Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: v6omega - 25.04.2012, 12:57:37
-
No niin, ensin auto herjaa että "Liikaa päästöjä-vaatii huollon" ja ei muuta kuin vikakoodien lukuun ja kun vikakodeja ei ollut muualla kuin EGR:ssä niin auto pajalle EGR:n putsaukseen (1 1/2 h töitä..., uusi EGR on muuten aikas arvokas osa)
Tämä putsaustyö auttoi (ja vikakoodin saatiin nyt pois) vaan mitä todennäköisemmin vika uusiutuu joten mieleen tulee halu koko EGR:n tulppaukseen jota ei pysty tekemään joten ainoa vaihtoehto on siis moottorin ohjelmointi jolla vähennetään EGR:n käyttö minimiin?
-
Tämä putsaustyö auttoi (ja vikakoodin saatiin nyt pois) vaan mitä todennäköisemmin vika uusiutuu joten mieleen tulee halu koko EGR:n tulppaukseen jota ei pysty tekemään joten ainoa vaihtoehto on siis moottorin ohjelmointi jolla vähennetään EGR:n käyttö minimiin?
Kyllä sen EGR:n saa tulpattua pois. Täälläkin palstalla taitaa olla ohjeet jossakin. Uudelleen ohjelmoinnin yhteydessä tuo kannattaa kyllä poistaa ohjelmallisestikin pois käytöstä .Tosin typen oksidipäästöt nousee ja maailma ei pelastu :nohnoh
-
Kyllä sen EGR:n saa tulpattua pois. Täälläkin palstalla taitaa olla ohjeet jossakin. Uudelleen ohjelmoinnin yhteydessä tuo kannattaa kyllä poistaa ohjelmallisestikin pois käytöstä .Tosin typen oksidipäästöt nousee ja maailma ei pelastu :nohnoh
Minulla on sellainen muistikuva ettei tätä sähköistä EGR venttiiliä voi tukkia laipalla ilman vikavalon syttymistä, vanhemmissa D5 koneissa jossa EGR ohjaus toimii alipaineelle, onnistuu tulppaaminen vaan kertokoot asiasta enemmän tietävät lisää.
-
egr korjaus biilia=1296.20€
-
Moottorinohjaimen softaa muuttamalla saa pois käytöstä.
-
Mä tein EGR:n putsaustyön aika tarkkaan pari vuotta sitten, tämmöisellä kuvauksella (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1503.msg38527#msg38527). Sen jälkeen autolla on työnnetty maantietä melko tarkkaan 80tkm lisää eikä se ole tähän päivään mennessä vielä temppuillut. Ennenkuin lähtee tulppailemaan niin mielestäni kannattaa putsata koko systeemi ja mikäli homma lähtee toimimaan ovat tulppaukset turhia.
Koputetaan vielä vähän puuta ettei vika palaa...
-
Mulla sama kokemus. Putsaus helppo ja nopea tehdä. Ja ongelmat hävisivät. Toivottavasti seuraavat 400 tkm menee taas ilman ongelmaa.
-
Jos ei päästönäkökulmaa oteta mukaan, niin EGR kyllä työntää koneeseen sellaista *askaa, ettei kukaan täysjärkinen moottorisuunnittelija vapaaehtoisesti siihen suostuisi. Imuputki juuri ennen imusarjaa on jo 100tkm ajon jälkeen pahemmassa kunnossa kuin kesämökin savupiippu kituvalkeen poltolla.
Olen ajanut noin 170tkm tulppatulla EGR:llä ja irrotin EGR jälkeisen putken kesällä. Oli sisäpuolelta kuin pakasta vedetty, uusi putki. En ole huomannut mitään haittaakaan tästä, esim. lämpöisyys tms.
-
Noniin. Kysytäänpä täällä ei tarvii uutta tehdä.
Eli autona XC70 D5 vm 2006, mutta sillä mustakoppasella 163hp moottorilla. Tämä on hieman erikoinen yksilö, sillä eikös 06 pitäisi olla jo harmaskoppasella, mutta mikäpä lie juttu.. Saksasta tuotu ja lähes kaikilla varusteilla. Penkinlämmittimet ja ardic myös.
Asiaan. Kokeilin tulpata tuon egr.n samallalailla, kuin 03:sta kun, joka ei mitään ilmoitellut tulppauksesta. Tämä uudempi taas ilmoitti pienen ajon jälkeen että hiukkassuodatin vaatii tyhjennyksen.
Ilmeisesti vaikenee, kun ottaa tulppauksen pois, mutta onko tuossa konetyypissä oikeasti hiukkassuodatin? Ja eikö saa kuin ohjelmalla pois?
-
Mustakoppaisessa D5:ssa ei ole hiukkassuodatinta.
-
Mustakoppaisessa D5:ssa ei ole hiukkassuodatinta.
Ok, eikös tuon pitäisi ilmoittaa että liikaa päästöjä eikä herjata hiukkassuodattimesta?
"hiukkassuodatin täynnä, katso ohjekirja"
-
Ok, eikös tuon pitäisi ilmoittaa että liikaa päästöjä eikä herjata hiukkassuodattimesta?
"hiukkassuodatin täynnä, katso ohjekirja"
Näpyttele auton VIN vaikka skandix.de sivustolle niin näet mikä moottori ja vaihdelaatikko sulla on. T4 ja suuremmat on hiukkasloukulla. Se mööpeli kyllä näkyy auton altakin. Kännykkä auton alle ja näps kuvaten. Se on se pönttö johon menee pillit. Googleta d5 dpf niin löydät kuvia
-
Näpyttele auton VIN vaikka skandix.de sivustolle niin näet mikä moottori ja vaihdelaatikko sulla on. T4 ja suuremmat on hiukkasloukulla. Se mööpeli kyllä näkyy auton altakin. Kännykkä auton alle ja näps kuvaten. Se on se pönttö johon menee pillit. Googleta d5 dpf niin löydät kuvia
Antoi tiedot:
moottorin tyyppi D5244T
Vaihteiston tyyppi AW50 / 51AWD
Eli ilmeisesti tuon mukaan ois hiukkasloukulla, pitää vielä varmistaa auton alle kurkkaamalla.
Vai tarkoititko että D5244T4 on koukulla?
-
Mulla samanlainen mysteerimalli kun beaglella. Elokuun lopussa -05 rekisteröity, vuosimalliksi ilmoitetaan 2006. Takaluukussakin lätkä 2.4d mikä kielis että olisi 163hp versio harmaakoppasesta, mutta on kumminkin vanhanmallin D5. Jotkut varaosahautkin rekisterillä vihjailee uudemmasta moottorista mutta pääosin oikein.
Softa on jo ainakin osittain autossa uudemmalle mallille kun herjaa tosiaan DPF:stä jos EGR tulpattu. Ei tässä kuitenkaan loukkua ole. Ajelluy pari vuotta tulpattuna, eipä tuosta muuta murhetta kuin tyhjäkäynnillä ilmestyvä herja ruudulle.
-
Mulla samanlainen mysteerimalli kun beaglella. Elokuun lopussa -05 rekisteröity, vuosimalliksi ilmoitetaan 2006. Takaluukussakin lätkä 2.4d mikä kielis että olisi 163hp versio harmaakoppasesta, mutta on kumminkin vanhanmallin D5. Jotkut varaosahautkin rekisterillä vihjailee uudemmasta moottorista mutta pääosin oikein.
Softa on jo ainakin osittain autossa uudemmalle mallille kun herjaa tosiaan DPF:stä jos EGR tulpattu. Ei tässä kuitenkaan loukkua ole. Ajelluy pari vuotta tulpattuna, eipä tuosta muuta murhetta kuin tyhjäkäynnillä ilmestyvä herja ruudulle.
Kiitos tästä tiedosta, selvensi tämän jutun juonen! Ajellaan noin ja otetaan katsastukseen lätkä pois. :)
Ja tämä on toukokuussa 06 rekattu, mutta varmaankin 05 puolella rakennettu.
-
D5244T on jokatap tän mustakoppaisen koneen koodi ja siihen ei kuulu DPF:ää
-
D5244T on jokatap tän mustakoppaisen koneen koodi ja siihen ei kuulu DPF:ää
DPF:ää ei yleensä mustakoppaisessa ole, mutta tuontiautoissa niitä on ollut.
-
Kyllä sen EGR:n saa tulpattua pois. Täälläkin palstalla taitaa olla ohjeet jossakin. Uudelleen ohjelmoinnin yhteydessä tuo kannattaa kyllä poistaa ohjelmallisestikin pois käytöstä .Tosin typen oksidipäästöt nousee ja maailma ei pelastu :nohnoh
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18656.msg341777#msg341777
ja itse päädyin ohjelmoimaan EGR:n vikakoodin pysyvästi pois ja ottamaan EGR:n pois käytöstä, samalla tuli 30hv lisää tehoja ja kulutus laski (V70 D5 2005)