Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Juki - 15.02.2012, 12:16:30
-
Tulipa hankittua tässä vastikään kyseinen kulkupeli (sedan, manuaali). Tuli käytyyn sitten montulla katsomassa pohjan ja alustan kuntoa. Havaitsin että jousien väliin oli jouduttu laittamaan kumityynyjä. Lienee alusta alkuperäinen (ajettu 200tkm) ja jouset ruvenneet painumaan. Alusta ei ajaessa tunnu mitenkään väljältä tai muuten huonolta. Nyt olisi tarkoituksena purkaa iskarit irti ja tarkistaa ovatko kunnossa, mikäli ovat niin uudet jouset vaan tilalle.
Kysymys kuuluukin:
Mitkä jouset tähän käy?
Ei tunnu oikein löytyvän nimenomaan tähän ÄRRÄÄN käypäsiä. Eli käykö esim. T5:sta? Ja paljonko tätä R:n alustaa on "madallettu" jo alkuperäisenä, eli mitkä esim. T5:sen madallusjouset pitäisi ottaa että olisi madallusta saman verran kun alkuperäisenä R:ssä tai hivenen matalempi?
Kiinnostaisi muutenkin tietää eri 850 alustojen eroja. :)
-
Eikös ne T-5 jouset ole samat kuin ärrässäkin?
Mielestäni niitä ei montaa erilaista ole.
Vakiot, sport ja madallus jousi.
Mitä eroa todellsuudessa on sportilla ja madallusjousella en osaa sanoa.
Madallusjousi madaltaa muistaakseni 5-25mm.
Nämä siis Volvon omista jousista.
Tilaa suosiolla madallusjouset joltain firmalta. -40mm sarja varmaan riittää kun ei ole tietoa miltä autos nyt näyttää.
-
Eikös ÄRRÄ ole nelivetoinen ::) silloin varmaankaan ei normi iskarit/jouset sovi, kun kiinnitys on erilainen,,,tiedä sitten ::)
-
Havaitsin että jousien väliin oli jouduttu laittamaan kumityynyjä. Lienee alusta alkuperäinen (ajettu 200tkm) ja jouset ruvenneet painumaan.
Kiinnostaisi muutenkin tietää eri 850 alustojen eroja. :)
Sitte ei muuten mene katsastuksesta läpi, ( ainakaan täälläpäin ) jos on kumilerpakkeita jousissa, sama koskee niitä kiristys klemmareita, joilla madalletaan jousia kotikutoisesti.
-
Eikös ÄRRÄ ole nelivetoinen ::) silloin varmaankaan ei normi iskarit/jouset sovi, kun kiinnitys on erilainen,,,tiedä sitten ::)
Eiks AWD malli ollu ihan erikseen?
-
Eiks AWD malli ollu ihan erikseen?
oikeassa olet sillä kaikki 800-sarjan ärrät (T-5R & R) ovat etuvetoisia ja sitten se awd mallli sillä 2.5 litraisella turbokoneella on ihan erikseen :)
-
Sitte ei muuten mene katsastuksesta läpi, ( ainakaan täälläpäin ) jos on kumilerpakkeita jousissa, sama koskee niitä kiristys klemmareita, joilla madalletaan jousia kotikutoisesti.
Auto oli juuri leimattu ilman huomautuksia kun kävin sen hakemassa. Paikallisesta varaosaliikkeestä antoivat nyt Lesjöforsin 40mm madaltavan jousisatsin joka on T5:seen tehty. Tavarantoimittajalla ei mitään tietoa näitten jousien eroista. :-\
Pitää purkaa vakiojouset irti niin siitähän sen näkee suoraan käykö ne.
Se vaan mietityttää kun netistä vastikään löysin 60/40 pudottavia sarjoja, niin jääkö etupää nyt sitten "keulimaan" tuolla 40 satsilla. Vai onko tuollanen 60/40 satsi tarkotettu sitten jos haluaa "tiukan etukenon" jollaista en ite halua. ;D
Pieni erohan siinä voi olla mut tuo 20mm tuntuu aika hurjalta.
-
Ainaki naftavehkees jättää pienen just passelin etukenon, mut kaiketi johtuen koneen painosta.
Ei se bensamyllyissäkään ainakaan keulimaan jää. Tokihan siitä olis kiva saada keulaa vielä alemmas, mutta kyllähän tuo -40mm satsi omaan silmään ihan hyvin istuu.
-
Ainaki naftavehkees jättää pienen just passelin etukenon, mut kaiketi johtuen koneen painosta.
Ei se bensamyllyissäkään ainakaan keulimaan jää. Tokihan siitä olis kiva saada keulaa vielä alemmas, mutta kyllähän tuo -40mm satsi omaan silmään ihan hyvin istuu.
No niinhän tuo jättää. ^-^
Mitä noita on seurannu niin vapareissa ilmeisestikkin jää helposti "keulimaan". R:ssä on kuitenkin kohtuu painava keula vapariin verrattuna, olettaisin.
Mullahan tuossa 70:ssä etuakselipaino on 1120 joten siks varmaan putos noinkin paljon. Mutta joku 30kg kevyempi keula niin ei siinä isoo eroo ole.
Puusilmän 70:n kuvista näkee osviittaa miten keula asettuu.
-
Mitä noita on seurannu niin vapareissa ilmeisestikkin jää helposti "keulimaan". R:ssä on kuitenkin kohtuu painava keula vapariin verrattuna, olettaisin.
Tällalailla asettuu itsellä toi stanssi:
(http://carcha.wippiespace.com/850Rstance.jpg)
Vakioalusta. Mielestäni kesärenkailla yllättävän miellyttävä...
-
Tällalailla asettuu itsellä toi stanssi:
(http://carcha.wippiespace.com/850Rstance.jpg)
Vakioalusta. Mielestäni kesärenkailla yllättävän miellyttävä...
Nätti stanssi. Hieman korkeempi kuin mulla noilla lesjöillä. ;)
Eli tarkoitin noilla jousilla mitkä mulla on, jäis vapari keuliin.
-
Eli tarkoitin noilla jousilla mitkä mulla on, jäis vapari keuliin.
Aivan, eli hieman mentiin aiheesta ohi :-[
Noh, onpahan joku vertailukohta ihmisille :D
-
Ne kumipalat jousissa menee leimalta läpi kunhan niitä on 3 kpl ja symmetrisesti kierteellä jousen päädystä katsottuna.
-
Joo nyt on vaihdettu R:n alle -40 T5:seen tarkoitettu Lesjön jousisetti. Sinne kävivät, jousen päädyt oli samanlaiset, lanka muistaakseni millin paksumpaa.
Sanosin että se on aika bueno nyt :) Madaltui ehkä hivenen alkuperäisestä, ja tämä oli tavoitteenakin.
Etujouset oli 10cm alkuperäisiä lyhyemmät (!?) Mutta ilmeisesti niin paljon vakiota jäykemmät ne jouset että auto ei painu kuitenkaan tuon enempää tonttiin. Takana ero oli vain jotain pari senttiä.
Pitänee laittaa todistusaineistoa kohan kehtaa autoa käyttää pihalla, tallissa ei saa oikein otettuun kunnon yleisilme kuvaa kun on täynnä roinaa ;D
-
Mistä ostit Lesjöt ja minkä väriset jouset oli? Ja paljonko joutu kärsiin?
Mun jouset oli tuollaset.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/5667550414.jpg)
-
Mistä ostit Lesjöt ja minkä väriset jouset oli? Ja paljonko joutu kärsiin?
Mun jouset oli tuollaset.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/5667550414.jpg)
Ostin jouset paikallisesta Fixuksesta (tilasivat ilmeisesti suoraan lesjöltä ne) maksoivat 180e ja mustat ovat.
Taitaa olla samanlaiset kuin nuo paitsi takajousissa ei muistaakseni ollut tuommosta "tihennystä" tuolla yläpäässä.
Aina unohtuu ottaa kuva! ;D
-
Ostin jouset paikallisesta Fixuksesta (tilasivat ilmeisesti suoraan lesjöltä ne) maksoivat 180e ja mustat ovat.
Taitaa olla samanlaiset kuin nuo paitsi takajousissa ei muistaakseni ollut tuommosta "tihennystä" tuolla yläpäässä.
Aina unohtuu ottaa kuva! ;D
Kyllä ne voi olla tilattu ihan Koivusen varastosta. Hinta on kuitenkin lähellä sitä minkä mä tiedän siittä kun noita ite kyselin.
Ostin sitten vähän käytetyt 50:llä. :)
Mutta laita ihmeessä sit kuvaa kun saat auton julkaisu kuntoon. :P
-
moi. luin jousituksistanne, no itellä on punaset jouset ja iskarit näyttäis olevan oranssit, kuulemma 3-4 vuotta ollu, ja nyt oikee etu iskari halus vetää nesteet pois, ja leima ois 14.5, viimenen päivä,
kun alusta on ja näin nii en voi laittaa vakio iskaria sinne madallus jousien sekaan iskarit ei kestä sitä, elikkäs läysin sit halvemmal iskarit mitkä kestää sit tuon alustan muutenki, voi laitella kuvia tänne kun saan osia käteen ja vaihettuu alle.
ite aloin miettii myös 60/40 alustaa, mut taitaa mennä liian matalaks mulla, etu puskuri on nii ei sinne jää mitää tilaa enää, et joudun varmaan kokeilee joskus 40/40, mittaan puskurin ja maan varan, nii tietää sit täälkin paljon on madaltettavaa enää. :)
-
Kyllä normaalit iskarit käy näitten "normaalien" madallusjousten kanssa.
Kyllähän iskarit kestää ja toimii jos ei kerta pohjaa.
Mullakin on T-5:ssa madallusjousten kanssa edessä motonetin kaasut kun bilsteinit porsi.
Ihan hyvin menee jos ei enempää madalla.
Takana edelleen bilstein ja ajolleen on pirun tasapainoinen heitoissa...
ed. Nythän ei puhuttu ärrän madalluksesta, niinkuin otsikossa.
-
Kyllä normaalit iskarit käy näitten "normaalien" madallusjousten kanssa.
Kyllähän iskarit kestää ja toimii jos ei kerta pohjaa.
Mullakin on T-5:ssa madallusjousten kanssa edessä motonetin kaasut kun bilsteinit porsi.
Ihan hyvin menee jos ei enempää madalla.
Takana edelleen bilstein ja ajolleen on pirun tasapainoinen heitoissa...
ed. Nythän ei puhuttu ärrän madalluksesta, niinkuin otsikossa.
Nytkään ei puhuta ärrän madalluksesta vaan asian vierestä. Kävin ostamassa normimalliin sachssin kaasut tänään, ja myyjä meinasi, että jos madallusjousien kanssa käyttää, niin takuu loppuu siihen. Mitenkähän sitten lie.. Myyjän mukaan menee niin eri toiminta-alueelle. Mutta jos joka malliin käy samat vaimentimet ja T5 ja R:ssä madallettu alusta jo vakiona, niin onhan se sittenkin eri toiminta-alue vaimentimessa.. :)
-
juuh, mulla on vähän laitettu näköjään sitä sun tätä, elikkäs oranssit iskarit eessä, ja takana mustat varmaanki ihan vakio, kun lukee LIPGAS numero 179661, vaik jouset on punaset ja rekkarissa lukee "autoon on asennettu alustussarja" ja mitähän toi sit meinaa loppupeleis.
mut kuitenki noille on vedetty 3-4 vuotta läpi kaksastuksen ja nyt mun ainaka alko oikee etu israri nesteet tulee ulos-.
-
Nytkään ei puhuta ärrän madalluksesta vaan asian vierestä. Kävin ostamassa normimalliin sachssin kaasut tänään, ja myyjä meinasi, että jos madallusjousien kanssa käyttää, niin takuu loppuu siihen. Mitenkähän sitten lie.. Myyjän mukaan menee niin eri toiminta-alueelle. Mutta jos joka malliin käy samat vaimentimet ja T5 ja R:ssä madallettu alusta jo vakiona, niin onhan se sittenkin eri toiminta-alue vaimentimessa.. :)
Eihän sitä myyjälle tarvii sanoa onko madallettu. :)
Ne vakiot tosiaan kelpaa näille n.- 40mm alustoille.