Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: lateleo - 10.04.2012, 13:06:04
-
Auto on myyty. Hirvi pääsi takaisin Turkuun uuden omistajan hoiviin 9.1.2013.
Perheeseen tarvittiin kakkosautoa ja tällainen tuli hankittua 7.7.2011... siitä tulikin sitten isännän ykkösauto :D
Ostettaessa kilometrejä mittarissa vajaa 245tkm.
Tekniikka:
- B200F
- M45
Varusteita:
- Ohjaustehostin
- Keskuslukko
- Ilmastointi (ilmeisesti jälkiasennus) TOIMII!! Tosin tehonsäätö puhallinnopeutta muuttaen, mutta säätötarkkuus ihan riittävä manuaali-ilmastointiin. Säädin ei tunnu vaikuttavan...selvittelyt kesken...kapillaariputken sijoitus?
- Kierrosluku- ja volttimittarit (jälkiasennus, Biltema)
- Lohkolämmitin ja sisätilapistoke
- Lisäjarruvalo
- Sisälämpötilamittari (merkkiä KOP eli KansallisOsakePankki). keskikonsolin katkaisijanpeitteeseen liimattu. Kenties alkuperäisasennus, koska KOP lopetti toimintansa 1995.
- Volvo ATS alumiinivanteet, vm. 1975-1978
- Rullaverhot takalasissa
- Niskatuet x 4
- Etuistuinten lämmittimet
- Vetokoukku, miehekkään kokoisella suojakupilla
Omistushistoriaa:
1989-1997, yksityinen
1997-2000, ilmeisesti autokauppiaan käyttöautona tms. Turussa
2000-2010, yksityinen
2010-2011, autokauppa Turku, 2 x yksityinen Turku, autokauppa Raisio, yksityinen Turku
07/2011--> auto minun omistukseeni
7.7.2011 6.8.2012
Ostettaessa. Tältä näyttää noin vuotta myöhemmin.
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/Ostettaessa07072011.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/050820121235.jpg)
31.7.2011
Virtaa vahvistimelle. Toisilla käärmeenpesä on
konehuoneessa, minulla hanskalokeron
takana (ilmastoinnin letkusokkelo). Subi, 10" blaupunkt. Orkkiskuoriin Herzin 5,25" erillissarjan midit
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/030820111673.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/030820111672_1.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/310720111655.jpg)
9.10.2011 20.1.2012 21.3.2012
Ajovalojen taustat maalattu mustiksi. Talvikuvaa. Uudet takaumpiot
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/Lokakuussa102011.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/13022012612.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/21032012653_2.jpg)
16.4.2012 23.4.2012
Pesty kuskin penkki. Pakko pestä ATS:t kunnostettu.
tuo toinenkin (ero livenä vielä selkeämpi).
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/16042012760.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/23042012783.jpg)
2.7.2012
Tältä näyttää tänään... ruosteita korjailtu, sisusta purettu/kunnostettu/pesty, yms yms yms. Pestä ja vahata vielä pitäisi.
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/IMG_0153.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/IMG_0154.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/IMG_0161.jpg)
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/IMG_0163.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/IMG_0162.jpg)
Ohessa listaa tehdyistä korjauksista, huolloista yms.
245000 km mennessä
Puslat:
-takaylätukivarret eteen ja taakse
-panhardtanko, molemmat päät
Tuulilasinpyyhkijän moottori kunnostettu (toinen magneetti irronnut)
Rullaverhot korjattu ja asennettu paikoilleen (löytyi irtonaisena takaluukusta ja toinen ei rullautunut kasaan)
Ilmastoinnin lauhduttimen puhallin korjattu (uusittu rikkoutunut laakeri)
Orginal takaäänenvaimennin suoran putken tilalle
Orginal ilmansuodatinkotelo vaparin tilalle
Virranjakajan kansi ja -pyörijä uusittu
Öljyt vaihdettu (moottori, perä, vaihteisto)
Jakohihna uusittu
Laturinhihnat uusittu
Kardaanin tukilaakeri, sen tukikumi ja tukijousi uusittu
Moottorin ja vaihteiston tukikumit uusittu
Pissapohjan moottorin/pumpun puhdistus
Sähköliitosten puhdistuksia (sulakekannat, viikset, moottorista yhtä sun toista)
Akku uusittu
Kuskinpenkkiä korjailtu (selkänojan toppaukset, ristiseläntuki, "rotkotus")
Takalasinlämmitin korjattu toimivaksi
Tupakansytytin korjattu toimivaksi
Kierrosluku- ja volttimittari (eivät toimineet, virran puute)
Ilmastointi/puhallin (kaikki letkut/putket irti... pesu ja liitosten tiivistys)
Pieniä ruostepaikkailuja
Tyhjäkäyntimoottorin ja imupuolen letkujen puhdistus
Sytytystulpat (nkg), -johdot + puolanjohto
Etukaiuttimien päivitys (Herz 5,25"), Subwoofer (Blaupunkt), Soitin (Blaupunkt), 4-kanavavahvistin (Sony Xplod)
Viallisenpolttimon-merkkivaloanturin uusiminen ja sulaneen liitoksen korjaus
246000 km mennessä suoritettu:
Käsijarrun (vasen) toimimattomuuden takia vaihdettu:
-takajarrukengät asennussarjoineen (vasemmalta liinat irti)
-takajarrulevyt
-takajarrupalat asennussarjoineen
Ruostereijän väliaikaispaikkaus, vasen takalokasuoja (hitsivehkeiden hankintaa odotellessa)
Alustan paikkamassausta epäilyttävän näköisiin kohtiin
Pakoputken ("downpipe"?) kannattin lohkoon, osto/korjaus
Polttoainesuodatin
255000 km mennessä suoritettu
Kardaanin keskimmäinen ja taaimmainen ristinivel uusittu (tärinää tietyissä nopeuksissa)
Seosongelmien takia:
- suuttimien o-renkaat
- kaasuläppäkotelo puhdistettu ja tiiviste vaihdettu
- Imusarja puhdistettu ja tiiviste vaihdettu
- Ilmamassamittari vaihdettu (bosch käytetty)
- Lambda-anturi uusittu (bosch uusi)
- Bensanpaineensäätimen kovettunut letku imusarjaan uusittu
- Tyvestään haljennut alipaineletku huohotuksen liekkilukolta imusarjaan uusittu
Moottoriöljynvaihto
Mittariston polttimoita
Ovien sisävalokytkimien irrotus, puhdistus ja kontaktipinnat (4 kpl)
Jarruvalokytkin säädetty ottamaan aiemmin
Pyyhkijän viiksestä korjattu pissapoikatoiminto (viiksen sisällä johto rispaantunut irti)
Kesävanteiden keskikupit entisöity
Takaluukun ja konehuoneen valojen puhdistus ja kontaktipintojen puhdistus
KATSASTETTU, PÄÄTÖS:HYVÄKSYTTY 1. yrittämällä (seokset vielä korkeat kierroksilla, antaa vikakoodia 2-3-1, katsastuksessa kuitenkin seokset asettui kohdilleen)
258000 km mennessä suoritettu
Uudet takaumpiot (vanhat halki ja vuotaa vettä takaluukkuun)
Ostettu vararengas
Kesävanteiden puhallutus ja maalaus
258900 km 04/2012
Ostettu uudet kesärenkaat, Nordman, 185/70/14, maalatuille alkuperäisvanteille
Ilmansuodatin
Sytytystulpat, bosch
Virranjakajan kansi ja pyörijä (kannen yksi tulpanjohdonliitos oli hapettunut ja keskinasta todella kulunut?? ajoa edellisestä vaihdosta vajaa 10tkm)
Kuljettajan penkin verhoilut pesty, tyynyt liimattu/kangastettu, yms. fixattu/korjattu penkkiä
Jarru- ja kytkinpolkimien poljinpintojen kumit (vanhat kuluneet puhki).
259440 04/2012
Suuttimet vaihdettu orginaaleiksi (autossa ollut turbon suuttimet). Kaikki vikakoodit hävisi ja kone käy nätisti.
260000 05/2012
Takaistuimen verhoilut pesty (istuin ja selkänoja purettu kokonaan)
Apukuskin selkänojan pehmuste korjattu vastaavasti kuin kuskinistuin. Jousia korjailtu ja verhoilut pesty.
Lattiamaton takaosa irroitettu ja puhdistettu.
Kynnyskoteloiden muovit irroitettu pesty ja käsitelty.
261000 07/2012
Pohjan ruosteet hitsattu ja ruostesuojattu.
Takalokarien etukulmien ruosteet hitsattu ja ruostesuojattu.
Takalokarien kaarien pokkaukset puhdistettu ja ruostesuojattu.
Etulokarien takakulmien pintaruosteet puhdistettu, maalattu ja ruostesuojattu.
Lisätty pohjaan SilentCoat-äänieristelevyä (osa vanhoista bitumeista poistettu).
Lisätty Noxudol-äänieristemassaa (ruiskutettavaa) takalokareiden sisäpintoihin ja selkänojapeltiin (väleihin myös solukumia vaimentamaan).
Pohjan ja lattiaverhoilun välissä oleviin kumimattoihin vaihdettu vaahtomuovin tilalle solukumia.
Takaluukun pohjan ja verhoilun välinen huopa vaihdettu solukumiseen.
Vaihdettu apukuskin puolen ovikotelo ehjään.
Vaihdettu kuskin lattiamatto/kurakaukalo ehjään.
Korjattu/uusittu ilmastoinnin kondenssiviemäröintiletkut.
Asennettu ajovalojen pyyhkijät.
262800 08/2012
Vaihteenvalitsimen ja -siirtäjän "nivelen" helat uusittu.
268300 12/2012
Tuulilasinpyyhkijän moottori korjattu uudelleen (toinen magneetti irronnut)
Sivuvilkku oikea, uusittu. Vanhasta kiinnike katkennut.
Auton pesu ja autoglym-käsittely (käsinpeus, radiant kiiltovahaus, hd-kovavaha, sisäpuhdistus).
268500 01/2013
Takajarrusatulat uusittu.
Etujarrulevyt ja palat uusittu.
Raidetangot päineen uusittu (vasen ja oikea) ja aurauskulmien säätö.
Etujarruletkut.
-
Siisti. Mulla oli joskus samanlainen (http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/valkonenvolvo003.jpg).
Toisilla on hirvitarra, sulla hirvi kilpi. :D
-
Joo, on toi mun versio vähän kalliimpi tarra hankittavaksi. Ja rajoitettu saatavuus. :)
Tuli talvella "entisöityä" nuo kesävanteiden keskikupit. Viime viikolla hain vanteet maalaamosta (puhallus+pulveri+lakka). Uudet kumit myös. Keskikupit ei oo läheltä katottuna kovin kauniit, mutta kauempaa menettelee.
Ohessa kuvasarjaa:
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/14012012463.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/25032012655.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/14012012464.jpg)
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/05042012688-1.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/08042012721.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/16012012481.jpg)
Kun saisi jo auton alle...
-
Niin tutun näköinen auto :pomo: Onkohan tämän rekkari ELK-171?
-
Niin tutun näköinen auto :pomo: Onkohan tämän rekkari ELK-171?
Tuntuu olevan tuttu auto täällä. Yhden entisen omistajan kaverikin tuossa jo kirjoitteli.
Mites tämä hirvi on elämääsi koskettanut?
-
Juu mun vanha auto toi on ja kuulin just tolt mun kaverilt et oli tääl nähny ton mun vanhan rakkaan.. Kyllä tulee :'( sitä muistellessa..Hieno auto ja lämmöllä muistelen (oli turun hienoin ruotsin cadillac) vituttaa nyt kun myin sen pois..
ps.oot takavalot vaihtunu ja ton etu heijastin teipin ja vielä punaiseen :nohnoh
pss. Meinasin saada slaakin kun kuulin entiseltä omistajalta kenelta volen ostin että hänellä oli mielessä repiä noi taka verhot pois >:(
-
Juu mun vanha auto toi on ja kuulin just tolt mun kaverilt et oli tääl nähny ton mun vanhan rakkaan.. Kyllä tulee :'( sitä muistellessa..Hieno auto ja lämmöllä muistelen (oli turun hienoin ruotsin cadillac) vituttaa nyt kun myin sen pois..
ps.oot takavalot vaihtunu ja ton etu heijastin teipin ja vielä punaiseen :nohnoh
pss. Meinasin saada slaakin kun kuulin entiseltä omistajalta kenelta volen ostin että hänellä oli mielessä repiä noi taka verhot pois >:(
Näin mä vähän arvelin.
Ne kirkkaat takavalot oli hävinnyt jo ennen kun auto minulle päätyi. Paikoillaan oli orginaalit ja risat, jotka vuoti vettä takaluukkuun.
Verhot löyty takaluukusta ja vaati vähän kunnostusta ennen kuin pääsi takaisin paikoilleen. Tyytyväinen olin, kun olikin korjattavissa ;)
-
Tossa olis pari fotoo miltä se näytti kun mulla oli 8)
(http://hardbone.kuvat.fi/kuvat/Autoja/Volvo%20240/DSC00277.JPG/bigthumb?hash=31486) (http://hardbone.kuvat.fi/kuvat/Autoja/Volvo%20240/DSC00280.JPG/bigthumb?hash=31527) (http://hardbone.kuvat.fi/kuvat/Autoja/Volvo%20240/DSC00281.JPG/bigthumb?hash=31565)
-
Kunnostetut kestävanteet lopultakin auton alla. Harmi kun on auto nyt niin likanen ja nuhrusen näkönen.
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/23042012783.jpg)
Edit. Kuva vaihdettu, mutta likainen silti.
-
Näyttäs olevan ilmastointi jälkiasennusmallia, mielenkiintosen näkönen tuo putkihässäkkä tuolla hanskalokeron takana :o
-
Joo, ei asennusjälki ihan tehdastekoiselta vaikuta. Vielä mielenkiintoisemman näkösiä oli letkujen liitokset noihin auton omiin puhallinkanaviin. Reikä kyljessä ja letku sisään. Ei mitään kauluksia tai tiivistyksiä. Pientä askartelua sai tehdä.
-
vähänkö jaksaa askarrella niin hyvähän siitä tulee ja hieno auto muutenki ;)
-
Näihin tarttis seuraavaksi kiinnittää huomiota. Josko jostain löytäisi edullisesti jonkun laittamaan peltiä tilalle tai sitten täytys etsiä jostain edulliset hitsivehkeet ja alkaa muistelemaan mites se menikään...
Pohjastakin löytyi yksi uusi reikä. Kuskin puolen takalokarissa oli reikä viime syksynä ja laitoin hätäavuksi poppareilla pellinpalan sialla ja massalla päälle. Tuhoa oli vuoto kuitenkin ehtinyt jo tehdä ja nyt on takapenkin lattian etureunassa reikä.
Tuon etupenkkien alla olevan poikkispalkin päätkin näyttävät vähän epäilyttäviltä... :'(
Pelkääjän puoli: Kuskin puoli: Ala-/helmakylkilistan kiinnikkeet:
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/26042012796.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/26042012797.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/26042012798.jpg)
Pelkääjän puolella oli jo selvä peli viime syksynä, mutta en uskonu että noin pahaksi menee. Kuskin puolella ei mitään pahempaa ollu silloin näkyvissä, mutta... Tuon se talvi ja suola vain tekee.
Saako noita takalokarien etukulmia valmiina paloina? Kuinka pitkälle esim. uudet lokarinkaaret tulee, jos sellasesta leikkas vaan tarvittavan osan. Kaaret on kuitenkin OK kunnossa (riittää kun vetää alle taitetut reunat puhtaaks, maalaa ja massaa).
Saako noita helman/kyljen listan kiinnikkeitä vielä jostain. Ja mites tuo lista irtoaa kokonaan rikkomatta???
Edit. Onko toi helmalistan kiinnike tämä: http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/471613/0
Edit. Mietin, josko helmalistat poistaisi kokonaan ja hitsaisi reiät umpeen. Mutta voikohan silloin tuo maantiekura päästä iskemään suoraan ovien alareunoihin (ovien alareunamuovien ja pellin väliin muhimaan)?
-
Listat pois vain kokonaan, mutta yllätyksiä tulee listojen alta lisää..
-
Nyt tuli autoa purettua ruostekorjauksia varten. Positiivisia ja ei niin positiivisia yllätyksiä.
Helmalistan alla ei ollut ruostetta, kuin noissa päädyissä. Pohjassa sitten olikin ylläreitä.. :'(
Taitaa kohta muuttu projektipäiväkirjaksi...
Pelkääjän puoli:
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/04052012808.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/04052012809.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/04052012811.jpg)
Kuskinpuoli:
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/04052012812.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/04052012813.jpg)
Etulokarin luona tuo sinkki on vielä riittänyt. Riittää varmaan hionta ja maalit. Takalokarin luokse tarvii jo peltiäkin.
Sitten se ikävämpi.
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/04052012819.jpg)
- Tuon penkkien alla olevan koteloinnin kohdalta kuskin puolella on läpiasti reikä (kuskin penkin vasemman takakiinnikkeen kohdalla) ja pelkääjän puolella pahasti ruosteessa. Tarvii huomiota ja paljon. Mitenhän mahtaa onnistua korjaaminen tuonne "piiloon". Pitääkö koteloa rälläköidä ensin päältä pois?
- Molemmilla puolilla edessä se lattian pohjakorkki/-tulppa on alkanut ympäriltä ruostua. Niissä saattaa riittää puhdistus, maalaus ja helkutisti massaa...tiedä vielä. Paras varmaan avata varmuuden vuoksi noi takalattian korkitkin?
- Auton alla oleva poikittaispalkin päästä on pelkääjänpuolelta ruostunut jo läpi ja epäilyttävältä näyttää tuo kuskin puoli.
Enpä nyt tiiä mitä pitäisi tehdä. Meinasin tuossa migin hankkia, mutta taitaa muutoin työkalut/välineet ja rahkeet loppua kesken...
Pitipä sitten lohduksi tehdä sellasta mitä osaa ja pystyy. Kuskin penkki tehty aiemmin, niin nyt lähti kaikki muut penkit ja verhoilut pesuun ja kunnostukseen. Autosta löytyi vielä rahaakin :)
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/04052012835.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/04052012821.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/04052012815.jpg)
-
Perjantaina 15.6.2012 tuli hitsaukset valmiiksi.
Seuraavaksi pitäisi alkaa putsaamaan ruostekohdat, joita ei hitsata tarvinnut ja sitten maalaushommiin.
Kellään suositella ohutta kaksipuoleista elastista teippiä, jolla voisi nuo mädätyslistat teipata takaisin paikoilleen (eka ja vika pala lokarien luona). Parista kaupasta olen katsellut, mutta vaikuttaa löytämäni teipit olevan hirveän paksua tavaraa. Vai onko parempi laittaa knölli sikaa?
-
3M valikoimasta löytyy 2-puoleinen teippi jolla olen kaikenmaailman spoilereita liimaillut, se teippi on paksua mutta painuu ehkä hiukan kasaan kun asentaessa lämmittää kuumailmapuhaltimella ja painaa. Viimeksi 3-kopan golfiin liimasin kaarimuovit paikalleen ja istui lähes saumattomasti, max 1mm rako jäi ja sekin huonosti istuvien levikkeiden takia.
-
Scotch (3M) kirkas paksu 2-puoliteippi on aika kunkkukamaa. Varmaanki just samaa mitä AnttiR tuossa ehdotti.
En kyllä laittais sikalla mitään listoja kiinni, sitä ei koskaan tiiä vaikka ne joutus joskus irrottamaankin vielä.
Laita sit edes ylhäältä alaspäin ne teipit jos laitat, että pääsee paska valumaan väleistä pois. Alkuperänen asennustapa tuhoaa ovet 100% varmuudella uudestaan kun kura jää muhimaan sinne teippien väliin listan taakse.
Tarpeeks monta rimpsua vaan niin varmasti pysyy.
-
No pitääpä seurata jos osuu kohdilleen. Tuossa paikallisesta sekatavarakaupasta jotain 3M:n tuotteita kattelin, mutta vaikuttivat vaan niin paksuilta verrattuna siihen alkuperäiseen teippiin. Paksumpi tietty antaa anteeksi pinnan epätasaisuuksia.
-
Tuo Scotchin tavara on n.1.5mm paksusta, en ny jaksanu mauserilla mitata mut sitä luokkaa.
-
Tuli nyt tällasta Bisonin teippiä (http://www.rakennuskemia.fi/Default.aspx?PageId=83&WebSiteId=1&Category=20&CategoryType=1&ProductId=299) ostettua. Pätkinä tuli laitettua, että jäi rakoja.
Juhannuksena tuli nyt sitten auton kanssa aherrettua. Mutta keskenpä tuo homma jäi. Parista paikkaa löytyi vielä ruostetta. Toinen oli pohjasta läpi ja joutaa hitsaukseen. Toinen oli pellinreuna takalokarin takana, josta pystyi leikkaamaan mädät pois ja maalaamaan/massaamaan. Aikamoinen kurankeruukolo löytyy tuolta takakuraläpän takaa (moskaa oli varmaan 0,5kg per puoli).
Etulokarien tyvet molemmin puolin.
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/22062012989.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/22062012992.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/22062012993.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/230620121011.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/230620121025.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/230620121027.jpg)
Takalokarien kaarista oli lähtenyt paikoin maalia irti ja sinkki näkyi paikoin (vähän myös ruostetta). Vanhat alustamassat kaarista oli kuivunut ja osin irronnut kaarista.
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/22062012995.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/230620121022.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/230620121026.jpg)
Nyt kun kaikki on purettuna ja lattioiden bitumit joutu osin irrottaa/osin irtosi itsestän, niin laitoin takalattioihin ja takapenkin alle SilentCoattia sekä takalokareihin ja selkänojan pelteihin ruiskutettavaa Noxuldolia. Selkänojapellin ja kovalevyn väliin soirot solukumia (tarvii vielä jotain lisätä sinne...ei vielä hyvä). Vaimeni melut kyllä huomattavasti kun ajelin tallilta kotia. Kun saa verhoilut paikoilleen, niin mennään jo kuin sukkasillaan ;).
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/230620121019.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/240620121040.jpg)
Eli seuraavaksi vielä:
- viimesen reiän hitsaus ja ruostesuojaukset
- äänieristystä
- lattiaverhoilun ja lattian välissä olevien kumimattojen vaahtomuovien vaihto solukumiin
- takalattiamatto, listat/kotelot yms., penkit yms. paikoilleen
Ihan järjetöntä touhua... rahat ja vapaa-aika menee ja mitä jää käteen... No, kahtotaan jos mieli piristyy ku saa ton valmiiksi (tältä erää)....
-
Hienoa työtä. Tuosta etulokarista kun hivasit pintaruosteet pois, niin laitoitko tavallista pohjamaalia vaiko sinkkimaalia ennen maalia?
Kun olen tässä itekkin miettinyt miten teen kun merikontissa on samaantapaan helmojen päät pintaruosteessa kun ovat entiset omistajat
päästelly ilman kuraläppiä niin kivet kuluttanu sinkin pois. Pelti itsessään on hyvässä hapessa kun ei ole päässyt etenemään ympärillä
olevan sinkin ansiosta. Ja kivistä tuon täytyy johtua kun kaaren kivi/kuramuovia käyttää pois niin koppa on kuin tehtaan jäliltä.
Tämmösiä vaihtoehtoja oon miettiny, kohteet on siis helmojen nokat edessä ja takana:
1. hiotulle pellille jämyä pensseliruosteenestomaalia useampi kerros, massa ja sitten sävy massaan ehkä. Voishan sen sävyn ja lakan pistää
ehkä massankin alle lujitteeksi.
2. hiotulle pellille crc:n zink sprayta joka oli tarkotettukkin metallin suojaukseen. Siihen laittas sävyn ja lakan/massan.
Ero on oikeastaan vaan siinä että pensselillä sais paksusti tavaraa. Niin ja mahtaako maali/massa pysyä sinkin päällä?
Sitten tietty ne roiskeläpät ettei kivet syö uudestaan.
Joo ja väärät kiinnostuksen kohteet jos ei nappaa auton kunnostus ::) Vaihda vaikka stromsö askarteluun ja käytä autoa vaan liikkumiseen,
vaihda kun lahoaa katastuskelvottomaksi :D
-
Kiitoksia.
Omassani on nuo kuraläpät kyllä ollu paikoillaan, mutta ihmettelin kyllä kun ruoste oli pääosin ulkopinnalla (ihan vähän vain sisälokarin ja lokarin ulkokaaren välissä). Luulen, että tuo kuraläpän ulkoreuna hieman nojaa peltiä vasten ja heiluessaan kuluttaa maalipinnan rikki ja lähtee siitä sitten leviämään. Taidan laittaa jokun teipinpätkän tms. väliin suojaksi.
Ensin meinasin sutia pensselillä ruosteenestomaalia, kun ei pinnan siisteydellä/tasaisuudella ole "väliä" (kun jää tuon muovilistan alle ja helmassa kuitenkin massaa), mutta päädyin kuitenkin eri reseptiin, koska muovilistan teipeille tarvitsee tasaisen pinnan, että teippi pitää.
Pohjille laitoin pohjamaaliksi soveltuvaa sinkkispray-pohjamaalia, sen päälle väriä ja lopuksi muovilistan alapuoliselle osalle mustaa spraymassaa. Ihan siistin näkönen nyt...katsotaan ens talven jälkeen uudestaan :(.
Taidan vielä ruiskia massaa koko helmakoteloon, on hölmön näköstä kun etu ja takapäässä on siistin mustat kaistaleet massaa ja muuosa helmakotelosta on kauhtuneen mustanharmaata.
Harmittaa kun pelkääjän puolella hitsausten takia hitsari veti sitä massaa vähän korkeammalle lokasuojaa... piti olla päällemaalattavaa... testasin kuskin puolelta maalata (vain pieni siivu massaa näkyvissä), niin väri ihan kuin "kiehui" eikä tarttunut tasaisesti. Jos pelkääjän puolesta haluaisi siistin, pitäs noi massat poistaa, kitata, ruostesuojata ja maalata väriin. Tuossa vielä huono kuva havannollistamaan massauksen linjaa lokarissa:
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/230620121028.jpg)
Auton laitto muuten...kyllähän tuo kiinnostaa, mutta...
1. ei oo omaa tallia, mihin auton vois jättää vaikka kuukaudeksi lojumaan
2. auto on jokapäiväisessä käytössä
3. ja ei tuo ruostuminen tuohon lopu vaan auto pitäisi purkaa kokonaan ja puhaltaa ja....niin suureen proggikseen ei kyllä riitä mielenkiinto eikä ole edellytyksiäkään.
Sähköjä, moottoria/tekniikkaa, verhoiluja, alustaa, hifejä yms. laittelee mielellään (hommat, joiden kesto on rajallinen ja suhteellisen lyhyt ja ne myös päättyvät joskus). Siis kaikki muu on jees paitsi korihommat.
Nyt sain sovittua hitsarin kanssa treffit torstai aamuksi, niin sitten taas homma jatkuu...
-
Luulen, että tuo kuraläpän ulkoreuna hieman nojaa peltiä vasten ja heiluessaan kuluttaa maalipinnan rikki ja lähtee siitä sitten leviämään. Taidan laittaa jokun teipinpätkän tms. väliin suojaksi.
noissa uudemman mallin läpissä on sellanen ¨suunnitteluvika¨ että ne tosiaan hankaa sen helman maalipinnan rikki. meillä ollaan tehty niin, että laitettu vanhan mallin kumiset roiskeläpät eteen, ne ei hankaa ja ne on vielä leveemmätkin että niistä on myös sellanen paremmuus että estää kivien/lian lentämisen kylkeen ;)
-
noissa uudemman mallin läpissä on sellanen ¨suunnitteluvika¨ että ne tosiaan hankaa sen helman maalipinnan rikki. meillä ollaan tehty niin, että laitettu vanhan mallin kumiset roiskeläpät eteen, ne ei hankaa ja ne on vielä leveemmätkin että niistä on myös sellanen paremmuus että estää kivien/lian lentämisen kylkeen ;)
Toinen vaihtoehto on laittaa läpinäkyvä kiveniskuteippi lokariin sinne, mihin läppä hieroo a'la 850/v70.
Nuo vanhanmalliset läpän on kyllä paljo racemmat, pitäs laittaa itekkin. Niissä oli enempi sitä jotain. :)
-
Tutkailin noita kuraläppiä vielä, mutta eipä ne peltiin mistään kohtaan näytä osuvan. Liekkö sitten menny paremmin nyt paikoilleen...
No, nyt on vihdoin loputkin hitsaukset tehty, vaimennukset lisätty ja sisusta asennettu takaisin paikoilleen. Tänään sain vielä sterkat rokkaamaan ja vähän sisustaa muutoinkin siivottua (kojetaulu, oviverhoilut, ikkunat yms.). Olipahan tuossa vielä pariksi päiväksi touhuttavaa. Tässä vielä vähän kuvia matkan varrelta, etusivua myös päivitetty (uusia kuvia ja toimenpidelistaa jatkettu).
Pohjan ja lattiaverhoilun välissä olevien kumimattojen vaahtomuovit vaihtui solukumiin. Samoin takaluukun pohjan huopa. Hieman oli tiukkaa saada lattiaverhoilu istumaan kun ei anna periksi kuten vanha vaahtomuovi (käytin 9mm solukumia, seuraava paksuus 13mm ei varmaan olisi enää menny paikoilleen).
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/270620121045.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/270620121047.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/020720121070.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/020720121071.jpg)
Kuskin lattian pohjakorkki oli ruostunut puhki (kummallisesti korkki auton sisällä, pohja/reikä autossa oli ehjä). Uusi tarvikkeiden ja työkalujen puutteessa kattopellistä timpurin vasaralla.
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/300620121048.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/300620121050.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/300620121051.jpg)
Etulattioiden laitojen "korokepellit" oli jo hieman hapettuneet. Putsaus, maalaus ja vaimennuslevyä. Viimeisessä kuvassa näkyy inhottavasti apukuskin oven kulman kukkanen... :'(
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/300620121053.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/300620121056.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/300620121057.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/300620121055.jpg)
Pari kuvaa vielä sisältä...selkänojaan ja lokareihin vedin vielä uuden kerroksen Noxudolia kun oli vähän laikukasta. Etusivulla on pari uutta ulko- ja sisäkuvaa (todisteeksi, että penkit on taas paikoillaan).
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/300620121059.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/300620121060.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/300620121061.jpg)
Lisäksi tuli uusittua apukuskin puolen ovikotelo ehjäksi ja vaihdettu ilmastoinnin kondenssiletkut.
-
Nyt tuli vihdoin vaihdettua vaihteensiirtäjän helat (suunnitelut vajaa vuosi ja hyllylläkin osat odottaneet kuukauden päivät). Hieman parempi tuntuma tuli keppiin, mutta ei se vielä priima ole. Josko sitä pakkilukon rajoitinlevyä vähän siirtäisi...
Lopulta tuli ostettua nuo ajorampitkin. Niistäkin haaveiltu toistakymmentä vuotta. Helpottaa kummasti auton alla työskentelyä ja on vähän turvallisempi olokin.
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/050820121225.jpg)
Edellisessä kuvassa pestynä ja tässä vielä vahat päällä ja mustat muoviosat puunattuna.
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/050820121235.jpg)
-
Nyt on ollut vaan kovaa ajoa viimeiset 4 kk.
Viikko sitten perjantaina kun tuo lumimyräkkä alkoi, niin pyyhkijät sanoi itsensä irti. Motarilla vielä sujui hyvin, mutta keskustan ekoihin valoihin kun pysähtyi, niin näkyvyys laski nollaan. Auton kun sai parkkihalliin, avasi konepellin, niin vettä kun tippui pyyhkijänmoottorille, niin sihinä vain kuului. Kuumana kävi...ihme kyllä ettei sulake kärähtänyt. Pitää vissiin noi sähköt vielä jossain välissä varmistaa.
No vikahan oli vanha tuttu... edellinen korjaus kesti siis lähes 1,5 vuotta. Eli pyyhkijänmoottorista oli magneetti irronnut ja se laahasi käämitykseen. Nyt vähän parempaa liimaa ja annoin pari päivää kuivua sisällä huoneenlämmössä. Ohessa muutama kuva.
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/image.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/image-1.jpg) (http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/image-2.jpg)
-
Dodi, ny joku perkele on jossain parkkiksella hieronu volvon takalokaria.
Lähes koko kaaren mittanen kaaren reunaa myötäilevä nirhauma ja pekrlerplekr isompi jälki siinä perällä... Huomasin vasta tuossa lumitöitä pihalla tehdessä.
Täytyypi huomenna paremmassa valossa tutkia onko maalipintakin rikki. Osa mustasta nirhaumasta irtosi hinkkaamalla. muoviämpäri noita parkkipaikkojen idiootteja...ensin ei osata ajaa ja sit luikitaan vielä paikalta.
-
Tänään Volvo pääsi ammattilaisen käsittelyyn... käsinpesu, sisäpuhdistus ja kaksi eri vahausta.
Taitaa vaan jäädä ainoaksi nautinnoksi tämä hämärässä otettu valokuva. Aamulla kun kurvaa töihin, niin on taas ihan loskassa... täytyy varmaan miettiä kiertoteitä pikkuteille niin ehtis nähdä tuon puhtaana vielä päivänvalossa.
(http://i1134.photobucket.com/albums/m619/lateleo/240/image-3.jpg)
-
volle rupee olemaan parempi kuin uusi :D
-
Pikkuhiljaa. Vielä kun ehtis tallilla puuttua tuohon tekniseen puoleen, jotta menee varmasti leimasta läpi tammikuun loppuun mennessä...ja vähän muistakin syistä.
Tehtävälistaa:
- etujarruletkut (katsuri vihjasi jo viime kerralla)
- etujarrulevyt ja palat (pintaa vielä mutta menny vissiin kieroiksi kun nylkyttää jarruttaessa)
- vasen sisempi raidetangonpää, lonksuntaa (tästäkin katsuri vihjasi viimeksi)
- jäähdytinnesteet
- apulaitehihnat
- öljyt
- jarrunesteet
- takajarrusatulat (toimivat ovat mutta melko ruosteiset että oottelen koska männäntiivisteet korkkaa)
- pari puslaa vielä (ei pakkorako vielä mutta...)
Tuota ajokorkeutta on ole vielä päättänyt. Mieli tekisi laskea sen verran, että pyörät täyttäis tasasesti kaaret, ettei auto näytä koko ajan siltä ku ois tunkattu ylös. Mut halpaa settiä ei taida olla, laikkaamaan en rupee ja noi motonetin vieterit ei oo hirveesti kehuja saanut...vasen etuiskarikin narskuu...jotain siis joutuu tuohon alustapuoleen jossain vaiheessa jotain tekemään...
Sitte toteumatta jäävät haaveet...lukkoperä ja lisää hevosia.
-
Pikkuhiljaa. Vielä kun ehtis tallilla puuttua tuohon tekniseen puoleen, jotta menee varmasti leimasta läpi tammikuun loppuun mennessä...ja vähän muistakin syistä.
Tehtävälistaa:
- etujarruletkut (katsuri vihjasi jo viime kerralla)
- etujarrulevyt ja palat (pintaa vielä mutta menny vissiin kieroiksi kun nylkyttää jarruttaessa)
- vasen sisempi raidetangonpää, lonksuntaa (tästäkin katsuri vihjasi viimeksi)
- jäähdytinnesteet
- apulaitehihnat
- öljyt
- jarrunesteet
- takajarrusatulat (toimivat ovat mutta melko ruosteiset että oottelen koska männäntiivisteet korkkaa)
- pari puslaa vielä (ei pakkorako vielä mutta...)
Tuota ajokorkeutta on ole vielä päättänyt. Mieli tekisi laskea sen verran, että pyörät täyttäis tasasesti kaaret, ettei auto näytä koko ajan siltä ku ois tunkattu ylös. Mut halpaa settiä ei taida olla, laikkaamaan en rupee ja noi motonetin vieterit ei oo hirveesti kehuja saanut...vasen etuiskarikin narskuu...jotain siis joutuu tuohon alustapuoleen jossain vaiheessa jotain tekemään...
Sitte toteumatta jäävät haaveet...lukkoperä ja lisää hevosia.
kaverilla on lankussa höpönetin -40mm jousitus, mistä se on vähän pätkinyt pois, ei oo moittinut ja on melko hyvän näkösetkin ;) http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27483.0
-
Nyt on osia ostettu iso läjä. Peukut ei oo ihan keskellä kämmentä, mutta vinkkejä/huomioitavaa -tietoa voisin ottaa vastaan seuraaviin tehtäviin, jos jollakulla tulee jotain nippelitietoa mieleen:
Vesipumpun vaihto ja jäähdytinnesteet? Järjestelmän huuhtelu? ja prkl... nyt vasta mietin että oisko varmuuden vuoksi pitänyt samalla vaihtaa termarikin ku nesteet ottaa ulos. Misäs kohtaa se tuossa kiesissä olikaan.... Moniasteinen orkkis on?
Raidetangon sisäpään vaihto?
Lisäksi lähtee vaihtoon kaikki apulaitehihnat, etujarrulevyt -palat -letkut ja takasatulat sekä jarrunesteet.
-
Termaria on kahta lajia 88 ja 92 asteista. Termari on imusarjan puolella ylävesiletkussa. Putken tiiviste tulee putken päähän, ei pumppuun. Paperitiiviste liimataan lohkon päähän.
-
Termaria on kahta lajia 88 ja 92 asteista. Termari on imusarjan puolella ylävesiletkussa. Putken tiiviste tulee putken päähän, ei pumppuun. Paperitiiviste liimataan lohkon päähän.
Kumpaahan noista termareista kannattaisi laittaa? Eihän tuossa ole kyllä kuin 4 C eroa... Kokemuksia?
Termari sijaitsee siis siinä mutkassa (tai mutkan ja lohkon välissä), johon ylävesiletku kiinnitetään. Pari pulttia vissiin auki ja avot.
Putken tiiviste... eli se rööri, joka tulee koneen takaa pakosarjan alla pumpulle?
Paperitiiviste liimataan? Onkos siihen jotain oikeeta tököttiä olemassa? Siis liimataanko se pysymään siinä vain asennuksen ajaksi kun vertikaalisti sijaitsee... vai ihan oikeasti liimataan?
Olikos siinä vesipumpussa vielä joku kumirengas siihen yläpäähän kantta vasten? Pari rinkulaa mielestäni oli paketissa.
-
1 siinä se on, otin sen letkun kokonaan irti kun tuntui asettuvan kotelo vähän huonosti,(ei ole pakko irrottaa sitä) 2 sitä pakosarjan alla olevaa putkea tarkoitin, muut tiivisteet pumppuun. Vanha tiiivste poistetaan lohkon päästä varovasti naarmuttamatta. Ainakin asentajat käyttää jotain liimaa siihen paperitiivisteen ja lohkon väliin; en tiedä onko pakko . Termari on ollut 92 asteinen kesällä ja talvella.
-
Nyt on viimesetkin osat ostettu. Kävin vielä tänään hakemassa oikeankin puolen raidetankoroippeet. Vaihetaan ny kerralla kaikki ku tulee kulmat kuitenkin tarkastettua.
Remppa tuli nyt illalla alotettua. Harmi kun tuli unohdettua korjausopas 45 km päähän. Toivottavasti ei tuu ongelmia...
Takajarrusatulat vaihdettu. Yllättävän helposti irtosivat. Aamulla jatketaan...
-
silikoonia termarin tiivisteen väliin jos haluaa. ja vesipumppua vaihtaessa kannattaa kahtoa että tulee kunnolla se kumitiiviste kantta vasten ;)
-
Nyt on rempat tehty. Vähän oli haasteita erään korjaamon touhujen kanssa.
Elämä kulkee ja kuviot muuttuu, harrastuksia tarpeeksi, niin jostain luovuttava. Sekä aikansa kaikkea.
Tänään Volvo löysikin itselleen uuden omistajan. Auto päätyi takaisin Turkuun ja uusi omistaja lupasi pitää silmäterästä oikein hyvää huolta.
-
pääskö itku kun lähti auto pihalta :'(
-
Ei tätä tilannetta ole vielä oikein ymmärtänyt.
Uusi omistaja kyllä lupasi, että voin tulla autoa morjenstamaan kun käyn Turussa. :D
-
Tämä oli sitten sen pituinen loru, joten lukitaanpas.