Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: mpo69 - 03.04.2012, 13:25:33
-
Olen tässä pohtinut viedä auto (S60 käyttöönotto 8/08) ensimmäiseen ilmastoinnin huoltoon. Puhkuu hyvin vielä kylmää ja sen takia ajattelinkin kysellä muiden kokemuksia kylmäaineen vähentymisestä. Eli kertokaa kokemuksia täyttömääristä ja millä ajalla hävikki on tapahtunut. Yksilöitähän nämä ovat tietysti. Ei vaan viitsisi viedä "turhan" takia huoltoon ja maksaa lähemmäs satasta.
-
Naksuuko kompura miten tiuhaan? Siitä voi jotain päätellä. Itse pitänyt 2 vuotta huoltovälinä, en osaa sanoa onko se liian tiuha vai ei. Toimiipahan kuitenkin :P
Viime vuonna otin Titaniumiin otsonoinnin normi ilmastointihuollon lisäksi Volvolla, kyllä tuo ihan raikasta sen jälkeen on.
-
Miten nuo ovat muuttuneet noi laitteet, mutta toissakesänä vaihdettiin Volvolla 1997 vuoden V70:iin sisäkenno ja kaveri sanoi, että täyttöhuolto tehty luonnollisesti samalla, että "kahden vuoden päästä uudestaan". Tosin noin sanoi hammaslääkärinikin tammikuussa 2010 enkä vieläkään ole käynyt :)
-
2vuoden välein oon ite huollattanu myös. Kuivain kannattaa vaihtaa samalla.
-
Kun lauhduttimen puhkeamisen takia kylmäaine karkasi 10 vuotta sitten, silloin uuden lauhduttimen myötä kylmäainekin täytettiin. Merkkikorjaamo ei edes silloin vaihtanut varaaja/kuivainta, vaikka korjaamo-ohjeessa sellainen tapaus on kuivaimen vaihtamisen syy. No hyvin on laite toiminut (600 tkm), ja olen edelleen sitä mieltä, että mitään en olisi siitä hyötynyt, että muutaman vuoden välein olisi kylmäaine otettu ulos ja laitettu takaisin. Niin ja maksettu tyhjästä 140 € / kerta, 14 v vanhassa autossa 7 kertaa 140 = noin 1000 €! Jos vielä kuivainkin olisi turhaan vaihdettu 7 kertaa, taitaisi yhteishävikki olla 2500 €! Sehän on jo enemmän, kuin mikä on auton käypä arvo.
-
Kun lauhduttimen puhkeamisen takia kylmäaine karkasi 10 vuotta sitten, silloin uuden lauhduttimen myötä kylmäainekin täytettiin. Merkkikorjaamo ei edes silloin vaihtanut varaaja/kuivainta, vaikka korjaamo-ohjeessa sellainen tapaus on kuivaimen vaihtamisen syy. No hyvin on laite toiminut (600 tkm), ja olen edelleen sitä mieltä, että mitään en olisi siitä hyötynyt, että muutaman vuoden välein olisi kylmäaine otettu ulos ja laitettu takaisin. Niin ja maksettu tyhjästä 140 € / kerta, 14 v vanhassa autossa 7 kertaa 140 = noin 1000 €! Jos vielä kuivainkin olisi turhaan vaihdettu 7 kertaa, taitaisi yhteishävikki olla 2500 €! Sehän on jo enemmän, kuin mikä on auton käypä arvo.
No kannatteeko sitä autoa muutenkaan sitten huoltaa? Meneehän siihenki turhaa rahaa. .
Pari vuotta on suositeltu huoltoväli ilmastoinnille. Samalla näkee vuotaako, onko tukoksia ja tuleepa sinne uudet öljyt samaan syssyyn.
Mutta jokainen tekee niinkö haluaa :)
-
No kannatteeko sitä autoa muutenkaan sitten huoltaa? Meneehän siihenki turhaa rahaa. .
Pari vuotta on suositeltu huoltoväli ilmastoinnille. Samalla näkee vuotaako, onko tukoksia ja tuleepa sinne uudet öljyt samaan syssyyn.
Mutta jokainen tekee niinkö haluaa :)
Eikös kompurassa ole öljy sisällä? Eli vaihdetaanko siihen öljyt ilmastointihuollon yhteydessä?
E:Kiitos Miksulle vastauksesta
-
Eikös kompurassa ole öljy sisällä? Eli vaihdetaanko siihen öljyt ilmastointihuollon yhteydessä?
Järjestelmässä kiertää kylmäaineen mukana öljy ja voitelee esim. juurikin kompura, mutta myös sitoo ja kuljettaa kosteutta kuivaimeen.
Öljyä vaihtuu huollon yhteydessä järjestelmään sen verran, mitä sieltä tulee tyhjiöinti-imun aikana pois, tavanomaisesti määrä on 0,3-0,5dl paikkeilla
-
Kesällä käytin ilmastointi huollossa Auto Killassa ja otin vielä sen puhdistuksen niile kanaville.Ei kuulemma ollut hävinnyt entistä ainetta juuri ollenkaan ja laittoivat vielä uuden päivityksen ja (yllätys) hinta jäi pienemmäksi kuin odotin.On se vaan mukava ajella kun laitteisto toimii niin kuin kuuluukin ja pieni tuo investointi on kahdelle vuodelle ottaen huomioon hyödyn. ;)
-
On se vaan mukava ajella kun laitteisto toimii niin kuin kuuluukin ja pieni tuo investointi on kahdelle vuodelle ottaen huomioon hyödyn. ;)
Noinhan se on.
Vajaa järjestelmä voi toimia vielä täydellisesti vaikkapa +25 asteen lämpötilassa, mutta silloin on kyllä kesälomareissu pilalla, kun lämpöä onkin +30 ja ilmastoinnista loppuu teho.. koko perhe kyydissä ja ajomatkaa vielä muutama 100km :D (olettaen vielä, että perhe on ehtinyt tottumaan siihen toimivaan ilmastointiin :) )
-
No kannatteeko sitä autoa muutenkaan sitten huoltaa? Meneehän siihenki turhaa rahaa. .
No ei kyllä kannata "huoltaa" sellaisia asioita, mistä ei saa mitään vastinetta rahalle ja tuhlatulle ajalle.
Pari vuotta on suositeltu huoltoväli ilmastoinnille. Samalla näkee vuotaako, onko tukoksia ja tuleepa sinne uudet öljyt samaan syssyyn.
Mutta jokainen tekee niinkö haluaa :)
Suositeltua on myös vaihtaa 2 milliä kuluneet renkaat uusiin, pesetyttää auton verhoilut kerran vuodessa, laitattaa moottoriöljyn sekaan lisäaineita, samoin vaihteistoöljyyn, vaihdattaa tuulilasi 50 tkm välein jne. Mutta jokainen tosiaan tekee, mitä parhaimmaksi kokee. On äärimmäisen harvinaista, että tällaisen turhan "huollon" yhteydessä selviäisi jokin vika. Jos esimerkiksi kylmäainetta on alkanut vuotaa hieman tavanomaista enemmän, on se vuoto edelleen niin pientä, että ilman ylipainetestiä ei vika ilmene. Ylipainetestiä ei tehdä "huollossa". Toisin sanoen se "huollon" vuototesti (alipainetesti) on tasan tyhjän veroinen. Tyhjiön imu on tietysti välttämätön kylmäaineen täytön kannalta, mutta että sitä mainoksessa sanotaan vuototestiksi, on se tosi näppärä oivallus kauppiaalta. Uppoaa tietämättömiin.
Silloin kun 98-mallin auto oli uusi, ei siihen ollut "suositeltua kylmäaineen huoltoväliä". Korjaamopäällikkökin Aamulehden artikkelissa kertoi noin vuonna 2000, että Volvoon ei sellaisia huoltoja tarvitse tehdä eikä ole koskaan tehty. No sittemmin maahantuojalta tuli uudet määräykset ja ohjeet, että merkkikorjaamossa on oltava kylmäainelaitteet ja on ruvettava suosittelemaan rahastustointa muutaman vuoden välein. Aiemmin ei kaikissa merkkikorjaamoissa edes ollut kylmäaineen täyttölaitteita, vaan täyttö teetettiin alihankintana kylmäkoneliikkeellä. Hyvin on siis suositus uponnut autoilevaan kansaan.
Kompressoriöljyä ei uusita "huollossa".
Öljyä vaihtuu huollon yhteydessä järjestelmään sen verran, mitä sieltä tulee tyhjiöinti-imun aikana pois, tavanomaisesti määrä on 0,3-0,5dl paikkeilla
Kun öljyn kokonaismäärä on noin 2 desiä, ei siitä kylmäaineen mukana tule kuin muutama gramma, joten on kymmenkertainen heitto tuossa lukemassa. Vaihtuva öljymäärä on siis aivan merkityksetön kompressorin toiminnan kannalta.
-
Kun öljyn kokonaismäärä on noin 2 desiä, ei siitä kylmäaineen mukana tule kuin muutama gramma, joten on kymmenkertainen heitto tuossa lukemassa. Vaihtuva öljymäärä on siis aivan merkityksetön kompressorin toiminnan kannalta.
Mihin oma väittämäsi perustuu tuosta ulos tulevan öljyn määrästä, fakta kun kuitenkin on se, että tuollainen määrä niistä pääsääntöisesti on ulos tullut.
No, täytyy ehkä toki suurentaa skaalaa, määrä on lähemminkin 20-50ml (mikäli tämä luku on tuntemani mitta-asteikon mukaisesti 0,2-0,5dl), mutta ei todellakaan 2-5ml
Tuonne asteikon yläpäähän päästään normaalisti S/V40 autoilla
Painoa ei tuo pääsääntöisesti käyttämäni laite mittaa, joten siitä en tiedä
-
Moi,
Jos aineet on lopussa ilmastoinnista, niin yrittääkö kompura mennä edes päälle silloin? Edellisissä autoissa ilmastoinnin kytkintä painaessa magneettiventtiili naksahti, vaikka aineet oli lopussa. Nyt ei tapahdu yhtään mitään. Autona toimii v50 -08
-
Moi,
Jos aineet on lopussa ilmastoinnista, niin yrittääkö kompura mennä edes päälle silloin? Edellisissä autoissa ilmastoinnin kytkintä painaessa magneettiventtiili naksahti, vaikka aineet oli lopussa. Nyt ei tapahdu yhtään mitään. Autona toimii v50 -08
Ei yritä päälle kompuraa jos paine järjestelmässä liian alhainen.
-
En millään viitti alottaa uutta aihetta niin kysyn täällä=eli (jos/)kun öljyä lisätään, lisätäänkö se samasta aukosta kylmä-aineen kanssa? Sekä pystyykö öljyn tasoa tarkastamaan millään?
-
En millään viitti alottaa uutta aihetta niin kysyn täällä=eli (jos/)kun öljyä lisätään, lisätäänkö se samasta aukosta kylmä-aineen kanssa? Sekä pystyykö öljyn tasoa tarkastamaan millään?
Samasta, ei pysty.
-
S60 kävi tänään ilmastoinnin huollossa ja auto ollu mulla nelisen vuotta ja en ole ennnen tuota huollattanut/ei ollut merkintää aikaisemmistakaan kerroista. Kylmäainetta tuli ulos 250g ja takas 1kg, öljyä 0g ja takas 20g.