Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jpajula - 12.05.2012, 09:15:18
-
Noni, nyt toi pommi ei sitten starttaa. Autohan jäi mm. talvella kosteaan kauppakeskuksen parkkihalliin. Ei vaan startannu, pikku naks kuuluu jostain, semmonen relenaks. Nyt sitte ihan sama homma, kun löin tuon startin jakopäärempan jälkeen kiinni. Mittailin sitte hieman tuolla ja miinuspiuhan laitoin siihen venttilikopan lattakaapeliin. Tuloksena seuraavaa:
- solenoidille tuleva virtajohto (se mutterilla kiinni oleva) reilu 12V, koko ajan vaikkei olis virrat päällä
- solenoidille tuleva herätevirta reilu 12V, kok ajan vaikkei olis virrat päällä
- solenoidilta startille menevä avokupari 0V, vaikka starttaa
- muutoin esim. lohkosta mitattuna ~0,04V jännitteitä vaikkei virrat ole päällä
Äkkiseltään sanois, että tuo solenoidi on rikki, koska sinne tulee sähköä, mutta siitä eteenpäin ei sitten mene mitään. Mutta kuuluuko tohon herätteeseen tosiaan tulla 12V koko ajan?
-
Herätteeseen ei kyllä pitäis tulla 12v muuten kun sillon kun starttaa. Sillon se kytkee sen "kuuman" langan ja startti pyörii.
-
Noni, nyt toi pommi ei sitten starttaa. Autohan jäi mm. talvella kosteaan kauppakeskuksen parkkihalliin. Ei vaan startannu, pikku naks kuuluu jostain, semmonen relenaks. Nyt sitte ihan sama homma, kun löin tuon startin jakopäärempan jälkeen kiinni. Mittailin sitte hieman tuolla ja miinuspiuhan laitoin siihen venttilikopan lattakaapeliin. Tuloksena seuraavaa:
- solenoidille tuleva virtajohto (se mutterilla kiinni oleva) reilu 12V, koko ajan vaikkei olis virrat päällä
- solenoidille tuleva herätevirta reilu 12V, kok ajan vaikkei olis virrat päällä
- solenoidilta startille menevä avokupari 0V, vaikka starttaa
- muutoin esim. lohkosta mitattuna ~0,04V jännitteitä vaikkei virrat ole päällä
Äkkiseltään sanois, että tuo solenoidi on rikki, koska sinne tulee sähköä, mutta siitä eteenpäin ei sitten mene mitään. Mutta kuuluuko tohon herätteeseen tosiaan tulla 12V koko ajan?
tämä auto taisi olla automaatti? Ihan vaan selvennyksen.
-
Joo automaatti on kyseessä. Ja todellakin aiemmin nimenomaan kosteilla keleillä sama ongelma, mutta eipä ole ollu mittaria paikalla ennemmin. Voisko tuo olla virtalukon pohjassa jotenkin? Juuri nyt en tarkkaan muista, mutta tuleekos sieltä akulta oleva virtajohto yleensä samassa nipussa jonkin matkaa tuon herätteen kera? Eli jotain hinkkautunu kuorettomaksi ja sitten vuotaa väliin.
-
Joo automaatti on kyseessä. Ja todellakin aiemmin nimenomaan kosteilla keleillä sama ongelma, mutta eipä ole ollu mittaria paikalla ennemmin. Voisko tuo olla virtalukon pohjassa jotenkin? Juuri nyt en tarkkaan muista, mutta tuleekos sieltä akulta oleva virtajohto yleensä samassa nipussa jonkin matkaa tuon herätteen kera? Eli jotain hinkkautunu kuorettomaksi ja sitten vuotaa väliin.
Ei tule samassa nipussa.
-
jos pnp-kytkin on ehyt, voi olla startti hajalla. :(
-
jos pnp-kytkin on ehyt, voi olla startti hajalla. :(
On siellä jotain muutakin häikkää, kun kerran herätteeseen tulee koko ajan virta.
Varmaan kannattaa kattoo onko virtalukon pohja missä kunnossa
-
Joo ja tosiaan itse startille ei tule solenoidilta eteenpäin virtaa. Toi on oireillu edellisen omistajan hallussakin ja on sitten jonkun ajan jälkeen korjaantunu itsestään. Oliskohan tossa moosella (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6003.0) ollu saman tyyppistä vikaa joskus, kun jäi startti huutamaan. Mullakin muuten jäi tuossa kertaalleen (ennen mitään remppoja) startti huutamaan ja kertaalleen on käyny niin, että auto lähti käyntiin, mutta valot ei syttyny. Restartti (heh, kyllä näin nörttiä huvittaa, kun volvokin vaatii bootin välillä :)) ) auttoi siihen.
-
Jaaha, se olikin moosella korjaantunu ration vaihdolla. Millähän minä saisin tuon JVC:n tuolta ulos ilman niitä rautoja... yritin kerran, eikä onnistunu. Mutta taidanpa nyt alkuunsa mittailla nuo solenoidille tulevat virtajohdot, jotta vuotaako ne suoraan runkoon jostain. Katotaan riittääkö mittarin tarkkuus tuommoisiin häviöihin.
-
eikäkun mulla oli 2 savuttavaa laitetta kabiinissa.
eli se pnp kytkin oli rikki ja alkoi savuttamaan eikä auto startannut ja sit mankka savus syystä tai toisesta.
-
Jepajepa. PNP-kytkin toimii, eli kun heittää vaihteen silmään, niin katkee virrat siitä herätteeltä. Ja herätevirtajohto tulee siihen startille saman johtonipun sisällä, kuin startin virtajohdotkin. Tämän lisäksi heräte vuotaa maihin ja ihan kunnolla. 155ohmia oli vastus mitattuna koneen takaosan maakapelin ja herätteen liittimen välillä. Siellä on ihan asiallista kumisukkaa nipuissa, mutta sitten näkyy myös erkkaa tai muuta olevan köytetty sinne alle. Toi startille menevä johtonippu on kiinni tämmösessä laipassa (otan ja lainaan Hembalandin kuvaa tähän), joka on siis tuon huohotuspöntön ja laturin välissä noilla kahdella pultilla kiinni:
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/IMG_0464.jpg)
Mikäs se on ja mitä pitää huomioida, kun irrottaa toisen noista pulteista, että saa sen johtokasan irti sieltä? Siellä on sitten niputettu myös noita antureiden johtoja joukkoon tummaan. Minähän tosin otin ja pesin tuosta koneesta enimmät kököt ennen jakopään tiivisteiden vaihtoa ja siinä voisi olla syy, miksi tuolla on jotain jossain. Tosin vedestä pitäs tulla enemmän resistanssia. Tässä alkaa hiipimään mieleen, että onkohan noita sähköjä puuhastellu joku jakojäännös macgyver.
-
Sulla on ainakin virtalukonpohjassa jotakin pielessä jos siihen herätepiuhaan tulee +12 vaikka avaimet taskussa. Ja toisaalta startin kunnon voit testata hyppyyttämällä siihen heräteliittimeen akulta suoraan +12 ja kokeilla, lähteekö pyörittämään. Ja onko tuossa herätenastassa +12 kun se on kiinni startin liittimessä, ts vuotaako se plussaan jostakin vai onko siellä ihan oikesti sähköä koko ajan?
-
Jaa-a, toi pitää mitata vielä. Ymmärsinkö oikein, että virransyöttö menee ensin suoraan PNP:lle, sieltä suoraan virtalukolle ja sieltä sitten suoraan tonne startille? Mä kattelin jo nappejakin, jotta laitan tarvittaessa nappistartin, jos toi on pielessä ja virtalukon pohjaa ei löydy helposti. Vastusta kun mittasin, niin mulla oli tosiaan akun miinusnapa irti ja se herätepiuha muodostaa rungon kanssa virtapiirin. Voiko virtalukko suoraan työntää maihin vai olisko se kuitenkin tossa piuhassa? Mä nyt kuitenkin avaan jossain vaiheessa sen johtonipun (osa piuhoista on turhan soivalla kireydellä muutenkin...) ja vetäsen sitten jonkun velcrokiinnitteisen systeemin tilalle, jotta on helppo tarvittaessa avata ja sulkea (sanoo nimim. "dynaamisessa ympäristössä" johdotuksia vetänyt joskus nippusiteillä).
-
heräte menee akulta virtalukolle, siitä pnp-kytkimelle ja siitä startille.
E: http://360.haubits.net/VolvoRacing.se/volvo_740__1989.pdf siinä on linkki :)
-
virtalukon pohja maksaa sinisellä n30e.
-
virtalukon pohja maksaa sinisellä n30e.
Jaa hinnat on tippunu noipaljo? Viimeks kun kysyin nelisen vuotta sitten ni hinta oli 92€...
-
Jaa hinnat on tippunu noipaljo? Viimeks kun kysyin nelisen vuotta sitten ni hinta oli 92€...
siitä on aikaa kun kysyin, vähemmän kuin neljä vuotta kun kysyin, tämän päivän hintaa en tiedä.
-
Akulta kun lähtee se ohkasempi virtajohto ohjaamon suuntaan, niin sen johdon ja maajohdon välissä ottaa suoraan maihin. Mittasin siis, että ei ole hirveästi resistanssia välissä sen ja maan välillä. Avasin tuosta virtalukon pohjasta jo oman ketjun.
-
Missä sinisellä se virtalukon pohja oli 30€? Biliassa hinta oli näes reilu 107€
-
Volvon listahinta on muuten toi 107€ näjemmä. Minä kun nyt mittasin sitä startille tulevaa herätejohtoa, niin siellä vasemman etutolpan vieressä olevasta liittimestä ohjaamoon päin se vuotaa jossain matkalla runkoon. Eikös sen nyt kuitenkin. Virtalukon pohja on irti, joten ei jää siitäkään kiinni. PNP-kytkimen liitin irti, joten ei se sekään ole. Onko sen PNP:ltä lähtevän sinivihreän johdon ja sitten siellä etutolpan vieressä olevan liittimen välissä jotain liitoskohtaa tms. vai onko se siitä eteenpäin ihan suora piuha?
-
Paljonko se on vastuksena se vuoto maihin? Nimittäin boks(e?)ille tulee starttauksesta tieto.
-
160ohmia, eli toi menis varmaan sitten boksille suoraan. 75mA tulee 12 voltilla tuosta. Ja tosiaan siihen startin herätteelle tuli 12V vaikka virrat ei ollu päällä.
-
160ohmia, eli toi menis varmaan sitten boksille suoraan. 75mA tulee 12 voltilla tuosta. Ja tosiaan siihen startin herätteelle tuli 12V vaikka virrat ei ollu päällä.
Voit testata nuo molemmat, eli vedät boksin kammat irti (repsikan jalkatilassa sivumuovin takana, ja kuskinpuolella jarrupolkimen telineessä) ja mittaat uusiksi. Ja tuleeko siihen +12 "oikeasti", eli jos siihen laittaa kuormaakin päälle?
Ja kun nyppäät virtalukonpohjasta liittimen irti, vieläkö tulee +12? Entä kun vain boksit on irti?
-
Joo.. tällä hetkellä liitin on todellakin irti. (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=19290.0) ;D
-
Mulla uskoakseni on yksi irroitettu pohjan liitin ja pätkät johtoa kotipuolessa, jos ei joku sitä ennen viitsi luntata niin voisin sillon kahtoa siitä järjestyksen. Tai jos ei ole niin otan liittimen irti ja irtopohjaan kiinni ja avaan sen niin saat siitä kuvasta luntata...
-
Ne on ny näin (https://lh4.googleusercontent.com/-nhO-u0WS4dU/T7KReKInZkI/AAAAAAAAAOs/fvSM_WHqNYM/s806/DSC00712.JPG), onko sinne päinkään? Startti pelaa, kun laittaa herätteelle suoraan akulta. Herätteelle tulee 12V koko ajan, sama onko virtalukon pohja irti vai kiinni. Mittarin laitoin nyt akun miinuksen ja herätepiuhan väliin. Muuta en ny tänään jaksa mitata.
-
Ja onko tuossa herätenastassa +12 kun se on kiinni startin liittimessä, ts vuotaako se plussaan jostakin vai onko siellä ihan oikesti sähköä koko ajan?
Tää on jääny jotenkin huomiotta, eli meinaatko että piuha kiinni siihen herätenastaan ja sitten nastasta mitataan? Tosiaan mittasin eilen tuon siten, että se piuha oli irti ja silloin on piuhassa ainakin sähköä.
-
Tää on jääny jotenkin huomiotta, eli meinaatko että piuha kiinni siihen herätenastaan ja sitten nastasta mitataan? Tosiaan mittasin eilen tuon siten, että se piuha oli irti ja silloin on piuhassa ainakin sähköä.
Ehjässä autossahan tuo piuha on tuolloin molemmista päistä irti, jännitemittari näyttää mitäsattuu mallista ja kuun asennosta riippuen.
-
Eli se on sitten seuraavaksi noi boksin liittimet irti.
-
En mä mitään boksin liittimiä tms. irrotellu. Tänään on ollu lämmin ja kuiva päivä ja kaikki kasaan ja kone lähti käyntiin. Ainoa mitä mä olen tehny tuon starttaamisen suhteen on se, että annoin suoraan akulta virtaa siihen herätteeseen, kun avasin uudelleen kampiakselin keskipultin, kun se kiristys aiemmin jäi kesken.