Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: demolition derby - 03.03.2012, 21:47:53
-
Hola!
Melkoset sambakarkelot menos tääl Kanarialla ;D ja lämmintä riittää 8)
Mutta joo, on pieni ongelma auton kans johon täytyy sit paneutua taas suomessa.. auto muuten näkyy allekirjotuksest
Moottoritilasta alko hetken aikaa sitte kuuluun kierrosten mukaan muuttuvaa "sirinää".. Eli kun kierrokset nousee, ni ääni voimistuu ja kierrosten laskiessa se taas vaimenee.. Ähtäriläisellä pajalla epäilivät nopeasti kuunneltuna apulaitehihnan ääntävän. Kokeilin ite hihnapyörien kireyttä ja huomasin yhen pyörän heiluvan sivuttain.. ehkä jonku millin verta pääsee liikkumaan
(http://img684.imageshack.us/img684/3299/20120225154205.jpg)
tossa kuva hihnapyörästä, jonka huomasin heiluvan
kuvasta näkyy myös että hihna on hiukan sivussa pyörän päältä (vasen reuna, joka ei ole kiillottunut) onkohan tuo vakavaakin vai onkohan se aina kulkenut hiukan sivussa
-
Melkoset sambakarkelot menos tääl Kanarialla ;D ja lämmintä riittää 8)
Jospa vaan rauhassa harrastaisit sambaa ja salsaa siellä Kanarialla ;).
Autoa ehtii sitten ihmetellä suomessa. Hihnapyörä lienee ihan OK, kun siinä on vaan yksi kuulalaakeri ja yleensä pääsee hiukan noin liikkumaankin. Kitinä sensijaan voi olla vaarallisempaa. Se tulee useimmiten laturin vapaakytkimestä, joka aikoo hajota ennenpitkää. Samoin kitinä voi kuulua kääntörullien laakerista tai ilmastointilaitteen kompressorin hihnapyörän laakerista. Hihna irroittamalla ehkä vikapaikka selviää.
-
Jospa vaan rauhassa harrastaisit sambaa ja salsaa siellä Kanarialla ;).
Autoa ehtii sitten ihmetellä suomessa. Hihnapyörä lienee ihan OK, kun siinä on vaan yksi kuulalaakeri ja yleensä pääsee hiukan noin liikkumaankin. Kitinä sensijaan voi olla vaarallisempaa. Se tulee useimmiten laturin vapaakytkimestä, joka aikoo hajota ennenpitkää. Samoin kitinä voi kuulua kääntörullien laakerista tai ilmastointilaitteen kompressorin hihnapyörän laakerista. Hihna irroittamalla ehkä vikapaikka selviää.
TDI:ssä tuo kiristin voi antautua kiinnityksistään, eli jousi antaa periksi, jolloin kiristin liikuu niin, että alkaa sirklaamaan hihnasta siivua pois.
Tästä on omakohtaisia kokemuksia, ja kun tuo siivu lähtee, niin huonommassa tapauksessa se on tuolla jakohihnan kotelossa sisällä, ja sitten tapahtuu,,,mulla vaan piti saamarinmoista ääntä, kun noi riekaleet hakkas pitkin konehuonetta,,,ja mulla oli tuo 850TDI -97 silloin.
Eli jossain vaiheessa tuo hihna antaa periksi, jos kulkee ohi kiristin rullan.
-
Kiitoksia neuvoista! :)
Millanen homma tuo hihna on vaihtaa ja miten sit lähen tarkasteleen mistä tuo vikinä vois tulla?
-
Kiitoksia neuvoista! :)
Millanen homma tuo hihna on vaihtaa ja miten sit lähen tarkasteleen mistä tuo vikinä vois tulla?
Kattele nyt ensin, että onko tuo kiristin vinossa hihnaan nähden ( ilmeisesti on ) ja sen vaihto auttaa, sitten muut, taittopyörä esimerkiksi kannattaa vaihtaa, koska ei paljoa maksa.
Muut, esim. laturi, kompura, tehostin, niin antaisin olla, koska harvoin ( on niitäkin tosin ollut ) että noissa olisi akuuttia vikaa.
Kattelet sitten ennen hihnan irroitusta, miten se hihna kulkee minkäkin pyörän kautta, koska sen saa laitettua väärinkin ( silti toimivasti ), joskin vaatii normaalia enemmän voimaa ;)
Kiristin löysäksi kääntämällä sitä tuulilasille päin ( neliön muotoinen kohta kiristimen yläpuolella, siihen kiintolenkki ) sitten hihna pois, ja sen jälkeen kiristin irti koneesta, huomioi nostokorvan paikka koneen ja kiristimen välissä, että tulee oikeeseen paikkaan takaisin, ja varmista pulttien paikat.
Sitten taittopyörä pois, yksi pultti, uudet lelut paikoilleen, kiristin löysälle, hihna paikoilleen ja kiristimen vapautus hihnaan, se on aika lailla siinä.
Tää kyllä oli sitte -98 mallin tdi:stä :) joten voi olla, ettei ole sama homma tuon omasi kanssa.
-
Kattele nyt ensin, että onko tuo kiristin vinossa hihnaan nähden ( ilmeisesti on ) ja sen vaihto auttaa, sitten muut, taittopyörä esimerkiksi kannattaa vaihtaa, koska ei paljoa maksa.
Muut, esim. laturi, kompura, tehostin, niin antaisin olla, koska harvoin ( on niitäkin tosin ollut ) että noissa olisi akuuttia vikaa.
Kattelet sitten ennen hihnan irroitusta, miten se hihna kulkee minkäkin pyörän kautta, koska sen saa laitettua väärinkin ( silti toimivasti ), joskin vaatii normaalia enemmän voimaa ;)
Kiristin löysäksi kääntämällä sitä tuulilasille päin ( neliön muotoinen kohta kiristimen yläpuolella, siihen kiintolenkki ) sitten hihna pois, ja sen jälkeen kiristin irti koneesta, huomioi nostokorvan paikka koneen ja kiristimen välissä, että tulee oikeeseen paikkaan takaisin, ja varmista pulttien paikat.
Sitten taittopyörä pois, yksi pultti, uudet lelut paikoilleen, kiristin löysälle, hihna paikoilleen ja kiristimen vapautus hihnaan, se on aika lailla siinä.
Tää kyllä oli sitte -98 mallin tdi:stä :) joten voi olla, ettei ole sama homma tuon omasi kanssa.
Kiitoksia tuhannesti hyvistä vinkeistä!! Täytyy kattoo meneekö toi kiristimen irrotus samalla tapaa..
taittopyörä esimerkiksi kannattaa vaihtaa
mikä muuten tuo taittopyörä on?? onko se tuo pyörä mikä näkyy mun kuvas?
Mistä muute suosittelette hankkiin noit hilppeitä, mitä ny luultavasti tarvii vaihtaa?
-
Löysin muuten videon jos on aika samanlainen ääni, ku mitä kuuluu volvosta kierrosten noustessa. videon viimisten 10 sekunnin aikana kuuluu sellasta ääntä http://www.youtube.com/watch?v=IXej4PmypzA&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=IXej4PmypzA&feature=related)
-
Mulla oli ilmastoinnin kompuran laakeri aivan sökö, piti kans veemäistä ääntä kun kierrokset nousi. Vaihto ohjeet näiltä sivuilta ja laakerin tilasin Kentsolta, säästi satasia 8).
-
Mulla oli ilmastoinnin kompuran laakeri aivan sökö, piti kans veemäistä ääntä kun kierrokset nousi. Vaihto ohjeet näiltä sivuilta ja laakerin tilasin Kentsolta, säästi satasia 8).
http://www.hollenautosahko.fi/shop/product_catalog.php?c=324 (http://www.hollenautosahko.fi/shop/product_catalog.php?c=324)
Kentsolta tuli minulle paketti äskettäin ja maksoi 68€ :uglystupid2:
-
En ny sit vie tie mikä on äänen aiheuttaa, ku oon niin tumpelo, et en osaa ilman ohjeita avata tota kiristintä ja ottaa sitä pois ;D voisko joku laittaa ohjeet siihen, kiitos :) (ja mitä työkaluja tarttee)
Kattele nyt ensin, että onko tuo kiristin vinossa hihnaan nähden ( ilmeisesti on )
Joo, toi kiristin on kyl vinos, et ainaki sen aion uusia.. tilasin eilen sen SKANDIXilta