Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jen - 29.04.2012, 12:27:38

Otsikko: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: jen - 29.04.2012, 12:27:38
autolla ajaa noin 3km,käy kaupassa ja auto ei käymään millään ilveellä,odottelee noin 15 min niin käymään normaalisti ja aamuisin lähtee normaalisti,tehnyt nyt saman eilen ja tänään ja samankaupan pihassa,vaihdoin polttoaine pumpun releen ja suuttimien releen siinä odotellessa mutta ei!kun aika täys niin normaalisti käymään,voisko tota vauhtipyörän anturia joku v..uttaa?
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: jen - 29.04.2012, 16:39:11
nyt näyttää siltä että pumppu alkaa vissiin olee kaput koska kipinä tulee silloinkin kun auto ei käynnisty ,ja tekee näköjään sitä ihan satunnaisesti kun olen sitä välillä käynyt kokeilemassa, välillä herää heti välillä ei, pumpun surina tankissa ihan normaali mutta aikamoinen lorina siellä käy kun kuuntelee täyttöputkesta,mitäs nää pumput yleensä kestää?tossa nyt 340tkm ja kun lähtee käyntiin niin ajossa ei mitään mikä viittais pumpun tuoton alenemiseen.ja eikös vauhtipyörän anturivika hävittäs kipinän?
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: ToniA - 29.04.2012, 19:00:21
Mulla bensapumppu kesti jotain 270000 km ('97 B230FK). Oireili startissa ja nyki pari kertaa ajossa, lopulta ei enää lähtenyt käyntiin ollenkaan.

Jos tankista kuuluu ääntä, niin luulisi että pumppu on ehjä. Tuo kampiakselin tunnistin on vanhemmiten lämpötilaherkkä, eli lämpötilakin vaikuttaa sen toimintaan. Toimiiko kierroslukumittari kun yrität startata mutta ei lähde? Jos ei toimi, niin viittaisi tuohon tunnistimeen. Se ei ole kallis osa, eikä ole työläs vaihtaa, toisin kuin tuo pumppu. Vuonna 2008 bensapumppu maksoi jotain 140€ sinisellä tiskillä.
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: jen - 29.04.2012, 20:48:34
kiitos vastauksesta,kierroslukumittarin toiminnassa en ole huomannut mitään outoa,sen katoin että kipinä tulee ja tulppa on täysin kuiva,vaihdan sen pumpun kumminkin kun se on alkuperäinen ja luulen että on eläkkeelle valmis jo noilla kilsoilla,mutta katotaan miten äijän käy,sitä tossa mietin miksi tankissa käy niin äänekäs lorina, oisko siellä pumppuhässäkässä joku letku puhki mistä vetää ilmaa?
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: havock - 29.04.2012, 21:22:40
mietin miksi tankissa käy niin äänekäs lorina, oisko siellä pumppuhässäkässä joku letku puhki mistä vetää ilmaa?

Pumpun ja laipan välinen letku/putki vuoto?
Tankkiin palaava bensa lorisee?
Omassa kulkineessa kun virrat vääntää päälle niin pumppu jatkuvasti päällä, selkeästi lorisee jos vähempi bensaa tankissa.

Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: 0yxxy0 - 29.04.2012, 21:29:10
Tuntematta pumpun anatomiaa. 850:ssä putken pätkä pumpun ja tankin läpiviennissä, eihän lorise sieltä. Mun 940 vollessa pumppu käy muutaman sekunnin ja sitten kun tarttaa lähtee hyvin käyntiin mutta jos tartaa heti kun virran kytkee niin saa tartata pitempään.(joten "hehkutan" myös bensa koneen) ;D
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: jen - 29.04.2012, 22:15:00
mun mielestä tossa pumppu lähtee pyörimään vasta kun alkaa starttaamaan,ainakaan ei tankista kuulu pumpun surinaa kun laittaa virrat päälle,ja tossa vaan yksi pumppu mikä tankissa,vanhemmissa missä oli kaksipumppua tankissa esipumppu ja alustassa pääpumppu niin mulla teki just noin että pumppu pyörähti kun laitto virrat päälle,tankkivarustetta katellessa se näytti päällepäin hyvältä että saattaa jopa ehjänä tulla vex,huomenna otetaan se pöydälle ja kysytään että mikä harmittaa?siinä mielessä ei itseä harmita kun tietää että toi pumppu ei kumminkaan enää kauan elä,vaikka ei nyt sitten varsinainen vika olisi siinä.
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: jen - 30.04.2012, 16:36:54
nonni,pumppu vaihdettu ja sama laulu jatkuu,kylmänä hyvin ja lämmin/haalee niin lähtee ennemmin tai myöhemmin yleensä myöhemmin,mites se kannessa oleva anturi joka lämpömittarin anturin vieressä eli taainmainen,otin liittimen siitä irti niin auto lähtee samallalailla käymään lämpösenä oli liitin irti tai kiinni,oiskohan anturissa jotain hämärätä?
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: havock - 30.04.2012, 17:21:23
Ecun/sytkän anturi?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: jen - 30.04.2012, 18:31:08
kiitos :hello:
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: jen - 30.04.2012, 21:05:09
en tiiä muoviämpäri!nyt kun tota on starttailtu koko iltapäivä, lähtee käymään heti mutta nyt tippu lämpömittari pois pelistä, värähtää starttaessa mut siihen jää,milläs tsiikataan onko anturi vai mittari vai joku muu tiensä päässä,vanhemmissa oli helppo laittaa anturin johto maihin niin näki menikö mittari pohjaan,mutta näissä tulee 2-johtoa anturiin ja maadoittaa kumman vaan niin ei mittari reagoi? tää on nyt sit vissiin niitä valintakysymyksiä katellaanko lämpömittaria vai halutaanko käyntiin heti,en tiedä mutta mitään en tehnyt mittari vaan ei toimi mut tuntuu lähtevän heti käymään,startaillaan huomenna lisää!!!!!!!
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: TVS - 01.05.2012, 12:35:05
Mittari on samalla periaatteessa toimiva kun vanhemmissakin, ainoa että sille tuodaan maa johtoa pitkin eikä suoraan kannesta. Eli johdot liittimestä yhteen vastaa maadotusta. Johtosarjavika ei olis ihan tuntematon näissä...
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: jen - 01.05.2012, 13:16:41
asia selvä, käydessä kun irrottaa lämpömittarin anturin liittimen niin sytyttää lambda valon näköjään,mutta sammuu kun liittimen laittaa takasin,yhdistän vielä anturin johdot ja katon reagoiko mittari,jep tuntu mittarin neula pamahtavan pohjaan ja nopeasti,eli anturi kaupoille huomenna,eiköhän tää ollu tässä kun nyt tuntus lähtevän kokoajan hyvin käymään niinkuin ennenkin.

osia laitettiin
polttoainepumpunrele
suuttimienrele
polttoainepumppu
vauhtipyörän anturi
ja huomenna vielä lämpömittarin anturi,vielä jos alkaa kiukuttelemaan niin siirretään tämä tuonne lahjotetaan palstalle niin jatkakoon joku muu!SUURET kiitokset kaikille vinkkien antajille!
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: TVS - 01.05.2012, 14:06:20
asia selvä, käydessä kun irrottaa lämpömittarin anturin liittimen niin sytyttää lambda valon näköjään,mutta sammuu kun liittimen laittaa takasin,yhdistän vielä johdot ja katon reagoiko mittari.
Nyt sie oot kyllä irrotellu moottorin lämpöanturia. Ei se mittaristoa kiinnosta, vaan se etummainen...
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: jen - 01.05.2012, 14:22:12
ei,kyllä sitä etummaista liitintä tarkoitan mikä lähempänä jakopäätä,en sitten tiedä miksi valon sytyttää kun liitin irti mutta ei sen väliä kun sammuu kun liitin on kiinni,taainmaisen liittimen kun irrotti käydessä niin taas lähti flekti pyörimään.
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: ToniA - 01.05.2012, 18:32:32
Mun 940 vollessa pumppu käy muutaman sekunnin ja sitten kun tarttaa lähtee hyvin käyntiin mutta jos tartaa heti kun virran kytkee niin saa tartata pitempään.(joten "hehkutan" myös bensa koneen) ;D

Mulla pumppu käy avainta väännettäessä jo II-asennossa vain jos edellisestä sammutuksesta on riittävän pitkä aika (en osaa sanoa kuinka paljon). Muutenhan pumppu käy vain startin aikana ja sitten kun moottori jo käy.
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: jen - 01.05.2012, 19:42:02
joo,huomasin saman että hetken se surahtaa kun virrat laittaa päälle kerää paineen,ja kun paine laskenut niin tekee sen uudestaan eli auto seissyt tarpeeksi kauan.
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: havock - 01.05.2012, 19:51:11
Mikähähn tossa mulla sitten on, käy kokoajan jos virrat päälle vääntää. Paineet kyllä lorisee suoraan tankkiin takaisin..  No kierrätys on muotia  ;D
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: jen - 01.05.2012, 20:03:54
Mikähähn tossa mulla sitten on, käy kokoajan jos virrat päälle vääntää. Paineet kyllä lorisee suoraan tankkiin takaisin..  No kierrätys on muotia  ;D
toi mitä sanoit niin on täysin totta,kyllä mullakin se lorina kuuluu uudellakin pumpulla ihan niin ku ennenkin eli se on sitä paluu tavaraa eli ok,en tiedä oisko siellä sitten joku venttiili mikä vuotaa ja siksi sulla ei se pumppu  pysähdy kun ei tule vastapainetta?mutta niin kauan ku kaikki toimii niin se on hyvä,harvemminhan auto seisoo kauan virrat päällä ja auto ei ole käynnissä.
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: TVS - 01.05.2012, 21:02:04
toi mitä sanoit niin on täysin totta,kyllä mullakin se lorina kuuluu uudellakin pumpulla ihan niin ku ennenkin eli se on sitä paluu tavaraa eli ok,en tiedä oisko siellä sitten joku venttiili mikä vuotaa ja siksi sulla ei se pumppu  pysähdy kun ei tule vastapainetta?mutta niin kauan ku kaikki toimii niin se on hyvä,harvemminhan auto seisoo kauan virrat päällä ja auto ei ole käynnissä.
Tuo että pumput pyörii koko ajan kertoo vain siitä, että jotakin on ranetettu ja esim lepikkoon ajaessa pumput jää pyörimään. Ei siellä ole venttiiliä tai mitään, ihan aika-arvioilla ja elektroniikalla tuo pyöritys on toteutettu.
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: havock - 01.05.2012, 21:44:25
Pitääkin sitten kysyä, miten nuo ranetukset on tehty? Muutaman esimerkki paikankin jos saisi. Itse tossa kattelin niin pumpun suunnilla ei ihmeitä, rele/sulake boxia en saanut irti jotta pohjaa olisi päässyt tutkimaan. Pitää ajan kanssa miettiä miten irtoaa :)
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: TVS - 01.05.2012, 22:15:29
Joskus oli yksi bensarele, jossa oli todella paljon ja pahoja kylmäjuotoksia, se teki tuota että välillä pumput pyöri kun virrat päällä ja välillä toimi normaalihkosti. Muuten tuo sopisi olemaan ihan vaan hoidettu maadottamalla releen ohjausvirta pysyvästi, hyppylanka löytynee jostakin releen tienoolta juurikin relelootan alta. Tosin releen vaihtokin voi olla testin arvoinen juttu...
Otsikko: Vs: 940 230ft vm 98
Kirjoitti: jen - 06.05.2012, 16:26:54
nonni,peli toiminut hienosti eli kaikki melkein hyvin,ainut vaan että 350km tripissä ja pensamittarin valo sytty ja mittari kehotti menemään tankille,menin ja tankkiin meni 43.5 litraa eli siellä oli vielä 31.5 litraa jäljellä,täytyy ajella nyt niin että mittari laskee jonkun verran ja sitten kääntää anturia johonkin suuntaan että mittari nousee,omasta mielestä anturi meni samaan asentoon mutta näinhän se ei voi olla koska kusettaa noin reilusti,paljoa se ei voi olla pielessä kun mittari kumminkin kulkee täydestä tyhjään tasaisesti mutta se tyhjä tulee vaan turhan aikaisin metreihin nähden,ajattelin jo tossa että nyt on alkanu pelille tavara maistumaan vähän turhan paljon mutta onnex ei!