Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: sjs - 28.03.2012, 22:37:13

Otsikko: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 28.03.2012, 22:37:13
Eli tällanen masiina kyseessä, keskityn nyt enemmän konepuolelle kun itse veneeseen.

Koneena siis "legendaarinen" AQ171, eli B230 8v lohko tehtaalta naitettuna "532" 16v kanteen ja 86mm iskuiseen 55mm runkolaakereilla olevaan "penta" kampiakseliin. Tehtaalta 2x Solex 44PAI kaasarit automaattiryypyllä ja renix kärjetön sytkä 44-2-2 pottavauhtipyörällä. Koneessa luonnollisesti makeavesijäähdytys lohkolle, pakosarja ja öljynjäähdytin merivesijäähdytteisiä.
 
2007 kone sai megasquirt moottoriohjauksen, toteutettuna samalla tavalla kun 340DL volvossa samalla koneella, eli:
B234F imusarja 4x 1575ccm suuttimilla, 1,8T puolat megan ohjaamana, honeywell HALL anturi imunokalla 20-1 pyörän takaratasta lukemassa ja innovaten laajakaistalambda porattuna pakosarjaan.

2009 rupesin ajamaan E85, kun sitä oli helposti saatavilla, kulutus 10% enemmän kun 95E10, ja silloisillakin hinnoilla 1,6e vs 1,1e/L oli kannattavaa, nyt vieläkin kannattavampaa kun saa 0,989€ vs 1,65€/L.

2010 tein yrityksen laittaa 340 volvon vanha kiina-ahdin kylkeen. Homma päätyi siihen että jako hyppäsi tuntemattomasta syystä hampaan, ja tehot veke (ei jaksanut yli 2000rpm) ja koska ahtimen akseli oli samalla tasolla kun vedenpinta, enkä sitä älynnyt asentaessani, enkä tehnyt "vesilukkoa", eli "Joutsenkaulaa" ahtimen jälkeen, ni vettä pääsi ahtimen öljykierron kautta öljyihin. 2011 tehtiin tämän takia laakeriremppa, ilmeisesti vesihelmi jäänyt jonnekkin, ja takimmaiset runko ja KK laakerit "kuopilla". 2011 kesä ajettiin loppuun, ja taas rupes kone "naputtamaan" n.3000rpm jälkeen, sekä tyhjänä kierrättäessä että rasituksessa.

Avasin nyt koneen, ja laakerit oli OK, öljypumpussa pientä sanomista, mutta 1pytyn männässä 0,5mm välys sivulla (0,50mm rakotulkki menee männän ja pytyn väliin) joka pytyssä johon mäntää kokeilin. Muut männät OK, ja sitten vielä 4.pytyn kangen helassa sanomista, muutaman satasen välys, eli kanki "heiluu". Näistä varmaan meteli johtuu. Mäntiä onneks löytyy, mutta kanget menee vaihtoon.

Kysymys on nyt, vaihtaisko samalla vaikka alu 4-5 tai 6 koneen tilalle?

Tässä kuvagalleriaa, mukana parin vuoden testaus ahtimen kanssa:
http://s122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/Vene/
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: StoLA - 29.03.2012, 01:04:46
Tää on jo uutta ja sen ansiosta pakko seurata :) Veneily  S*
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 29.03.2012, 09:17:58
Löyty edukkaasti T4 kone:

http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=4864495

T6 olis tietenkin se paras vaihtoehto, on tollasen pikkunelosen käynti kovilla kierroksilla senverran onnetonta.

Ruotsista löytyis uudempi T6:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22164474

Tai sit jos remppais ton nykyisen, uudet kanget tilalle, helpoiten ja halviten melkeen taas pääsis. Noita tinakoneita sovitellessa pitäis rakentaa pakosarja ja jäähdytys, ja adapteri lohkon ja kytkinkopan välille, ja T5/6 koneisiin tarttis vielä pari puolaa ja suutintakin lisää...

Paino puoltais hyvin tollasen tinakoneen hommausta, koska nykyinen on yli 200kg pelkkä moottori, kun taas T4 koneen sais varmaan pudotettua sinne 120kg luokkaan ja T6 konekkaan ei olis raskaampi kun 200kg... perästä olis hyvä saada painoa veke nimittäin.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: EVO8 - 29.03.2012, 09:31:18
Täälläkin eräät miettivät jos kasivitoseen siirryttään venekäytössä. Onko alumiini tai rst tankki Jurmossa vai? Entä pa-suodatin/suodattimet ja oletko huomannut että filtteriin olisi kertynyt mitään normaalia kummempaa?   

Taitaa olla tulevana kesänä vieläkin suurempi tuo hinnan erotus E85/98 mutta ei taida sinisiä pistooleja paljon löytyä. Tuhannen litran tankin kun täyttää muutaman kerran kesässä niin hinnan erotusta alkaa jo syntyä...

Onko loppujen lopuksi merkittäviä etuja siirtyä alulohkoon jos 5-6 syl. ? Sanoisin että turpoa vaan takasin tuohon :) Onko muuten Dp vetari ja minkälaisilla ruseteilla olet meinannut ajaa trimaraania?
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 29.03.2012, 09:43:10
RST tankki on ihan tehtaalta keulakannen alla, turhan pieni tuo 60L vaan on... isompi mietteissä, etenkin kun tarttis 40kg lisää painoa keulaan koska vene "loikkaa" raskaammalla kuormalla (kuorma perässä). Karkeasuodatin oli ihan möhnässä kesällä kun putsasin... roskaa enimmäkseen. Samalla vaihtu hienosuodatin 850/960 filsuksi (oli joku pikkubemarin ennen).

Juu, ite kannan 20L kanistereissa tuota, auton takaluukku täyteen (12kanisteria) ja sillä ajaa sit aina hetken.

Ei siinä alukoneessa kauheaa hyötyä ole, tasaisempi käynti alakierroksilla (tuo värisee pahasti 1800rpm nurkilla), mutta sais kerralla "uuden" koneen, esim nuo kaksi... tosin T4 tarttee uudet kanget jotta saadaan 3-4 alkavia teholukuja luotettavasti... T6 kestänee tuon rääkin. T4 etuina keveys ja pienuus, haittana kesto, ja "raaka" käynti, ja tehottomuus alipainealueella... T6 taas nätti käynti, haittana pituus (no se on samanpituinen kun nykyinen vinokone) ja vähän paino.

SP vetari on 14x23 potkurilla, DP tuskin tekee mitään, kun vene painaa 1100kg, ainakin ahdinkokeilussa pito oli ihan riittävä. Sit jos ahtimella havaitaan sutimista ni ehkä DP perä tilalle, senverran kallista kokeilua sekin kuiteskin....

Saisin käsiini kyllä helposti DP-E vetolaitteen perän, mutta potkurit noille 45kn+ nopeuksille on sit hakusessa DP vetolaittesiin. Nykyine potkuri pitäis riittää 50kn paremmalle puolelle tuolla 2,15 perävälitykselläkin, sit on hyllyssä varalla vielä 1,89. :)
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 31.03.2012, 20:25:21
Tuossa tota vinokonetta tutkittu, ja aikas rankasti pitäis osaa vaihdella.

Kanget (400e) ja männänrenkaat (80e), kannen+imusarjan tiiviste (17e), laturi on vähän ehtoopuolella (500e), ja pakosarja alkaa kans olemaan tiensä päässä, 7½v sit ostin sen uutena... 1506€.... tänään varmaan 2000e++ jos edes saa uusia enää. Rosterisarjan teko edessä... Öljypumppu kanssa näytti kulumisen merkkejä, tosin ei siinä nyt mitään hirveitä ollut mutta korjausta vaatis (150e nurkil). Jakohihnakin pitää vaihtaa (19e). Alkaa koneen rempalle tuleen hintaa.

T4 kone houkuttelis kovasti edullisuutensa takia, ja koska siihen on mulla tarpeeks puolia ja suuttimia. Tosin apulaitteet jne. varmaan puuttuu ja lämmönvaihtimen ja vesipumpun joutuu siihen sorvaamaan jotenki kiinni jos konemallia vaihtaa. Öljyjäähy nois tinakoneissa ny melkeen aina on vesijäähdytteinen, ni se ei aiheuta letkun liittämistä isompia toimenpiteitä.

T5/6 koneita jos haluais ni pitäis pari puolaa (30e/kpl) ja suutinta (50-150e/kpl) saada hommattua.

Kovasti tosiaan toi 6-kone houkuttelis nätin käyntinsä ja äänen takia. JuhaU jo mulle tarjoilikin sellaista.

Jos rahasta ei olis kiinni, ni sinne iskisin VAG konsernin W12 tai vaikka W16 koneen, aivan mahtavia vekottimia, W12 lyhyempii kun tinakutonen, samanlevyinen (no painaahan se paljon), ja vaparina jo enemmän tehoa kun kukaan voi 1100kg veneessä tarvita. :)
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: Sebbe - 02.04.2012, 20:53:10
Eihän tuo ole reilu tapa vertailla kustannuksia, uusia vinokoneosia verrataan jonkin epämääräisen purkuautosta otetun tinapaskan hintaan. Uusia Pentaosia verrataan käytettyyn romuun. Sunhan pitää verrata siihen mitä joku käytetty B230f maksaa (luokkaa satasen apulaitteineen).
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: Justus - 02.04.2012, 23:15:47
Eihän tuo ole reilu tapa vertailla kustannuksia, uusia vinokoneosia verrataan jonkin epämääräisen purkuautosta otetun tinapaskan hintaan. Uusia Pentaosia verrataan käytettyyn romuun. Sunhan pitää verrata siihen mitä joku käytetty B230f maksaa (luokkaa satasen apulaitteineen).
Paitsi et toi verrokki konehan on melkeis ajamaton:
"AJ.1TKM B4204T, 2,0TBO, 118KW(160PS), LÄHES AJAMA"
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 03.04.2012, 11:09:57
Eihän tuo ole reilu tapa vertailla kustannuksia, uusia vinokoneosia verrataan jonkin epämääräisen purkuautosta otetun tinapaskan hintaan. Uusia Pentaosia verrataan käytettyyn romuun. Sunhan pitää verrata siihen mitä joku käytetty B230f maksaa (luokkaa satasen apulaitteineen).
Kuten justus sanoi, T4 masiinalla ajettu 1000km luokkaa, eli se on varmasti parempi kun mitä kukaan omassa tallisaan osaa kasata, koska se on tehty tehtaan standardien mukaisesti, eikä "no tein itse" periaatteella. :)

Mut kallistun nyt siihen että tää laitetaan kuntoon, ja sit kesällä jos budjetti antaa myöden hommaan varmaan uudenmallisen T6 koneen, eli 2007-> mallisen jossa ketkujakopää.

B230F:ää ei kannata tänne sotkea, joskin sen saa sovitettua tohon alakerraksi. B200F löytyy tallista toimintakuntoinen, mutta 16v hattu ei mene sen päälle sorvaamatta tai vaihtamatta venttiilejä.

Ja ideana tinakoneessa olis että saisi painoa alas, ja kutoskoneen tasakäyntisyys, tai käy se tinanelonenkin tasasemmin kun tää nykyinen värkki. Aikamoinen vibraattori toi vinokone on esim tina6 tai vaikka W12 verrattuna. :)

Tina6 painaa 180kg luokkaa apulaitteineen, eli valupakosarjojen, tehostimen ja ilmastointikompuran kans (varmaan about saman kun valusarjat korvataan rosterisarjalla ja ahtimella ja tehostaja+kompura poistetaan). Nykyinen kone painaa 220kg luokkaa valupakosarjansa kanssa. Vetolaite 75kg lisää kilpineen, eli 295kg kuten esite antaa kertoa.

Mutta ideoita saa tosiaan antaa.

Laturin löysin Ebaystä Delco merkkisen suoraan paikalleen sopivan 200e nurkilla tulleineen ja alveineen. Kanget varmaan motornordilta. Männät tekis kovasti mieli vaihtaa, mutta sit kandee jo vaihtaa kone hetimiten T6 koneeseen, koska se on sit kankineen jo 1000e lähelle menevä.

Ruotsissa olis 89tkm ajettu B6304T2 kone hintaan 15600skr, ei paha verrattuna siihen et ruvetaan vinokonetta parantelemaan.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: Sebbe - 04.04.2012, 09:40:04
Romuttamoillahan on tunnetusti vain hyviä ja erittäin hyviä koneita...
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 04.04.2012, 23:17:43
Romuttamoillahan on tunnetusti vain hyviä ja erittäin hyviä koneita...
Luulis että 1000km ajettu kone olis kunnossa... puristuspainemittari mukana minä sinne menen kuitenkin :)

Jos tauluun ei tärähdä 14bar+ lukemia tollasesta, ni sit jää ostamatta, jos kerran melkeen 300tkm ajettu tinakutonenkin antoi 17,5bar joka pytystä. :)

Tosin, käyttämättömänä ja väärin säilöttynä se kone voi olla pilalla, kun sinne on päässyt kosteus tekemään pahojaan... männänrenkaat jumissa, venat ruosteessa jne
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: Sebbe - 05.04.2012, 21:12:46
Kuulostaa helvetin uskottavalta, että tuhat kilometriä ajettu kone jotenkin päätyisi romuttamolle.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: Ari E - 05.04.2012, 21:14:01
kai niitä uusiakin autoja menee lunastukseen  V:>
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: 252R - 05.04.2012, 21:27:31
kah ja mikäpä olis topikki ilman sebben valitusta :) millä kierrosalueella tuommonen paatti kulkee yleensä? riittääkö tinanelosessa vääntö?
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 05.04.2012, 23:37:28
Kuulostaa helvetin uskottavalta, että tuhat kilometriä ajettu kone jotenkin päätyisi romuttamolle.
Ruotsissa bildelsbasenissa on pelkästään volvon koneita mielin määrin alle 10tkm ajettuja, siis puhun nyt tuhansista moottoreista, en kymmenistä. Siihen en ota kantaa sitten mitä tuo kyseinen linktetty T4 kone on syönyt. :)

Nuo ruotsin romisten pienillä ajomäärillä olevat koneet on varmasti jotain tehtaan testiautoja tms. Tuo suomen kone saattaisi olla vaikka pahan perämällin uutena saanut auto. Olen useita uusia lunariin menneitä autoja nähnyt, parhaimpana esimerkkinä Aygo, ajettu hinaus-silmukka puskurista ja vararengaspaljun pellistä läpi->paaliin, ei saa tehdä hitsikorjauksia :D Sama uusi avensis, saanut kevyen pusun repsikan takalokariin ->paaliin. :D

3000-4000rpm olen ajanut marssivauhtia tuolla nykyisellä koneella, jaksaa ihan hyvin jauhaa kevyttä venettä eteenpäin. Isompi kuutiotilavuuksinen kone kun olis vois ajaa alemmillakin kierroksilla jos vaihtais 2,15 perävälityksen vaikka 1,89 tai 1,61. Neloskoneelle tuo 3500rpm nurkilla on hyvä kierrosluku merikäytössä. Ahtimella tuo T4 tottakai olisi, joten jos 1350kg auto liikkuu sillä kohtuullisesti, niin kyllä 1100kg venekin kiitää nätisti. :)

Kanget sain tänään tilattua virtala racingilta, ens viikolla jos sais hommattua männänrenkaat ja tiivisteet.

Rosteri pakosarjan tekemistä vielä tässä punnitsen...
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: Sebbe - 11.04.2012, 14:13:45
Jatketaan nyt vielä hetki. Uusi volvo ostetaan vuonna 1999, kahden viikon onnellisen uudella autolla ajamisen jälkeen sattuu onnettomuus ja auto menee lunastuskuntoon. Moottori kuitenkin säilyy ehjänä ja laitetaan naftaliiniin kolmeksitoista vuodeksi jonka jälkeen osatuonti felke sen pelastaa harrastajien iloksi.

Onhan näitä, volvon testiautoista purettuja koneita, niitähän joka romuttamo on pullollaan. Autotehtaathan tuommoisia ripottelee pitkin maailmaa. Ehkä se on ollut volvolla piilossa 13 vuotta ja nyt kiinalaisomistaja on katsonut ettei noita vanhoja huippusalaisia testimoottoreita enää kannata säilöä, varastoiminenkin kallista.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: Justus - 11.04.2012, 14:22:05
Jatketaan nyt vielä hetki. Uusi volvo ostetaan vuonna 1999, kahden viikon onnellisen uudella autolla ajamisen jälkeen sattuu onnettomuus ja auto menee lunastuskuntoon. Moottori kuitenkin säilyy ehjänä ja laitetaan naftaliiniin kolmeksitoista vuodeksi jonka jälkeen osatuonti felke sen pelastaa harrastajien iloksi.

Onhan näitä, volvon testiautoista purettuja koneita, niitähän joka romuttamo on pullollaan. Autotehtaathan tuommoisia ripottelee pitkin maailmaa. Ehkä se on ollut volvolla piilossa 13 vuotta ja nyt kiinalaisomistaja on katsonut ettei noita vanhoja huippusalaisia testimoottoreita enää kannata säilöä, varastoiminenkin kallista.

Kaveri rahtasi kerran Ruotsista noita testiautoja moottoreineen eräälle tunnetulle pohjanmaalaiselle romikselle.
Ne oli kyllä määrätty kaikki tuhottavaksi, ei myyntiin... tiedä sitten niiden lopullista kohtaloa...
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 11.04.2012, 19:12:02
Tänään tuli H-kanget, jos viikon aikana sais männänrenkaat, kannen ja imusarjan tiivisteet vielä hommattua ni olis jees.

Sit ei tarttis kun vähän johtosarjaa siistiä, moottorin osat putsata ja paketti kasaan ja joutsenkaulan teko pakoputkeen, ettei vedet tule sisään... ja sit WROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOMMMMM, ptschhhh!

Muna seisoo ja rahaa palaa, kuten kaverit totes! :D
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: järviin - 11.04.2012, 19:24:40
Nimimerkille Justus:
Mihin perustat tietosi, että minulla on vakava tietoturva ongelma?
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 11.04.2012, 19:56:30
Nimimerkille Justus:
Mihin perustat tietosi, että minulla on vakava tietoturva ongelma?
Äh, mulle näyttää että selaimena olis Mozilla, vaikka onkin IE9, käyttistä ei edes tunnista oikein, ei se Justuksen "banneriautomaatti" oikeen luotettavai sit ole mitenkään, IP:n taitaa sentää näyttää oikein :D
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 11.04.2012, 22:20:44
Noni, taas mun tuuria. Eiköhän ollu väärät kanget tullu mulle.

Paketissa lukee oikeat mitat (152/23mm), mutta sisällä onkin ylläri, 158/52/20mm. En tiedä mihin koneeseen ovat, ehkä lyhytisku B230 koneen tekemiseen kuplan männällä tai jotain... missä 96mm männässä muka olis 20mm tappi... aikas ohkanen?

Sit toisena yllärinä, paketissa lukee myös Volvo B23... B23 koneessahan on 145/58/24mm kanget... sinne noi ei sit sovi kirveelläkään :D

Toivottavasti sais kankulat vaihdettua järkevissä ajoin, onneks tarkistin heti mitat, ettei viime tingassa kasatessa käy hassuja :P
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 13.04.2012, 15:08:29
Noni, arvatenkin, tuli taas väärät kiertokanget, VOI muoviämpäri mä vaan sanon. Nyt muuten oikeat, mutta oli 158mm eikä 152mm pituiset kuten vakiot ovat.

Onneks ei VIELÄ ole kiire kasata tota konetta...
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 21.04.2012, 14:56:27
Kanget sain vihdoin oikean mittaiset parin yrityksen jälkeen. :P

Tänään jos hakis uuden kansipahvin, imusarjan tiivisteen ja männänrenkaat, ni loppus huohotus enneku se edes alkaa.

Mittaristona on tällähetkellä ihan vakio stewart warnerin orkkikset 80-luvulta. Toimivat, mut kiekkamittarissa tyyppivikana se et se "sekoilee", ja seilailee kesken ajon, bensamittari on "heiluri" tyyppiä ja lämpömittari ei sovi orkkis anturin kans yhteen, vaan näyttää 220Farehneittia ajossa (=110celsiusta) vaikka megaruitta näyttää 82c.

Ideana laittaa tilalle 8" näyttö ja tietska, ja ajaa kaikki mittarit paitsi nopeus/loki tietskan megaruitan ja kautta.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 23.04.2012, 01:00:01
Nyt on alakerta kasassa ja maalattu. H-kanget, vakiomännät, uudet renkaat tuli sisään, laakereita en vaihtanu kun näillä on ajettu ehkä 20h, ja olivat uudenveroiset.

Kangista mittasin alakaulat, ne oli jees, yläsilmät tottakai 3 satasta liian tiukat, eiku hoonasin passeleiks.

Jostain ku sais muovisen bensatankin, kokoa sais olla 100L nurkilla, autostahan se sopivin olis, mutta missä autossa olis max 35cm korkea tankki, joka olis 100L nurkilla.

Jos oikeen innokkaasti duunais, ehkä sais kasaan viikonlopuks. :P
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: volvo_740 - 23.04.2012, 10:38:39
umpikeula passatissahan on n.100L tankki mutta siitä muodosta en sitten tiedä :)
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 23.04.2012, 11:52:25
umpikeula passatissahan on n.100L tankki mutta siitä muodosta en sitten tiedä :)
Perhana, oikeassa olet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Passat_(B4)

En meinannut uskoa että "normikokoisessa" perheautossa olis tonkokosta tankkia.

Jos tankki on vielä tännäköinen:
http://www.ebay.com/itm/98-99-00-01-02-03-04-PASSAT-FUEL-TANK-/110830847887?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolkswagen%7CModel%3APassat&hash=item19ce08878f&vxp=mtr

Ni saattais käydäkin, pitää tutkia asiaa, kiitti vihjeestä! :)
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 30.04.2012, 02:18:55
Nyt just saatu kansi paikoilleen, venoista sain hioa melkein kaikki, kun vuosivat, perkeleen merivesi kun syövyttää!

Tankiksi taitaa tulla sittenkin MB sprinterin muovitankki, jos löydän isonmallisen, niitä on ilmeisesti 75L ja 100L kokoisina. Passaa muodoiltaan ja tilavuudeltaan ainakin kuvien mukaan. TARJOTA SAA (myös pelkkiä mittoja) jos löytyy jostain!

Passatin tankki tilavuudeltaan OK, mutta muoto ei onnistu tuonne. Tilaa on käytettävissä 35cm korkeudeltaan ja noin 60x100cm muuten.

Iso ongelma romistankeissa on, että perhanat myyvät pelkän tankin, ja sit joutuu maksaan erikseen siirtopumpusta ja anturitelineestä... ja se maksaa sit enemmän ku koko tankki piruvie!
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: The_OttoB - 03.05.2012, 22:56:42
Jatketaan nyt vielä hetki. Uusi volvo ostetaan vuonna 1999, kahden viikon onnellisen uudella autolla ajamisen jälkeen sattuu onnettomuus ja auto menee lunastuskuntoon. Moottori kuitenkin säilyy ehjänä ja laitetaan naftaliiniin kolmeksitoista vuodeksi jonka jälkeen osatuonti felke sen pelastaa harrastajien iloksi.

Onhan näitä, volvon testiautoista purettuja koneita, niitähän joka romuttamo on pullollaan. Autotehtaathan tuommoisia ripottelee pitkin maailmaa. Ehkä se on ollut volvolla piilossa 13 vuotta ja nyt kiinalaisomistaja on katsonut ettei noita vanhoja huippusalaisia testimoottoreita enää kannata säilöä, varastoiminenkin kallista.

Meillä on töissä Felkeltä 2010 ostettu tinanelonen vm. 2000. Vähän ajettuna myytiin, mutta olikin ihan ajamaton.  Oli ollut huoltokoulun opetusmoottorina. Kaikki osat väärin päin :2funny:

sjs: Saab 900 bensatankki? Siis se eka malli?
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 04.05.2012, 00:27:12
Tänään sain nyittyä bensatankin ulos veneestä, ei sekään ole ollut suunnitelmissa kun viimeiset 10 vuotta... työntänyt asiaa vaan eteenpäin koska se on näyttänyt hankalalta... 20minuuttia siinä meni... :D

Konekin on nipussa, odottaa starttausta ja polttoainetta, sitä sain tuosta irrotetusta tankista.

Kannenpulttien momentit sain tsekata koneesta, vedin ne vahingossa 20Nm+90ast luulin, mutta kyllä ne tarpeeksi ovat kiinni totesin kun vedin uudelleen. About se 110-120Nm tulee kun vetää joko 20Nm->40Nm->120ast tai 20Nm+90ast.

Ihan tokkurassa olin nokka-akselien laakerikannetkin asentanut, kun pari oli väärinpäin ja 3 väärässä paikassakin... ihme jos nokat ei pyöri niin ku pitää... onneks en ruvennu konetta pyörittään noin, vaan huomasin jo ennen venakopan asennusta.

Bensatankki on pieni dilemma vielä... romikselle pistin kyselyä sprinterin tankin mitoista

100L olis tosiaan tarvis, 2002-2006 W903 sprintteristä noita muovisia löytyy, ja joku TDI passat malli, saabissa ei tuon kokoista sentään taida olla, vai mitä "ekaa" mallia OttoB meinaa, 1981 kun tais jo 900 saabia tulla, mut siinä aikas varmasti peltitankki, eli EI ehdottomasti vene+E85 käyttöön (100% varmasti mätä alta sesongin).

Audi A8 4E (2003-2009) olis reilu 100L tankki, mutta niitä autoja on tasan 0 suomen romiksilla, ja saksassakin tankin hinta on varmasti kiva, ja anturointi on liian monimutkainen (kyllä, tankissa on itsessään ohjainlaite, 4 taso-anturia ja 4 pumppua... tiedän koska minulla sellainen auto on) :D

Rosteri tankin teettäminenkin pyörii mielessä, mutta sitten sinne pitäis saada teline pumpulle ja anturit ja systeemit, ja sillä tavalla hintaa tulee 100L tankille varmaan lähemmäs 1000e... puhumattakaan että tuohon hankala saada sähköläpivientejä pumpulle, jotka auton tankissa on valmiina (myös CDI sprinterin ku siel on siirtopumppu).
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: The_OttoB - 04.05.2012, 07:58:11
Jos niitä Saabin tankkeja laittaa kaksi. Muovia ovat. Passelin neliskanttisia. Ja A8 ylimääräinen tankki pyörii nurkissa. En lähetä.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 04.05.2012, 14:23:49
Noni, pikkuongelmien jälkeen kone jysähti käyntiin, oli päävirtarele hapettunut ja käräytti sit puolien sulakkeen (rele antaa liian vähän voltteja läpi -> amppeerit nousee ja rajoilla oleva 15A sulake kärähtää "varmuuden" vuoksi = varotoimi ettei puolat mene).

Pysyy käynnissä, mutta sammuu hetken kuluttua, saa ilmeisesti liian vähän bensaa, pitää läppäri kytkeä ja tarkastaa.

Tankinkin sain veneestä revittyä eilen ulos... 10v se on vasta vuotanut, eli aikataulu on.... :D

Sprintterin tankki oli vesiperä, 75L tankkeja vaan suomen romiksilla... jenkkisprintterien tankit on aina 100L...

Toi asennuspaikka on vähän jännä, kun se on veneen keula, pituutta olis käytettävissä toista metriä, ja leveyttäkin ainakin 60cm, vaikka enemmänkin, mutta korkeus on 70cm matkalta 35-40cm, sit kun veneen keula nousee, se vähenee 40asteen kulmassa.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: TOK - 04.05.2012, 17:07:53
About se 110-120Nm tulee kun vetää joko 20Nm->40Nm->120ast tai 20Nm+90ast.

Ei kai noista voi tulla sama tiukkuus mitenkään? 40 Nm on jo lähtökohtaisesti enemmän kuin 20 Nm, joten 40 Nm + 120 astetta on selkeesti enemmän kuin 20 Nm + 90 astetta?

Tankista, olisiko mahdoton ajatus muovata suoraan sinne keulaosastoon sen muotoinen tankki kuin sinne menee? Tulisi ainakin koko tilavuus käytettyä hyödyksi.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 04.05.2012, 18:28:32
Vois sen muovitankin tieteski muovata, pitäis vaan löytää eka tilavuudeltaan tarpeeksi iso tankki... se tässä on ongelmana :P

Kaks saabin tankkia vois tottakai olla, mut sit pitäis olla taas kaks pumppua ja kaikkea muuta hauskaa, muodoiltaan sopis varmaan helposti tuonne.

Tilaahan tuolla on, varmaan pitkälti yli 500L on tuon keula-osaston tilavuus, sais vaan sinne sopivan tankin. :D
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: TOK - 04.05.2012, 18:48:36
Vois sen muovitankin tieteski muovata, pitäis vaan löytää eka tilavuudeltaan tarpeeksi iso tankki... se tässä on ongelmana :P

Tarkotin siis että kaupasta hakee tarvittavan määrän haluamaansa materiaalia ja muotoilee siitä ihan ite  :P  Saa sen tilan muotoisen johon se on tarkoitus sijoittaa.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 04.05.2012, 22:47:03
Tarkotin siis että kaupasta hakee tarvittavan määrän haluamaansa materiaalia ja muotoilee siitä ihan ite  :P  Saa sen tilan muotoisen johon se on tarkoitus sijoittaa.
Juu, mutta kun sen pitäis olla tiivis kanssa, ettei etanolit valu pihalle.

Kaupasta tuskin saa muuta kun rosterilevyä (jota en saa varmasti omilla taidoillani tiiviiksi tankiksi hitsattua) tai muovilevä, josta ei kyllä taideta kotikonstein kovin helpolla tankkia värkätä.

Tankki kun ei ole kun subikotelo, että haetaan lastuevy kaupasta ja sahataan ja ruuvataan kasaan, sen osaa jokainen. :)

Saan kyllä tankin teetätettyä, mutta hinta on todennäköisesti nelinumeroinen... eli kalliiksi menee sitä silmälläpitäen että nykyinen tankkikin toimii kunhan sen tiivistän, tarttee vaan saada hitusen isompi.

Lasikuidusta tekeminen käynyt mielessä, mutta kun en oikeen luota siihen että osaan tehdä kuidusta oikeasti tiiviin tankin, tai eniten pelottaa se, että topcoat ei kestä etanolia. (E10 bensalla jo varoiteltu ajamasta lasikuitutankeissa)

Plexistä (polykarbonaatti) tekeminen kans käynyt mielessä, mutta sen jälkeen kun huomasin että se ei kestä värinää jos sen ruuvaa kasaan, ja etenkään se ei kestä bensaa, niin jätin sen idean. Tein kerran kaasareille imuvaimentimen polykarbonaatista, ja totesin että kyllä se kestää aina kesän ajaa, mutta halkeilee joka paikasta kun saa edes vähän tärinää ja bensahöyryjä. Ja 5-10mm karbonaatista tehty tankki on aikas arvokaskin, materiaaliin palaa jo varmasti satoja euroja. Kivahan se olis, kun se olis läpinäkyvä, mut pitäis etsiä bensan+etanolin kestävä silikooni kanssa. :P
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: Sami K. - 04.05.2012, 22:58:01
Juu, mutta kun sen pitäis olla tiivis kanssa, ettei etanolit valu pihalle.

Kaupasta tuskin saa muuta kun rosterilevyä (jota en saa varmasti omilla taidoillani tiiviiksi tankiksi hitsattua) tai muovilevä, josta ei kyllä taideta kotikonstein kovin helpolla tankkia värkätä.

Tankin pitäisi ilmeisesti olla keulan muotoinen vai saisiko olla kantikas? Silloin vaihtoehto olisi hdpe jota käytetään esim. mittarikenttien pohjarakenteissa sekä erään kainuulaisen kaivoksen prosessialtaissa joissa on rikkihappoa. Saisin ehkä extruderin lainaksi jolla tuon kantikkaan tankin pystyy tekemään.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: TOK - 04.05.2012, 23:04:48
Juu, mutta kun sen pitäis olla tiivis kanssa, ettei etanolit valu pihalle.

Itehän en näistä mitään ymmärrä, mutta kun katellut vierestä reilu 30-jalkasen koko veneen ite tekemistä niin luulis että yks tankki olis teeseitse-ihmisen toteutettavissa myös. Materiaalejahan on monenlaisia nykyään. Tekee vaikka lasikuidusta tms. muotin sinne tilaan mihin tankki on tarkoitettu, ja sitä muottia vasten sitten sopivasta aineesta itse tankin. Kai sen tiiviiksi saa kun tommoset omatekoveneetkin kelluu  ???
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: TopiK - 04.05.2012, 23:19:22

Plexistä (polykarbonaatti) tekeminen kans käynyt mielessä, mutta sen jälkeen kun huomasin että se ei kestä värinää jos sen ruuvaa kasaan, ja etenkään se ei kestä bensaa, niin jätin sen idean. Tein kerran kaasareille imuvaimentimen polykarbonaatista, ja totesin että kyllä se kestää aina kesän ajaa, mutta halkeilee joka paikasta kun saa edes vähän tärinää ja bensahöyryjä. Ja 5-10mm karbonaatista tehty tankki on aikas arvokaskin, materiaaliin palaa jo varmasti satoja euroja. Kivahan se olis, kun se olis läpinäkyvä, mut pitäis etsiä bensan+etanolin kestävä silikooni kanssa. :P
Nyt on pakko puuttua sen verran, että plexi ja polykarbonaatti ei ole sama asia. Plexi on PMMA:n kauppa nimi, joka on kovaa ja kirkasta muovia,  jota käytetään ikkunoissa ja valomainoksissa. ja se särkyy helposti, eli on lasimaista. kun taas polykarbonaatti  on muovia, jota pystyy taivuttamaan ja muotoilemaan jopa ilman lämmitystä, ja se kestää leikata vaikka peltisaksilla. Ja sitten siihen tärkeimpään juttuun, eli kumpikaan näistä muoveista ei kestä liuottimia, Liuottimien kestävyys johtuu kemiallisesta rakenteesta, Amorfinen muovi ei kestä liuottimia, ja osittainkiteinen kestää. ;)
On vähän jutun vierestä, mutta menköön  ::) :)
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: AF574 - 04.05.2012, 23:38:33
Moro, mitenkäs olis tommonen muovista paikanpäällä hitsailtu tankki? Kaverin veneeseen tehtiin muutama vuosi sitten sellainen. Pahvimuoteilla soviteltiin tankki ja hitsuri leikkasi levyt niiden mukaan, tuli veneeseen ja hitsaili tankin kasaan. Eikä hintakaan muistaakseni ollut mitenkään kammottava. Samalla systeemillä on useisiin veneisiin tehty septitankit, kun tilat ovat olleet melkoisen kimurantteja.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 05.05.2012, 00:01:36
Nyt on pakko puuttua sen verran, että plexi ja polykarbonaatti ei ole sama asia. Plexi on PMMA:n kauppa nimi, joka on kovaa ja kirkasta muovia,  jota käytetään ikkunoissa ja valomainoksissa. ja se särkyy helposti, eli on lasimaista. kun taas polykarbonaatti  on muovia, jota pystyy taivuttamaan ja muotoilemaan jopa ilman lämmitystä, ja se kestää leikata vaikka peltisaksilla. Ja sitten siihen tärkeimpään juttuun, eli kumpikaan näistä muoveista ei kestä liuottimia, Liuottimien kestävyys johtuu kemiallisesta rakenteesta, Amorfinen muovi ei kestä liuottimia, ja osittainkiteinen kestää. ;)
On vähän jutun vierestä, mutta menköön  ::) :)
Tiedän, tiedän, tiedän ja tiedän, molempaa laatua löytyy kotoa ihan tarpeeksi. Yleistin vaan "plexiksi" koska molemmat ovat aika samantapaista tavaraa, ja moni ei tunne "Polykarbonaattia" ollenkaan, mutta plexin kaikki tuntevat. :)


Moro, mitenkäs olis tommonen muovista paikanpäällä hitsailtu tankki? Kaverin veneeseen tehtiin muutama vuosi sitten sellainen. Pahvimuoteilla soviteltiin tankki ja hitsuri leikkasi levyt niiden mukaan, tuli veneeseen ja hitsaili tankin kasaan. Eikä hintakaan muistaakseni ollut mitenkään kammottava. Samalla systeemillä on useisiin veneisiin tehty septitankit, kun tilat ovat olleet melkoisen kimurantteja.
Ei sinne mahdu hitsaamaan, jos ei rupea kantta irroittamaan, sinne mahtuu sisälle, mutta ei siellä tarkkaa työtä pysty kiinalaispoikaa isompi mies tekemään, korkeutta kuten sanottua 45cm parhaimmillaan. Ja taitaa muovihitsauksen tekeminen ammattilaisella mennä nyt hankalaksi, pitää löytää ammattimies joka suostuu tulemaan paikan päälle kohtuullisella aikataululla.

Taitaa tässä olla paras vaihtoehto:
http://www.nautikulma.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=349-SE2097

Tuohon hintaan hankala saada samankokoista rosteritankkia teetätettyä edes kaverihinnalla, ja tuskin kukaan ammattimies tulee tänne tuohon hintaan tekemään?

Ideahan näissä rakennelmissa kuten sanottua on, ekana hinta, sitten että pitää olla hyvä, tai vähintään välttävä.

Rahaa jos olis polttaa, ni ostan heti samalla "uuden" koko veneen, rupea tällaiseen vanhaan romuun miljoonia laittamaan, nyt jo palanut kohta 1000e moottoriin TÄNÄ vuona... hitto helvetti! :)

Tällanen sit seuraavaks tilalle ku on hilloja taas (tai lisäks pihalle):
http://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/413280
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: usu - 07.05.2012, 17:02:14


Audi A8 4E (2003-2009) olis reilu 100L tankki, mutta niitä autoja on tasan 0 suomen romiksilla, ja saksassakin tankin hinta on varmasti kiva, ja anturointi on liian monimutkainen (kyllä, tankissa on itsessään ohjainlaite, 4 taso-anturia ja 4 pumppua... tiedän koska minulla sellainen auto on) :D


Otetaan nyt vähän pois Hangonlisää. 2 sähköistä pumppua ja 2 imusuihkupumppua, jotka siis vain tankin tason tasaamista varten.
Mut toi on sinällään normaalia, kun tankki on muodoltaan mitä on.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 07.05.2012, 23:00:29
Tänään tutkittu moottorin käynnistysongelmia, tulpat oli kastellut, ilmeisesti sentakia että sytytysennakko heittää startatessa ihan sairaasti (jonka syytä en ole vielä selvittänyt)... triggeripyörää tutkinut, mutta ei löytynyt siitä vikaa... saattaa tietenkin olla että tuli häiriöitä, kun niputin johtosarjat uudestaan, ja triggerin johto kulkee nyt eritavalla...

Otetaan nyt vähän pois Hangonlisää. 2 sähköistä pumppua ja 2 imusuihkupumppua, jotka siis vain tankin tason tasaamista varten.
Mut toi on sinällään normaalia, kun tankki on muodoltaan mitä on.
No, 4 pumppuahan sielä sit on näin selkokielellä. :P Eivät ole kuulleet sellaisesta, että pistetään letku tankin puoliskojen väliin, kuten 300 sarjan 57L tankissa on, tai valetaan muovista putki kardaanin/perän alle, kuten esim. S90 80L tankissa on. :D

Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: Customer - 08.05.2012, 11:15:03
300C ryysleristä tuli tankki purettua töissä. Se on samantapainen "satulanmallinen" kuin 300 volvossa. Mutta paljon litteämpi ja laajempi koska
on auton lattian, kardaanin ja pakoputkiston välissä. Siinäkin oli ilmesesti tasaaja ja pumppu erikseen. Pumpusta lähti letkut tuohon kai tasaajaan
ja siitä sitten koneen suuntaan. Varmaan tuo on vieläkin jouten mutta taitaapa olla hiukan liian möhkö veneen keulaan tämäkin. Se oli jotain
100-120cm x 70cm luokkaa koko, ja korkeus oli vain jotain 40cm, näin lonkalta heitettynä. Kardaani kolo siinä keskellä kuten pikkuvolvossa. Ja muovia.
Tilavuus kai jotain yli 100L? Tankissa oli täyttö ihan pohjanrajassa ja autossa oli ilmesesti joku pumppu joka pumppaa ilmaa(?) pois tankista että
täytyy täyteen asti, ainakin näin sen ajattelin mutta en tiiä sitten mikä sen tarkotus oli, mutta tankin ilmaletkuihin se oli yhistetty. Ilmaletkujakin
oli lukuisia tankissa.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 14.05.2012, 13:52:57
Tutkittu starttiongelmaa, ja päädytty siihen että jotain triggerirattaassa on vikaa... Kiero se ainakin on, ja hampaissa heittoa... Tosin onko muutamalla millin kymmenyksellä mitään väliä?

Se mikä on ihme, niin sytytysennakko heittelee ihan miten sattuu, välillä on paikoillaan 13asteen nurkilla ja välillä sit heittelee 5-25º välillä...

Käyntiinkin sain, mutta se käy hetken ja sit sammuu, kun ennakko heittelee... mikä ihmeellisintä, niin tää värkki toimi ennenkun purin sen...

The_OttoB:ltä sain Audi A8 4E 100L tankin, saa nähdä saanko aikaiseks sovittaa paikoilleen, on meinaan aikas iso tuonne kannen alle... ja yllärinä, se ei ollut muovia eikä rautapeltiä, vaan rosteria! Ei oo ennen autossa tullut rosteritankkeja vastaan, peltiä ja muoviahan ne on aina olleet, ja kuorma-autoissa alumiinia.

Tuon tankin sisällä on muuten letkua varmaan useampi metri, kun on 4 pumppua, 16 sähköjohtoakin sinne menee (8 pumpuille ja 8 antureille), riittää ainakin sähköläpivientien määrä :D

Varmuuden vuoksi vein orkkis tankin hitsarille, jotta saa laittaa uuden 10mm rosterisen imuputken siihen kuparisen liimatun tilalle.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 20.05.2012, 20:42:22
Triggeriratas ja anturi uusittu nyt, ei apuja.

Tulin siihen tulokseen, että koska triggeriratas on nokkapyörässä kiinni, ja siten anturi 2mm päässä nokkapyörän kantista, se nokkapyörän "hammaspinta" aiheuttaa häiriöitä anturille pyöriessään siinä. Tähän pitää siis kehitellä jotain... Ihmettelen vaan miten tuo on toiminut viimeiset 6-7 vuotta sekä tässä että painemobiilissa, ja nyt sit rupee temppuilemaan... Boksinkin vaihdoin tuloksetta, kaapeloinnit tarkistin, ei oo paljoo muita vaihtoehtoja.

Saispa tuon nokan 38 hampaisen rattaan toimimaan megan kanssa, helpottais kummasti... mutku on oltava sylinterimäärällä jaollinen numero hampaita perkules...
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 21.05.2012, 22:48:31
Kaverin kanssa tänään ongelmaa puitu taas 5 tuntia kahteen pekkaan, eikä toimi.

Boksia siis vaihdettu, antureita 2kpl uusia ja yks käytetty, ratastakin vaihdettu varmasti toimivaan, eikä tulosta.

Paukuttelee putkessa normaalilla 13-15ºEYKK starttiennakolla, saattaa käydä 10s, sitten sammuu, ja erittäin hankala startata. Bensaongelmalta vaikuttaa samalla, mutta tulpat on märät, ja paukuttaa putkessa, ni se taas viittaa sytytykseen.

Ihme ettei nyt rupea toimimaan... varmasti yksinkertainen vika, ja niitäkin on varmasti kaksi tai kolme tämän sopan aiheuttamassa.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 24.05.2012, 12:45:52
Tais vika löytyä, laihallahan se käy, siks paukuttelee putkessakin.

Bensapaineensäädin tai pumppu, tai peräti molemmat on entisiä varmaan...
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 24.05.2012, 21:26:24
Pumppu romuna, tai oikeastaan kaksi, kun ei kummallakaan toiminut... vanhoista japsiromuista ne on napattu, ja ennen ovat toimineet, mut ei enää.... Bilteman 044 korvikkeen kun otin esille, ni johan rupes meteli käymään testipenkissä!

Nyt pitäis "VAAN" jaksaa maalata vene, siistiä se, laittaa kone paikalleen ahtimen ja pakoputken kera, ja kokeilla josko Audi A8 100L rosteritankki suostuis mahtumaan keulaan...
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: TurboPepe - 03.06.2012, 21:56:24
Missä kuvat?
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 04.06.2012, 23:29:34
Missä kuvat?
Ekassa postauksessa linkki, siellä oleviin kuviin ei ole oleellisesti muutoksia tapahtunut. :P

Yritin tuota ahdinta taas sinne asentaa, mutta pakoputki ei kertakaikkiaan mahdu, se joko menee alaspäin = tulee vettä sisään pakoputken kautta, tai sit ei minnekkään, tai yläviistoon suoraan ulos. 180asteen joutsenkaulaa 3" putkella tuonne ei kukaan tee, ellei litistä sitä putkea 8-9cm paksuuteen (siis yhteensä kummatkin), ja lisäks ohjausvaijeri tulee vielä piruvie tielle, jos laittaa putken mutkan menemään ahtimelta 90ast kulmassa ylöspäin.

Ratkaisuna ens vuodeks hydrauliohjaus vasemmalle sivulle, eli imupuolelle ettei oo tiellä (nyt se tulee tottakai oikealle, eli pakopuollelle), ja sit se joutsenkaula jotenki virittää sinne.

Veneenkin sain vesille torstaina, ja ehdin lyhyen ajolenkin illan päätteeksi tehdä ja todetta että taas kusee merivettä laturin päälle (saanut vuodon ja laturin korjata jo useamman kertaa). Onneks en ehtinyt just tullutta UUTTA laturia asentamaan vielä vuodon alle.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 11.06.2012, 22:58:15
Nyt päästelty viikonlopun aikana menemään melkeen kymmenkunta ajotuntia, 110mpk. Toiminta ollut toistaiseksi täysin moitteetonta.

Vetolaitteen trimmipumppukin toimii kuten pitää, entisessä sisäinen venttiilivuoto, eli vetolaite aina laski ajon aikana, uusin sinne jenkeistä tilatun pumppukoneiston (venttiilikoneisto+rataspumppu) ja nyt pysyy paikallaan. Tosin pitihän jotain taas sit hajota kun sai ehjättyä, eli trimmikulmamittari hajonnut talven aikana piruvie...

Polttoainetalous ainakin on hyvällä mallilla, 0,96L/mpk E85. Bensiiniä kulunut samanlaisessa ajossa viime vuosina 0,97-1,02L/mpk ajosesongin keskiarvona. Eli tavaraa kuluu vähemmän jopa ja se on 50-70% halvempaa.

Tehojakin on paremmin ja vääntöä kun bensalla ajaessa, ja vielä varmaan sais vähän lisää jos uskaltais ennakkokarttoja ruuvata tiukemmalle.
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 19.06.2012, 11:26:54
Nyt tullut taas vähän lisää ajeltua, pelästyin pakoputken vuotavaa kumipaljetta vaihtaessani että taas on laakerivika koneessa, kun kalkatti niin pirusti. Syyksi selvisi pakoputki, jonka kaksi alumiiniputkea olivat paljetta vaihtaessa pääseet siirtymään millin päähän toisistaan, ja siksi kalkatus kun kolisivat toisiaan vastaan.

Polttoainetalous on tosiaan erinoimainen, 0,87L/mpk meni eilen E85, vastaa siis noin 0,65L bensankulutusta, eli 500kg venettä 90hv 4-tahtikoneella tai esim. Vator 14 (200kg vene) ja 20hv 2T kone. Veneessähän on kuitenkin siis 1100kg omamassa ja 185hv nurkilla. Rupeaa pelottamaan kohta että männät sulaa, tosin ettei sitä tapahdu huolehtii laajakaistalambda. :)

Jakohihnan ja kiristimen kävin tähän kanssa hakemassa, siis ne osat joilla naitetaan 16v kansi 8v lohkoon. 8v sitten kun tämän koneen ostin maksoivat osat sinisellä 183€ kiristin ja 123€ hihna. Nyt maksoivat 92,5€ ja 31€... motonetissä vastaavat tarvikkeet 28,5€ (Golf MK2 1,8GTI 16 rulla) ja 18,5€ (Kadett etuveto 1,6Diesel 1982 147 hampainen hihna). Mistä lie tuo kova hinnanpudotus johtuu VOLVO original osissa?

Osanumerot siis 855507 (rulla) ja 855506 (Hihna). Marinepartseurope ilmoittaa 108,48€ ja 37,27€ hinnoiksi:
https://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7744670-21-19003.aspx

Vielä kun sais ahtimen kylkeen.

Tosin taidan yrittää nyt seuraavaks laittaa painemobiilin ajokuntoon, ja sitten tehdään tähän veneeseen rosteri peltisarja ahtimelle, ettei tartte ostaa uutta valusarjaa, joka maksaa just vajaa 2000€. :D
Otsikko: Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
Kirjoitti: sjs - 18.10.2012, 01:11:11
Veneellä ajeltu lähes ongelmitta koko kesä, nyt syksyllä viimeinen pitkä matka päättyi satamaan tultaessa pieneen koneen empimiseen, ja 10m ennen laituria sammui.... tosin tankkikin oli melkein kuiva. Seuraavan kerran kun piti startata, ei bensapumppu enää käynyt, hapettumaa 4kk vanhassa sulakepesässä.

Laturin vaihdoin uuteen 105a malliseen, kun 50a orkkislaturi vuodelta 1986 ei enää jaksanut potkia 13v enempää, tosin sekin riitti hyvin ajovirtaan ja akkujen ylläpitoon. Mikäköhän tossa vois olla vikana, latausrele ehkä, sehän on näissä merikone valeo latureissa rakennettu roiskevesi ja kipinätiiviiksi paketiksi, ja valettu umpeen hiilisillan taakse... hiilet on OK ja käämityksen uusin viimevuonna.

Polttoainetalous, mikä tärkeintä tässä, on pysynyt 1l/mpk nurkilla, eli euro mailille. Halvalla kulkee, on kaikki kaverit sanoneet tämänkokoiseksi veneeksi.

Ens kesäksi voi olla että koneeksi tulee b200f joko ahtimella tai ilman, koska AQ171 joutuu luultavasti Finncraft 22HT veneeseen. Finncraft vaatii vähintään 150hv, ja mielellään 200hv, tai maksimissaan 350-400hv, haaste johon ahdettu aq171 voi hyvin vastata.

Polttoaineeksi kummallekkin tarjotaan tietenkin viinaa, B200f yritän ajaa orkkis LU jetronicilla ja renix sytkällä 300 sarjasta, ja 2,5bar bensapainesäädin vaihdetaan 3bar säätimeen, tai ehkä B234F polttoainekisko paikalleen, jos vaan heittämällä sopii 8v imusarjaan jossa valmiina 3bar säädin.