Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: JackDaniels - 25.02.2012, 22:07:26
-
Moro
Ajattelin ruveta kyselemään että olisko kellään sattunut samanlaista ongelmaa kun minulla tuossa V70 vm-06 eli vänkärinpuolelta eestä kuulluu kolina/loksutus/kalkatus ja ääni kuulluu koko ajan kun tiessä on vaan epätasaisuutta esim.kiharaa jne... ja oon tässä vuojen ajellu ja kuunnellu jotta josko se tulis ajamalla esiin mutta ei. ja katsastuksessa käytin niin ei missään mitään väljyksiä eikä mitään muutakaan vikaa löytynyt autosta..... volvolla kävin kysyy niin epäili että yläpäänlaakeri olis menny tai iskari on menny rikki mutta se on omituisinta että meni sitten katsastuksessa iskaritestistä läpi. No iskarinlaakeri vaihdettiin meni pari päivää ettei kolissut mutta nyt alkoi sama saatanan kolina uudelleen... eli tuskin tässä auton rottelossa ei ollut iskarin yläpäänlaakeri rikki. Ei ollut moottorin etu tukikumi rikki joten vaihdettiin iskarit no iskarit oli mallia motonet ja niiden tietojen mukaan ne käy mutta iskarin varsi oli sentin lyhkäsempi mutta jousta enempi kasaan puristamalla saatiin iskarit paikalleen mutta jäykempihän siitä keulasta sitten tuli. No kolina/kalkatus hävisi melkein kokonaan että nyt ei niin pienestä kiharasta ja nypystä päästä ääntä mutta jos jokin isompi routapatti/nyppy tai ajaa loivaan hidasteeseen tai monttuun niin sama ääni kuuluu silti ja nyt iskarin vaihdon jälkeen ilmaantui sellainen jos keulan ns.pudottaa jalkakäytävältä tai ajaa jonkun korkean patin yli että keula tekee heijausliikkeen niin kuuluu semmoinen narskahdus/änähdys/rutina/narina kuin kaksi kumia hankaisi yhteen..... voisiko se viitata siihen yläpään tukikumiin joka on kyllä vaihdettu viime syksynä vasta että se olisi mennyt taas rikki??. Mutta se saman tyyppinen kolina/kalkatus/kolahdus kuin ennenkin mietin vaan että voisiko siellä olla jokin tukikumi paskana että sieltä ääni resonoisi vai onko uudet iskarit paskana jo heti alkuun vai voisiko olla se yläpään kumi että on mennyt rikki kun on nyt tässä pariin otteeseen jouduttu käyttämään iskareita irti vai onko nyt jokin muu osa rikki? kohta taitaa pitää hävittää koko auto pois ja hommata joku toinen tilalle niin loppuu kolinat mutta tuurillaampahan jokin vika siihen toiseen autoon kuitenkin huonolla tuurilla tulisi :D Mutta kiitos jo näin alkuun vinkeistä :)
-
Koiranluut? itellä menee ainakin monet parit vuodessa :D
-
kuminen narina tulee monesti siitä lätystä, joka on iskarin yläpäässä. Vulkanointi pettänyt siitä läpiviennistä. Sen näkee joskus konehuoneen puolelta kun keulaa heijaa ylös/alas. Iskarin keskitappi on hajonneella puolella enemmän ulkona kuin ehjällä puolella.
-
Myös jousen ja iskarin alakupin välissä oleva kumi, voi aiheuttaa narinan. Kallistuksenvakaajatangot (siis ne moottorin ylä -ja alapuoliset) kanssa kolisee, jos sen puslat mennyt.
-
Koiranluut? itellä menee ainakin monet parit vuodessa :D
Ei pitäs olla koiranluut kun nekin vaihdettu :/
-
kuminen narina tulee monesti siitä lätystä, joka on iskarin yläpäässä. Vulkanointi pettänyt siitä läpiviennistä. Sen näkee joskus konehuoneen puolelta kun keulaa heijaa ylös/alas. Iskarin keskitappi on hajonneella puolella enemmän ulkona kuin ehjällä puolella.
Niinpä minäkin oon sitä iskarin yläpään kumia miettiny että olisko se taas jotenkin rikki mennyt mutta en ainakaan itse huomaa konehuoneen puolelta että se olisi rikki joskus 850.sessä meni se niin sen kyllä huomasi...... mutta se kumi on kyllä vasta vuosi sitten vaihdettu just tälle vänkärinpuolelle mistä se kolina/loksutus/narahtelu kuuluu ja nyt vaan tuntuu että rupeaa kuulumaan vaan kovemmin jopa samalla lailla mitä se kolkatti ennen iskarin vaihtoa....
-
Kaverilla oli samanlainen ilmiö V40:ssä kun kallistuksen vakaajan runkokumit oli antautunut.
-
Itellä xc90 kans outo kolina ja katsastuksesa ei mitään moitteita mut kylmällä ilmalla kolisee tosi tiheesti ja lämpimällä ei. oon katellu et toi hammastanko pääsis liikkuun ylös alas ku renkaasta heiluttaa ja se olis se kolisija. mut en sitte tiiä et miks toi pakkanen siihe vaikuttaa?
-
Moro
Ajattelin ruveta kyselemään että olisko kellään sattunut samanlaista ongelmaa kun minulla tuossa V70 vm-06 eli vänkärinpuolelta eestä kuulluu kolina/loksutus/kalkatus ja ääni kuulluu koko ajan kun tiessä on vaan epätasaisuutta esim.kiharaa jne... ja oon tässä vuojen ajellu ja kuunnellu jotta josko se tulis ajamalla esiin mutta ei. ja katsastuksessa käytin niin ei missään mitään väljyksiä eikä mitään muutakaan vikaa löytynyt autosta..... volvolla kävin kysyy niin epäili että yläpäänlaakeri olis menny tai iskari on menny rikki mutta se on omituisinta että meni sitten katsastuksessa iskaritestistä läpi. No iskarinlaakeri vaihdettiin meni pari päivää ettei kolissut mutta nyt alkoi sama saatanan kolina uudelleen... eli tuskin tässä auton rottelossa ei ollut iskarin yläpäänlaakeri rikki. Ei ollut moottorin etu tukikumi rikki joten vaihdettiin iskarit no iskarit oli mallia motonet ja niiden tietojen mukaan ne käy mutta iskarin varsi oli sentin lyhkäsempi mutta jousta enempi kasaan puristamalla saatiin iskarit paikalleen mutta jäykempihän siitä keulasta sitten tuli. No kolina/kalkatus hävisi melkein kokonaan että nyt ei niin pienestä kiharasta ja nypystä päästä ääntä mutta jos jokin isompi routapatti/nyppy tai ajaa loivaan hidasteeseen tai monttuun niin sama ääni kuuluu silti ja nyt iskarin vaihdon jälkeen ilmaantui sellainen jos keulan ns.pudottaa jalkakäytävältä tai ajaa jonkun korkean patin yli että keula tekee heijausliikkeen niin kuuluu semmoinen narskahdus/änähdys/rutina/narina kuin kaksi kumia hankaisi yhteen..... voisiko se viitata siihen yläpään tukikumiin joka on kyllä vaihdettu viime syksynä vasta että se olisi mennyt taas rikki??. Mutta se saman tyyppinen kolina/kalkatus/kolahdus kuin ennenkin mietin vaan että voisiko siellä olla jokin tukikumi paskana että sieltä ääni resonoisi vai onko uudet iskarit paskana jo heti alkuun vai voisiko olla se yläpään kumi että on mennyt rikki kun on nyt tässä pariin otteeseen jouduttu käyttämään iskareita irti vai onko nyt jokin muu osa rikki? kohta taitaa pitää hävittää koko auto pois ja hommata joku toinen tilalle niin loppuu kolinat mutta tuurillaampahan jokin vika siihen toiseen autoon kuitenkin huonolla tuurilla tulisi :D Mutta kiitos jo näin alkuun vinkeistä :)
Anteeksi nyt, mutta on kamalaa lukea kysymystä,,,kunmissäänvaiheessaeiolemitäänvälimerkkejätekstissäeikäosiointia. ;)
-
Anteeksi nyt, mutta on kamalaa lukea kysymystä,,,kunmissäänvaiheessaeiolemitäänvälimerkkejätekstissäeikäosiointia. ;)
:D ei jaksanu panostaa :D
-
Itellä xc90 kans outo kolina ja katsastuksesa ei mitään moitteita mut kylmällä ilmalla kolisee tosi tiheesti ja lämpimällä ei. oon katellu et toi hammastanko pääsis liikkuun ylös alas ku renkaasta heiluttaa ja se olis se kolisija. mut en sitte tiiä et miks toi pakkanen siihe vaikuttaa?
Jep sama homma tuossa mitä enempi pakkasta niin sitä enempi ja kovemmin kuulluu kyseinen kolina....... mystinen vika :o
-
Kaverilla oli samanlainen ilmiö V40:ssä kun kallistuksen vakaajan runkokumit oli antautunut.
Saikos noita kumeja hyllystä vai pitääkö koko vakaaja uusia? Onko ne vulkanoitu siihen vakaajaan kiinni?
-
Jep sama homma tuossa mitä enempi pakkasta niin sitä enempi ja kovemmin kuulluu kyseinen kolina....... mystinen vika :o
Sama vika omassa S60 ja työkaverilla V70. Pakkasta kun on yli -15 niin alkaa kolisemaan.
-
Saikos noita kumeja hyllystä vai pitääkö koko vakaaja uusia? Onko ne vulkanoitu siihen vakaajaan kiinni?
Ainaski V40:een sai pelkät kumit hyllystä.
-
Morjensta taas eipä siitä vollesta oo vieläkään vika selvinnyt... nyt siihen on jo vaidettu seuraavat osat: koiranluut, iskarit, vänkärinpuolen yläpään laakeri ja tukikumi, jakopään alapuolella oleva moottorintukikumi. Ei vaan vika selviä ja ei kun vaan pahenee se prkl kolina/narskahtelu ja vähän kuin jokin osa olisi irti :/ vakaajantangossa olevat runkokumitkin on ehjät. Ei vaan tule enää mieleen mikä se vielä voisi olla rikki......
-
Ainakin mulla kun oli iskunvaimennuksen yläpääntukikumi rikki,kuin myös se kierrejousen päällä oleva kumisiivu rikki niin aiheutti kolahtelua,samoin kun koiranluu oli mennyt.Niiden vaihdon jälkeen ei ole kuulunut mitään,ja sitä iskunvaimennuksen yläpääntukikumia saa myös varaosaliikkeestä.Myöskin se kierrejousen päällä oleva kumisuikale sen kun kääntää että on ehjäpuoli mikä sattuu lautaseen ei tarvii ostaa uutta.
-
Juse d5 on oikeassa, osia saa myös tarvikeliikkeestä. Itse laitoin alapään kumin tilalle pätkän puutarhaletkusta, hyvin on toiminut reilut 2 vuotta.
-
Sama vika omassa S60 ja työkaverilla V70. Pakkasta kun on yli -15 niin alkaa kolisemaan.
Onko mysteerio selvinnyt? Omassa v70.2.5t-04 alkoi vasen etukulma naputtamaan pakkasella.Kovin on tutkittu,ei meinaa vika löytyä.
-
Samanlaista kolinaa on kuulunut itsellä kahdesta v70:stä (05 ja 07). Joskus enemmän, joskus vähemmän. Katsuri ei ole kummastakaan autosta mitään vikaa löytänyt enkä sitten ole jaksanut lähteä kaivamaan vikaa sen tarkemmin esille.
Ot, luulin itse asiassa päässeeni autonvaihdon myötä eroon vanhemman v70:n ärsyttävistä "vioista" (etupään kolina, vänkärin takaoven pahvin särinä) mutta kolinat ovat samanlaiset uudessakin ja ovipahvin särinä kuuluu kuskin puolen takaovesta eli entistä lähempää.. No tuon jälkimmäisen nyt voisi laittaa kondikseen.
-
Koiranluut? itellä menee ainakin monet parit vuodessa :D
Miten noita menee noin usein? Mä ostin auton 4-vuotta sitten ja olen ajanut sillä kaupunkiajoa ja metsäteitä yms jo 90tkm enkä ole kertaakaan vaihtanut niveliä tai koiranluita. Katsastin autoni taas lokakuun lopulla 2012 ilman sanomista. Enkä tiedä koska noi on vaihdettu, koska auto tuotu Ruotsista ennenkuin ostin sen. Kai ne joskus jo on vaihdettu, mutta taitaa olla alkuperävaraosat kuitenkin kun kestää. Iskareiden yläpäät on vaihdettu kerran minun aikana kun kolisi selvästi. Myöskään laakereita ei ole vaihdettu mihinkään minun aikanani.
Ja kyllä, auto kulkee suoraan eikä vetele mihinkään. Tosin taitaa olla edessä jo nivelienkin vaihto ennen seuraavaa katsastusta, ei ne voi kestää enempää. Nyt noilla nivelillä on katsastettu ainakin 5-kertaa. Auto on V70 Bi-Fuel 2003 ja mittarissa 190tkm.
-
Koiranluut, pallonivelet yms. Itse ostan aina noihin alkuperäiset. Jos originaali on pettänyt, on aika optimistista toivoa että 19 eken tarvike pelaa pitkään jos orkkis maksaa 70e. Kokeilin kerran S60 takapään koiranluita tarvikkeena, kesti vajaan vuoden. Vaikka itse vaihtaisi, täytyy sitä ny jotain laskea vaihtotyöllekin.
-
Koiranluut, pallonivelet yms. Itse ostan aina noihin alkuperäiset. Jos originaali on pettänyt, on aika optimistista toivoa että 19 eken tarvike pelaa pitkään jos orkkis maksaa 70e. Kokeilin kerran S60 takapään koiranluita tarvikkeena, kesti vajaan vuoden. Vaikka itse vaihtaisi, täytyy sitä ny jotain laskea vaihtotyöllekin.
Itse olen myös jättänyt 19€ Italialaiset/ Kiinalaiset/ vinkuintialaiset alustan osat varaosaliikkeen hyllyyn. Lemförderin osat ovat kestäneet hyvin, hinta on ollut noin 2xhalvin ja ½ alkuperäisestä. Tällä hetkellä kiinni alapallot, koiranluut edessä ja takana, sekä raidetangon ulommat päät. Kaikki ovat olleet kiinni väh. 4vuotta/ 60 tkm, ilman ongelmia.
-
Sama vika tääl mut kuskin puolella. Vaihdettu iskarit, iskarin yläpään kilkkeet, koiranluu ja joku pusla. Välillä esim. hidasteissa ei kuulu mitään ja välillä kuuluu kunnon klonk tai sit kun keula nousee töyssyn jälkeen niin kuuluu jousimainen pong. Kuitenkaan katsastuksessa ei sanottu mitään ja myöskin mitä enemmän pakkasta, sitä herkemmin ääni kuuluu. Pitäs saada auto nosturille et vois ite tutkia koko etupään ku ei kukaan tunnu löytävän vikaa. Ei sen nyt niin suuri mysteeri luulis olevan
-
Mullakin kolahtelee kuskinpuolen etukulmassa satunnaisesti, välillä ei saa kolahtamaan vaikka miten yrittää?
Käytin pyörää irti mutta missään nivelissä ei tuntuisi olevan löysää, mutta kun nostaa tolppaa ylöspäin, niin siinä on n. 5mm välys. Konehuoneen puolella nousee iskarin pää sen verran, ei kai sen niin kuulu tehdä?
Edit: Joo eli ilmeisesti se yläpään kumi on korkannut, ne menee vaihtoon, mutta onko S60 tolpissa miten kestävät nuo yläpään laakeroinnit, että onko ennaltaehkäisevästi tarpeellista vaihtaa se laakeriosakin vai kestääkö ne yleensä millaisia kilometrejä? Vielä ainakin kääntyy ihan kevyesti eikä rahise tms.
-
Tuohon edelliseen kommenttiini viitaten, lueskelin netistä, että XC90 tumikumet kävisi suoraan ja olisi vähän vahvempaa tekoa...?
-
Minulla kuului kerran keulasta kummallista kolahtelua. Epälin, että jokin tukivarsi olisi irti tai pohjamuovi irti ja jossakin välissä. Sitten se ääni hävisi eikä nyt ole tullut uudelleen. Epäilykset ovat sittemmin kohdistuneet jousen päähän, jos sinne olisi jotain jäätynyt, auto kun oli ollut juuri sulamassa ja sen jalkeen ajoin pakkasessa. Keulasta vain kuului melkoisia jurskahduksia satunnaisesti, kun ajoi kuoppiin ja heitteisiin. Sitten se vain hävisi. Silloin oli se verran kiire ettei ehtinyt tutkia ja myöhemmin ei mitään näkynyt.
-
Tuohon edelliseen kommenttiini viitaten, lueskelin netistä, että XC90 tukikumit kävisi suoraan ja olisi vähän vahvempaa tekoa...?
Saman olen huomannut.
-
Täytyy oma v70 viedä kyl kesämmällä huoltoon ja sanoo etten ota autoo takas ennenku on kolahtelun syy löydetty. Kun tosiaan kaikki on vaihdettu ja katsuri ei mitää huomannu ja silti vaan paukkuu. Tänäänkin ku ajelin niin kuulu kunnon PONG monta kertaa ja sen tuntee ihan kuskin jalkatilassa sen äänen.. mikähän hitto siä oikeen on paskana tai irtonaisena?
-
Täytyy oma v70 viedä kyl kesämmällä huoltoon ja sanoo etten ota autoo takas ennenku on kolahtelun syy löydetty. Kun tosiaan kaikki on vaihdettu ja katsuri ei mitää huomannu ja silti vaan paukkuu. Tänäänkin ku ajelin niin kuulu kunnon PONG monta kertaa ja sen tuntee ihan kuskin jalkatilassa sen äänen.. mikähän hitto siä oikeen on paskana tai irtonaisena?
Älä vaan sano niin. Kuulin perheystävältä, että sen tuttu mies kärsi samoista kolinoista ja sanoi suunnilleen samoin kun vei auton korjaamoon. Ne vaihto koko etukelkan. Loppu kolinat, mutta kuulemma MAKSO VÄHÄN... :'(
-
Täytyy oma v70 viedä kyl kesämmällä huoltoon ja sanoo etten ota autoo takas ennenku on kolahtelun syy löydetty. Kun tosiaan kaikki on vaihdettu ja katsuri ei mitää huomannu ja silti vaan paukkuu. Tänäänkin ku ajelin niin kuulu kunnon PONG monta kertaa ja sen tuntee ihan kuskin jalkatilassa sen äänen.. mikähän hitto siä oikeen on paskana tai irtonaisena?
Pong-ääni kertoisi mulle sellaista että jousen alapäässä ei ole eristekumi kunnossa tai paikallaan.
Eli jousen ja jousilautasen välissä täytyy olla eriste, se on sellainen halkaistun letkun tapainen kumi-osa, joka on jousessa niin alhaalla, kuin sen saa jouseen työnnettyä etupää kevennettynä.
-
Täytyypi kattoo noi kumit viä. Ja joo en mäkään sanois huollossa muuten noin muttakun tunnen omistajan niiei se koko keulaa ilman lupaa vaihtele :D
-
Halkaistulla letkulla tarkoitan allaolevan kuvan osaa nro. 24
Riippuen auton iästä, uudemmissa on käytetty jousilautasen päälle tulevaa kumimattoa, osat nro 34 ja 31 aiemmin käytettiin tuota kapeampi reunaista ja myöhemmin sitten koko lautasen peittävää kumia.
Noista jokainen ajaa saman asia, joskin jokainen niistä kuluu/hajoaa ajanmittaan, halkaistun kumiletkun kestäessä parhaiten ja ollessa myös halvin, sekä helpoin vaihtaa uusi :)
(http://i1182.photobucket.com/albums/x442/amcparts1/mar2013/3_zps29b41207.jpg)
-
Voiskohan se olla sitten tuo kumi.. kun aikoinaan vaihdettiin iskarit uusiin kun oli ihan elottomat ja sen jälkeen rupes kolisemaan.. onkohan ne kumit sitte jääny vaihtamatta tai laittamatta uusia? mut en kyllä siltikään tajua et minkä takia kovemmilla pakkasilla kolisee paljon herkemmin kun tämmösillä nollakeleillä..
-
Vaikka alkaa olemaan vanha keskustelu niin täältä löytyy kanssa samanlaista kolinaa.
Etupää paukkuu kuljettajan puolella enemmän ja vänkärin puolella vähän vähemmän,
välillä pauke esiintyy joka kaivonkannessa ja kuopassa - välillä ei kuulu moneen päivään
Pallonivelet ja koiranluut vaihdettu, kun oli vähän väljät ja iskarin alakumi ainakin näyttäisi ehjältä.
Pitää kai tarkistaa tuo yläpään kumi.
Hyvä kuitenkin tietää ettei pauke ole luultavasti muuta vaarallisempaa kuin kumien kulumista, kun pauke ei kuitenkaan anna mitään suurta luotettavuuden tunnetta autolle.
-
Edellisestä kulkineesta (V70 vm.04) loppui epämääräiset kolinat keulasta, kun laitoin Miksunkin ehdottaman halkaistun letkun jousen ympärille ja ujutin sen jousen ja jousilautasen väliin niin pitkälle kun se kohtuudella meni. Pätkä oli 15-20cm pitkä ja laitoin sen muutamalla nipparilla vielä varmistukseksi kiinni.
-
Tuskimpa liittyy lähän vaivaan, mutta laitetaan kuitenkin. Aikoinaan mulla oli -91corolla jossa etupää alkoi kolista. Vaihdoin kaikki osat eteen ja edelleen jatkui. Lopulta selvisi että raidetangossa oli nylon holkki kulunut. Akseli pääsi sisällä kolistelemaan. Vaihdon jälkeen se kolina loppui ja harakiriosat alkoi hajoilemaan vuoden välein. :D
-
moro.kyl se pong ääni tulee sieltä alajousilautasesta.kyseinen kumilautanen tai sitten se halkaistu puolikuu kumi on isolaattori ja ehkäisee ne epämiellyttävät pong äänet sieltä keulasta.
jousen istuvuus ei ole paras mahdollinen oikein mihinkään iskariin eli monesti ääni kuuluu ilman että ois vielä kivet välissä.
2005 ja uudempiin tuli vakiona jollain muotoa noi isolaattorit,toki tähän päivään mennessä kuluneet jo puhki ellei ole uusittu.
-
Mulla näkyy omasta tuo iskari nousseen konehuoneen puolelta vähän ylöspäin ja kolina montuissa on aika kova.Mikähän sieltä on sitten pettänyt?Tämä osako? http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/18-2026?ajoneuvo=1334
-
Juurikin tuo osa.
-
Juurikin tuo osa.
Kiitokset vastauksesta,tuo tolpan irroittaminen ei liene mahdoton tehtävä minullekkaan?Oliko tuossa tolpassa pyöränkulmien säätöjä jotka kannattaa ottaa huomioon purkaessa?
-
Alapäästä irti kaksi ruuvia ja mutteria, millä iskunvaimennin on kiinni olkatuessa. Mittaa iskarin paikka tarkasti, että saat sen samaan asentoon. Tästä säädetään pyörän camper. Lisäksi tietysti irti abs-jarrujen johto iskarista ja kallistuksenvaimentimen yhdystanko. Yläpäässä ei ole kuin kolme mutteria. Olkatuki kannattaa tukea ettei vetonivel irtoa paikaltaan.
Mcpersonin purkamiseen tarvitsee sitten 21mm lenkkiä ja torxavainta yläpään paikallaan pitämiseen. Sekä esim siirtoleukapihtejä sakaramutterin irroittamiseen. Ja jousipuristimet on myös pakolliset.
Helpoin työ on tehdä nosturilla, muuten tarvitsee melkein etupää nostaa pukeille että kallistuksenvakaaja ei väännä vastaan. Ei ole vaikea työ, mutta tarvitsee muutamia työkaluja ja tarkkuutta, ettei camber-kulma muutu.
edit. typoja
-
Kyseinen kumi oli pettänyt hanttimiehen puolelta, kun eilen kävin ajamassa tuolla emännän V70.
Emäntä oli aikaisemmikin sanonut kolinasta, mutta silloin ei kyllä ollut iskarin pää kurkannut.
Tuo kumi ei ollut, kuin reilu 3v/50tkm ajettu(Lemförder)
Onneksi en ollut heittänyt vanhoja menemään ;D
(http://kuva.termiitti.com/tnimage/33625.jpg) (http://kuva.termiitti.com/v.php?img=33625)
-
Kyseinen kumi oli pettänyt hanttimiehen puolelta, kun eilen kävin ajamassa tuolla emännän V70.
Emäntä oli aikaisemmikin sanonut kolinasta, mutta silloin ei kyllä ollut iskarin pää kurkannut.
Tuo kumi ei ollut, kuin reilu 3v/50tkm ajettu(Lemförder)
Onneksi en ollut heittänyt vanhoja menemään ;D
(http://kuva.termiitti.com/tnimage/33625.jpg) (http://kuva.termiitti.com/v.php?img=33625)
Mullakin sama vika ja 3v ja noin 45tkm kesti S80 T6:ssa, sais kyllä kestää pitempään, tänään vaihetaan uusi.
-
Itellä kanssa narisee vasen etukulma monttuun ajaessa ja varmaan yläpääntukikumelta vaikuttaa. Kannattaako noita tukikumeja ostaa biltemasta ja miten on muilla kestäneet? Pitää samalla laittaa jousen alle kumiletkua ja koiranluu vaihtaa. Mitä ootte mieltä bilteman koiranluista?
-
Täällä myös korkannut molemmat etuiskarin yläpäät,km lukema 173tkm.
menee korjattavaksi ensi viikolla,pyysin asentamaan alkuperäiset palikat kysyin Siniseltä niiden hintaa ja se on noin 50€ kpl
S60 103kw 01
-
Täällä myös korkannut molemmat etuiskarin yläpäät,km lukema 173tkm.
menee korjattavaksi ensi viikolla,pyysin asentamaan alkuperäiset palikat kysyin Siniseltä niiden hintaa ja se on noin 50€ kpl
S60 103kw 01
Varaosaliikkeissä noin 30e-35e/kpl. Laadusta en tiedä, toiselle puolelle vaihdatin 93e töineen.
-
Juuri äsken vaihdoin toiselle puolen tuon kumin ja hiljeni kummasti :) Tosin meinasin heittää pyyhkeen kehään jo ensimmäistä mutteria aukastessa.Kyllä olivat kaikki mutterit tiukassa mutta lopulta läksi,jotain puolitoista tuntia tuossa aikaa hukkui.
-
Mäkin vaihdoin noi yläjousikupit uusiin. "Pihatöinä" aikaa kului noin tunti per puoli. Nyt kokeilussa bilteman osat (12,99€/kpl). Eivät ainakaan ole hinnalla pilattu :o Osien kestävyys on arvoitus..
Ja mikä parasta, kaikki etupään napinat ovat poissa!
-
Kaverin vanhemmasta Cross Countrystä etittiin kanssa kolinan syytä pitkään ja hartaasti, kunnes löytyi melkein vahingossa. Vikana etujarrusatuloiden väljät liu'ut.
-
No nyt on Iskareiden yläpääremontti tehty,poiki vaan lisää vikoja kun vas etuiskari olikin saanut tarpeekseen ja vuotanut mehut pihalle,vaihdettini molemmat etu iskarit KYB merkkisiin kaasuiskareihin,tiedä sitten minkä laatuisia nuo ovat kun ei ole noista kokemusta.
,,poiki vielä lisää korjattavaa kun sisemmät raidepäätkin ovat hieman väljiä.
Etupää ei kolise eikä pauku ja ajotuntuma parani kyllä ihan huomattavasti,,,kyllä tästä vielä
hyvän saa kun jaksaa vaan tätä korjailla ja € :-)
-
Kyllä noi KYBit on ollu ainakin tänne asti hyviä iskareita.
-
Nostellaas vähä tätä topiccia. Omassa S60:ssä pitää takapää onttoa kolinaa ja narinaa. Kotopihasta laskee/nousee mäkeä niin narahtelee perä ja mukulakivillä ja hidasteissa kuuluu onttoa kolinaa takaa. Koiranluut ajattelin huomenna vaihtaa jos sattuisi pääsemään halvalla. Alustasarjakin on juuri asennettu niin iskarit ja jouset pitäisi olla poissa veikkauksista. :D
-
Nostellaas vähä tätä topiccia. Omassa S60:ssä pitää takapää onttoa kolinaa ja narinaa. Kotopihasta laskee/nousee mäkeä niin narahtelee perä ja mukulakivillä ja hidasteissa kuuluu onttoa kolinaa takaa. Koiranluut ajattelin huomenna vaihtaa jos sattuisi pääsemään halvalla. Alustasarjakin on juuri asennettu niin iskarit ja jouset pitäisi olla poissa veikkauksista. :D
Veikkaus menee kallistuksenvakaajan runkokumeihin.
-
Nekin on vaihtoehto. Niitä kumejahan ei saa erikseen vaihdettua, joten pitää vaihtaa koko vakaaja?
-
Nekin on vaihtoehto. Niitä kumejahan ei saa erikseen vaihdettua, joten pitää vaihtaa koko vakaaja?
Joo, itellä on ainakin ihan samat oireet ja ne on ne kumit... Saa sinne laitettua tarvikumin, mutta en tiiä kauan kestää ennenkun alkaa narinat, koska sen uuden kumin joutuu halkasemaan että sen saa tangon ympärille.
-
Minä vaihdoin luut, kolinat loppu, oli halpa kokeilu yht n. 50e. :hello:
-
Juuri äsken vaihdoin toiselle puolen tuon kumin ja hiljeni kummasti :) Tosin meinasin heittää pyyhkeen kehään jo ensimmäistä mutteria aukastessa.Kyllä olivat kaikki mutterit tiukassa mutta lopulta läksi,jotain puolitoista tuntia tuossa aikaa hukkui.
Kovimpa oli lyhyt ikäinen tuo motonetin yläpään kumi,vajaa puolivuotta,taas kolisee ja on rikki >:( Positiivistä lienee se että mutterit ei ole varmaan ehtinyt ruostua kiinni edellisen irroituksen jälkeen?
-
Joku mainosti laittaneensa halpis-yläpäähän vahvikkeeksi prikan ja sen auttaneen kesto-ongelmaan..?
-
Onkohan tuo muuten sama kuin tuo motonetin osa? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Korin-osat/Iskunvaimentimet/Joustintuen-laakerointi/JOUSI-ISTUKKA-VOLVO-72753/
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/656/390172/autot/volvo/850-s70-v70-mk1-1991-2000?vuosimalli=1997#Iskunvaimentimet-ja-jouset-Jousijalan-ylatuennat
Lukee vaan etuakseli/ala?Ei kai tuommosta osaa ollut jousen alapäässä?En ainakaan muista että olis ollut?
Jos on sama osa niin olis kai tuo halvempikin tuon puol vuotta kestänyt? :)
-
Onkohan tuo muuten sama kuin tuo motonetin osa? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Korin-osat/Iskunvaimentimet/Joustintuen-laakerointi/JOUSI-ISTUKKA-VOLVO-72753/
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/656/390172/autot/volvo/850-s70-v70-mk1-1991-2000?vuosimalli=1997#Iskunvaimentimet-ja-jouset-Jousijalan-ylatuennat
Lukee vaan etuakseli/ala?Ei kai tuommosta osaa ollut jousen alapäässä?En ainakaan muista että olis ollut?
Jos on sama osa niin olis kai tuo halvempikin tuon puol vuotta kestänyt? :)
Ei ole alapäässä tuollaista kumia. Ja kannattaa lähestyä myyjäliikettä jos puoli vuotta vanha osa on oikeasti rikki...
-
Kovimpa oli lyhyt ikäinen tuo motonetin yläpään kumi,vajaa puolivuotta,taas kolisee ja on rikki >:( Positiivistä lienee se että mutterit ei ole varmaan ehtinyt ruostua kiinni edellisen irroituksen jälkeen?
Jos et halua siniseltä hakea uutta niin SKF:n tekemät saa varmaan jostain varaosapuljusta. Mulle laitettiin juuri Motonettiläisten tilalle Samppasportissa SKF:t ja ovat kestäneet ainakin tähän asti ilman kolinoita. Motonetin vastaavat kuoli alustasarjan kanssa muutamassa kuukaudessa.
-
Motonetin osissa tuntuu olevan melkoista laatuvaihtelua. Vaihdoin omaani yläpään tukikumin n. 150 tkm sitten...vielä pelittää. Toisella puolella vielä orkkis osa 350 tkm.
-
Eihän nuita nyt ihan huvikseen kehtaisi vaihella mutta kokeillaan nyt vielä tuota bilteman osaa, kun ei maksanut kuin 13 euroa.
-
Tänään vaihdettu omaan volvoon etupäähän molemmat iskarien ylätukikumit ja viritelty puutarhaletkun pätkät jousien alapäihin. Vaikuttaisi, että ylimääräiset pikku kolaukset ja pong-äänet loppuivat. Täytyypi seurailla. Motonetin osilla mennään, saas nähä kauan kestävät.
Vanhat tukikumit olivat ulospäin ihan ehjän oloiset nekin, mutta kaiketi hiukan antautuneet ajan saatossa jo.
-
Itse olin ihmetellyt kanssamatkustajan puoleista etupään kolinaa töyssyjen ja viemärin kansipaikkojen yli ajettaessa. Yläpään tukikumin metallinen keskiholkki oli irronnut vulkanoinnin petettyä. Holkki liikkui irtonaisena ylös ja alas ja aiheutti kolinan. Tukikumivaihdettiin ja jousen alapäähän laitettiin kumi. Ei kolise enää.
-
Mulla on allekirjoituksen autosta edestä alatukivarren etummainen pusla sökö. Saako niitä uusittua vai pitääkö marssia Siniselle ja ostaa koko tukivarsi?
-
Mulla on allekirjoituksen autosta edestä alatukivarren etummainen pusla sökö. Saako niitä uusittua vai pitääkö marssia Siniselle ja ostaa koko tukivarsi?
Puslaa saa halpaa, kalliimpaa ja vaikka polyuretaanista. Uretaanipuslat taitaa olla vähän halvemmat kuin sinisen. Vaihto-ohjeita foorumilta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1276.msg837455#msg837455
-
Vanha mutta tod. näk. ajaton keskustelunaihe..
Selvisi tänään XC90 -07 240tkm ihme äänien aiheuttaja keulasta. Joku foorumilainen kertoili vastaavista äänistä, eli erityisesti kylmällä kolisi, natisi, narisi, paukkui keula.
Ääni kuulosti aina tulevan kuskin puolelta. Iskarin yläpää, jousen kumi, kaikki nivelet jne täälläkin luetellut vaihtoehdot oli jo tutkittu.
Aamulla päätin, että nyt on auton keula niin kauan osina, että syy löytyy. Purin ardicin(puhdistus huolto sillekin) pois tieltä, koska mielestäni viimeinen vaihtoehto oli apurungon tyyny/mekaniikka. Aikani tutkittuani paljastui, että tyynyjen ajan myötä väsyessä, apurunko laskeutuu hieman alaspäin. Minun tapauksessa apurunko makasi ardicin korvakon päällä ja oli kuluttanut sitä hieman. Lääke: Vaihtamatta vielä apurungon kumityynyjä, rälläkällä ardicin korvakosta 2-3mm pois siitä kohti, jossa se ohittaa apurungon. HILJENI!!
-
Mulla kolisi v70 ja "vika" oli juurikin alapään jousilautanen. Lisäsin iskarinvaihdon yhteydessä kumiletkua jousen ekalle kiepille ja oli hiljanen. Nyt xc90 ihan sama ongelma hiljenee jousen alapään rasvaamisella noin viikoks sit taas "pongahtelee"
-
Omassa S80 mystisen kolahtelun syyksi paljastui kuluneet jarrusatulan luikutapit..
-
Ja täällä kolahtelun syyksi paljastui murtunut pakoputken keskikiinnike, antoi putken sen verran liikkua että kolisi joissakin olosuhteissa.
-
Eihän nuita nyt ihan huvikseen kehtaisi vaihella mutta kokeillaan nyt vielä tuota bilteman osaa, kun ei maksanut kuin 13 euroa.
Niin vain bilteman 13 euron osalla mentiin tänne asti eli reilu puolitoista vuotta ja taas olis kumin vaihto edessä,kesti kuitenkin motonetin puolet kalliimpaan osaan verrattuna kolminkertaisen ajan :)
-
Tässä pieni väliaikatieto Bilteman osienkestosta. Aikaa siis kaksi vuotta jousen yläpään uusinnasta, ja vieläkin ovat täysin ryhdissä. Ei kolinoita :o
Mäkin vaihdoin noi yläjousikupit uusiin. "Pihatöinä" aikaa kului noin tunti per puoli. Nyt kokeilussa bilteman osat (12,99€/kpl). Eivät ainakaan ole hinnalla pilattu :o Osien kestävyys on arvoitus..
Ja mikä parasta, kaikki etupään napinat ovat poissa!
-
Tässä pieni väliaikatieto Bilteman osienkestosta. Aikaa siis kaksi vuotta jousen yläpään uusinnasta, ja vieläkin ovat täysin ryhdissä. Ei kolinoita :o
Ilmeisesti laadussa jotain poikkeamaa ;D
-
Mysteerikolinaa kuuluu jostain etupäästä, vika ilmaantui ihan yhtäkkiä erään hinauskeissin jälkeen. Lähes aina liikkeelle lähdettäessä kolkattaa joku metallinen ääni. Myös vaihtaessa ja jarruttaessa kanssa ääntelee. Onko mahdollista että joku olisi ottanut siipeensä hinauksesta? e. Autona V70D5 -02
-
Mysteerikolinaa kuuluu jostain etupäästä, vika ilmaantui ihan yhtäkkiä erään hinauskeissin jälkeen. Lähes aina liikkeelle lähdettäessä kolkattaa joku metallinen ääni. Myös vaihtaessa ja jarruttaessa kanssa ääntelee. Onko mahdollista että joku olisi ottanut siipeensä hinauksesta? e. Autona V70D5 -02
Ota etupää ylös ja tarkista onko "kumiletku" paikoillaan jousen ja jousilautasen väissä.
-
Ota etupää ylös ja tarkista onko "kumiletku" paikoillaan jousen ja jousilautasen väissä.
tälle kans ääni
-
Ota etupää ylös ja tarkista onko "kumiletku" paikoillaan jousen ja jousilautasen väissä.
Pitää tarkistaa tuo!
-
Ei hitto minullakin alkoi kuulua semmoinen napiseva nitinä kuskinpuolen etupäästä S80 awd -08. Ääni kuuluu epätasaisella alustalla ja provosoituu selvästi kun rattia kääntää. Rattia kääntämällä saa yleensä kuulumaan vaikka auto paikallaan.
Vaihdatin heti yläpään kääntölaakerit molemmille puolille, ääni oli poissa yhden päivän ja alkoi uudestaan :idiot2:.
Olisiko seuraavana vuorossa koiranluut ja jousilautasen alapäähän kumia lisää?
Mistä noita iskarin yläpään tukikumeja saa kun ei omaan silmään satu motonetin tai bilteman Katalogissa ollenkaan, olisi nähnyt minkä näköiset ovat'?
-
Oletko kokeillut vuosimallin mukaan hakua ainakin mulla antaa (Motonet) varaosalistan ja sieltä löytyy nuo tukikumit, -03 on minun kulkine ja vuodesta 00-07 on se luettelo.Biltemalla oli muistaakseni joskus en tiedä onko enää ja myös varaosaliikkeistä voi kysyä tilaavat kun pyytää . ;)
-
Ei hitto minullakin alkoi kuulua semmoinen napiseva nitinä kuskinpuolen etupäästä S80 awd -08. Ääni kuuluu epätasaisella alustalla ja provosoituu selvästi kun rattia kääntää. Rattia kääntämällä saa yleensä kuulumaan vaikka auto paikallaan.
Vaihdatin heti yläpään kääntölaakerit molemmille puolille, ääni oli poissa yhden päivän ja alkoi uudestaan :idiot2:.
Olisiko seuraavana vuorossa koiranluut ja jousilautasen alapäähän kumia lisää?
Mistä noita iskarin yläpään tukikumeja saa kun ei omaan silmään satu motonetin tai bilteman Katalogissa ollenkaan, olisi nähnyt minkä näköiset ovat'?
Sun autossa on vähän erinäköinen tuo tolppa kun näissä p2-alustaisissa. Tuossa taitaa tässä keskustelussa mainittu tukikumi olla yhtä laakerin kanssa.
-
Edit. Jaa tää olikin vanhemman korimallin ketju, pahoittelut :D
Mallin mukaan haettu noita varaosia ja ei anna kuin etuiskunvaimentimen ylätuen aka. kääntölaakeri.
Tänään tuli otettua puolikas vapaapäivä ja tutkittua niin kyllä se vaan sieltä iskarin yläpäästä edelleen tulee. Saa kuulumaan semmosen kiikkustuolikitinän iiööiiööiiöö kun painelee keulaa alaspäin kuskin puolelta.
Turha noita muita osia on lähteä vaihtamaan kun ne on täysin kunnossa, väljää ei ole missään.
Nyt vaan pitäisi keksiä että millä hemmetillä ton saisi hiljaiseksi vaikka rikki ei ole mitään :D
Tuon näköinen on tuo vaihdettu osa.
(https://static4.motonet.fi/img/1/183015/500/183015.jpg)
-
Hmmh, oma ratsu kävi kytkinrempassa tuossa taannoin, ja sen jälkeen ilmestyi kuvioihin "klonk" kaasua liikkeellä ollessa nostaessa/painaessa, eli kun kone "heilahtaa". Ylätuen laitoin uuden jo tätä ennen kun päivä paistoi läpi (Motonet), taempi alatuki on varmuudella kaput, etummainen ehjä. "Asiaankuuluva" moottorin resonointi on sekin mielestäni pahentunut, ja tämä vaihtelee auton asennonkin mukaan. Ja jos paikallaan ollessa metelöi niin vaihde silmään ja hieman nytkäyttää niin hiljenee aika lailla.
Mistä tuon aiheuttajaa kannattaisi alkaa metsästämään? Liekö apurungon kanssa mennyt jotakin vituralleen?
Pikanttina yksityiskohtana sammuttaessa kuuluu melkein aina samanlainen "klonks", eli jokin vastaa johonkin.
-
Hmmh, oma ratsu kävi kytkinrempassa tuossa taannoin, ja sen jälkeen ilmestyi kuvioihin "klonk" kaasua liikkeellä ollessa nostaessa/painaessa, eli kun kone "heilahtaa".
Tarkista vetarin napapultit, tekee just nuin..
-
Oma napina selvisi ja aiheuttaja oli yläpään laakerista irronnut iskunvaimentajan pohjaanlyöntikumi. Kumin kun nosti takaisin hahloon niin avot, hiljaista kuin hautausmaalla.
-
Valitin myös huollossa toispuoleista kolinaa. Kuulemma iskunvaimentimen yläpään laakerit ovat tavallisin ongelman aiheuttaja.
Minullä kolinan lisäksi kuuluu välillä suurilla ratin liikkeillä "naksahdus", joten voi hyvinkin olla siitä kiinni.
-
Laakeri tahtoo kulua suurilla kilometreillä, mutta se iskarin yläpäänkumi pettää aika herkästi kun ikää rupeaa olemaan, kumi rupeaa halkeilemaan siitä vulkanisoidun holkin kohdilta ja sitten ne kolinat alkaa.
-
Katselin nettikaupoista uutta iskarin yläpään laakeria ja tukikumia.
Mikähän merkki vastaa alkuperäistä Volvon osaa, Febi, Biltstein vai Sachs?
-
Lähimmäksi pääset kun ostat Lemförderiä, taitaa olla jopa OEM osan valmistaja. Meidän Ässässä nuo alla eikä mitään moitittavaa.
-
Minulla kolinat lakkasivat, kun vaihdoin iskarin tukikumin ja laakerin. Kummassakaan ei ollut käsin kokeillen mitään löysää, mutta alusta hiljeni.
-
(https://thumb.ibb.co/dUnFUa/20170701_181930.jpg) (https://ibb.co/dUnFUa)
picture hosting (https://fi.imgbb.com/)
-
Mulla ongelma on, etujouset ottaa kiinni koriin. Uudet iskarit (monroe), jouset (monroe), yläpään laakerit ka tukikumit (xc90 vahvistetut), powerflex puslat alapäässä. kaik vaihettu ja kaikki säädöt vedetty ulos päin korista ylhäält ja alhaat. Silti tahtoo ottaa koriin kiinni? Kulmia en oo viel säädättäny , koska renkaat ei kulu pahasti eikä autokulje huonosti. Ja todennäköisesti kulmat säädetään niin et tolpat menee taas lähemmäs korii. Tolpat ja jouset pitäis olla sopivat autoo kyllä. (V70 D5 aut -05).
-
Mulla ongelma on, etujouset ottaa kiinni koriin. Uudet iskarit (monroe), jouset (monroe), yläpään laakerit ka tukikumit (xc90 vahvistetut), powerflex puslat alapäässä. kaik vaihettu ja kaikki säädöt vedetty ulos päin korista ylhäält ja alhaat. Silti tahtoo ottaa koriin kiinni? Kulmia en oo viel säädättäny , koska renkaat ei kulu pahasti eikä autokulje huonosti. Ja todennäköisesti kulmat säädetään niin et tolpat menee taas lähemmäs korii. Tolpat ja jouset pitäis olla sopivat autoo kyllä. (V70 D5 aut -05).
Selvisikö tämä? Kaverilla tismalleen sama ongelma nyt...
-
Selvisikö tämä? Kaverilla tismalleen sama ongelma nyt...
Ongelma kaverilla selvisi. Etujousista oli otettu puoli kierrosta pois. Ongelma poistui, kun otettiin puoli kierrosta lisää.
Eli jos meinaa laikata jousia, niin kierros kerrallaan.
-
Tuli ostettua V70 -06, josta oikealta edestä kuuluu pienissäkin tärähdyksissä vaimeata kolinaa/klonksumista (vähän kuin joku koputtelisi lusikalla muoviastian pohjaan), ja tässä ketjussa olikin paljon vinkkejä mitä kannattaa tarkistaa, mutta keksisittekö seuraavien täsmennyksien avulla vielä tarkempaa mahdollista aiheuttajaa:
Autossa on uudet iskarit + iskarien yläpäät. Auto on myös juuri katsastettu eikä mitään moitteita tullut.
Auto lastattuna neljällä henkilöllä (joskus kahdellakin) ääntä ei saanut kuuluviin vaikka kuinka yritti. Viittaisiko jotenkin iskariin kuitenkin, kun keulassa/perässä enemmän painoa niin ei kuulu enää?
Kiitos, jos keksitte tarkempia syyn aiheuttajia, kun pitää omassa pihassa tutkia ilman mitään nostovehkeitä niin olisi kivempi osua kerrallaan oikeaan.
-
Kallistuksenvakaajan runkopuslat?
Itselläni samaa ongelma että satunnaisesti kuuluu kolahdus vasemmalta edestä. Ihan epäloogisissa paikoissa, välillä isoissa kuopissa, välillä pienissä, välillä nimismiehen kiharassa ja välillä ihan mitättömissä korkeuseroissa.
Tukivarret, alapallot, koiranluut vaihdettu. Iskarin yläpäät melko tuoreet, mutta KV runkopuslat näyttävät kyllä siltä että ovat aivan loppu. Koitetaan niitä seuraavaksi.
Edit: Olikin _vähän_ vanha ketju.