Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: PuuhaPede - 21.01.2011, 16:41:36
-
B230FK moottori oireilee.
Ajaessa, lämpimällä koneelle, kun painaa kytkimen pohjaan ja on vaihtamassa vaihdetta tai muuten rullailee, niin lähes joka kerta kierrokset tippuu noin 500rpm. Kierrokset ikäänkuin jumittuvat pariksi sekunniksi, jonka jälkeen pongahtavat taas normaaliin n 850-950rpm.
Tätä oiretta ei saa esiin paikallaan kaasutellessa ja kylmänä toimii ihan normaalisti. Tyhjäkäynnillä lämpimällä moottorilla tyhjäkäynti heijaa noin viisarin vahvuuden verran. Normaalia?
Seuraavat toimitukset jo tehty
* tyhjäkäyntiventtiili putsattu noin 3 kertaa-testattu toimivuus piuhan avulla-liikkuu, ei jumita
* virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu
* lambda mitattu- ei ole poltellut valoa muuten, kuin jos kierrokset ovat tippuneet alle vielä tuon 500rpm
* alipaineletkut uusittu
* tulpat vaihdettu- vanhat olivat lähes valkoiset
Mitähän osaisi tehdä seuraavaksi?
Imuvuoto?
Rele?
-
Toimiiko nopeusmittari kunnolla? Jos ei meinaan ruisku saa nopeustietoa...? Auton liikkuessa pitäisi käynnin pudota vapaalla ensin sinne 1000-1200rpm ja siitä pikkuhiljaa sinne normaaliin.
Kato nyt kuitenkin ne nopeusjohdon liitokset mittarilla, käsittääkseni kiertää sen kautta boksille tuo nopeustieto. Voin toki muistaa väärinkin, veli TVS varmaan oikaisee jos näin on. :hello:
Kattoo voi toki itekin kaavioista, mä en nyt jaksa. :buck2:
Ps. Katoin muuten pari kertaa tota sun otsikkoa. ;) B203FK... Vollen kehitysmoottori.
Noni, se korjas sen otsikon... ::)
Koitas muuten resetoida boksi. Akunkenkä irti hetkeksi tai se helpompi konsti, engine control sulake irti vähäks aikaa.
Tuohan vois periaatteessa olla myös immuvika.
-
Mielestäni nopeusmittari toimii normaalisti. Ainakaan ei eroa navigaattorin lukemiin :) Voi tietysti olla signaalin heikkoutta, mutta kun ei aina tee samaa. Eli joskus laskee pehmeästi 1200rpm ja siitä 850rpm ja jää siihen.
Käytin eilen illlalla ykkös sulakkeen irti ja takaisin. Aamulla toimi normaalisti, mutta vika ilmeni taas noin 5km:n jälkeen :-[
Tää on ylikokoon porattu 2-litranen ;D
-
B230FK moottori oireilee.
Ajaessa, lämpimällä koneelle, kun painaa kytkimen pohjaan ja on vaihtamassa vaihdetta tai muuten rullailee, niin lähes joka kerta kierrokset tippuu noin 500rpm. Kierrokset ikäänkuin jumittuvat pariksi sekunniksi, jonka jälkeen pongahtavat taas normaaliin n 850-950rpm.
Tätä oiretta ei saa esiin paikallaan kaasutellessa ja kylmänä toimii ihan normaalisti. Tyhjäkäynnillä lämpimällä moottorilla tyhjäkäynti heijaa noin viisarin vahvuuden verran. Normaalia?
Seuraavat toimitukset jo tehty
* tyhjäkäyntiventtiili putsattu noin 3 kertaa-testattu toimivuus piuhan avulla-liikkuu, ei jumita
* virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu
* lambda mitattu- ei ole poltellut valoa muuten, kuin jos kierrokset ovat tippuneet alle vielä tuon 500rpm
* alipaineletkut uusittu
* tulpat vaihdettu- vanhat olivat lähes valkoiset
Mitähän osaisi tehdä seuraavaksi?
Imuvuoto?
Rele?
Eikö YKK -anturi voisi olla syyllinen? Toinen mikä tulee mieleen on tietysti kaasuläpän säätö ja tuon asentoanturin naksuminen on kondiksessa? Tuo kaasuläpän asentoanturi teki omassa aika ihmejuttuja kunnes pääsi kaatopaikalle. Naksui ihan normaalisti, mutta ei vaan toiminut kunnolla. Aika ihmeellistä, kun ajattelee kuinka tyhmästä laatikosta on kyse.
-
Kaasuläpän asentotunnistin naksahtaa normaalisti. Kaasuläppä koteloon kurkkasin mutta sieltä ei jäänyt mitään käteen, tarkoitan likaa.
Sellaista teoriaa olen kyllä miettinyt, ettei asentotunnistin naksahduksesta huolimatta lähetä tietoa tyhjäkäyntiventtiilille tarpeeksi aikaisin.
-
Terve,
Minulla 945 vm 1996 matalapaineturbo ja automaatti oireili tyhjäkäynnin osalta saman suuntaisesti.
Aikansa (useita kuukausia) temppuiltuaan syttyi lambdan merkkivalo ja vikakoodin lukeminen paljasti syyn.
Vika oli moottorin lämpätilaanturissa (siellä imusarjan alla keskellä kantta).
Sen kun vaihdoin niin ongelma hävisi.
Vesa
-
Ja itsellä tekee samaa b230ft 940 vm 98.
Vaihdettuja osia:
Yläpään tiivistesarja
Tulpat
Tulpan johdot
Virranjakajan kansi+pyörijä
Tyhjäkäyntiventtiili putsattu myös 3 kertaa ja kokeiltu lisäksi toimivasta autosta vastaavalla osalla. Ihan sitä samaa teki.
Boksi resetoitu
Bensapumpun rele
YKK antura
Suutinrele
Lisäksi kaasuläppäkotelo putsattu, vaikka ei siel mitään ollu.
Ja asentotunnistin naksahtaa oikee aikasesti.
Ootkos puuhapede kokeilu koskaan esim 40km/h nopeudesta painaa kytkimen pohjaan ja annat auton rullata kytkin pohjas?
Itsellä silloin kierokset humppaa tasaisesti 500-1000 väliä. Tekee siis joskus tuota, ei aina.
Ja tosiaan joskus kiekat laskee normaalisti, joskus ne menee romahtamalla sinne 500, jopa alle ja nousee sit normaaliksi.
Seuraava mitä jossain vaiheessa koetan>
Putsaan immun. Jos ei vieläkään toimi niin uusi immu.
Yks muuten millä olen huomannut,että voi käytännössä eliminoida tuon kierrosten laskun, kokeile säki>
Eli aina ku kytkin pitää painaa pohjaa niin jarruttele/moottorijarruttele kierokset eka tuonne 1100 tienoille. Eli kun kierrokset on valmiiksi matalalla ja kytkimen painaa pohjaan niin ei juuri koskaan laske kierokset tuonne matalalle. mut esim 2000 kierrosta ja kytkin pohjaan niin...
Apuja? Kellään ollu vastaavaa ja vika korjattu?
EDIT:
Näköjään vastausta tulikin jo vkonalta. Taidan eka uusia ton anturan ennen immua. :2funny:
Pien hintaero meinaan..
-
juuri tuossa 40km/h vauhdissa moottorijarrutuksella se sen varmiten tekeekin. tosin tässä ei jää kierrokset humppaamaan, vaan nousevat noin kahden sekunnin viiveellä normaaliin tyhjäkäyntiin.
Huomenna katson eetterillä imuvuodot ja pelaan tuon kaasuläpän asentotunnistimen kanssa. Jospa todella vika löytyykin siitä ja sen hitaudesta ???
-
Kannatan edelleen kuvatuilla oireilla nopeustiedonsiirtovikaa boksille. Tiiä sit. :uglystupid2:
Onhan tuo lämpöanturin vaihto nopea kokeilu, se tosin vaikuttaa lähinnä seokseen...
-
Muistahan kirjotella tänne sitten ku kaasuläppää olet rukkaillu.
Itse tosiaan saman ongelman kanssa paininut vuoden ja pikkuhiljaa ois kiva saada asia korjattua.
Ja ei mullakaan tuota kierrosten humppausta kytkin pohjassa ole tehnyt kuin ehkä pari kertaa vuoden sisään, eli mullakin yleensä aina jos kierokset jysähtää alas niin suht heti nousee normaaliin. (n. 1sek)
Onko se imusarjan alla oleva moottorin länpötila-antura siis tämä>
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/373309/17
Lämpötilananturi Bosch i musta 9.90 €
i/Turbo moott valvonta MUSTA (M12x1,5/lattaliitt/ei 6syl)
Voisin tuon nimittäin kokeeksi tilata jos joku osaisi asian varmistaa..
-
Toi anturihan se on. Onhan siinä mahdollista olla jotain katkosta, saattaisi silloin vaikuttaa noinkin. Voithan vanhasta mitata kummastakin pinnistä erikseen maata vasten vastuksen, pitäisi tulla yhtä suuret lukemat.
-
Kaasuläpän asentotunnistin naksahtaa normaalisti. Kaasuläppä koteloon kurkkasin mutta sieltä ei jäänyt mitään käteen, tarkoitan likaa.
Sellaista teoriaa olen kyllä miettinyt, ettei asentotunnistin naksahduksesta huolimatta lähetä tietoa tyhjäkäyntiventtiilille tarpeeksi aikaisin.
En ihan tarkalleen muista miten totesin tuon oman anturin vialliseksi, mutta lonkalta heitän, että mittasin sen. Jos nyt en ihan väärässä ole, niin siellä sisällä ei ole mitään muuta kuin pari metalliliuskaa ja mikrokytkin. Pyörittelin anturia yleismittarin "johtaa ei johda" piippaus toiminto päällä ja tuo mikrokytkin ei naksunnasta huolimatta aina yhdistänyt.
Tähän ketjuun on tosin tullut jo paljon muitakin vikakohteita ja minun "tiedot" loppuu tähän :).
-
Itellä ihan samanlainen kottero kuin otsikossa ja samaa tekee...IMM vaihdettu kun tuppas hyytymään mutta se ei korjannut tota tyhjäkäynnin humppaamista.
-
Ratkaisu lähellä.
Anturi on sökö. Mitattu ei, mutta säätämällä saatiin kierrosten humppaaminen loppumaan. Ainut vika auton sammuttamisen ja uudelleen käynnistyksen jälkeen oli ylisuuret kierrokset- 1500-2000rpm. :o
Käännettiin takaisin mistä lähdettiinkin ja todettiin anturin olevan viallinen. Eli nyt uutta etsimään.. ::)
Imuvuotoja ei löytynyt mistään.
-
Anturi kiinni kahdella ruuvilla. Ne kun löysää ja alkaa käännellä anturia.
Eron huomaa mutta ei pidä kääntää liikaa. Ja kannattaa käynnistää moottori uudelleen säädön jälkeen. Kierrokset ei saisi jäädä ylös.
Taitaapa kaasuläppä raottua sen verran että kierrokset nousee.
En ihan tarkalleen muista miten totesin tuon oman anturin vialliseksi, mutta lonkalta heitän, että mittasin sen. Jos nyt en ihan väärässä ole, niin siellä sisällä ei ole mitään muuta kuin pari metalliliuskaa ja mikrokytkin. Pyörittelin anturia yleismittarin "johtaa ei johda" piippaus toiminto päällä ja tuo mikrokytkin ei naksunnasta huolimatta aina yhdistänyt.
Vaikka ei mitattu voi todeta että anturi on väsynyt olemaan samassa kohtaa, eli välillä toimii ja välillä ei.
Paremmin en osaa selittää, mutta aion hankkia uuden anturin. Fixusnet.fi 83€, aito Bosch. ;)
-
Vika korjattu. Korjautui vaihtamalla kaasuläppä anturi.
Koneessa tyhjäkäynti kierrokset nyt 850 ja ajaessa ei putoa enää sinne 500aan. Käytän vielä pakokaasu mittauksessa varalta, että näkee kaiken olevan ok!
Kuvat kertoisivat kenties enemmän :) :)
-
Kirjoitan puhelimel eikä hajuukaan miltä näyttää tietsikal mut asiaan. Eli onko tuo puuhapaden vaihtama osa sama mikä löytyy fixusnetin sivujen kautta auton tiedot antamalla. Jos joku voisi vastauksen nopeasti antaa niin osan saisi huomiseks tänne peräkylille. Eli kaasuläppäkytkin. bosch. 0280120325. Hinta 82.41€. vastailkee jos joku osais asian varmistaa kiitos. :)
-
Kirjoitan puhelimel eikä hajuukaan miltä näyttää tietsikal mut asiaan. Eli onko tuo puuhapaden vaihtama osa sama mikä löytyy fixusnetin sivujen kautta auton tiedot antamalla. Jos joku voisi vastauksen nopeasti antaa niin osan saisi huomiseks tänne peräkylille. Eli kaasuläppäkytkin. bosch. 0280120325. Hinta 82.41€. vastailkee jos joku osais asian varmistaa kiitos. :)
Käsittääkseni on.
Juuri tuon itse vaihdoin (tosin johonkin italialaiseen tarvikkeeseen).
-
Googelle kiitokset. Huomen palailen kertomaan korjaantuiko vika. Pitkään vaivannu ongelma ja olisi tooosi hienoa saada auto taas kondikseen. Pääsis hifistämään sit.. (täydellinen vaimennus lattiasta kattoon ovia ja konttia myöten+hifiä riittävästi) :D Ja rahanmenoa ei voi estää. :)
-
Osa on juuri sama mikä löytyy Fixus liikkeestä. Kaikki numerot löytyy kyljestä.
Johto liitokset kannattaa myös tarkastaa samalla, kun vaihtaa komponenttia.
Heijaamiseen löytyi osittainen syy suuttimien tiivisteistä. Kakkospytyn suutinta, kun painaa ja kääntelee käynti tasaantuu hetkeksi. Tuli siis asiaa siniselle
-
Juuh,tässä vähän tilannekatsausta.
Se kaasuläppäantura tuli vaihdettua ja moottorin lämpötila-antura.
Lopputulos> Samat oireet jatkuu. >:(
Nyt ois hyvät neuvot kalliit. Tuntuu oudolta kun auto toimii muutoin todella mainiosti niin aina risteyksiin tullessa kiekat käy jopa lähellä nollaa.
Mitähän sitä auton kanssa tekisi...Lähinnä mielessä kävi, jos paikallisella sinisellä käyttäisi, mahtaisivako löytää vian? Rahaa nyt ei hirveästi olisi käyttää joten sinällään mukava tilanne...
Voisiko hevonen vähän kertoo lisää mitä tarkoitit tuol nopeustiedon vialla? mittari toimii normaalisti mutta voiko muuten homman toimivuutta testata?
Ja muita ehdotuksia?
Sellainen huomio viel, että monesti tuntuu, että juurikin kun jarruun koskee niin kierrokset tippuisi ja turbomittarissa viisari nousee eli alipaine vähenee. Tekee siis kierrosten laskua muutoinkin mutta tuolla helppo provosoida.
Vielä yksi kyssä. kuuluuko auton käydessä tyhjää, nii jarrua vaikka kolme-neljä kertaa painaessa kierrosten joka kerta laskea ainakin 200 kierrosta? Tekeekö muilla ja onko normaalia?
Tuli mieleen jos jotenkin alipaine häviäisi liittyen jarruihin..
On mystistä.. *kahvia->
-
Vähän kaavioo
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm
ja jotain juttua liittyen asiaan.
http://www.turbobricks.com/forums/showthread.php?p=3351653
Se on tuo pinni 34 johon pitäis aaltoo saada.
Jos vielä kysyttävää, kysykää TVS:ltä, se on guru. P> Mä jään sitäpaitsi kohta eläkkeelle... :pupu:
Mitä noita topikkeja luin, vika ei ole korjattu vieläkään, niinkuin vähän epäilinkin. Alko vaan uus topik samasta viasta. (PuuhaPede)
-
Kyllä minun mielestäni tämä vika autossani korjaantui juuri asentotunnistimen vaihdolla ja uudelleen säätämisellä. Kierrokset ei enää tipahda alle normaalin tyhjäkäynnin.
Se että bensaa menee nyt liikaa, johtuu todennäköisesti juuri tästä 9,90€ euron anturista, kun kylmänä syöttää liikaa bensaa.
Mulla ei ainakaan vaikuta tyhjäkäyntiin jarrun painanta. Testattu on. Ilmavuodoista lähdin liikkeelle.
S.M.R Saitko säädettyä läppäanturin kunnolla? Liikkuuko kaasuläppä ennen anturin naksausta?
-
Kyllä minun mielestäni tämä vika autossani korjaantui juuri asentotunnistimen vaihdolla ja uudelleen säätämisellä. Kierrokset ei enää tipahda alle normaalin tyhjäkäynnin.
Se että bensaa menee nyt liikaa, johtuu todennäköisesti juuri tästä 9,90€ euron anturista, kun kylmänä syöttää liikaa bensaa.
Hyvä jos on selvillä tuokin vika, etteivät liity toisiinsa. Toivotaan että fiksaantuu.
-
Noin viikon viiveellä ilmeni nuha kylmänä. Eli mitähän seuraavaksi?
-
Itsellä samaa vika kun, kaasun päästää niin kierrokset heijaa siinä +-500rpm kun, mennään alle 70km/h. Sitten kun, on enempi niin taas ei mitään, tehottomuutta ehkä hieman ilmassa. Imuvuotoja ei löytynyt, imm vaihdettiin ei vaikutusta. Huomenna tutkin taas uudestaan aloitetaan lambdan mittaamisella sitten sytkäpääte,ykk anturi. Katsotaan miten käy.