Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Mestarimiro - 03.10.2025, 12:10:11
-
Ensimmäiset kylmät kelit tekee tulojaan ja kaipaisin vinkkejä/kokemuksia esilämmitykseen XC60 T8 2020 hybridin esilämmitykseen kun työmatka vain n.3km
Onko järkevin laittaa piuhanpäässä volvo app:n kautta ilmastointi päälle ennen lähtöä vai etäkäynnistyksellä lämmittämään bensalla? Ja lämmittääkö etäkäynnistys edes moottoria vai pelkästään sisätiloja?
Millä modella kannattaisi noin lyhyt matka ajella aamuisin kylmillä keleillä töihin?
-
Minä ajaisin sähköllä. Turha tuolle matkalle bensaa käynnistellä, kun ei se kuitenkaan ehdi lämmetä kunnolla.
Olen laittanut lämmittimen ajastuksen päälle autosta ja sitten liikkelle lähtiessä laittanut heti Puren päälle. Webasto ei siis lämmitä moottoria.
Jos työviikon aikana bensamoottori lähtee käyntiin vaikka satunnaisesti, niin sitten kerta viikkoon ajoa niin, että polttomoottori käy kunnolla lämpimäksi. Saman ohjeen antanut emännällekin.
Tuossa sinun autossasi on vielä tuo vanhempi versio tuosta, eli vaikka valitsee Puren, niin silti saattaa oman mielensä mukaan käynnistellä tuota bensamoottoria. Vuosimalliin 2021 tuo muuttui niin, että kun Pure on valittu, niin bensamoottori käynnistyy vasta sitten, kun sähkö "loppuu".
-
Ensimmäiset kylmät kelit tekee tulojaan ja kaipaisin vinkkejä/kokemuksia esilämmitykseen XC60 T8 2020 hybridin esilämmitykseen kun työmatka vain n.3km
Onko järkevin laittaa piuhanpäässä volvo app:n kautta ilmastointi päälle ennen lähtöä vai etäkäynnistyksellä lämmittämään bensalla? Ja lämmittääkö etäkäynnistys edes moottoria vai pelkästään sisätiloja?
Millä modella kannattaisi noin lyhyt matka ajella aamuisin kylmillä keleillä töihin?
Meillä juuri samanikäinen samanlainen kulkine ja siinähän on bensawebasto. Sensuksesta pitää olla ilmastoinnin kohdalta "Lisälämmitin" valinta ruksittuna kai päällä, että ylipäänsä etänä käynnistää ohjaamon lämmityksen (ilman moottorin käynnistymistä, ei siis "etäkäynnistys" -> moottori lähtee myös päälle ja lisää kulutusta!). Moottoriahan se Volvon webasto ei lämmitä 2020 vuosimallissa enää oletuksena... Siihen on ns. "kikkakoistinen" olemassa eli vetaistaan vaan jonkun vesiventtiilin piuha irti ja sen jälkeen saa myös moottorin lämpimäksi. Muuten on ns. "raakana käyntiin". Tämä idioottimainen suunnittelukukkanen koskee aika monia nykyautoja elikä moottoria ei polttoainetoimisilla vehkeillä lämmitetä. Uusimmissahan (long range) on se sähkövastuksilla toimiva systeemi.
Noin pienen työmatkan suhteen ajelisin vain sähköllä ja laittaisin webaston lämmittämään matkustamoa kuten oletuksenakin on ajateltu. Mitä tarkoitat "piuhanpäässä" eli latauksessa vai onko teillä myös lohkolämmitin? En tiedä lähteekö moottori käyntiin, jos autoa on (yöllä) ladattu, en ole koskaan kokeillut, kun meillä on lämmin autotalli. Etäkäynnistys lämmittää sekä moottorin että sisätilat, koska moottori hyrähtää käyntiin ja sieltä tuleva hukkalämpö ohjautuu matkustamoon. Tuon unohtaisin itse ja käyttäisin vain webastoa ja sitten työmatka-ajo pelkällä sähköllä. Erittäin kovia pakkasia ajatellen sitten tuo muutos "kikka" hyväksi, jos haluaa tehdä eikä sitä huollossa/katsastuksissa nähdä ja varmaan ihan se ja sama vaikka näkisivätkin. Itse teetätin tuon paikallisessa huoltoliikkeessä, kun olin ottanut asiasta selvää ja tiesivät, että mikä piuha pitää irroittaa. Itse olisin Volvon insinöörinä suunnittelupöydällä jättänyt tuon toiminnon ihan oletukseksi... :-\
-
Itse teetätin tuon paikallisessa huoltoliikkeessä, kun olin ottanut asiasta selvää ja tiesivät, että mikä piuha pitää irroittaa. Itse olisin Volvon insinöörinä suunnittelupöydällä jättänyt tuon toiminnon ihan oletukseksi...
Eiköhän insinööri tehnyt parhaansa. Auto on optimoitu päästönormeihin ja valikon takaa saa lämmön myös moottoriin ainakin Orbitilla.
Autoilija saa sitä, mitä poliitikko pyytää :)!
-
Mitä tarkoitat "piuhanpäässä" eli latauksessa vai onko teillä myös lohkolämmitin?
Tarkoitin että auto latauksessa ja volvo cars app:stä ilmastointi päälle ennen matkaan lähtöä.
Lähteekö tuo webasto pelkästään tuolla etäkäynnistyksellä päälle jolloin se ei saa olla latauspiuhaan kytkettynä? Vai lähteekö tolla ilmastoinnilla kunhan on ruksattu se lisälämmitin sieltä asetuksista
Kiitos vinkeistä
-
Itselläni ei ole hybridiä, mutta näkisin parhaana vaihtoehtona sen, että muuttaa Webaston lämmittämään myös moottoria ja sitten ajelee Purella tuon pienen matkan. Varmaan pysyy moottori sammuksissa, kun siellä on jo lämpöä. Toki 12V akun lataaminen ulkoisella laturilla lienee fiksua silloin tällöin.
-
Lähteekö tuo webasto pelkästään tuolla etäkäynnistyksellä päälle jolloin se ei saa olla latauspiuhaan kytkettynä? Vai lähteekö tolla ilmastoinnilla kunhan on ruksattu se lisälämmitin sieltä asetuksista
Hybridistä ei ole kokemusta, mutta ”weba” lähtee tulille sieltä ilmastointivalikosta joko välittömästi tai ajastettuna. Toimii ilman sovellustakin keskinäytöltä. Tuurilla sovelluskin voi toimia ;D.
Lisälämmittimen ruksi vaikuttaa siihen, antaako ”weba” lisälämpöä ajon aikana vai ei. Tällä voi estää kuluttavaa pätkäkäyntiä lyhyemmillä siirtymillä. Ei vaikutusta ”pysäköinti-ilmastointiin”.
-
Webasto lähtee päälle aina, ihan sama onko auto latauspiuhassa kiinni vai ei. Sovellus on ihan paska, helpompi ajastaa ja suorakäynnistää auton näytöstä.
Lisäksi, aina kun auton lykkää laturiin, se lataa samalla myös 12V akun, joten siitäkään ei tarvitse huolehtia.
-
Itselläni ei ole hybridiä, mutta näkisin parhaana vaihtoehtona sen, että muuttaa Webaston lämmittämään myös moottoria ja sitten ajelee Purella tuon pienen matkan. Varmaan pysyy moottori sammuksissa, kun siellä on jo lämpöä. Toki 12V akun lataaminen ulkoisella laturilla lienee fiksua silloin tällöin.
Ei Pure mitään auta, hybrid moodilla vaan ja Webastolla lämpö jos ei ole sähkövastusmalli.
-
Itse olen uusi täällä ja jokin aika sitten ostettiin V60 T6 2020 plugari. Ja uskon että täällä henkilöt tietävät paljon enemmän kuin minä, mutta itse kuin auton ostettiin soitin paikalliseen volvo huoltoon ja kyselin erinäisiä asioita, sain tällaisen vastauksen tähän webaston toimintaan.
Kylmällä kun laittaa lämmittimen päälle, se lämmittää vain matkustamoa, mutta sitten kun lähdet ajamaan ja laitat auton ns. "käyntiin", aukeasi tämä venttiili mikä on estänyt moottorin lämpiämisen, ja moottori näin ollen rupeasi lämpiämään tällöin. Eli jos kylmällä lähtee ajamaan kannattaisi pyrkiä ajamaan alkuun 10-15min sähköllä, sinä aikana moottori olisi kerennyt lämpiämään jo jonkin verran. Tai sitten antaa auton olla "käynnissä" paikallaan jolloin myös moottori lämpiäisi.
En tiedä onko tämä nyt ihan totta, mutta näin paikallinen huoltoliike minulle kertoi.
-
Totta tuo on. Ongelmaksi saattaa tosin tulla se, että kylmällä kelillä se pakottaa moottorin käyntiin samantien, jolloinka se hörähtää väkisin kylmänä käyntiin. Itselläni ei ole hybridiä, vaan saman vuotinen diesel ja siinä koko venttiili on ohitettu, niin lämpeää moottori myös aina. Suosittele tätä, lämpimästi.
-
Itse olen uusi täällä ja jokin aika sitten ostettiin V60 T6 2020 plugari. Ja uskon että täällä henkilöt tietävät paljon enemmän kuin minä, mutta itse kuin auton ostettiin soitin paikalliseen volvo huoltoon ja kyselin erinäisiä asioita, sain tällaisen vastauksen tähän webaston toimintaan.
Kylmällä kun laittaa lämmittimen päälle, se lämmittää vain matkustamoa, mutta sitten kun lähdet ajamaan ja laitat auton ns. "käyntiin", aukeasi tämä venttiili mikä on estänyt moottorin lämpiämisen, ja moottori näin ollen rupeasi lämpiämään tällöin. Eli jos kylmällä lähtee ajamaan kannattaisi pyrkiä ajamaan alkuun 10-15min sähköllä, sinä aikana moottori olisi kerennyt lämpiämään jo jonkin verran. Tai sitten antaa auton olla "käynnissä" paikallaan jolloin myös moottori lämpiäisi.
En tiedä onko tämä nyt ihan totta, mutta näin paikallinen huoltoliike minulle kertoi.
Tuossahan on vaan sellainen perusongelma, että jos auto on seissyt taivasalla esim. -25-30C pakkasessa eikä tuo webasto oletuksena lämmitä moottoria... niin jos autolla yrittää lähteä sähköllä liikkeelle, niin veikkaisin 9/10 kerrasta lähtee AINA moottori ensin päälle? Itellä on sellainen kokemus T8sta ja hybridijärjestelmästä, että yleensä aina -25-30C pakkasilla sähköajo ei ole enää yleensä mahdollista. Ei ole tuosta "kylmänä usein käynnistyksestä" kyllä paljoa kokemusta, kun itsellä on lämmin talli, mutta muutamia kertoja on ollut niin kova pakkanen etten ole sähköllä päässyt kyllä liikkeelle (viittaus siis tuohon msktv kysymykseen ja mitä olivat Volvo-huollossa sanoneet). Tuo webastohomma on kyllä lähtökohtaisesti erittäin kummallinen ja ei kyllä omaan järkeeni mene millään. Ite sain aiemmin täältä forumilta tietoa siitä "vesiventtiilihommasta" joten poistatin sen liittimen/liitännän ja sen jälkeen on huolettomampi mieli, kun saa webastolla aina moottorin siihen tilaan, että viitsii lähteä pakkaskeleilläkin taivasalta ajelemaan. Olen siinä käsityksessä kuitenkin, että jos webastoa käyttää, niin sähköinen öljypumppu/vesipumppu sen verran kierrättävät siellä konehuoneessa nesteitä, että tosi äkkiä se T6/T8 kyllä lämpenee. Tein Lapissa toissatalvena testin tuosta T8 moottorin lämpeämisestä, silloin ei ollut vielä tuota moottorin webastolämmitysominaisuutta otettu käyttöön, tästä näkee nuo lämmöt kohdasta "Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia! Lämmöt ilman webastoa -20-25C"
viite https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=136987.195 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=136987.195)
Eli en olisi niinkään huolissani vaikkei tuota webastohommaa ottaisikaan käyttöön, koska aika vähän noita kireitä pakkaspäiviä vuodessa on, mutta jos auto on katoksessa tai reissaa ja ajelee paljon pakkasalueilla/Lapissa tms, niin hyvähän se ehkä on huomioida auton pidempää käyttöikää ajatellen.
-
Itse olen uusi täällä ja jokin aika sitten ostettiin V60 T6 2020 plugari. Ja uskon että täällä henkilöt tietävät paljon enemmän kuin minä, mutta itse kuin auton ostettiin soitin paikalliseen volvo huoltoon ja kyselin erinäisiä asioita, sain tällaisen vastauksen tähän webaston toimintaan.
Kylmällä kun laittaa lämmittimen päälle, se lämmittää vain matkustamoa, mutta sitten kun lähdet ajamaan ja laitat auton ns. "käyntiin", aukeasi tämä venttiili mikä on estänyt moottorin lämpiämisen, ja moottori näin ollen rupeasi lämpiämään tällöin. Eli jos kylmällä lähtee ajamaan kannattaisi pyrkiä ajamaan alkuun 10-15min sähköllä, sinä aikana moottori olisi kerennyt lämpiämään jo jonkin verran. Tai sitten antaa auton olla "käynnissä" paikallaan jolloin myös moottori lämpiäisi.
En tiedä onko tämä nyt ihan totta, mutta näin paikallinen huoltoliike minulle kertoi.
Itsellä -21 ja tässä se venttiili ei aukea heti ajamisen alkaessa, vaan ilmeisesti riippuen lämpötilasta ja esilämmityksen kestosta tässä menee jotain väliltä 1-20min. Eli ilmeisesti se haluaa lämmittää sen pienemmän kierron veden lämpötilaan x, ennenkuin se venttiili aukeaa.
Hieman sama oli aiemmassa dieselissä, esilämmityksessä se aukesi jossain vaiheessa vaikka auto ei ollut käynnissä jos oli semilämmin sää.
-8C on toistaiseksi itsellä ollut kylmin sää ja tässä lämmössä ei vielä moottoria ole käynnistellyt pyytämättä.
-
Itsellä -21 ja tässä se venttiili ei aukea heti ajamisen alkaessa, vaan ilmeisesti riippuen lämpötilasta ja esilämmityksen kestosta tässä menee jotain väliltä 1-20min. Eli ilmeisesti se haluaa lämmittää sen pienemmän kierron veden lämpötilaan x, ennenkuin se venttiili aukeaa.
Hieman sama oli aiemmassa dieselissä, esilämmityksessä se aukesi jossain vaiheessa vaikka auto ei ollut käynnissä jos oli semilämmin sää.
-8C on toistaiseksi itsellä ollut kylmin sää ja tässä lämmössä ei vielä moottoria ole käynnistellyt pyytämättä.
Kyllä sen pitäisi sähkökäytön toimia paljonkin alemmissa pakkasissa, itsellä tosiaan kokemus -25-30C vielä ilman moottorin käynnistymistä! Webasto tosin siellä taustalla silti toiminnassa...
Ja olen välillä kikkaillut kovilla pakkasilla siten, että välillä laittanut "charge" toiminnon tahallaan päälle jolloin moottori hetkellisesti käy (esim. tyhjäkäyntitilanteet hyviä risteyksissä) ja sitten
taas suorilla kytkenyt "pure" moodin taas päälle. Näin olen päässyt pakkasillakin jopa 3-3,5L kulutuksiin.