Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: ratiska - 12.03.2012, 18:25:19
-
Auto on 850 farkku manuaali lootalla, aj 331000km,-95 t5, vakkari ei pelitä mitenkään, sulakkeet ja ilmaletkuja tarkasteltu . Onko jollain ollu samoja ongelmia?
-
Oli samoja ongelmia, viiksen johdot poikki. Taitaa olla melko yleinen ominaisuus.
-
lähteekö toimimaan jos nostat jarrupoljinta?
-
lähteekö toimimaan jos nostat jarrupoljinta?
Tai kytkinpoljinta (eikös siinäkin oo anturi..)
-
Kyllä oon yrittäny kaikilla keinoilla. Ekana sulakkeet ja letkut, sitte katoin jarruvalo katkaisijaa että oisko jousi irti. Joissain autoissa on semmonen jousi joka irtoaa ja cruisi ei toimi. Pitää ottaa viikset auki heti kun kerkiän, varmaan vika vois olla siellä.
-
Ensin tietysti luetaan vikakoodit - vai eikö niitä ole? ;)
-
Tässä (http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/CruiseControlSystem.pdf) on hyvä tietopaketti cruisen sielunelämästä testausohjeineen.
-
En saanu auki tuota edellistä vinkkiä. Enkä oo ehtiny aukaista viiksiä vielä. Onkohan muuten ihan korjattavissa?
-
Enkä oo ehtiny aukaista viiksiä vielä. Onkohan muuten ihan korjattavissa?
Jos viiksen korjausta tarkoitat niin kyllä se onnistuu jos on kaikki hilut tallessa siellä sisällä. Omassa oli luiskahtanut yksi metalli "limu" väärään paikkaan viiksessä.
-
En sit tosta 850 viiksestä tiedä, mutta 7 ja 900 sarjassa niissä on ollut tosi paljon ongelmia johtojen katkeamisen johdosta.
Mutta kuten sanottu itse lähtisin ratkomaan asiaa järjestyksessä vikakoodit > jarru ja kytkinpolkimen antureiden mittaus > cruisen viiksi > rele > pumppu..
Ota yhteyttä yv:llä jos on tossa viiksessä vikaa. Mulla pitäis sellanen olla jossain.
-
Irrottaa vaan ratin takan olevan muovisuojuksen niin viiksen johtopaketti on heti näkyvillä. Viiksi kiinni kahdella ruuvilla muistaakseni. Itellä oli siististi yksi johto katkennut, sen kun yhdisti ja laitto muovit paikalleen niin homma oli valmis.
-
Ja se alipainepumppu löytyy akun alta, harvemmin niitä vissiin on rikki ollut, mutta kai sekin kannattaa tsekata jos viiksi on ehyt.
-
Itella kanssa ongelmaa saman ikäsen vehkeen cruisen kanssa, automaattivaihteinen. Oli laatikon korjauksessa jonka jälkeen cruise lakkasi toimimasta. Antaa vikakoodin että nopeus-singaali puuttuu, onko kellää ideoita mistä ettiä vikaa?
-
Joo tänään kokeilin jarru ja kytkin polkimia nostaa ajon aikana mutta ei vaikuttanu yhtään.
Huomenna katon ne viiksen johdot, ois melko helppo homma jos vaan johto poikki. Muuten onko ne polkimissa olevat katkaisijat säädettävissä ?
-
Muuten onko ne polkimissa olevat katkaisijat säädettävissä ?
-Paina poljinta sen verran että polkimen varsi ei enää koske kytkimen tinniin
-Vedä kytkimen tinni niin ulos kuin se tulee
-Päästä poljin hitaasti ylös
-
No niin, viiksessä piuhat ehjän näköiset, tarkistin vielä letkut että on ehjät ja paikoillaan. siellä alipaine pumpussa akun alla oli yks avonainen putken pää. En löytäny irtonaista letkuakaan joten laitoin teippiä päälle. Kummasta A vai B pistokkeesta luetaan vakkarin vika koodit? Mitä se vois antaa koodiksi?
-
B2 – Cruise Control
111 No faults detected
112 Abnormal speed signal
122 Speed has not exceeded 22mph or no speed signal
211 Control module malfunction
212 Malfunction in the circuit to the vacuum pump or regulator
Muistelisin että siel pumpussa kuuluis ollakkin avonainen putken pää..
-
"Component test mode" kannattaa kokeilla jos ei anna suoraan jotain vikakoodia.
Ohjeet tähän ja myös alipainejärjestelmän testaukseen löytyy tuosta aikaisemmin ketjuun linkittämästäni PDF-tiedostosta.
-
Joo B2 pistoke anto numeron 1-2-2 mitähän tuo tarkoittaa? Sitte anto A2 pistoke 10 vikaa vaikka yhtään vikavaloa ei pala mittaristossa ? A3 anto 3 vikaa.
-
ota se teippi pois putken päästä. Ei ilmeisesti toimi alle 22mph. Nopeudessa tai nopeussignaali puuttuu.
-
Teippi poistettu mutta ei muuttunut muuksi. Yhen ammatti miehen kans tutkittiin ja kytkinpolkimen anturi vuotaa, testattiin alipainepumpulla. Saakohan muualta kuin Volvolta?
-
Saakohan muualta kuin Volvolta?
Ei kannata edes etsiä muualta kuin Volvolta. Olikohan 16€ hintaa Kajaanin Wetterillä tuolla anturilla/kytkimellä. Itse uusin molemmat anturit.
-
Ei kannata edes etsiä muualta kuin Volvolta. Olikohan 16€ hintaa Kajaanin Wetterillä tuolla anturilla/kytkimellä. Itse uusin molemmat anturit.
Ja monta muutakin osaa saa merkkilikkeestä kohtuu hintaan, kysyminenhän ei maksa juuri mitään.
-
Joo vika oli siinä kytkinpolkimen anturissa. Ostin vielä sen kumiletkun pätkän varmuuden vuoksi.
Outoa oli se että vikakoodi ilmoitti että ei saa nopeuden tunnistetta, no ei mitään nyt pelittää.
Kiitos kaikille vastanneille, taas oppii jotakin autosta.
-
Joo vika oli siinä kytkinpolkimen anturissa. Ostin vielä sen kumiletkun pätkän varmuuden vuoksi.
Outoa oli se että vikakoodi ilmoitti että ei saa nopeuden tunnistetta, no ei mitään nyt pelittää.
Kiitos kaikille vastanneille, taas oppii jotakin autosta.
koodi 1-2-2 tarkoittaa vain että autolla ei ole ajettu yli 35km/h sytytysvirran kytkemisen jälkeen.
vakkarin vikakoodit luetaan koeajon jälkeen, ja ne unohtuvat kun virrat katkaistaan, toisin kuin muissa auton järjestelmissä.
mutta pääasia että sait härvelin toimimaan :)
-
mitäs se meinaa että ei saa nopeus signaalia? mul on toi koodi..
-
Mulla syttyi mittaristoon (V70, 2.5 20V, -99) ETS-valo. Mitä meinaa moinen?
ETS-valo kun syttyy, ei lähde enää vakionopeudensäädin päälle normaalisti. Auto pitää ajon aikana startata uudestaan kerran tai kaksi, silloin toimii taas vakkari, mutta merkkivalo palaa silti. Kylmällä koneella valo ei pala, mutta syttyy kun kone on vähän edes lämmennyt.
Ensin saattoi myös alkumatkasta vakkari toimia normaalisti, mutta esim. ohitustilanteen jälkeen, jolloin vakkari ei ollut käytössä, ei välttämättä enää lähtenytkään päälle uudelleen. Missa vika vai minussa...?
-
Mulla syttyi mittaristoon (V70, 2.5 20V, -99) ETS-valo. Mitä meinaa moinen?
ETS-valo kun syttyy, ei lähde enää vakionopeudensäädin päälle normaalisti. Auto pitää ajon aikana startata uudestaan kerran tai kaksi, silloin toimii taas vakkari, mutta merkkivalo palaa silti. Kylmällä koneella valo ei pala, mutta syttyy kun kone on vähän edes lämmennyt.
Ensin saattoi myös alkumatkasta vakkari toimia normaalisti, mutta esim. ohitustilanteen jälkeen, jolloin vakkari ei ollut käytössä, ei välttämättä enää lähtenytkään päälle uudelleen. Missa vika vai minussa...?
No, eihän naisissa ole ikinä mitään vikaa ja luulen, että autosta se löytyy tälläkin kertaa :hello: