Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jpajula - 28.04.2012, 22:45:50
-
B230F ja jakopäässä on edelleen öljyä. Vuosi sitten Debilissä vaihdatin hihnan ja sitten huomasin tuon öljyvuodon, josta johtuen auto takasin sinne ja vaihtoivat osahinnalla kampiakselin etustefan. Kuitenkaan hihnaa ei ole vaihdettu uudelleen vaikka se on öljyinen ja öljyisenä sillä on se reilu 10000km ajettu. Kattelin sitä koneen etupäätä tänään ja se vaikutti öljyselle, joten avasin sitten sen kopan siitä. Kyllä siellä öljyä edelleen on ihan riittämiin ja mä olen kohtuullisen varma, että jostain se sitä tunkee ulos. Öljyvuodon tutkimisen yhteydessä pyysin kattelemaan huohotukset - joista tosin ei ole kuitilla mainintaa, mutta käyntihäiriöiden yhteydessä mä kävin noita letkuja läpi ja putsailin ne. Ainakin se letku koneen kyljessä olevassa pöntössä kiinni olevassa muovikilluttimessa on taas öljyinen, joten jotain ainakin tulee läpi. Jakopään suojuskin on hinkkautunu kampiakselin hihnapyörään siten, että on kulunu puhki (muovia on tuo). Ja tuttuun tapaan nippu kyssäreitä:
- Alfamerit ja täälläkin johonkin S80:een liittyvä threadi sanoo, että hihna pitäs vaihtaa, jos siinä on öljyä. Vaihdanko hihnan ja entä muut osat?
- Saako sen huohotuspöntön sieltä imusarjan alta jotenkin ilman imusarjan irrottamista auki tai sen muovikilluttimen siitä edes irti?
- onko noissa myyty esim. tarvikkeena eri jakopään suojuksia tms?
-
hihna ja tarvittaessa kiristin. Joko imusarja irti tai lisäilmaluisti ja teline. Mikä muovikillutin siinä on ?
-
Siinä on semmonen muovinen putki, johon tulee imusarjalle menevä letku kiinni. Ei lähteny sieltä vetämällä. Jos imusarjan irrottaa, niin kannattaako sitten hommata samoin tein uuden tiivisteet sinne? Ja miten mä muuten putsaan ton jakopään öljystä jotenkin kätevästi? Jotenkin joku liuotin ja painepesurilla loput ei tunnu luontevalle ratkaisulle :) Tosin tässä vaiheessa iltaa ja silverdryta painepesurilla vois pestä koneen vaikka öljyntäyttökorkin kautta ;D Kiristin on tosiaan ollu sen 10000km paikoillaan, joten mistäs sen tietää, onko tarve vaihtaa?
-
Huohotuspönttö on mahdollista irrottaa imusarjaa irrottamatta, pystysuuntaisilla kahdella pultilla se vaan on kiinni. Huom: älä hukkaa tiivistettä pöntön ja lohkon välistä!. Se putki lähtee ihan vetämällä irti purkista, ja toisaalta se itse purkki harvoin on tukossa, sensijaan se putkessa oleva haaroituskappale pitää sisällään suodattimen, joka hyvinkin tyypillisesti on täysin läpinäkymätön. Sen voi nakata roskiin ja kasata ilman sitä liekkiulkkoa, tai sitten vaan pestä sihti ja laittaa takasin. Tarkista myös sen imusarjaan menevän ohuen letkun kunto, joskus tullut vastaan tukkoon karstottuneita letkuja.
Öljyvuoto voi tulla myös apuakselin tai nokan stefoista, ne melkeen olis kannattanu kaikki lyödä uusiks samaan syssyyn.
Jakohihna kannattanee vaihtaa, mutta jos rulla on 10tkm ja alta vuoden, en tekisi sille mitään, olettaen että kyseessä on ns laadukas merkkiosa.
-
jos otat huohotupöntön irti siihen lohkoon jää letku joka menee öljypohjaan, näyttää isolta tiivisteeltä, sitä ei saa irrottaa ellet halua avata öljypohjaa. Bräkleenillä ja rätillä enimpiä öljyjä pois. Siniseltä laadukkaat stefat sinne. joo, se kiristin saa olla.
-
Siinä jakopäässä on sellainen alumiininen laippa jossa nuo kampuran ja apuakselin stefat ovat kiinni. Mulla tuon laipan pultit olivat ihan sormikireydellä ja laipan ja lohkon välinen tiiviste huonossa kunnossa, ko. laippa on osa 14 tässä kuvassa:
(http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/top/Volvo-940-Timing-Components-B230.jpg)
Tuon tiivisteen (osa 15), ja vesipumpun vaihdon jälkeen ei ole enää merkannut paikkaansa. '97 B230FK.
Jakopäähän voi tulla öljyä vain neljästä paikasta: akseleiden (kampi, apu ja nokka) stefoista, tai tuon laipan tiivisteen välistä.
-
Täähän vaikuttaa mielenkiintoselle projektille :) Eli oikeestaan puran tuon jakopään noin kokonaisuudessaan - no siitä se lähtee meikäläisen ensimmäinen jakopääremppa. Tarvittavat osat siis:
- jakohihna
- nokka-, apu-, ja kampiakselin stefat
- tuo mainittu laipan tiiviste (mistä semmonen vai pitääkö tehdä ite?)
- vesipumpun hihna (koska hihnapyörälle on öljyä valutellut)
Kysymyksiä:
- kun vaihtaa tuota laipan tiivistettä, niin pitääkö öljyt laskee sitä ennen pihalle?
- tarviiko mitään perushylsysatsista poikkeavia työkaluja (kuten pitkät hylsyt vaikka 16mm tms)?
- autoni on automaatti, riittääkö P-asento varmistamaan sen, että kampiakseli on ja pysyy paikallaan?
- voiko kampiakselin tarvittaessa lukita pultilla vai onko ainoa vaihtoehto startti pois ja iso ruuvari hammaskehälle?
- saako nokka-akselin lukittua / tarviiko sitä lukita hihnapyöriä irroitettaessa?
- kannattaako hihnapyörien kiinnitysmutterit löysätä jo ennen hihnan poistamista?
-
Kysymyksiä:
- kun vaihtaa tuota laipan tiivistettä, niin pitääkö öljyt laskee sitä ennen pihalle?
- tarviiko mitään perushylsysatsista poikkeavia työkaluja (kuten pitkät hylsyt vaikka 16mm tms)?
- autoni on automaatti, riittääkö P-asento varmistamaan sen, että kampiakseli on ja pysyy paikallaan?
- voiko kampiakselin tarvittaessa lukita pultilla vai onko ainoa vaihtoehto startti pois ja iso ruuvari hammaskehälle?
- saako nokka-akselin lukittua / tarviiko sitä lukita hihnapyöriä irroitettaessa?
- kannattaako hihnapyörien kiinnitysmutterit löysätä jo ennen hihnan poistamista?
-Ei koska öljyn pinta on alempana öljypohjassa.
-Aika perustyökaluilla selviää. Jotain torxeja voi olla esim hihnankopassa.
-Ei. P-asento lukitsee kardaanin mutta moottori pyörii edelleen. Mutta yksi hyvä keino on laittaa kampuran pulttiin pitkä vääntiö runkopalkkia/maata vasten, puolan johto irti ja napautat startilla auki. Mutta ei tuo startin irroittaminenkaan ole iso homma.
-Ei tarvitse lukita. Nokkahihna paikallaan lyöt napakasti räikkää ja aukee.
-Kyllä kannattaa.
-
-
Tuon 15 tiivisteen voi aika helposti askarrella tiivistepaperista (0.5...0.8) tai korjata vanhan liimaamalla (hylomar) mutta pois sitä ei sovi jättää. Omastani jätin pois ja kasasin suoraan tiivisteliimalla, sillä seurauksin että apuakseli ei enää kiristyksen jälkeen pyörinyt ollenkaan, eli välys on todella tarkka.
-
Jakohihnan kiristimen joudut melkeinpä irrottamaan että saat kunnialla nuo stefat vaihdettua eli alemman kopan irti. Kiristimen lukitsemiseen tarttet esim 2mm poranterän tai muun vahvan noin 2mm pyöreän objektin, hyvä pop-niitin varsi tai ns askartelukokoluokan naulakin käy.
-
Kaivoin Haynesin manuaalista (ja siellä olikin näemmä vastauksia myös noihin lukituskysymyksiin - joskin kokemukselle annan enemmän painoarvoa) tietoja ja kiristinrullasysteemistä sanotaan erikseen, että sitä ei pidä putsailla millään liuottimella. Koska tuossa on jakopäässä öljyä yhden Lähi-Idän sodan tarpeisiin, niin taidanpa pistää samalla vaivalla koko setin uusiksi.
-
Eli siinä kiristimessä siis on reikä, johon tuo 2mm poranterä menee ja toimii lukitustappina. Eli minä avaan mutteria ja käännän kiristintä (mun logiikalla se jousi työntää rullaa hihnaa vasten) pois hihnasta siten, että saan sen tapin sinne väliin. Sitten kun hihna on toiselta puolen paikoillaan, niin nappaan sen lukitustapin pois ja hihnankiristin painuu automaattisesti oikeaan asentoon ja laittaa hihnan oikealle kireydelle. Sen jälkeen sitten vaan mutteri kiinni. Sitten kun systeemi on läjässä, niin pyöritetään konetta pari kierrosta ja katotaan merkit. Ja seuraavana avataan ja suljetaan tuo kiristimen mutteri siitä reiän kautta sanoo haynes - mitä tää tekee? Tuhannen kilometrin jälkeen jälkikiristys (jota tuolle nykyselle ei oo muuten tehty) on kyllä ihan loogista.
-
Koneen pyörittämisen jälkeen löysät on hihnassa kiristimen puolella, menee tuolla mutterin löysäämisellä oikeaan kireyteen.
Sama se on jos koppien vielä pois ollessa vähän pyöräytät ja löysäät+ kiristät sen.
-
- tuo mainittu laipan tiiviste (mistä semmonen vai pitääkö tehdä ite?)
Ainakin siniseltä tiskiltä saa, mä ostin omani Keskusautohallista, taisi tosin olla tilaustavaraa. Voi sen tehdä itsekin tiivistepaperista.
Apuakselin ja nokka-akselin pultit saa helposti irti kun vanha jakohihna on vielä paikoillaan. Jaon sekoamista on turha pelätä, jako on niin hyvin merkitty. Eli kampuran hihnapyörässä näkyy 0-merkki ja samaten nokka-akselin hihnapyörässä on selkeä 0-merkki. Nuo vain kohdalleen. Apuakselin asennolla on väliä vain jos virranjakaja ei ole kannen päädyssä (onko 740-sarjassa muita kuin B230A jossa apuakseli pyörittää virranjakajaa?).
Startti on tosi hyvä apuväline kampiakselin hihnapyörän pultin avaamisessa...
-
Semmoinen huomion arvoinen seikka, että öljypohjan kaksi etummaista pulttia pitää avata, ne kun ovat kiinni siinä alumiinilaipassa. Ja momenttiavain on välttämätön, kampiakselin pulttia ei pidä mennä kiristämään rannemomentilla.
Kiristinrullaa en näkisi tarpeelliseksi vaihtaa kun on noin hiljan uusittu. Ei se ota itseensä öljystä, olen joskus pessyt vanhan rullan liuotin pesulla ja vieläkin pyörii kilpakoneessa ilman rohinoita.
Kampiakselin pultti tulee aika kovaan momenttiin kiinni, joten siinä vaiheessa tarvitsee kaverin, joka pitää vastaan startin hammaskehältä (ja sen momenttiavaimen). Kampiakselin hihnapyörän ja etenkin sen kiilan kunto kannattaa tarkistaa, ja asentaessa pitää olla tarkkana, että kiila on varmasti oikein urassaan. Tiedän useamman B200/B230 koneen, josta on se kampiakselin hihnapyörän kiila hajonnut. Se kiila on pieni nysty kiinteänä kammen hihnapyörässä.
-
Juu ei öljy vaarallista rullalle ole, pyyhkii paperilla sen vaan puhtaaksi tiivisteitä millään kovalla tökkimättä niin miksikä se menisi. Ja joo, se tappi on juuri siksi, että löysää sen kiristysmutterin, painattaa hihnaa niipaljo mutkalle että sen tapin saa kiristimen jousen tappiin ja sitten mutteri poies ja kiristin pois ni pääsee irrottaan pohjimmaisen osan jakopäänkoppaa.
-
Tiedän useamman B200/B230 koneen, josta on se kampiakselin hihnapyörän kiila hajonnut. Se kiila on pieni nysty kiinteänä kammen hihnapyörässä.
:facepalm:
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM1279.jpg)
-
Aloitin purun / putsaamisen ja alkuunsa ruuvautu yks flektin pinnapultti ulos ja mutteri jäi kiinni. Jakopään ylempi muovisuojus oli siis aiemmin hinkannu kiilahihnapyörään ja nyt se oli jotenkin taipunu jakohihnalle asti. No, sen minä saatoin turata itte, jotta jäi siihen jotenkin. Kunnon duunarilla on huamenna työpäivä, joten taidanpa ottaa jallut ja mennä nukkumaan. Jatkan sitten huomenna. Otin stefat ja hihnankin siniseltä ja sitte jonotin motonetin kassalla toimimattomien pankkikorttien takia ja sen jälkeen sitte pankkiautomaatilla. Alko niin lupaavasti tämä homma, että parempi jättää tähän :) JuHaU:lta on kysely vetämässä, jotta vieläkö löytyy tuota muovisuojaa. Saako noihin jostain metallisen suojuksen? Yritin muuten sihtailla, että miks se ottaa sinne kiinni niin taitaa se suojus olla kohtuullisen tarkalla toleranssilla kiilahihnapyörään vai onko jotain keturallaan?
Ja mitä tulee noihin öljyihin jakopäässä, niin läheltä katottuna huomasin, että se hihna on ihan kostee öljystä. Viime vuonnan kun tämän ostin, niin kesällä sen kampiakselin stefan vaihdon jälkeen putsailin sen muovisuojan, jossa oli oikein kunnon kerros öljyä. Nyt sitä on vähemmän, mutta mietin vaan, että mitenköhän kauan tuo on mahtanu vuotaa ::)
-
Ajattlin samalla pestä sitä öljykerrosta noin yleisesti moottorista (nakutustunnistin ym. on öljytahman peitossa). Laturi pois ja onkos muuta? Siis hyvin rauhallinen pesu on tarkoitus suorittaa lähinnä kaapimalla ja vaikka lakkabensalla harjaamalla ja varovainen huuhtelu siihen sitte.
-
laturin voi peittää ehjällä muovikassilla, pakastepussilla olen peittänyt virranjakajan kannen ja ledilootan. Moottorin pesuspraylla suihkuttanut likasiin kohtiin ja pesurilla huuhdottu. Liuottimia en ole laittanut tarpeettomasti. Tuolla jotain koppaa www.skruvat.fi jakopäähän.
-
pinelinen moottoripesua näytin tänään ja 5 min päästä painepesuria. en suojannu mitään ja pesin ihan suoraan starttia, laturia, tehostajaa, suuttimia, virranjakajaa.
pesun jälkeen kone käyntiin ja pasupaikalta pois. ainaki vielä illalla toimi..
-
pinelinen moottoripesua näytin tänään ja 5 min päästä painepesuria. en suojannu mitään ja pesin ihan suoraan starttia, laturia, tehostajaa, suuttimia, virranjakajaa.
pesun jälkeen kone käyntiin ja pasupaikalta pois. ainaki vielä illalla toimi..
olen kuullut sähkölaitteiden suojalakkojen sulamisesta liuottimilla,siksi suojaan. En sit tiedä onko mitään perää siinä, ei tosin huvita ostaa laturia pesun takia.
-
Tuolla jotain koppaa www.skruvat.fi jakopäähän.
Siis jumankauta, mikäs paikka toi on? Ihan mulle tuntematon. Koko kotelo (ylä,ala, taka) alle 35€ kotiovelle toimitettuna. Toi ei nimittäin toi ylempi koppa asetu kunnolla siihen takakoteloon mistään muualta, kuin sen ylimmän ruuvin kohdalta. Kohdistusmerkit ei muuten osu silmään sieltä takakopasta, mutta se voi vaan vaatia tarkempaa tutkiskelua. YKK lienee sitten 0-merkin kohdalla siinä takakopassa (nyt löyty se nollamerkkikin sieltä öljyn alta ;D).
Kait se minäkin sitten vedän muovit auton alle (suojatakseni pihaa enimmältä öljyltä) ja vetäsen ton kärsserillä.
-
No nysse on auki ja kyllähän sieltä öljyä ym. löyty ihan riittämiin...
kuva1 (https://lh3.googleusercontent.com/-rr93TKW4x3U/T6NeAG1ksVI/AAAAAAAAANw/zv6khesBJfY/s805/DSC00695.JPG)
kuva2 (https://lh3.googleusercontent.com/-LRGT9jR4C0k/T6NeAFq4FqI/AAAAAAAAANs/iEwxYsSgPUA/s1024/DSC00696.JPG)
kuva3 (https://lh4.googleusercontent.com/-NfeV_1BGJ9A/T6NeAMxJMNI/AAAAAAAAANo/SIq5LhIrh6M/s1024/DSC00697.JPG)
Ja kone tosiaan on pesty toissapäivänä ennen jakopään avaamista, joten se on aika paljon puhtaampi kuin mitä oli. Muuten sen startin kanssa saa olla tarkkana, kun avaa sitä hihnapyörän pulttia. Mä otin oikein varovasti semmosella alta sekunnin rykäyksellä ja pultti pärähti auki ihan kunnolla.
-
Varmaan toi väliakselin tarvikestefa on ainakin vuotanut... :pomo:
-
Joo, sille ainakin näyttäis. Siniseltä hain uudet stefat + hihnan. Koostuuko se huohotuspöntön yläpuoli tämmösistä osista (https://lh5.googleusercontent.com/-yUZ7s9xzgoA/T6Nzj08qcBI/AAAAAAAAAOM/aNrtVLNzLLw/s778/huohotus.jpg)ja lähteekö tuo nipallinen muoviputkilo (osa B) sieltä pöntöstä nimenomaan vetämällä?
-
Noi osat tulee vasta pöntön jälkeen. Pöntöstä lähtee putki ylös joka tulee tohon B osaan kiinni, C on B:n sisällä. Kaikki putket/letkut lähtee vetämällä. B:stä lähtee pieni letku imusarjaan ja isompi putki tulee kiinni ennen kaasuläppää.
Tossa on kuvia: http://www.svenskavolvo7900klubben.se/phpBB3/viewtopic.php?p=508215
-
Jep ja jätä se sihti pois kokonaan jos se siellä vielä on.
(osa C kuvassasi)
-
www.skruvat.fi
;)
nyt se on mahdollista,
ne muovit löytyy sieltä!
ja edullisesti!
uusia.
-
Tänään irrottelin sieltä sen laipan ja tiiviste oli vähintäänkin haperoa. Emännälle annoin hommaksi piirrellä uuden, mutta mitenkäs sen vanhan irrottaminen - toimiiko esim. wurthin tiivisteenpoistospray siihen, kun se on paffitiiviste vai onko se sitten partakoneenterä saranan sisälle ja siklausta? Sitten seuraan taas lisää tyhmiä kysymyksiä, eli tosta tiivistepahvista. Paankos mä sen Hylomarin vaan tuon tiivisteen toiselle puolen vai molemmille?
Olikos sen laipan pulttien / muttereiden kiristysmomentteja muuten jossain? Onneksi tuli taannoin fillariremontteja (siinä on muuten fiksu, kun lukee suoraan pulttien ja mutterien vieressä momentit) varten hommattua pikkumomenttiavain 5 - 25 Nm, niin saa tuon öljypohjan 11Nm kohdillensa, kun iso alkaa vasta kolmenkympin tietämiltä. Siihen kampiakselin pulttiin olen ny varannu lujaa kierrelukitetta ja ajattelin sitte tehdä paffista oikeen astemitan, että saan sen 60 astetta siihen.
Ja jostain pitää kehittää jotain sopivaa pyöreää sen kampiakselin stefan paikalleen naputteluun. On niin akkamaiset työkalut, ettei ton kokosta hylsyä löydy satsista.
Onko se muuten minkä anturin johto, mikä on niissä laipan kierteissä kiinni? Menee pakosarjan puolelle konetta kiinni.
-
stefa hyvä naputtaa varovasti sillä vanhalla stefalla paikoilleeen, silloin kun se koko alumiini stefarunko irti
siinä johtosarjassa menee öljynpaineanturin johto ja joissain vielä laturin johdot ( jos pakosarjan puolella)
se laipan tiiviste pitää olla muuten just alkuperäisen paksuinen, liian ohuella ottaa apuakseliin kiinni ja paksulla taitaa tulla klappia liikaa
-
Jaa-a, se vanha siellä on aika ohkanen - paitsi reunoilta. Mulla on 0,5 pahvia ja äkkiäkös siitä sitten muotoilee uuden 0,25:sta jos tarvis. Selluloosapahvihan kuitenkin jonkun verran painuu siellä välissä kasaan.
-
Kierrelukitteeksi kampiakselin hihnapyörälle vissiin keskilujaa? Startti ei irtoo (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=post;topic=18997.0;last_msg=344843), joten varmistelen vaan, ettei tästä tule samanlaista savottaa.
edittiä: Ehdin jo ostaa punasta permatexia ja mun mielestä siinä purkissa luki, että kampiakselin pultit jne. Ehkä se ei sitten tarkota tota keskipulttia, kun katoin nyt netistä tuoteselostetta "Tyypillisiä käyttökohteita: Metalliset pysyvästi kiinnitettävät kierteytetyt liitokset"
-
Mä en ole koskaan laittanut kierrelukitetta tuohon pulttiin, eikä ole kahdesta Volvosta ja yhdestä Toyotasta irronnut itsestään.
-
Naputtelin eilen nuo stefat paikoilleen ja se kampiakselin stefa jää ~1mm verran laipan reunaa ulommaksi - siis se viistetty ulkoreuna. Kuuluuko sen mennä syvemmälle, eli lisäänkö voimaa? Laipan tiivisteen leikkaaminen (tai ylipäätään minkään tiivisteen leikkaaminen) ei ole muuten meikäläisen leipälaji :) No, tulipahan harjoituskappaleita ja nyt on hylomarit vielä välissä. Mulla olis siis 0,5mm pahvi ja sillä tuo apuakseli pyöri ok. Laipan pultit ja ne pari mutteria kiristin samaan 11Nm mihin öljypohjan pultitkin.
-
Ei se stefan paikka niin tarkka ole. Voipi olla vaan eduksi jos huuli tulis vähän eri kohtaan kampiakselilla.
-
Ei **vetti! Nyt on tuo tunkio läjässä ja kävin kaupassa. No, ainakin nokan puolelta tulee öljyä ihan huolella ja se mitä näen tonne apuakselille, niin ilmeisesti sieltäkin suunnalta. Tällä hetkellä minulla ei pyöri kuin yksi kysymys mielessä:
Mitä minä tein väärin?
Stefat on teksti ulospäin ja naputtelin ne kaikki vanhoilla stefoilla paikoilleen niin pitkälle kuin ne nyt sinne meni ja voitelin ne sitä ennen tuoreella moottoriöljyllä. Noin silmämääräisesti on samalla tavoin kuin ne edellisetkin siellä ja ostin ne tosiaan Biliasta.
Ainoa positiivinen asia tällä hetkellä on se, että tuo ylipäätään lähti käyntiin.
-
Ai piru...
Stefat kuitenkin väärinpäin?
Pärsitty akseli vanhoja irroittaessa ja uusi stefa rikki.
Huohotus täysin tukossa.
Teksti ulospäin kuulostaa kyllä oikealta, se kuppipuoli stefassa siis sisäänpäin.
-
No siis kun ei ja varsinkin nokka-akselin stefa meni oikein mallikkaasti. Se kuppipuoli on takana ja stefan kova runko on ulospäin. Mä vedin sen huohotusletkun, jossa se muovikikkula, irti ja se on ihan auki - ei ole sihtiäkään siellä. Olisko se pönttö tukossa kuitenkin tai sitten vaikuttaako esim. venttiilinvälykset johonkin jotenkin? Mutta siis jos mä sain noi kaikki vuotamaan, niin jotain meni totaalisen persiilleen - en vain käsitä mitä.
-
Googlella hakua ja sieltä löytyi vanhaan volvolandian areenaan tuommoinen:
740 etupään stefa vuoto
www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=9832.0;imode (http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=9832.0;imode)
jokin pieleen vai miten voi uusi stefa vuotaa enemmän? Auton hankin pari viikkoa sitten ja kaikinpuolin muuten tuntuu olevan jees toistaiseksi. Matson66: ...
Tietääkö joku onko tuo vanha foorumi vielä saatavilla jostain? Matson66:lle laittelin täällä jo YV:tä.
-
Tietääkö joku onko tuo vanha foorumi vielä saatavilla jostain?
Se on bittien taivaassa...
-
Jahas, ei sitten käyny tämän kanssa yhtä hyvää tuuria kuin aikanaan työhaastattelun suhteen. Olin hakenu paikkaa ja kun sieltä sitten jossain vaiheessa tuli pyyntö haastatteluun, niin ei mitään hajua, mistä olikaan taas kyse. Onneksi Googlen cache pelasti silloin, nyt ei ollu apua.
-
Kokeilen huomenna noi huohotukset tässä mainitulla tekniikalla (http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=158981).
-
Onkos kenelläkään irrallisena tai kuvaa tuosta huohotuspöntön rakenteesta? Jos mä nyt siis avaan ne pultit ja otan sen pöntön pois, niin onko mitään mahdollisuutta, että sinne öljypohjaan menevä putki tulee vahingossa sieltä mukana?
-
Onkos kenelläkään irrallisena tai kuvaa tuosta huohotuspöntön rakenteesta? Jos mä nyt siis avaan ne pultit ja otan sen pöntön pois, niin onko mitään mahdollisuutta, että sinne öljypohjaan menevä putki tulee vahingossa sieltä mukana?
Öljypohjaan menevä putki on kuulemma mahdollista erehdyksessä saada irtoamaan, käsittääkseni sieltä putoaa öljypohjaan jotain (?) ja sitten pitää käyttää öljypohja auki että sen saa taas pakettiin.
-
Aiemmin tässä ketjussa on vaan maininta, että "näyttää isolle tiivisteelle". Mutta meinaan, että tuleeko se sieltä jotenkin mukana tai tippuuko se paikalleen laitettaessa? Vai eikö sitä vaan pidä mennä mitenkään sorkkimaan?
-
Aiemmin tässä ketjussa on vaan maininta, että "näyttää isolle tiivisteelle". Mutta meinaan, että tuleeko se sieltä jotenkin mukana tai tippuuko se paikalleen laitettaessa? Vai eikö sitä vaan pidä mennä mitenkään sorkkimaan?
Ei tule mukana jos vain sen mustan purkin irroitat ja nostat pois.
Siellä on vain yksi irtotiiviste ja se on o-rengas. Se joka "näyttää tiivisteelle" on se kumilätty joka jää lohkoon ja josta jatkuu se letku kampikammioon, sitä ÄLÄ mene ronkkimaan irti, Jos sen kiskot pois, se alas menevä letku irtoaa tai tulee irti pidikkeensä takaa ja sitä ei kyllä takaisin laita ilman öljypohjan iroitusta.
Voit kokeilla ennen pöntön irroitusta onko se huohotus auki. Irroita se liekkilukkohaaroituksesta tuleva letku sieltä ilmanputsarilta/ imuletkusta mallista riippuen.. Sitten vaan huulet suppuun ja puhallat reippaasti letkuun. Pitäis tuntua melko paljon vastusta. Sitten öljyntäyttökorkki irti ja sama puhallus, jos vastusta ei tunnu nimeksikään huohotus on auki.
Jos ahistaa, se on tukossa. :o
-
Otin letkun siitä kaasuläppäkoteloa ennen irti ja puhalsin alkuunsa ilman, että oli öljyntäyttökorkki auki. Se perhana puhaltaa takasin pahan hengen sieltä ;) Sitte korkki auki ja uus puhallus ja ihan alkuunsa pani hanttiin, mutta sitte jotain irtos jostain ja rööri aukes. Suurin toivein tien päälle ja vuotaa se edelleen. V**tuunnuksissani tungin koneeseen Valvolinen stop engine leak tjsp litkua pullollisen. No kuitenkin vuotaa edelleen, en irrottanu pönttöä vielä tänään (joskus on paremapaakin tekemistä kuin Volvo), mutta huomasin, että öljykorkistakin hönkii öljyä pihalle ja päällisin puolin tiiviste näytti olevan ihan ok. Mähän puhalsin siitä letkusta noin niinkun väärään suuntaan, eli voihan siellä olla jotain, joka imeytyy sitten tukkeeksi. En kokeillu imeä, enkä kokeile - ennemmin irrotan sen pöntön.
-
Nyt on purnukka irrotettu ja putsattu, eikä ainakaan huohotus ole tukossa. Sieltä tuli kyllä jonkun verran semmosia mustia hiilenpaloja. Sai liuottimesta ja kärsseristä ja nyt on puhdas. Öljyä tulee nokalta edelleen ja vissiin enemmänkin, kuin aiemmin. Öljykorkilta ei höngi yhtä paljon enää.
Onko tuossa _mitään_ muuta, mikä vois vaikuttaa kuin veellään olevat stefat?
Mistä saa tuplahuulistefoja?
-
etummainen nokan pukki jos sattuis oleen löysällä taikka ilman silikoni tiivistytstä vois vuotaa kanssa. tai sit jos on ihan varma että se tulee nokan ja stefan välistä, niin nokka-akselissa on ura jonka vanha stefa on syöny ja uusi tiiviste on samassa kohtaa. uus stefa toiseen kohtaan akselia siis korjaukseks. tai jos pukki vuotaa ni pukki käteen ja molempien pintojen pesu ja sipaisu moottorisilikonia. ja pukki kii.
-
Voiko yksittäisen pukin avata ja sulkea tuosta vaan, ettei tartte muita ajatella sen kummemmin? Tiivistekeskukselta (eli Etrasta) löytyy näköjään ainakin nokka-/apuakselin stefakokoa korkeapainestefaa ja leveyttä näytti olevan myös 7,5mm, joten jos laittais vielä semmoset, mikäli nyt jotenkin selviää, että riittääkö niissä kehänopeus. Samalla tietty kattois noi venttiilinvälykset.
Onko tämä sopivaa silikonia (http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-2349) siihen pukkiin vai pitääkö sinne laittaa jotain muuta? Tai pelaako Hylomar Blue siellä?
-
Oisko paha homma vaan vaihtaa se nokkakepin stefa volvolaiseen? Olikohan 11 eur sinisellä (hatara muistikuva) ja lopettaa kiroilu?
-
Oisko paha homma vaan vaihtaa se nokkakepin stefa volvolaiseen? Olikohan 11 eur sinisellä (hatara muistikuva) ja lopettaa kiroilu?
Noku tää on just se mitä on jo tehty (kelaat tuolta noi kolme muuta sivua läpi, niin löytyy räpellykset).
-
Ettei venttiilikopan kulmista kuse (siis siitä kohtaa mistä koppa tekee mutkan nokkapukin päälle)? Toisaalta stefan ei paljon tartte olla vinos kun vuotaa. Varsinkin jos akseliin on kulunut ura, niin stefa ei tiivistä kunnolla jos toinen reuna on uras ja toinen vähän sivus.
-
Ei ainakaan sille näyttäis ja enemmänkin mietityttää, että milläköhän "tiiviste"-aineella se on laitettu, kun aikas kovaa mönjää oli se mitä olis siitä reunasta valunu kannen sivuun. Tuo ura tässä nyt kyllä on mielessä ja mä jo kyselinkin, josko joku tietäis mistä sais tuplahuulistefoja, jolloin todennäköisyys sille, että molemmat huulet on urassa, on pienempi. Vai onko nimenomaan esim. tiivistekeskuksen myymät korkeapainestefat nimenomaan semmosia tuplahuulia?
-
Jepajepa. Soittelin tiivistekeskukselle ja noi tuplahuulistefat voi unohtaa. Ne on sitä varten, ettei se pöly ym. shaisse mene sinne sisälle, eikä öljyn sisällä pitämistä varten. Sviddu, vesivaseliinia siihen stefan päälle ;D Nooh, uudet stefanit paikoilleen, koska noita ei saane ehjänä kuitenkaan siirrettynä. Menee se helpommin, kun nyt on kuitenkin kerran tehny jo tuon homman.
-
Kyllä sen orggiksella tai laadukkaalla tarvikkeella (esim payen, goetze) saa tiiviiksi kun stefa on aivan tasan suorassa akseliin nähden, joku lattarauta tai muu linjaustyökalu on hyvä olla stefaa painaessa.
-
Juu, ajattelin naputella sen paikoillensa tommosella sopivan kokosella viemäriputken jatkokspalalla ja oikein laittaa jonkun spärdäriin ihan loppumilleille asti sinne väliin paikoilleen laittaessa. Pitää nyt kuitenkin kattoo toi ura sieltä akselista. Suoruus onkin sitten vähän niin ja näin, eli mittasin työntömitalla kyllä, että olis suorassa, mutta eipä se kaikkee kerro.
Mistä muuten saa tommosia laadukkaita silikonistefoja ihan vaan tarvikkeena noin millimitoilla ilmotettuna? Voishan tossa nokalla tulla kyseesen esim. 8mm levynen stefa, koska siinä olis kuiteskin tilaa.
-
Tarkotin tasotyökalulla sitä, että painat sen tasoon sitä kannen etureunan koneistettua pintaa apuna käyttäen. Painat tavallaan se suoran osan kyljellä sitä, melkein mikä vaan koneistettu suora objekti käy.
-
Joo, se on näköjään se Volvon orkkistiiviste nokalla edessä sitten millin kapeampi kuin nuo tarviketiivisteet. Läpeeni ..ttuunnuattuani tuohon katiskaan en nyt viittiny lähtee siniseltä hakemaan uutta stefaa, joten löin jonkun samoilla mitoilla (joskin millin leveämmän) Rellun stefan sinne ny. Kattotaan pitääkö se, kun pitäs se ainakin hiukka eri kohtaan siellä asettua jo kokonsakin puolesta.
Mutta tuota semmonen kysymys, että kun mä silloin alkuun irrottelin sen nokan etustefan, niin eipä siellä öljyä ollu. Nyt sitä vähän jopa roiskahti sen stefan mukana. Kone tosin oli juuri ollu käynnissä, kun ajoin auton etupään pukeille, jotta mahtuu irrottelemaan startin. Eli puskeeko tuo jostain enemmän öljyä sinne kuin tarvis vai johtuuko vaan tuosta, että kone oli juuri noin tuntia aiemmin ollu käynnissä?
-
Mulla seurasi myös nokka-akselin stefan vaihdosta entistä pahempi öljynvalskaus, helpottavaa lukea etten ole ainut. Eroa vanhaan on kuitenkin se, että ennen öljy valui vain koneen päätyä pitkin vesipumpun päälle, kun taas nyt öljyä tippuu myös pakosarjan päälle. Kuva:
(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/745/SAM_2169_zps062e04cc.jpg)
Myös vesipumpulle tihkuu "hieman":
(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/745/SAM_2172_zpsa6ac3136.jpg)
Voiko öljy valua tuohon pakosarjalle stefalta tai laakeripukilta, vai valskaako venttiilikopan tiiviste? Nokassa oli jonkin verran kulumajälkeä, ja uusi nokka on jo hommattuna (kun vaan jaksais vaihtaa). Tästä (https://lh4.googleusercontent.com/-NfeV_1BGJ9A/T6NeAMxJMNI/AAAAAAAAANo/SIq5LhIrh6M/s1024/DSC00697.JPG) kuvasta tuli mieleen että itse painoin muistaakseni stefan paljon syvemmälle. Voiko sen pistää liian pohjaan?
Voiko yksittäisen pukin avata ja sulkea tuosta vaan, ettei tartte muita ajatella sen kummemmin?
Tämä kiinnostais myös mua. Muistan lukeneeni että päädymmäiset pukit uskaltaisi avata ilman muiden löysäämistä. Jos hakis tiivisteliimaa ja koittais laittaa sitä hieman venakopan tiivisteeseen ja tohon pukkiin...
Kone b230ft ja kilsoja 500tkm.
-
Venakopan tiiviste vuotaa pakosarjalle. Tuohon vesipumpun päälle vuotaa ilmeisesti nokan stefa. Alkuperäiset tiivisteet on ollut kestävämpiä, tarvikkeet on hajonnut pakkasilla. Takapäässä myös jakajan hajalliset o-renkaat voi työntää öljyä venakopan päälle.
-
Venakopan tiiviste vuotaa pakosarjalle. Tuohon vesipumpun päälle vuotaa ilmeisesti nokan stefa. Alkuperäiset tiivisteet on ollut kestävämpiä, tarvikkeet on hajonnut pakkasilla. Takapäässä myös jakajan hajalliset o-renkaat voi työntää öljyä venakopan päälle.
Toivottavasti tilanne on näin. Stefa saa siinä tapauksessa valuttaa nokan vaihtoon saakka, enintään koitan siirtää sitä edemmäs. Taidan hakea myös venakopan tiivisteen volvolta, ja hommata asennukseen tiivisteliimaa.
Autolla ei kauheasti tule nyt ajettua eikä tuon öljyn pakosarjan päältä kai syttyä pitäisi, mutta kuitenkin...
-
Jakajan o-renkaat maksaa sinisellä muutaman euron, olivat tilaustavaraa täällä nuo o-renkaat ja venakopan tiiviste.
-
Itellä tiputtaa myös vesipumpun päälle, eli ilmeisesti tuo nokan tiiviste?
Pystyykö tuon vaihtamaan venakopan kautta? vai jakopää auki ???
Ja onhan se tuo kuvan 33. ?
(http://i43.tinypic.com/3136rnr.jpg)
-
Jakopää on avattava, ei tule välistä mitenkään. Varmista nyt vielä se vuoto kohta, tarkista ettei tule muualta. Yleensä se on nokan stefa.
-
Jakopää on avattava, ei tule välistä mitenkään. Varmista nyt vielä se vuoto kohta, tarkista ettei tule muualta. Yleensä se on nokan stefa.
Venttiilikopasta se ei ainakaan tule, niin ei kai ole vaihtoehtoja?
-
Ei ole vaihtoehtoja. :(
-
Tästä (https://lh4.googleusercontent.com/-NfeV_1BGJ9A/T6NeAMxJMNI/AAAAAAAAANo/SIq5LhIrh6M/s1024/DSC00697.JPG) kuvasta tuli mieleen että itse painoin muistaakseni stefan paljon syvemmälle. Voiko sen pistää liian pohjaan?
Ainakin mä onnistuin yhden survomaan sinne ihan pohjalle ja silloin vuoti vielä enemmän. Ottamalla jakopään yläkopan irti sen nokkastefan vuodon kyllä näkee.
-
Ja tietty, sopiva liuotin ja sitte painepesurilla konesali siistiksi, helpotti ainakin itsellä vuotojen löytämistä ja arvioiden tekoa siitä kannattaKo niille tehdä yöipäätään mitään. Omasta oli koko lohko imupuolelta öljytahman peitossa ja siinä pohjan muovilevyssä oli puolen sentin kerros. Lienee siis vuotanut aika pitkään ja hartaasti tuo kone, joten nyt pienet hiet ei ole haitannu.
-
"Tästä kuvasta tuli mieleen että itse painoin muistaakseni stefan paljon syvemmälle. Voiko sen pistää liian pohjaan"
Tästä kuvasta näkyy (ainakin minusta), että venttiilikannen tiiviste vuotaa. Venttilipukkien nurkkakohtiin (selvästi sanottu?) laitan itse aina silikonia avuksi. Hyvin on pitänyt nuo motonet lähtöiset pahvit siinä. Nytkin ollut tuo yksi reippaat 200 tkm. Ei vuoda.