Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jussin78 - 17.02.2012, 13:42:08
-
Ongelmana olisi voimattomuus kiihdytettäessä eli joskus kun painaa kaasun pohjaan niin ei lähdekkään vetämään kunnolla ja kun nostaa ja painaa uudestaan niin yleensä sitten lähteekin normaalisti.. Vikamuistissa ei mitään vikoja eikä tule kuin satunnaisesti tuo ongelma. Mietin kaasupolkimen asentotunnistinta mutta ainakin mitattaessa toimii koko alueen läpi normaalisti... Onkohan kuitenkin mahdollista että vika olisi polkimessa kun useimmiten ilmenee kylmänä ja ekassa kiihdytyksessä... Suodattimet yms on vaihdettu ja alkup osia... Miettinyt myös että voisiko pa järjestelmä saada ilmaa esim ardicin kautta tai jostain muualta. :-\ Käyntiin lähtee aina kuitenkin hyvin.
-
EGR-venttiili jumittelee? Jää auki kiihdyttäessä vaikka pitäisi mennä kiinni? Tämä siis sillä oletuksella, ettet ole vielä tukkinut EGR-venttiiliä.
Joka tapauksessa -98 malliin kannattaa toi EGR:n llaipalla tukkiminen tehdä, vaikkei vika tässä olisikaan. Jos siis oikeasti -98 eikä loppuvuodesta -98 rekisteröity -99 -malli, jossa on jo MSA 15.8 ecu.
-
Juu on ihan oikea -98 Eli ei can-vaylävehje... Täytyykin laipata se kun enpä ole muistanut koko hommaa kun koneenvaihdon myötä vaihtui myös egr joka oli laipattu... -> Laippaa tekemään... :hello:
Tuo nykyinen ~250tkm ajettu kone oli ollut irrallaan pari vuotta joten hyvinkin mahdollista että se egr voisi jumitella...
-
katsopas turbon alipaineletkujen kunto?
omassa oli turbolle menevä letku kokonaan poikki,tosin se sytytti vikavalon kiihdyttäessä..
-
Nyt on tukittu se egr... Toistaiseksi ainakaan ei ole vika toistunut ja veikkaan että tuosta se varmaankin johtui... Mutta vannomatta paras... Tässä ei tosiaan vikavalo ole palanyt eikä vikakoodejakaan ole...
-
Nyt sitten EGR tulppauksen jälkeen sytyttää satunnaisesti vikavalon :nuhtelu
Tulppa väärässä välissä? On nyt imusarjan ja EGR välissä... Saako ohjelmoitua jossain pois vai tarviiko vain poistaa levy?
-
Nyt sitten EGR tulppauksen jälkeen sytyttää satunnaisesti vikavalon :nuhtelu
Tulppa väärässä välissä? On nyt imusarjan ja EGR välissä... Saako ohjelmoitua jossain pois vai tarviiko vain poistaa levy?
Käypä lukaisemassa vikakoodit. Voi olla jostain muusta kyse.
Jos auto tosiaan on -98 mallia ja MSA 15.7 ohjauksella, ei sen pitäisi vikavaloa sytytellä EGR:n tulppauksesta.
-
Käypä lukaisemassa vikakoodit. Voi olla jostain muusta kyse.
Jos auto tosiaan on -98 mallia ja MSA 15.7 ohjauksella, ei sen pitäisi vikavaloa sytytellä EGR:n tulppauksesta.
Käyttöönotto 2.1.98 Ja tulppauksen jälkeen seuravassa kylmäkäynnistyksessä syttyi... kun lämpesi niin valo sammui. Ja taas sama juttu seuraavassa kylmäkäynnistyksessä! Mutta voihan ne viat silti lukea niin saa varmuuden asiasta.
-
Kyllä sulla sitten on varmasti MSA 15.7.
Koodit lukemalla tosiaan saa hiukan osviittaa ainakin jos jotain vikaa on.
-
Tallella on myös alkuperäinen vika eli ajoittainen voimattomuus >:(
Onkohan kenelläkään ollut tankin päässä ongelmia?
Ei netistä tunnu löytyvän mitään anturiin tai niihin imuputkiin viittaavaa.
-
Heitän tässä ilmaan muutamia ideoita, jotka voisi aiheuttaa tollaista...
1) Ahtopaineanturi ja sille menevä letku (ml. se imusarjan nippa)
2) Lämpötila-anturi?
-
Heitän tässä ilmaan muutamia ideoita, jotka voisi aiheuttaa tollaista...
1) Ahtopaineanturi ja sille menevä letku (ml. se imusarjan nippa)
2) Lämpötila-anturi?
Ahtopaineanturi ja nippa kunnossa... Ainakin oli...
Lämpötilatunnistimen toiminnasta ei tietoa mutta onko moottorinohjaukselle erillinen vai tuleeko noissa tieto mittarille ja moottorinohjaukselle saman anturin kautta? Mittari ainakin toimii normaalisti...
Enemmänkin tuntuisi ettei jostain syystä oikein saisi ainetta...?
-
Tarkistin kuitenkin sen imusarjan nipan. Ei se enää ollutkaan kovin hyvä...
Lähes ummessa oli. ja kun puhalteli imi vuorotellen niin joku kökkö tukki välillä sen nipan. :tickedoff:
Nyt on neulalla ja jarrupesulla putsattu=>ilma kulkee hyvin. Koeajolla ainakin totteli kaasua nyt joka kerta. Toivottavasti oli vika nyt vain siinä... Niin eikä vikavaloakaan näkynyt. Tosin aiemminkin ilmestyi kylmänä.
Ilmeisesti oli aiemmin häikkää egr venttiilissä ja silloin toimi map oikein. Nyt sitten tuokin... Tosin noin 17tkm mahtui tähän väliin...
-
Itsellä teki tdi samoja oireita satunnaisesti eli ei vastannut kaasuun joka kerta eikä vikakoodeja ollut, sit se
ei kylmänä enää pelannut ,vasta lämpimänä niin kerran tuli vikakoodi että suuttimen neulanliike anturi. Vaihdoin sen suuttimen jossa anturi on ja vika poistui kokonaan eikä palannut.
-
Tekihän se aamulla taas kerran sen... :( Täytyypi kokeilla sitä suutintakin... Kun on ylimääräinen...
-
No niin... Vikakoodit luettu ja tuloksena: 0Bh Ilmamassamittarin impulssi liian alhainen
Aiemmin ei ole tuollaista ollut.. Sattumaa kai että juuri egr tulppauksen jälkeen.
Se siellä kai on koko ajan kiukutellut. Huonolaatuisia osia kun ei kestä kuin reilu 600tkm. :hello:
-
Jos ollaan ihan tarkkoja, niin tässä -98 mallisessa se on ilmaMÄÄRÄmittari, läppamallinen. :)
jollakin saattaisi muuten olla ylimääräinen purkuosa-IMM tallissa, yv:llä lisätietoja tarvittaessa. ;)
-
No tästä nimestä on tänään kyllä keskusteltu... ;D Mutta esim. vikoja lukiessa oli teksti:ilmamassanmittari jne...
Ja osanumerolla saksalaisessa BOSCH luettelossakin luftmassmeter... V:> Että mikä nyt sitten on oikea ilmaisu ko osalle...
Uudemmista "kuumalankamittareista" ainakin itse käyttänyt MAF (mass air flow sensor).
Sain jo käytetyn osan (kiitos kuitenkin "vihjeestä" :hello: )
Muuttui todella paljon kaasun reagointi ja plussana myös autom laatikko vaihtaa erilailla...?????
Vaihtaa siis pehmeästi kun aiemmin hieman nyppäsi 2->3 vaihtaessa...
Samalla tuli vaihdettua polttoainemittarin anturi.. Kerran tehnyt että vaikka näytti melkein varttitankkia ja aine kuitenkin loppui.
Vaihdoin purkaamon pihassa ja yllättäen kun käynnistin auton niin paloi "opiskelijavalo" ja polttoainemittari punaisella... :nuhtelu
Ja siitä sitten suoraan lähimmälle huoltoasemalle.
-
Oireet jatkuivat vaikka vaihtoi kaasupolkimesta lähtien kaiken... Oli ongelmia tehojen katoamisen sekä automaatin vaihtamisen kanssa kun vaihtoi hieman rumasti joskus... Nyt vaihdettu moottorin johtosarja jonka myötä poistui kaikki ongelmat!!!! Myös laatikko vaihtaa todella nätisti ;D ;D ;D ;D ;D ;D :D :D
Onkohan joku muu joutunut johtosarjan korjaamaan tai vaihtamaan?? Ei taida olla kovin yleinen vika??
-
Moi,
mistä löytyi johtosarja? Onko ne sikakalliita?
-
Johtosarjan löysin autionet (Juha Autio) Pirkkalasta... Ja ei ollut kallis. :hello:
En tiedä jäikö näitä msa 15.7 + automaatti johtosarjoja mutta kannattaa kysyä...