Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jleino - 04.05.2012, 18:30:24
-
Otsikon mukainen oire tuli havaittua kun pidemmän reissun pohjoiseen kävin heittämässä.
Tuollaisesta reilun satasen nopeudesta jarruttaessa hieman reilummin täristää rattia niin maan pirusti. Mistähän johtuu?? Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että jarrulevyt ja palat eteen vaihdoin noin vuosi/30tkm sitten, eikä autolla ole mitään rallia laikat punaisena vedetty vaan ihan rauhallista maantieajoa normaalein jarrutuksin. En ole myöskään ajellut missään syvissä rapakoissa tms. :idiot2:
Voiko tuota aiheuttaa mikään muu kuin etulevyt, oireet ainakin viittaa siihen?? AD liikkeessä josta ostin, sanottiin ettei ne noin nopeasti mene, ja toki lupasivat maahantuojalle lähettää takaisin jos ne kierot ovat. Mutta ei viittisi turhaan autoa seisottaa jos on jokin muu oireen aiheuttaja kyseessä.
Onko asiantuntijoilla ehdotuksia?
-
Levythän nyt saa kieroks vaikka ekan kymmenen kilometrin aikana, tiukka jarrutus kovasta vauhdista ja hiukan vettä levyille. Tai sitten jos jarrut on jossain vaiheessa laahanneet ja levyt/levy näinollen kuumentuneet paljon. Eli ei ole mikään mahdottomuus että ovat kierot. Voihan tuon joku muukin aiheuttaa (puslat, helat tukivarret yms...) mutta jos mitään kolinaa ei kuulu ja auto vaan heijaa jarruttaessa niin todennäköisesti johtuu levyistä :( Veisin takas AD:lle ja takuukorjaus.
-
Levythän nyt saa kieroks vaikka ekan kymmenen kilometrin aikana, tiukka jarrutus kovasta vauhdista ja hiukan vettä levyille. Tai sitten jos jarrut on jossain vaiheessa laahanneet ja levyt/levy näinollen kuumentuneet paljon. Eli ei ole mikään mahdottomuus että ovat kierot. Voihan tuon joku muukin aiheuttaa (puslat, helat tukivarret yms...) mutta jos mitään kolinaa ei kuulu ja auto vaan heijaa jarruttaessa niin todennäköisesti johtuu levyistä :( Veisin takas AD:lle ja takuukorjaus.
Olet todennäköisesti oikeassa. Kaikki oireet viittaa omasta mielestänikin noihin levyihin, mutta ei ne kyllä mitään vettä sen koommin ole saaneet. Täytyy varmastikin nostaa huomenna keulaa ylös, rengas pois ja pyörittää jotakin meisseliä iholla et näkyykö heittoa. Kai tuon silmälläkin pitäis noin havaita??
Alunpitäen lähdin korjuuttamaan abs-boksia kun dstc-vikaa herjasi. Valo syttyi melko piakkoin taas uudelleen, ja samalla kun hieman ohittelin, ja piti jarruttaakin hieman, huomasin tämän kauhean tärinän.
Enpä tiedä kumpi ärsytti enemmän. Auton vaihto tuli mieleen mutta laitetaas nämä kuntoon ja jatketaan jo hyvän aikaa kestänyttä yhteistä taivalta :)
-
Tuohon tärinään kai riittää millin heitto niin voi olla että pitää ottaa levy irti et näkee onko siinä vikaa, viisaammat kertokoot jos olen väärässä :) tuo tärinä on kyllä ärsyttävä vika, pitäs itekkin levyt vaihtaa kun alkaa olla niin kuluneet että heijaavat jo varmaan senkin takia hiukan ;D Mitäpä sitä autoa vaihtamaan pikkuvikojen takia, samanlaisia tulee varmasti muihinkin autoihin ja sama vitutus ihan varmasti, se vaan kuuluu autoiluun :)
-
Tuohon tärinään kai riittää millin heitto niin voi olla että pitää ottaa levy irti et näkee onko siinä vikaa, viisaammat kertokoot jos olen väärässä :) tuo tärinä on kyllä ärsyttävä vika, pitäs itekkin levyt vaihtaa kun alkaa olla niin kuluneet että heijaavat jo varmaan senkin takia hiukan ;D Mitäpä sitä autoa vaihtamaan pikkuvikojen takia, samanlaisia tulee varmasti muihinkin autoihin ja sama vitutus ihan varmasti, se vaan kuuluu autoiluun :)
Olet oikeassa. Tuon dstc-vian kun saa korjattua myös, ja siihen Sercapilta pieni ohjelma päivitys, onkin T5:nen taas ihan kiva peli ajella :)
-
Tuohon tärinään kai riittää millin heitto niin voi olla että pitää ottaa levy irti et näkee onko siinä vikaa, viisaammat kertokoot jos olen väärässä :)
Ei ehkä oo ihan vertailukelpoisia, mutta prätkän levystä mitattiin huollossa millin heitto, jonka huomasi selvästi jarrutuksessa. Etenkin pienemmässä vauhdissa huomasi selvän nykäisyn heiton kohdalla. Ootko pessy autoa ajon jälkeen? Tai voihan se vesi tulla lätäköstäkin, eikä vesi tietenkään ainut tekijä oo mikä voi saada levyn kieroksi.
-
Missä kunnossa etualatukivarret on? Itelläni oli etummaiset puslat vasen rikki ja oikea menossa, niin jarrutuksessa heikentynyt pyöräntuenta aiheutti tärinää. Se lakkasi heti tukivarsien vaihdoilla.
Harvoin Suomessa normaalissa ajossa jarrut lämpiää niin paljon, että lämpö levyjä pilaisi. Kuinka usein joutuu tekemään toistuvia jarrutuksia yli sadasta pysähdyksiin..aika harvoin. Eikä ole vuoristoakaan, missä saisi pilattua laahaamalla.
-
kyllä tänäpäivänä on tarvikelevyjen ja palojen seassa täyttä sutta mukana.tästä en tiedä mistä osat on peräisin ja nykyään kun ei asbestia saa olla niin kaikkia vinkumisia/vingahduksia on jarruissa ja kytkimissä ja jopa ns alkuperäisissä osissa.kyllä kytkimetkin kesti pientä luistatusta ennen,nykyään kun kerran pääsee kunnolla lämpiämään niin se kytkin ravistaa loppuikänsä.
-
Missä kunnossa etualatukivarret on? Itelläni oli etummaiset puslat vasen rikki ja oikea menossa, niin jarrutuksessa heikentynyt pyöräntuenta aiheutti tärinää. Se lakkasi heti tukivarsien vaihdoilla.
Harvoin Suomessa normaalissa ajossa jarrut lämpiää niin paljon, että lämpö levyjä pilaisi. Kuinka usein joutuu tekemään toistuvia jarrutuksia yli sadasta pysähdyksiin..aika harvoin. Eikä ole vuoristoakaan, missä saisi pilattua laahaamalla.
Hyvin voi johtua noista puslistakin tuo tärinä. Mutta on aika paljon ollut ongelmaa etenkin tarvike jarrulevyjen kanssa kun kieroutuvat herkästi. Kyllä nuo levyt mulla ainakin pidemmän alamäen jarrutuksessa ottaa aikalailla kuumaa,etenkin tuossa puijolta alas laskettaessa ;D
-
Uskon kyllä että puslatkin sitä voi aiheuttaa, mutta katsastin auton viikko sitten eikä katsuri huomautta muusta kuin väljistä takapyörientuennassa olevista koiranluista, eikä sillä ole tuohon mitään vaikutusta.
Täytyy kohta käyttää irti etupyöriä ja katsoa niitä levyjä. Todettakoon vielä, etten ole edes käynyt Puijollakaan tuolla autolla ;)
-
Kyllä sille tärinälle on joku heräte oltava ja tässä tapauksessa kierot laikat. Väljät puslat ei sitä tee. Korkeintaan vähän korostaa.
-
SYY SELVISI:
Oikean puoleinen jarrulevy edessä tosiaankin on kiero. Soitin AD -myymälään josta ostin levyt 14.4.11 ja kysyin että mitä tehdään koska täytyisi noiden hieman kauemmin kestää.
Tilasivat uudet jotka saan maksaa itse, vanhat laitetaan maahantuojalle jonka kuuluisi hyvittää minulle nuo vanhat levyt. Asiallista toimintaa mikäli näin saadaan homma hoidettua.
-
SYY SELVISI:
Oikean puoleinen jarrulevy edessä tosiaankin on kiero. Soitin AD -myymälään josta ostin levyt 14.4.11 ja kysyin että mitä tehdään koska täytyisi noiden hieman kauemmin kestää.
Tilasivat uudet jotka saan maksaa itse, vanhat laitetaan maahantuojalle jonka kuuluisi hyvittää minulle nuo vanhat levyt. Asiallista toimintaa mikäli näin saadaan homma hoidettua.
Ilmoittele tänne KUN olet saanut maahantuojalta hyvityksen...
-
Ilmoittele tänne KUN olet saanut maahantuojalta hyvityksen...
Näin teen. Sorvautan vanhat levyt ja heitän ne alle. Uudet ostan vasta kunnes olen saanut sen hyvityksen. Kannattaisko tästä lähtien siirtyä taas käyttämään hieman arvokkaampaa sinisen tavaraa..
-
Näin teen. Sorvautan vanhat levyt ja heitän ne alle. Uudet ostan vasta kunnes olen saanut sen hyvityksen. Kannattaisko tästä lähtien siirtyä taas käyttämään hieman arvokkaampaa sinisen tavaraa..
Jos sorvausmahdollisuus on olemassa niin ilman muuta kannattaa. Tuohon että kannataako "siniselle" maksaa ylimääräistä on kysymys sinänsä. Kyseessä on kuitenkin yli 10 vuotias auto ja tekeekö Volvo enää tuonikäisiin itse levynsä vai hankitaanko ne alihankkijoilta jotka myös tekevät levyjä muillekkin jälleenmyyjillle.
Siis monesta tarvikeliikkeestä saatat saada samat levyt kuin Siniseltäkin mutta ilman OEM numeroa.
Ollappa tuon kanssa sitten viisas. ::)
-
Tuostahan ei koskaan tiedä normaali ihminen että millasta tavaraa sininen myy alkuperäis osana. Itsekin olen tässä arponut että teettäskö jarruremontin Avain vaunulla vaiko jossain tarvike puljussa. Jarrulevyt on kyllä sellanen osa että mieluummin niistä maksaa hiukan enemmän jos tietää tavaran olevan laatukamaa kun että ottaa riskin ja laittaa halvinta osaa mitä löytyy. Mutta kun ei tosiaan tiedä mikä se totuus on. >:(
-
Näin teen. Sorvautan vanhat levyt ja heitän ne alle. Uudet ostan vasta kunnes olen saanut sen hyvityksen. Kannattaisko tästä lähtien siirtyä taas käyttämään hieman arvokkaampaa sinisen tavaraa..
Kyllä tuo jäähdytettyjen levyjen sorvauskin on tuurin kauppaa.. ite aikoinaan sorvautin 740:sen etulevyt, niistä tuli niin suorat kuin tulla voi, mutta silti täryyttivät, ensimmäinen jarrutus meni hyvin mutta sitten alkoi täryyttään kun lämpesivät, ne mitattiin uudestaan laasermitta-asemassa ja printtauksessa tuli pilkun jälkeen pari nollaa ennen kuin tuli numeroita, että suorat olivat, laitoin ne takaisin autoon ja vielä heittokellolla tarkistin, kyllä ne vaan täristi :-[
Sitten ostin tarvikeliikkeestä Ruotsalaiset levyt, siihen loppui tärinät.
-
Kyllä tuo jäähdytettyjen levyjen sorvauskin on tuurin kauppaa.. ite aikoinaan sorvautin 740:sen etulevyt, niistä tuli niin suorat kuin tulla voi, mutta silti täryyttivät, ensimmäinen jarrutus meni hyvin mutta sitten alkoi täryyttään kun lämpesivät, ne mitattiin uudestaan laasermitta-asemassa ja printtauksessa tuli pilkun jälkeen pari nollaa ennen kuin tuli numeroita, että suorat olivat, laitoin ne takaisin autoon ja vielä heittokellolla tarkistin, kyllä ne vaan täristi :-[
Sitten ostin tarvikeliikkeestä Ruotsalaiset levyt, siihen loppui tärinät.
Joskus tuli tuollaisia sorvailtua enemmänkin. Onnistunut lopputulos saadaan jos molemmat puolet sorvataan kahdella teräpalalla niin että kumpikin puoli sorvataan samaan aikaan.
-
Tuostahan ei koskaan tiedä normaali ihminen että millasta tavaraa sininen myy alkuperäis osana. Itsekin olen tässä arponut että teettäskö jarruremontin Avain vaunulla vaiko jossain tarvike puljussa. Jarrulevyt on kyllä sellanen osa että mieluummin niistä maksaa hiukan enemmän jos tietää tavaran olevan laatukamaa kun että ottaa riskin ja laittaa halvinta osaa mitä löytyy. Mutta kun ei tosiaan tiedä mikä se totuus on. >:(
Tarvikelevyjä voi käyttää huoletta. Korjaamolla töissä ollessa ei koskaan haettu alkuperäisiä levyjä, poislukien tapaukset joissa levyä ei joko saanut tai aikataulullisesti ei ollut mahdollista odottaa tarvikelevyä. En muista että olis enempää kuin kahdet levyt vaihdettu vuoden aikana, ei uutena eikä käytettynäkään.
Ja tuosta jarruremontista..se on aivan tuurissaan onko se sinisen asentaja kokeneempi kuin joku vapaakorjaamon asentaja. Siinä minun mielestä nuo korjaamohommat on hiukan "erikoisia" että vaikka esim sininen on ihan virallinen taho tuon volvon osalta niin silti saatat vapaakorjaamolta vuosia ja vuosia karttuneemman kokemuksen, etenkin jos itse yrittäjä kyseessä. Tokihan asia voi olla myös toisinpäin.
-
Joskus tuli tuollaisia sorvailtua enemmänkin. Onnistunut lopputulos saadaan jos molemmat puolet sorvataan kahdella teräpalalla niin että kumpikin puoli sorvataan samaan aikaan.
Ja asentaessa muistetaan putsata se keskiö ja navan puoli. :)
Onnistuu sorvaus vaikka tekis yhden puolen kerrallaan, menee vaan puolta kauemmin. :D
-
Ja asentaessa muistetaan putsata se keskiö ja navan puoli. :)
Onnistuu sorvaus vaikka tekis yhden puolen kerrallaan, menee vaan puolta kauemmin. :D
Onnistumistodennäköisyys on hyvä jos on kunnon laitteet ja ammattimies sorvaajana. Kotitarvesorvaaja voi kääntää sen levynkin tuossa sorvissa ennenkuin aloittaa toisen puolen sorvaamista.
Heiton lisäksi jarrulevy täristää paksuuseron takia joka kyllä on sekin tavallaan heittoa ja pienenkin paksuuseron huomaa.
-
Sorvattu on ja tulos moninverroin paskempi. Harmi kun vaimo haki nuo levyt eikä päässyt jututtamaan asentajaa että saisko hän niitä omasta mielestään onnistumaan vai ei, ja mittasiko ylipäätään niitä että onnistuiko yhtään?? Turhaa työtä oli vaihtaa alle.
Haen huomenna toiset tarvikelevyt ja toivon että ne kestävät pidempään mitä nämä vuoden alla olleet. Jos ei niin ostan siniseltä nuo hilut melkopaljon kalliimpaan hintaan.
Noissa sorvatuissa levyissä tuntee paksuuseron kun vie sormea keskiöstä säteensuuntaisesti ulkokehälle. Ärsyttää tällainen turha-jumppa :P
-
Sorvattu on ja tulos moninverroin paskempi. Harmi kun vaimo haki nuo levyt eikä päässyt jututtamaan asentajaa että saisko hän niitä omasta mielestään onnistumaan vai ei, ja mittasiko ylipäätään niitä että onnistuiko yhtään?? Turhaa työtä oli vaihtaa alle.
Haen huomenna toiset tarvikelevyt ja toivon että ne kestävät pidempään mitä nämä vuoden alla olleet. Jos ei niin ostan siniseltä nuo hilut melkopaljon kalliimpaan hintaan.
Noissa sorvatuissa levyissä tuntee paksuuseron kun vie sormea keskiöstä säteensuuntaisesti ulkokehälle. Ärsyttää tällainen turha-jumppa :P
Tuttua on, noinhan siinä tahtoo käydä, siniselläkin pojat aikoinaan sanoivat että voithan yrittää, ei siitä kuitenkaan mitään tule...en uskonut ja vein ne Valtralle sorvarille, nätit niistä tuli mutta täryyttivät, minulla lämpö teki niissä tehtävänsä koska kylmänä ne ei yhtään tärisseet.
Nyt vastaisuudessa unohdan koko homman ja ostan aina uudet levyt ;)
-
Uudet levyt alla ja pieni testilenkki tehty> Voi sitä onnen tunnetta kun jarruttaessa tuntuu kuin mentäisiin sukkasillaan eikä mikään tärise!! :)
Suuret kehut täytyy antaa Kajaanilaisen autotarvikeliikkeen asiakaspalvelulle ja tyylille käsitellä reklamaatio. Aamulla töihin mennessä vein kierot sinne kirjeen kera, iltapäivällä hain uudet ja nakkasin samointein ne alle :hello:
-
Hyvä että tuli kuntoon.. mä ite en osta enää yhtäkään tarvike levyä/paloja.. edelliseen volvoon tein sen virheen ja lopputulos oli se että joka kerta jarrupainettaessa nousi k*rpä otsaan joka pyörän kiljuessa ja vikistessä..tähän nykyiseen s60 t5 ostin suosiolla Ebc turbo groove uritetut/reitetyt levyt ja red stuffin palat,ainakin pysähtyy vaikka vähä lämpeniski :) 800e hinta on ehkä pikkasen raju mut onhan noi ihan mukavan näkösetki..
-
mä tilasin saksasta viime syksynä honeywell-etulevyt, zimmermann-takalevyt ja mintex palat joka nurkkaan ni kulujen kanssa n.210e ja hyvin on kestäneet, mitään valittamista ei oo ollu :)
-
Hyvä että tuli kuntoon.. mä ite en osta enää yhtäkään tarvike levyä/paloja.. edelliseen volvoon tein sen virheen ja lopputulos oli se että joka kerta jarrupainettaessa nousi k*rpä otsaan joka pyörän kiljuessa ja vikistessä..tähän nykyiseen s60 t5 ostin suosiolla Ebc turbo groove uritetut/reitetyt levyt ja red stuffin palat,ainakin pysähtyy vaikka vähä lämpeniski :) 800e hinta on ehkä pikkasen raju mut onhan noi ihan mukavan näkösetki..
Alkuperäisosat ovat kalliita... mutta ovathan ne laadukkaita :pomo:
-
Itse olen käyttänyt näitä levyjä nekin on tarvikeliikkeen myyntitavaraa.
Toimii ja kestää ja hinta ei ole paha.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Brembo
-
Brembon levyt ovat nuo minullakin olevat. Täytyy ajatella niin, että kun on hyvästä merkistä kyse, saattaa sielläkin olla vaan huono yksilö taikka erä.