Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: skipi - 15.02.2012, 01:27:04

Otsikko: Garret ja KKK
Kirjoitti: skipi - 15.02.2012, 01:27:04
Missä laitteissa ja minkä kokoisissa koneissa on alunperin käytetty Garretin gt15 ja KKK k14-630 (?) ahtimia?
Tuollaiset kulkeutu talliin ja heti rupes mietityttää että kannaattaako noilla ruveta virittää esim b-20 amazonia...
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: Juke-Maza - 15.02.2012, 07:04:51
Volkkarin 1Z-, AHU- ja AGR-koneissa on ainakin tuota GT15 ahdinta. Peugeotin, Citroenin ja Fiatin 1,9 dieseleistä löytyy tuota KKK K14-630 ahdinta.

Eikös nuo ole molemmat aika pirun pieniä virityskäyttöön mihin tahansa moottoriin?
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: pomo - 15.02.2012, 10:42:40
K14 ahdin on esim VW/Audi/Volvo Tdi koneessa vakio ahdin.

Ja jos amasta ei jumalattomasti paukkuja hae niin eiks se olis passeli.

Volkkarin 1Z-, AHU- ja AGR-koneissa on ainakin tuota GT15 ahdinta. Peugeotin, Citroenin ja Fiatin 1,9 dieseleistä löytyy tuota KKK K14-630 ahdinta.

Eikös nuo ole molemmat aika pirun pieniä virityskäyttöön mihin tahansa moottoriin?
Parempia nuokin kuin että ilman.   ;)
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: Juke-Maza - 15.02.2012, 11:18:41
K14 ahdin on esim VW/Audi/Volvo Tdi koneessa vakio ahdin.

Ja jos amasta ei jumalattomasti paukkuja hae niin eiks se olis passeli.
Parempia nuokin kuin että ilman.   ;)
No melkein jättäisin laittamatta vaikka ei kauheasti olisikaan tehoja hakusessa. Pakokaasujarruja nuo on.
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: pomo - 15.02.2012, 11:22:14
No melkein jättäisin laittamatta vaikka ei kauheasti olisikaan tehoja hakusessa. Pakokaasujarruja nuo on.
Kukin tekee tavallaan ja mä en viitti tälläsestä asiasta alkaa kinaan kun ei vaikuta mun elämääni mitenkään.
Ei kummankaan teidän ahtimet.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: skipi - 15.02.2012, 18:47:04
K14 ahdin on esim VW/Audi/Volvo Tdi koneessa vakio ahdin.

Ja jos amasta ei jumalattomasti paukkuja hae niin eiks se olis passeli.
Parempia nuokin kuin että ilman.   ;)

Tämmösillä ajatuksilla tässä ollaanki liikkeellä. Ei mitää street hirviötä vaan pikkuripeetä ja vääntävää turbo mottia ajattelin.
Eikös tollanen vähä pienempi turbo ois kivasti hereillä jo vähän pienemmilläki kierroksilla?
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: pomo - 15.02.2012, 19:05:56
Tämmösillä ajatuksilla tässä ollaanki liikkeellä. Ei mitää street hirviötä vaan pikkuripeetä ja vääntävää turbo mottia ajattelin.
Eikös tollanen vähä pienempi turbo ois kivasti hereillä jo vähän pienemmilläki kierroksilla?
Mulla herää toi jossain 1800rpm kohilla.
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: skipi - 16.02.2012, 17:58:23
Minkälaisilla ahtopaineilla nuo pelaa luontevasti?
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: pomo - 16.02.2012, 20:49:52
Minkälaisilla ahtopaineilla nuo pelaa luontevasti?
Tossa Tdi:ssä K14:sta maksimi paine on päälle barin, muistaakseni.
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: remes - 17.02.2012, 02:53:07
Lastutetussa tdi:ssä oli 1,3bar.
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: sjs - 17.02.2012, 11:38:42
Jos amukassa on orkkis B20A ni siihen ehkä...

Nuo ahtimet riittävät sinne 120hv kieppeille, niin esim B20B tai E koneisiin, tai B20 koneeseen jossa jo C tai K nokka ni ei ole mitään järkeä, koska se vaan lisää vääntöä alle 3000rpm.

Vakio B20A koneessa on huippuvääntö se 160Nm@2300rpm, tuon ahtimen asennuksen jälkeen vääntöhuippu on jossain 1800rpm nurkilla... aika luonnotonta bensakoneelle, ja huipputehokierrokset tippuu 5000->4000rpm.

Toki, lisäähän noilla saa koneesta irti, mutta pakokaasujarruja nuo ovat yli 1,4L koneeseen.

Ahtopainetta et saa noilla B20 koneesta irti edes sitä 1bar, koska pakopaineet nousevat lähemmäs 2bar, koska pakopesä on aivan liian pieni. Teoriassa laskisin että ahtopaine jää kovimmillaankin 0,7bar nurkille vaikka tukit hukkaportin (120hv/82hv=1,46bar ABSOLUUTTINEN paine, eli 0,46 ahtoa....), ja pahimmassa tapaksessa sulatat männät jos kaasarina on strömppä. :)
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: Ristus - 17.02.2012, 14:31:38
Omassa GT15 puhisi 1bar nyt se vetää 1,7 mutta oikeesti en laittas bensa koneeseen tätät ennemmin gt17... jos pientä laitetaan.
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: Coma - 18.02.2012, 09:13:36
jos ne laittais molemmat ni sais vähän piristystä  ::)
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: skipi - 18.02.2012, 23:37:17
Isoin paras ja enemmän parempi joo... Mutta miten esim toi k14 ~0,5bar ja kylkeen ruisku sekä parempi sytkä.
Onko joku 150hp kovin kaukaa haettu tolla kombolla? Noita monsteri moottoreita on niin paljon nykyään että tällanen vähään
tyytyväinen taitaa olla aika rariteetti :(
Löytyykö omakohtaista kokemusta keltään: 40mm tuplat, k-nokka, isovent. kansi jne. vastaan tollanen "matalapaineturbo" viritys?
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: pomo - 19.02.2012, 00:00:44
On se hyvä kun joku muukin ajattelee samoin että ei sen aina tarvii olla isoin, komein, nopein yms
Voihan sitä tehdä sellasen sivistyneen version.   :)
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: skipi - 19.02.2012, 00:04:38
Hyvä et joku komppaa tässä asiassa! Kiitos pomo -H-
Tässä on kyse käyttö/harraste autosta ja pääpaino on tekemisen ilossa/tuskassa.
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: JuHaU - 19.02.2012, 00:06:10
On se hyvä kun joku muukin ajattelee samoin että ei sen aina tarvii olla isoin, komein, nopein yms
Voihan sitä tehdä sellasen sivistyneen version.   :)

Kyllä tuossa SJS:n viestissä oli mun mielestä paljon asiaa ja kannattaa miettiä onko tuollainen ihan pikkuriikkinen ahdin vaivan arvoinen.

Toki jos on aikaa tehdä ja osat on olleet lähes ilmaiset, niin asiaan voi perehtyä ihan snadillakin ahtimella. Välivaiheet on kuitenkin aina kalliita jos meinaa jatkossa päivittää lisää.
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: pomo - 19.02.2012, 00:07:00
Hyvä et joku komppaa tässä asiassa! Kiitos pomo -H-
Tässä on kyse käyttö/harraste autosta ja pääpaino on tekemisen ilossa/tuskassa.
Ollos hyvä.
Noin sen itekkin ajattelen.

Ja tollaseen noi pikku hyrrät piisaa.

Kyllä tuossa SJS:n viestissä oli mun mielestä paljon asiaa ja kannattaa miettiä onko tuollainen ihan pikkuriikkinen ahdin vaivan arvoinen.

Toki jos on aikaa tehdä ja osat on olleet lähes ilmaiset, niin asiaan voi perehtyä ihan snadillakin ahtimella. Välivaiheet on kuitenkin aina kalliita jos meinaa jatkossa päivittää lisää.
Alotuksessa lukee että on tallissa jo.   ::)
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: skipi - 19.02.2012, 00:23:29
Ahdin on jo tosiaan tallissa ja ruisku/sytkä emmeet saattas kans löytyä toveri harrastajan  tallista.
Jos sais tietoo et mihin hp lukemaan kumpikaan noista ahtimista riittää luontevasti ni auttais.
Toi SJS kommentti meni jossain kohtaa yli hilseen...

Noviisi turbohommissa :hello:
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: Ristus - 19.02.2012, 11:41:19
eiköhän se ole tuo 120-130hp aika hyvä arvio.

Molemmat on diiseleihin yleensä työnnettäviä ahtimia ja niissä mennään tehoissa 90-140hv gt15 alle 100hv diiselit ja k14 sit noi isomamt... vois toimia minusta tuo K14 paremmin tossa 2 litrasessa bensassa niiden kaasarien apuna... korjatkaa jos oon väärässä mutta eiks kaasaritubosta saa vähemmän tehoa samalla ahtimella kuin ruiskullisesta johtuen säätämisen hankaluudesta???
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: sjs - 19.02.2012, 18:35:13
Toi SJS kommentti meni jossain kohtaa yli hilseen...

Noviisi turbohommissa :hello:
Nuo kaksi lausetta selittävät asian, eli kerrot että meni yli ymmärryksen ja toteat seuraavaksi olevasi noviisi.

Ja EI, en missään nimessä ole mikään "guru" tai velho, mutta osaan kohtuuvaivalla laskea nämä asiat.

Laskuhan on todella simppeli, (selviää jopa ala-asteen matikalla) eli jos B20A koneessa on 82hv @ 1bar = normaali ilmanpaine, lisäät 1bar ahtopainetta, eli "tuplaat" paineet, niin vääntökin tuplaantuu. Mutta koska nuo ahtimet ovat niin pieniä että tukkeutuvat 120hv nurkilla (virtaus ei riitä), tarkoittaa tämä että 120hv/82hv = n.1,47 = 0,47bar ahtopaine, ja jos ahdin jaksaa pukata jonkun 1bar @ 3000rpm, tarkoittaa se että ahdin on "tukossa", eli ahtopaine laskee koska virtaus ei riitä.

Omassa vehkeessä ihan sama ongelma, ahtopaine 1,45bar @ 4100rpm -> 5500rp 1,3bar = ahdin tukossa, tosin se tuotti sen 408hv lähes koko tuolla alueella. Sama tulee sulle ongelmaksi, mutta koska ahdin on koo'oltaan (=virtausalalataan) alle 1/3 omastani, ja kone hengittää vakiona puolet, (82hv vs 167hv mulla vakiona) niin sulla on vieläkin pahempi ongelma, eli tehoalue tulee dieselmäiseksi, mutta kulutus bensakonemainen ja kahta kauheampi. Eli ts. tehoa ei ole, mutta kulutusta senkin edestä :)

Ja muistathan että sitten kun vääntö lisääntyy 160Nm->250-300Nm, tarvitset myös uuden kytkimen hyvin todennäköisesti ja M40 loota jos on, senkin kesto on kysymysmerkki.

Ilmoittele sitten penkkituloksia, ni saan nähdä miten "kartalle" osuin, vai menikö huti. :)
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: pomo - 19.02.2012, 18:56:27
Kertokaas joku nyt mitä olis teoreettinen teho tuolla koneella ja 0,5bar paineilla.
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: sjs - 19.02.2012, 19:54:19
Kertokaas joku nyt mitä olis teoreettinen teho tuolla koneella ja 0,5bar paineilla.
82hv x 1,5bar = 123hv / 160Nm x 1,5 = 240Nm

Eli 123hv@3000rpm/240Nm@2000rpm on oma veikkaus, jos tuo ei ekasta postauksesta käynyt ilmi. :)

Nämä siis muuten vakiolla koneella, johon ei ole vaihdettu imu/pakosarjoja tai muutakaan tavaroita, vaan lisätty ahdin ja sen vaatimat putket+letkut.

Eli @2000rpm = 91hv/240Nm@1bar tuolla ahtimella, 3000rpm = 123hv/215Nm@0,47bar ja siitä vaan lasku jatkuu.

Tämä ehkä vähän kärjistettynä, mutta sen voin kertoa että 200hv@5000rpm siellä ei ole. :D
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: skipi - 21.02.2012, 21:02:44
Kiitos SJS -H-
Nyt selvis mitä toi meinaa.
Noi vääntölukemat kiinnostaa. Vääntöhän tota autoo liikuttaa... Kytkin ei tullu mielee mut vaihteistoks on joka
tapauksessa tulossa kesän aikana uudempi 5-vaiht. laatikko.
Penkkilappuja saa odottaa. Ens kesänä katotaa noiden tuplien kanssa et miten ne piisaa ja pelittää.

Kaikkee uutta pitää koko ajan suunnitella vaikka ois vanhakki tekemättä...
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: volle - 22.02.2012, 15:00:19
morjens.tähän väliin ajattelin kysäistä tietäjiltä että mikä malli ja minkä kokoinen ja mihinkä asti tehoissa riittää garret ja lapussa kyljessä seuraavat numerot ? 075 145 703 toisella rivillä 466 088-1 ja kolmannella nb 1824a  ?
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: Solmurauta - 22.02.2012, 18:40:52
morjens.tähän väliin ajattelin kysäistä tietäjiltä että mikä malli ja minkä kokoinen ja mihinkä asti tehoissa riittää garret ja lapussa kyljessä seuraavat numerot ? 075 145 703 toisella rivillä 466 088-1 ja kolmannella nb 1824a  ?

Tuo on hyvä just 102heppaseen vakioon LT28 moottoriin josta se on alunperin kotoisin.
Malli siis T3
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: volle - 22.02.2012, 20:22:33
se on otettu 740 diselistä vm 85. putsailin vielä ja löyty imupuolelta d 39 merkintä,pakopuolella lukee garret m4  jw1.  pako siiven halkaisia oli n 48mm,imusiiven läheltä kapeimmillaan 42mm ja reijän suulta 52mm. 40 soleksit olis ruokkimassa tuota 2l koneessa että paljonko jaksais puhaltaa heppoja ? tietäis kannattaako alkaa tuota asentamaan.
Otsikko: Vs: Garret ja KKK
Kirjoitti: PeRVo264 - 14.12.2012, 22:33:48
Siis kyllähän homma menee niin että ahdin määrää tahdin! No matter what... 8)