Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Mattson - 31.05.2012, 06:06:54
-
Jeps, eli auton korjaamiseen varatusta budjetista jäi hieman "ylijäämää', joten ajattelin nyt toteuttaa jo varmaan pari vuotta suunnittelemani voltti-ahtopaine-öljynpaine lisämittarisuunnitelmani, ettei esim. Mahd. Ensi talvena jäätyvä huohutin pääse yllättämään. Kysymys olisikin: mistä otan edm. Mittareille mitta-arvot, tarvitsenko jotain erityistyökaluja, mitä muuta pitää ostaa kun mittarit ( joku kaulus suodattimen alle tms?) vinkkejä ja ohjeita kaivataan. Suunnilleen tiedän miten itse asennus tehdään, ainoa mitä mietin on juuri tuo mihin nuo letkujen "mittapäät" tungetaan. Sähköasentajana volttimittarin asennus sujunee itseltä. Mites muuten tuo lisämittarien himmennettävyys, pöllinkö valovirran niille mistä johdosta että kulkis himmentimen kautta, sekä minkä merkkiset mittarit kannattaa (ei kannata) hankkia? Auto Gaugea mietin, käsittääkseni ihan kuranttia tavaraa?
-
Omat kokemukset Auto gaugesta ei oikein ole positiiviset.
Edelliseen Volleen laitoin tämän.... http://osanetti.fi/ahtopainemittari-p-316.html
Ja kyllähän se mittarin nollakohta alkoi vaeltamaan alaspäin ajan kuluessa. Jos nyt pistäisin mittarin, niin ottaisin jonkun paremman (kalliimman) mallin...
-
Mulle ehdottomia kriteereitä mittareissa on tummat pohjat, samaa sarjaa eikä mitään megakirkkaita teknorunkkaus-ledirivihässäköitä. Täytyy käydä illalla kattoon Kärkkäinen ja Mätänet läpi mitä niillä on, tarvii päästä vkl asentaan, ei tiiä millon sit taas ehtii. Joskus näin jonku olikos se nyt swoosh tms.sarja jonka mittarit heilahti tappiin käynnistäessä hetkeks, savulinssit, meni täysin mustaks ilman valoja. Oli hyvän näköset. Ajattelin laittaa niihin vielä ylimääräisen kytkimen jolla valot saa pois päältä jos ei esim. Pimeällä väsyneenä halua et loimottaa silmiin.
-
Auto on V70 2003 2,4 Bi-Fuel.
Jos haluaa laittaa öljynpainemittarin, niin laitetaanko toi (49-2121 Öljynpainemittarin T-sovite 1/8-27NPTF http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=49-2121 ) öljynpaineanturin tilalle ja tohon se alkuperäinen anturi?
Ei kai siihen saa tota (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/Auton-mittauslaitteet/Sovitin-oljymittarille-321100/) suodattimen alle, koska se on siellä öljypohjan kolossa?
-
Itselläni suodattimen ja lohkon välisessä "kolossa" tuo suodattimen jalka mallia motonet ja hyvin mahtui ( http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=49-2200 (http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=49-2200) ). Itselläni taas on oikeestaan hyviä kokemuksia noista autogaugen "steppereistä" (ahto http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=49-2156 ), maksavat hiukan enemmän, mutta tekevät joka käynistyksessä kalibroinnin. Neula tappiin ja nollille, jonka jälkeen näyttävät mittausarvon. Lisäksi näissä mittareissa hyväksi todettu se että jokaisesta mittarista voi välikaapelilla "jompata" virrat seuraavalle mittarille (piuha tulee jokaisessa paketissa mukana). Itselläni juuri tuo samainen kombinaatio a-pilarissa noilla mittareilla (voltti, ö-paine ja ahto) :)
-
Täytyy käydä ihmettelemässä mitä hyllystä löytyy, tuo kalibrointihomma oli hyvä tietää, mua v*tuttaa varsin rankasti kaikki vehkeet jotka ei toimi kunnolla. Jos siinä nyt muutamaa kymppiä enemmän sattuu hetken eikä sit ketuttais katella... Jättää vaikka muutaman erikoisemman bissen ostamatta ja juo vaan salkkukoffia (hyi) asennuksen lomassa...
-
Kiitos Maxellille. Jos asennan mittarin, niin voin ostaa ton "ryöstölaipan".
-
Täytyy käydä ihmettelemässä mitä hyllystä löytyy, tuo kalibrointihomma oli hyvä tietää, mua v*tuttaa varsin rankasti kaikki vehkeet jotka ei toimi kunnolla. Jos siinä nyt muutamaa kymppiä enemmän sattuu hetken eikä sit ketuttais katella... Jättää vaikka muutaman erikoisemman bissen ostamatta ja juo vaan salkkukoffia (hyi) asennuksen lomassa...
Tosiaan sitten tuli vielä se mieleen että noita AG ahto "steppereitä" saa 2 eri mallia, elektronista (muistaakseni 1 tai 1,5 metrinen signaali kaapeli esim konehuoneeseen, jonka päässä on se itse paine-anturi, mihin tulee ahto letku kiinni) tai sitten "mekaanista" mihin tulee se alipaineletku suoraan mittariin kiinni. Itse suosin omassani tuota elektronista mallia asennus helppouden takia :)
JA öljynpaine mittarista vielä siinä se johto mikä tulee mittarin ja anturin väliin on AIVAN LIIAN LYHYT! >:( itse jouduin melkein 2 metriä jatkamaan perus 1,5m2 kaiutinkaapelilla kun piuha loppui heti 30 cm tulipellin jälkeen. Juuri muistin asian.
Kiitos Maxellille. Jos asennan mittarin, niin voin ostaa ton "ryöstölaipan".
Eipä mittään :)
-
JA jos laippaa käyttää, niin se kannattaa oikeasti kääntää kiinni. itselläni vuotaa kun en "uskaltanut" kääntää sitä kiinni!! :)
-
Jes, nyt on shoppailtu. Kiitokset Maxellille vinkeistä, mukaan lähti elektroninen ahtomittari sekä öljynpainemittari, molemmat mallia AG Electronica Smoke. Makso ihan v*sti, mut on helppo asentaa ilman sellasta kolmipaikkasta jalkaa suoraan a-pilariin kun ovat niin lyhyitä, ja niis oli mukit mukana. Ostin sellasen jalankin, mutta totesin että suoran näköinen a-pilarin kuori on todellakin suoran näköinen eikä sitä saa siihen ikinä siististi... Volttimittarit sekä ryöstökaulukset oli loppu koko hemmetin kylästä, joten ne joutuu tilaamaan netistä jostain, ei jaksa lähtee Jkl eikä Hki niitten takia, asentaa nyt ton buustimittarin kuntoon ja ölppämittarin valmiuteen viikonloppuna... Vielä tarttis ettiä et mistä sen ahtotiedon ottaa, siitä painekellosta lähtevästä putkesta kaiketi, täytyy vaan ettiä missä kohtaa putki muuttuu letkuksi että voi ottaa, sukeltaa turbiinin kyljestä alas eikä hotsittanu vielä mennä lähemmin tutkimaan kun oli fööni kotimatkan jälkeen kokolailla lämmin... Samoin huomenna tarvii vielä ettiä jostain tarpeeks pieniä letkulemmareita sille mittarin letkulle.
-
Jes, nyt on shoppailtu. Kiitokset Maxellille vinkeistä, mukaan lähti elektroninen ahtomittari sekä öljynpainemittari, molemmat mallia AG Electronica Smoke. Makso ihan v*sti, mut on helppo asentaa ilman sellasta kolmipaikkasta jalkaa suoraan a-pilariin kun ovat niin lyhyitä, ja niis oli mukit mukana. Ostin sellasen jalankin, mutta totesin että suoran näköinen a-pilarin kuori on todellakin suoran näköinen eikä sitä saa siihen ikinä siististi... Volttimittarit sekä ryöstökaulukset oli loppu koko hemmetin kylästä, joten ne joutuu tilaamaan netistä jostain, ei jaksa lähtee Jkl eikä Hki niitten takia, asentaa nyt ton buustimittarin kuntoon ja ölppämittarin valmiuteen viikonloppuna... Vielä tarttis ettiä et mistä sen ahtotiedon ottaa, siitä painekellosta lähtevästä putkesta kaiketi, täytyy vaan ettiä missä kohtaa putki muuttuu letkuksi että voi ottaa, sukeltaa turbiinin kyljestä alas eikä hotsittanu vielä mennä lähemmin tutkimaan kun oli fööni kotimatkan jälkeen kokolailla lämmin... Samoin huomenna tarvii vielä ettiä jostain tarpeeks pieniä letkulemmareita sille mittarin letkulle.
Ota ahtomittarille siitä imusarjasta heti kaasuläpän jälkeen (imusarjaan päin). mulla oli ainakin pari kappaletta sellaisia "hattuja" mihin törkkäs sen ahtomittarin letkun vaan kiinni :)
-
Tarkastetaan asian tila.
-
(http://kuvaton.com/k/YsSz.jpg)
Jos tosta ottais. Sais sullottua liitoksen ja sen anturin tonne ilmamassa-anturin alle jemeliin.
-
elä ota tosta letkusta.. ei näytä arvoja välttämättä oiken. ota toi muovi pois eestä ja kato siitä kaasuläpän vierestä olevia nipoja. saat sen suoraan imusarjaan kiinni. hyvänä tuossa AG elektronisessa mittarissa on se mokkula minkä voi piilottaa kone huoneeseen :)
-
elä ota tosta letkusta.. ei näytä arvoja välttämättä oiken. ota toi muovi pois eestä ja kato siitä kaasuläpän vierestä olevia nipoja. saat sen suoraan imusarjaan kiinni. hyvänä tuossa AG elektronisessa mittarissa on se mokkula minkä voi piilottaa kone huoneeseen :)
Nyt täytyy kyllä ihmetellä, että missä D5252T-koneessa on kaasuläppä? Omassani ei ainakaan ole silmiin osunut :idiot2:
-
Samaa hieman mietiskelin mut en sanonu mitään tarkastamatta... Otan tuon muovikuoren kuitenkin huomenna irti ja katon oisko siellä lähempänä imaria joku parempi paikka, nyt oon niin väsy et just jaksaa näppäimistöä nakutella ja aika-ajoin nostaa tölkin naaman eteen...
E: tuskin kyl on, kun on tosta klemmarista eteenpäin metallia loput...
-
Alkoi parin neuvoa antavan voimistamana sen verran kiinnostamaan asia, että täytyihän se käydä tuolla hyttysten syötävänä parkkiksella tarkistamassa, ja asiahan on juuri niinkuin epäiltiinkin, eli tuon kuvassa näkyvän klemmarin jälkeen muovikuoren alla ei ole niin tasan mitään nähtävää, pelkkä metallinen imusarja, joten arvo varastetaan siis juuri tuosta merkitystä letkusta. Ainoa toinen paikka on imarin vastakkaisesta päästä lähtevä samanlainen luoja-ties-minne-menevä letku, mutta se teettäisi ihan turhaa työtä vetää anturi sinne, sillä samasta painetilastahan sekin lähtee, joten en ymmärrä miten siellä tai missään muuallakaan suoraan ahtoputkesta haarautuvassa letkussa olisi eri paine kuin kannessa...
-
Ilmeisesti sitten sen verran erilainen kun tuo minun b5204t :D
-
Ilmeisesti sitten sen verran erilainen kun tuo minun b5204t :D
Ehkä ainut yhdistävä tekijä on sylintereiden lukumäärä ja pakokaasuahdin... ;D
-
Eikö sen ahtopaineanturille menevän letkun vois haarottaa suoraan mittarillekin? Eli se joka lähtee imusarjan jakopäänpuoleisesta päästä.
-
Eikö sen ahtopaineanturille menevän letkun vois haarottaa suoraan mittarillekin? Eli se joka lähtee imusarjan jakopäänpuoleisesta päästä.
Tätä itsekin mietin, tuossa olisi vielä se hyvä, että näkisi, koska nippa alkaa karstoittumaan niin voisi rassata puhtaaksi :pomo:
-
Jaa, täytyy ottaa siis sieltä. Tänään ei ehtiny/jaksanu/pystyny tekemään asialle mitään, vaikka aamukahdeksalta lähdin tallille ja äsken palasin kotiin, melkein koko päivän satoi, ja iltasella kun alkoi hieman kuivua täytyi ajaa puoleen polveen päässy nurmikko äiteellä, jossa tallikin on. Tulipa siinä otettua sen verran monta neuvoa antavaakin että jäi Volvokin sinne, täytyy huomenissa mennä asentelemaan se mittari kun ilmoitin etten jaksa lähteä sukulaispojan synttäreille huomenna...
Mut miks siellä jakopään puoleisessa letkussa olis eri paine kun tuossa merkityssä? Tietystihän jonkin verran virtausta siinä saattaa olla, mut vaikuttaako?
Toinen mitä mietin, että tietääkö kukaan sanoa, minkälaisia arvoja öljyn- ja ahtopaineesta kuuluisi saada? Olettaen että asennukset sujuu hyvin, pitäisi ns. oletusarvot saada heti, koska koneen pitäisi tällä hetkellä olla kunnossa.
Ja kolmas: mites tuollaisessa vehkeessä pystyis hiukan nostamaan ahtoja, ja tarviiko sen jälkeen tehdä mitä kaikkea muuta? Kaverin pikkuveli puhui jostain bleed-venttiilistä jolla vois huijata ahtoja ylös, mut eikös silloin tarvii lisätä myös syöttöä, ja miten se tehdään?
-
Se ahtopaineanturi lukee sitä painetta joka tulee nimenomaan sieltä imusarjan päässä olevasta nipasta. Ite en keksi kyllä mitään oikeampaa paikkaa mitata painetta kuin juuri se mistä tehdaskin sen haluaa tehdä.
Tämä ei ole 100% varmaa tietoa, mutta tältä foorumilta luettua ja itse uskon että tähän tietoon voi luottaa, eli ahdot ainakin V70mk1 dieselissä pitäisi olla vakiona 0,9bar. Tuolla perässä olevan linkin takaa löytyy tarkemmin keskustelua.
Tuolla ahtopaine- ja EVRY-modista:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=75.0
-
(http://kuvaton.com/k/YsP6.jpg)
8)
Olihan taas mönkiminen tuolla jalkotiloissa, käsivarret taas ihan naarmuilla mut onpahan asennettu. Kohtuu kivuttomasti meni, olihan siinä työtä yhdelle koko illalle, mut yllättävän vähän sotimista tuolla oli, kaikki on rakennettu sen verran fiksusti että purkaminen ja kasaus kävi melko helposti, läpivienti löytyi heti ja hyvästä paikasta ja sensorijohdotkin riitti perille jatkamatta! Virtapiuhat joutui jatkamaan, mutta senkin pääsi tekemään pöydän ääressä sisällä ennen asennusta. Pari ruuvia tiputin keskikonsolin sisään, mutta en mitään elintärkeää... Öljynpainemittari nyt ei vielä näytä mitään, kun ryöstökaulus ei ole vielä tullut, mutta sensorimutikka oli pakko kytkeä johtojen päihin, muuten mittari vilkkuu signaalikatkosta, joten vetäsin murikan kahteen minigrip pussiin, niparilla tiukasti kiinni ja vielä parilla ankkuroin letkuihin ettei ota mihinkään kiinni. Volttimittaria en tähän hättään saanut, mutta eipä sillä näin kesäaikaan mitään niin teekään, lähinnähän se tulee sitten ardiccia ja kovia pakkasia varten, eikä sen asennuksessa mene varmaan kymmentä minuuttia kun vetää vaan sen lyhyen sarjotuskaapelin tosta ÖP-mittarista, kolme ruuvia ja thäts it.
Suurkiitos kaikille auttaneille, nyt on laatumittarit, ja vielä oikein, oikeista paikoista kytkettynä! Yhtä asiaa tosin ihmettelin tuossa testilenkillä: ahdot nousee tuonne 1.1 lukemiin, ja vieläpä erittäin pienellä kaasulla ja matalilla kierroksilla, joka äkkiseltään tuntuisi siltä, että reserviä riittäis enempäänkin... Täytynee seuraavaks kattella tota EVRY-hommaa...
-
Kuin paljo ahtopainemittari makso? Mikä merkki?
-
Mittari on stepperimoottorilla toteutettu AutoGauge Electronica Smoke, samoin kun tuo öp-mittarikin. Helkutin kallis se oli, en muista ihan täsmälleen, mutten kamalasti valehtele jos sanon et seittemisen kymppiä.