Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Spiderman93600 - 12.10.2025, 11:44:08
-
Hei,
V70 mk2 2006, Ardic 912d, poistin annostelupumpun tarkasteluun, kun polttoainetta ei noussut polttimelle asti. Molemmat päät letkusta ovat siis irti, paineilma ei mene läpi ainakaan polttimen päästä. Isolla ruiskulla polttimen päästä vetäessä pumpun ollessa käynnissä polttoainetta nousi ylös vain letkun päähän asti. Pumppu tuntuu olevan kunnossa, koska ruikki sisälle jäänyttä polttoainetta pöydälle virtalähdettä käytettäessä. Letku pumpulta tankille on avoin.
Onko letkussa jossain kohtaa takaiskuventtiili, vai onkohan se vain pahasti tukossa? Auton alta jos kokeilisi puhaltaa paineilmaa polttimelle päin, selviäisi toki, mutta ulkona sataa juuri nyt kaatamalla.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=491.1170
(https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=491.1170)
Ton mukaan siellä on sihti
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=491.1170
(https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=491.1170)
Ton mukaan siellä on sihti
Kiitos vastauksesta. Siis pumpun tulopuolella on, ei letkussa? Sekin kävi mielessäni, mutten välttämättä heti olisi avaamassa vanhaa, hapettunutta alumiiniliitosta. Mitä tuosta ketjusta ymmärsin, niin jonkinlainen kuristin letkun sisällä kyllä on. Pitää yrittää rassata jollain millisellä vaijerilla auki, ei huvittaisi lähteä vetämään uutta pa-linjaa alkuperäisen tilalle...
-
En osaa sanoa tarkemmin, omassa tuo linja on vielä alkuperäiskunnossa 22v jälkeen.
-
Kiitos vastauksesta. Siis pumpun tulopuolella on, ei letkussa? Sekin kävi mielessäni, mutten välttämättä heti olisi avaamassa vanhaa, hapettunutta alumiiniliitosta. Mitä tuosta ketjusta ymmärsin, niin jonkinlainen kuristin letkun sisällä kyllä on. Pitää yrittää rassata jollain millisellä vaijerilla auki, ei huvittaisi lähteä vetämään uutta pa-linjaa alkuperäisen tilalle...
Pa-pumpun imupuolen letkukaran kun irrottaa, niin sen alta löytyy se sihti. Mutta tuskin se on tukossa, jos kerta pumppu toimi irrallaan.
Irrota ardicin päästä se kumiletkun pätkä ja kurkkaa onko tukos siinä. Pa-linja pitäisi vaihtua metalli putkeen jossain runkoaisan kohdilla muistaakseni.
(https://i.ibb.co/zTxzNF9w/IMG-20241207-130151.jpg) (https://ibb.co/zTxzNF9w)
-
Tukos oli pumpulta 10 cm kumiletkun jälkeisessä alumiininipassa. Se oli täynnä hartsiksi muuttunutta dieseliä ja jotain harmaata moskaa (alumiinioksidia?).
Korjaus
Ensin 1½-millisellä, sitten 2-millisellä poranterällä käsin pyörittämällä nippa auki, sitten WD-40:ä pumpun puolelta sisään ja paineilmaa - hyvin huilasi läpi. Uusi letkunpätkä pumpun ja nipan välille ja klemmarit, poltin kasaan ja tulille, hyvin pöhisi ja ilman savuja.
-----------
Kirjoitan "pöhisi", koska pidemmän matkan aikana oli lopettanut taas toiminnan, eikä polttoainetta tullut palopesään saakka.
Puskuri pois, letku irti - polttoaine tulee polttimelle. Poltin talliin pöydälle ja auki, suutin tukossa. Sisältä tuli harmaita hiukkasia - samaa alumiinimönjää(?). Puhdistus ja nyt odottaa asennusta.
Mietin tässä, ennen kuin laitan paketin taas kasaan, että voisiko juuri ennen poltinta laittaa letkunpätkällä normaalin, läpinäkyvän polttoainesuodattimen? Tämä keräisi moskan, mikä tukkisi suuttimen ja olisi myös helpommin vaihdettavissa kuin lähteä pumppua irrottelemaan, availemaan ja suutinta puhdistamaan.