Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Jouscar - 29.01.2012, 09:50:07
-
Kiihdytettäessä ja paikoillaan ryntäyttäessä. Missä mahtas olla vikaa. Onko vaan karstaa putkessa vai vakavampaa? EGR-järjestelmässä on ilmeisesti joku häiriö kun polttaa moottorin häiriövaloa.
-
mulla -99 v70 tdi alkoi savuttaa pikimustaa ihan pirusti.oli syöttöpumpun ajoitus menny pieleen.hihna venyny tai hypänny hampaan yli.vaihdettiin uusi hihna ja taas mentiin ilman savuja.
-
Eikös sen ajoituksen muuttuminen pitäisi sytyttää moottorin häiriövalo, tai onkohan se lopunperinkin valon syttymis syy. Nyrkkipajassa ei taida osata lukea vikakoodeja. Sen remmin vaihtovälihän on jotain 30 tai 60 tkm tkm. Jakohihnan vaihtoväli 120 tkm näissä -99 ja nuoremmissa TDI:ssa.
-
pitäisin pumpun ajoitusta todennäköisenä syynä valoon ja savutukseen.ei tarvi välttämättä vikakoodeja,jokainen paja joka huoltaa/korjaa dieseleitä pitäisi osata todeta pumpun oireet ajoituksesta.
-
eikös tässä säädetä pumpun ajoitus staattisesti "tietokoneella"
-
mutta vian pystyy paikallistaa/toteamaan "manuaalisesti". ;)
-
Kiihdytettäessä ja paikoillaan ryntäyttäessä. Missä mahtas olla vikaa. Onko vaan karstaa putkessa vai vakavampaa? EGR-järjestelmässä on ilmeisesti joku häiriö kun polttaa moottorin häiriövaloa.
Mulla tuo Tdi kyllä savuttaa kiihdyttäessä reilusti, ryntäytetty ei ole kuin katsastuksessa ja sinne mä ajelin "paikat puhtaaks".
Eli yleensä ei ole vika vaan ominaisuus. Mutta voihan sulla silti olla "vikaakin".
Eikös sen ajoituksen muuttuminen pitäisi sytyttää moottorin häiriövalo, tai onkohan se lopunperinkin valon syttymis syy. Nyrkkipajassa ei taida osata lukea vikakoodeja. Sen remmin vaihtovälihän on jotain 30 tai 60 tkm tkm. Jakohihnan vaihtoväli 120 tkm näissä -99 ja nuoremmissa TDI:ssa.
-99 eteenpäin pumpunremmin vaihtoväli on 60tkm.
Koskas se remmi on viimeks vaihdettu ja lähteekö käyntiin normaalisti?
-
eikös tässä säädetä pumpun ajoitus staattisesti "tietokoneella"
Tietokoneella ei säädetä, mutta tietokoneella voidaan lukea mihin suuntaan rullasta pitää kääntää.
Kyllähän nämä savuttavat silloin kun poljetaan kunnolla, vaikka kaikki olisi kunnossakin. Ilmanputsari kannattaa myös tarkistaa tuon pumpun ajoituksen lisäksi.
Häiriövalo syttyy ajoituksen takia vasta kun ollaan todella pahasti pielessä. Tuskin saisit kunnon pakkasilla konetta edes käyntiin silloin.
-
mulla alko ko.vika muinoin kun inssi otti 6kertaa pakokaasutestiä.siinä varmaan hihna vähän otti itteensä.valo sytty palamaan ja starttaus oli aika pitkällä vieterillä kylmänä,lämpimänä lähti aika hyvin.
-
Juuri näin. "tietsikalla" todetaan ja mekanisesti säädetään. Itesllä syttyi merkkivalo aikoinaan kun Saksan Bahnalla luukutin yli kahtasataa. Tää on tutun auto.
-
Mulla tuo Tdi kyllä savuttaa kiihdyttäessä reilusti, ryntäytetty ei ole kuin katsastuksessa ja sinne mä ajelin "paikat puhtaaks".
mulla alko ko.vika muinoin kun inssi otti 6kertaa pakokaasutestiä.siinä varmaan hihna vähän otti itteensä.valo sytty palamaan ja starttaus oli aika pitkällä vieterillä kylmänä,lämpimänä lähti aika hyvin.
Muistattehan että automaatilla olevia ei sitten saa kierrättää vapaalla kuin jotain alle 2000 rpm. Löytyy Trafin sivuilta ja jokaisen katsatusinssin se pitäisi tietää (eihän kaikkea voi kyllä tietääkään).
-
Muistattehan että automaatilla olevia ei sitten saa kierrättää vapaalla kuin jotain alle 2000 rpm. Löytyy Trafin sivuilta ja jokaisen katsatusinssin se pitäisi tietää (eihän kaikkea voi kyllä tietääkään).
Linkkaappa meille muillekkin tuosta tietoa koska, yks katsastusinssi kertoi mulle tuosta tiedotteesta. Mutta seuraavalle kun mainitsin asiasta, sanoi että ei koske tätä mallia.
-
Linkkaappa meille muillekkin tuosta tietoa koska, yks katsastusinssi kertoi mulle tuosta tiedotteesta. Mutta seuraavalle kun mainitsin asiasta, sanoi että ei koske tätä mallia.
Joo, haluisin kyllä myös nähdä tuon.
Jonkun jutun joskus näin, jossa käsiteltiin tämän aiheen tiimoilta vanhempaa askia, ei kuitenkaan tämän ikäisen auton askia.
-
Sitä on vähän vaikea löytää Trafin sivujen alta, mutta tuossa suora linkki dokumenttiin.
Kannattaa tulostaa jo etukäteen katsastukseen mukaan.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478513/a42f5f7c4ba2f046e98e04dec844cb10/2745-pakokaasupoikkeus10.pdf (http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478513/a42f5f7c4ba2f046e98e04dec844cb10/2745-pakokaasupoikkeus10.pdf)
Tuossa on semmoinen juttu, että usein tuota tulkitaan väärin. Luetaan auton mallin kohdalta vuosi, moottori ja kierrokset.
Unohdetaan lukea heti alussa oleva HUOMAUTUS -kohta, jossa kerrotaan että listan kaikki autot joissa on automaatti (ei ota kantaa mikä automaatti), maks kierrokset 1500 rpm ja piste! Ei tulkinnan varaa.
-
Tsekkaa se ahtopaineanturin pieni letku ja sen lähtö mikä lähtee imusarjasta moottoritilan vasempaan nurkkaan. Usein aivan tukossa pikimönjästä. Aiheutti ainakin omassa sankkaa savutusta.
-
Linkkaappa meille muillekkin tuosta tietoa koska, yks katsastusinssi kertoi mulle tuosta tiedotteesta. Mutta seuraavalle kun mainitsin asiasta, sanoi että ei koske tätä mallia.
Automaattilaatikolla varustettua vollea ei missään nimessä saa ryntäyttää täyskaasulla, edes katsastuksessa. Laatikko käy tällöin kuivana, voi tulla vahinkoa jo varsin nopeasti. Jos katsastusmies meinaa näin tehdä pitää katsastus keskeyttää kunnes paikalle saadaan asiasta paremmin tietävä henkilö. Yksi vaihtoehto on myös tehdä pakokaasutesti ennen katsastusta asiantuntevassa liikkeessä ja tästä kuitti mukaan katsastukseen, jolloin ei tarvitse murehtia katsastusmiehen tietotasosta.
-
kyllä joutuu ryntäyttää täydellä kaasulla että saisivat savutus arvon otettua konttoreilla. saman tekevät sinisellä vaikka sitä ei saisi tehdä. sitä ei muuten saa.
kylläkin laittavat vapaalle kun tekevät.
kaverilla savutti s70 -00 tdi myös rankasti eikä edes toiminut kunnolla enää. egr oli tukittu aikoinaan. oli se egr tukkiseen tarkoitettu pelti palanut puhki ja aiheutti omituisia häiriöitä. uusi pelti tilalle ja alkoi toimia.
sanoivat ad:n korjaamolla että Savu on voiman merkki...hehe
-
Mahtaskohan päteä tuo väärä ajoitus oman auton "ominaisuuksiin":
- Kylmänä suhkot pitkä stratti
- Poltaa ajoittain merkkivaloa
- Vedätettäessä välillä tuntuu nykymistä, ja sitten veto jatkuu normaalisti. Tämäkin satunnaista.
Ei kylläkään savuta normaalia enempää.
-
kyllä joutuu ryntäyttää täydellä kaasulla että saisivat savutus arvon otettua konttoreilla. saman tekevät sinisellä vaikka sitä ei saisi tehdä. sitä ei muuten saa.
Kyllä saa. Ei ehkä kaikilla mittareilla.
Viimeiksi kun iskin päätöksen kouraan niin sanoi että ajetaanpa tuohon raskaan kaluston puolelle ja mitataan siellä.
-
Sitä on vähän vaikea löytää Trafin sivujen alta, mutta tuossa suora linkki dokumenttiin.
Kannattaa tulostaa jo etukäteen katsastukseen mukaan.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478513/a42f5f7c4ba2f046e98e04dec844cb10/2745-pakokaasupoikkeus10.pdf (http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478513/a42f5f7c4ba2f046e98e04dec844cb10/2745-pakokaasupoikkeus10.pdf)
Tuossa on semmoinen juttu, että usein tuota tulkitaan väärin. Luetaan auton mallin kohdalta vuosi, moottori ja kierrokset.
Unohdetaan lukea heti alussa oleva HUOMAUTUS -kohta, jossa kerrotaan että listan kaikki autot joissa on automaatti (ei ota kantaa mikä automaatti), maks kierrokset 1500 rpm ja piste! Ei tulkinnan varaa.
Moi
Kävin tänään leimalla Tuusulan a-katsastuksessa, ja tuo lista oli tulostettuna.
http://www.a-katsastus.fi/katsastusasemat/tuusula-hyryla/Sivut/default.aspx
3 katsastusmiestä ihmetteli listaa 15-minuuttia, ja soittivat Keravan autosalpaan (joku volvo-valtuutettu), josta "työnjohtaja" kertoi, ettei pidä paikkaansa, kaasu pohjaan vaan. Auto siis 850 tdi automaatti.
http://www.autosalpa.fi/Yritys/Yhteystiedot/Default.aspx?city=Kerava#ContactMapLinkKerava
-
...