainemääräkin. Se muutaman desin pullo kun on ilmeisesti enimmäkseen dieseliä jossa lisäaineita. Sen kun hulauttaa täyteen 70l tankkiin niin laihaa on. Toisaalta ainetta voi myös kaataa raakana suodattimeen ilman huolta. Tässä vaiheessa alkaa jo hymyilyttämään.
Lisäksi ihmetyttää että eikö diesel itsessään jo ole puhdistavaa. Itse pesen sillä esim ketjuja, jotkut pesevät jopa moottoreita lisäämällä sitä öljyyn. Tankin täyttöputkikin on dieseleissä niin puhdas että häikäisee 8)
-
Pieniä on tehoaineiden määrät lääketableteissakin....sekä olutpullossa ;)
Mutta silti tehoaa...
-
Tuosta pesevyydestä yritin jotain joskus ymmärtää ja itse oon siinä uskossa että siitä raakaöljystä kun otetaan eri tisleitä, niin kevyemmillä aineilla vois pestä raskaampia.
Kerosiini on liian kuivaa polttaa auton moottorissa, mutta diesel sotkut liukenee siihen kai hyvin?
Esimerkiksi pien ja tervanpoistoaine pesee öljysotkut irtonaisesta lohkosta paremmin kun dieseli.
Oon joskus jotain vanhaa moottoria herätelly henkiin laittamalla öljyn sekaan dieseliä ja kone käyntiin. Mutta sitä ois hyvä olla vähintään se puoli litraa.
Isommat määrät alkaa sit jo ohentamaan öljyjä ja epäilen että sillon fuskaa ahtimen välistä lirut hiukkaspönttöön tai katille huonoin seurauksin. Joten jotain stydimpää ainetta ja vähemmän on parempi, ettei öljyn paksuus muutu.
-
Kerosiini on liian kuivaa polttaa auton moottorissa, mutta diesel sotkut liukenee siihen kai hyvin?
Jos tarkoitat ”kerosiinilla” Jet A-1, toimii se mainiosti auton moottorissa. Perustuvathan esimerkiksi Austron dieselit auton moottoreihin, ja samasta mittarista tankataan, kuin turbiinikoneetkin.
Se toinen, amerikkalainen ”kerosene”, on taas moottoripetrolia, jota aikoinaan pölhöt tankkasivat ”petrohaisuleihin” :).
-
Käsiini oo lentopetroolia mistään saanu. Olettaisin että ei oo ihan samaa tavaraa dieselin kanssa. Suihkukoneissa käytettävä polttoaine ei varmaan oo ihan samoilla lisäaineillä kun diesel. Siinä ei tarvita liukasteita siinä missä auton moottorille.
Perustan ihan urbaaniin legendaan kun jossain maalla alkoi viljelijöiden traktorit ja puimurit hajoilla. Oisko niihin tankattu kentällä hylättyä liian korkean vesipitoisuuden polttoainetta.
-
Yks hemmo sai joskus lentokentältä hylättyä säiliötyhjennys kerosiinia ja poltti sitä öljypolttimessaan
poltti sinällään ookoo kunnes kirahti jumiin. No ehkä ehti justiinsa säästämään sen korjauksen hinnan....
-
Perustan ihan urbaaniin legendaan kun jossain maalla alkoi viljelijöiden traktorit ja puimurit hajoilla. Oisko niihin tankattu kentällä hylättyä liian korkean vesipitoisuuden polttoainetta.
Yks hemmo sai joskus lentokentältä hylättyä säiliötyhjennys kerosiinia ja poltti sitä öljypolttimessaan
poltti sinällään ookoo kunnes kirahti jumiin. No ehkä ehti justiinsa säästämään sen korjauksen hinnan....
Näitähän nämä, juttuja ja legendaa.
Tosielämässä samaa tavaraa tankataan sekä dieseleihin että turbiinikoneisiin. Olen sekä tankannut että varsinkin nähnyt tankattavan.
Oleellisin ero A-1:n ja perus-dieselin välillä on jähmepiste, A-1 kestää pakkasta hyvinkin 50 astetta. Muinoin, kun Ilmavoimilla oli käytössä sekä itä- että länsikalustoa, MiGit tankattiin runsasrikkisemmällä neuvostoöljyn jalosteella, jota haettiin Porvoosta, länsikoneet puolestaan tankattiin Naantalin länsiöljyn tisleellä.
A-1 palaa mainiosti myös öljypolttimessa, mikä sivumennen sanoen löytyy myös suihkuturbiinista :). Asiasta löytyy jopa oikeusaineistoa, kun takavuosina Lapin Lennostosta toimitettiin polttoainetta myös yksityiskäyttöön huomattavia määriä ;).
No, nämä eivät liity otsikon vempeleisiin, Volvon tekeleisiin kyllä.
-
Aihe on kiinnostava ja siltä osin liittyy, kun oon ajatellu että kerosiinillä vois olla enemmän peseviä vaikutuksia kun dieselillä. Tai jos dieseliin on lisätty jotain liukastetta, niin sellanen vois pitkässä juoksussa kertyä sinne suuttimiin.
Mutta tämä nyt on tällästä mutuilua ja urbaania legendaa omalta osaltani kun ei tietoa tai kokemusta, joten kiitos tiedosta.
-
Pieniä on tehoaineiden määrät lääketableteissakin....sekä olutpullossa ;)
Mutta silti tehoaa...
Biokemia on aivan eri asia. Volvon dieselmoottorit ei ole biologisia systeemejä