Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: J.T.H - 17.02.2012, 18:32:06
-
terve en löytänyt aiheesta tarpeeksi tietoa.olisi lämmityslaitteen moottorin vaihto eessä ja ehkä vastuksenkin krohisee ikävästi ja aina ei toimi kuin 3 nopeus.onko kuinka tyläs homma ja mistä lähen alottelemaan purkua ::) nii ja auto on volvo 240 vm 90 ei ilmastoitu.kaikki neuvot ovat tapeen kiitos etukäteen :)
-
Varaa suosista paljon aikaa, tupakkia (vaikka et polttaisikaan), ja viinaa v***tukseen, ja alota homma nostamalla suosista etupenkit ensiksi auton ulkopuolelle.
Sitte voitkin alottaa kojelaudan purkamisen....
Nimim. kertaalleen yövuoroon laina-autolla ..... ::)
Muistaakseni se olisikin suht helppo homma, jos autossa olisi ilmastointi... Tuon kanssa taas aikaa kulumaan mukavasti
-
(http://i78.photobucket.com/albums/j95/IGP-84/Volvo/240D24-84/remppaa/Puhallin/26102008124.jpg)
Suunnilleen tämän näkönen on kabiini siinä vaiheessa kun puhallinpömpelin saa juuri ja juuri ryittyä ulos. :buck2:
Itse en muistaakseni repiny kokopömpeliä vaan siirsin hitusen ja halkaisin sitten.
-
aikast hankalalta näyttää tuo homma :-[taitaa olla syytä varata koko viikonloppu tuohon?eli lähes koko lämmityslaite pitää purkaa että tuon moottorin saa vaihdettua?
-
aikast hankalalta näyttää tuo homma :-[taitaa olla syytä varata koko viikonloppu tuohon?eli lähes koko lämmityslaite pitää purkaa että tuon moottorin saa vaihdettua?
Päivä riittänee ensikertalaiselle.
Toisella kerralla menee jo puolen päivän aikana, toivottavasti ei vaan tarvii koittaa toistakertaa.
Tossa paikaltaan vähän siirrolla ja sitten halkaisulla vältytään vesiletkujen avaamiselta, joka joudutaan suorittaan jos kokopömpeli pitäs ottaa kauheen kauas avaamista varten.
-
Toisaalta jos koko pömpelin ottaa pois, niin saa ne syksyn 1993 lehdet pois sieltä :D
-
Toisaalta jos koko pömpelin ottaa pois, niin saa ne syksyn 1993 lehdet pois sieltä :D
Ei vaikuta saamiseen, vaikka halkaisee lähes paikallaan, koska oikean puoliskon saat kannettua vaikka naapurin tontille silloin. Joten voit hyvin imuroida lehdet kennon päältä pois.
-
Ei vaikuta saamiseen, vaikka halkaisee lähes paikallaan, koska oikean puoliskon saat kannettua vaikka naapurin tontille silloin. Joten voit hyvin imuroida lehdet kennon päältä pois.
Juur noin.... mä vaihdoin aikoinaan kennonkin samalla, kun matot tuppasivat kastumaan, ja alkujärkytyksen jälkeen ei urakkaan piisannutkaan varattu puol pvää. Aikasemmin oliki tutuksi tullut ilmastointi-valmiudella olevan puhaltimen vaihto, ja tässä mentiinkin persaus edellä puuhun ...
-
homma tuli tehtyä 8h meni aikaa tuohon,otin hanttarin puolen lohkon irti ja sitä kautta sain vaihdettua.lehtiä ja neulasia oli mukavasti kennon päällä,imurilla sain pois ja ny toimii.et kiitoksia vinkeistä teille kaikille :)
-
Ei vaikuta saamiseen, vaikka halkaisee lähes paikallaan, koska oikean puoliskon saat kannettua vaikka naapurin tontille silloin. Joten voit hyvin imuroida lehdet kennon päältä pois.
:facepalm: joku ajatuspieru.
tietysti joo näin ;)
Saako ne läpät helposti takaisin jos jättää puolet kuorista paikalleen?
Muistelin, että itse taistelin niiden kanssa vaikka koko paketti oli lattialla :D
-
Eihän tuota tartte loppujen lopuks ees paljo purkaa niin se koko hökötys mahtuu tulemaan sieltä kokonaisena ja sen jälkeen sitä on kiva sipistellä vaikka kylppärin lattialla. Saa tehtyä homman huolellisesti, eikä jää mikään paikka repsottamaan.
Putket, letkut ja vaijerit irti kotelosta ja tietysti puhaltimen johot irti.
Kiinnikkeet irti ja koko paketti tulee sieltä vänkärin jalkotilan kautta pihalle.
Viimesellä purkukerralla muistaakseni jätin ton kojelaudan keskiosankin kokonaan purkamatta. Se ei oo mitenkään tiellä koteloa pois ottaessa...
Ja omasta puolestani en sitte suosittele tarvikemoottoria. Pitää melkosta mekkalaa verrattuna alkuperäseen (pyörimisnopeus on ykkösvaihteellakin jo melkonen).
-
Ei sitä tosiaan kauheesti tarvi purkaa. Esim. keskikonsolin runkoa on turha purkaa pois.
Muistaakseni otin sen kyllä itekkin ekalla kerralla.
Oon kolme kertaa aikoinaan joutunut ottamaan sen pömpelin pois.
Oliskohan ekalla kerralla menny 5h ja viimesellä n. 2h.
Millään kerralla ei ole penkkejä irroteltu.
-
Saako ne läpät helposti takaisin jos jättää puolet kuorista paikalleen?
Toisella koitoksella meni läpät oikein paikoilleen, tökkää autossa kiinniolevaan puolikkaaseen kiinni läpät, ja sitten ilmaputkien aukoista hienosäätää kun puolikkaiden väli on about sentti niin sormella ne läpät kohilleen.
Mulla kaikki läpät on täysin toiminnassa, mutta vaijerien kasauksessa kadotin jonkun vaijeripidikkeen, ja siitäjohtuen joku läppä oli manuaalisäätöiseksi muuttunut, tosin raitisilma systeemin poistin käytöstä, joten sen osilla sai ehjättyä muut läpän käyttösysteemit. Mulle tuli soitin raitisilmaventtiilien paikalle kun "tarvi" saada 3lisämittaritelineen paikalleen.
Ja omasta puolestani en sitte suosittele tarvikemoottoria. Pitää melkosta mekkalaa verrattuna alkuperäseen (pyörimisnopeus on ykkösvaihteellakin jo melkonen).
Unipointti on ainakin pienellä teholla ihan yhtä hiljanen kun volvooriginal toisessa autossa.
-
Unipointti on ainakin pienellä teholla ihan yhtä hiljanen kun volvooriginal toisessa autossa.
Mikäs virma semmosta myy?
Tietää vastaisuudessa jos tosta 242 hyytyy puhallin. :)
-
tänään irrotettu koko mötikkä ja ei siinä kauaa kyllä mennyt :D, mikäs kannattaa hommata tilalle ??? ,motonet olisi tossa lähellä kyllä.
-
Motonetti tullu useampaan itselle. Tyytyväinen olen ollut. Ei mitään ongelmia. Motonet vajaa 60e/ Sininen 300e.
-
Oottekos kasatessa laittaneet sen puhaltimen moottorin valmiiksi sinne kuskin puolen kotelon puoliskoon lepäämään ja sen jälkeen sorkkinut sitä vänkärin puoliskoa sinne vai toisin päin? Yritin kerran laittaa siten, että moottori oli valmiiksi kuskin puolen kotelossa, mutta se putos sieltä samalla kun yritin asetella niitä ilmansäätelylaippoja... Hauskaa hommaa, pitää varmaan viikonloppuna paremmalla ajalla koittaa uudestaa, ois kyllä helpointa kun koko kotelo ois autosta pois.
-
Oottekos kasatessa laittaneet sen puhaltimen moottorin valmiiksi sinne kuskin puolen kotelon puoliskoon lepäämään ja sen jälkeen sorkkinut sitä vänkärin puoliskoa sinne vai toisin päin? Yritin kerran laittaa siten, että moottori oli valmiiksi kuskin puolen kotelossa, mutta se putos sieltä samalla kun yritin asetella niitä ilmansäätelylaippoja... Hauskaa hommaa, pitää varmaan viikonloppuna paremmalla ajalla koittaa uudestaa, ois kyllä helpointa kun koko kotelo ois autosta pois.
Jos olen puolipurkuna tehnyt, niin moottori kuskin puolelle paikalleen ja johdot jonnekin lenkille tai teipillä kiinni pitämään moottoria hieman asennossa. Sen jälkeen puolikkaita yhdistäessä voi ohjailla moottorin asentoa keskisuulakkeiden aukon kautta.
Muutaman kerran tuli puolipurkuna tehtyä, mutta vähemmän naarmuja on käsissä silloin kun ottaa koko kotelon pois, eikä aikaa mene niin paljoa enempää. Toki sillä oletuksella, että on lukkopihdit lämppärinletkujen tukkimiseen ja letkut irtoavat muutenkin kuin puukolla halkaisemalla kuten monesti käy.
-
Jepjeps! Purkaessa otin osia vaan jalkatilasta pois, enkä mitään penkkejäkään jaksanut turhaan irrotella. Pitää ottaa viikonloppuna siitä ylälokeron alta juu nuo ilmanohjailuritilät pois niin voi sieltä sorkkia sen sitten. Oli muuten valehtelematta ainakin kaksi maitopurkillista lehtiä tuolla kun purin moottoria pois. Kotelo oli ihan täynnä kennolta aina moottorin päähän asti... Olivat muuten pelottavan mustia lehdet, jotka olivat moottorin ympärillä, ois voinut huonolla tuurilla hyvä 242:nen leimahtaa tuleen.
-
Välillä nenään haisee palaneelle, vissiin lehdet käryää auton sydämmessä.
Saisiko lehtiä imuroitua pois jostakin kanavasta ilmaputken irrotettua?
-
Välillä nenään haisee palaneelle, vissiin lehdet käryää auton sydämmessä.
Saisiko lehtiä imuroitua pois jostakin kanavasta ilmaputken irrotettua?
Vai haiseeko moottori kuluneisuuttaan?
Keskisuulakkeet pois kehyksineen ja siitä jo näkyy moottori suoraan. Kanavassa on tehtaalta verkko estämässä lehtien kulkeutuminen suoraan suulakkeille. Jos sen haluaa pois, pitää ilmaputki irrottaa ja se lähtee helpoiten kun ottaa hanskalokeron pois. Verkon irrottamisen jälkeen sopivaa letkua imuriin jolla pääsee moottorinjalan sakaroiden ohi.
-
(http://i78.photobucket.com/albums/j95/IGP-84/Volvo/240D24-84/remppaa/Puhallin/26102008124.jpg)
Suunnilleen tämän näkönen on kabiini siinä vaiheessa kun puhallinpömpelin saa juuri ja juuri ryittyä ulos. :buck2:
Itse en muistaakseni repiny kokopömpeliä vaan siirsin hitusen ja halkaisin sitten.
mulla se oli tämän näköinen ja otin pömpelin pöydälle
(http://i7.aijaa.com/t/00402/14088731.t.jpg) (http://aijaa.com/joCUST)
(http://i6.aijaa.com/t/00938/14088735.t.jpg) (http://aijaa.com/7knUjq)
(http://i4.aijaa.com/t/00556/14088736.t.jpg) (http://aijaa.com/UlaFQT)
-
Nyt oli pakko vastata tähän, ite tien homman kans tossa pari viikko taaksepäin. On vit**mainen homma. :-\ Olis pitäny kuunnella ja ottaa viinaleka mukaan. Kaikki muu on helppoa, kunnes joutuu laittaan halkaistun pömpelinpuollikkaan takaisin, meinas mennä usko koko hommaan. Kuin kirsikka kakun päällä oli se, että moottorin siivet osu seinämiin asennuksen jälkeen. No tokalla kerralla onnistu jo parissa tunnissa.
En olis koskaa uskonu tommosta toteutusta Volvolta. Nyt ois parempi olla pitkäkestonen moottori. Mitäs moottoreita porukka on laittanut tilalle, kun tuntuu että uusi ois paljon tehottomampi, ja pitää vähintään kaksi kertaa kovempaa ääntä.
-
ei homma eikä mikään,siistiä sisähommaa :2funny: mulla tuli sinne motonetin motskari ;)
-
244 -81 ei-ilmastoidusta puhallin lakkasi pyörmästä kun olin kaupassa ja koppi haisi palaneelle. Ennustan että vaatisi puhallin motin aukasua.
Selailin nettiä ja löysin pelkkiä kauhutarinoita ja erilaisia menetelmien nimityksiä.
Onko jollakulla hyviä kuvallisia ohejita miten tuo homma tulisi tehdä ettei turhan päin pura koko autoa?
-
Aloita vaikka purkamaan hanttarin puolen sisustaa irti, sitten oikeastaan hahmottuu heti mitä tarvitsee purkaa pois.
Itse tein ns. puolipurkuna ja totesin ihan hyväksi konstiksi. Kasauksessa oli kaveri mukana pitämässä puhaltimesta kiinni, joka helpotti melkoisesti kopan asennusta.
Itsekkin meinasin jättää tekemättä kun luin minkämoinen homma tiedossa, mutta jos vaan auton saa sisälle lämpimään niin homma hoituu kaikilta kun ei panikoi. Reippaasti vaan johdot liittimistä auki mitkä tuntuu haittaavan asennusta nehän saa myös takaisin kiinni :P
-
mulla se oli tämän näköinen ja otin pömpelin pöydälle
(http://i7.aijaa.com/t/00402/14088731.t.jpg) (http://aijaa.com/joCUST)
(http://i6.aijaa.com/t/00938/14088735.t.jpg) (http://aijaa.com/7knUjq)
(http://i4.aijaa.com/t/00556/14088736.t.jpg) (http://aijaa.com/UlaFQT)
päällisin puolin ei yhtään enempää,lämppärin katkasiasta johdot irti ja vaijerit lämppärin kyljistä,vesiletkut irti siinähän se alkaa olemaan,pömpelin telineen pultit 6mm pois toiselta puolelta ylhäältä ja toiselta riittää että löysää(vas löysää ja oik pois),katsot vaan takaisin laittaessa että ilmanoton tiiviste on paikallaan,itse laittanut tipan liimaa,ja että kondesiovesiputki tulee lattiassa paikalleen,pömpeli kun on pöydällä niin klipsit pois niin halkee koko paska,ja kasaat pömpelin niin kuin se on nytkin,moottori menee telineen kanssa vain yhteen oikeeseen asentoon,kumitutit 3kpl on jäykkiä joten suosittelen että poraat muovitellingin reiät vähän isommaksi,en oo hommaa pitänyt ikinä isona mutta onhan se iso verrattuna johonkin missä moottori kiinni vain kolmella ruuvilla kotelossa,täytyy myös muistaa että lämpösempää volvoa ei ole vieläkään kuin 240,oon kuullut et jotku on ottanut irti etupenkit/koetaulun,se lähinnä naurattaa,purkamisen määrä on oikeasti pieni,hanskalokero,ilmaputket keskikonsolin posket,SIINÄ SE ON!
-
Tuttu duuni , pari viikkoa sitten... oli kyllä tiedossa , roskan määrä yllätti . Auto ollut parkissa lehtipuiden / pensaiden alla .
(https://aijaa.com/img/t/00764/14532283.t.jpg) (https://aijaa.com/HWAsU9)
Mulla oli etupenkit irti ,enempi tilaa .
Samalla kannattaa imuroida / ja puhallella kaikki ilmakanavat paineilmaa ja pölynimuria vuorotellen ,esimerkiksi nuo jalkatilojen sivussa olevat raitisilma luukut ,sielläkin oli pohjalla lehtiä ihan hillittömästi .
Nyt riittää lämmintä ,eikä tule lehtipölyä ja ummehtunutta ilmaa sisäälle .
-
Millä nuo mustat kyrvät saa irti? Pitääkö tosiaan purkaa koko sisusta helvettiin? Koitin jo vääntääkin hulluna mutta ei lähe. Käsittääkseni pönttö olisi enää niiden varassa + vaijerit.
(https://i.imgur.com/n1q1now.jpg)
-
Millä nuo mustat kyrvät saa irti? Pitääkö tosiaan purkaa koko sisusta helvettiin? Koitin jo vääntääkin hulluna mutta ei lähe. Käsittääkseni pönttö olisi enää niiden varassa + vaijerit.
(https://i.imgur.com/n1q1now.jpg)
kyrvät on kiinni 1-ristipää ruuvi /puoli muistaakseni :2funny:
-
itse kun tein tuon homman niin sain taivutettua sen verran sitä mustaa ränniä että tuli välistä. Mielestäni sen puhaltimen ongelma on lähinnä se, että sen voitelu vaan kuluu ja kuivaa pois ajan oloon. Kun omasta kakssatkusta purin ääntä pitävän puhaltimen pois, niin vanha oli päällisin puolin kunnossa, ja pienen öljyämisen avulla muuttui taas äänettömäksi. Jätin sen talliin varalle, kun olin ehtinyt hankkia jo uuden OEM-osan tilalle Scandixista. Uudessa OEM-osassa on se vika, että puhaltimen kumitulpat ovat vääränmuotoiset, eivät sovi alkuperäisiin reikiin. Jouduin tilaamaan niitä kumitulppia siniseltä, jotka olivatkin sitten oikean kokoisia.
-
kyrvät on kiinni 1-ristipää ruuvi /puoli muistaakseni :2funny:
Noniin löytyhän sieltä 8mm kannalliset peltiruuvit kun repi lattiamattoa vaan tarpeeksi pois.
Seuraavana sitten onkin jokin termostaatin tyylinen juttu. Mites sen saa irti? Toinen pää menee hanaan ja toinen puhallinpömpeliin. Yritin nyhtää sieltä puhallinpömpelin takaa mutta ei se lähde irti. Toinen pää on hanassa mutta en saanu siitä hanasta letkua irti niin ajattelin jättää sen hanan omalle paikalleen jos nyt vaan sais sen termostattin langan irti jostain päästä.
-
Noniin löytyhän sieltä 8mm kannalliset peltiruuvit kun repi lattiamattoa vaan tarpeeksi pois.
Seuraavana sitten onkin jokin termostaatin tyylinen juttu. Mites sen saa irti? Toinen pää menee hanaan ja toinen puhallinpömpeliin. Yritin nyhtää sieltä puhallinpömpelin takaa mutta ei se lähde irti. Toinen pää on hanassa mutta en saanu siitä hanasta letkua irti niin ajattelin jättää sen hanan omalle paikalleen jos nyt vaan sais sen termostattin langan irti jostain päästä.
ei sillä mitään tee tuskin edes toimii,poikki vaan!jos laitat uudemmanmallin hanan niin siinä ei sitä edes ole eli silloinkin se poikkaistaan.
-
Kiitos. Nyt on pönttö ulkona. Eihän se ollu muuta ku avaa vähä ruuveja ja ottaa sen pois :DDDDDD
Vatta kural ku edes ajattelee takaisin laittoa.
Edit: Mistä se uus puhallinmotti kannattaa siis tilata? Onko se motonetin malli toimiva?
-
Nyt kun se on poissa niin on helppo pestä puhtaaksi. Kasattaessa saumoihin voi laittaa vähän tiivistemassaa, näin taisi olla Volvon ohjeessakin mainittu. Itse yritin saada pönttöä hiljaisemmaksi laittamalla yläosan pintaan hifitöissä käytettävää äänieristemattoa mutta en kyllä huomannut juurikaan äänessä eroa. Se puhallin kun pöhöttää siinä heti keskisuutinten takana.
-
Kiitos. Nyt on pönttö ulkona. Eihän se ollu muuta ku avaa vähä ruuveja ja ottaa sen pois :DDDDDD
Vatta kural ku edes ajattelee takaisin laittoa.
Edit: Mistä se uus puhallinmotti kannattaa siis tilata? Onko se motonetin malli toimiva?
ihan on toiminut mutta katso kasatessa että pyörii vapaasti ennenkuin niputat kokonaan,eli kun pönttö menossa takas niin johdot kiinni ja koklaa ettei siivet käy kiinni!
-
Kiitos. Nyt on pönttö ulkona. Eihän se ollu muuta ku avaa vähä ruuveja ja ottaa sen pois :DDDDDD
Vatta kural ku edes ajattelee takaisin laittoa.
Edit: Mistä se uus puhallinmotti kannattaa siis tilata? Onko se motonetin malli toimiva?
Motonetin malli on toimiva, itsellänikin ollut jo useita vuosia. Se on vain helvetin äänekäs ja kuten joku jo aikaisemmin mainitsikin niin ykköselläkin puhaltaa paljon kovemmalla kuin alkuperäinen moottori.
Yleensä en pidä sitä ollenkaan päällä tai sitten tosiaan maksimissaan ykkösellä, kakkosella erittäin harvoin. Kolmeselle ei ole vielä tullutkaan tarvetta.
Minulla on alkuperäinen Elektroluxin valmistama moottori vielä tallessa, hiiliä ja kollektorin pintaa vielä riittää mutta laakerit siitä ovat kuivat. Pitäisi vaihtaa laakerit siihen ja tehdä tuollainen moottorin perushuolto muutenkin ja asennella takaisin paikoilleen mutta kun siinä on niin pirunmoinen homma.
-
Jep, ja sitten tarttis hyviä ohjeita että miten tuon motonetin puhaltimen kuminatsat saa paikalleen? Koitin repiä tongeilla ja työntää ruuvarilla ja oli vaseliinia ja kehon eritteitä liukkarina mutta ei menny. Lopetin sitten ettei hajoa kun arvelin että tähän on pakko olla jokin kikka olemassa.
-
Jep, ja sitten tarttis hyviä ohjeita että miten tuon motonetin puhaltimen kuminatsat saa paikalleen? Koitin repiä tongeilla ja työntää ruuvarilla ja oli vaseliinia ja kehon eritteitä liukkarina mutta ei menny. Lopetin sitten ettei hajoa kun arvelin että tähän on pakko olla jokin kikka olemassa.
ne on tiukat,oon hoonannut reikiä aavistuksen isommaksi
-
Juu, päästelin n. millin isommalla poralla ne reijät auki ni sitte sai ne tapeltua paikalleen.
Seuraavaksi pitäisi saada tuo toosa takasin paikalleen autoon ja vielä auto kasaan...
-
Juu, päästelin n. millin isommalla poralla ne reijät auki ni sitte sai ne tapeltua paikalleen.
Seuraavaksi pitäisi saada tuo toosa takasin paikalleen autoon ja vielä auto kasaan...
melkein valmis,ei puutu kun loput!,nyt kun saat pömpelin hollille niin laita johdot paikalleen ja kokeile että toimii ennenkuin kasaat loppuun!
-
Minä 1 - homo-runkkari Volvo 0
Olipa paska työmaa. Arvelisin että noin 15h hommia yhteensä ja todella huonoissa asennossa. Älkää koskaan tehtö tuota. Ja jos aseella uhataan että on pakko tehdä ni laittakaa vasemman puolen vaijeri kiinni ennen kuin pulttaatte pömpelin paikalleen.
Kiitos kaikille vinkeistä. Nyt aukee sandelsseja.
-
Minä 1 - homo-runkkari Volvo 0
Olipa paska työmaa. Arvelisin että noin 15h hommia yhteensä ja todella huonoissa asennossa. Älkää koskaan tehtö tuota. Ja jos aseella uhataan että on pakko tehdä ni laittakaa vasemman puolen vaijeri kiinni ennen kuin pulttaatte pömpelin paikalleen.
Kiitos kaikille vinkeistä. Nyt aukee sandelsseja.
seuraava menee jo paljon nopeenpaa! ;)
-
:nohnoh En varmasti tee enää ikinä.
-
:nohnoh En varmasti tee enää ikinä.
älä ny oo tommonen! :2funny:
-
Parin harjoittelukerran jälkeen tekee noin kahteen tuntiin aika kivuttomasti ::)
-
Mitä lootan sisältä löytyy, koska ei tule tuulilasille kun haaleanviileää, mutta jalkoihin kuumaa?
-
tarkasta vaijereiden säädöt että liikkuu laidasta laitaan!,pömpelissä ei ole kuin kenno ja moottori.