Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: MikkoM - 03.05.2012, 07:16:44
-
Auto: V70 2005 D5 automaatti, ajettu 250tkm
Kone herjaa siis vikakoodia ECM-6805 Ahtopaineen säätely - virheellinen virtaus
Näyttöön tulee moottorin huoltokehotus, ja moottori menee "ryömi kotiin" tilaan. Viimeisen kuukauden aikana tämä herja on tullut keskimäärin 2-3 kertaa viikossa, ja menee ohi kun sammuttaa moottorin ja käynnistää uudestaan. Vika on aina tullut heti käynnistyksen jälkeen liikkeelle lähtiessä ekassa kiihdyttelyssä, ihan normaalisti kiihdyttäen, ei mitään revittelyä (Vika ei tullut kone lämpimänä raskaissa ylämäkikiihdytyksissä vai vastaavissa, mitä muutamassa muussa tapauksessa täällä palstalla näyttää löytyvän).
Onko ideoita mistä lähtisi etsimään vikaa?
-
Auto nyt sitten sinisellä, ja (toivottavasti) myyjäliikkeen kustannuksella.
Eivät pystyneet simuloimaan vikaa uudestaan, mutta ECM-6805 oli tietenkin muistissa. Aukaisevat nyt turbon ja putsaavat sitä. Elämme toivossa että vika poistuu tämän jälkeen ???
-
Kerro lisää, kun tiedät. Oletko varma, että sinisellä avaavat turbon puhdistusta varten. Olen ollut siinä käsityksessä, ettei turboja "virallisesti" saa avata tai huoltaa. Täällä on jossain yksityiskohtaiset ohjeen purkamiseen, itsekin olen harkinnut.
-
Autoa luovuttanut työnjohtaja ei tuntunut juurikaan tietävän mitä autoon tehty, ja puhui niin nopeasti ja hiljaa etten kehdannut kolmatta kertaa pyytää toistamaan mitä sanoi.
Sen verran sain selvää hänen puheesta että olivat tarkastaneet pakokaasujen takaisinkierrätyksen, ja että turbon siivet liikkuvat kuten pitääkin. Hän sanoi että siipien liikkuminen voi tarkistaa jostakin avattavata luukusta.
Tästä viestistä paistaa varmasti läpi omakin tietämättömyys, bensamoottoreista tiedän jonkin verran, mutta tämä on eka diisseli ja eka turbokone, joten tämä alue on itselleni aika harmaa.
Ja arvatkaapas mitä, eilen hain auton siniseltä pois, ja tänään paukahti taas vikatila ja auto meni ryömintämoodiin. Ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun merkkihuoltokaan ei saa pirssiä kuntoon :-\
Veikaan myös että auton myynyt liike alkaa vetämään rahavirrat kiinni, kun ovat nyt maksattaneet kahta käyntiä sinisellä ilman tulosta.
-
Ja arvatkaapas mitä, eilen hain auton siniseltä pois, ja tänään paukahti taas vikatila ja auto meni ryömintämoodiin. Ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun merkkihuoltokaan ei saa pirssiä kuntoon :-\
Veikaan myös että auton myynyt liike alkaa vetämään rahavirrat kiinni, kun ovat nyt maksattaneet kahta käyntiä sinisellä ilman tulosta.
Riippuu tietysti milloin ja millä ehdoilla olet auton aikanaan ostanut. Jos puhutaan muutamasta kuukaudesta ostopäivästä, niin vaadit myyjäliikettä laittamaan auton kuntoon tai purkamaan kaupat, kova kovaa vastaan vaan O0
Omalla kohdalla myyjäliike maksoi 6500 euron nelivetorempan mukisematta :)
-
entäs vnt solenoidi (ohjaa noita turbon siipiä) ja moottorin tukikumit (jotka ovat alipaine toimiset ja jos vuotavat niin ei toimi tuo turbon ohjauskaan)
-
Laitteletko tänne tietoa, kun saat vikaan jotain selvyyttä. Minulla on xc90 ja oireilee samalla lailla.
-
Auto tuli pajasta (tällä kertaa auton myyjäliike vei omaan vaki-pajaan, ei siis merkkiliike) kolmannen kerran viime perjantaina.
Olivat putsanneet turboa ja sen liikkuvat siivet. Tämä siis tieto joka myyjä antoi. Auto nyt ajettu 1000km tämän jälkeen, käynnistyksiä varmasti lähemmäs 20kpl, eikä auto mennyt kertaakaan vikatilaan! Fingers crossed!
-
Omasta vuosien kokemuksesta voin sanoa, että muistakaa antaa noille juuttuvasiipisille kenkää... Omassa D5:ssa on kahdesti ollut tuota samaa ahtopaineen säätelyongelmaa. Molemmilla kerroilla ongelmat alkoivat kun auto oli pitemmän jakson vain vaimon käytössä :) Ja kummallakin kerralla ongelmat ovat poistuneet kun on käynyt ajamassa reilun pätkän motaria kolmosvaihteella kierrokset punarajalla. Ja tämän 'puhdistusoperaation' jälkeen kun muistaa ennaltaehkäisevästi vetäistä reippaita kiihdytyksiä silloin tällöin, niin ongelma ei toistu. Taloudellisesta ajotyylistä viis, kunhan ei ala temppuilemaan - nimittäin tuo nilkutusmoodiin tippuminen kesken ohituksen, jolloin se tyypillisesti tapahtuu, ei ole kivaa...
-
Itselläni aikanaan sama ongelma.Purkasin turbon atomeiksi ja putsasin sen huolella.
Vuoden verran toimi ja rupesi samalla lailla temppuilemaan.
Uusi turbo kiinni ja sen jälkeen on toiminut kuin unelma.
Auto ajettu 315 tuhatta kun rupesi temppuilemaan ekan kerran.
Eli tekohengitystähän tuo turbon putsaus vaan on..
-
Onko tiedossa hyvä paja Turun seudulla kenelle uskaltaisi luovuttaa V70 D5 -05 turbon vaihtoon ja hankkisivat itse turbon?
-
Syttyikö sulla muuten se vika valo kun tuo vika meni päälle? (Oranssi kolmio)
-
kyllä
-
Nahis oli oikessa.Kuukauden kesti minulla, niin alkoi kone taas menemään vikatilaan. pari kuukautta ajelin tämä jälkeen, ja lopuksi konella ei voinut kierrättää yli 2500rpm, joka kerta alkoi keltainen kolmio palaa.
Eilen asennettiin uusti ropelli koneeseen, ja nyt on fiilis kun ritariässällä ja turbobuustilla, kyllä lähtee 8)
-
Kuuluiko suhahduksia kesken kiihdytyksen n.2000rpm paikkeilla?
-
Kuului samaan yhteyteen kun kone meni vikatilaan. Ei välttämättä aina. Erityisen hyvin sen kuuli jos ikkuna oli auki.
-
Minulta vikailmoitukset loppui kun putsasin sen venttiilin sihdin, joka on lohkon kyljessä startin yläpuolella.
Ohje:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122035
-
Mikäs on ton ahtopaineen solenoidin vastus arvo?? ja kuinka paljon liitimeen pitää tulla jännitettä??
-
Mikäs on ton ahtopaineen solenoidin vastus arvo?? ja kuinka paljon liitimeen pitää tulla jännitettä??
Vastuksesta en osaa sanoa lonkalta mitään, käyttöjännite on 12V, mutta ohjaushan on sitten pulssileveysmoduloitu, niiden kahden johdon väliltä et siis saa mitattua yleismittarilla 12V jännitettä, vaan ainoastaan keskiarvojännitteen, joka riippuu pulssileveydestä ja se keskiarvojännite ei sinänsä kerro, kuin sen, että jotain siellä on
Todennäköisesti toiseen johtoon tulee 12V kun mittaa esim. auton koria vasten ja maapuoli on sitten pulssitettu.
-
vika löydetty etu tai takakannake kumi rikki.. pitäs vielä selvittää kumpi kannake kumi on rikki...
-
vika löydetty etu tai takakannake kumi rikki.. pitäs vielä selvittää kumpi kannake kumi on rikki...
Haarakohdasta taakse tai eteen menevä letku tukkoon pihdeillä ja alipainepumpulla alipaine sinne magneettiventtiililtä lähtevään letkuun, sillä se selviää.
Toki vielä lisäksi kannattaa tarkastaa, että letku on ehjä vaikkapa ottamalla se letku kokonaan irti kumityynyltä ja sormella tukkoon ja sama juttu, että imee alipaineen linjastoon.
-
Täälläkin viidettä päivää omistuksessa ollut ensimmäinen Volvo (V70 D5 2004) ja auto menee kylmänä kiihdytettäessä "ryömintä moodiin" ja vikalistalle ilmestyy ECM6805. Tosin vaimo kun tuolla oli eilen ajellut niin ei ollut edes huomannut milloin vikatilaan oltiin menty, mutta uskon että jossain töistä lähtiessä kun on ajanut ja kiihdytellyt isolle tielle.
Eilen tutkittiin autoa tarkemmin pajalla ja selvisi, että jarrutehostin hukkaa alipainetta eli ammattilaisen mukaan kyseessä on jarrutehostimen vuoto. Alipaineen häviäminen loppuu kun painaa jarrupoljinta. Eli on mahdollista, että auto menee vikatilaan liian alhaisesta alipaineesta johtuen, alipaine ei siis riitä ohjaamaan turbon siipiä.
Mutta miksi vain kylmänä? Vaatiiko turbo yleensäkkin/uutena kylmänä enemmän alipainetta siipien ohjaukseen vai onko tämä myös merkki turbon karstoittumisesta?
Moottorin kumityynyt vaikuttavat ehjiltä letkusta imiessä.
Nyt siis on etsinnässä autoon sopiva DSTC jarrutehostin.
-
Täällä ei ole ECM-6805 vielä ratkennut. Edelleen kylmänä ensimmäisessä kiihdytyksessä "Moottori vaatii huollon"
Tuolla ylempänä neuvottiin tai ongelmasta oltiin päästy eroon putsaamalla turbo control valven sihti.
- Miksi likainen sihti sitten aiheuttaisi ongelman vain kylmällä koneella ensimmäisessä kiihdytyksessä mutta ei enää myöhemmin?
- Miksi vuotava jarrutehostin aiheuttaisi ongelman vain kylmänä, mutta ei enää myöhemmin?
- Millä EGR venttiiliä ohjataan? Alipaineella vai solenoidilla? Jos alipaineella, niin moottorin ollessa kylmä EGR -venttiili voisi olla täysin auki ja silloin siihen tarvittaisiin mahdollisimman suuri alipaine ja alipaine ei enää riitä ohjaamaan turboa. Mutta jos ohjaus on solenoidilla, niin edellinenkin teoria on sitten tuhottu.
Seuraavaksi rutistan jarrutehostimelle menevän alipaineletkun lyttyyn ja koitan tuleeko vikailmoitusta. Luonnollisesti jossakin suljetulla paikalla, koska auton jarrut ovat tuolloin hieman heikot.
Ei viittis ihan heti vaihtaa jarrutehostintakaan turhaan. Olen saanut tämän forumin kiinnostavan tarjouksen käytetystä tehostimesta, pitää vielä neuvotella siihen pieni takuu :hello:
Voishan sitä huolletun turbonkin vanhan tilalle laittaa, mutta jos vika ei olekkaan siinä niin taas palaa tonni.
Tän olis kyl voinu kirjoittaa tonne "Vituttaa" ketjuunkin >:(
-
Siitä jarrutehostajasta vuotaessaan kuuluu kunnon suhina ohjaamoon, sitä ei voi olla kuulematta, mikäli lasit on kiinni ja mankka ei ole täysillä.
Alipainevuotojen jälkeen todennäköisintä on karstoittuneet ahtimen siivet
-
Siitä jarrutehostajasta vuotaessaan kuuluu kunnon suhina ohjaamoon, sitä ei voi olla kuulematta, mikäli lasit on kiinni ja mankka ei ole täysillä.
Alipainevuotojen jälkeen todennäköisintä on karstoittuneet ahtimen siivet
Suhinaa ei kuulu ohjaamoon. Verstaalla kun auto oli käynnissä ja alipainepuolella oli mittari kiinni, niin alipaine oli aika pieni, en muista lukemaa, mutta kun jarrutehostimelle menevä letku rutistettiin lyttyyn, niin alipainetta asentajan mukaan kertyi "riittävä määrä". Kun hän lakkasi rutistamasta letkua, niin alipaine hävisi taas heikommaksi.
Turboa olen koittanut elvyttää Forten turbo cleanerillä, MrMuscelilla ja actuaattorin vartta nytkyttämällä.
-
Suhinaa ei kuulu ohjaamoon. Verstaalla kun auto oli käynnissä ja alipainepuolella oli mittari kiinni, niin alipaine oli aika pieni, en muista lukemaa, mutta kun jarrutehostimelle menevä letku rutistettiin lyttyyn, niin alipainetta asentajan mukaan kertyi "riittävä määrä". Kun hän lakkasi rutistamasta letkua, niin alipaine hävisi taas heikommaksi.
Turboa olen koittanut elvyttää Forten turbo cleanerillä, MrMuscelilla ja actuaattorin vartta nytkyttämällä.
Niin, toki tuo tehostin voi vuotaa myös muulla tavalla, kuin ns. tyyppivian omaisesti, eli suhisee hyttiin, ei oo kyllä vastaan vielä tullu, mutta ehkä joskus täytyy tulla.
-
Niin, toki tuo tehostin voi vuotaa myös muulla tavalla, kuin ns. tyyppivian omaisesti
Onkohan tämän tyyppivian aiheuttaja öljyn pääsy sinne tehostimeen? Itselläni se tehostajalle menevä imuputki oli öljyinen sisältä mutta hyvällä tuurilla sitä öljyä ei ollut kuitenkaan vielä mennyt yhtään tehostimen sisälle. Putsasin letkun ja laitoin siihen pienen bensasuodattimen väliin.
Vai hajooko ne mokomat tehostimet ihan itsestään. Yleensähän nuo alipainetehostimet ovat olleet autoissa erittäin toimintavarmoja osia ja kestävät jopa vuosikymmeniä. Yhteenkään omaan kotteroon ei ole ikinä tarvinnut korjailla eikä muistu mieleen että olisi lähipiirissäkään ollut jarruntehostimissa vikaa.
-
Onkohan tämän tyyppivian aiheuttaja öljyn pääsy sinne tehostimeen? Itselläni se tehostajalle menevä imuputki oli öljyinen sisältä mutta hyvällä tuurilla sitä öljyä ei ollut kuitenkaan vielä mennyt yhtään tehostimen sisälle. Putsasin letkun ja laitoin siihen pienen bensasuodattimen väliin.
Vai hajooko ne mokomat tehostimet ihan itsestään. Yleensähän nuo alipainetehostimet ovat olleet autoissa erittäin toimintavarmoja osia ja kestävät jopa vuosikymmeniä. Yhteenkään omaan kotteroon ei ole ikinä tarvinnut korjailla eikä muistu mieleen että olisi lähipiirissäkään ollut jarruntehostimissa vikaa.
Pari viikkoa sitten, kun yhden vaihdoin, niin putki oli ihan kuiva, edellisestä kerrasta on jo yli puolitoista vuotta.
Eipä oo tullu itsellekkään koskaan muulloin vastaan jarrutehostinvikoja.. yleensähän ne kestää ajasta ikuisuuteen.
Tuon vian vuoksi oon vaihtanut bensa ja diesel koneisiin tehostimia, bensakoneessahan öljyn pääsy sinne on paljon hankalempaa, kuin dieselissä, joten johtopäätöksenä voi vetää sen, että tiiviste joka sieltä pettää, on huono.
-
Mielestäni tossa mun autossa on joku pieni suodatin jarrutehostimelle menevässä letkussa .
Huomenna aamulla laitan lukkopihdin jarrutehostimelle menevään letkuun ja lähden kiihdyttämään tonne erikoiskokeelle :D. Jos ei limb modeen mennä niin kai sillä tehostimen mahdollisella vuodolla jotain vaikutusta on.
Siltikään ei mene jakeluun se, että miksi tämä limb mode tulee vain kylmällä moottorilla jos syynä on alipainevajaus.
-
Tarvitaanko Miksu EGR-venttiilin säätöön tai johonkin sen toimintaan alipainetta?
-
Tarvitaanko Miksu EGR-venttiilin säätöön tai johonkin sen toimintaan alipainetta?
Ei, se on täysin sähkötoiminen
Kumityynyt, ahtimen säätö ja jarrutehostin on ainoat, jotka käyttää alipainetta.
-
Kiitos nopeasta vastauksesta.
-
Ja nyt tuloksia tuosta aamun ajoonlähdöstä jarrutehostimelle menevä alipaineletku litistettynä - ja tulos on että vikakoodia ei tullut ja auto ei mennyt limb modeen.
Tarvii vielä tarkemmin tutkia onko vuoto letkussa vai tehostimessa kun edellä mainittua sihinää ei kuulu laisinkaan.
Miksi sitten limb modeen on menty vain kylmällä moottorilla? Onko D5 -moottori ahtopaineiden kanssa tarkempi sitten kylmänä ja lämpimänä saa sitten vaikka ahdot ollakkin vähän pielessä? Vai olisiko se niin että syy ei olekkaan lämpötila vaan pidempi auton seisonta, jolloin alipainejärjestelmä on päässyt täysin tyhjenemään?
-
Eikä se tehostimen ajoittainen sihinä aiheuta aina limp modea. Mulla on suhahtanu tuo oma kulkine jarrupolkimen palautuessa kohta kolme vuotta ja kertaakaan ei siitä syystä ole menohalut kadonneet. Eli se pelkkä suhaus ei riitä sotkemaan alipaine järjestelmää. Tietysti jos se vuotaa koko ajan holona niin asia on ihan toinen...
-
Kyllä se vuotaa ihan holona kun jalan nostaa jarrulta ja alipaine häviää melko pieneksi.
-
Nyt kävi niin, että tietokoneeni kilahti ja sitä myötä hävis sen volvomiehen nimimerkki ja sähköpostiosoite, joka mulle sitä jarrutehostinta tarjos.
Jos luet tätä, niin laita mulle sähköpostilla siihen dna:n kotiosoitteeseen puhelinnumeros, niin soittelen huomenna sunnuntaina "kirkonmenojen jälkeen". Voisin ajella pienen maakuntakierroksen ja tulla hakemaan tehostimen.
-
Nyt kävi niin, että tietokoneeni kilahti ja sitä myötä hävis sen volvomiehen nimimerkki ja sähköpostiosoite, joka mulle sitä jarrutehostinta tarjos.
Jos luet tätä, niin laita mulle sähköpostilla siihen dna:n kotiosoitteeseen puhelinnumeros, niin soittelen huomenna sunnuntaina "kirkonmenojen jälkeen". Voisin ajella pienen maakuntakierroksen ja tulla hakemaan tehostimen.
Postia lähetetty ;)
-
Kiitos postista.
Ja sitten tämän aamuisiin testeihin ja voi perseen suti. Puristin taas jarrutehostimelle menevän alipaineletkun lyttyyn ja lähdin yön yli nukkuneella autolla koeajolle ja sain sen taas limb modeen. Tosin vasta kun kaasupoljin oli lattiassa, päästiin limbbiin, ilman letkun rutistusta limbbi tuli jo mielestäni kun kaasupoljin oli vasten "kick down" -pykälää. Jotenkin tuntuu että turbo suhistaa kylmänä ihan pirusti ja tehot on hukassa ja sitten menee vikatilaan.
Mä en oo ollenkaan varma että onks vika edes tossa jarrutehostimessa vai ei. Kai mun on pakko odottaa että saa mestarin tutkimaan autoa ja pohditaan yhdessä että mitä siihen vaihdetaan. Ei viittis latiakaan laittaa turhaan - neljännes auton hankintahinnan päälle korjauksiin rupee jo vähän kismittämään. Pahoittelen Kulmamiehelle aiheuttamaani vaivaa. Ja en ollut tänään kirkossa ;)
-
Kirjataan tänne toimenpiteet, jotta muistiin ehkä muita auttamaan:
Eli eilen irrotin ja puhdistin VNT solenoidin sihdin jarrupuhdistusaineella ja puhaltelin ilmaa läpi. Raketti kasaan ja baanalle. Sitten auto huiliin yöksi pihaan ja aamulla kun lähdin normaaliin tapaan, niin ei auto mennytkään limb modeen. Tässä sihdin puhdistuksessako ratkaisu tähän ongelmaan. Ajellaan vielä muutama päivä ja raportoidaan lisää...
-
...ja sitten töistä kotiin ja "Moottori vaatii huollon".
Ens viikolla auto nosturille, turbon irrotus, puhdistelua ja kasaan. Jos ei auta, niin sitten huollettu turbo tilalle.
-
Minulla on alipaineen vuototestaukseen mekaaninen alipainemittari+3m pneumatiikkaletkua+T-haara. Sellaisen laitan tuonne letkuun sopivaan paikkaan ja eri paikkoihinkin ja ajelen autolla. Letku konepellin ja oven välistä kojelaudalle. Helpottaa paljon vianetsintää ja voi seurailla minkälaisissa tilanteissa tuollainen satunnainen vika tulee. Samoin siitä alipaineletkustosta suljen osia ja mittaan esim pelkästä pumpusta jolloin voi vertailla, millainen alipaine on eri paikoissa.
-
Jotain ongelmia oli itselläkin ja operaatio Kenkä tuntui toimivan.
-
Jatkoa ja päivitystä meikäläisen ECM-6805:een.
Eli irrotin turbon autosta, tehokas työaika reilusti alle tunnin ja kiikutin härvelin Arctic Performanceen/Hevosvoima.comiin puhdistettavaksi ja laakeroitavaksi. Jo toisen arkipäivänä viennistä minulla oli kädessäni huollettu turbo ja eikun samantien laite takaisin autoon, tässäkään ei juuri tuntia enempää kulunut. Arctic Performancen diagnoosin mukaan VNT -siivet jumittivat ääriasennoissa.
Mitä muutoksia huolto toi?
- Ei vikatilaa aamun ensimmäisessä kiihdytyksessä.
- Aikaisemmin persdynon mukaan tehokkain kiihdytys oli painaa kaasupoljin pykälään, josta alkaa Kick Down. Tämän aamun ajelun perusteella kaasun polkeminen pohjaan tuntui tehokkaammalta tavalta kiihdyttää.
- Turbon ääni tasainen hieman viheltävä koko kierrosalueen läpi kiihdytystilanteissa
- Aikaisemmin kun auto vaihtoi vaihdetta täyskiihdytyksessä moottoritilasta kuului "sirahdus", tätä en mielestäni kuullut tänään aamulla.
Jos on mahdollisuus nosturiin tai rasvamonttuun ja itse saa turbon irti ja takaisin, niin operaatiolle ei paljoa hintaa kerry uuteen turboon verrattuna. Ja jos mä sain sen itse irti, niin uskon että saavat kaikki muutkin.
-
Tärkein kysymys eli mitä hintaluokkaa tuli maksamaan?
-
Puhdistus ja laakerointi Arctic Performancen nettisivujen hinnaston mukaan tällä hetkellä 350 euroa.
Irroitukselle ja asennukselle ei minun tapauksessa kertynyt ainakaan vielä hintaa, ellei kaveri sitten laskuta kaikkia nosturilainaamisia kerralla.
Öljyihin meni sitten joku 80 euroa.
-
välikymysys: onko mitään muuta konstia estää karstoittuminen kuin operaatio Kenkä säännöllisesti toteutettuna? tuli mielee esim. esilämmitys (lohkolämppäri/ardic)
-
http://www.abcasemat.fi/tankkaa/smartdiesel <-- Korkeampi setaaniluku karstoittanee vähemmän?
-
Nostetaan vanhaa keskustelua niin ei tarvi uutta aloittaa.
Auto on V70 -02 ajettu 440000. Vikana on kyseinen koodi (6805), mutta ei sytytä vikavaloja. Auto kiihtyy kohtuudella 3000 kierrokseen asti, jolloin kyykähtää. Kun kaasua käyttää ylhäällä ja lähtee varovasti painamaan niin saa kiertämään +4000.
Putket on katottu että pitäis olla kunnossa ja startin yläpuolella olevan venttiilin sihti puhdistettu. Mistä seuraavaksi vikaa hakemaan?
-
Nostetaan vanhaa keskustelua niin ei tarvi uutta aloittaa.
Auto on V70 -02 ajettu 440000. Vikana on kyseinen koodi (6805), mutta ei sytytä vikavaloja. Auto kiihtyy kohtuudella 3000 kierrokseen asti, jolloin kyykähtää. Kun kaasua käyttää ylhäällä ja lähtee varovasti painamaan niin saa kiertämään +4000.
Putket on katottu että pitäis olla kunnossa ja startin yläpuolella olevan venttiilin sihti puhdistettu. Mistä seuraavaksi vikaa hakemaan?
Tuo vikakoodi tarkoittaa siis sitä, että ahtopaine on väärä haluttuun verrattuna.
Vikaa voi siis olla alipainejärjestelmässä, letkut, etu- ja taka alipainetoimiset kumityynyt.
Ahtoletkut/putket /ahtimen imuletku.
Yleensäkkin ahtovuoto.
Viallinen vnt-säätöventtiili.
Jumiutuvat vnt-ahtimen siivet.
-
Pitääpä jatkaa tarkastelua. Tänään huomasin, että kun painaa kaasun pohjaan niin mustaa tulee putken täydeltä.
-
Pitääpä jatkaa tarkastelua. Tänään huomasin, että kun painaa kaasun pohjaan niin mustaa tulee putken täydeltä.
Reilu musta savu tarkoittaa, että joku kolmesta turbon jälkeisestä putkesta tai niiden liitoksista vuotaa. Luulisin, että putket on aikojen kuluessa vaihtuneet, noista oli Volvon kampanja kymmenen vuotta sitten, putket repeilivät. Välijäähy voi myös vuotaa. Tämän ongelman ratkaisu ei vaadi rakettitekniikan opintoja.
-
Nyt on välijäähdytin vaihdettu ja letkut tarkistettu. Edelleen tehot hukassa ja 3000 kohdalla täysiä kiihdyttäessä katkaisee vedon. MAF? Suuttimet?
-
Nyt on välijäähdytin vaihdettu ja letkut tarkistettu. Edelleen tehot hukassa ja 3000 kohdalla täysiä kiihdyttäessä katkaisee vedon. MAF? Suuttimet?
Ahtimen vnt-siivet jumittaa, tai ahtimelta ilmanputsarille menevä letku öljyn pehmentämä ja menee kiihdytyksessä lyttyyn. Jälkimmäisessä pitäisi kyllä mielestäni tulla joku maffiin liittyvä vikakoodi, eli tuo ahtimen jumitus on todennäköisempää.
-
Päivitetään tänne jos jollakin sattuu sama vika kohdalle. Tehojen puuttumisen syynä oli viallinen TCV-venttiili.
Oireina tässä tapauksessa oli siis tehojen puuttuminen koko kierrosalueella, totaalinen hyytyminen 3000 kohdalla, eikä kulkenut yli 150. Lisäksi mustaa savua tuli kaasua painettaessa reilusti. Mittaristoon ei syttynyt mitään vikavaloa, mutta koodit lukemalla löytyi 6805 koodi.