Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: hevonen - 20.01.2011, 16:09:06
-
Voiko laittaa, kestääkö releet+ muut? Kokemuksia? meinaan laittaa niitä tohon S70-98:n.
Erikseen lyhyet ja pitkät kiitos.
:-*
Ihan perseestä nää valot verrattuna 940 sarjaan. Toinen umpio menee uusintaan, toinen on just vaihettu. Ei vaan nää!
-
tiedä häntä, on niin onnettoman ohkaset ne alkuperäiset kaapelit, että pelkästään jo niiden vaihtamisella saisi varmaan lisää luxeja.
Kandee ensin tarkastaa, että kannat ja johdot on edes kunnossa.
10% jännitteenalenema pudottaa valotehon nääs puoleen!
Mietin vaan, että miten mahtavat polttimot kestää, kun nuo vakiotkaan lamput ei mitään kestä.
Lyhkästen umpiot todennäköisesti palaa ainakin paskaks noilla tehoilla.
Tosi on, että 900 sarjassa on paremmat valot, vaikka nuo 70:n valot oli huippuluokkaa TM:n testin mukaan uutena.
Laita jotkut piilteeman testivoittaja kannut siihen nokalle, niin maailma valaistuu, eikä ne ainakaan paljon maksa, ulkonäköjuttu on sitten asia erikseen.
-
Älä heppa laita. Ksenonitkin ennemmin, nuo 100 wattiset tummentaa heijastinen koska kokoa ei kauheesti ole.
-
Älä heppa laita. Ksenonitkin ennemmin, nuo 100 wattiset tummentaa heijastinen koska kokoa ei kauheesti ole.
Täysin samaa mieltä. Ja luulempa että käy myös johdotusten päälle koska niitä ei ole mitoitettu tuollaisille tehoille/virtamäärille. Itselläni on nokallla tällä hetkellä ksenonit vain lyhkäisissä ja valoteho halogeeneihin verrattuna aivan eri luokkaa. Auttaisi itsellä vielä tuo umpioden uusiminen varmaan rajusti sillä nykyiset alkaa olla sumeat.
-
Voiko laittaa, kestääkö releet+ muut? Kokemuksia? meinaan laittaa niitä tohon S70-98:n.
Erikseen lyhyet ja pitkät kiitos.
:-*
Ihan perseestä nää valot verrattuna 940 sarjaan. Toinen umpio menee uusintaan, toinen on just vaihettu. Ei vaan nää!
Pitkissä kestää, itsellä joskus oli vanhassa autossa pitkissä sataset. Lähivaloihin en laittais.
Vaihda ihmeessä uudet lasit umpioihin, S70 pitäis olla mittausten mukaan paremmat kuin 940:ssä. Volvolla uudet Hellan lasit maksaa luokkaa 60€/kpl. Ei kannata tarvikelaseihin sortua.
-
Kannattaapi muistaa, että noi ksenonit on aikas helppoja huomata... itteltä lähti viime pe kilvet niitten takia. paikkana turenki. :(
noh eikun kattastamaan ja ksenonit takasin hetken päästä, niillä vaan näkee NIIN paljon paremmin.. 8) kumma että noissa ollaa niin tarkkana, kun näkee mimmosia romuja on liikenteessä. onneks katsastus muutenki ajankohtane, niin ei tuota ylimäärästä työtä. ;D
-
Kannattaapi muistaa, että noi ksenonit on aikas helppoja huomata... itteltä lähti viime pe kilvet niitten takia. paikkana turenki. :(
noh eikun kattastamaan ja ksenonit takasin hetken päästä, niillä vaan näkee NIIN paljon paremmin.. 8) kumma että noissa ollaa niin tarkkana, kun näkee mimmosia romuja on liikenteessä. onneks katsastus muutenki ajankohtane, niin ei tuota ylimäärästä työtä. ;D
Minkä väriset ne oli? Onko värisävyllä iso merkitys näkyvyyteen? Siis ksenoneissa.
Itselläni on noi tuuninki-optiikkavalot ja tosiaan pitkiin voisi kokeilla 100w. Niitä kuitenkin tulee todella vähän käytettyä...
-
olivatten 6000k. seuraavaks vois kyllä tilata valkosemmat, josko eivät niitä äkkäis. kannattaa muuten muistaa noissa ainakin halpis ksenoneissa että syttyvät aikas hitaasti, jos meinaa pitkiin laittaa. ittellä kun oli lyhyissö ja pitkissä, niin ei niin paljoa haitannu, kun lyhyilläkin näki TOSI hyvin, vaikka heijastinpinnat on mitä on.
en kyllä halogeenihin palaa, vaikka sais kilvet kerran vuoteen käydäkkin hakemassa konttorilta takaisin... :P
Itellä ei ole missää aikasemmassa autossa ole noin hyviä valoja ollu mitä noi v7kymppisen valot ksenoneilla, vaikka ilman niitä ovatkin tosi onnettomat, koska umpioista rapissut paljon heijastavaa pintaa.
-
Kannattaapi muistaa, että noi ksenonit on aikas helppoja huomata... itteltä lähti viime pe kilvet niitten takia. paikkana turenki. :(
noh eikun kattastamaan ja ksenonit takasin hetken päästä, niillä vaan näkee NIIN paljon paremmin.. 8) kumma että noissa ollaa niin tarkkana, kun näkee mimmosia romuja on liikenteessä. onneks katsastus muutenki ajankohtane, niin ei tuota ylimäärästä työtä. ;D
Mihin poliisit vetosivat että voivat oikein kilvet viedä pois.... itselläni ei ole koskaan tullut sanomista enkä ole kyllä kuullut ennen että olisi sentään kilpiä viety.
-
Sanoivat, että jaahas taitaa olla ksenonit. Otatko kilvet pois itte vai otetaanko me. >:(
Sanoin, että käykö että vaihan normipolttimot, menis vähemmän aikaa, niin ei käyny.
Semmosia nuoria ja ylivirkaintosia olivatten. :(
Tuntuvat noi h.linnan poliisit olevan yleensäki aikas ***kkuja... :idiot2:
-
Sanoivat, että jaahas taitaa olla ksenonit. Otatko kilvet pois itte vai otetaanko me. >:(
Sanoin, että käykö että vaihan normipolttimot, menis vähemmän aikaa, niin ei käyny.
Semmosia nuoria ja ylivirkaintosia olivatten. :(
Tuntuvat noi h.linnan poliisit olevan yleensäki aikas ***kkuja... :idiot2:
eikö kantapään kautta opita paremmin? ::)
Sinäänsä oikein tekivät, kun on laittomat valot autossa.
Ite tekisin saman poliisina jos esim:Dayline ledihärpäkkeet/sumarit palaa ajovalojen kanssa tai vähintään sakot.
Sen takia ne otti kilvet koska voit heti heidän hävittyä paikalta heittää ne ksenonit takaisin käyttöön.
Itse pyrin menemään lain mukaan näissä asioissa niin ei tule sanomisia/lisäkustannuksia. ;)
-
Sanoivat, että jaahas taitaa olla ksenonit. Otatko kilvet pois itte vai otetaanko me. >:(
Sanoin, että käykö että vaihan normipolttimot, menis vähemmän aikaa, niin ei käyny.
Semmosia nuoria ja ylivirkaintosia olivatten. :(
Tuntuvat noi h.linnan poliisit olevan yleensäki aikas ***kkuja... :idiot2:
Kun on laittomat niin on. Itse paljon ajavana voin kyllä sanoa että saisivat puuttua useammin. Tottahan niillä ajaessa näkee, mutta kun umpiot ei ole niille suunnitellut niin vastaantulija sokaistuu kun pimeällä tuollainen tulee vastaan. Häikäisee vielä vittumaisemmin kuin tarpeettomat sumarit.
-
Kerronpa itsekin oman kokemukseni.. ???
Hommasin tuossa ennen joulua H4 xenon-sarjan jonka pistin kiinni ja säätämisen jälkeen(matolaatikko töistä) baanalle kokeilemaan. Kerrottakoon että tuo suuntaus oli käytännössä mahdotonta koska mitään kunnollista valokuviota ei ollut, vain sellainen hämähäkin näköinen hässäkkä kuvio. No ei muuta kuin pimeälle suoralle tielle säätelee niin kuin hyvältä näyttää. Ajelua siellä täällä ja toteamus; Näillä ei näe yhtään paremmin kuin halogeeneilla. Värisävy on eri mutta kysymys itseltä; näenkö näillä enempää kun värisävy on eri? Vastaus; en näe !
No ajelin vielä liikenteessä ja välillä säätelin lamppuja alemmas kunnes rupesi "vastaan vilkuttelut loppumaan.
Vimeinen niitti oli kun seuraavana iltana toinen puoli pimeni reilun sadan kilsan ajon jälkeen!!! Meni käpy taas tähän nykypäivän "tekniikaan" , mikään ei kestä mitään. On tullut niin paljon ihottumaa nykyajasta vaikka on ostanut minkämerkkistä ja hintaista tuotetta. :nohnoh
Ei muuta kuin pura kaikki irti ja siirry takaisin luotettaviin halogeeneihin. Samalla tuli laitettua keulaan kunnon lisäpitkät 4mm2 johdoilla ja 55w polttimoilla. Kyllä sitten maailma valaistui, myöhemmin vielä lisää kun laitoin 100w tilalle. Tuo valoteline Hellalla joka tulee konepellin reunaan kiinni on muuten hyvä, siihen saa vielä takatuetkin hyvin. Ainoa haitta on tuo konepellin auki pysyminen, ei oikein pysy kuin puolessa välissä. No pitää jotain pajukeppiä mukana.. ::)
-
Kerronpa itsekin oman kokemukseni.. ???
Hommasin tuossa ennen joulua H4 xenon-sarjan jonka pistin kiinni ja säätämisen jälkeen(matolaatikko töistä) baanalle kokeilemaan. Kerrottakoon että tuo suuntaus oli käytännössä mahdotonta koska mitään kunnollista valokuviota ei ollut, vain sellainen hämähäkin näköinen hässäkkä kuvio. No ei muuta kuin pimeälle suoralle tielle säätelee niin kuin hyvältä näyttää. Ajelua siellä täällä ja toteamus; Näillä ei näe yhtään paremmin kuin halogeeneilla. Värisävy on eri mutta kysymys itseltä; näenkö näillä enempää kun värisävy on eri? Vastaus; en näe !
No ajelin vielä liikenteessä ja välillä säätelin lamppuja alemmas kunnes rupesi "vastaan vilkuttelut loppumaan.
Mulla oli pari vuotta sitten 850:n H4 umpiossa Cobran bi-xenonit liikkuvalla polttimolla. Niillä valokuvio säilyi täysin ennallaan halogeeniin verrattuna, eikä vastaantulijatkaan välkytelleet koskaan. Pitkät niissä oli täysin onnettomat, mutta lyhkäset ajoivat asiansa hyvin.
-
Mulla oli pari vuotta sitten 850:n H4 umpiossa Cobran bi-xenonit liikkuvalla polttimolla. Niillä valokuvio säilyi täysin ennallaan halogeeniin verrattuna, eikä vastaantulijatkaan välkytelleet koskaan. Pitkät niissä oli täysin onnettomat, mutta lyhkäset ajoivat asiansa hyvin.
Niin kynnys vilkutteluun on kohtuu iso. Usean auton valot on jollain tavalla metsässä.. Varsinkin jos sen 100w tai ihanitexenonitviritin takana tulee muuta liikennettä. Sitten kun ohjelmaan lisäisi vielä sumuvaloilijoille vilkuttelun voisi ajaa kokoajan pitkät päällä?
Älkää rankaisko kanssa-autoilijoita huonoilla virityksillä..
-
itselläni on kasipätkässä h4 xenon sarja lyhyt ja pitkä kuvio säilyivät ennallaan ja samaan syssyyn laiton uudet umpiot, sarja on 4300 väriltään.Eikä kukaan ole vilkutellut valoja taitaa nuissa sarjoissakin olla eroja. 8)
-
Ei mullekkaan kukaan ole vilkutellut. eikä kenenkään jälkiasennusksenonit mua ole ainakaan häirinneet, vaikka itsekkin kohtalaisesti, N80tkm olen vajaan vuoden sisään ajanut.
Ei pidä tuijotella niihin vastaantulijan valoihin... ;)
-
Kun on laittomat niin on. Itse paljon ajavana voin kyllä sanoa että saisivat puuttua useammin. Tottahan niillä ajaessa näkee, mutta kun umpiot ei ole niille suunnitellut niin vastaantulija sokaistuu kun pimeällä tuollainen tulee vastaan. Häikäisee vielä vittumaisemmin kuin tarpeettomat sumarit.
No joopa. ???
Kun asentaa jälkiasennus sarjan rihlaumpioon, ja ( polttimo on esim: S60:ssä H7 )ottaa polttimoksi H7R:n niin ei taatusti häikäise pätkän vertaa, se on varma.
Se on eri asia, jos noihin laittaa nuo H7 Xenonit, niin häikäisee varmaan.
Eli, vaikka on laittomat halogeeni umpioissa, niin älä yleistä, että kaikki jälkkärit häikäisee, se on vaan polttimon valinnasta kiinni :nohnoh
C:-)
-
Eli, vaikka on laittomat halogeeni umpioissa, niin älä yleistä, että kaikki jälkkärit häikäisee, se on vaan polttimon valinnasta kiinni :nohnoh
C:-)
Äläny, melko iso osa ammattiautoilijoistakin onnistuu laittamaan ihan tavallisen hoonelosen väärin umpioon -ihanitexenonien asentamisen osalta mennään vielä enemmän mututuntumalla. Lähetä toi mainitsemasi setti jonnekkin ulkopuoliselle arvioitavaksi, niin sitten näkemys on helppo ostaa.
-
Juupajuu. Tarkoitus oli kasvattaa pitkien wattimäärää. Molemmilla puolilla on nyt uudet tarvikeumpiot. Silti häviää satanolla 940:n valoille.
Joku kertoi pitkien kestävän watteja, ite aattelisin kanssa tuon noin. Rohkea kokeilee, palaan astialle jos auto palaa. :idiot2:
Paan ne sataset pitkiin. Elämä opettaa. *tumppuun->
-
Niin kynnys vilkutteluun on kohtuu iso. Usean auton valot on jollain tavalla metsässä.. Varsinkin jos sen 100w tai ihanitexenonitviritin takana tulee muuta liikennettä. Sitten kun ohjelmaan lisäisi vielä sumuvaloilijoille vilkuttelun voisi ajaa kokoajan pitkät päällä?
Älkää rankaisko kanssa-autoilijoita huonoilla virityksillä..
Tai jos sais kytkettyä lisäpitkät Stroboilla, jotka löis katkasijasta päälle, aina kun vastaan tulijan valoissa jotain epämääräistä ::) ;D
-
Äläny, melko iso osa ammattiautoilijoistakin onnistuu laittamaan ihan tavallisen hoonelosen väärin umpioon -ihanitexenonien asentamisen osalta mennään vielä enemmän mututuntumalla. Lähetä toi mainitsemasi setti jonnekkin ulkopuoliselle arvioitavaksi, niin sitten näkemys on helppo ostaa.
No, ei kai se minun vikani ole jos joku ei polttimoita osaa laittaa kunnolla ;)
Tossa omassa setissä on sentään metallikannat, eli istuu varmaan paremmin kun noiden " halpis" versioiden muovikannat.
Niin, ja vielä itse polttimosta H7R ja H7 on täysin erilainen, koska tuossa H7R polttimessa on juurikin samantyylinen häikäisy suojaus kun H7 halogeenissa, tuossa H7 Xenonissa sitä ei ole,,,,,jospa tästä johtuisi tuo häikäisy/hajavalo.
Kyllä ittekkin kiroan tuota, kun on laitettu rihlaumpioon tavallinen H7 Xenon, on hajavaloa ihan pirusti.
-
Juupajuu. Tarkoitus oli kasvattaa pitkien wattimäärää. Molemmilla puolilla on nyt uudet tarvikeumpiot. Silti häviää satanolla 940:n valoille.
Joku kertoi pitkien kestävän watteja, ite aattelisin kanssa tuon noin. Rohkea kokeilee, palaan astialle jos auto palaa. :idiot2:
Paan ne sataset pitkiin. Elämä opettaa. *tumppuun->
taisit itse jo alleviivata syyn miksi häviään 940 mallin valoille. Laita vain ne sataset pitkiin. Ei ne pilalle mene ainakaan kovin äkkiä.
-
taisit itse jo alleviivata syyn miksi häviään 940 mallin valoille. Laita vain ne sataset pitkiin. Ei ne pilalle mene ainakaan kovin äkkiä.
Älä ny viitti, kyllä noilla tarvikevaloilla pitäs nähä. Ehkä oon tottunut liian hyvään kun oon 940:llä ajellut, siinä kun vakiona oli 4kpl pitkiä.
Kyllähän tolla 70:lläkin lähivaloilla pärjää mutta sinne vähän kauemmas kaipaa luxia.
Juu, laitan pitkiin vähän jysyä, tarrttee kattoo onko apuja. :)
-
pitkiin jytyä ja sit ei lyhkäsillä tunnu näkevän senkään vertaa. valot pitäis saada edes vähän balanssiin. parantaisin ensin kaapelit ja releet kuntoon, 2,5neliötä riittää vallan mainiosti.
-
pitkiin jytyä ja sit ei lyhkäsillä tunnu näkevän senkään vertaa. valot pitäis saada edes vähän balanssiin. parantaisin ensin kaapelit ja releet kuntoon, 2,5neliötä riittää vallan mainiosti.
Tiedän mitä tarkoitat muttei se ihan noinkaan mee. Turhaan kai ihmiset niitä lisäpitkiä sitten asentelee.
Tuossa kyseisessä laitteessa joka itselläni on, olisi mielenkiintoista isontaa piuhat... Umpiolle tulee vähän vahvempaa jöötiä mutta siellä sisällä on sitten semmosta "0.35 abumatic siimaa". :D
Toki sen voi tehdä jos haluaa näprätä, itselläni ei niin paljoa ole viitseliäisyyttä tuohon kotteroon.
Joudun työmatkoja kulkemaan lähes erämaaolosuhteissa kun puhutaan yöajasta, ei ristinsielua missään. 50km matkalla saattaa tulla 1 tai 2 rekkaa vastaan.
Kyllä siinä saa pitkillä olla tehoja ja niillä normaaleilla lyhkäsillä oon kyllä pärjänny. + onhan siinä myös sumarit jotka tuntuvat olevan paljon paremmat kuin 940 mallin vastaavat"sumuseisontavalot".
Jos noi sataset ei suo riittävää paranusta kaukovaloihin, laitan sinne nokalle jotkin yberlaittomat lisäpitkäkattilat ja niihin sataset. Noilla eväillä on ennenkin nähty ;) ja johtoina vähintään 4 neliömilliä akulta releelle(sulakkeen läpi) ja releeltä joka polttimolle väh. 2.5 neliöö.
Releeksi pitää valita sellainen jossa ampeerit riittää ja on kaksi erillistä lähtöä lampuille ettei joudu reppuselkäliitintä käyttämään yhdestä lähdöstä kahdelle lampulle, se pilaa koko hyvän idean.
-
Älä ny viitti, kyllä noilla tarvikevaloilla pitäs nähä. Ehkä oon tottunut liian hyvään kun oon 940:llä ajellut, siinä kun vakiona oli 4kpl pitkiä.
Kyllähän tolla 70:lläkin lähivaloilla pärjää mutta sinne vähän kauemmas kaipaa luxia.
Juu, laitan pitkiin vähän jysyä, tarrttee kattoo onko apuja. :)
Itse en ole 940 ajellu, mutta mitä muistelen TM:n valomittauksia ko. mallista niin ei siinä pitäisi olla paremmat valot kuin 70-sarjalaisessa. Itse suhtaudun pessimistisesti tarvikevaloihin, koskaan törmänny siihen että tarvikevalo olis ollu parempi kuin orkkis.
-
Tiedän mitä tarkoitat muttei se ihan noinkaan mee. Turhaan kai ihmiset niitä lisäpitkiä sitten asentelee.
Tuossa kyseisessä laitteessa joka itselläni on, olisi mielenkiintoista isontaa piuhat... Umpiolle tulee vähän vahvempaa jöötiä mutta siellä sisällä on sitten semmosta "0.35 abumatic siimaa". :D
Toki sen voi tehdä jos haluaa näprätä, itselläni ei niin paljoa ole viitseliäisyyttä tuohon kotteroon.
Joudun työmatkoja kulkemaan lähes erämaaolosuhteissa kun puhutaan yöajasta, ei ristinsielua missään. 50km matkalla saattaa tulla 1 tai 2 rekkaa vastaan.
Kyllä siinä saa pitkillä olla tehoja ja niillä normaaleilla lyhkäsillä oon kyllä pärjänny. + onhan siinä myös sumarit jotka tuntuvat olevan paljon paremmat kuin 940 mallin vastaavat"sumuseisontavalot".
Jos noi sataset ei suo riittävää paranusta kaukovaloihin, laitan sinne nokalle jotkin yberlaittomat lisäpitkäkattilat ja niihin sataset. Noilla eväillä on ennenkin nähty ;) ja johtoina vähintään 4 neliömilliä akulta releelle(sulakkeen läpi) ja releeltä joka polttimolle väh. 2.5 neliöö.
Releeksi pitää valita sellainen jossa ampeerit riittää ja on kaksi erillistä lähtöä lampuille ettei joudu reppuselkäliitintä käyttämään yhdestä lähdöstä kahdelle lampulle, se pilaa koko hyvän idean.
No siinä tapauksessa laittaisin yberlaittomat kannut ehdottomasti nokalle.
Siitä suojakupista kun poraa reiät kaapeleille ja vie ne uusilla liittimillä suoraan lampun kannalle aika peace of cake.
Mulla oli joskus kaksatasessa boschilaiset 225:t ja sumareina Hellan 220, kytkentä oli niin, että pitkät kun laitto päälle niin sumarit sammui ja toisinpäin ja kytkimet tietty kaikilla erikseen. Tietyllä kelillä tuo oli toimiva yhdistelmä, kaikissa oli vakio polttimot ja paksut johdot, eikä tarvinnut mitään suurempia polttimoitakaan. Eikä noita sumareita tullut turhaan polteltua ajot oli silloin kans pääasiassa maaseutuajoa. Hyvin näki kuiteskin.
Se vaan tulee vanhemmiten sokeus, joten auton valotkaan ei tunnu enää näyttävän mihinkään.
-
Todettu on useampaan otteeseen, että H4-bixenoneista maksaa niistä "pitkistä" turhaan. Valokuvio menee lähes poikkeuksetta perseelleen pitkällä valolla, jos säätää lyhyen toimimaan oikein. Vica versa, jos säätää pitkän oikein. Suosittelisin itse H4-valolliseen autoon H4-singlexenoneita lähivaloon, ja erilliset lisäpitkät xenoneilla. Esim. 940:een ko. operaatio onnistuu varsin kivuttomasti ulkonäköä pilaamatta.
Itse vietän myös suht reilusti aikaa tien päällä ja käytännössä aina pimeän aikaan. Mitkään vastaantulleet valot eivät ole häikäisseet, jolleivat päällä ole olleet pitkät tai muuten päin hanuria suunnatut valot. Itse käännän katseen aina tien oikeaan reunaan auton vastaan tullessa, ja suosittelen samaa myös muille. Jopa ne haprastuneet ja hiekkapuhalletut 6V jännitteellä palavat H4.set häikäisevät, jos niihin päin tuijottaa.
Tuli vielä tuosta 100W polttimoiden laittamisesta mieleen eräs näkökanta. Luulisin, että pitkissä 100W polttimo ei niin nopeasti tuhoa umpiota, koska pitkiä harvemmin käytetään esim. seistessä liikennevaloissa paikallaan. Näin ollen umpio jäähtyy huomattavasti paremmin, kun kokoajan ajoviima jäähdyttää sitä. Toimiva setti kesät talvet voisi olla tavan 55-60W polttimo lähivaloissa, ja 100W pitkissä. Tosin polttimon vaihto on sen verran nopsa homma tehdä, että kannattaa varmaan vaihtaa keväällä kaikki polttimot laillisiksi ja syssymmällä taas toisinpäin. ::) Xenoneja suosisin kuitenkin itse, ja pitäisin huolen joka tapauksessa, että suuntaus on kohdallaan.
-
Itse en ole 940 ajellu, mutta mitä muistelen TM:n valomittauksia ko. mallista niin ei siinä pitäisi olla paremmat valot kuin 70-sarjalaisessa. Itse suhtaudun pessimistisesti tarvikevaloihin, koskaan törmänny siihen että tarvikevalo olis ollu parempi kuin orkkis.
No on se ny saatina parempi tuo uusi tarvike kuin vähän jo kulahtanu VÖLVÖ osa. Käytä sä semmosia valoja joissa lukee lasissa Volvo. Ovat varmaan paljon parempia vaikka olisivat samalta valmistajalta.
Enkä vittuile. Kaikkihan saa tehä niinkuin parhaaks näkee. :pomo:
-
Tuossa joskus jostain luin juttua että pelkällä ajovalojen johtojen vaihdolla paksumpiin valoteho parani huomattavasti.
Normaalilla polttimolla. Kaipa noi siimanohuet johdot sitten syö virtaa.
-
Tuossa joskus jostain luin juttua että pelkällä ajovalojen johtojen vaihdolla paksumpiin valoteho parani huomattavasti.
Normaalilla polttimolla. Kaipa noi siimanohuet johdot sitten syö virtaa.
liian ohut johto kuristaa ja kun lämpötila kasvaa sen vastusarvo kasvaa (Resistanssi).
Paksummalla johdolla lämpötilan kasvu on pienempi kun on pienempi vastusarvo...
joo, toi mitä kirjoitin pitää paikkaansa mutta puhutaan TODELLA pienistä arvoista jotka voivat kasvaa suuremmiksi kuin ajateltu.
Samalla kun ja jos vaihdatte niitä johtoja paksumpiin niin muistakaa laittaa maa-johdin myös paksummaksi ellei se maadota rungon kautta.
Lisään vielä että ne johdot jotka on vakiona on suuniteltu max:60W teholle, eli kun laitat 100W tuikut sinne, suosittelen vaihtamaan johdot 2xpaksumpiin niin varmistut siitä että palavat sillä teholla jonka niistä saa eikä johtojen kuoret sula ja aiheuta oikosulkua.
Monet ihmiset ovat myös ihmetelleet kun joissakin sisävalaisimissa on Max:25W, se johtuu siitä että johdot siellä valaisimessa eivät kestä sen suurempia lamppuja.
Meni vähän OT, mut parempi katsoa kun katua...
-
liian ohut johto kuristaa ja kun lämpötila kasvaa sen vastusarvo kasvaa (Resistanssi).
Paksummalla johdolla lämpötilan kasvu on pienempi kun on pienempi vastusarvo...
joo, toi mitä kirjoitin pitää paikkaansa mutta puhutaan TODELLA pienistä arvoista jotka voivat kasvaa suuremmiksi kuin ajateltu.
Samalla kun ja jos vaihdatte niitä johtoja paksumpiin niin muistakaa laittaa maa-johdin myös paksummaksi ellei se maadota rungon kautta.
Lisään vielä että ne johdot jotka on vakiona on suuniteltu max:60W teholle, eli kun laitat 100W tuikut sinne, suosittelen vaihtamaan johdot 2xpaksumpiin niin varmistut siitä että palavat sillä teholla jonka niistä saa eikä johtojen kuoret sula ja aiheuta oikosulkua.
Monet ihmiset ovat myös ihmetelleet kun joissakin sisävalaisimissa on Max:25W, se johtuu siitä että johdot siellä valaisimessa eivät kestä sen suurempia lamppuja.
Meni vähän OT, mut parempi katsoa kun katua...
Joo, yleensä nuo auton johdotukset on jotain 0,75 -1,5 neliöisellä vedetty, joten 100W:n polttimoitten eteen kannattaa laittaa ainakin 2,5 neliöistä, mutta todellisuudessa menee pienemmälläkin.
Tuo kotona/sisävalojen Max 25W on lähinnä sen vuoksi, että varjostin/valaisin kuumenee liikaa, jos lamppu on vattimäärältään suurempi, ei niinkään noiden johtimien vuoksi ( koska jännite on 230v ja kuitenkin suureksi osaksi johtimien poikkipinta-ala on 0,75 - 1,5 neliötä, ja kun ajattelee sitä että 230V:n jännitteellä noin 1600W:n kuorma on noin 7A ja autossa 100W:n kuorma 12V:n jännitteellä on noin 8A ;)
Tässä äkkiseltään tuo kupari johtimien kuormitettavuus taulukosta otettu pätkä.
Vapaasti ilmaan tehtävälle asennukselle:
1,5mm2 19A
2,5mm2 26A
4mm2 36A
Nuo on raja arvoja, jolloin johdin alkaa kärsimään, tosin ainakin autokäytössä kuorman kasvaessa liittimet ottaa ensin nokkiinsa. 8)
-
liian ohut johto kuristaa ja kun lämpötila kasvaa sen vastusarvo kasvaa (Resistanssi).
Paksummalla johdolla lämpötilan kasvu on pienempi kun on pienempi vastusarvo...
joo, toi mitä kirjoitin pitää paikkaansa mutta puhutaan TODELLA pienistä arvoista jotka voivat kasvaa suuremmiksi kuin ajateltu.
Samalla kun ja jos vaihdatte niitä johtoja paksumpiin niin muistakaa laittaa maa-johdin myös paksummaksi ellei se maadota rungon kautta.
Lisään vielä että ne johdot jotka on vakiona on suuniteltu max:60W teholle, eli kun laitat 100W tuikut sinne, suosittelen vaihtamaan johdot 2xpaksumpiin niin varmistut siitä että palavat sillä teholla jonka niistä saa eikä johtojen kuoret sula ja aiheuta oikosulkua.
Monet ihmiset ovat myös ihmetelleet kun joissakin sisävalaisimissa on Max:25W, se johtuu siitä että johdot siellä valaisimessa eivät kestä sen suurempia lamppuja.
Meni vähän OT, mut parempi katsoa kun katua...
Joo, ei ne kaapelin kuoret mihinkään sula noilla virroilla, mutta huonot liitokset ja kontaktipinnat lämpenee ja näin ollen jännitteen alenema kasvaa.
Kun on tarpeeks huono liitos, niin lopulta sekin palaa "poroiks" ELK.
Parkkilamppujen kannat on tosi hepposet, niiden pienillä tehoilla lampunkannat on mulla tummuneet ja hapertuneet, kaapelitkin alkaa oleen aika koppuraa.
Taas on valmistaja säästänyt väärässä kohtaa.
Ja kuten teutori jo sanoikin, niin lämpö se nuo sisävalaisimien kannat tappaa, sit jos on vielä lamppu vähän löysässä, niin voi sanoa kannalle morjens.