Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Volvoilija88 - 11.01.2011, 16:48:10
-
Joo, olisko mitään ideoita mistä lähtis vikaa ettimään?? Volvoni siis on alkanut hävittää jäähdytinnestettä.. Ekan kerran lisäsin nestettä 1kk sitten kun alko ne kovat pakkaset, lisäyksen jälkeen ajoin jotain 400 kilometriä kahteen viikkoon, pääosin maantieajoa ja tänään jouduin lisäämään taas nestettä.. Vuotoja ei näy konehuoneen puolella ja olen myös seurannut että tiputtaako apumiehen puoleisen maton alle mutta ei näy jälkeäkään.. :( Entinen omistaja vaihdattanut jakohihnan 47000km sitten.. Onkohan tämä volvoni loppu? :'(
-
Syylärin muovipääty halki? Tai vuotaa sen muovin ja alumiinin välistä? Se voi olla sellaisesta kohdasta, ettei yläpuolelta osaa vuotoa paikallistaa. Näin itselläni siis ainakin oli, mutta nosturin alla tutkiessani totuus selvisi. Alkuun vuosi melko vähän ja vain tietynlaisissa tilanteissa, mutta lopulta pudottelu oli jatkuvaa.
-
Vaihtoehtoja kansi, kansipahvi,
tsiigaa myös letkut jotka tulevat syyläristä paisuntasäiliöön jos joku niistä vuotaa
-
Ei ole ainakaan mikään letkuista syyläristä paisuntasäiliölle, kuivat näkyy olevan.. Samaan asiaan liittyen, Onkos se normaalia käytöstä jos auto tyhjäkäynnillä ja vain kun polkasee nopeesti kaasua ni kuuluu aika selvää hanskalokeron takaa nesteitten porinan, ihan kun nesteet lentäsivät ulos mutta niin ei tapahdu?? Ei kuulu ajaessa..
-
Joo, olisko mitään ideoita mistä lähtis vikaa ettimään?? Volvoni siis on alkanut hävittää jäähdytinnestettä.. Ekan kerran lisäsin nestettä 1kk sitten kun alko ne kovat pakkaset, lisäyksen jälkeen ajoin jotain 400 kilometriä kahteen viikkoon, pääosin maantieajoa ja tänään jouduin lisäämään taas nestettä.. Vuotoja ei näy konehuoneen puolella ja olen myös seurannut että tiputtaako apumiehen puoleisen maton alle mutta ei näy jälkeäkään.. :( Entinen omistaja vaihdattanut jakohihnan 47000km sitten.. Onkohan tämä volvoni loppu? :'(
Niin, ja autohan oli,,,,bensa,,,vai diesel :-\
Lisälämmittimellä, vai ilman ?
-
Tee suosiolla pieni koejärjestely, itse löysin omasta kirotusta puimuristani vuodon seuraavalla metodilla: se ohut paisarille tuleva letku paisarin päästä irti, siihen tulppa(esim 1/4" hylsysarjan jatko on hyvä) ja pieni letkunpätkä paisarin natsan ja paineilmapistoolin väliin, sitten painetta varovasti järjestelmään, kunnes kuulet että korkki alkaa suhisemaan eli päästämään painetta ulos. Sitten vaan seurailemaan mistä vuotelee.
Muoks: mulla on muuten hyvin samaa ilmiötä sen porinan kanssa, mulla se ilmenee vaan jos konetta kiusaa, ja siihen liittyy se ilmiö, että mulla puskee palotilasta vesitilaan läpi kun konetta kiusaa, eli siis poljettaessa työntää vesiä ulos.
-
Auto on bensiini 2.3 litran turbo koneella -97,ilman lisälämmitintä..
-
Ettei ois samaa vikaa ku mullaki että pakkasilla alkaa syylärin pääty vuotamaan mut plussakeleillä ei vuoda
-
Saattaapi se kyllä olla.. Pitää tutkia toi syyläri kuhan kerkee ja en kyllä kehtaa pakkasessa alkaa touhuamaan ja jäädyttämään omia vehkeitäni, on siellä kylmä! :o
-
Ilmoitan sitte ku selviää jotain, kiitos!
-
Tarkistitko samalla kuskinpuolesen maton alustan? Sinne mulla tiputti kennolle menevien putkien O-renkaat
-
Ettei ois samaa vikaa ku mullaki että pakkasilla alkaa syylärin pääty vuotamaan mut plussakeleillä ei vuoda
Mulla on just sama vika 93 850 jäähdyttimessä, just tuossa alkutalven pakkasilla ja noin 3000km matkalla hukkasi about 3-4 litraa, aikaisemmin ei vuotanut juur ollenkaan eikä nyt nollakeleilläkään enää vuoda viimeiset vajaa 1000km reisussa ei hukkunut havaittavaa määrää nesteitä.
-
Samaa nesteiden hävitys vikaa täälläkin. Näkyvää vuotoa en oo löytäny ja eikös semmosessa tapauksessa jos vuotaa autoon sisään niin ikkunat on aina semmosessa harmaassa läskissä?? Näin ainakin oli kun aikanaan jatke holvasi vesiä sisälle. Tuo syylärin pääty täytyy kyllä ruveta tutkimaan...on itellä niin vähäistä tuo hävikki et ei vielä paniikkia kun muutama desi vaan tarvii parin kolmen viikonvälein lisätä.
-
Olen tarkkaillut kyllä tuota kuljettajan puolen lattiaa (maton alta) ei löydy mitään.. Kansivikaa ei ole ONNEKSI,huokaisin helpotuksesta! *taavih-> Elikkä olen varma et toi syyläri on KUSEE!
-
Eipä tolle syylärin vuotamiselle mitää jaksanu tehä. Sillon tällön vaa lisäilee talvisin niin hyvä on
-
Mut eiks se ois mukava aina lähtee liikkeelle sillei ettei tartteis pellin alle kurkkii? En väitä että olisin pikkutarkka mut itteeni jotenki häirittee se jos pitää kurkkii välil pellin alle ku auton merkki on sentään volvo! ;)
-
Niinno hyvähän ne olis tietty kunnossa pitää. Ei tartte sitte mennä piiloon kurkkimaan pellin alle :D
-
Kyllä se saattaa vuoden pari mennä mutta jossakin vaiheessa pääty repsahtaa ja jää reissut tekemättä kuten allekirjoittaneella :)
-
MUlla oli joskus 850 -94 T5 ja nestettä katosi koska paisuntasäiliön korkki oli rikki. Ei pitänyt painetta. Vuotanutta nestettä ei näkynyt missään.
-
Ittellä häviää ainoastaan lohkolämppäriä käytettäessä, vaikka pakkasta olis kuinka ja ei käytä lämppäriä, niin ei hukkaa tippaakaan... lämppäriä käyttäessä on syylärin pääty märkä, ilmeisesti juurikin sopiva lämpötila vuodolle... ???
-
Ittellä häviää ainoastaan lohkolämppäriä käytettäessä, vaikka pakkasta olis kuinka ja ei käytä lämppäriä, niin ei hukkaa tippaakaan... lämppäriä käyttäessä on syylärin pääty märkä, ilmeisesti juurikin sopiva lämpötila vuodolle... ???
Letkulämppäri? Mihis kohtaan sellainen tulikaan ja jos on sellainen niin voiko olla väärin asennettu?
Lohkolämmitintä noihin ei kai saa? ....Vai olenko ihan hukassa?
-
ei saa jälkikäteen ja letkulämppäri asennetaan muistaakseni repsikanpuolelle alavesiletkuun..
-
Nyt on muute alkanu toi lämpötilamittari nousemaan entistä hitaammin kello kolmeen ja aina välillä hivenen alemmas keskiviivaa..?? Saattaa tietenkin olla tuo termostaatti vikaa mut jos vesipumppu vuotaa ni voisko se aiheuttaa tuota lämpötilamittarin hidasta nousua jne.???? Vesipumppu menee kyl vaihtoon 02.02.2011 jakohihnan ja muitten kilkkeitten yhteydessä... APUVA, jos ei kestä sinne asti!! Jäähdytysnesteen katoamista on ollu saman verran mitä aiemmin sanoin tuossa alussa...
-
Nyt on muute alkanu toi lämpötilamittari nousemaan entistä hitaammin kello kolmeen ja aina välillä hivenen alemmas keskiviivaa..?? Saattaa tietenkin olla tuo termostaatti vikaa mut jos vesipumppu vuotaa ni voisko se aiheuttaa tuota lämpötilamittarin hidasta nousua jne.???? Vesipumppu menee kyl vaihtoon 02.02.2011 jakohihnan ja muitten kilkkeitten yhteydessä... APUVA, jos ei kestä sinne asti!! Jäähdytysnesteen katoamista on ollu saman verran mitä aiemmin sanoin tuossa alussa...
Termari alkaa olla vaihto kunnossa. Oireileva vesipumppu kyllä nostaa lämpeämis nopeutta ei hidasta sitä.
-
ei saa jälkikäteen ja letkulämppäri asennetaan muistaakseni repsikanpuolelle alavesiletkuun..
Näissä se alaletku on kuskinpuolella ja se letkulämppäri asennetaan lämmityslaitteen letkuun, se, joka on tähän malliin tarkoitettu.
Kai jotain yleismallia voi kokeilla siihen alaletkuun, en tiedä kiertääkö lämpö tässä moottorissa tuolla lämppärillä.
Esim. uudemmissa vinokoneissa, jotain yli -91 muistaaksena tuo letkulämppäri ei kierrätä, lämpiää lähinnä jäähdytin ja paisuntakierto. Kokeiltu kun vaihdoin yhteen vanhaan turboon uudemman moottorin ja ei enää lämmennytkään... Selitys löytyi kun tutki tarkkaan Defan kataloogia. Sitä en tiedä mikä sen eron noissa moottoreissa tekee, joku ero siinä nestekierrossa on.
-
Vuoto paikannettu ja olis paikantunu paljon nopeemminki jos olisin ollut järkevä iltapimeällä ja KOKEILLUT kädellä kuljettajan maton alle miten tahmeaa oli mutta en näköjään edes paikanna pimeässä nestettä!!! :idiot2: Olen kiva kaveri!! :buck2: Kiitoksia Harjukselle! Onko siinä lämmityslaitteen kennossa nyt selvä vika vai pystyykö siinä säätimessä vaa olee häikkä?? Kannattaako suoraan vaan uutta kennoo lähtee metästää???
-
Kun toi vuotaa nyt tuolta ni pystyykö se tekemään painetta paisuntasäiliöön ku polkee kaasua?? sisätilan lämpömittari nousee tavallista hitaammin ku ennen ja matka-ajossa se viisari on alle kello kolmen!!??? ??? Auttakaa..
-
Kun toi vuotaa nyt tuolta ni pystyykö se tekemään painetta paisuntasäiliöön ku polkee kaasua?? sisätilan lämpömittari nousee tavallista hitaammin ku ennen ja matka-ajossa se viisari on alle kello kolmen!!??? ??? Auttakaa..
Ei välttämättä jos lämppärin kenno on sohlo tai ne O-renkaat jotka sen tulot tiivistää.
Jos nestettä on normaalimäärä, pitäisi lämpöjen silti nousta normaaliin vaikka paisarin korkki olisi kotona...
Termari?
Säädin ei nestettä vuodata.
Koita paikallistaa, vuotaako putkiliitoksista vai itse kennosta, ettet turhaan sitä kennoa hommaa, säästöä voi tulla joku 150€.
-
Vuoto paikannettu ja olis paikantunu paljon nopeemminki jos olisin ollut järkevä iltapimeällä ja KOKEILLUT kädellä kuljettajan maton alle miten tahmeaa oli mutta en näköjään edes paikanna pimeässä nestettä!!! :idiot2: Olen kiva kaveri!! :buck2: Kiitoksia Harjukselle! Onko siinä lämmityslaitteen kennossa nyt selvä vika vai pystyykö siinä säätimessä vaa olee häikkä?? Kannattaako suoraan vaan uutta kennoo lähtee metästää???
Kennolle menevien putkien liitkoksissa olevat O-renkaat vaihtoon. Hintaa n50centtiä/kpl. Kennossa ei välttämättä ole mitään ongelmaa tai vikaa vaan vuoto on putkiliitoksissa suurella todennäköisyydellä.
-
Juu kiitoksia teille avunannosta! :) Noista kennon O-renkaista viel sen verran ku kävin siniseltä ostaa ni kuuluuko ne olla noinki pieniä renkaita ku tiiviste rengas menee ihan pikkurillin lävitse??
-
On, joo semmoset 10-15mm o renkaat. Mulla vuosi kennon päädyt, uusi kenno ja meno jatkuu. Sen kuskinpuolen lattiaverhoilun saa aika helposti pois, jos haluaa pestä niinkuin minä tein. 8)
-
Miten sait ton verhoilun pois? ::)
-
Tuo kiinnostais täälläkin? Paikallistu mullakin tuo neste hävikki kuskin jalkatilaan!? :'( Ossaako kukaan sanoa tarkasti minkä kokoiset O-renkaat tuohon kennon päätyyn menee?
-
Moro! Kävin itse ne joku aika sit ostamas siniseltä, viikonloppuna ajattelin ruveta tutkimaan ja vaihtamaan. Ne on aika pienehköt ne tiivisteet, O-rengas meni pikkurillin puoleenväliin ku ihmettelin niitten kokoa, tietysti riippuu siitäki miten iso räpylä sulla on.. :) Ota rekisteriote mukaan ja käy siniseltä hakemassa, siellä tietäävät ja ei paljon kustanna..
-
Miten sait ton verhoilun pois? ::)
No siitä on aikaa, mutta se ei ole muistaakseni mistään muualta kiinni kuin kuskin penkin etummaisten kiinnityspulttien alla, eli tavallaan penkin alla osittain. Eli pultit pois edestä ja penkkiä kallistaa hieman, että saa maton alta pois.
Muualta sen on vain keskikonsolin sivuverhoilun alla (tulee vetämällä pois) ja sitten ottaa sen oven kynnyslistan pois ja siitä se sitten tuleekin. Rauhassa vaan ottaa.
Oma oli niin uinut glykolissa, että oli hyvä pestä. Ja muutenkin voi tulla hieman sotkua kun sitä kennoa irroittelee jne :)
Tämä siis C70, mutta S/V malleissa pitäisi olla aika sama systeemi.
-
Kiitoksia nopeista vastauksista! Joo pesuun varmaan menee tuo lattia verhoilu? Sillä yritin kysellä niitä mittoja ku en enää oikein mielellään tuolla Kemin sinisellä käy, ollu niin epäonnistuneita käyntejä edelliset!? No täytyy varmaan sit pyörähtää tuolla rajan takana...taas...
-
Noniin, tänään oli aikaa katella ja purkaa verhoilut pois ja olikin hieman YLLÄTYS! :o O-renkaat oli niis putkissa kunnossa vaikka oli aika littanoita.. Kiinnitysruuvi oli löysällä siel sisällä mikä kiinnittyy siitä kennon kotelosta siihe kahen putken väliin, se ruuvi viel mikä on hivenen piilossa jota ei oikein näe! :o Oli viel niinki löysällä et pysty sormilla pyörittää ainaki kolme/neljä kierrosta sitä ruuvia ja sit kiristää, mitenkähän tämä voi olla mahollista kun ainakaan itse en ikinä ole tuonne kajonnut aikasemmin!? ;D *tumppuun-> Eikä ole mitään tietoja missään et tuonne puolelle olis ikinä mitään vaiheltu.. :buck2: Vaihoin silti noi O-renkaat ku kerta oli hollilla ja tuli termostaattiki vaihettua samalla.. En alkanu tänää enää käynnistelee autoo, pitää huomisesta alkaen seurata sitä lattiaa jos vuotaa viel jostai, pitää verhoilu laittaa myöhemmi jos ei kuseksi enää kintuille.. Oli kyl HOMMA saaha se eristematto mikä oli viel siellä kangasmaton alla ni puhtaaks ku ne nesteet oli oikei kunnol imeytyny siihe eristemattoon jota en mielellään lähtenyt kokonaan irrottamaan ku olis joutunu purkamaan siitä keskikonsolista niitä romppeita pois ku näytti se matto jatkuvan pitkälti sinne apumiehen puolelle! :P Tais olla viime talven nesteitäki siel lattialla ku en ole lisännyt tänä talvena läheskään niin paljon mitä siel sitä oli, lainehti oikein kunnolla.. :o Pitää viel kuivailla sitä lattiaa ja puunailla, huh.. *kahvia->
-
Sanon AUH:lle et kannattaa ihan suosiolla tutkia sen eristematon alunen tai kun purat kangasmaton pois ja sitte painat sormella tai koko kädellä eristematosta ni pitäs tulla nestettä pintaan.. ;) Riippuu tietysti miten paljon tuota on vuotanu ja miten pitkään vuoto ollut.. ::)
-
Joo kävin wetteriltä tilaamassa tiivisteet tuohon ja toimitus aika kuulemma vähintään 8vrk?! Elän ainakin toistaiseksi siinä toivossa että tuota nestettä ei olis kovin paljoa tuonne mennyt kun tuota maton märkyyttä en tuntenut vielä reilu viikko sitten? Ja ei tuota nestettä oo onneksi tarvinu lisätä kovinkaan paljoa...
-
Moro, meillä oli V70 D5 ongelma oli et nestettä hävisi,autoon sit vaihdettiin lauhdutin liikkeeen toimesta ja seurailin tilannetta jonkin aikaa kunnes vaihdatin termostaatin merkki liikkessä ja edelleen nestettä hävisi ja nesteen sekaan tuli öljyä eli oli aika puuromaista tavaraa kiertämässä:) Vein auton liikkeeseen ja ja avasivat koneen,ponnistivat kannen ja katsoivat vuotaako lohko mut niissä ei ollu ongelmia joten vika oli kansipahvi,samalla laitettiin uudet öljyt ja jakohihna kaikkine sälineen kansi oikaistiin ja hintaa rempalla 2000elmeriä mut nyt on toiminu:) Onneks koska rupes menee hermot ja luotettavuus Volvoon mut nyt vaan kovaa ajoa :))
-
Juu mutta tuo 2000€ on melko monelle tuon ikäisen volvon omistajalle sellainen rajapyykki mitä ei tavoitella. Auto pannaan lihoiksi.
-
Kylläpä nyt tarkenee! 8) Kuumaa tulee joka suuntaan, olo on ku saunassa olis ollu.. O0 Pitää nyt jonki aikaa ajella ilman lattia verhoiluja et tarkkailee tilannetta..
-
Vanhassa termostaatissa muuten luki Biltema sillo ku sen otin poies.. :D Tuli tässä ohi mennen vaa mieleen..
-
Vieläkin kuuluu tämä satunnainen nesteitten porina, ku painaa kaasua auton ollessa paikoillaan! Toi on tosi häiritsevää,alkaa pikku hiljaa ottaa päähän!!! Verhoilua en ole laittanut vielä paikalleen, ei näy vuotoja kennoputkissa mut tänää jouduin HIEMAN lisäämään nestettä siihe puoleenväliin paisaria.. Voiko siellä muka vieläkin olla ilmoja tuolla kennossa??
-
Ne kuule porisee vaikka kone on ollu kasassa pari vuotta ja nestettä ei mene.
On vaan semmonen juttu. Ollut mulla jo muissakin etuvedoissa 850-70.
Jos se nestehävikki pikkuhiljaa loppuu, anna mennä vaan.
-
Minkä väristä volvon oma jäähdytinneste oli, nyt ei muista enää? Autossani oli aiemmin volvon omat.. Saako nämä mennä sekasin volvon oma jäähdytinneste ja motonetin Zero joka on vähä vihertävä,onko noista haittoja?
-
Kestää sekoittaa toisiinsa.