Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Boltsi - 25.02.2012, 10:57:53
-
Eli onko lambda vaihtokunnossa vai jouhtuuko jostain säädöistä kun tota antaa? Koodi tulee takaisin noin 70-100 kilsan ajon jälkeen. Tyhjäkäynti on vajaassa 1000 kierroksessa eikä hypi mitenkään.
-
Ilmavuodot tai ilmamassamittari..?
Possible source
Upper limit:
-Defective MAF sensor.
-Low fuel pressure.
-Air leakage.
-Faulty sensor signals.
Lower limit:
-Defective MAF sensor.
-Air leakage.
-High fuel pressure.
-Leaking injectors.
-Leaking EVAP system.
-Dirty engine oil.
-Oil level too high.
-Faulty sensor signals.
Fault symptom(s)
-Can result in high fuel consumption.
-Can result in impaired performance.
Tyhjäkäynti pitäis olla 850rpm
-
Ilmavuodot tai ilmamassamittari..?
Tyhjäkäynti pitäis olla 850rpm
tyhjäkäynti on mitä on :D
alle tonni niin ok...
virallinen lukema taitaa olla joku 850 +-100rpm mutta sen saa helposti tarkistettua haynesin kirjasta..
-
Minula tullut ko. koodi lamda valon kera koko omistus ajan, eli n. 5v. vikaa ei anturissa, eikä letkuvuodoissa. Ei haittaa kun katsastukseen nollaa koodit.
-
Niin huvikseenhan se niitä koodeja sinne keksii :hello:
Saattaa vaikka yllättyä iloisesti kun seokset on kohdallaan ja kulutus pienenee ja kaikki toimii kun vian korjaa
-
Vikaa ei vaan ole löydetty volvon liikeessä eikä muuallakaan...
-
Tätä samaa valoa ja koodia vikuttelee sadan kahden kilsan välein. Yleensä syttyy tyhjäkäynnillä tai moottorijarrutuksessa. Ei vaan saa lopullisesti pois >:(
Kulutus pitkässä matkassa noin 8.5l/100km. Tyhjäkäynti vähän seilaa mutta pysyy alle 1000r . Koneena siis 2.3 T5 -95
paaskat olkoon siinä ....
-
Löytyikö tuohon 232:en selitystä ? Itsellä täsmälleen sama pulma.
-
Raitisilma letku oli ihan seula ja välijäähduttimeltä tulevan putken moottorin puoleinen pää oli kanssa ihan seula. Kyseiset letkut vaihettu ja ei sen jälkeen ole koodia tullut.
Jokseenki suolasen hintaisia letkuja oli. Raitisilma muistaakseni 75€ ja tuo pieni letkun pätkä saman hintainen.
-
Löytyikö tuohon 232:en selitystä ? Itsellä täsmälleen sama pulma.
Vian aiheuttaja voi olla monikin seikka.
Vikakoodi listan mukaan olisi tämmöinen vika:
2-3-2 Seossuhde (jatkuva, rikas tai laiha)
-
Käsittääkseni juuri tyhjäkäynnin (idle) seos rikas tai laiha.
Missä päin konehuonetta nämä putket:
"Raitisilma letku oli ihan seula ja välijäähduttimeltä tulevan putken moottorin puoleinen pää oli kanssa ihan seula."
-
raitisilmaletku on varmaankin se turbon ja ilmanputsarikotelon välinen haitariosalla varustettu letku. yleensä siihen haitariosaan tulee niitä halkeamia. ja välijäähyn ja moottorin välinen putki on se putki joka kiinnittyy kaasuläppäkoteloon ja toinen pää välijäähyn yläpäähän :hello:
-
raitisilmaletku on varmaankin se turbon ja ilmanputsarikotelon välinen haitariosalla varustettu letku. yleensä siihen haitariosaan tulee niitä halkeamia. ja välijäähyn ja moottorin välinen putki on se putki joka kiinnittyy kaasuläppäkoteloon ja toinen pää välijäähyn yläpäähän :hello:
Juuri näin. Kummatkin letkut oli yritetty paikata piellä tai jollain vastaavalla töhnällä siinä onnistumatta (ei tosin minun toimesta). Mutta noi vaihtamalla sain vikakoodin pois.
-
Ei löydy vian aiheuttajaa, valo syttyy 100-300 kilsan jälkeen. Ruotsin volvo-sivulla on yhtenä mahdollisuutena mainittu imusarjan paineentasaajan (pulsation damper) vika. Onko tästä kokemusta ?
-
En tiiä mutta tarkasta se imusarjan päädystä lähtevän letkun kunto(ja onkin muuten mukava tarkistaa. Murtuu kyllä yleensä sieltä imusarjan etupään tuntumasta) Menee siis sieltä imusarjasta koneen etupäästä imusarjan ali sinne PCV http://www.lakesidedp.com/uploadpics/pcv/index.html venttiilille. Jos tuo letku on kaput, tulee vikavalo. Korjaukseksi käy ainakin näin kesäaikaan letkujen tulppaus. O0
Talveksi kannattaa vetää vaikka korvaava letku siitä koneen etupuolelta, ei oo niin vaikee pujottaa... :D
-
Ei löydy vian aiheuttajaa, valo syttyy 100-300 kilsan jälkeen. Ruotsin volvo-sivulla on yhtenä mahdollisuutena mainittu imusarjan paineentasaajan (pulsation damper) vika. Onko tästä kokemusta ?
Eikös toi oo bensakiskossa tai linjassa?
-
Joo, sitä tarkoitin.
-
Joo, sitä tarkoitin.
Liekkö edes kokonaisuudessaan pakollinen laite, mutta en tiädä mitä sit tekee jos on rikki.. Sun tarvii vetää bensatukin päästä painemittari kuskin peiliin tai sisälle asti, niin näät ajossa, että jumppaako bensanpaineet ja yleensäkkin, että mitä ne on.
-
Tuolla on juttua siitä http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=50438&p=250985 ja oikein pdf:nä ohje vaihtoon.
Tuon mokkulan tarkoitus olisi tuon ohjeen mukaan lähinnä metelin vaimentaminen. En kyllä mitenkään usko sen vaikuttavan seoksiin.
-
Yhtenä vaihtoehtona se täällä on:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=31218&p=595279
Käsittääkseni mulla juuri laiha tyhjäkäyntiseos ja tuo 'övre gräns'.
Kun foorumin nimi on jagrullar, niin väkisinkin hymyilyttää, mutta toisaalta, svenskit on volvokansaa.
-
itellä 940 gl ja nataa tota vikakoodia... niin oliko jotain letkuja mahollisesti menny entiseks? mulla vaan heittää tyhjäkäynti kiekkoja ja menaa tukehtua liikkeelle lähtiessä yms.