Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mista - 05.03.2012, 08:31:33
-
Tämä ei niinkään kuulu varmaan korjaamo-osioon, mutta kysytään nyt kuitenkin.
Eli onko totta, että nämä V70 volvot on noin hemmetin onnettomia esim. liikkeellelähdöissä jos autolla ajaa oikeanpuoleinen rengas jäälle ja vasen asfaltille. Vaihteistona automaatti. Jos on pienenpienikin ylämäki (siis edes aavistuksen verran) niin ei meinaa päästä liikkeelle ollenkaan. Oikea rengas vaan sutii ja sutii ja auto ei saa mitään pitoa. Nastarenkaat on hemmetin hyvät.
Tai sama se on vaikka olisi molemmat jäällä niin oikea vaan sutii ja sutii. Onko tuo automaatti niin onneton, että pamauttaa liikaa kierroksia renkaille kerralla vai onko auto vaan niin painava, että liikkeellelähtö on sen takia yhtä helvettiä.
Mulla on aika monta Volvoa ollut ja tämä on eka, joka on näin surkea. V40 kitkarenkailla lähtee ilman mitään kikkailuja samasta paikasta mihin V70 jää kinnaamaan nastoilla..
Ei siis niinkään korjauvinkkejä vaan mielipiteitä kaivattaisiin, että onko yleistä. Se mitä tuttujen kanssa olen jutellut niin sanovat, että tälläisiähän nämä ovat..
-
Ja vuosimalli on?
Oma S80 -06autom. DSTC kyllä toimii ja ei sudittele kauheesti
-
Ja vuosimalli on?
Oma S80 -06autom. DSTC kyllä toimii ja ei sudittele kauheesti
Volvo V70 2.4 vm.2000
-
Oma S60 2.4T autom. kyllä lähtee tollaisista tilanteista, ei mitenkään iloisesti mutta menee.
Onko vaikutusta, jos tökkäät laatikon W-asennon päälle?
-
Onko siinä vetoluiston esto?
-
Onko siinä vetoluiston esto?
Eikös STC ole vakiona näissä? Korjatkaa toki, jos olen väärässä, tieto on pelkkää mutuilua.
-
Mielestäni auto on varustettu vähintään STC:llä (Stability Traction Control) - Vakautus- ja vetovoimatoiminnolla.
Tälläistä lukee ohjekirjassa...
Vetovoimatoiminto siirtää voimaa tien pinnalla luistavalta vetävältä pyörältä vetävälle pyörälle, joka ei luista. Etenemiskyvyn lisäämiseksi voidaan kaasupoljinta joutua painamaan tavallista enemmän. Kun vetovoimatoiminto on
toiminnassa, voidaan kuulla sykkivä ääni. Se on täysin normaalia. Vetovoimatoiminto on aktiivisin pienillä nopeuksilla. Toimintoa ei voi sulkea.
Omalla volvolla ei esim. asfaltilla jos ottaa vetoluistonrajoittimen((Spin Control) pois päältä ja vähän vedättelee, niin ei ratti vetele yhtään käsille, niinkuin vanhemmat etuvetoautot.
-
Tämä ei niinkään kuulu varmaan korjaamo-osioon, mutta kysytään nyt kuitenkin.
Eli onko totta, että nämä V70 volvot on noin hemmetin onnettomia esim. liikkeellelähdöissä jos autolla ajaa oikeanpuoleinen rengas jäälle ja vasen asfaltille. Vaihteistona automaatti. Jos on pienenpienikin ylämäki (siis edes aavistuksen verran) niin ei meinaa päästä liikkeelle ollenkaan. Oikea rengas vaan sutii ja sutii ja auto ei saa mitään pitoa. Nastarenkaat on hemmetin hyvät.
Tai sama se on vaikka olisi molemmat jäällä niin oikea vaan sutii ja sutii. Onko tuo automaatti niin onneton, että pamauttaa liikaa kierroksia renkaille kerralla vai onko auto vaan niin painava, että liikkeellelähtö on sen takia yhtä helvettiä.
Mulla on aika monta Volvoa ollut ja tämä on eka, joka on näin surkea. V40 kitkarenkailla lähtee ilman mitään kikkailuja samasta paikasta mihin V70 jää kinnaamaan nastoilla..
Ei siis niinkään korjauvinkkejä vaan mielipiteitä kaivattaisiin, että onko yleistä. Se mitä tuttujen kanssa olen jutellut niin sanovat, että tälläisiähän nämä ovat..
Ihan samaa oon ihmetelly omalla kohdalla. Vetopito on surkeaa... Edeltävät kulkineet, VAG vehkeet (Jetta ja A4) oli aivan eri maailmasta vetopidon osalta. Onhan toi Volvo (S60 D5 -09) painava auto. Varsinkin jos lähtö ylämäkeen, niin vaikeaa on... Paino kun siirtyy silloin vetämättömälle taka-akselille.
-
Ei ainakaan missään ole nappia luistonestolle yms.
Ja kun paikaltani lyön D päälle ja vetäsen kunnolla kaasua niin jää paikalleen sutimaan.. Eli ei ole luistonestoa.
-
Ei ainakaan missään ole nappia luistonestolle yms.
Ja kun paikaltani lyön D päälle ja vetäsen kunnolla kaasua niin jää paikalleen sutimaan.. Eli ei ole luistonestoa.
No jos tosiaan stc puuttuu, kyllähän se sitten voi olla ihan normaalia ettei mennä oikein mihinkään...
Omassani tuollaisessa tilanteessa stc aika nopeasti jarruttaa sutivaa pyörää ja näin "simuloi" lukkoa ja auto etenee.
-
Moi!
Jos volvo on vanhempi korimalli eli suorakylkinen, niin niissä ei ole välttämättä sutimisesto järjestelmää eikä luistonestoa.
Itsellä oli aikoinaan suorakylkinen volvo v70 ja sama ongelma. Nyt uudempi ja misä on sutimisesto järjestelmä toimii kuin puikki. :)
-
Moi!
Jos volvo on vanhempi korimalli eli suorakylkinen, niin niissä ei ole välttämättä sutimisesto järjestelmää eikä luistonestoa.
Itsellä oli aikoinaan suorakylkinen volvo v70 ja sama ongelma. Nyt uudempi ja misä on sutimisesto järjestelmä toimii kuin puikki. :)
Allekirjoituksen ja muutenkin tietojeni mukaan mistan auto on kakkoskorinen (ns. läskiposki).
Itse tosiaan luulin, että niissä on aina STC mutta ilmeisesti olen väärässä.
-
Ok.
Ajattelin että se vois olla tasakylkinen, kun niintä on vuosmallia 2000 v.
-
ehkä se ei noissa ensimmäisissä autoissa ollut vakiona... myöhemmin taisi kyllä olla. Jos siitä nappirivistöstä ei löydy nappia joka on merkattu STC niin sitten ei ole.
-
Pullaposki tämä tosiaan on.
-
Kuinkahan mones kerta,,mutta edelleen.
On kahdenlaista järjestelmää STC ja DSTC no eteenpäin....
STC Stability and Traction Control; sisältää SC ja TC ominaisuudet
DSTC Dynamic Stability and Traction Control sisältää TC,SC,AYC, ja EBA
TC Pidonvalvonta, siirtää vetovoimaa luistavalta pyörältä pitävälle, toimii hitailla nopeuksilla, ja ei voda kytkeä pois.
SC Vakautusjärjestelmä, estää vetävien pyörian luisumista kiihdytettäessä, rajoittamalla pyöriin vaikuttavaa vääntömomenttia, voidaan kytkeä pois STC/DSTC painikkeella.
AYC sivuluiston esto ei voi kytkeä pois.
AYC:n voi kytkeä pois vaan R versiossa.
EBA jarrutusavoiman tehostus hätäjarrutuksessa, ei voida kytkeä pois.
Eli jos on napit, jossa lukee joko STC tai DSTC niin auto pitää ne sisällään, muuten ei.
-
TC Pidonvalvonta, siirtää vetovoimaa luistavalta pyörältä pitävälle, toimii hitailla nopeuksilla, ja ei voda kytkeä pois.
Olen kyllä eri mieltä tästä. Ei ole montaakaa päivää, kun kokeilin tuolla S60:lla asiaa. Eli painoin STC-nappia, mittaristoon tuli teksti "STC pois päältä" tjsp. ja varoituskolmio syttyi. Ja sitten kyllä suti pienillä nopeuksilla liukkaalla pinnalla eikä jarrutellut sutivaa pyörää kuten tavallisesti.
-
Kuinkahan mones kerta,,mutta edelleen.
On kahdenlaista järjestelmää STC ja DSTC no eteenpäin....
STC Stability and Traction Control; sisältää SC ja TC ominaisuudet
DSTC Dynamic Stability and Traction Control sisältää TC,SC,AYC, ja EBA
TC Pidonvalvonta, siirtää vetovoimaa luistavalta pyörältä pitävälle, toimii hitailla nopeuksilla, ja ei voda kytkeä pois.
SC Vakautusjärjestelmä, estää vetävien pyörian luisumista kiihdytettäessä, rajoittamalla pyöriin vaikuttavaa vääntömomenttia, voidaan kytkeä pois STC/DSTC painikkeella.
AYC sivuluiston esto ei voi kytkeä pois.
AYC:n voi kytkeä pois vaan R versiossa.
EBA jarrutusavoiman tehostus hätäjarrutuksessa, ei voida kytkeä pois.
Eli jos on napit, jossa lukee joko STC tai DSTC niin auto pitää ne sisällään, muuten ei.
Lisäksi volvossani on tämmöinen:
EBD-järjestelmä (Electronic Brakeforce
Distribution) on osa ABS-järjestelmää. EBDjärjestelmä
säätelee takapyöräjarrujen jarrutusvoimaa
niin, että käytettävissä on aina paras
mahdollinen jarrutusteho. Painesykäyksiä
kuuluu ja tuntuu jarrupolkimessa, kun järjestelmä
säätää jarrutusvoimaa.
:) :)
-
Olen kyllä eri mieltä tästä. Ei ole montaakaa päivää, kun kokeilin tuolla S60:lla asiaa. Eli painoin STC-nappia, mittaristoon tuli teksti "STC pois päältä" tjsp. ja varoituskolmio syttyi. Ja sitten kyllä suti pienillä nopeuksilla liukkaalla pinnalla eikä jarrutellut sutivaa pyörää kuten tavallisesti.
Ohjekirjassa näin:
Vetovoimatoiminto - TC
(Traction Control)
Vetovoimatoiminto siirtää voimaa tien pinnalla
luistavalta vetävältä pyörältä vetävälle pyörälle,
joka ei luista. Etenemiskyvyn lisäämiseksi
voidaan kaasupoljinta joutua painamaan
tavallista enemmän. Kun vetovoimatoiminto on
toiminnassa, voidaan kuulla sykkivä ääni. Se on
täysin normaalia. Vetovoimatoiminto on
aktiivisin pienillä nopeuksilla. Toimintoa ei voi
sulkea.
Eli voiko olettaa, että sitä kaasua on painettava niin paljon, että alkaa kuulumaan tuo
Sykkivä ääni?... Autosta siis tuo ääni ei ohimosta :D.
-
Olen kyllä eri mieltä tästä. Ei ole montaakaa päivää, kun kokeilin tuolla S60:lla asiaa. Eli painoin STC-nappia, mittaristoon tuli teksti "STC pois päältä" tjsp. ja varoituskolmio syttyi. Ja sitten kyllä suti pienillä nopeuksilla liukkaalla pinnalla eikä jarrutellut sutivaa pyörää kuten tavallisesti.
Samaa mieltä. TC lähtee pois. Ainoastaan AYC jää päälle.
-
Samaa mieltä. TC lähtee pois. Ainoastaan AYC jää päälle.
No, tässä -04 mallin ohjekirjasta tavaan juuri TC Pidonvalvonta, TC on aktiivisin hitailla nopeuksilla, ja sitä EI saa kytkettyä pois toiminnasta. 8)
AYC - toiminto on koko ajan aktivoituna, eikä saa kytkettyä pois.
Ainoa jonka saa pois kytkimellä on SC eli vakautus järjestelmä, ja R malleissa tuo AYC:n saa pois 8) että tälleen, josko on sitten uudemmissa tullut muutoksia toimintaan, niin sitä en tiedä, mutta näin ainakin tuossa -04 mallissa.
Kun katkaisimen merkkivalo palaa STC/DSTC on järjestelmä aktivoituna.
Toimintaa rajoitettaessa kytkeytyy SC pois, ja sivuluiston estoa AYC rajoitetaan, mutta ei poisteta.
-
Mulla tuossa vanhakoppasessa saa STC:n kytkettyä pois jolloin palaa kojelaudassa valo. Muuta valoa ei pala muulloin kun sutiessa. ;)
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/STC4.jpg)
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/STC5.jpg)
-
Mulla tuossa vanhakoppasessa saa STC:n kytkettyä pois jolloin palaa kojelaudassa valo. Muuta valoa ei pala muulloin kun sutiessa. ;)
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/STC4.jpg)
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/STC5.jpg)
Kyllä kyllä, STC:n ja DSTC:n saa napista pois, mutta, niinkuin kerroin ( STC pitää sisällään SC:n ja TC:n ) ja ainoastaan tuon katkaisimen painalluksesta lähtee SC pois. :-\
Mutta, voi olla, että eri vuosimalleissa nuo toimivat eri tavalla, tuo oma kirjoitukseni on omasta kokemuksesta -04 mallin autosta, ja käyttöohjekirjasta.
-
Kyllä kyllä, STC:n ja DSTC:n saa napista pois, mutta, niinkuin kerroin ( STC pitää sisällään SC:n ja TC:n ) ja ainoastaan tuon katkaisimen painalluksesta lähtee SC pois. :-\
Mutta, voi olla, että eri vuosimalleissa nuo toimivat eri tavalla, tuo oma kirjoitukseni on omasta kokemuksesta -04 mallin autosta, ja käyttöohjekirjasta.
Minä mistään mitään tiedä mutta tuossahan kuitenkin lukee että STC järjestelmä voidaan kytkeä pois. Ei siinä eritellä mitään.
Mutta se siitä. Aivan sama. ;)