Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Mooni - 29.01.2012, 16:35:41

Otsikko: 940 vikakoodeista ja lambdasta
Kirjoitti: Mooni - 29.01.2012, 16:35:41
Ezk antoi 241 vikakoodin... Mistäköhä kummasta se sen sinne keksi on nimittäin egr poistettu.

Cruise antaa 122 eikä toimi.

Eli mistäköhä sitä vikaa lähtis metästää?
Ja miten lambdan toiminta kuuluu mitata?

Auto on 940 -96 b230fk
Otsikko: Vs: 940 vikakoodeista ja lambdasta
Kirjoitti: jkjh940 - 29.01.2012, 20:11:45
Onko tuohon egr;n johtoon laitettu se vastus vai onko sytkäpurkki lastutettu?Tuolta http://www.volvoclub.org.uk/faq/CruiseControl.html#CruiseControlOnboardDiagnosticCodes (http://www.volvoclub.org.uk/faq/CruiseControl.html#CruiseControlOnboardDiagnosticCodes)
 No speed signal, or has not exceeded minimum 35 km/h. Mittariston takaa pitäisi löytyä urosapiko mistä tuo cruise ottaa tuon nopeustiedon(keltainen johto). Tuolta ainakin lähtisin metsästämään tuota vikaa.
Otsikko: Vs: 940 vikakoodeista ja lambdasta
Kirjoitti: Mooni - 29.01.2012, 20:30:55
2-4-1*    EGR-systeemin virtaus liian heikko
4-1-3*    EGR:n lämpötila-anturin signaali puuttuu tai epäkelpo

413:n antoi ennen vastuksen laittoa sen jälkeen ajettiin pari kolme viikkoa ja taas lambda valo palaa ja antoi koodiksi 241:n. Voiko johtua lämpötila-anturista 241 koodi?
Otsikko: Vs: 940 vikakoodeista ja lambdasta
Kirjoitti: mikan - 29.01.2012, 21:12:54
2-4-1*    EGR-systeemin virtaus liian heikko
4-1-3*    EGR:n lämpötila-anturin signaali puuttuu tai epäkelpo

413:n antoi ennen vastuksen laittoa sen jälkeen ajettiin pari kolme viikkoa ja taas lambda valo palaa ja antoi koodiksi 241:n. Voiko johtua lämpötila-anturista 241 koodi?

Itseäni lainaten FAQ:sta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149

2-4-1*   Viallinen EGR-venttiili, ohjain, johdotus tai termostaatti; Tyhjäkäynti epätasaista
Otsikko: Vs: 940 vikakoodeista ja lambdasta
Kirjoitti: jkjh940 - 29.01.2012, 21:24:08
Jotenki ei vissii toimi se vastus tai on väärä? Täytyy vissii iteltäkin lastuttaa toi sytkäboxi jottaa pääsee eroon noista saastelaitteista ei tarvi noilla vastuksilla leikkii
Otsikko: Vs: 940 vikakoodeista ja lambdasta
Kirjoitti: Mooni - 29.01.2012, 21:34:20
eli lastulla pääsis eroon?

Jotenki ei vissii toimi se vastus tai on väärä? Täytyy vissii iteltäkin lastuttaa toi sytkäboxi jottaa pääsee eroon noista saastelaitteista ei tarvi noilla vastuksilla leikkii
Otsikko: Vs: 940 vikakoodeista ja lambdasta
Kirjoitti: jkjh940 - 29.01.2012, 22:08:16
Käsittääkseni se on poistettu ainakin vanhalta foorumilla oli asiaa siintä. Uudella ei ja vanhaa ei visii ole enää missään mutta löysin jotain siihen väitteeseen http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=237413 (http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=237413) tuolla puhutaan lastusta tai sellaisesta purkista siru missä ei ole tuota egr hommaa joten omalla kohdalla helpompi on tuo lastutus.
Otsikko: Vs: 940 vikakoodeista ja lambdasta
Kirjoitti: LAIRA - 30.01.2012, 10:52:51
Tuosta vastuksesta sen verran, että missä se on sulla asennettuna? Tuli aikoinaan kokeiltua tuota monella tapaa kun tuo egr-venttiili ei enää toiminut ja poistin koko systeemin. Nyt toiminut useita vuosia ilman vikakoodeja.
Otsikko: Vs: 940 vikakoodeista ja lambdasta
Kirjoitti: Mooni - 30.01.2012, 10:54:39
Tuosta vastuksesta sen verran, että missä se on sulla asennettuna? Tuli aikoinaan kokeiltua tuota monella tapaa kun tuo egr-venttiili ei enää toiminut ja poistin koko systeemin. Nyt toiminut useita vuosia ilman vikakoodeja.

imusarjan alla siihen lämpöanturille menevien johtojen välissä.
Otsikko: Vs: 940 vikakoodeista ja lambdasta
Kirjoitti: googe 2.0 - 30.01.2012, 11:06:43
Tappelin aikani EGR:n ja ECU:n kanssa ja vasta lastuttamalla vikavalosta/koodista pääsi eroon.
760 B230FT vm -90, ECU 560 ja EZK 149

Tarkennuksena:
Vaihdoin siis molemmat boksit ECU on nyt 563 ja EZK 148. Molemmat boksit pitää vaihtaa sellaisiin, joissa ei ole EGR:ää. Lähes tulkoon sama asia, kuin lastutus :).
Otsikko: Vs: 940 vikakoodeista ja lambdasta
Kirjoitti: LAIRA - 30.01.2012, 13:12:20
Siinä liitinjatkoksessa se on mullakin. Vielä tyhmä kysymys: kai jätit liittimet kytkemättä jottei itse anturi jää rinnalle?
Otsikko: Vs: 940 vikakoodeista ja lambdasta
Kirjoitti: janne81 - 30.01.2012, 16:44:08
Millanen vastus LAIRA:lla on arvoltaan millä pelaa?
Otsikko: Vs: 940 vikakoodeista ja lambdasta
Kirjoitti: LAIRA - 30.01.2012, 17:49:29
Joo tota arvoa jäin kanssa miettimään kun en enää muista varmaksi mikä siihen jäi eikä oikein huvittais tonne pakkaseen mennä mittailemaan.(pitäis mitata irrallaan jotta saisi luotettavaa lukemaa) Kokeilin  monenlaista 1k ohmia - 100 k ohmia väliltä. Luulisin sen olevan jossain 1- 10 k ohmin välillä tällä hetkellä. (vanhalla puolella oli kaikki kirjattuna muistaakseni) Tuo sama arvo ei käynyt kaikille. (omani on kanssa 945-96 230 fk alkujaan) Sen kanssa totesin aika pian, että vastuksen liitos siihen liittimeen kannattaa tehdä kunnolla kontaktiongelmien välttämiseksi.
Otsikko: Vs: 940 vikakoodeista ja lambdasta
Kirjoitti: Mooni - 30.01.2012, 18:46:00
liittimestä katkaisin johdot ja niihin kolvasin noin 12k ohm vastuksen (eli vastus paketin saa irroitettua liittimestä nätisti)

Siinä liitinjatkoksessa se on mullakin. Vielä tyhmä kysymys: kai jätit liittimet kytkemättä jottei itse anturi jää rinnalle?
Otsikko: Vs: 940 vikakoodeista ja lambdasta
Kirjoitti: LAIRA - 30.01.2012, 19:01:54
Pelkkä mutu toistaiseksi, mutta ehkä siinä on mulla 2 kpl 15 k ohmia rinnan (=7,5 k ohmia ). Eipä tuo ainakaan siitä hajoa jos vaikka sattuisit kokeilemaan.
Otsikko: Vs: 940 vikakoodeista ja lambdasta
Kirjoitti: jkjh940 - 13.06.2012, 11:16:32
Nyt on sytkäpurkki ollut lastutettuna muutamankuukauden ja egr tulpattu siintä mistä se yhtyy imusarjaan sellaisella tiivisteellä missä ei ole vain reikää. Ja ainakaan sellaisella 5000km ajolla ei ole valot syttyneet. Ja lastu mallia toni.Tuli vielä ennnen tuota egr;n tulppausta ajeltua tuolla RE85+98E 40%seoksella niin ainakin oli tuo egr todella puhdas ei ollut töhnää ollenkaan siellä putkissa missään kohtaa ennen tulppausta .