Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Hybridi kylmien kelejen esilämmitys/kylmäkäynnistykset

• 2 Vastauksia
  • 60 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Mestarimiro

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Ensimmäiset kylmät kelit tekee tulojaan ja kaipaisin vinkkejä/kokemuksia esilämmitykseen XC60 T8 2020 hybridin esilämmitykseen kun työmatka vain n.3km

Onko järkevin laittaa piuhanpäässä volvo app:n kautta ilmastointi päälle ennen lähtöä vai etäkäynnistyksellä lämmittämään bensalla? Ja lämmittääkö etäkäynnistys edes moottoria vai pelkästään sisätiloja?

Millä modella kannattaisi noin lyhyt matka ajella aamuisin kylmillä keleillä töihin?

Poissa Merlin

• Grand Touring
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Hybridi kylmien kelejen esilämmitys/kylmäkäynnistykset
« Vastaus #1 : tänään kello 14:02:34 »
Minä ajaisin sähköllä. Turha tuolle matkalle bensaa käynnistellä, kun ei se kuitenkaan ehdi lämmetä kunnolla.

Olen laittanut lämmittimen ajastuksen päälle autosta ja sitten liikkelle lähtiessä laittanut heti Puren päälle. Webasto ei siis lämmitä moottoria.

Jos työviikon aikana bensamoottori lähtee käyntiin vaikka satunnaisesti, niin sitten kerta viikkoon ajoa niin, että polttomoottori käy kunnolla lämpimäksi. Saman ohjeen antanut emännällekin.

Tuossa sinun autossasi on vielä tuo vanhempi versio tuosta, eli vaikka valitsee Puren, niin silti saattaa oman mielensä mukaan käynnistellä tuota bensamoottoria. Vuosimalliin 2021 tuo muuttui niin, että kun Pure on valittu, niin bensamoottori käynnistyy vasta sitten, kun sähkö "loppuu".
V60 T8 Inscription 2021
V70R 2000

Poissa volvoandy

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Hybridi kylmien kelejen esilämmitys/kylmäkäynnistykset
« Vastaus #2 : tänään kello 14:13:29 »
Ensimmäiset kylmät kelit tekee tulojaan ja kaipaisin vinkkejä/kokemuksia esilämmitykseen XC60 T8 2020 hybridin esilämmitykseen kun työmatka vain n.3km

Onko järkevin laittaa piuhanpäässä volvo app:n kautta ilmastointi päälle ennen lähtöä vai etäkäynnistyksellä lämmittämään bensalla? Ja lämmittääkö etäkäynnistys edes moottoria vai pelkästään sisätiloja?

Millä modella kannattaisi noin lyhyt matka ajella aamuisin kylmillä keleillä töihin?
Meillä juuri samanikäinen samanlainen kulkine ja siinähän on bensawebasto. Sensuksesta pitää olla ilmastoinnin kohdalta "Lisälämmitin" valinta ruksittuna kai päällä, että ylipäänsä etänä käynnistää ohjaamon lämmityksen (ilman moottorin käynnistymistä, ei siis "etäkäynnistys" -> moottori lähtee myös päälle ja lisää kulutusta!). Moottoriahan se Volvon webasto ei lämmitä 2020 vuosimallissa enää oletuksena... Siihen on ns. "kikkakoistinen" olemassa eli vetaistaan vaan jonkun vesiventtiilin piuha irti ja sen jälkeen saa myös moottorin lämpimäksi. Muuten on ns. "raakana käyntiin". Tämä idioottimainen suunnittelukukkanen koskee aika monia nykyautoja elikä moottoria ei polttoainetoimisilla vehkeillä lämmitetä. Uusimmissahan (long range) on se sähkövastuksilla toimiva systeemi.
Noin pienen työmatkan suhteen ajelisin vain sähköllä ja laittaisin webaston lämmittämään matkustamoa kuten oletuksenakin on ajateltu. Mitä tarkoitat "piuhanpäässä" eli latauksessa vai onko teillä myös lohkolämmitin? En tiedä lähteekö moottori käyntiin, jos autoa on (yöllä) ladattu, en ole koskaan kokeillut, kun meillä on lämmin autotalli. Etäkäynnistys lämmittää sekä moottorin että sisätilat, koska moottori hyrähtää käyntiin ja sieltä tuleva hukkalämpö ohjautuu matkustamoon. Tuon unohtaisin itse ja käyttäisin vain webastoa ja sitten työmatka-ajo pelkällä sähköllä. Erittäin kovia pakkasia ajatellen sitten tuo muutos "kikka" hyväksi, jos haluaa tehdä eikä sitä huollossa/katsastuksissa nähdä ja varmaan ihan se ja sama vaikka näkisivätkin. Itse teetätin tuon paikallisessa huoltoliikkeessä, kun olin ottanut asiasta selvää ja tiesivät, että mikä piuha pitää irroittaa. Itse olisin Volvon insinöörinä suunnittelupöydällä jättänyt tuon toiminnon ihan oletukseksi... :-\
1. XC60 T8 TE MY2020 135tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. Moduulinvaihtoa odotellessa...
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Race.fi  Puotilan autokorjaamo