Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Harjus - 01.05.2012, 22:47:00
-
Olen tuossa seuraillut volvon keulan alustaa, eli muovia joka on syylärin ja välijäähyn alla kun sinne näyttää kertyvän öljypaskaa. Sijainnin perusteella ainoa mahdollinen vuotopaikka lienee cooleri? Letkuliitoksia tässä kiristelin, mutta kun asia vaivasi, kurkkasin tänään muovin välistä ja coolerin alalaita on öljyinen. Eli varmaan vuotaa? Auto ei savuta merkittävästi. Toisinaan saattaa rajummissa kiihdytyksissä tulla hieman mustaa, mutta vain sen verran, että erottaa kysessä olevan dieseli. Öljyä 0W-40 mobilia on vienyt 11tkm.n aikana lähelle alarajaa. Ei ollu vielä merkissä, mutta lisäsin. Itse meinaan vaihtaa öljymerkkiä kun vaihto on ajankohtainen. Edellisellä tdi.llä ajoin teboilin diamond dieselillä, mutta onko 5W-40 tälle koneelle liian jäykkää?
Mistä välijäähy kannattaa hankkia? Paljon maksaa alkuperäisosana ja saako tarvikkeena? Paljon maksaa ruotsin puolella? Purkaamolla maksaa 100-200€, mutta kannattaako sortua? Onko kaikissa -01- -05 V70 D5.ssa sama cooleri. Onko eroa autom tai awd malleissa? (Mulla on -02, V70, D5 (120kw) manuaaliaskilla.) .. Netin kautta en ole pahemmin mitään tilaillu ulkomailta, enkä ole varma haluanko nyt alkaa opettelemaan...
-
Ite oon ajellu 163hv d5:llä teboilin 0-30 caratilla. 20tkm välillä ei häviä mainittavasti mittatikusta.
-
..
Ei sen coolerin tarvitse olla ihan "öljytiivis", kun vaan ilmaa pitää kulkea sen sisällä. Öljyä tuonne voi tihkua ahtimen laakerista tai esimerkiksi ahtimelta ilmansuodattimensuuntaan löytyvästä huohotinletkusta. Ei kuitenkaan liene mitään hälyyttävän suurta vuotoa? 10v vanhassa autossa saa jo hiukan öljyisyyttä ollakin ja on voinut tulla pidemmän ajan kuluessa.
Öljysotaan en sorru mutta en tuota 0W... mobilia laittaisi omaan dieseliin. Hieman paksummat öljyt, kuten 5W40 tai 10W?0 tms ovat ihan hyviä. Öljykorkissa lukee Castrol, mutta on niitä muitakin hyviä.
-
Viskositeettia tärkeämpää on laatuluokitus. Uudet koneet, eli kai 06>, vaatii A5/B5 luokituksen. Vanhemmista en tiedä. Ja uudemman viskositeettisuositus on muuten 0w-30. Itsellä ei kuluta käytännössä yhtään em. öljyä (Castrol) n. 25tkm vaihtovälillä. Ajettu 91tkm.
-
Öljystä jatkot sitten täällä
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=140.0
Ei siis muuta öljyasiaa tähän toipiciin.
-
Ei sen coolerin tarvitse olla ihan "öljytiivis", kun vaan ilmaa pitää kulkea sen sisällä. Öljyä tuonne voi tihkua ahtimen laakerista tai esimerkiksi ahtimelta ilmansuodattimensuuntaan löytyvästä huohotinletkusta. Ei kuitenkaan liene mitään hälyyttävän suurta vuotoa? 10v vanhassa autossa saa jo hiukan öljyisyyttä ollakin ja on voinut tulla pidemmän ajan kuluessa.
Ei mistään katastrofista ole kyse, mutta aika sotkuista on kun on coolerin alapää kostea ja ajoviima ja märät kelit pitää huolen, että leviää.
Soitin tänään romarille ja dieselkorjaamolle. Purkaamolla oli AWD automaatin cooleri ja sen sopivuus oli sen verran epävarmaa, että pitää unohtaa. Lopputulema on toistaiseksi se, että otetaan vanha pois ja viedään korjattavaksi. Rovaniemeltä löytyy korjaamo jossa ovat coolereita korjauttaneet. Aina on tietenkin mahdollista, että se on korjauskelvoton, mutta toivotaan parasta..
-
Itselläni on 2007 V70 D5, onko kyseisessä mallissa välijäähy syylärin etupuolella?
Omaa autoani jo aiemmin tutkailin ja on melko raiskatun näköinen se säleikkö, isoja paloja puuttuu ja kiviä ynnä muuta paskaa melko paljon alaosassa kiinni. Olisiko viisasta vaihtaa jo uuteen eli liekö mahdollista että on jo vuotoja, öljyä en ole huomannut ainakaan tiputtavan tai että olisi mistään märkänä öljystä. Onko mitään keinoa tai mistä tietää että vuotaako välijäähdytin?
-
Olen tuossa seuraillut volvon keulan alustaa, eli muovia joka on syylärin ja välijäähyn alla kun sinne näyttää kertyvän öljypaskaa. Sijainnin perusteella ainoa mahdollinen vuotopaikka lienee cooleri? Letkuliitoksia tässä kiristelin, mutta kun asia vaivasi, kurkkasin tänään muovin välistä ja coolerin alalaita on öljyinen. Eli varmaan vuotaa? Auto ei savuta merkittävästi. Toisinaan saattaa rajummissa kiihdytyksissä tulla hieman mustaa, mutta vain sen verran, että erottaa kysessä olevan dieseli. Öljyä 0W-40 mobilia on vienyt 11tkm.n aikana lähelle alarajaa. Ei ollu vielä merkissä, mutta lisäsin. Itse meinaan vaihtaa öljymerkkiä kun vaihto on ajankohtainen. Edellisellä tdi.llä ajoin teboilin diamond dieselillä, mutta onko 5W-40 tälle koneelle liian jäykkää?
Mistä välijäähy kannattaa hankkia? Paljon maksaa alkuperäisosana ja saako tarvikkeena? Paljon maksaa ruotsin puolella? Purkaamolla maksaa 100-200€, mutta kannattaako sortua? Onko kaikissa -01- -05 V70 D5.ssa sama cooleri. Onko eroa autom tai awd malleissa? (Mulla on -02, V70, D5 (120kw) manuaaliaskilla.) .. Netin kautta en ole pahemmin mitään tilaillu ulkomailta, enkä ole varma haluanko nyt alkaa opettelemaan...
Uusi cooleri maksaa englannissa(Ebay.fi)n.200€ postikuluineen.Coolereissa on erona se että onko siinä ahtopaineanturin paikka vai ei,Mulla se ei ollut coolerissa.(Minun autoni on samanlainen.) Autoni savuutti myös mustaa rajussa kiihdytyksessä,joten tutkin tarkemmin jäähdyttäjän seutua ja huomasin jäähdyttäjän ylälaidan olevan öljyinen.Cooleri olikin sitten kennosta halki ja sotkenut jäähdyttäjän öljyyn, joten uutta paikalleen,Savuutus loppui kiihdytyksessä ja alavääntö parantui.
-
Itselläni on 2007 V70 D5, onko kyseisessä mallissa välijäähy syylärin etupuolella?
Omaa autoani jo aiemmin tutkailin ja on melko raiskatun näköinen se säleikkö, isoja paloja puuttuu ja kiviä ynnä muuta paskaa melko paljon alaosassa kiinni. Olisiko viisasta vaihtaa jo uuteen eli liekö mahdollista että on jo vuotoja, öljyä en ole huomannut ainakaan tiputtavan tai että olisi mistään märkänä öljystä. Onko mitään keinoa tai mistä tietää että vuotaako välijäähdytin?
Ainakin näissä vähän vanhemmissa on ensimmäsenä keulasta ilmastoinnin lauhdutin, välissä cooleri ja samassa paketissa vielä syyläri. Eli se ei ole cooleri mikä näkyy sieltä puskurin välistä.. Vaihdon tarpeesta en osaa sanoa, mutta ilmeisesti ilmastointi toimii ja aineet pysyy sisällä?
-
cooleri tinattiin kuntoon hintaan 60€ jäähdytinkorjaamossa.
-
cooleri tinattiin kuntoon hintaan 60€ jäähdytinkorjaamossa.
Kerrottiinko/tiedätkö tarkemmin projektin toteutuksesta? Hassua, että muovipäätyistä alumiinikennoa voisi tinata :(
-
Kerrottiinko/tiedätkö tarkemmin projektin toteutuksesta? Hassua, että muovipäätyistä alumiinikennoa voisi tinata :(
mulla tulee puhuttua tinaamisesta vaikka olis hitsaamisesta kyse :D hitsaamisesta ne siellä korjaamolla puhuivat.. Päädythän tuossa oli kuivat ja en ole sen tarkemmin toimenpiteistä kysellyt. Sanoivat, että yleensä onnistuu korjaaminen jos ei ole kovin räjähtänyt ja sen perusteella vietiin tarkistettavaksi ja haettiin ehjättynä pois..
-
Mulla taitaa olla myös kuuleri p2skana, erilaisia kulkuongelmia ollut, ahtoputket/letkut käyty läpi + putsattu, egr tukittu jonka jälkeen kulkupuoli ainakin suurin piirtein normaali. Jonkun sakemannin kielisen vikailmoituksen antaa ajotietokoneelle kun kuumana vetää pitkän kiihdytyksen kaasu pohjassa esim. 3 + 4-vaihteilla.
Samppasportissa käytin koodinluvussa, viallinen egr:n virtaus (kas kummaa) ja viallinen ahtopaineen säätely. Aika reilua suhinaa tuntuu myös pitävän. Nyt eilen huomasin vahingossa että puskurin alalippa ja ilmastoinnin kennon kuskin puoleinen alareuna on isolta pätkältä öljyssä. Eli äkkiseltään ajateltuna keskimmäisenä oleva välijäähdytin olis levitellyt sinne kertynyttä öljyä pitkin poikin? Konehuoneeen puolelta katottuna kaikki on kuivaa.
Noh, vkl:na saan auton taas nosturille niin pääsee katsomaan tarkemmin. Mutta jos kuuleri on hajalla niin mites noi kl-racingin kuulerit on istuneet paikalleen? Pitäis olla bolt-on mutta muistaisin lukeneeni että jossain mallissa ne oli kaikkea muuta...
Edit: tuo olis siis hakusessa: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler/modellanpassade-intercooler/volvo-12/volvo-v70n-2000-2007-45mm.html (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler/modellanpassade-intercooler/volvo-12/volvo-v70n-2000-2007-45mm.html)
Edittiä lisää: Välijäähdytin oli alareunasta varsinkin kuskin puolelta aivan öljypaskan peitossa. Pistin tuon kl-racingin kuulerin sit tilaukseen, katotaan miten istuu.
-
Olisiko jollain tieto mikä anturi (ahtopaine, ahtolämpö tjsp) tämä on: http://s89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/V70N/?action=view¤t=2012-08-29150511.jpg (http://s89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/V70N/?action=view¤t=2012-08-29150511.jpg)
Löytyy siis kuulerin lähtöputkesta...
Kyseiselle anturille ei ole valmista paikkaa kl-racingin kuulerissa ja vanhassa tuntuu olevan juurtunut aika äkäsesti kiinni. Jos pitää hakea Siniseltä uusi niin tietäisikö joku mitä tuo kustantaa?
-
Olisiko jollain tieto mikä anturi (ahtopaine, ahtolämpö tjsp) tämä on: http://s89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/V70N/?action=view¤t=2012-08-29150511.jpg (http://s89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/V70N/?action=view¤t=2012-08-29150511.jpg)
Löytyy siis kuulerin lähtöputkesta...
Kyseiselle anturille ei ole valmista paikkaa kl-racingin kuulerissa ja vanhassa tuntuu olevan juurtunut aika äkäsesti kiinni. Jos pitää hakea Siniseltä uusi niin tietäisikö joku mitä tuo kustantaa?
Tolla volvon osanumerolla, mikä tossa kuvassa näkyy, löytyy tälläinen hinta
http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/8677288
Tuolla bosch numerolla 0261230090 täällä s-joella varaosaliikkeestä saisi tuota hintaan 110€ (miinus sen mitä osaa tinkiä)
-
Kiitoksia, jotain tuon suuntaista hintaa osasinkin odottaa. Täytyy katsoa jos sen sais ehjänä siirrettyä uuteen välijäähdyttimeen, lauantaina olis tarkoitus puuhailla tuota. Jos saan sen rikki niin luulen että Espoosta ei auta ku hilpasta kiireesti lähimpään Biliaan :(
-
Jees, tänään saatiin isäukon kanssa tuo kuuleri vaihdettua. Vanha kenno oli halki useasta välistä varmaan 30cm:n matkalta. Tuli aika paljon herkemmän oloiseksi kun on ajanut pitkään ahtovuotoisella...
Jos joku hommaa vastaavan kl-racingin tuotteen niin kannattaa hakea etukäteen 4kpl m6x80 tai 90 pultteja että saa vielä ton ilmastointi/kuuleri/jäähdytin-paketin kasaan. N.15mm paksumpi on toi uusi joten alkuperäiset pultit ei riitä. Toisekseen siitä ei löydy paikkaa paineanturille eli se pitää ropata. Muuten kyllä kaikki pultin reijät ym. sattui hyvin kohilleen, en odottanut paljoa kun noiden ruattalaisten bolt-on osista on kuullut kaikenmoista.
-
Minkä kokoista cooleria olette laittaneet ton vakion tilalle, jos olette vaihtaneet sen? Onko noihin mitoituksiin jotain nyrkkisääntöjä?
-
Nostellaanpa vanhaa aihetta.
Toisekseen siitä ei löydy paikkaa paineanturille eli se pitää ropata. Muuten kyllä kaikki pultin reijät ym. sattui hyvin kohilleen
Onko tuo nyt tosiaan paineanturi vai lämpöanturi? KL-racingin sivuilla lukee " Modellanpassad intercooler Volvo S60 Tjocklek: 45mm
Avsedd för original och trimmade Volvo S60 m.fl
(För effekter upp till ca 650hk)
Reservation för R-modellerna +Vissa specialmodeller :
Kontrollera om du har en givare för lufttemp på ena anslutningsröret
Om det är en givare här ,Då skall du ha denna intercoolern: D4-2F2"
Onko tämä ilmanlämpöanturi vielä oma juttunsa?
Tuollakin http://www.do88.se/fi/artiklar/volvo-s60-v70-xc70-s80-turboahdin-00-09-valijaahdytin.html (http://www.do88.se/fi/artiklar/volvo-s60-v70-xc70-s80-turboahdin-00-09-valijaahdytin.html) olisi näköjään tarjolla, mutta hinta on aika raju KL-Racingiin verrattuna.
-
Kyllä se ahtopaineanturi on, mutta varmaan myös lämpötila-anturi. Tuossa käsketään tarkistamaan että coolerin "toisesta päästä löytyy lämpötila-anturi". Vanhemmissa sitä ei coolerista löydy, vaan on moottorin päällä imusarjassa. Jos omassa ei ole anturia välijäähdyttimessä ja anturin paikalla oleva malli on tarjolla, voi sen rei'än tulpatakin.
-
Täälläkin otti ja ratkesi välijäähy täysin. Tilasin sitten KL-racingista jäähyn ilman anturipaikkaa (S60 D5 vm 02) ja siniset paineletkut. Lisäksi imuputki oli halki ja EGR tukossa. EGR putsattu, tulpattu ja poistettu käytöstä ohjelmallisesti. Sivutuotteena tuli myös 440 Nm, katotaan kun saan kuulerin paikalleen, että alkaako kulkea.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-s60-45mm.html
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/v70r-_-s60r-intercoolerslangkit.html
-
Täälläkin otti ja ratkesi välijäähy täysin. Tilasin sitten KL-racingista jäähyn ilman anturipaikkaa (S60 D5 vm 02) ja siniset paineletkut. Lisäksi imuputki oli halki ja EGR tukossa. EGR putsattu, tulpattu ja poistettu käytöstä ohjelmallisesti. Sivutuotteena tuli myös 440 Nm, katotaan kun saan kuulerin paikalleen, että alkaako kulkea.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-s60-45mm.html
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/v70r-_-s60r-intercoolerslangkit.html
Eikös toi letkusarja ole bensakoneiseen?
-
miten tuon välijäähyn irroitus menee yksinkertaisuudessaan. Auto v70 vm.2001 d5
-
miten tuon välijäähyn irroitus menee yksinkertaisuudessaan. Auto v70 vm.2001 d5
Kennopaketti on neljällä pultilla toisissaan kiinni ja koko paketti kahdella pultilla rungossa. Jos on nosturi niin helppo pudottaa alakautta pois. Yläkautta irroittaessa puskuri ja lukkopelti irti niin saa nostettua pois.