Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: VolvoMan740 - 25.05.2012, 16:55:18

Otsikko: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 25.05.2012, 16:55:18
Joo eli alko palaa tollanen varotusvalo, vihertävä kolmio ja jotain mustaa sen sisällä, se joka kuvaa... Vikaa pakokaasunpuhdistuksessa.
Mistä vois johtua, ol 98 tankissa ja laitoin 95 sekaan, ajoin kotio ja aamusella ku lähin niin valo sytty. missä vikaa vois olla vai johtusko bensan laadusta? (on enne toiminu noiden sekotuksella eikä oo ollu ongelmaa. Nytkin toimii hyvin mutta valo palaa!? ??? mistä aloittaisin?
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: Acke - 25.05.2012, 17:34:53
Lambdavalolta kuullostaa, eli moottorinohjauksen vikavalo. Olettaisin että 740 kyseessä? Jos toi on LH2.4 niin löytyy tulitikkuaskin kokoinen musta muovinen rasia konehuoeesta josta saa luettua vikakoodit. Ohjet täällä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0). Vai oliko toi "vikaa pakokaasunpuhdistuksessa" sieltä luettu? Viittaisi mahdolliseen EGR:ään tai lambdaan...
Ei se johdu bensasta jos oot 98e ja 95e käyttänyt.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 25.05.2012, 17:46:49
Joo 740 on kyseessä. b200f kone ja vm. 89. En tiedä mitä toi LH2.4 meinaa, missä tuon tulitikkuaskin kokosen boxin pitäs olla? voin tarkistaa onko sielä sitä.
Meinasin että lambda ois kyseessä mutta pelkäsin jo kattia. päästöt on kylläkin aika hyvät että tuskin katissa mitään on. onko tuo lambda anturi konehuoneessa vai pakoputkistossa? ja onko kuinka kallis osa ja kallis vaihtaa? :-\
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: hukka - 25.05.2012, 17:54:45
Joo 740 on kyseessä. b200f kone ja vm. 89. En tiedä mitä toi LH2.4 meinaa, missä tuon tulitikkuaskin kokosen boxin pitäs olla? voin tarkistaa onko sielä sitä.
Meinasin että lambda ois kyseessä mutta pelkäsin jo kattia. päästöt on kylläkin aika hyvät että tuskin katissa mitään on. onko tuo lambda anturi konehuoneessa vai pakoputkistossa? ja onko kuinka kallis osa ja kallis vaihtaa? :-\

Lambda on helppo itse vaihtaa. On kiinni katissa yhdellä pultilla. Siitä menee johdot konehuoneeseen, siellä on liittimet. Uuden lambdan mukana tulee uudet johdot!  Uusi maksaa muistaakseni noin 70€

LH2.4 tarkoittaa ruiskun tyyppiä.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: Acke - 25.05.2012, 17:55:27
Toi vikakoodien lukulaite on kuskijn puolen iskaritolpassa, tossa "vikakoodien luku" aiheessa lyötyy kuva;
(http://i2.aijaa.com/t/00152/8668061.t.jpg)
Moottorinohjaus ei tiedä katalysaattorin kunnosta mitään, lambda on tossa luultavasti kiinni pakoputkessa/lambdan etuosassa. Lambdoja on paljon erilaisia tarjolla, mutta hyvä maksaa muistaakseni noin 100-150€. Biltemasta saa kylla 70 eurolla...
Yritä nyt kuitenkin lukea ne koodit ensin niin tietää vähän mistä lähtee etsimään sitä vikaa.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: hukka - 25.05.2012, 17:56:34
Niin se tulitikkuaskin kokoinen vikakoodien lukulaite on kuskinpuolella, konehuoneessa lokasuojassa, lähellä iskaritolppaa.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 25.05.2012, 18:37:50
Voisko joku laittaa s-posti osoitteen niin lähetän kuvan että onko tuo se vika koodien lukulaite. en osaa tänne laittaa. :)
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 25.05.2012, 20:26:17
Kävin auton alla, luulen tietäväni missä lambda on.
pakoputki kun yhtyy yhdeksi isoksi putkeksi, sen jälkeen tulee lambda ja sitten katti?
sen jälkeen äänenvaimentimet.
itse anturin poisto ei näyttäny olevan mahoton tehtävä, mutta siittä ku lähtee johot konehuoneeseen niin miten vaikee toi johto on irottaa ja laittaa uusi tilalle? :-\
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: Huikkoster - 25.05.2012, 20:42:17
Puhalletaas pilliin ja palataan perusteisiin :). "Lambda"valo itsessään ei suoraan sano että juuri lambda on rikki. Se on yleinen moottorinohjauksen vikavalo ja voi kertoa vaikka mistä. Eli valon palaessa on luettava vikakoodit.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: ToniA - 25.05.2012, 20:45:18
Meinasin just kirjoittaa samaa kuin Huikkoster.

Montakohan lambda-anturia Volvoista on vaihdettu turhaan, eli vain siksi että moottorinohjauksen vikavalon symbolissa on λ-merkki. Autoissa käytetään yleisesti symbolia jossa on moottorin kuva ko. vikavalossa, ei silloinkaan ensimmäinen toimenpide yleensä ole moottorin vaihto ;D

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö lambda-anturi voisi olla viallinen.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: Huikkoster - 25.05.2012, 20:49:08
Tähän on kyllä sanottava että toimii myös toisinpäin. Monesti on vaihdettu aivan turhaan muita osia viallisen lambda-anturin takia. Tämä on opittu kantapään kautta :D
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 26.05.2012, 00:06:10
No enpä tullu tosiaan ajatelleeksi, siksi kysyinkin mitkä voisi olla vikana?
En nyt sano varmaksi mutta olin haistavinani ylimääräistä bensan hajua kun auto oli tyhjäkäynillä, en oo varma. mihin tämä viittaisi, pitäs viiä korjaamolle jos ne lukis noi vikakoodit. :)
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: Huikkoster - 26.05.2012, 00:11:48
Vikakoodien luku on itse tehtynä oikeasti helppoa ;).
Konehuoneesta etsit sen jo mainitun mustan vikakoodien lukurasian josta nostat kannen pois.
Sitten otat siinä olevan johdon jonka laitat ensimmäisenä reikään nro 2.
Painat nappia pari sekuntia ja katsot mitä se vilkuttelee. Jos näyttää jotain muuta kuin 1-1-1, silloin painat uudestaan jolloin tulee joko seuraava tai sama koodi uudestaan.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: mikan - 26.05.2012, 03:27:52
No enpä tullu tosiaan ajatelleeksi, siksi kysyinkin mitkä voisi olla vikana?
En nyt sano varmaksi mutta olin haistavinani ylimääräistä bensan hajua kun auto oli tyhjäkäynillä, en oo varma. mihin tämä viittaisi, pitäs viiä korjaamolle jos ne lukis noi vikakoodit. :)

Hittolainen!    :crazy2:

Lue nämä ohjeet ensin!
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Tämä ohje linkattiin sinulle jo Acke:n ensimmäisessä vastauksessa sinulle!   >:(

Jos sinulla on LH2.4 ruisku, niin vikakoodit luet ihan helposti itse yllä linkatun ohjeen mukaisesti.   :(

Luet nastat 2 ja 6, niin tiedät mitä sytkän ja bensan-ohjauslaatikot kertovat tilastaan.  :pomo:
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: sfrhkki - 26.05.2012, 09:29:34
Itse vaihdan tuon valon syttyessä yleensä ensin happianturin, jos vanhalla happianturilla on ajettu päälle 50 tkm.
 :)
Näissä volvoissa on se hyvä puoli, että vikakoodit on helppo lukea itse, mutta jos pitää mennä korjaamolle vikaa analysoimaan, kannattaa miettiä ostaako ja vaihtaako ensin sen anturin. Kokeilu Bosch-anturillakin on reilusti alle satasen.
Sillä kun korjaamolta ei tahdo edes huomen vielä irrota.

Tähän volvoon happianturin vaihtaminen on lisäksi vieläpä ns.helppo nakki.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 26.05.2012, 13:40:31
Hittolainen!    :crazy2:

Lue nämä ohjeet ensin!
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Tämä ohje linkattiin sinulle jo Acke:n ensimmäisessä vastauksessa sinulle!   >:(

Jos sinulla on LH2.4 ruisku, niin vikakoodit luet ihan helposti itse yllä linkatun ohjeen mukaisesti.   :(

Luet nastat 2 ja 6, niin tiedät mitä sytkän ja bensan-ohjauslaatikot kertovat tilastaan.  :pomo:


Joo... eihän siinä mitään mutta kun en tähän hätään omista kyseistä mittaria!!
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 26.05.2012, 13:42:14
Paljonko luotettava mittari maksaa suunnilleen?
ei tarvii olla pro-kamaa mutta pitää kuitenkin ajaa asiansa.

En edes tienny että tästä mun volvosta voi lukee vikakooditkin! ;D
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: hevonen - 26.05.2012, 13:52:04
Mikä mittari?
Jos sulla on lh 2.4 ruisku niin sieltä konehuoneesta löytyy nuo Acken kuvalinkissä olevat boksit joilla luet ne viat.
Et tee millään mittareilla siinä yhtään mitään.
Keskity vähän tuohon vikaluvun ohjeeseen. Virta päälle, johto paikkaan 2, napista 1 sek painallus, ledi alkaa vilkuttelemaan vilkkusarjaa, kirjaa se muistiin jne...

Jos sulla ei jostain syystä ole noita vikakoodilaatikoita, sulla on lh 2.2 ja sitten meni vaikeemmaksi.

Vai tarkoitatko nyt yleismittaria jolla voit mitata lambda ym jännitettä? Maksaa halpakaupassa n10-20€.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: Huikkoster - 26.05.2012, 15:38:26
Joo ei mitään vikakoodinluku mittareita tartte. Kaikki tarvittava on siellä konepellin alla :)
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: mikan - 26.05.2012, 15:39:51
En edes tienny että tästä mun volvosta voi lukee vikakooditkin! ;D

Siksi juuri käskin sinun lukea sen linkatun aiheen!   >:(

Lukemalla olisi selvinnyt heti, että LH2.4 versiossa ominaisuus on sisäänrakennettu.   ;)

Yleismittarilla LH2.4:sta on turha mennä mittailemaan lambda-anturia, ennen vikakoodien lukemista, koska se mittaileminen kehittää vikakoodin 2-1-2.

Ja kuten heponen sanoi, jos käy ilmi, että sinulla onkin LH2.2, niin menee hitusen haastavaksi.
Mutta nuo boxit jos löytyy, niin se on LH2.4, jollei löydy, niin LH2.2

Siellä FAQ:ssa olen myös raapustellut joidenkin vikakoodien selityksiä ja mahdollisia aiheuttajia, koska kaikki vikakoodit eivät sytytä sitä moottorin ohjauksen vikavaloa (eli juurikin sitä lambdan merkkiä) mittaristoon. Vakavammat viat tekevät sen heti, pienemmät eivät.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: Huikkoster - 26.05.2012, 15:55:26
Ja tuohon lh2.2/2.4 tunnistukseen niin 2.2:ssa on hall-anturi virranjakajassa eli sen alapuolelle menee 3 johtoa kun taas 2.4:ssa on kampiakselin asentoanturi joka on kytkinkopan päällä.
Ja sittenhän on vielä kolmaskin moottorinohjaus, regina, renix tjsp. Sen tunnistaa ainakin puolasta joka on vähän erikoisemman näköinen.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 26.05.2012, 19:40:13
Minun mokani. :-[
Nyt luin koko rimpsun ajatuksen kanssa ja mikäli ymmärsin oikein niin ekana kansi auki 2. virta pälle 3. johto kiinni 4. painan nappia 5. otan välähdysten lukumäärät ylös.
onko näin että minun tarvitsee tehdä tuo pelkkä tila1. rikä noita tila2 ja 3. ?
ja täytyykö tehdä tuo tyhjennys myös?
Opin jo todella paljon! :)
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 26.05.2012, 19:42:35
Mikä tekisi homman vaikeemmaksi jos ois lh2.2? ???
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: KalleKyy - 26.05.2012, 20:07:26
Aina virta-avain II-asentoon, kun koodeja luetaan. Diagnostiikkarasian kansi auki, testijohto on siinä kannessa pidikkeessään. Sitten johto pidikkeestä pois ja haluttuun numeroituun reikään, tässä tapauksessa 2 tai 6.
Eli ihan vaihe vaiheelta ohjeiden mukaan.

Editoitu väärinymmärrys pois: Kuten hevonen selvensi seuraavassa viestissä, niin koodien luku ja , eli tila 1 riittää tässä vaiheessa, ei tarvitse mennä niihin komponenttien testauksiin ym.


Koodit nollaamalla saat vikavalon sammumaan ja samalla näet, mikä koodi mahdollisesti ilmaantuu uudelleen nollauksen jälkeen. Muuten siellä voi olla muistissa vanhojakin koodeja vuosien takaa, jotka eivät enää ole ajankohtaisia.
Jos nollaaminen ohjeiden mukaan napilla ei onnistu tai tuntuu turhan monimutkaiselta, voi nollauksen suorittaa myös ottamalla sulakkeen nro.1 pois muutamaksi minuutiksi.

Mikä tekisi homman vaikeemmaksi jos ois lh2.2? ???
LH2.2:ssa ei ole kyseistä diagnostiikkapistoketta ollenkaan.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: hevonen - 26.05.2012, 20:57:11
Ei mennä vielä siihen 2 tai 3 tilaan. Pelkkä koodinluku.
2 ja 6 pistokkeesta.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: mikan - 27.05.2012, 13:25:58
Koodit nollaamalla saat vikavalon sammumaan ja samalla näet, mikä koodi mahdollisesti ilmaantuu uudelleen nollauksen jälkeen. Muuten siellä voi olla muistissa vanhojakin koodeja vuosien takaa, jotka eivät enää ole ajankohtaisia.
Jos nollaaminen ohjeiden mukaan napilla ei onnistu tai tuntuu turhan monimutkaiselta, voi nollauksen suorittaa myös ottamalla sulakkeen nro.1 pois muutamaksi minuutiksi.

Lue koodit ensin ja nollaa sitten. Lue koodit niin monesti, että saat saman koodin kahdesti.

Tuo nollaus onnistuu oikein mainiosti. Tosin kaksnelikantissa ja nykyisessä merikontissa se 5 sek napin painnallus oli liian lyhyt (tosin en sekkarilla mitannut).

Itse nollaan koodit laskemalla hitaasti kymmeneen ja joka kerta on onnistunut ilman ongelmia.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: Huikkoster - 27.05.2012, 13:39:21
Ja koodit nollaantuu myös akun kengän irroittamalla.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: hevonen - 27.05.2012, 13:49:32
Itse nollaan koodit laskemalla hitaasti kymmeneen ja joka kerta on onnistunut ilman ongelmia.
Joo, tuo 5 sek ohje on liian lyhyt. Semmonen 6-10 sek on hyvä. *taavih->
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 27.05.2012, 19:10:10
Eiköhän näillä ohjeilla pitäs pärjätä.  :)
Enään ei tarvii ku aikaa että kerkeis lukee ne koodit mutta sitäkun ei tuntunu tänäänkään olevan. Noo huomenna ei oo mitään nii kiireellistä. ;)
Kiitos vielä kaikille ja informoin heti ku saan ne koodit luettua. :)
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 01.06.2012, 16:21:27
No niin, vihdoin viimein sain luettua nuo koodit. sori et kesti mut ei oo kerenny ja jos oon niin en oo muistanu. :)
Eli toi koodien luku oli huomattavasti yksinkertaisempi kuin luulin! :-[ Taisin tehdä kärpäsestä härkäsen. :D
No mutta asiaan, se antoi vikakoodit asiallisesti ja niitä ol 2 kpl.
1. 2-2-1 en tiiä johtuuko lambdasta vai mistä. ???
2. 2-3-1 ilmeisesti lambda.
Eli mikä on toimenpide? ainaki lambda varmaan vaihtoon vai onko jotain muuta mitä pitäs tehä ja tarkistaa ensin?
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 01.06.2012, 16:30:49
Katoin ja motonetissä lamda anturi ois 3 johdolla 49.90€.
Yhdellä johdolla 29.90€ ja "parempi" on 37.90€.
Mielestäni se on 3 joholla mut tarkistan mahdollisimman pian.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: Huikkoster - 01.06.2012, 16:34:21
Se on 3 johtoinen. En suosittele tarvike lambdaa. Moni on todennut niiden kestävän lyhyen aikaa mutta sitten alkaa ongelmat.
Uudessa lambdassa ei ole ollenkaan liittimiä. Liittäminen tapahtuu alkuperäisiin johtoihin yksi osaisella abiko liittimellä.
(https://www.corsa-technic.com/item_images/5000.jpg)
Eli tälläisellä.

Ei saa juottaa johtoja!
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: mikan - 02.06.2012, 04:00:54
1. 2-2-1 en tiiä johtuuko lambdasta vai mistä. ???
2. 2-3-1 ilmeisesti lambda.
Eli mikä on toimenpide? ainaki lambda varmaan vaihtoon vai onko jotain muuta mitä pitäs tehä ja tarkistaa ensin?

Lainaan itseäni linkkaamastani aiheesta (FAQ)...

Vikakoodi   Vika                                         Vian syy                                                                   Oireet
2-2-1*      Seos liian laiha osakuormalla   Ilmavuoto, matala bensanpaine, viallinen IMM         Kylmänä heikko käynti, korkea polttoaineen kulutus
2-2-3      TK-servon signaalivika      Viallinen TK-servon johdotus tai servo            Vaikea käynnistys tai matala tyhjäkäynti
2-3-1*      Seos laiha/rikas osakuormalla   Laiha; ilmavuoto, matala polttoaineenpaine, viallinen lambda-anturi    Kylmänä heikko käynti, korkea polttoaineen kulutus

* = Sytyttää vikavalon (lambdan kuva mittaristossa)

Joten ennenkuin edes harkitsisin vaihtavani lambda-anturia, kävisin lävitse ilmavuodot ja bensan paineen...  Sitten tarkastaisin vaahteramäen eemelin (IMM) ja sitten vasta kävisin vaihtamaan lambdaa...

Polttoainepumpun viat eivät liene harvinaisuus tuon ikäisissä vehkeissä. Tukkoinen suodatinkin (bensan) voi aiheuttaa liian matalan polttoaineen paineen, jolloin törmäät noihin vikakoodeihin.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 02.06.2012, 13:02:53
Joo mutta ei tossa autossa huomaa mitään eroa että pätkis tai mitään.
imm siinä on huoltokirjan mukaan vaihdettu 150tkm sitten ja on nähöjään maksanu aika suolasesti, 245€. Vois ton bensansuod.vaihtaa koska siitä ei oo mitään merkkejä sen vaihdosta pitkään aikaan. eikös seki pitäs vaihtaa 40tkm välein?
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 05.07.2012, 02:04:51
Joo eli tossa putsasin akun kengät ja se lambda valo sammu kuten joku tossa maINITSI ET SILLAI  ne koodit  tyhjennetään.
No kun nyt häiritsee että autossa on  vika mut se ei sitä ilmase, miten saan sen taas näyttää ne koodit ku koitin ja anto koodin= ei vikaa?

(luultavasti taas jotain yksinkertaista mitä en tajuu) :D
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: Acke - 05.07.2012, 09:28:58
Koodit ilmestyy kyllä uudestaan jos vika esiintyy kun autoa käyttää. Saattaa mennä vähän aikaa jos on joku random häiriö joka ei esiinny koko ajan.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 05.07.2012, 12:47:29
No pitee koittaa uudestaan mut sillä on ajettu sen irrotuksen jälk. 320km.
No pitää koittaa uusiksi jos joku män pieleen.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: ari1956 - 06.07.2012, 14:32:47
Itse vaihdan tuon valon syttyessä yleensä ensin happianturin, jos vanhalla happianturilla on ajettu päälle 50 tkm.
 :)
Näissä volvoissa on se hyvä puoli, että vikakoodit on helppo lukea itse, mutta jos pitää mennä korjaamolle vikaa analysoimaan, kannattaa miettiä ostaako ja vaihtaako ensin sen anturin. Kokeilu Bosch-anturillakin on reilusti alle satasen.
Sillä kun korjaamolta ei tahdo edes huomen vielä irrota.

Tähän volvoon happianturin vaihtaminen on lisäksi vieläpä ns.helppo nakki.
Minulla on melko varmasti alkuperäinen Bosch:n lambda anturi käytössä. Konehuoneen liitin ainakin on erikoinen.
Bosch takaa 180000 km käytön, mutta autollani on ajettu yli 295000 km.
Suomessa autoni (945, vm. 1993, 2.3 litraa) B230FD-systeemiin sopiva anturi (Bosch) maksaisi yli 180 euroa ja on tilaustavaraa. Kun tilasin sen n. 2 v sitten  itse Englannista, maksoi muistaakseni vajaa 120 euroa postikuluineen.
http://www.lambdasensor.com/


No nyt se on jossain käyttämättömänä (tilapäisesti) kadoksissa. Vastaavia Bosch-antureita olisi
muistaakseni löytynyt mutta konehuoneen pään liitin olisi ollut uros kun piti olla naaras tai toisinpäin, en nyt
muista kumpi on oikea. Onneksi vanha anturi toimi, en uskaltanut tarvikeanturista lähteä rakentelemaan
(johtojen liittäminen) uutta anturia.   


Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: ToniA - 08.07.2012, 19:03:16
Mulla on 292000 km mittarissa eikä B230FK:lle ole tehty muuta kuin normaalit huollot. Pakokaasuarvot ovat edelleenkin uudenveroiset :)
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 08.07.2012, 23:21:48
No tossa mun on 340tkm ja p-kaasut oli katsastaessa todella hyvät mut en tiedä nyt kun tuo lamda on kai sökönä. :-\
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 08.07.2012, 23:23:37
Muuten niin ei anna enää koodeja, tuntuu kuin lambda ja bensanpaineet ois korjaantunu itellään!? >:(
Mikähän mulla on taas menny ohi? :D
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: KalleKyy - 09.07.2012, 02:21:08
Tuli mieleen, että samanlaisia koodeja sekä pientä puutumistakin oli havaittavissa 940:ssä taannoin. Valmistauduttiin jo lambdan ja IMM:n vaihtoon, kunnes tankilla käytyä oireet hävisivät, eikä koodejakaan enää tullut. Tultiin siihen tulokseen, että sisko oli vahingossa tankannut autoon re85:sta, kun samasta pistoolista oli ennen saanut 98:a, hiukan bensaa sekaan ja auto "korjaantui" mystisesti.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 10.07.2012, 19:56:41
Voisko olla!? Meilläkin laitettiin tankkiin reilummin 98 ja ei seuraavassa käynnistyksessä enään "ollu" vikoja! En tiiä mitä tekisin mutta bensan suod. vaihan kohta jokatapauksessa ku ei oo vaihdettu 46tkm.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: pikatraktori - 12.07.2012, 12:10:47
Tuollaiset "satunnaiset häiriöt" saattavat joskus johtua lähellä loppua olevasta suutireleestä. Eli se päästää "virrat muutamaksi mikrosekunniksi" poikki ja tuollainen ilmoitus tulee. Vika voi korjaantua "itsestäänkin" (esim se johto irti temppu), mutta joskus tulee sitten se vaihe jossa kone ei käynnisty ollenkaan. Aikanaan GLT teki tuota aika ajoin ja korjautui suutinreleen vaihdolla.
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: sekokupu - 12.07.2012, 16:15:53
Yleensä lambda alkaa vanhemmiten hidastumaan, elikkä vaikka kaikki näyttäisikin suht hyvältä, niin kannattaa jo vaihtaa. Omaan ysiin alkuperäinen bosch uudemmalla liittimellä maksoi 80e kotia kannettuna
Otsikko: Vs: pakokaasun valo palaa
Kirjoitti: VolvoMan740 - 16.07.2012, 13:24:46
Muuten jos lamda on hajalla niin miten se vaikuttaa ajoon tai muuhun auton tek. toimintaan?