Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: janne81 - 04.02.2012, 21:26:45

Otsikko: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: janne81 - 04.02.2012, 21:26:45
Tämmönen tuli mieleen että missä vaiheessa on järkevää laittaa lisäjäähdytin ja ohittaa alkuperäinen lämmönvaihdin syylärinpäädystä kun alkaa virittelemään? Mitä noiden vaihteistoöljyjen lämmön tulisi olla, vähintään ja maksimissaan?

Volvoltahan sai näihin sitä pikkuista lisäkennoa keulalle syylärikierron rinnalle , mikähän logiikka niiden asennuksessa on ollut kun jossain on ja jossain ei.

Mulla oli joskus vousia sitten 740 Turbo automaatti 0.9 paineilla ja ei se ainakaan temppuillut mitenkään kuumalla ilmalla vaikka miten vedätti.

Auto on 945 B230FK+AW71L tekniikalla ja suunnitelmissa on perus pikku viritykset eli sinne +200hv ja +350nm puolelle mennään.
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: JuHaU - 04.02.2012, 21:33:16
Eikös noissa vanhoissa syyläreissä ole aina riski, että rupee vuotamaan ja sitten harmittamaan jos menee jäähdytysvesi automaatin rasvojen kanssa sekaisin. Eli ihan luotettavuuden kannalta se voisi olla jo viisasta eriyttää tuo tomaatin jäähdytys erikseen. Ainakin jos syylärillä on saman verran ikää kuin autolla.
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: janne81 - 04.02.2012, 21:43:44
Just joulun alla laitoin uuden syylärin  :) Eli ei pelkoa että iän takia sotkis kuset ja paskat.
Semmonen juttu tuli mieleen että on kai tuolla lämmönvaihtimella syylärissä myös öljyä lämmittävä ominaisuus, vai olenko ihan kujalla? Nyt jos tilalle laitetaan ulkoinen öljystä-ilmaan jäähdytin niin lämpeekö öljy edes tarpeeks?
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: Veksi - 05.02.2012, 17:44:29
Se öljyn lisä jäähy on vain lisänä. Laatikko öljy kiertää syylärissä ihan normaalisti.
Vaihteisto öljy on kuumempaa kuin jäähdytys neste
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: jkjh940 - 05.02.2012, 18:18:43
Kokemuksesta jos autossa on korotetut paineet niin silloin syylärinkierto tukkoon ja edes tuo  vakiojäähdytin sinne keilalle tai isompi.Yhdet kitkat poltettu
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: janne81 - 05.02.2012, 18:38:39
Kokemuksesta jos autossa on korotetut paineet niin silloin syylärinkierto tukkoon ja edes tuo  vakiojäähdytin sinne keilalle tai isompi.Yhdet kitkat poltettu
Mites toimii näin talvella, lämpeekö liian hitaasti vai onko tuolla nestekierrolla edes mitään vaikutusta öljyn lämpenemisen nopeudelle ? Mulla kun on suurin osa tuota nurkka-ajoa jossa ei aina edes kerkeä moottorikaan saavuttaa normaalilämpöä niin haluaisin varmistua että vaihteistoöljy lämpee kunnolla.
Lisäkenno on jo mulla hankittuna Setrab 10-rivinen 75*330*50mm, onko tuosta mihinkään?
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: Veksi - 05.02.2012, 19:14:15
En ole tutkinut tuota volvon omaa lisäjäähyä mutta musta tuntuu että se öljynkierto on ternostaatin takana niin kuin moottoriöljyn jääjyttimessä

Ite ajelen kanssa automaatilla muutaman kilometrin työ matkaa. Ei varmaan kerkeä loota öljy lämpeämään riittävästi. Veikkaan (lisää mutuilua) että öljyn kierrättäminen syylärissä nopeuttaa vaihteistoöljyn lämpenemistä
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: järviin - 09.02.2012, 21:25:36
Veikkaan (lisää mutuilua) että öljyn kierrättäminen syylärissä nopeuttaa vaihteistoöljyn lämpenemistä

Ei pelkästään mutua. Se on fakta.
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: migueli - 10.02.2012, 17:31:50
Olisin joskus nähnyt kuvan, että tuo Volvon oma lisäjäähy tulisi ennen syyläriä. Eli öljy menee normaalisti ensin syylärin kautta ja öljyjen lämpötilojen noustua termostaatti aukeaa ja päästää öljyt lisäjäähyn kautta syyläriin josta takaisin laatikkoon. Voin hyvinkin olla väärässä  :) .

Mika
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: C70 - 10.02.2012, 19:10:46
Laatikossa ei ole termostaattia, eli jatkuva kierto päällä. Fiksuinta olisi hankkia erillinen ilmajäähdytteinen kenno, jossa termostaatti öljynkierrolle. Ja lämpökytkin sähköflektillä (kesähelteille hitaassa kaupunki kruisailussa/liikenne ruuhkissa).
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: C70 - 10.02.2012, 19:16:22
Ja se aski kyllä lämpenee aika nopeasti vaikka ei olisi glykolissa kiertämässä. Sitä paitsi syylärissä ei kierrä neste kun vasta kone on kuuma, eli vasta sitten kun moottori ajettu kuumaksi alkaa glykoli lämmittämään/jäähdyttämään vaihteistoöljyä.
Fiksuinta olisi se lämmönvaihdin saada jonnekin lämppärin paluuletkun väliin, eli olisi jatkuva kierto.
Mutta enemmän kiinnittäisin huomiota siihen, että öljyt pysyy viileänä, eikä lämpene mahd. nopeasti. Lämpö kun on se, joka noi laatikot hajottaa(+huollon puute).
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: Veksi - 10.02.2012, 21:02:41
Olisin joskus nähnyt kuvan, että tuo Volvon oma lisäjäähy tulisi ennen syyläriä. Eli öljy menee normaalisti ensin syylärin kautta ja öljyjen lämpötilojen noustua termostaatti aukeaa ja päästää öljyt lisäjäähyn kautta syyläriin josta takaisin laatikkoon. Voin hyvinkin olla väärässä  :) .

Mika

Mun ysinelkyt purkuautossa on öljyn lisäjäähy lykätty syylärin eteen. Ternostaatista en tiedä

Ei ole (tai onhan se) amerikan temppu lisätä vaihteistoöljyn lämpömittari autoon
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: migueli - 10.02.2012, 22:48:10
Mun ysinelkyt purkuautossa on öljyn lisäjäähy lykätty syylärin eteen. Ternostaatista en tiedä

Ei ole (tai onhan se) amerikan temppu lisätä vaihteistoöljyn lämpömittari autoon

Tarkoitin siis että öljynkierto ulkoiseille lisälauhduttimelle on otettu ennen syylärille menoa, jossa on vielä ternostaatti ohjaamassa kiertoa siten että öljy ei mene lisälauhduttimelle ennen kuin se on lämmenyt. Ja lisälauhdinhan ilmeisesti kannattais laittaa syylärin/coolerin/ilmastoinnin lauhdittimen ja maskin väliin?

Mika
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: Live - 10.02.2012, 23:20:12
Voi hyvin laittaa pelkän lisälauhduttimen ja ohittaa koko syylärin kierron ,itsellä ollut jo vuosia pelkkä erillinen lauhdutin käytössä.
Eikä se syylärissä kiertäminen lämmitä sitä öljyä juurikaan ennen kuin termari on auki ja nesteet kiertää syylärissä ...se siitä faktasta
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: järviin - 11.02.2012, 10:42:19
Voi hyvin laittaa pelkän lisälauhduttimen ja ohittaa koko syylärin kierron ,itsellä ollut jo vuosia pelkkä erillinen lauhdutin käytössä.
Eikä se syylärissä kiertäminen lämmitä sitä öljyä juurikaan ennen kuin termari on auki ja nesteet kiertää syylärissä ...se siitä faktasta

Kyllä se pakkasilla on apuna. :P


E: Jos paljon tyhjäkäyntiä P tai N asennossa.
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: Veksi - 11.02.2012, 20:35:15
Miksi se lootarasva ei kiertäsi syylärissä ihan normaalisti koko ajan?
Tietysti jos syylärin kierto on rikki tai syylärissä ei ole koko kiertoa
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: jkjh940 - 11.02.2012, 21:29:59
Koko talven on ollut tuo aski ilman sitä syylärikiertoa ei tunnu vaikuttavan vaihteenvaihtoon tai muutenkaan toimintaan millään tavalla olkoon sitten +30c tai -25c ja öljyinä mobil atf320.
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: janne81 - 11.02.2012, 21:57:14
Koko talven on ollut tuo aski ilman sitä syylärikiertoa ei tunnu vaikuttavan vaihteenvaihtoon tai muutenkaan toimintaan millään tavalla olkoon sitten +30c tai -25c ja öljyinä mobil atf320.
Millanen jäähdytin sulla on, miten sijoitettu?
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: jkjh940 - 12.02.2012, 08:37:40
Se on tuo volvon vakio lisäjäähdytin olisiko 15rivinen kenno. Se on tuolla keulalla ensinmäisenä  ei oikein muualla ollut tilaa. Tarkoitus oli laittaa joku 25rivinen kenno jotta varmistuu siintä ettei öljylämpä liikaa. Tuo on liitetty noihin vanhoihin putkiin mitkä tuli siihen syyläriin ylempää siirtää sen verran vasemmalle että tuollainen 1m hydraualiikka letku mahtuu kierteilleen siihen päähän. Alempaan laitoin heti 90asteen mutkan ja siihen kanssa 1m hydraualiikka letkua se menee vierekkäin tuon toisen kanssa siintä vasemmasta yläkulmasta etumaskin taakse missä on tuo jäähdytin kenno. Ainakin hiflexista sai sellaisia osia mitkä käy suoraan noihin vanhojenputkien kierteisiin.Voin vaikka napsia kuvia jos kiinnostaa toteutus laita vaikka yv:llä email osote.
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: puliukk0 - 03.07.2014, 01:26:51
Se on tuo volvon vakio lisäjäähdytin olisiko 15rivinen kenno. Se on tuolla keulalla ensinmäisenä  ei oikein muualla ollut tilaa. Tarkoitus oli laittaa joku 25rivinen kenno jotta varmistuu siintä ettei öljylämpä liikaa. Tuo on liitetty noihin vanhoihin putkiin mitkä tuli siihen syyläriin ylempää siirtää sen verran vasemmalle että tuollainen 1m hydraualiikka letku mahtuu kierteilleen siihen päähän. Alempaan laitoin heti 90asteen mutkan ja siihen kanssa 1m hydraualiikka letkua se menee vierekkäin tuon toisen kanssa siintä vasemmasta yläkulmasta etumaskin taakse missä on tuo jäähdytin kenno. Ainakin hiflexista sai sellaisia osia mitkä käy suoraan noihin vanhojenputkien kierteisiin.Voin vaikka napsia kuvia jos kiinnostaa toteutus laita vaikka yv:llä email osote.

Täällä ois tarvetta tietää mikä kierre tuossa volvon orkkisputkissa olis?  :-\
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: puliukk0 - 06.07.2014, 22:45:37
Täällä ois tarvetta tietää mikä kierre tuossa volvon orkkisputkissa olis?  :-\

1/2" unf  ;)
Otsikko: Vs: Automaatti ja öljynjäähdytin
Kirjoitti: Maxxxed - 07.08.2014, 02:44:08
Riittääkö 850 T-5R :än laatikon vakio öljylinjat siihen että korvaa tuon syylärikierron omalla lauhduttajalla?

Lauhduttajaksi ilmeisesti sopii mikä tahansa öljylauhdutin?